Saku Sammakko

Lauantaina auttoi poikani korjaamaan ulkorappusten edessä olevaa laatoitusta, kun laatat olivat laskeutuneet liikaa yhdestä nurkasta.
Laattojen alla asui Saku Sammakko perheineen:
äiti, isä ja kuusi poikasta! Suurin niistä, n 10 cm läpimitaltaan puhalsi itsensä täyteen ilmaa, nousi teleskooppijaloillaan ylös ja katseli minua uhkaavasti. Kävin hakemassa kiireesti vesivadin ja nostelin vuokralaiset vatiin yksi toisensa jälkeen. Hetken kuluttua olivat vanhemmat hypänneet vadista pois, ainoastaan poikaset räpiköivät vedessä. Vein sitten vadin tontin toiselle reunalle ja kaasin veden rinteessä olevien pensaitten alle.
Eikös sammakot ole hyödyllisiä eläimiä, jos ei muuten niin siilin ruokana?

Olen ollut monenlaisissa konserteissa mukana, erikoisimpiin kuuluu traktorikonsertti ja lehtisammakkokonsertti!
Molemmat konsertit kuuntelin Skoonessa.
Lehtisammakkoa on täällä ainoastaan etelä-Skoonessa, laji on häviämässä ja luonnonsuojelijat ovat yrittäneet saada niitä lisääntymään.
Hyvin ovat työssään onnistuneet!
Ystadin lähettyvillä on mm. eräs soistunut pieni järvi/lampi, jossa kuhisee keväällä sammakoita.
Illalla alkaa sammakkokonsertti, joka on niin voimakas että melkein saa olla korvatulpat kuuntelijoilla! Sammakoita ei ole vaan satoja, niitä on tuhansia ja jos menee lähelle katsomaan niin vesi suorastaan kiehuu!

10

775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Likka123

Sammakko onkin sympaattinen ja hyödyllinen eläin. Olisipa jännä kuulla joskus niittenkin konserttia. Itse en lakkaa ihmettelmästä satakielen läpitunkevan voimallista laulua ja sen vivahteikkuutta.Lapsena pidin kovasti siitä laulusta,kun sammakko kellui lumpeenlehden essä, haukkasi palasen ja tuli iloisesksi.Viime kesänä laitoin mökin rapun edessä olevat kumisaappaat jalkaan ja sammakkohan siellä pti majaa.Niin ja äidin kasvimaalla raparperin alla sammakolla koti oli kultainen.Me prinessathan myös tiedämme, mitä tapahtuu, kun pussaamme sammakkoa.

• Tankavaari

Törmäsin viime kuussa aamusella poikamme kesämökillä sammakkoon. En ollut nähnyt sellaista moniin vuosiin, joten kohtaaminen oli riemastuttava - ainakin minun puoleltani.

• Angi *

Meidän lähellä on lampi jossa aina joka ikinen kesä on sammakoita. Pienet poikaset hyppivät tielle ja autot littaavat niitä kasaan urakalla. Jos itse kävelee tiellä on jokaista askelta harkiten ajateltava ja katsottava ettei vaan astu päälle.

• a-woman1

Nuoruudesta minulla on muisto sammakoiden kuorolaulusta. Hiirenkorvien aikaan olimme nuoret liikkeellä aamuyöllä ja kuuntelimme ihastuneina sammakkojen mahtavaa kurnutuskonserttia. Sitä en tiedä, mitä sammakoita olivat.
      Toinen kokemus on noin parinkymmenen vuoden takaa. Jouduin ajamaan yöllä mutkaista soratietä valtavan ukonilman pauhatessa ympärillä. Vettä satoi lopuksi niin paljon, että piti aina välillä pysähtyä, jotta näki tien. Tie oli täynnä sammakoita; lienevätkö tulleet suihkua ottamaan vai miksi olivat kaikki tulleet maantielle tanssahtelemaan? Ikävä oli ajaa, kun koko ajan joutui ajamaan niiden ylitse; oli kuitenkin pakko mennä eteenpäin, kun olin viemässä sisartani lääkäriin eikä hänen tilansa sallinut pysähtyä kovin kauaksi aikaa.

• a-woman1

...tähän vielä hauskaa runoa iloksenne. Se on P. Mustapään kirjoittama, kokoelmasta Jäähyväiset Arkadialle 1945.

Sammakon virsi sateen aikana

Hyppien, tanssien kuljen polkua varjoisaa,
      polkua metsän halki, polkua metsän taa,
      niitylle huikaisevalle kurjenpolvien,
      niitylle härjänsilmäin, varsankellojen.

Autuas, autuas ilta, autuas ilta nyt on.
      Päivällä paahtava helle, autere auringon
      yllä janoisten kukkain, harmaja-valkeain,
      kalvaitten härjänsilmäin, kellojen kumartuvain -

vaan nyt pilvistä vesi tihkuu ja salama lyö-
      autuas, autuas ilta, onnellisuuden yö.
      Kosteus vyöttää niityn mättäät raukeat,
      lammikko alhossa kiiluu, puroset porisevat.

Lammikko alhossa kiiluu vettä virkistävää!
      Täyttynyt toiveuni, kelpaa hengittää!
      Elämänlähteelle, veljet, sirkka ja mettinen!
      Vedelle simaiselle viritän ylistyksen.

Rypien, ryypäten vettä kasteenraikasta, näin
      vedessä simaisessa villisti temmeltäin
      persoonallisen virren, sammakon virren teen.
      Veljet, alusta jälleen, veljet, uudelleen!

Hyppien, tanssien kuljen etc.

• soilike

Mullakin on näitä kohtaamisia pihalla päivittäin.
      Pieniä, peukunpään kokoisia ja hiukan suurempiakin siellä loikkii, kun menen häiritsemään niitä , nyppimällä kukkapenkkiäni. Kivoja ovat.
      Lintualtaani alla olevassa saavissa uiskentelee usein isoja sammakoita, kun vaihdan veden
      Heitäkin kohtelen hellästi.
      Kiva aloitus.

• viidanhelmi

Otin keväällä todella mukavia kuvia rupikonnista.
      Ne ovat sympaattisia otuksia.
      Tänään menin ulkoterassille ja ampiainen pisti jalkapohjaan sukkan läpi.
      Että osaa olla kipeä vaikka siitä on jo kolmisen tuntia aikaa.
      Viime syksynä näihin aikoihin pisti kaulaan, jouduin ottamaan kyypakkauksen kun kaula turposi ja vaikeutti hengitystä.
      Tähän aikaan on paljon tokkuraisia ampiaisia se on yksi syksyn merkeistä.

• Tupuliini

Kaikenlaiset pikku otukset joita kesän aikana saamme seurailla ovat todella symppiksiä.
        Minun kokemukseni ovat oravista, joita on tosi paljon asuntoalueellamme.
        Tässä aamuna muutamana sain katsella ikkunastani, kuinka orava ja harakka jahtasivat ja ajoivat toisiaan takaa matalalla tukki aidalla. Harakka oli se joka teki kiusaa oravalle juosten pitkin tukkia kohti ja orava hyökkäsi vastaan.
        Harakka perääntyi, mutta oli pian uudessa hyökkäyksessä, juosten, kuin unohtaen siipensä. Sitä oli hauska seurata.

• a-woman1
        Tupuliini kirjoitti:

Kaikenlaiset pikku otukset joita kesän aikana saamme seurailla ovat todella symppiksiä.
        Minun kokemukseni ovat oravista, joita on tosi paljon asuntoalueellamme.
        Tässä aamuna muutamana sain katsella ikkunastani, kuinka orava ja harakka jahtasivat ja ajoivat toisiaan takaa matalalla tukki aidalla. Harakka oli se joka teki kiusaa oravalle juosten pitkin tukkia kohti ja orava hyökkäsi vastaan.
        Harakka perääntyi, mutta oli pian uudessa hyökkäyksessä, juosten, kuin unohtaen siipensä. Sitä oli hauska seurata.

Muutama vuosi sitten ajelin erästä pikkutietä. Piti oikein pysähtyä katsomaan, kun lokki yritti ottaa kyyn saaliikseen! Melkoinen taistelu siinä käytiin, mutta sitten lokki taisi huomata autoni ja poistui paikalta, jolloin kyykin livahti piiloon.

• soilike

Kun se noin hyökkää kimppuusi,joka vuosi.

Mulla on sellain hyttys-feromoni.
        Jos kilometrin säteellä on yksikin hyttynen, se hyökkää varmasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe