Missäs

olis

ohje ruusunmarja soseelle...menin coogleen ja selasin mutta en löytänyt.
onko kellään tietoa mitkä on suhteet ja mikä valmistus ohje...onko kukaan tehnyt koskaan tai saanut ohjetta.
Mua kiinnostas kokeilla ja tehdä...heitäppä ohjeella mua..:)

5

1986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää Ruokaa- keittokirja vuodelta 1964 antaa seuraavanlaisen ohjeen Ruusunmarjakeitolle:

4 dl kokonaisia kuivattuja ruusunmarjoja(kiulukoita)
      1,5 l vettä
      1 dl sokeria
      2 rkl perunajauhoa

Ruusunmarjat pannaan likoon muutamiksi tunneiksi ja keitetään liotusvedessä noin 45 min.Seos puserretaan siivilän läpi ja vettä lisätään niin paljon, että seosta on 1.25l Lisätään sokeri, kuumennetaan ja suurustetaan vesitilkkaan sekoitetukka perunajauholla.

Myös Lars Johanssonin Vihreä keittiö-kirja vuodelta 1986 antoi samansuuntaisen ohjeen.

• kiittää

siis ruusunmarjasosetta/hilloa siihen valmistusohjetta...kiitos muuten Sinulle "Parta-Arska" tuosta ohjeesta...;)
        Selaappas lisää sitä vanhaa hyvää kirjaasi jospas löytyis...

• kiittää kirjoitti:

siis ruusunmarjasosetta/hilloa siihen valmistusohjetta...kiitos muuten Sinulle "Parta-Arska" tuosta ohjeesta...;)
        Selaappas lisää sitä vanhaa hyvää kirjaasi jospas löytyis...

Kävin läpi keittokirjastoani, enkä löytänyt mistään ruusunmarjahillon tai vastaavan ohjetta. Säilöntäkirjallisuutta mulla ei varsinaisesti ole, koska ei ole kunnon kellariakaan.Hyvästä säilöntäoppaasta saattaisi löytyä myös hillon ohje.Jos kotisi lähistöllä on Marttatoimintaa, sieltä löytyy usein osaamista tämän alan kysymyksiin.
        Kaikissa kirjoissani tehtyä ruusunmarjasosetta jatkojalostettiin edelleen jäädykkeiksi, raikkakaiksi juomiksi jne. Voisin hyvin kuvitella ruusunmarjasta tehtävän myös marmeladia, jossa on marjanpaloja seassa, mutta ohjetta en löytänyt.
        Hyvät jatkot!

• olis
        Parta-Arska kirjoitti:

Kävin läpi keittokirjastoani, enkä löytänyt mistään ruusunmarjahillon tai vastaavan ohjetta. Säilöntäkirjallisuutta mulla ei varsinaisesti ole, koska ei ole kunnon kellariakaan.Hyvästä säilöntäoppaasta saattaisi löytyä myös hillon ohje.Jos kotisi lähistöllä on Marttatoimintaa, sieltä löytyy usein osaamista tämän alan kysymyksiin.
        Kaikissa kirjoissani tehtyä ruusunmarjasosetta jatkojalostettiin edelleen jäädykkeiksi, raikkakaiksi juomiksi jne. Voisin hyvin kuvitella ruusunmarjasta tehtävän myös marmeladia, jossa on marjanpaloja seassa, mutta ohjetta en löytänyt.
        Hyvät jatkot!

nyt paikallaan Parta.Arska...näit niin paljon vaivaa kun apua pyysin...mutta tuossapa lähettikin toinen tuntematon lähimmäiseni mulle ohjeen jota aijon kokeilla..
        Kiitosta vaan ja käykääpäs maistamassa sosetta jos ajelette pohjanmaalla päin...mukavat syksyt...

• ......

tässä kaksi ohjetta ruusunmarjalle..

Pakastettu ruusunmarjasose

Kypsiä, syvänpunaisia ruusunmarjoja (poimitaan ennen kuin pakkanen ehtii puraista)
      kiehuvaa vettä
      n. 100 g (hedelmä)sokeria yhdelle soselitralle

Marjoista nypitään pois kannat ja kukkalehdet, marjat huuhdotaan, kaadetaan tukevaan astiaan parin kolmen litran erissä ja päälle kaadetaan kiehuvaa vettä puolisen litraa. Marjat nuijitaan soseeksi, ja sose lasketaan sosemyllyn siivilän läpi. Jos sose ennen pusertamista tuntuu paksulta, lisätään kiehuvaa vettä. siemenet saa eroteltua siivilän läpi pusertaen. Halutessa sose sokeroidaan ja pakataan noin 2 dl annoksiin ja pakastetaan. Pienet pakkaukset ovat kätevimpiä käytössä. Sose sopii mm. vispipuuron aineeksi, piirakoihin, kääretorttuihin tai kakkuihin täytteeksi, kiisseleihin, aamupuurolle ja paahtoleivälle.

Ruusumarmeladi Annemärta Borgenin tapaan

50 täysin avautunutta punaista ruusua
      1 l vettä
      1 kg fariinisokeria
      1 sitruunan mehu

Keitä vettä ja sokeria, kunnes seos rupeaa sakenemaan. Lisää ruusujen puhdistetut terälehdet ja sitruunan mehu. Kiehauta ja hämmentele puuhaarukalla. Keitä miedoimmalla mahdollisella lämmöllä noin tunnin ajan. Hämmennä usein, muuten marmeladista tulee ruskeaa, eikä lainkaan punaista. Kaada lasipurkkeihin, anna jäähtyä ja peitä kannella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe