Hieno ja ei yli 400e!
Suosittele hyvää kypärää!
66
5326
Vastaukset
- !!!
Suosittelen todellakin ostamaan hyvän kypärän, se kannattaa!
- Turo--Inkeri
Arai tai Shoei. 400:llakin voit nyt syksyllä saada jotain näiltä merkeiltä. Väärä paikka säästellä on kypärä.
- öröönkeri
paikka säästää on järjenkäyttö.
- Turo--Inkeri
öröönkeri kirjoitti:
paikka säästää on järjenkäyttö.
järkeä näissä hommissa saa ja pitää tosiaan käyttää.. kannattaa funtsia ihan sillä omalla järjellä, voiko markkinoiden halvimmat kypärät tarjota samaa kuin kalleimmat. Sellaisiakin väitteitä olen kuullut täällä esitettävän. Lada siis on köyhän mielestä sama asia kuin Mersu.
- Kra
....Että mitä ovat ne suurimmat erot "halvan" ja "kalliin" kypärän välillä nimenomaan käytönnössä?
Mulla on nyt käytössä sellainen prätkämessuilta "poistohyllystä" halvalla (25,-E)ostettu kypärä, en tiedä mitä lie alunperin ollut hintana. Mutta toimivalta tuntuu muovipotta niin lämpimällä, kylmällä kuin sateellakin.
Samoilla messulla kokeilin moniakin kalliitakin kypäriä, kauhein hökötys minusta oli se edestä aukeava kokokypärä jossa oli BMW:n merkki.- Jonna74
Sen verran on ainakin laadukkaan ja vähemmän laadukkaan kypärän ominaisuuksissa eroa, että yleensä nämä halvat kypärät tehdään kaikki samaan "muottiin". Ts. kuoret ovat samat joka koossa, vain toppausten paksuus vaihtelee. Laadukkaammissa kypärissä koko kypärä kuorista sisuksiin on erikokoinen joka mitoitukselle. Tämä tietenkin myös osaltaan nostaa kypärän hintaa.
Ja yleensä kalliimmassa kypärässä on satsattu enemmän juuri äänen ja viiman vaimennukseen. Lisäksi laadukkaammassa (lue kalliimmassa) myös ilmanvaihto ym. toimii paremmin. Puhumattakaan tietysti valmistuksessa käytetyistä materiaaleista, joissa pyritään kestävään mutta kevyeen kypärään, yleensä raaka-aineena aina kalliimpi. Mutta varmasti hinnoissa on myös merkkilisää...
Itselläni on ollut Shoein ja Arain kypäriä joista jälkimmäisen eri malleihin olen ollut tyytyväisempi mm. istuvuuden ja kestävyyden suhteen. Shoeista on useammin mennyt visiirinmekanismi ym. muovisälä kappaleiksi kuin Araista.
Suosittelen satsaamista kypärään ja itse olen ainakin niin kypärien kuin minkä tahansa muunkin suhteen sitä mieltä, että halvalla harvoin hyvää saa...
- zaza
Condor. Hyvä peruspotta tupla D-lukolla. Ttinkaamalla lähtee varmaan tohon hintaan.
- ***************
taas tätä samaa.
Mä turo säästän sun sormia ja laitan tän ketjun tähän
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000018584533
ni ei sun tarvii taas alkaa perustelee tota potta
hommaa...
Sul on ihan selvästi pottamania! - dimdim
maksoin ite C2:sta 375,- jo kesällä. On hyvä. Jos kallosi ei C2:sta tykkää, niin kokeile Concept. Jos et tykkää avattavista, niin kokeile S1. Sen voit saada tuurilla alle 400 nyt syksyllä jos on just sun sopiva koko jollekin jäänyt. Isoimmat ja pienimmät koot ovat ne probleema joten toivottavasti sun pää on keskikokoa.
Aurinkovisiiri on mainio keksintö ajossa.- MysticRed
Ajan bemun nakulla (R 850 R), missä on Wunderlichin Vario -pleksi. Moottorin yms vastaavat äänet on täysin poissa mutta tuulen/ pyörteiden aiheuttama räminä on helvetillinen. Ajan tulpilla ja muutaman sadan kilsan jälkeen alkaa jo tehdä "häijyä". Näin se vaan on, enkä tiedä miksi??
- omistava
MysticRed kirjoitti:
Ajan bemun nakulla (R 850 R), missä on Wunderlichin Vario -pleksi. Moottorin yms vastaavat äänet on täysin poissa mutta tuulen/ pyörteiden aiheuttama räminä on helvetillinen. Ajan tulpilla ja muutaman sadan kilsan jälkeen alkaa jo tehdä "häijyä". Näin se vaan on, enkä tiedä miksi??
Mikä Schuberth sulla on? Jos on Consept, niin suhisee aivan varmasti. C2 on huomattavasti hiljaisempi, vaan S1 umpikypärä päihittää senkin.
Mulla on ollut kaikki kolme, Conseptista luovuin suhinoiden takia, nyt käytössä C2 ja S1.
S1 oli "pakko" ostaa kun sattumalta halvalla sain. S1 tuntui hyvältä päässä heti uutuuttaan, vaan C 2:sen kanssa oli alkuun opettelemista. Menee sekin nyt, kun on muotoutunut päähän - vai olisko pää muotoutunut :) - dimdim
MysticRed kirjoitti:
Ajan bemun nakulla (R 850 R), missä on Wunderlichin Vario -pleksi. Moottorin yms vastaavat äänet on täysin poissa mutta tuulen/ pyörteiden aiheuttama räminä on helvetillinen. Ajan tulpilla ja muutaman sadan kilsan jälkeen alkaa jo tehdä "häijyä". Näin se vaan on, enkä tiedä miksi??
oon kokeillut perus eareilla, pehmeillä silikonitulpilla ja muotoiltavilla silikonipalloilla.
silikonipallot oli ainakin mulle yhtä helvettiä. se on kai kuitenkin riittävän kova resonoidakseen korvakäytävään kaiken metelin.
lyhyillä reissuilla en käytä tulppia ollenkaan, jos jotkut laittaisin nyt, niin earit. - dimdim
omistava kirjoitti:
Mikä Schuberth sulla on? Jos on Consept, niin suhisee aivan varmasti. C2 on huomattavasti hiljaisempi, vaan S1 umpikypärä päihittää senkin.
Mulla on ollut kaikki kolme, Conseptista luovuin suhinoiden takia, nyt käytössä C2 ja S1.
S1 oli "pakko" ostaa kun sattumalta halvalla sain. S1 tuntui hyvältä päässä heti uutuuttaan, vaan C 2:sen kanssa oli alkuun opettelemista. Menee sekin nyt, kun on muotoutunut päähän - vai olisko pää muotoutunut :)Schuberth on siitä omituinen kypärä, ettei se oikeastaan muotoudu kovinkaan paljoa (toisinkuin monet [=kaikki?] muut). Concept ja C2 onkin tehty erilaisille päänmuodoille. Mulle Concept ei käy ja C2 on loistava.
S1:stä kokeilin, mutta sekin taisi olla vähän vääränlainen mutta jos siitä tulee S2... :)
Sitäpaitsi äSSässä on hiton makee aurinkovisiiri jos vertaa C2:een ;-} - MysticRed
dimdim kirjoitti:
oon kokeillut perus eareilla, pehmeillä silikonitulpilla ja muotoiltavilla silikonipalloilla.
silikonipallot oli ainakin mulle yhtä helvettiä. se on kai kuitenkin riittävän kova resonoidakseen korvakäytävään kaiken metelin.
lyhyillä reissuilla en käytä tulppia ollenkaan, jos jotkut laittaisin nyt, niin earit.korvaan ei ole parhaasta päästä. Tasapäisen mallin "sukuloiminen" on hankalaa ja tulpat pulpahtaa liian helposti ulos tai ne menee turhan syvälle. Bilsomin tulpat ovat liian pienet halkaisijaltaan sekä myös turhan pehmeinä ("löysä") eivät täytä korvakäytävää. Ja jne ... olen kokeillut lähes kaikki mahdolliset markkinoilla olevat tulpat. Syy tähän tutkimiseen on se, että käytän ampumisessa kaksoissuojausta (siis tulpat kuppisuojain).
