Pihalla karviaismarja, viinimarja ja mustikkapensaita istutettu. Mikä noista on jyrsijöiden (myös peurat) herkkua? Milloin pitäisi suojata?
(Pirkanmaa/Vesilahti)
Marjapensaiden suojaus
3
4682
Vastaukset
- A. Tasa
eivät minkäänlaiset elukat ole koskeneet herukoihin ja karviaisiin. Vadelmapuskat on pitänyt sensijaan suojella jäniksiltä. Kokemus 20 vuoden ajalta.
- Marjuri
Minulla myös parinkymmenen vuoden kokemus marjatarhasta, satakunta pensasta. Marjapensaisiin eivät ole eläimet koskeneet, mutta viime keväänä jänikset söivät kääpiöomenapuuni (5kpl) kaikki oksat pois sekä tyrnien(16 kpl)oksat,jota ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, liekä jäniskanta lisääntynyt. Mutta marjapensaat ovat saaneet olla rauhassa.
- Juffe
Marjuri kirjoitti:
Minulla myös parinkymmenen vuoden kokemus marjatarhasta, satakunta pensasta. Marjapensaisiin eivät ole eläimet koskeneet, mutta viime keväänä jänikset söivät kääpiöomenapuuni (5kpl) kaikki oksat pois sekä tyrnien(16 kpl)oksat,jota ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, liekä jäniskanta lisääntynyt. Mutta marjapensaat ovat saaneet olla rauhassa.
Meillä myyrät kyläili yhden karviaisen juurella ja se kärsi juuriston mylläyksestä. Periaatteessa sopivan tiheä ja vahva verkko auttaa maassakin, mutta ei taida kannattaa. Juurien tarvii mahtua verkosta läpi (omenapuilla on paksummat juuret).
Lunta voi talloa alkutalvesta pensaiden juurella, niin maa jäätyy nopeammin. Myyrällä on kovempi työ kaivaa jäätynyttä maata kuin pehmeää -> menee muualle helpomman ruoan äärelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279