Seniorin mietteitä

patu....

Moottoripyöräilyn vaaroista varoitellaan yleensä ikävien esimerkkien avulla. Mikä
voikin saada jotkut ajattelemaan asioita "syvällisemmin".
Valitettavasti "kuolematon" nuorempi väki ei usko varoituksien koskevan itseään ja käyttävät pyörää urheiluvälineenä liikenteessä tunnettuun
tapaan.

Tätä vuosisatoja vanhaa luonnonlain omaista Ilmiötä ovat kenraalit aikojen alusta käyttäneet tehokkaasti hyväkseen. Siksi meitä
veteraaneja ei sotaankaan kutsuta...kuin korkeintaan lapsien kanssa siltoja
vartioimaan.

Kun ikää kertyy, tulee kokemuspiiriin yleensä monenlaisia menetyksiä,
omat isovanhemmat, vanhemmat,vaimon vanhemmat. tyttären mies sairastui syöpään,
sukulainen menetti onnettomuudessa kävelykykynsä jne...itse tietenkin pelkään
lääkäriä, "minkähän taudin ne mahdollisesti löytää"?
Kuolemaan ei koskaan totu ja sitä pitää jotenkin luonnottomana ja vahingotkin
sattuu vain muille.
Itse pelkään ajaa pyörällä vain silloin kun en ole ajossa, pelko katoaa heti,
kun nousen pyörän päälle ja lähden ajamaan...paitsi hirvien pelko,se ei katoa!

Nuorison pilkatessa vanhemman väen hillittyä ajotapaa ,heiltä helposti unohtuu
nämä seikatjotka saavat vanhemman motoristin ajamaan rajoituksien tuntumassa.
Ja viisas tietää,ettei aistit ole nuoren miehen tasolla enään.

Vaikka on pakko tunnustaa,että on vaikea vastustaa prokaatiota jossa lippalakki-
kollit nykii GT-autolla metrin päässä perässä.
Vaimon kanssa retkeillessä täydessä lastissa on pakko hillitä hermonsa tälläisissä tilanteissa, tosin naureskelu tahtoo hyytyä siinä vaiheessa kun lippalakki-kollit mielipuolisen ohituksensa jälkeen ihan piruuttaan ruiskuttavat
papparaisen silmille Lasoli suihkun...eivät vain tiedä,että Lasoli on melkein
puhdasta etanolia jonka tuoksu tuo mieleen kultaisen nuoruuden riemukkaat riennot . Mahtavat myöhemmin hävetä,kun äiskän tekemän pullasutun maku suussa miettivät iltarukouksen aikana typeryyttään..heh.

Ainakin miljoona kilometriä autolla ajaneena voin sanoa,että kotilon
kuljettaminen on tavattoman tylsää puuhaa "vaaralliseen moottoripyöräilyyn" verraten...sen verran
äijässä on poikaa vielä jäljellä.

11

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mankelix

Niin, kyllä se iän mukana kasvaa vastuu itsestä ja läheisistä. Omia tekemisiään arvioi suhteessa toisiin ja niin edelleen. Nämä nuoret kollit ym. eivät vaan käsitä sitä vielä. Se ei ole pelkuruutta ettei uskalla enää kiivetä tehtaan piippuun, vaan seurausten tulkintaa jos askelma pettää. Toivotaan tuo harkinta ehtii kypsyä näillä hurjapäilläkin, ennen kuin on myöhäistä surkutella. Ja niinhän se on, että niin kauan kuin elän ei minussa ole kuolemaa, ja kun kuolen ei minussa ole enää elämää. Miksi ottaa turhia riskejä tuohon viimeiseen vaihtoehtoon ?

• Bluesway

... kirjoitus.

Tuohon ei ole paljon lisättävää - saman tapaisia ajatuksia tässä itsekin on tullut tuumailtua.