Parhaiksi olen havainnut Pura-Fit 7700 mallin mikä on Moldex-Metricin valmiste. - dimdim
MysticRed kirjoitti:
korvaan ei ole parhaasta päästä. Tasapäisen mallin "sukuloiminen" on hankalaa ja tulpat pulpahtaa liian helposti ulos tai ne menee turhan syvälle. Bilsomin tulpat ovat liian pienet halkaisijaltaan sekä myös turhan pehmeinä ("löysä") eivät täytä korvakäytävää. Ja jne ... olen kokeillut lähes kaikki mahdolliset markkinoilla olevat tulpat. Syy tähän tutkimiseen on se, että käytän ampumisessa kaksoissuojausta (siis tulpat kuppisuojain).
Parhaiksi olen havainnut Pura-Fit 7700 mallin mikä on Moldex-Metricin valmiste.onkos noita moldexin tuotteita mistä saatavilla suhteellisen kätevästi? vois kokeilla ihan periaatteesta.
- Käynti hammasteknikolla auttaa
MysticRed kirjoitti:
korvaan ei ole parhaasta päästä. Tasapäisen mallin "sukuloiminen" on hankalaa ja tulpat pulpahtaa liian helposti ulos tai ne menee turhan syvälle. Bilsomin tulpat ovat liian pienet halkaisijaltaan sekä myös turhan pehmeinä ("löysä") eivät täytä korvakäytävää. Ja jne ... olen kokeillut lähes kaikki mahdolliset markkinoilla olevat tulpat. Syy tähän tutkimiseen on se, että käytän ampumisessa kaksoissuojausta (siis tulpat kuppisuojain).
Parhaiksi olen havainnut Pura-Fit 7700 mallin mikä on Moldex-Metricin valmiste.Kuten moni pienen lapsen isä tietää, niin tulppa-asiassa vain käynti hammasteknikolla auttaa !
Ne tekevät sulle parissa minuutissa valoksen korvistasi ja sen pohjalta saat seuraavana päivänä hakea täsmälleen sopivat silikoni korvatulpat jotka ovat TÄSMÄLLEEN KORVIISI SOPIVAT !
- ei hyviä
enää saa. Ensi keväänä on lidlissä taas uudet entistä ehommat mallit myynnissä. Styrox vuorauskin on etelämantereella testattu, niin että lämpö kyllä pysyy kypärän sisällä. Kaveri osti viime keväänä tuollasen lidlin potan ja hinta laatu suhde ei voi enää paremmin kohdallaan olla. Aivan tosi. Niissä potissa on hinta ja laatu täysin kohdallaan. Ja kun swasimaa liittyy euroopan unioniin, niin hyväksyntäkin on ajan tasalla.
- Raitti2
Shoein Raid2 pelasti mun hengen. Semmosen saat tingittyä varmasti n.280 egee syyshintaan. Löytyy tupla-D lukitus ja huurtumaton Pinlock-kalvo vakiona. Unohda halvat romut ja satsaa kunnon kypärään.
- Antakaa ihmisten ostaa vapa...
Mistä tiedät että juuri tuo mainitsemasi merkki ja malli pelasti sun hengen? Onko vastaavasta tilanteesta kokemusta eri merkillä ja mallilla ja kypärällä, jonka hintaa ei ole tingitty tai joka on ostettu keväthintaan.
- Raitti2
Antakaa ihmisten ostaa vapa... kirjoitti:
Mistä tiedät että juuri tuo mainitsemasi merkki ja malli pelasti sun hengen? Onko vastaavasta tilanteesta kokemusta eri merkillä ja mallilla ja kypärällä, jonka hintaa ei ole tingitty tai joka on ostettu keväthintaan.
Ei oo kokemuksia muista kypäristä vastaavassa tilanteessa (onneksi!). Jokainen saa toki ostaa mitä haluaa...
- Salossa.
se myy suunnilleen kaikki ajokamat jotain parinsadan euron hintaan. Jos niillä ei pärjää ni pitää opetella ajamaan.
Totta puhut.TL-tukun ajovarusteilla pärjää loistavasti kunhan vaan muistaa ettei vedä lippoja eikä eikä esim. aja pahki hirveen eikä varsinkaan yhytä naapurin mummon Mikraa kun se kurvaa kirkonmäeltä suoraan etees.
- ei muulla väliä
vanha-erkki kirjoitti:
Totta puhut.TL-tukun ajovarusteilla pärjää loistavasti kunhan vaan muistaa ettei vedä lippoja eikä eikä esim. aja pahki hirveen eikä varsinkaan yhytä naapurin mummon Mikraa kun se kurvaa kirkonmäeltä suoraan etees.
Ulkomaalaisen tutkimuksen mukaan kypärän hinnalla tai mallilla ei havaittu turvallisuuden kanssa erityistä yhteyttä.
- Kra
ei muulla väliä kirjoitti:
Ulkomaalaisen tutkimuksen mukaan kypärän hinnalla tai mallilla ei havaittu turvallisuuden kanssa erityistä yhteyttä.
Kun otetaan vertailuun mukaan vain moottoripyöräkäyttöön hyväksytyt kypärät. Silloin voidaan luottaa virallisiin testituloksiin. Eli kaikki hyväksytyt kypärät kestävät vaatimusten mukaiset mällit. Siitä asiasta keskustelun voi silloin sivuuttaa ja keskittyä pelkästään vertailemaan käyttöominaisuuksia ja mukavuutta. Tässä ollaankin jo aika pitkälle makuasioiden puolella. Elikkä se siitä sitten, se kypärä mikä tuntuu hyvältä päässä eikä tunnu pahalta kukkarossakaan, niin se on siinä. Muut tekee niinkuin hyväksi näkee.
- Turo--Inkeri
Kra kirjoitti:
Kun otetaan vertailuun mukaan vain moottoripyöräkäyttöön hyväksytyt kypärät. Silloin voidaan luottaa virallisiin testituloksiin. Eli kaikki hyväksytyt kypärät kestävät vaatimusten mukaiset mällit. Siitä asiasta keskustelun voi silloin sivuuttaa ja keskittyä pelkästään vertailemaan käyttöominaisuuksia ja mukavuutta. Tässä ollaankin jo aika pitkälle makuasioiden puolella. Elikkä se siitä sitten, se kypärä mikä tuntuu hyvältä päässä eikä tunnu pahalta kukkarossakaan, niin se on siinä. Muut tekee niinkuin hyväksi näkee.
on naiivia kuvitella, että kaikenhintaiset kypärät antaisivat täysin samanlaisen suojan päälle.
Myös kun puhutaan hyväksytyistä malleista, eroja on kuorimateriaalissa, sisuksen materiaalissa, painossa, kiinnityksessä sekä useasti myös istuvuudessa (halpa kypärä istuu harvoin jetsulleen päähän, ja tämä on paitsi mukavuuteen, myös turvallisuuteen liittyvä asia).
Kertokaapas yksikin hyvä syy, kun kerran on olemassa jopa sellainen sanonta, että halvalla ei saa hyvää, miksi se ei lainkaan pätisi kypärien suhteen?? - Turo--Inkeri
Turo--Inkeri kirjoitti:
on naiivia kuvitella, että kaikenhintaiset kypärät antaisivat täysin samanlaisen suojan päälle.
Myös kun puhutaan hyväksytyistä malleista, eroja on kuorimateriaalissa, sisuksen materiaalissa, painossa, kiinnityksessä sekä useasti myös istuvuudessa (halpa kypärä istuu harvoin jetsulleen päähän, ja tämä on paitsi mukavuuteen, myös turvallisuuteen liittyvä asia).
Kertokaapas yksikin hyvä syy, kun kerran on olemassa jopa sellainen sanonta, että halvalla ei saa hyvää, miksi se ei lainkaan pätisi kypärien suhteen??"Kun otetaan vertailuun mukaan vain moottoripyöräkäyttöön hyväksytyt kypärät. Silloin voidaan luottaa virallisiin testituloksiin. Eli kaikki hyväksytyt kypärät kestävät vaatimusten mukaiset mällit."
- se "vaatimusten mukainen mälli" on otsikon mukaisessa Euro-hyväksynnässä 6kg painoinen testipää kypärän sisällä tehty pudotuskoe suoralle alustalle 30km/h vauhdissa. Eli luota sinä vain rauhassa virallisiin testituloksiin, nykyään löytyy sellaisia pyöriä jotka kulkevat viisi kertaa kovempaa.. ykkösvaihteella! - pottaa
Turo--Inkeri kirjoitti:
on naiivia kuvitella, että kaikenhintaiset kypärät antaisivat täysin samanlaisen suojan päälle.
Myös kun puhutaan hyväksytyistä malleista, eroja on kuorimateriaalissa, sisuksen materiaalissa, painossa, kiinnityksessä sekä useasti myös istuvuudessa (halpa kypärä istuu harvoin jetsulleen päähän, ja tämä on paitsi mukavuuteen, myös turvallisuuteen liittyvä asia).
Kertokaapas yksikin hyvä syy, kun kerran on olemassa jopa sellainen sanonta, että halvalla ei saa hyvää, miksi se ei lainkaan pätisi kypärien suhteen??..parikymmentä vuotta. ;)
"kun kerran on olemassa jopa sellainenkin sanonta,"
Tuurilla ne miljardin euron maksavat laivatkin valtameriä seilaa.
Kyllä siellä merellä voi ihan hyvin selvitä paremmin olkipaalilla,.. kuten on selvittykin,..
Eli minusta suurin ero on noissa "halvoissa"/yli-kalliissa "potissa" se että kalliit ovat hieman keveämpiä ja sisämateriaali on miellyttävämpi, eli pehmeämpi,..ainakin kun tekee pitkää matkaa molemmat tuntuu kuitenkin raskaalta, jo 1000km päässä kotoa,... - Turo--Inkeri
pottaa kirjoitti:
..parikymmentä vuotta. ;)
"kun kerran on olemassa jopa sellainenkin sanonta,"
Tuurilla ne miljardin euron maksavat laivatkin valtameriä seilaa.
Kyllä siellä merellä voi ihan hyvin selvitä paremmin olkipaalilla,.. kuten on selvittykin,..
Eli minusta suurin ero on noissa "halvoissa"/yli-kalliissa "potissa" se että kalliit ovat hieman keveämpiä ja sisämateriaali on miellyttävämpi, eli pehmeämpi,..ainakin kun tekee pitkää matkaa molemmat tuntuu kuitenkin raskaalta, jo 1000km päässä kotoa,...silleen tosi karkeasti yleistäen se tärkein jaottelu hinnan sijasta kuitenkin näin:
- muovikypärät / kuitukypärät
? - tosiaan..
Turo--Inkeri kirjoitti:
silleen tosi karkeasti yleistäen se tärkein jaottelu hinnan sijasta kuitenkin näin:
- muovikypärät / kuitukypärät
?"- muovikypärät / kuitukypärät "
Kyllä noin voi sanoa, vaikka molemmat ovat muovia, vaan ei samanlaisia...
Arkikielessä hiilikuidulla tarkoitetaan yleensä hiilikuidulla lujitettuja muoveja....
Kun tuo kuitu on hiilikuitua eli muovia (öljystä) valmistettu aine, tosin huomattavasti keveämpi ja kestävämpi, tuon raakaaineen rakenteen ansiosta.
Eli tuo on syy miksi toinen on kalliimpi kuin toinen, tuon hiilikuidun raakaaineen valmistaminen on työlästä,..hiilikuitu on 93—95-prosenttista hiiltä. - Turo--Inkeri
tosiaan.. kirjoitti:
"- muovikypärät / kuitukypärät "
Kyllä noin voi sanoa, vaikka molemmat ovat muovia, vaan ei samanlaisia...
Arkikielessä hiilikuidulla tarkoitetaan yleensä hiilikuidulla lujitettuja muoveja....
Kun tuo kuitu on hiilikuitua eli muovia (öljystä) valmistettu aine, tosin huomattavasti keveämpi ja kestävämpi, tuon raakaaineen rakenteen ansiosta.
Eli tuo on syy miksi toinen on kalliimpi kuin toinen, tuon hiilikuidun raakaaineen valmistaminen on työlästä,..hiilikuitu on 93—95-prosenttista hiiltä.ja aivan tarpeettomasti. Sanoisinko tarkoitushakuisesti!
oli materiaalit sinänsä aivan mitä tahansa, niin muovikypärä tehdään ruiskupuristemuotilla muovimassasta valamalla, ja kuitukypärä taas lasi- hiili- tai muista sekoitekuiduista kerroksittain laminoimalla.
Näiden kahden perusrakenteen välillä on myös AIVAN OLEELLINEN ero niiden iskunkestävyydessä, ja osaatkos muuten arvata, kumman ratkaisun hyväksi...? - mankelix
Kra kirjoitti:
Kun otetaan vertailuun mukaan vain moottoripyöräkäyttöön hyväksytyt kypärät. Silloin voidaan luottaa virallisiin testituloksiin. Eli kaikki hyväksytyt kypärät kestävät vaatimusten mukaiset mällit. Siitä asiasta keskustelun voi silloin sivuuttaa ja keskittyä pelkästään vertailemaan käyttöominaisuuksia ja mukavuutta. Tässä ollaankin jo aika pitkälle makuasioiden puolella. Elikkä se siitä sitten, se kypärä mikä tuntuu hyvältä päässä eikä tunnu pahalta kukkarossakaan, niin se on siinä. Muut tekee niinkuin hyväksi näkee.
Kypärätesteissä kypärä saa hyväksynnän jos läpäisee sen. Testejä on hyvin erilaisia. Halpa kypärä saattaa läpäistä sen testin ja täyttää näin ollen vaatimukset. Kalliimpi eri materiaalista valmistettu kypärä taas täyttää tuon testivaatimuksen moninkertaisesti. On siis turvallisempi. Lisäksi kalliimmasta kypärästä löytyy monia muita ominaisuuksia joita ei halvasta löydy. Karkaistu visiiri, UV-suodatus, irrotettavat ja pestävät pehmusteet ym. ym.
Näistä halvemmista, esim. polygarbonaatista valmistettua ei myöskään pidä mennä pyyhkimään millään liuttomella, koska materiaali ei sitä kestä. Käytössä sen kuitenkin huomaa mitä tuli ostettua. Jo kolmella satasen potalla saa yhden hyvän joka tulee kestämään pitempään. - se sitten on
tosiaan.. kirjoitti:
"- muovikypärät / kuitukypärät "
Kyllä noin voi sanoa, vaikka molemmat ovat muovia, vaan ei samanlaisia...
Arkikielessä hiilikuidulla tarkoitetaan yleensä hiilikuidulla lujitettuja muoveja....
Kun tuo kuitu on hiilikuitua eli muovia (öljystä) valmistettu aine, tosin huomattavasti keveämpi ja kestävämpi, tuon raakaaineen rakenteen ansiosta.
Eli tuo on syy miksi toinen on kalliimpi kuin toinen, tuon hiilikuidun raakaaineen valmistaminen on työlästä,..hiilikuitu on 93—95-prosenttista hiiltä.että jos oikein tarkkoja ollaan, niin myös synteettinen öljykin on tavallaan mineraali öljyä. Samasta purosta tehty. On vaan lajiteltu ne parhaat polymeerit siitä, eli tehty synteettiseksi. Jokainen kuitenkin tietää, että synteettinen öljy voitelee paljon paremmin kuin ei synteettinen. Oikeastaan synteettinen öljy onkin voitelumuovia eikä öljyä enää laisinkaan :-)
- Kra
se sitten on kirjoitti:
että jos oikein tarkkoja ollaan, niin myös synteettinen öljykin on tavallaan mineraali öljyä. Samasta purosta tehty. On vaan lajiteltu ne parhaat polymeerit siitä, eli tehty synteettiseksi. Jokainen kuitenkin tietää, että synteettinen öljy voitelee paljon paremmin kuin ei synteettinen. Oikeastaan synteettinen öljy onkin voitelumuovia eikä öljyä enää laisinkaan :-)
Seulan läpi laskettu hiekka synteettistä hiekkaa? he..
Ihmettelen kyllä jos kypärä rakennetaan hiilikuitulujitteista! Kun sen kaikkein huonoin ominaisuus on juuri iskunkestävyys, näistä kolmesta se on toiseksi kevein. Kevlar (eli aramidi) kestää iskuja parhaiten ja on näistä kevein, sitten tulee lasikuitu kolmantena. - Turo--Inkeri
Kra kirjoitti:
Seulan läpi laskettu hiekka synteettistä hiekkaa? he..
Ihmettelen kyllä jos kypärä rakennetaan hiilikuitulujitteista! Kun sen kaikkein huonoin ominaisuus on juuri iskunkestävyys, näistä kolmesta se on toiseksi kevein. Kevlar (eli aramidi) kestää iskuja parhaiten ja on näistä kevein, sitten tulee lasikuitu kolmantena.kun puhutaan kypärän iskunkestävydestä, että ensin tulevat erilaiset kuiturakenteet, missä järjestyksessä nyt sitten tulevatkin...
...sitten on hemmetinmoinen väli..
...ja sitten vasta tulee muovikypärän iskunkestävyys. Tämä tosiasia on monelta halpahallin tarjouslaariin sukeltavalta jäänyt tykkänään sisäistämättä. - niimpä
se sitten on kirjoitti:
että jos oikein tarkkoja ollaan, niin myös synteettinen öljykin on tavallaan mineraali öljyä. Samasta purosta tehty. On vaan lajiteltu ne parhaat polymeerit siitä, eli tehty synteettiseksi. Jokainen kuitenkin tietää, että synteettinen öljy voitelee paljon paremmin kuin ei synteettinen. Oikeastaan synteettinen öljy onkin voitelumuovia eikä öljyä enää laisinkaan :-)
..joo, ja aikoja sitten japsit tekivät "vanhasta muovista" bensaa, en nyt muista paljonko kilosta muovia sai tuota polttoainetta. Kait sen tiedon sais kaivettua netistä?.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin tais olla 1kg / ½-litraa bensaa,..varma en ole tuosta määrästä. ;) - mankelix
niimpä kirjoitti:
..joo, ja aikoja sitten japsit tekivät "vanhasta muovista" bensaa, en nyt muista paljonko kilosta muovia sai tuota polttoainetta. Kait sen tiedon sais kaivettua netistä?.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin tais olla 1kg / ½-litraa bensaa,..varma en ole tuosta määrästä. ;)maailma muuttuu. Kaikki uudet keksinnöt ovatkin itseasiassa jo ikivanhoja. Sama pätee kaikkeen. Ihminen itsessään ei ole muuttunut piirun vertaa paremmaksi..sitä vastoin tuntuu että tyhmyys lisääntyy. Se on vähän kuin epäjärjestys joka lopulta täyttää sille varatun tilan, ja seurauksena on kaaos. Siis täällä länsimaissa. Muualla sitä kutsuttaisiin vallankaappaukseksi tai kapinaksi. Mutta ollaan päästy jo siitä ajatuksesta....vai ollaanko ? Nämä nykyajan kamikatset tuhlaa nuoruuden energiansa liikenteessa vaarantaen samalla puolella taistelevatkin. ;-))
- molempien
Turo--Inkeri kirjoitti:
ja aivan tarpeettomasti. Sanoisinko tarkoitushakuisesti!
oli materiaalit sinänsä aivan mitä tahansa, niin muovikypärä tehdään ruiskupuristemuotilla muovimassasta valamalla, ja kuitukypärä taas lasi- hiili- tai muista sekoitekuiduista kerroksittain laminoimalla.
Näiden kahden perusrakenteen välillä on myös AIVAN OLEELLINEN ero niiden iskunkestävyydessä, ja osaatkos muuten arvata, kumman ratkaisun hyväksi...?..luulisin, eli kun myydään molempia kypäriä niin maailma pelastuu.
Ainakin näin sitä puolusteltiin, kun kypäräpakko tuli voimaan aikoinaan!
"AIVAN OLEELLINEN ero"
Kyllä minusta ajotavoilla on vieläkin SUUREMPI merkitys tai ero, kuin kypärällä. Vaikka ostat Timantista (on myös hiiltä)tehdyn kypärän, ja olet silti onnettomuus altis, niin ei auta! Esimerkkejä on ja paljon. - Turo--Inkeri
molempien kirjoitti:
..luulisin, eli kun myydään molempia kypäriä niin maailma pelastuu.
Ainakin näin sitä puolusteltiin, kun kypäräpakko tuli voimaan aikoinaan!
"AIVAN OLEELLINEN ero"
Kyllä minusta ajotavoilla on vieläkin SUUREMPI merkitys tai ero, kuin kypärällä. Vaikka ostat Timantista (on myös hiiltä)tehdyn kypärän, ja olet silti onnettomuus altis, niin ei auta! Esimerkkejä on ja paljon.ajotaito ja ennakoiva ajotapa estävät joutumasta onnettomuuksiin. Yleensä. Mutta silti voi joskus mennä jotain pieleen (ei ole välttämättä omissa käsissä, joku toinenkin voi mokata tai yksinkertaisesti olosuhteet asettuvat sinua vastaan), ja tällöin on merkitystä sillä, miten ajovarusteesi ja mm. kypärä suojaavat.
Tässä keskustelussa sitä paitsi oli kyse nimenomaan kypäristä, ei ajotavoista. Molempien täytyy toki olla hyvällä tasolla, jotta ajaminen olisi turvallista. - Ei tarvi mutuun turvautua
Turo--Inkeri kirjoitti:
ja aivan tarpeettomasti. Sanoisinko tarkoitushakuisesti!
oli materiaalit sinänsä aivan mitä tahansa, niin muovikypärä tehdään ruiskupuristemuotilla muovimassasta valamalla, ja kuitukypärä taas lasi- hiili- tai muista sekoitekuiduista kerroksittain laminoimalla.
Näiden kahden perusrakenteen välillä on myös AIVAN OLEELLINEN ero niiden iskunkestävyydessä, ja osaatkos muuten arvata, kumman ratkaisun hyväksi...?Kypäräkauppias käy lukemassa tuolta vähän tietoa:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
"Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.
Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people. " - Turo--Inkeri
Ei tarvi mutuun turvautua kirjoitti:
Kypäräkauppias käy lukemassa tuolta vähän tietoa:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
"Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.
Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people. "niin, internetistähän voi käydä kaivamassa vaikka sellaista "tietoa", että Elvis ja Janis Joplin ovat elossa ja keikkailevat lauantaisin kuun pimeällä puolella...
En väitä olevani näiden asioiden asiantuntija. Mutta ennen kuin alan uskoa, että muovikypärä onkin kuitukypärää parempi suojapäähine, tarvitsen kyllä siihen jotain paljonkin vakuuttavampaa todistetta, kuin linkin jonnekin nettisivulle!
