Rakastettavat takaritsalaiset

Ihaillen olen seurannut tänäkin kesänä noita oivan hehkeitä motoristimatkustajia.
Sirot kasvot pilkottavat arvoituksellisesti integraalin aukosta, ja muhkea takatukka liehuu, milloin leteillä, poninhäntänä tai jopa uhmaavasti valtoimenaan kypärän niskasuojan alla.
Takapuoli on verhottu hieman häveliäästi nykyisin -luojan kiitos- Goretex-takin peittävän helman alle arvoituksellisesti. Tulee aina mieleen, millaisen aarteen tuo pinkeä peite kätkeekään alleen. Nykyisten moottoripyörien matkustajana on usein nainen -ilmeisesti edellä kuvatun perusteella.
Tämä on oikein, koska silloin kun minä olin siinä iässä, oli lähitanssi muotia, ja siinähän aina mies vei ja nainen oli haltioituneena vietävänä.
Näinhän kuuluu olla myös moottoripyöräilyssä.
Juuri tämä tekee näistä nykyisten katupyörien matkustajista niin erityisen houkuttelevan ja hurmaavan näköisiä.
Koskaan ei tiedä, parkkipaikalla ollessa, millainen missivartalo kätkeytyy tuon peittävän ajopuvun alle, tai mikä tulikivenkatkuinen kirous pääsee, kun tehdään äkkijarrutus!
Tämä on naiseutta parhaimmillaan: salaperäistä ja tarvittaessa myös ärhäkkää kantaaottamista. Tästä oikeat miehet ovat aina unelmoineet.
Silloin kun ajelin viimeistä kahden viikon Lapinturneetani 90-luvun alkupuolella Hondallani naiseni kanssa, oli yksinäistä. Kesäkuun puolivälissä emme nähneet koko matkan aikana yhtään motoristia.
No -huono tuuri- toisaalta silloin ei köyhillä ollut enää moottoripyöriä, ja rikkaat eivät niitä juuri ostelleet. Oli Volvon kulta-aikaa, ja kaikkien piti saada 740 tai 940 alle.
Siinä Tenojoen varressa aamu-usvan hälvetessä tsajua keitellessämme totesin naiselleni: Eiköhän tämä jo ala riittää. Meitä ei ole enää niin paljon että kannattaisi olla mikään Don Quiote.
Niin siirryimme astetta mukavampiin ja lämpöisempiin oloihin, eli enimmäkseen automatkustajiksi.
Nykyisin Hondani palvelee edelleen uskollisesti satunnaisten kesämaistelujen muodossa, mutta jo viikon ajelu alkaa tuntua liian pitkältä.
Niinpä olenkin siirtynyt bongailemaan parhaita näkymiä mitä korkeahkon auton etupenkiltä avautuu:
Siinä olette te, takaritsojen pimut ehdottomana ensikohteenani!
Nykyisin, moottoripyörien räjähdyksenomaisen lisääntymisen vuoksi, olen erityisen otettu mahtavan tarjonnan edessä!
Teitä tulen ihailemaan hamaan tulevaisuuteen, kunhan säilytätte tuon edelläkuvatun naisellisuutenne, tai jopa kehittelette tapoja ehostaa sitä entisestään.
Nahkapukuihin verhoutuneet naismotoristit, ja varsinkaan ns. custom-tyylin kuljettajanaiset ovat olleet minulle aina melkoisen vastenmielistä katseltavaa. Minähän en ole kuitenkaan mieleltäni kovinkaan Freddy Mercury-tyylinen, joita nämä "kissanaiset" muistuttavat erinomaisen paljon, ja siinä voi olla syy tähän pieneen vieroksuntaan.
Siis anteeksi nahkapukusisaret. Tosin -en toki tiedä, mitä erinomaisuuksia hikinen nahka parhaimmillaan tarjoaa, ja voi olla että olenkin täysin hakotiessä tässä asiassa.
Mieluummin kuitenkin Goretexia ja takaritsalla. Kiitos.

65

5420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tex Willer

Siinä vasta nuorekas pappa...näitä tarvitaan kun katsoo persoonaa, piirretyt metallica muotikuteet ym ym...

• häivekatvehäive

nono?

• turo--enkeli

ei kyllä jaksa KUKAAN LUKEA!!!

Herranjestas sentään, mä joka luen jokaisen oli sitten kuinka rasittava teksti tahansa ja vielä vastaan siihen niin tohon en kyllä voi vastata ku ei tota jaksa lukea.

tuskin olet edes ite tekstiäsi lukenut..

• ...jos...

...tän kirjoittaja ei ole Prätkis ni mä en ole ...

• saa lukea ?
        ...jos... kirjoitti:

Nahka on se oikea materiaali..hiihtopukuja voi ihailla rinteissä !

• lukutaidosta

Niinpä niin, mainosmiehet, tekstiviestikoneet ja pop-radiokanavat ovat pilanneet nykypentujen lukutaidon kokonaan. kaikki yli kaksikymmentä sanaa sisältävät tekstit ovat liian pitkiä ymmärrettäviksi, eikä pinna kestä niitä edes lukea. koulussakin opetus tapahtuu ranskalaisin viivoin ja 1x2 kokein, joten tähän on tultu. tämä on onneksi kuitenkin vain pinnattomien ongelma, ei muiden.

• Arvattu !
        ...jos... kirjoitti:

Et ole!

• kastuu ja hikoaa
        saa lukea ? kirjoitti:

Nahka on se oikea materiaali..hiihtopukuja voi ihailla rinteissä !

Nahka kuuluu lehmän päälle, ei nykymotoristille!
        Epäkäytännöllinen huonosti huollettava haiseva ..yäk. On mulla ollut nahkoja, mutta en enää huolisi. Samoin kuin urheiluvaatteisakin, on nykyaika tullut myös motoristivaatetukseen, onneksi näin.

• on näköjään

pahoja puutteita opettajien pätevyydessä. Eikös sunkin kannattaisi keskittyä vaan siihen poronhoitoon ja jättää tämä moottoripyöräily niille jotka ilmaston puolesta pystyy ajelemaankin? Eihän siellä ole ajokauttakaan kuin muutama viikko vuodessa. Olisit nyt edes keksinyt itsellesi vähän omaperäisemmän nikin, mutta tietysti se pakkanen ja kaamos on sunkin osalta tehtävänsä tehnyt.

• jo 19 vuotias

Kohtahan sä oletkin jo täysi-ikäinen nunnuka nunnuka hoilaa loilaa..ja saat ajaa ihan oikealla moottoripyörälläkin. On se ikävää..et varmaan ehdi ajoikään kun alat jo kunnon lappalaiseksi juopoksi.

• vanhaa puutaloa

siellä pelkosenniemellä nyt olikaan? Kummassakos sä niissä asut?

• Turo--Inkeri
        kastuu ja hikoaa kirjoitti:

Epäkäytännöllinen huonosti huollettava haiseva ..yäk. On mulla ollut nahkoja, mutta en enää huolisi. Samoin kuin urheiluvaatteisakin, on nykyaika tullut myös motoristivaatetukseen, onneksi näin.

sekä käyttö- että suojausominaisuuksiltaan. Istuvuus täysin ylivoimainen Goretexeihin verrattuna.. ja tästä johtuen myös sopii (eritoten hyvänmuotoisten naisten) päälle kaikista parhaiten!!

Ja hikoaa.. hah hah! Ei liene mitään epäselvyyttä, kummassa hiostaa samalla kelillä enemmän, nahkassa vaiko "hengittävässä" goretexissä. Minulle asia on ainakin täysin päivänselvä, ja varustehyllystä löytyy molemmat, olen omistanut vuosien varrella 2 nahkapukua ja vähintään 5-6 kangaspukua (ne muuten ei kestä kovaa käyttöä kuin 2-3 vuotta ja sitten on puvunvaihto edessä).. ja pikku sateesta ei hyvin käsitelty nahka piittaa.

GORE = joskus käytännön pakko pitkällä matkalla tai maamme kurjissa ilmasto-oloissa

NAHKA = se Oikea motoristiasu, pitäisi lähestulkoon säätää laissa pakolliseksi (ainakin naisille;))

• Sortsi ja t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

sekä käyttö- että suojausominaisuuksiltaan. Istuvuus täysin ylivoimainen Goretexeihin verrattuna.. ja tästä johtuen myös sopii (eritoten hyvänmuotoisten naisten) päälle kaikista parhaiten!!

Ja hikoaa.. hah hah! Ei liene mitään epäselvyyttä, kummassa hiostaa samalla kelillä enemmän, nahkassa vaiko "hengittävässä" goretexissä. Minulle asia on ainakin täysin päivänselvä, ja varustehyllystä löytyy molemmat, olen omistanut vuosien varrella 2 nahkapukua ja vähintään 5-6 kangaspukua (ne muuten ei kestä kovaa käyttöä kuin 2-3 vuotta ja sitten on puvunvaihto edessä).. ja pikku sateesta ei hyvin käsitelty nahka piittaa.

GORE = joskus käytännön pakko pitkällä matkalla tai maamme kurjissa ilmasto-oloissa

NAHKA = se Oikea motoristiasu, pitäisi lähestulkoon säätää laissa pakolliseksi (ainakin naisille;))

Mootoripyöräilyasuna minä käytän ainoastaan shortseja ja t-paitaa.(tietty myös kypärää)
        En omista pyörää, mutta aina etelänmatkoilla tulee vuokrattua pariksikin viikoksi. Tämä pohjolan ilmasto ei mun mielestäni sovi moottoripyöräilyyn kun aina pitää olla niin saatanast rompetta päällä. Sen takiaen viitti kiusata itteäni täällä kylmäs vaan ajan autolla. mut lämpösessä niin siellä se on hienoo. Että tää on mun mielipide.

• Turo--Inkeri
        Sortsi ja t-paita-man kirjoitti:

Mootoripyöräilyasuna minä käytän ainoastaan shortseja ja t-paitaa.(tietty myös kypärää)
        En omista pyörää, mutta aina etelänmatkoilla tulee vuokrattua pariksikin viikoksi. Tämä pohjolan ilmasto ei mun mielestäni sovi moottoripyöräilyyn kun aina pitää olla niin saatanast rompetta päällä. Sen takiaen viitti kiusata itteäni täällä kylmäs vaan ajan autolla. mut lämpösessä niin siellä se on hienoo. Että tää on mun mielipide.

asettua ajosta vaakatasoon niillä sortseillasi ja tpaidallasi?? Onko aavistustakaan, minkälaisen lihamyllyn läpi menet siinä asfaltilla liukuessasi?
        On se hienoa juu, juuri niin kauan kuin kaikki menee suunnitelmien mukaan. Lomallahan suomalainen toki laittaa älyn narikkaan ja käy hakemassa sukupuolitaudin, menettämässä kännipäissään lompakon ja luottokorttit, sekä kaatumassa skootterilla/prätkällä rantavarustuksissa.

• sortsit ja t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

asettua ajosta vaakatasoon niillä sortseillasi ja tpaidallasi?? Onko aavistustakaan, minkälaisen lihamyllyn läpi menet siinä asfaltilla liukuessasi?
        On se hienoa juu, juuri niin kauan kuin kaikki menee suunnitelmien mukaan. Lomallahan suomalainen toki laittaa älyn narikkaan ja käy hakemassa sukupuolitaudin, menettämässä kännipäissään lompakon ja luottokorttit, sekä kaatumassa skootterilla/prätkällä rantavarustuksissa.

Minä olen ilmeisesti outo kulkija, koska perustan liikennekäyttäytymiseni siihen että liikun pystyasennossa ja itse itseäni komentaen, en vaakatasossa muiden käskytettävänä. Olen sikäli viisaampi liikennöitsijä, että osaan ennakoida kaikki mahdolliset tiilanteet erittäin hyvin. Lähellä-piti tilanteita on toki ollut, mutta niissä olen ehdottomasti parhaimmillani! Minun ajotaidollani voi huoletta ajaa shortseissa koska osaan varoa muita, toisin kuin ne, jotka jäävät yliajetuiksi tai jopa itelleen törmäilee tien päällä.
        Sukupuolitautisi kanssa voit painiskella itseksesi. Minä en ole vielä ajatellut sitä hommata

• Turo--Inkeri
        sortsit ja t-paita-man kirjoitti:

Minä olen ilmeisesti outo kulkija, koska perustan liikennekäyttäytymiseni siihen että liikun pystyasennossa ja itse itseäni komentaen, en vaakatasossa muiden käskytettävänä. Olen sikäli viisaampi liikennöitsijä, että osaan ennakoida kaikki mahdolliset tiilanteet erittäin hyvin. Lähellä-piti tilanteita on toki ollut, mutta niissä olen ehdottomasti parhaimmillani! Minun ajotaidollani voi huoletta ajaa shortseissa koska osaan varoa muita, toisin kuin ne, jotka jäävät yliajetuiksi tai jopa itelleen törmäilee tien päällä.
        Sukupuolitautisi kanssa voit painiskella itseksesi. Minä en ole vielä ajatellut sitä hommata

..sellaiselle, joka on vastikään aloittanut pyöräilyn, eikä ollenkaan vielä käsitä riskejä, joita siinä on. Vai oletko sinäkin jo niitä "miljoonakerhon" miehiä, kuten Prätkis..