Onneksi iän myötä kokemusmaailma laajenee niin, että osaa pistää eri asiat ja elämänarvot oikeaan järjestykseen.
      Myös tien päällä.
      Hyvänä esimerkkinä vaikkapa just nuo lippalakkikollien (osuva kuvaus) ajoittaiset provosoinnit. Leikkiinhän ei todella tarvitse lähteä mukaan vaan itselleni ainakin riittää tietoisuus siitä, että jokainen liukuhihnalta lähtenyt GT -auto nyt kuitenkin jää toiseksi pyörän kanssa - ei ole mitään tarvetta lähteä näyttämään.

Tuossa(kin) olen samaa mieltä, että autolla ajaessa ei silleen tapahdu mitään, vaan se on auttamatta tavattoman tylsää. Pyörän selässä vanhakin veri kiertää ja ajamisesta voi nauttia ilman, että tarvitsee hakea mitään ylimääräistä extraa leikkimällä liikenteessä oman ja kanssaihmisten terveyden kustannuksella.

Ajokausi vaan lähenee vääjäämättä loppuaan ja se ei naurata - vaikka toki tänäänkin olen pyörällä töissä.

ps. Kuoleman funktiosta olen ehkä hieman eri mieltä "patun" kanssa - mutta niistä asioista keskustelen mieluummin ehkä joillain muilla palstoilla.

• hitaamminkin ehtii

Pelkkaa asiaa koko juttu. Nykyään on aikaa myös vähän naatiskella eikä aina tarvitse olla pätemässä ja näyttämässä miten homma hoituu. Toisaalta nuorempana oli kyllä kiire ja vauhti sen mukaista. Nythän sitten saamme kärsiä siitä. "Kiirehtimällähän ei tule kuin k**ipäisiä lapsia".

• kevennys..

Jotkut naiset tykkää vanhemmista miehistä koska vauhti on leppoisempaa ja nautinto kestää pidempään.

Niinkuin eräs kokenut nainen totesi, että nuorten miesten pano voi olla pahimmillaan muistuttaa runkkaamista.

Kova vauhti muistuttaa runkkaamista ,kun sensijaan maltillisesti kiiruhtaminen pitkittää nautintoa, eikä hengästytä liikaa.
        Tämä pätee erityisesti matka-ajoon, mutta kyllä masturbaatio-tyyli kaupungissakin on turhauttavaa pitemmän päälle.

• kevennys.. kirjoitti:

Jotkut naiset tykkää vanhemmista miehistä koska vauhti on leppoisempaa ja nautinto kestää pidempään.

Niinkuin eräs kokenut nainen totesi, että nuorten miesten pano voi olla pahimmillaan muistuttaa runkkaamista.

Kova vauhti muistuttaa runkkaamista ,kun sensijaan maltillisesti kiiruhtaminen pitkittää nautintoa, eikä hengästytä liikaa.
        Tämä pätee erityisesti matka-ajoon, mutta kyllä masturbaatio-tyyli kaupungissakin on turhauttavaa pitemmän päälle.

vasta on pidettyjä naisten keskuudessa...
        Kaikki tehdään hitaasti ja kahteen kertaan, eikä siinä kaikki - peli seisoo yleensä pitkään.
        No se oli taas sitä meikäläisen hörtslööperiä.

Olen itsekin jo siinä iässä, ettei enää ihan samalla lailla tule kohellettua, kuin silloin nuorena.
        Pieni ihme, että selvisin hengissä - 17 vuotiaana olin melkein koko kesän koipi kipsissä, kun ajoin tyhmyyttäni kolarin. Onneks mulla oli jo silloin kypärä, joka kolahti ekaks auton tuulilasiin ja alastullessa asfalttiin.
        Viime vuoden keväänä aloitin uusiomotoristina €:o) yli 30 vuoden tauon jälkeen. Tarkoituksella en ostanut itselleni mitään liian rajua mopoa, koska en oikein luottanut ajo- enkä harkintakykyyni.
        Ajattelin, että mittaan kuitenkin joskus, paljonko se mopo kulkee. Vanhalla nakumopolla, pienellä pleksillä ei pidempää viitsi moottoritielläkään ajella kuin ehkä hiukan yli 120 todellista eli 140-150 mittarinoputta, mikä sopii muun liikenteen rytmiin. Yleensäkin pyrin ajelemaan rajoitusten mukaan, enkä turhia ohittele muuta liikennettä.
        Se tosiasia, että kolarissa on erittäin todennäköisesti se kivut kärsivä osapuoli, rauhoittaa kummasti.
        Kotiin tultua huomaa usein, että;
        "Pojat on poikia ja niin on monet keski-ikäiset ukkelitkin".