Kerropas sinä sitten puolestasi, että kun muoviset kerran ovat suojaavampia kuin kuituiset, niin miksi 99.99% vai uskaltaisinko väittää peräti 100% maapallon huipputason RR-kilpakuskeista ajaa kuitukypärillä?? Halpojen muovikypärien markkinat ovat maailmanlaajuisesti epäilemättä valtavat - jos ne kerran suojaisivat yhtä hyvin kuin kalliimmat kuituversiot, voisin olettaa, että olisi muovikypärävalmistajien intresseissä hankkia edes JOKU huippukuljettaja pitämään sellaista päässään TV-lähetyksissä. Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?
Se on muutenkin pirun paljon enemmän järkeenkäypää, että kuitupipon kova kuori jakaa iskun tehokkaammin, ja verrattain pehmeä sisus joustaa hallitusti.. vai onko tässä alettava väittelemään vielä siitäkin, kumpi oikein on lujempi kuorimateriaali, muovi vai kuitu?? Ei tarvi mutuun turvautua kirjoitti:
Kypäräkauppias käy lukemassa tuolta vähän tietoa:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
"Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.
Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people. "Mä olen kanssa yrittänyt löytää jotain faktaa, miksi just esim. polykarbonaattikypärä (PC) olisi heikompi, kuin kuitukypärä. PC on kuitenkin älyttömän lujaa materiaalia.
Joku mainitsi, että kuitukypärästä saadaan kevyempi, minkä vuoksi sitä käytetään kisoissa.
Mä olen - nyt sairiksella €:0( -surffaillut aikapaljon ulkomaisilla sivuilla ja foorumeilla. Olen noilla sun linkittämillä sivuilla käynyt monta kertaa, mutta eipä ole sattunut tota aihetta silmään.
Ulkomailla väännetään kättä ihan samoista asioista kuin meillä, esimerkiksi voiko halpa kypärä olla hyvä, mikä kypärä on hiljainen jne - ihan samaan juupaseipästyyliikin vielä.
Tosi paljon muuten eroa eri lehtien kotisivuilla. Tää Motorcyclist Magazine kirjoittelee nettiin paljon juttua. Motorradin sivuilta mä en päässyt mihinkään, kun jo ehdotettiin lehden tilausta.- Turo--Inkeri
Laaksonenster kirjoitti:
Mä olen kanssa yrittänyt löytää jotain faktaa, miksi just esim. polykarbonaattikypärä (PC) olisi heikompi, kuin kuitukypärä. PC on kuitenkin älyttömän lujaa materiaalia.
Joku mainitsi, että kuitukypärästä saadaan kevyempi, minkä vuoksi sitä käytetään kisoissa.
Mä olen - nyt sairiksella €:0( -surffaillut aikapaljon ulkomaisilla sivuilla ja foorumeilla. Olen noilla sun linkittämillä sivuilla käynyt monta kertaa, mutta eipä ole sattunut tota aihetta silmään.
Ulkomailla väännetään kättä ihan samoista asioista kuin meillä, esimerkiksi voiko halpa kypärä olla hyvä, mikä kypärä on hiljainen jne - ihan samaan juupaseipästyyliikin vielä.
Tosi paljon muuten eroa eri lehtien kotisivuilla. Tää Motorcyclist Magazine kirjoittelee nettiin paljon juttua. Motorradin sivuilta mä en päässyt mihinkään, kun jo ehdotettiin lehden tilausta.Niin, katukuskeillahan tunnetusti on paljon paksumpi ja vahvempi niska kuin kilpakuskeilla eiköstä vaan?
Uskon, että voi löytyä sellaisia PC-materiaaleja, jotka kilpailevat lujuudessa kuiturakenteiden kanssa. Mutta minkä verran näitä on käytössä kypäräteollisuudessa, ja eritoten halpakypärissä, se on jo paljon mielenkiintoisempi kysymys. Eksoottisemmat materiaalit varmaankin maksavat myös muovien ollessa kyseessä.
Lujuus ei ole muuten ainoa pointti. PC-muovi (ainakin sellainen "perinteisesti" muovikypärissä käytetty) kestää auringon UV-säteitä huomattavasti heikommin, sellainen menee jo siitä syystä useammin vaihtoon (tai pitäisi mennä). Turo--Inkeri kirjoitti:
niin, internetistähän voi käydä kaivamassa vaikka sellaista "tietoa", että Elvis ja Janis Joplin ovat elossa ja keikkailevat lauantaisin kuun pimeällä puolella...
En väitä olevani näiden asioiden asiantuntija. Mutta ennen kuin alan uskoa, että muovikypärä onkin kuitukypärää parempi suojapäähine, tarvitsen kyllä siihen jotain paljonkin vakuuttavampaa todistetta, kuin linkin jonnekin nettisivulle!
Kerropas sinä sitten puolestasi, että kun muoviset kerran ovat suojaavampia kuin kuituiset, niin miksi 99.99% vai uskaltaisinko väittää peräti 100% maapallon huipputason RR-kilpakuskeista ajaa kuitukypärillä?? Halpojen muovikypärien markkinat ovat maailmanlaajuisesti epäilemättä valtavat - jos ne kerran suojaisivat yhtä hyvin kuin kalliimmat kuituversiot, voisin olettaa, että olisi muovikypärävalmistajien intresseissä hankkia edes JOKU huippukuljettaja pitämään sellaista päässään TV-lähetyksissä. Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?
Se on muutenkin pirun paljon enemmän järkeenkäypää, että kuitupipon kova kuori jakaa iskun tehokkaammin, ja verrattain pehmeä sisus joustaa hallitusti.. vai onko tässä alettava väittelemään vielä siitäkin, kumpi oikein on lujempi kuorimateriaali, muovi vai kuitu??Kahlasin läpi ton linkissä olevan jutun - huh huh.
Kyllä minusta tuntuu, ettei tää asia taida täällä selvitä mutta!!!
Ton jutun lopussa peräänkuulutettiin kypäräasiantuntijoita €:0)
Eiköhän pakata laukut ja matkusteta pääkallonpaikalle neuvomaan niitä.
Matkalasku voidaan varmaan laittaa Okulle.- Turo--Inkeri
Laaksonenster kirjoitti:
Kahlasin läpi ton linkissä olevan jutun - huh huh.
Kyllä minusta tuntuu, ettei tää asia taida täällä selvitä mutta!!!
Ton jutun lopussa peräänkuulutettiin kypäräasiantuntijoita €:0)
Eiköhän pakata laukut ja matkusteta pääkallonpaikalle neuvomaan niitä.
Matkalasku voidaan varmaan laittaa Okulle.noita kypärätestejähän on tehty maailman sivu. Fakta on, että väittävät TÄYSIN päinvastaista, kuin tähän astinen käsitys on ollut, enkä ainakaan henk.koht ole valmis täysin nielemään tuota.
Otetaan esimerkiksi yksi valmistaja: Arai. On tunnettu kalliimpien ja ainakin markkinointinsa mukaan myös ns.laadukkaampien kypärien valmistajana. Mallistossa (ainakin Euroopassa) on 100% kuitukypäriä. Muistaakseni ovat aloittaneet kypäräbisneksensä joskus II maailmansodan tienoilla tai jopa vähän aikaisemmin. Firmalla on myös melkomoisen laajat omat testausmahdollisuudet käytössä (siis sen lisäksi että heidän, kuten kaikkien muidenkin tuotteet hyväksytetään puolueettomilla tahoilla).
Heidänkin know-how:nsa on sitten aivan päin persettä, jos muovikypärä onkin kuitukypärää parempi.