Väite, että osaisit ennakoida kaikki mahdolliset tilanteet, on yksinkertaisesti lapsellinen.

Ja läheltäpiti-tilanteissa olet parhaimmillasi.. mitähän tuohonkin sanoisi. Voi Jeesus, mitä läppää!!

En minä väitä, että pitäisi alkaa roudaamaan jotain varustesäkkiä jos aikoo etelänlomalla vuokrata mopon.. olen jopa, usko tai älä, itsekin monet kerrat ajellut etelässä rantavarusteissa. Mutta sentään tiedostan, minkä riskin otan siinä. Pikku kaadosta voi seurata pitkä toipuminen, vähintään on reissu pilalla. Esimerkkejä kyllä näkee esim. lentoasemilla kun turisti on lähdössä matkavakuutuksen kustantamalle kotimatkalle etuajassa ja kävelykepeillä. Sinä et selvästikään ole asiaa tiedostanut, ja se saattaa valjeta sinulle kirvelevällä tavalla.

Viime vuosina on erityisesti talviaikaan tullut harrastettua tuota lämpimissä maissa ajelua vähän laajemmassakin mittakaavassa, esim. muutama vuosi sitten eteläisessä Afrikassa, ja viime talvena kaukoidässä.. yhteen laskien toistakymmentä maata ja 30.000km neljänä eri talvena. Niille reissuille olen raahannut ihan kunnon varusteetkin mukaan (eivätkä ole liian kuumat edes 35C lämmöissä, tämäkin vain varusteiden valintakysymys). Kertaakaan en vielä ole tosissani tarvinnut niitä, olen toki ollut joskus hieman selällään jollain mutaisilla offroad-pätkillä, ns. kunnon kaatoja ei vielä ole siellä tullut. Muttei silti harmita pätkääkään, että on valmistautunut mahdollisimman hyvin. Homma ei todellakaan ole aina omissa käsissä, varsinkin koska liikenne on mitä on, ja sellainen asenne, että "joo minä klaaraan aina kaiken", on yksinkertaisesti typerä.

• t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

..sellaiselle, joka on vastikään aloittanut pyöräilyn, eikä ollenkaan vielä käsitä riskejä, joita siinä on. Vai oletko sinäkin jo niitä "miljoonakerhon" miehiä, kuten Prätkis..

Väite, että osaisit ennakoida kaikki mahdolliset tilanteet, on yksinkertaisesti lapsellinen.

Ja läheltäpiti-tilanteissa olet parhaimmillasi.. mitähän tuohonkin sanoisi. Voi Jeesus, mitä läppää!!

En minä väitä, että pitäisi alkaa roudaamaan jotain varustesäkkiä jos aikoo etelänlomalla vuokrata mopon.. olen jopa, usko tai älä, itsekin monet kerrat ajellut etelässä rantavarusteissa. Mutta sentään tiedostan, minkä riskin otan siinä. Pikku kaadosta voi seurata pitkä toipuminen, vähintään on reissu pilalla. Esimerkkejä kyllä näkee esim. lentoasemilla kun turisti on lähdössä matkavakuutuksen kustantamalle kotimatkalle etuajassa ja kävelykepeillä. Sinä et selvästikään ole asiaa tiedostanut, ja se saattaa valjeta sinulle kirvelevällä tavalla.

Viime vuosina on erityisesti talviaikaan tullut harrastettua tuota lämpimissä maissa ajelua vähän laajemmassakin mittakaavassa, esim. muutama vuosi sitten eteläisessä Afrikassa, ja viime talvena kaukoidässä.. yhteen laskien toistakymmentä maata ja 30.000km neljänä eri talvena. Niille reissuille olen raahannut ihan kunnon varusteetkin mukaan (eivätkä ole liian kuumat edes 35C lämmöissä, tämäkin vain varusteiden valintakysymys). Kertaakaan en vielä ole tosissani tarvinnut niitä, olen toki ollut joskus hieman selällään jollain mutaisilla offroad-pätkillä, ns. kunnon kaatoja ei vielä ole siellä tullut. Muttei silti harmita pätkääkään, että on valmistautunut mahdollisimman hyvin. Homma ei todellakaan ole aina omissa käsissä, varsinkin koska liikenne on mitä on, ja sellainen asenne, että "joo minä klaaraan aina kaiken", on yksinkertaisesti typerä.

Asennevamma liikenteessä on sairaus, mutta varovaisuus on viisautta. Liikenteessä selviävät kolhuitta vain kaikkein taitavimmat ja tietysti lisäksi jokunen harva hullun tuurilla. Olen noita etelänmatkoja tehnyt sen verran, että on tullut ajettua moottoripyörällä enemmin kuin moni junnu ehtii kaupungissa piikillään pyörittääkään. parhailla reissuilla on tullut 1500km viikossa, lähinnä välimeren maissa. Siellä liikenne vaatii taitoa pohjoismaalaiselta, ja oikein, moni on tullut rulliksella himaan. En ole täysin kokematon näissä asioissa, vaan tiedän tosiaan miten asiat ovat.
        Kaikki nuo turvavarusteet ovat periaatteessa turhia, kun ei kolaroi. Toisaalta paraskaan kypärä ei pelasta jos pää jää junan pyörän alle.

• Turo--Inkeri
        t-paita-man kirjoitti:

Asennevamma liikenteessä on sairaus, mutta varovaisuus on viisautta. Liikenteessä selviävät kolhuitta vain kaikkein taitavimmat ja tietysti lisäksi jokunen harva hullun tuurilla. Olen noita etelänmatkoja tehnyt sen verran, että on tullut ajettua moottoripyörällä enemmin kuin moni junnu ehtii kaupungissa piikillään pyörittääkään. parhailla reissuilla on tullut 1500km viikossa, lähinnä välimeren maissa. Siellä liikenne vaatii taitoa pohjoismaalaiselta, ja oikein, moni on tullut rulliksella himaan. En ole täysin kokematon näissä asioissa, vaan tiedän tosiaan miten asiat ovat.
        Kaikki nuo turvavarusteet ovat periaatteessa turhia, kun ei kolaroi. Toisaalta paraskaan kypärä ei pelasta jos pää jää junan pyörän alle.

"Kaikki nuo turvavarusteet ovat periaatteessa turhia, kun ei kolaroi."
        Samalla logiikalla voitaisiin autoistakin jättää turvavyöt ja airbagit pois, koska niitähän ei tarvita kun ei kolaroida. Osaatko kertoa, miksi niitä kuitenkin autoissa on?

"Toisaalta paraskaan kypärä ei pelasta jos pää jää junan pyörän alle."
        Eipä pelasta ei, mutta sinun pitäisi kokeneena motoristina tietää, ettei ole mahdollista etukäteen tietää, millaiseen onnettomuuteen joutuu. Jos sopivasti sattuu, hyvän ja huonon kypärän ero voi olla samalla elämän ja kuoleman (tai vaikkei niinkään, niin toipumisen ja vakavan vammautumisen pysyvän työkyvyttömyyden) välinen ero.

Se on vaan kumma juttu, että keskimäärin mitä enemmän ajokokemusta jengillä on, sitä vakavammin he tuntuvat suhtautuvan tuohon itsensä suojaamiseen. Ja sitä vähemmän he myös kuvittelevat omista ajotaidoistaan. Eivät tosin ilmeisesti kaikki.

• t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

"Kaikki nuo turvavarusteet ovat periaatteessa turhia, kun ei kolaroi."
        Samalla logiikalla voitaisiin autoistakin jättää turvavyöt ja airbagit pois, koska niitähän ei tarvita kun ei kolaroida. Osaatko kertoa, miksi niitä kuitenkin autoissa on?

"Toisaalta paraskaan kypärä ei pelasta jos pää jää junan pyörän alle."
        Eipä pelasta ei, mutta sinun pitäisi kokeneena motoristina tietää, ettei ole mahdollista etukäteen tietää, millaiseen onnettomuuteen joutuu. Jos sopivasti sattuu, hyvän ja huonon kypärän ero voi olla samalla elämän ja kuoleman (tai vaikkei niinkään, niin toipumisen ja vakavan vammautumisen pysyvän työkyvyttömyyden) välinen ero.

Se on vaan kumma juttu, että keskimäärin mitä enemmän ajokokemusta jengillä on, sitä vakavammin he tuntuvat suhtautuvan tuohon itsensä suojaamiseen. Ja sitä vähemmän he myös kuvittelevat omista ajotaidoistaan. Eivät tosin ilmeisesti kaikki.

Airbagit ja turvavyöt ovat turhia kun ei kolaroi.
        Tämä menee kylläkin jo autopuolelle enemmin. Enpä ole kumpaakaan varustetta tarvinnut vaikka autolla olen ajanut n. miljoonan verran.
        Jos tuntee epävarmuutta tai on taitamaton silloin on ehdottomasti syytä varautua pahimman varalle.
        Ennakointi ja ajotaito ovat ainoat oikeat turvavarusteet, ne estävät onnettomuudet, ja silloin ei joudukaan tilanteeseen jossa ylimääräisiä turvavehkeitä tarvitaan.
        Väitänpä -kylläkin aiheesta hieman poiketen-, että näiden turvavarusteiden lisääntyminen lisää mm. autoilijoiden keskuudessa väärää turvallisuuden tunnetta, ja samalla yllyttää ajamaan kovempaa, huolimattomammin ja muista piittaamatta. Koska kaikilla pitäisi olla täydellinen panssari, ei onnettomuuksia tarvitse enää varoa.
        Se on väärä asenne.

• Turo--Inkeri
        t-paita-man kirjoitti:

Airbagit ja turvavyöt ovat turhia kun ei kolaroi.
        Tämä menee kylläkin jo autopuolelle enemmin. Enpä ole kumpaakaan varustetta tarvinnut vaikka autolla olen ajanut n. miljoonan verran.
        Jos tuntee epävarmuutta tai on taitamaton silloin on ehdottomasti syytä varautua pahimman varalle.
        Ennakointi ja ajotaito ovat ainoat oikeat turvavarusteet, ne estävät onnettomuudet, ja silloin ei joudukaan tilanteeseen jossa ylimääräisiä turvavehkeitä tarvitaan.
        Väitänpä -kylläkin aiheesta hieman poiketen-, että näiden turvavarusteiden lisääntyminen lisää mm. autoilijoiden keskuudessa väärää turvallisuuden tunnetta, ja samalla yllyttää ajamaan kovempaa, huolimattomammin ja muista piittaamatta. Koska kaikilla pitäisi olla täydellinen panssari, ei onnettomuuksia tarvitse enää varoa.
        Se on väärä asenne.

ajat lokakuun lopussa illalla autolla pimeällä ja vesisateessa maantiellä, jossa on 100 alue. Nopeutesi on heikon näkyvyyden takia mittarin mukaan hieman alle 100.

Yhtäkkiä tien laidasta ilmestyy hirvi kovaa vauhtia suoraan eteen, etkä ehdi edes reagoida ennen törmäystä, koska näkyvyysolot ovat yksinkertaisesti niin surkeat. Pimeä ja märkä kätkevät otuksen niin hyvin, ettei paraskaan kuljettaja mahtaisi tilanteelle mitään. Reagointiaikaa ei yksinkertaisesti ole.

Kyseisenlainen tilanne ei minusta ole ollenkaan niin kaukaa haettu; ja on helppo sanoa, että olisit ajanut hiljempaa, mutta 95% autoilijoista ei kuitenkaan tee niin. Käytännössä nopeutta ei tule laskettua riittävästi, koska se tuntuisi nykyautoilla jo naurettavan hitaalta. Jos tekisikin niin, takana olisi jono kiukkuisia peesailijoita, jotka lähtisivät uhkarohkeisiin ohituksiin, aiheuttaen taas uusia riskejä. Ja ihmisillä on muutenkin keskimäärin aina kiire, minne he ikinä ovatkin menossa.

Eikö ko. tilanteessa olekin hemmetin hyvä olla turvavyöt ja airbagit olemassa?

• se tautikin
        sortsit ja t-paita-man kirjoitti:

sinuun siirtyä kun tarpeeksi hemaiseva neitokainen sua kännipäissäsi piirittää. Ja liekö tolla väliä jos röntyilet shortseissasi. Sinähän olet tarkastanut sen vuokrapyöräsi läpikotaisin. Että mikään tekninen vikakaan ei sua kaada vaakatasoon.

• t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

ajat lokakuun lopussa illalla autolla pimeällä ja vesisateessa maantiellä, jossa on 100 alue. Nopeutesi on heikon näkyvyyden takia mittarin mukaan hieman alle 100.