• Kuitenkaan en malta olla mainitsematta vanhemman väen hillittyä ajotapaa katselleena seuraavaa.
      Isäukko,täytti juuri männäviikolla 79 vuotta,ajelee 500 suzukillaan joka on kuristettu 25 KW.n tehoon tytärtäni varten joka saa vasta myöhemmin syksyllä täystehoisen kortin.
      Ollaan tuossa pitkin kesää ajeltu veljekset ja isäukko pitkin maakuntaa ja pappa on monesti kysellyt että koskas ne kuristukset voi ottaa pois.Ollaan velmiähen kanssa annettu papalle uusi kutsumanimi:Surmanajaja Onni Suuronen.
      Vaikeeta sitä on mennä isäukkoo neuvomaan kuinka moottoripyörällä pitäis ajaa.
      Vastaus on että, Kuulkaas poijjaat minä ajelin IC:llä jo vuonna 51 Lappeenrannasta Kankaanpäähän äiteenne kanssa sukuloimaan eikä sillon ollu edes asfalttiteitä.

• .((((.

Et voisi olla vääremmässä. Sotahistoriassa sodanjohtajat ovat toimineet nimenomaan niin, että veteraanit on aina laitettu ensilinjaan ja vaikeimpaan paikkaan eikä mitään siltoja vahtimaan. Ateenalaisten laulukin, jossa

"Joukon maine mustuvi aina,
      kun vimmassa taiston nuorien eessä sä vaan
      vanhuksen kuolevan näät.
      Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä
      kutrissa tuoksuavat, nuorteat kukkaset on."

On oikea tämän väärinkäsityksen ylistys. Antiikin kreikkalaiset kun laittoivat veteraanit aina aloittamaan taistelun, niin joku suomalainen puolitietävä runoilija vetää heti yhtäläisyyden vanhuuden ja veteraaniuden kesken. No koko laulu on sanoiltaan hölmö, joten tuo ei haittaa.

En oikein ymmärrä, miksi Suomessa veteraani tarkoittaa vain viime sodan ohiammuttuja. Veteraani on kuka tahansa, joka on ollut taistelussa. Termi ei ole ikään missään suhteessa.

• el_lupo

• patu..
        el_lupo kirjoitti:

Lueskelehan tuolta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Veteraani

Olen otettu saamastani huomiosta.

Olette ihan oikeassa veteraani sanan merkityksestä.
        Käytin sanaa tarkoittaen yleensä ikääntynyttä.
        Käytetäänhän sanaa veteraanimotoristi, eikä sillä tarkoiteta käsittääkseni
        vanhaa rintamamotoristia.

Ajatusvirheitä syntyy helposti tälläisissä nettijutuissa, kielioppi
        virheistä puhumattakaan..esim. olisi pitänyt "enään" sanan sijasta
        käyttääsanaa ENÄÄ . Pitäisi oikoluettaa naapurilla..heh.

Sivistys-sanakirjan mukaan: Veteraani. Sodassa palvellut sotilas; jonkin ammatin tai harrastusalan kokenut, iäkäs
        edustaja .

• oli mitäänsanomaton

kirjoitus. Olen myös itse liki veteraani-iässä, mutta en todellakaan koe asioita tuolleen. Näin vanhempana on varaa ottaa enemmän riskejä, koska parempi kuolla nopeasti kuin hitaasti vanhainkodissa. Sanotaan, että vain ihminen, jolle kuolema ja elämä ovat samanarvoisia, on oikeasti vapaa.

• mankelix

Todellinen vapaus on ihmiselle mahdotonta, koska ajattelemme ja olemme viimeistään omien mielipiteidemme vankeja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3787
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2556
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1526
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      80
      1235
    Aihe