Araista vielä, tulikin mieleen, olin katsomassa Man-saaren kilpailuita joku vuosi sitten, ja kiinnitin huomiota, että ihan varmasti kaksi kolmesta kisakuskista siellä ajoi kyseisellä merkillä. Kehno se on näköjään heidänkin tietämyksensä taso, ottaen huomioon, että todellakin laittavat kirjaimellisesti henkensä alttiiksi siellä. Taitavat ajatella, niinkuin osa jengistä täällä, että ei sen sitten ole kuitenkaan väliä, kun tarpeeksi kovaa mossahtaa. Yeah right!! Turo--Inkeri kirjoitti:
noita kypärätestejähän on tehty maailman sivu. Fakta on, että väittävät TÄYSIN päinvastaista, kuin tähän astinen käsitys on ollut, enkä ainakaan henk.koht ole valmis täysin nielemään tuota.
Otetaan esimerkiksi yksi valmistaja: Arai. On tunnettu kalliimpien ja ainakin markkinointinsa mukaan myös ns.laadukkaampien kypärien valmistajana. Mallistossa (ainakin Euroopassa) on 100% kuitukypäriä. Muistaakseni ovat aloittaneet kypäräbisneksensä joskus II maailmansodan tienoilla tai jopa vähän aikaisemmin. Firmalla on myös melkomoisen laajat omat testausmahdollisuudet käytössä (siis sen lisäksi että heidän, kuten kaikkien muidenkin tuotteet hyväksytetään puolueettomilla tahoilla).
Heidänkin know-how:nsa on sitten aivan päin persettä, jos muovikypärä onkin kuitukypärää parempi.
Araista vielä, tulikin mieleen, olin katsomassa Man-saaren kilpailuita joku vuosi sitten, ja kiinnitin huomiota, että ihan varmasti kaksi kolmesta kisakuskista siellä ajoi kyseisellä merkillä. Kehno se on näköjään heidänkin tietämyksensä taso, ottaen huomioon, että todellakin laittavat kirjaimellisesti henkensä alttiiksi siellä. Taitavat ajatella, niinkuin osa jengistä täällä, että ei sen sitten ole kuitenkaan väliä, kun tarpeeksi kovaa mossahtaa. Yeah right!!varmaan tehdä hyviä kilpakypäriä, koska kuskit niitä valitsee.
Kilpailutilanteessa kypärän pitää toimia hyvin, istuvuus, tuuletus, keveys, mitä liekään muita.
Näitä asioita voidaan käytännössä testata ihan kypärä päässä. Kuski valitsee kypärän, jolla voittaa ja joka testien mukaan suojaa.
Nämä "päättömät" lujuustestit, joista kiistellään joudutaan kuitenkin tekemään labrassa - siis ilman päätä. Kuskien pitää kuitenkin luottaa niihin. Tuossa linkissä mainittiin joku tutkimus, joka oli tehty kolaripypärille - jaksaiskohan sitäkin katsoa. Kirjottelen, jos jaksan.
Tavallisille kuskeille, joilla on paksu, punainen niska ja kova pää, sopii varmaan jonkun tunnetun valmistajan hyväksytty potta.
En puolustele mitään halpispottia, mutten usko että kuitukypärä on ehdottomasti parempi, kuin muovikypärä. Muovia muuten niiden kuitujen välissäkin on. Kypärän pinnoite suojaa UV-valolta. Eihän ne kypärämaakaritkaan niin tyhmiä ole, että myisivät auringonvalossa hajoavaa tavaraa.
Yhdessä tavaratalossa näpelöin vaihteeks semmosta edestä avattavaa halpista. Sisus oli kuin pehmeätä superlonia. Pelkäsin, että visiirin ja etuosan saranat hajoo käsiin. Kyllä sen laatueron näkee, kun kiertelee kaupoissa. Hyväksyntämerkinnät siinäkin potassa oli.- sponsoroija
Laaksonenster kirjoitti:
varmaan tehdä hyviä kilpakypäriä, koska kuskit niitä valitsee.
Kilpailutilanteessa kypärän pitää toimia hyvin, istuvuus, tuuletus, keveys, mitä liekään muita.
Näitä asioita voidaan käytännössä testata ihan kypärä päässä. Kuski valitsee kypärän, jolla voittaa ja joka testien mukaan suojaa.
Nämä "päättömät" lujuustestit, joista kiistellään joudutaan kuitenkin tekemään labrassa - siis ilman päätä. Kuskien pitää kuitenkin luottaa niihin. Tuossa linkissä mainittiin joku tutkimus, joka oli tehty kolaripypärille - jaksaiskohan sitäkin katsoa. Kirjottelen, jos jaksan.
Tavallisille kuskeille, joilla on paksu, punainen niska ja kova pää, sopii varmaan jonkun tunnetun valmistajan hyväksytty potta.
En puolustele mitään halpispottia, mutten usko että kuitukypärä on ehdottomasti parempi, kuin muovikypärä. Muovia muuten niiden kuitujen välissäkin on. Kypärän pinnoite suojaa UV-valolta. Eihän ne kypärämaakaritkaan niin tyhmiä ole, että myisivät auringonvalossa hajoavaa tavaraa.
Yhdessä tavaratalossa näpelöin vaihteeks semmosta edestä avattavaa halpista. Sisus oli kuin pehmeätä superlonia. Pelkäsin, että visiirin ja etuosan saranat hajoo käsiin. Kyllä sen laatueron näkee, kun kiertelee kaupoissa. Hyväksyntämerkinnät siinäkin potassa oli.Kuskit ajavat juuri sillä kypärällä, joka sponsoroi tai minkä sponsori määrää.
- Turo--Inkeri
Laaksonenster kirjoitti:
varmaan tehdä hyviä kilpakypäriä, koska kuskit niitä valitsee.
Kilpailutilanteessa kypärän pitää toimia hyvin, istuvuus, tuuletus, keveys, mitä liekään muita.
Näitä asioita voidaan käytännössä testata ihan kypärä päässä. Kuski valitsee kypärän, jolla voittaa ja joka testien mukaan suojaa.
Nämä "päättömät" lujuustestit, joista kiistellään joudutaan kuitenkin tekemään labrassa - siis ilman päätä. Kuskien pitää kuitenkin luottaa niihin. Tuossa linkissä mainittiin joku tutkimus, joka oli tehty kolaripypärille - jaksaiskohan sitäkin katsoa. Kirjottelen, jos jaksan.
Tavallisille kuskeille, joilla on paksu, punainen niska ja kova pää, sopii varmaan jonkun tunnetun valmistajan hyväksytty potta.
En puolustele mitään halpispottia, mutten usko että kuitukypärä on ehdottomasti parempi, kuin muovikypärä. Muovia muuten niiden kuitujen välissäkin on. Kypärän pinnoite suojaa UV-valolta. Eihän ne kypärämaakaritkaan niin tyhmiä ole, että myisivät auringonvalossa hajoavaa tavaraa.
Yhdessä tavaratalossa näpelöin vaihteeks semmosta edestä avattavaa halpista. Sisus oli kuin pehmeätä superlonia. Pelkäsin, että visiirin ja etuosan saranat hajoo käsiin. Kyllä sen laatueron näkee, kun kiertelee kaupoissa. Hyväksyntämerkinnät siinäkin potassa oli.Eli kypärän paino on kyllä hyvinkin merkittävä seikka niin käyttömukavuuden, kuin turvallisuudenkin kannalta. Niskat on äkkiä kovilla, kun lentää siitä pyörän päältä kuin märkä rätti.
Ja toinen, muovikypärät kestävät vähemmän aikaa käytössä, koska UV-säteily nakertaa niiden materiaalia nopeammin kuin kuitukypärän. En tiedä tarkalleen, miksei pintaan voida tehdä suojakalvoa tätä vastaan, mutta näin on asian laita.
Siitä olen samaa mieltä, että laadun erottaa heti, kun ottaa kypärän kouraansa kaupassa. Ihmetyttää, kuka niitä halvimpia viitsii päähänsä edes laittaa. - Turo--Inkeri
sponsoroija kirjoitti:
Kuskit ajavat juuri sillä kypärällä, joka sponsoroi tai minkä sponsori määrää.
vuosi-pari sitten Dani Pedrosalle kävi motogp:ssä parissa sadekelin kisassa vähän pahkeiset, kun ei hänen kypäräsponsorinsa X kypärästä nähnyt ulos juuri mitään vesikelillä. Visiiri huurtui aivan liikaa.