Yhtäkkiä tien laidasta ilmestyy hirvi kovaa vauhtia suoraan eteen, etkä ehdi edes reagoida ennen törmäystä, koska näkyvyysolot ovat yksinkertaisesti niin surkeat. Pimeä ja märkä kätkevät otuksen niin hyvin, ettei paraskaan kuljettaja mahtaisi tilanteelle mitään. Reagointiaikaa ei yksinkertaisesti ole.

Kyseisenlainen tilanne ei minusta ole ollenkaan niin kaukaa haettu; ja on helppo sanoa, että olisit ajanut hiljempaa, mutta 95% autoilijoista ei kuitenkaan tee niin. Käytännössä nopeutta ei tule laskettua riittävästi, koska se tuntuisi nykyautoilla jo naurettavan hitaalta. Jos tekisikin niin, takana olisi jono kiukkuisia peesailijoita, jotka lähtisivät uhkarohkeisiin ohituksiin, aiheuttaen taas uusia riskejä. Ja ihmisillä on muutenkin keskimäärin aina kiire, minne he ikinä ovatkin menossa.

Eikö ko. tilanteessa olekin hemmetin hyvä olla turvavyöt ja airbagit olemassa?

Itseasiassa minä olen pelastanut autoni monesti hirvikolarilta JUURI NIINKUIN KUVASIT että ei "viitsitä tai kehdata" tehdä: Minulla on kanttia ajaa 70 vauhdilla tai vielä hitaamminkin, jos on pimeää, sataa ja on hirvialue. Mutta juuri tämä tekee ajotyylistäni turvallisen. Ei tarvitse ajaa sitä satasta silloin kun se ei ole turvallista.
        Minä ajan niin että saan autoni pysähtymään sillä tienpätkällä, joka näkyy kunnolla.
        Tuossa on juuri se syy, miksi moni tarvii näitä vitun kalliita turvavehkeitä. Kun päässä on vikaa eikä itsesuojelua ole mällin vertaa järjessä!
        Hirvi on tyhmä eläin. Se ei tajua yli 70 kulkevasta kapineesta mitään, koska kaikki sen luontaiset viholliset ovat hitaampia. Mutta alle 70 vauhdissa tulevaa autoa on hirvi osannut minunkin kohdalla väistää -tosin autoin vähän kyllä itsekin jarrulla asiassa.Jos kaikki ajaisivat maltilla ja huolellisesti, kuten olen minäkin onnistunut jo pidemmän aikaa, ei kertakaikiaan olisi muita kolareita, kuin nämä sairastapaukset, joita ei liene koko määrässä merkittävästi.

• t-paita-man
        se tautikin kirjoitti:

sinuun siirtyä kun tarpeeksi hemaiseva neitokainen sua kännipäissäsi piirittää. Ja liekö tolla väliä jos röntyilet shortseissasi. Sinähän olet tarkastanut sen vuokrapyöräsi läpikotaisin. Että mikään tekninen vikakaan ei sua kaada vaakatasoon.

En ole vieteltävissä ulkomailla.
        Valitettavasti.Tällaiset asiat hoidellaan hieman tyylikkäämmin.
        Ja tottakai pyörät tarkastetaan ja koeajetaan ja jarrutetaan aina niin hyvin kun suinkin on tilanteessa mahdollista.

• mankelix
        t-paita-man kirjoitti:

en ihan vähällä usko että et ole noviisi näissä hommissa. Jo asenteessa paistaa nuoruuden hurma ja tulevaisuuden suhteen piittaamattomuus itsestä. Mutta jos pyörällä todella liikut, niin onneksi vaan on kyse itsestäsi. Sulla ei ole ilmeisesti käsitystä kuinka nopeasti ihmisluu tulee esiin lihan liukuessa asfalttia pitkin. Jälki ei ole erityisen komeeta katseltavaa, etenkään kasvojen alueella. Toivottavasti et kyyditä tulevia morsiamiasi siellä syvässä etelässä.

• Turo--Inkeri
        t-paita-man kirjoitti:

Itseasiassa minä olen pelastanut autoni monesti hirvikolarilta JUURI NIINKUIN KUVASIT että ei "viitsitä tai kehdata" tehdä: Minulla on kanttia ajaa 70 vauhdilla tai vielä hitaamminkin, jos on pimeää, sataa ja on hirvialue. Mutta juuri tämä tekee ajotyylistäni turvallisen. Ei tarvitse ajaa sitä satasta silloin kun se ei ole turvallista.
        Minä ajan niin että saan autoni pysähtymään sillä tienpätkällä, joka näkyy kunnolla.
        Tuossa on juuri se syy, miksi moni tarvii näitä vitun kalliita turvavehkeitä. Kun päässä on vikaa eikä itsesuojelua ole mällin vertaa järjessä!
        Hirvi on tyhmä eläin. Se ei tajua yli 70 kulkevasta kapineesta mitään, koska kaikki sen luontaiset viholliset ovat hitaampia. Mutta alle 70 vauhdissa tulevaa autoa on hirvi osannut minunkin kohdalla väistää -tosin autoin vähän kyllä itsekin jarrulla asiassa.Jos kaikki ajaisivat maltilla ja huolellisesti, kuten olen minäkin onnistunut jo pidemmän aikaa, ei kertakaikiaan olisi muita kolareita, kuin nämä sairastapaukset, joita ei liene koko määrässä merkittävästi.

Täydellinen Kuljettaja? Noh, ei kai siinä sitten mitään, myönnän sinulle diplomin ja papukaijamerkin. Pystyt hallitsemaan kaikki tilanteet 100% varmuudella. Miksi muuten sitten edes käytät kypärää, ethän tarvitse sellaista ja sen myymällä varmaan saisi pari tankillista bensaa? Lekurista vaan paperit että se ahistaa nupissa, niin voisit ajella ilman.

Sepä muuten vasta olisikin simppeli ja edullinen ratkaisu melkein kaikkiin liikenteen probleemiin, kun kaikki alkaisivat ajamaan yhtä täydellisesti kuin sinä! Miten minulla silti on sellainen kutina, ettei moista tule ihan äkkiä tapahtumaan.. toisille niillä turvavarusteilla vaan on käyttöä taas tänäkin iltana. Luetaan vaikka huomisaamun lehdestä saldoa.

• mankelix
        t-paita-man kirjoitti:

olisi herra bmw tämä t-paita mies?

• t-paita-man
        Turo--Inkeri kirjoitti:

Täydellinen Kuljettaja? Noh, ei kai siinä sitten mitään, myönnän sinulle diplomin ja papukaijamerkin. Pystyt hallitsemaan kaikki tilanteet 100% varmuudella. Miksi muuten sitten edes käytät kypärää, ethän tarvitse sellaista ja sen myymällä varmaan saisi pari tankillista bensaa? Lekurista vaan paperit että se ahistaa nupissa, niin voisit ajella ilman.

Sepä muuten vasta olisikin simppeli ja edullinen ratkaisu melkein kaikkiin liikenteen probleemiin, kun kaikki alkaisivat ajamaan yhtä täydellisesti kuin sinä! Miten minulla silti on sellainen kutina, ettei moista tule ihan äkkiä tapahtumaan.. toisille niillä turvavarusteilla vaan on käyttöä taas tänäkin iltana. Luetaan vaikka huomisaamun lehdestä saldoa.

En minä diplomeita metsästä, vaan olen itse elävä diplomi siitä, miten edustamani liikennetyyli pitää miehen tiellä paremmin kuin pelkkä ruisleipä.

Kypärää käytän siksi, koska laki vaatii sen lähes kaikissa niissa maissa, jossa olen liikkunut moottoripyörällä. Vuokrakypäristä jokunen puoliavonainen malli on ollut jopa melkoisen miellyttävä päässä, ja ajoviiman suhinaa kypärä hiljentää sopivasti. Ei siinä lie mitään hävettävää.

Mutta jos kaikki tosiaan ajaisivat ensimmäiset miljoona kilometriään yhtä varovasti ja kolaroimatta, kuten minä, niin olen samaa mieltä siitä se on edullisin ratkaisu kolarittomaan maailmaan.

Valitettavasti kaikki eivät ota tätä tosissaan ja huomenna on tosiaan lehdissä sitä saldoa...

• t-paita-man
        mankelix kirjoitti:

Sen verran olen valistunut, että noiden kolmen kirjaimen päälle en edes kusisi.
        Oli sitten kaksi tai nelipyöriä!

Enlä ole myöskään Lada-man!

• Turo--Inkeri
        mankelix kirjoitti:

mietin itsekin jo keskustelun alussa :) !! Joku lähisukulainen lienee ainakin.. ihan samanlainen suvereeni käsitys omista taidoistaan. Maailman Ylivertaisin Kuljettaja - sellainen asenne on muuten meillä suomalaisilla hämmästyttävän yleinen, en tiedä mistähän juontaa juurensa.

• Turo--Inkeri
        t-paita-man kirjoitti:

En minä diplomeita metsästä, vaan olen itse elävä diplomi siitä, miten edustamani liikennetyyli pitää miehen tiellä paremmin kuin pelkkä ruisleipä.

Kypärää käytän siksi, koska laki vaatii sen lähes kaikissa niissa maissa, jossa olen liikkunut moottoripyörällä. Vuokrakypäristä jokunen puoliavonainen malli on ollut jopa melkoisen miellyttävä päässä, ja ajoviiman suhinaa kypärä hiljentää sopivasti. Ei siinä lie mitään hävettävää.

Mutta jos kaikki tosiaan ajaisivat ensimmäiset miljoona kilometriään yhtä varovasti ja kolaroimatta, kuten minä, niin olen samaa mieltä siitä se on edullisin ratkaisu kolarittomaan maailmaan.

Valitettavasti kaikki eivät ota tätä tosissaan ja huomenna on tosiaan lehdissä sitä saldoa...

itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin on liikennettä, on onnettomuuksia, eikä se ole aina itsestä kiinni. Vaikka monesti toki myös voi olla täysin itsestä kiinni, mutta sitä ei vaan pysty etukäteen sanomaan.

Siis minun mielestäni. Jos olet tyytyväinen omaan ajamiseesi, ja selvinnyt "miltsin" ongelmitta, turha minun on alkaa sinulle luennoimaan. Ollaan hieman eri mieltä asiasta, mutta sehän kai on vaan rikkaus, että on erilaisia näkökantoja!

• mankelix
        Turo--Inkeri kirjoitti:

mietin itsekin jo keskustelun alussa :) !! Joku lähisukulainen lienee ainakin.. ihan samanlainen suvereeni käsitys omista taidoistaan. Maailman Ylivertaisin Kuljettaja - sellainen asenne on muuten meillä suomalaisilla hämmästyttävän yleinen, en tiedä mistähän juontaa juurensa.

itse kaljurotta :-) mutta ei pääse vesipäänsä ajatusmaailmaa karkuun :-))

• t-paita-man
        mankelix kirjoitti:

itse kaljurotta :-) mutta ei pääse vesipäänsä ajatusmaailmaa karkuun :-))

Mikäs kuurunpiiloleikki täällä oikein on menossa?
        Olenkos minä jotenkin vinksahtanut, kun en pysy ollenkaan teidän mukana?
        Kuka nyt oikeasti on piilossa, ja ketä pitäisi etsiä?
        En ole tänne mp-alueelle useínkaan eksynyt, kun täällä aina tarinoidaan hieman toisarvoisista asioista. Nyt tuo alkuperäinen tarina vaan vei poikkeavuudellaan tänne ikäänkuin vahingossa.
        No toivotavasti löydätte kaverinne, ennen kuin tulee liian pimeää ;)

• mankelix
        t-paita-man kirjoitti:

Sen verran olen valistunut, että noiden kolmen kirjaimen päälle en edes kusisi.
        Oli sitten kaksi tai nelipyöriä!

Enlä ole myöskään Lada-man!

auto-antero?

• t-paita-man
        mankelix kirjoitti:

auto-antero?

Se että Auto--Anteroon alatte minua verrata ei ole korrektia. Tuo rienaava, kaiken kehityksellisen liikennekulttuurin häpeämätön vastustaja ja näppäinpaltti ei ole millään tavalla ansainnut sitä arvostusta, mitä pikkupojat häntä kohtaan osoittavat. Parasta antia Anterolta(tai mikähiiri milloinkin) on Anteron valokuva. Silläkään ei ihan kunnanvaltuustoon mennä, mutta antaa se pienen vinkin harhaoppineen ihmisen pääkopan sisällöstä. Muuten kyllä vauhdikasta kerrontaa Antero jakaa, mutta enempi on komeljanttari ja huithapeli kuin asiamies.

• prätkis
        Sortsi ja t-paita-man kirjoitti:

kirjoita omalla rek.nimimerkilläsi?