Tämän jälkeen Dani P. ajoikin seuraavissa kisoissa kypärällä Y... joka oli vieläpä kaiken huipuksi "maskeerattu" näyttämään kypärältä X, siinä oli jopa valmistaja X:n logot näkyvillä (ja tämä oli kuulemma sovittu sekä X:n että Y:n kanssa). Sittemmin hän on ajanut vain ihan rehellisillä Y:n kypärillä.
Lisäisin vielä, että valmistaja X keskittyy enemmän markkinoiden halvemman pään kypäriin, vaikkakin Danin käyttämä malli toki oli heidän huippumallinsa. Ei vissiin kovin hyvä sekään.
Että eiköhän niissäkin kuvioissa kuitenkin ajella ensisijaisesti semmoisella kypärällä, mikä hoitaa hommansa. - Kra
Turo--Inkeri kirjoitti:
niin, internetistähän voi käydä kaivamassa vaikka sellaista "tietoa", että Elvis ja Janis Joplin ovat elossa ja keikkailevat lauantaisin kuun pimeällä puolella...
En väitä olevani näiden asioiden asiantuntija. Mutta ennen kuin alan uskoa, että muovikypärä onkin kuitukypärää parempi suojapäähine, tarvitsen kyllä siihen jotain paljonkin vakuuttavampaa todistetta, kuin linkin jonnekin nettisivulle!
Kerropas sinä sitten puolestasi, että kun muoviset kerran ovat suojaavampia kuin kuituiset, niin miksi 99.99% vai uskaltaisinko väittää peräti 100% maapallon huipputason RR-kilpakuskeista ajaa kuitukypärillä?? Halpojen muovikypärien markkinat ovat maailmanlaajuisesti epäilemättä valtavat - jos ne kerran suojaisivat yhtä hyvin kuin kalliimmat kuituversiot, voisin olettaa, että olisi muovikypärävalmistajien intresseissä hankkia edes JOKU huippukuljettaja pitämään sellaista päässään TV-lähetyksissä. Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?
Se on muutenkin pirun paljon enemmän järkeenkäypää, että kuitupipon kova kuori jakaa iskun tehokkaammin, ja verrattain pehmeä sisus joustaa hallitusti.. vai onko tässä alettava väittelemään vielä siitäkin, kumpi oikein on lujempi kuorimateriaali, muovi vai kuitu??........Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?..........
Kukaan ei ole tainnut mainita vielä kypärän painon merkityksestä varsinkin kun kilpaa ajetaan(?) Kuitukypärät kun ovat useita satoja grammoja muovipipoa kevyempiä!
Ottaavathan monet kilpaurheilijat dooppinkiakin vaikka tietävät varmasti terveysriskit, mutta kun on niin hemmetin kova halu voittaa kultaa ja kunniaa.
Monikos muistaa Aerton Sennan onnettomuuden F1:ssä. Hänellä oli päässään sääntöjen vastainen kuitukypärä, jota oli vielä kevennetty tekemällä se liian vähistä tarpeista. Varmasti hänkin tiesi mitä siitä voi pahimmillaan seurata. Jos hänellä olis ollut laillinen pipo päässään, niin kuka tietää vaikka eläis vielä.
Kypärä joka on suunniteltu kisakäyttöön ei välttämättä sovi ollenkaan arkikäyttöön. Tässä kohtaa on myyntimiesten juoni (rahat pois) onnistunut kohtuullisen hyvin.
Kumpi ompi parempi? Jätän vastaamatta omaan kysymykseeni, ihan vaan siksi koska en itsekään tiedä. Enkä edes ala aiheesta kinaamaan kun ei ole oikein mitään vertailukelpoisia faktojakaan. tiedossa. Kra kirjoitti:
........Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?..........
Kukaan ei ole tainnut mainita vielä kypärän painon merkityksestä varsinkin kun kilpaa ajetaan(?) Kuitukypärät kun ovat useita satoja grammoja muovipipoa kevyempiä!
Ottaavathan monet kilpaurheilijat dooppinkiakin vaikka tietävät varmasti terveysriskit, mutta kun on niin hemmetin kova halu voittaa kultaa ja kunniaa.
Monikos muistaa Aerton Sennan onnettomuuden F1:ssä. Hänellä oli päässään sääntöjen vastainen kuitukypärä, jota oli vielä kevennetty tekemällä se liian vähistä tarpeista. Varmasti hänkin tiesi mitä siitä voi pahimmillaan seurata. Jos hänellä olis ollut laillinen pipo päässään, niin kuka tietää vaikka eläis vielä.
Kypärä joka on suunniteltu kisakäyttöön ei välttämättä sovi ollenkaan arkikäyttöön. Tässä kohtaa on myyntimiesten juoni (rahat pois) onnistunut kohtuullisen hyvin.
Kumpi ompi parempi? Jätän vastaamatta omaan kysymykseeni, ihan vaan siksi koska en itsekään tiedä. Enkä edes ala aiheesta kinaamaan kun ei ole oikein mitään vertailukelpoisia faktojakaan. tiedossa.olikin kyllä jo tuossa edellä hiukan keskustelua.
Täällä http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-weights.htm
olisi yksi juttu ja taulukko.
Eihän se paino yksistään ole tärkein tekijä.
Aerodynamiikka ja painopiste ovat myös tärkeitä, kuten jo mainitut käyttö- ja mukavuustekijät.
Kilpakypärän ja sarjavalmistekypärän välillä varmaan on eroja. Muistanko oikein, ettei Rossin AGV Ti-Tech olisi läpäissyt joitain vakiokypärän testejä?
Kyllähän noi kisakuskit ottaa voittaakseen riskejä monessa asiassa - ei pelkästään pääasiassa.- Turo--Inkeri
Kra kirjoitti:
........Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?..........
Kukaan ei ole tainnut mainita vielä kypärän painon merkityksestä varsinkin kun kilpaa ajetaan(?) Kuitukypärät kun ovat useita satoja grammoja muovipipoa kevyempiä!
Ottaavathan monet kilpaurheilijat dooppinkiakin vaikka tietävät varmasti terveysriskit, mutta kun on niin hemmetin kova halu voittaa kultaa ja kunniaa.
Monikos muistaa Aerton Sennan onnettomuuden F1:ssä. Hänellä oli päässään sääntöjen vastainen kuitukypärä, jota oli vielä kevennetty tekemällä se liian vähistä tarpeista. Varmasti hänkin tiesi mitä siitä voi pahimmillaan seurata. Jos hänellä olis ollut laillinen pipo päässään, niin kuka tietää vaikka eläis vielä.
Kypärä joka on suunniteltu kisakäyttöön ei välttämättä sovi ollenkaan arkikäyttöön. Tässä kohtaa on myyntimiesten juoni (rahat pois) onnistunut kohtuullisen hyvin.
Kumpi ompi parempi? Jätän vastaamatta omaan kysymykseeni, ihan vaan siksi koska en itsekään tiedä. Enkä edes ala aiheesta kinaamaan kun ei ole oikein mitään vertailukelpoisia faktojakaan. tiedossa.Mihin perustat väitteesi, että kilpakuskien käyttämät kypärät ovat erilaisia kuin myynnissä olevat? Näin ehkä oli asian laita joskus entisaikoina, mutta kyllä nykyään uskon heidän ajavan tasan samoilla pipoilla kuin katukuskitkin. Toki huippukuskeilla voi olla tavallista enemmän sananvaltaa teettää omiin kypäriinsä jotain muutoksia, mutta uskoisin niiden liittyvän lähinnä istuvuuteen/käyttöominaisuuksiin, ei sinänsä turvallisuuteen. Sennan tapaus ei ole hyvä esimerkki, koska se on 12 vuoden takaa, ja autopuolelta.