• tälleen syksyllä
        prätkis kirjoitti:

kirjoita omalla rek.nimimerkilläsi?

ilmojen kylmetessä enää vesipäänsä nesteitä kiertämään edes siinä määrin että ymmärtäisi joskus rekisteröityneensäkin....outo sana. Ihana suomen kieli :-)

• olla
        tälleen syksyllä kirjoitti:

ilmojen kylmetessä enää vesipäänsä nesteitä kiertämään edes siinä määrin että ymmärtäisi joskus rekisteröityneensäkin....outo sana. Ihana suomen kieli :-)

rekisteröityneensä.

• Leo Tolstoi

Jaksaapa hyvinkin lukea. Samaa ei voi sanoa nykynuorison välimerkittömästä, yhdyssanavirheitä vilisevästä oksennuksesta:
        "..oli sitten kuinka rasittava teksti tahansa ja vielä vastaan siihen niin tohon en kyllä voi vastata ku ei tota jaksa lukea."

Alkuperäisen kirjoittajan raportti käsittelle erittäin ajankohtaista aihetta ,on hyvä että joku lopultakin nosti ns. kissan pöydälle.

• kokenut motoristi
        kastuu ja hikoaa kirjoitti:

Goretex ym.muoviasut ovat ehkä käytännöllisiä niin kauan kuin pelaavat, mutta
        muuttuvat hikisiksi ja rumiksi lian myötä melko lyhyessä ajassa. Sensijaan nahka-asut vain paranevat iän myötä.

Nahka housut ovat tätä nykyä vedenpitäviä eikä kunnon nahkatakkikaan vettä
        iholle asti päästä.

Sen sijaan erityyppisten nahka-asujen ulkonäöstä ja laadusta on monia
        mielipiteitä..esim. farkkutyyliset nahkahousut ovat lähinnä kahvila käyttöön
        tarkoitettu .
        Mutta on todella hyvän näköisiä
        vahvistettuja ja vedenpitäviä oikeita moottoripyörä housuja jotka ovat todella
        hyvännäköisiä verrattuna kömpelöihin "Gore-vetimiin" jotka ovat yleensä
        laskettelu ja kelkkailu kamppeiden variaatioita .

• maikka_

tämä t-enkeli siitä millainen nykynuorison kärsivällisyys ja pitkäjännitteisyys on. Eiväthän nuo tuolla tyylillä edes työsopimusta tai pankin lainapapereita saa luetuksi. Siksiköhän niitä on niin saakelin helppo pössöttää joka paikassa.
        Olen koulussa koettanut painottaa lukemisen merkitystä, mutta monella on tekstiviestin 160 merkkiä pisin, mihin kykenee kertaistumalla.

• mankelix

Tarina. Alkoi itselläkin muistot elämään vuosien takaa ja lukuisat matkat pyörimään mielessä ja ihan kuin jossain olisi kuulunut vielä se kappale "vanhan valokuva-albumin mä löysin yllättäin"... Oli mukava lukea jotain fiksua välillä sen kaljurotan tarinoihin jo perin kyllästyneenä. Kiitos :-)

• blackwomans

kertomuksesi oli hyvin kirjoitettu.sitä oli ilo lukea.
      muistoja meillä jokaisella on mp vuosien ajalta.
      osa niistä hyviä osa huonoja.
      kuitenkin sanotaan että aika kultaa ne huonot muistot.jäljelle jää vaan hyvät.

niin ja se nahka,sanotaan näin se kuului minun nuoruuteen koska ei noita Goreja ollut.mutta olen samaa mieltä tänäpäivänä Gore on mitä parhainta asu materiaalia.vaikka en siellä takasitsillä ole enää istunut.kun joskus harvoin.
      kuitenkin kiitos sinulle tästä tarinasta.

• Nuupero

Otin luvatta pienen lainauksen villin lännen romantiikkaa:

"Siinä Tenojoen varressa aamu-usvan hälvetessä tsajua keitellessämme totesin naiselleni: Eiköhän tämä jo ala riittää. Meitä ei ole enää niin paljon että kannattaisi olla mikään Don Quiote."

Tämä lause tuo tosiaan mieleen aika erinomaisen kuvan tilanteesta. Melkein voisin kuvitella jylhät jokivarren lumihuippuiset vuoret ja usvaisen joen ja kaksi ikääntyvää(?) ihmistä ja aamun kosteudessa pisaroivan vanhan moottoripyöräsotaratsun muutoin niin tyhjän ja hiljaisen luonnon keskellä.

• Tset

Hauska lukea tuommoinen mietiskelevn rauhallinen juttu pitkästä aikaa. Iänikuisiin keulumis-kaahausfantasioihin on mitta jo täyttynyt kauan sitten.

• naismotoristit

ovat varsin tyylikkäitä harrasteen edustajia.Olin erään mp paikan pihassa, kun paikalle tuli riisutulla kopteri HD:llä, mustaan nahka-asuun sonnustautunut, helposti naiseksi tunnistettava kuljettaja.Kun tuli pajan puolelta takaisin pihaan, oli kädessä pieni diginopeusmittari ja melko turhautuneena tuumasi, että tällainenkin pitäisi pyörässä olla.Ei ehtinyt muutamaa minuuttia kauempaa sitä ohjaustankoon mallata, kun jo kolme miestä oli touhukkaana tulitikkurasian kokoista mittaria asentamassa.Itse olisin ollut neljäs, mutta sivustakatsominen oli hauskempaa.

• mankelix

Siksipä juuri me miesmotoristit saadaankin niin kehnoa palvelua. Missä on ne naisasentajat jotka triona tulis myymään tai asentamaan mun pyörään jotain. Aina saa mies jonottaa...jos ei sitten muuta niin omaa vuoroaan :-))

• M. Seliini

Kireä nahka sopii ulkonäöllisesti jos on laiha. Suomen nuoret naiset alkavat olla kuitenkin kuin Italian pastamammat, hieman vaatteista ulostursoja, että tällaiset peittävämmät pukineet on ehkä monelle hienompi valinta kuin kireä nahka. Käyttökelpoisuusasia on enemmin makuasia. Joshaluaa puljata sadetakkien kanssa niin sitten nahka, mutta jos haluaa hengittävän jokakelin puvun, niin sitten joku muu tex-materiaali.

• Eero k
        mankelix kirjoitti:

Siksipä juuri me miesmotoristit saadaankin niin kehnoa palvelua. Missä on ne naisasentajat jotka triona tulis myymään tai asentamaan mun pyörään jotain. Aina saa mies jonottaa...jos ei sitten muuta niin omaa vuoroaan :-))

Vois olla että naisasentaja korjaamolla ei herättäis ihan täyttä luottamusta. Enemmin ne olis sellaisia varikkopimujen tyylisiä haalarit-auki -misuja.
        Mielummin iso ja karvanen äijä, joka jaksaa ees siirrellä pyörää ite! En oo nähny yhtään naismonttööria.
        Liekö Suomenmaassa laisinkaan sellaista.

• nainenx2

oo kiltti kirjota vähän lyhyemmin ens kerralla, oikeesti.

• asian olisi

tietysti voinut ilmaista aforismilla.

• mankelix
        asian olisi kirjoitti:

Kaikki tapahtumat alkavat tuntua paremmilta, kun opit vaistomaisesti olemaan oikeassa paikassa oikealla hetkellä, jopa kotonasi.... :-))

• Voi kiitos arvon Leiditx2.
        Harvoin, jos koskaan minua, näin miehenä, on kehotettu mihinkään toimintaan lyhyempänä tai nopeammin.
        En ole siinä mielessä suinkaan mikään mestari, kuten näppäintyöskentelystäkin varmaan jo huomaatte!
        Ehkä Te ette ole vielä riittävän varttuneita tai olette muuten sekavassa tilassa, mutta yleensä olen ollut toivotettuna tilanteissa, jossa tarvitaan pidemmin tai pitempää. Anteeksi, mutta kiusaus tekee ilkeäksi.
        Ensi kerralla typistän tarinaani sen verran, että tulen ymmärretyksi.

• suurin
        OivaHämäys kirjoitti:

Voi kiitos arvon Leiditx2.
        Harvoin, jos koskaan minua, näin miehenä, on kehotettu mihinkään toimintaan lyhyempänä tai nopeammin.
        En ole siinä mielessä suinkaan mikään mestari, kuten näppäintyöskentelystäkin varmaan jo huomaatte!
        Ehkä Te ette ole vielä riittävän varttuneita tai olette muuten sekavassa tilassa, mutta yleensä olen ollut toivotettuna tilanteissa, jossa tarvitaan pidemmin tai pitempää. Anteeksi, mutta kiusaus tekee ilkeäksi.
        Ensi kerralla typistän tarinaani sen verran, että tulen ymmärretyksi.

heikkouteni on suunnaton nopeus, jota tosin vaan naiset valittaa:-) Tälleen realworld,ssa, mä olen vaan pelkkä kirjailijamotoristi. Mutta hittoako mä siitä. Vai oliko se motoristi joka kirjailee...joo..sulle voin tunnustaa että olen se tittelit pois -persoona. Ja toivottavasti, en niin kännissä nyt että nimenikin meen täällä sanomaan ;-))) Mutta, todellakin olen tämä mankelix...En Puhu paskaa. Ja toisaalta...mitä sitten. Kiva olla kunnon viinissä, sillä pitkästä on aikaa,,ja nyt tarkotan olutta, toisin kuin ex-vaimoni aikoinaan... ;-)))

• Hiiri kirjautuu ulos
        suurin kirjoitti:

heikkouteni on suunnaton nopeus, jota tosin vaan naiset valittaa:-) Tälleen realworld,ssa, mä olen vaan pelkkä kirjailijamotoristi. Mutta hittoako mä siitä. Vai oliko se motoristi joka kirjailee...joo..sulle voin tunnustaa että olen se tittelit pois -persoona. Ja toivottavasti, en niin kännissä nyt että nimenikin meen täällä sanomaan ;-))) Mutta, todellakin olen tämä mankelix...En Puhu paskaa. Ja toisaalta...mitä sitten. Kiva olla kunnon viinissä, sillä pitkästä on aikaa,,ja nyt tarkotan olutta, toisin kuin ex-vaimoni aikoinaan... ;-)))

Tuo on miehen kirjoitusta!
        Tuollaisten ansiosta Suomi on vielä se mitä se on. Rehellisyys maan perii!
        Eläköön viini ja naiset, niinkuin ne sanoo!
        Siis naiset.
        Toivottavasti olet päässyt lopullisesti eroon x:stäsi ja olet taas Y:n kimpussa.

• mankelix
        Hiiri kirjautuu ulos kirjoitti:

Tuo on miehen kirjoitusta!
        Tuollaisten ansiosta Suomi on vielä se mitä se on. Rehellisyys maan perii!
        Eläköön viini ja naiset, niinkuin ne sanoo!
        Siis naiset.
        Toivottavasti olet päässyt lopullisesti eroon x:stäsi ja olet taas Y:n kimpussa.

huomena vissiin ratsaan kaikki moottoripyöräilevät hiiret. Tai kaljurotat.

• tekstiviesteinä
        asian olisi kirjoitti:

tyyliin:
        " Odysseys lähti merille ja oli 12 v vek. Penelope kyllästy venaa ja otti toisii miehii. Ody tuli ja tappo ne kaikki ja sit suhde alko toimii"

• pärtkiss
        suurin kirjoitti:

et sä oot oikeesti mankelix. Epätoivonen dokaus ei istu mankelixin persoonaan. Se on luotettava perheenisä, ja asiallinen muuutenki. oot joku kateelline kaksoisolio.

• Onhan se välillä mukava lukea kunnon proosaa näiden muiden "muka motoristien loistavien hengentuotteiden"jälkeen.
      Kyllä tässä palaavat vanhat kunnon ajat taas mieleen paitsi että volvot olivat silloin amatzoneja.

• muutenkin

nykyään varsin erikoinen mesta. Hyväksytään nyt se volvo, vaikka se kertookin kertojan profetionaalisista kyvyistä. .. ;-)))

• Volvo-_Markkanen
        muutenkin kirjoitti:

nykyään varsin erikoinen mesta. Hyväksytään nyt se volvo, vaikka se kertookin kertojan profetionaalisista kyvyistä. .. ;-)))

Kukas teistä ajeli 90-luvun alkupuolella vielä Amatsooneilla,? Haloo?

• J.Stalin
        Volvo-_Markkanen kirjoitti:

Matsoneilla on ajettu 60-luvulta alkaen ja ajetaann edelleen....

• Volvo-_Markkanen kirjoitti:

Totesin että tulee omat vanhat hyvät ajat mieleen ja silloin oli amatzoni pop

• tarina

Oli mukava lukea juttusi. Lisää saman tyylistä.
      Kiva noita naismotoristeja / kyytiläisiä on katsella.

• CalebX

Onks tälläsistä saatavana vähä lyhyempiä varsioita?

• Goretex-Jane

punastuu..

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3787
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2546
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1526
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1501
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      80
      1235
    Aihe