Ja MITENKÄ NIIN "Kypärä joka on suunniteltu kisakäyttöön ei välttämättä sovi ollenkaan arkikäyttöön"?? Yksi ainoa asia hyvässä kisakypärässä on sellainen, mikä voi suorastansa haitata katuajossa; siinä on oltava erittäin hyvä tuuletus, eli vetoa siinä voi tuntua, eikä se samasta syystä ole mitenkään erikoisen hiljainen, pikemminkin päinvastoin.
Mutta mitä tulee turvallisuuteen, paras mahdollinen mp-kilpakypärä on varmasti paras mahdollinen suoja myös kadulla. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Arai RX-7: kuori koostuu useista päällekkäin laminoiduista lyhytsäikeisistä lasikuiduista, joka tekee rakenteesta varmasti erään lujimpia, mitä markkinoilla on - se on aivan eri luokkaa kuin jossain perustason lasikuitupotassa, halvemmista muovirakenteisista edes puhumatta. Lähtöhintaa on lähes tonni, ja silti vaan näitä näkyy todella paljon harrastetasoistenkin RR-kuskien päissä (jotka varmasti vielä kustantavat varusteensa pääosin omasta pussistaan).
Ai niin, mutta kun netistä voipi käydä lukemassa, kuinka MUOVI onkin ihan täysin yhtä hyvä pintarakenne... VOI PYHÄ JEESUS tätä ihmisten yksinkertaisuutta! Uskokaa ihan mitä lystäätte, oma päännehän se toki vaan on kyseessä.
Ja nyt kun sitten rohkenen olla tällaista mieltä, se tekee minusta kypäräkauppiaan. - Kra
Kra kirjoitti:
........Rata-ajossa jos missä tuo kypärän suojaavuus luulisi olevan tärkein valintatekijä, vai kuinka?..........
Kukaan ei ole tainnut mainita vielä kypärän painon merkityksestä varsinkin kun kilpaa ajetaan(?) Kuitukypärät kun ovat useita satoja grammoja muovipipoa kevyempiä!
Ottaavathan monet kilpaurheilijat dooppinkiakin vaikka tietävät varmasti terveysriskit, mutta kun on niin hemmetin kova halu voittaa kultaa ja kunniaa.
Monikos muistaa Aerton Sennan onnettomuuden F1:ssä. Hänellä oli päässään sääntöjen vastainen kuitukypärä, jota oli vielä kevennetty tekemällä se liian vähistä tarpeista. Varmasti hänkin tiesi mitä siitä voi pahimmillaan seurata. Jos hänellä olis ollut laillinen pipo päässään, niin kuka tietää vaikka eläis vielä.
Kypärä joka on suunniteltu kisakäyttöön ei välttämättä sovi ollenkaan arkikäyttöön. Tässä kohtaa on myyntimiesten juoni (rahat pois) onnistunut kohtuullisen hyvin.
Kumpi ompi parempi? Jätän vastaamatta omaan kysymykseeni, ihan vaan siksi koska en itsekään tiedä. Enkä edes ala aiheesta kinaamaan kun ei ole oikein mitään vertailukelpoisia faktojakaan. tiedossa.Jos oikein kevyttä pipoa joku haluaa, niin nythän on tullut markkinoille suhteellisen uusi kuitulujite. Polyester kuitu, sen tiheys on noin 1:n luokkaa, elikkä huomattavasti kevyempää kuin aramidi (siis Kevlar).
Onkos kukaan havainnut tätä vielä käytettävän kaupan kypärissä?
Kyllä kaikkea pitää pystyä kyseenalaistamaan, yllättävän moni oikeaksi väitetty asia ei olekaan ihan niin kuin on pitkään uskottu. Tämä kypärän materiaaliasia näyttäis vähän olevan juuri yksi tällainen.
Sitten uskon kun joku pistää asiasta kunnon faktat pöytään.
Jonkinverran näiden muovisten materiaalien kanssa touhunneena tiedän, että ominaisuuksissa on suuriakin eroja. Mutta miten se liittyy kypärien turvallisuuteen, niin se onkin jo ihan oma tieteenhaaransa. - Turo--Inkeri
Kra kirjoitti:
Jos oikein kevyttä pipoa joku haluaa, niin nythän on tullut markkinoille suhteellisen uusi kuitulujite. Polyester kuitu, sen tiheys on noin 1:n luokkaa, elikkä huomattavasti kevyempää kuin aramidi (siis Kevlar).
Onkos kukaan havainnut tätä vielä käytettävän kaupan kypärissä?
Kyllä kaikkea pitää pystyä kyseenalaistamaan, yllättävän moni oikeaksi väitetty asia ei olekaan ihan niin kuin on pitkään uskottu. Tämä kypärän materiaaliasia näyttäis vähän olevan juuri yksi tällainen.
Sitten uskon kun joku pistää asiasta kunnon faktat pöytään.
Jonkinverran näiden muovisten materiaalien kanssa touhunneena tiedän, että ominaisuuksissa on suuriakin eroja. Mutta miten se liittyy kypärien turvallisuuteen, niin se onkin jo ihan oma tieteenhaaransa."Kyllä kaikkea pitää pystyä kyseenalaistamaan, yllättävän moni oikeaksi väitetty asia ei olekaan ihan niin kuin on pitkään uskottu. Tämä kypärän materiaaliasia näyttäis vähän olevan juuri yksi tällainen."
- Pahiten metsään menevä asia tässä koko kypäräväittelyssä on ollut se, kun jotkut inttävät että juu se halpahallin tarjouslootan viidenkympin pipo on oltava aivan yhtä hyvä kuin viidensadan lasikuitupotta, koska "molemmathan ovat hyväksyttyjä". En tiedä, voiko joku aivan oikeasti olla niin aivoton, että uskoo noin, mutta moiset harhaluulot olisi syytä pitää ihan vain omana tietonaan, jottei joku muukin yhtä tampio ala luulla samoin. Näin se asia EI vain kaikessa yksinkertaisuudessa ole, ja sillä sipuli. Syitä en viitsi alkaa enää listaamaan sadatta kertaa.
Ja voihan se olla, että nykymuoveista löytyy ratkaisu, pärjää kuiduille tai vaikka päihittää ne. Mutta sitä en usko, että moista materiaalia käytettäisiin ´salaa´ halpiskypäräteollisuudessa, sellainen yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton. Mikäli tällainen ratkaisu, vieläpä kustannustehokas, olisi olemassa, olisi siitä toitotettu ja torvisoittokuntien kera jo pidempään. Halpiskypärät on tehty halpismuoveista, eikä pidä ollenkaan sekoittaa mahdollisia muita saman nimikkeen alta löytyviä ratkaisuja niihin. - Vaihtoehtotiede
Turo--Inkeri kirjoitti:
"Kyllä kaikkea pitää pystyä kyseenalaistamaan, yllättävän moni oikeaksi väitetty asia ei olekaan ihan niin kuin on pitkään uskottu. Tämä kypärän materiaaliasia näyttäis vähän olevan juuri yksi tällainen."
- Pahiten metsään menevä asia tässä koko kypäräväittelyssä on ollut se, kun jotkut inttävät että juu se halpahallin tarjouslootan viidenkympin pipo on oltava aivan yhtä hyvä kuin viidensadan lasikuitupotta, koska "molemmathan ovat hyväksyttyjä". En tiedä, voiko joku aivan oikeasti olla niin aivoton, että uskoo noin, mutta moiset harhaluulot olisi syytä pitää ihan vain omana tietonaan, jottei joku muukin yhtä tampio ala luulla samoin. Näin se asia EI vain kaikessa yksinkertaisuudessa ole, ja sillä sipuli. Syitä en viitsi alkaa enää listaamaan sadatta kertaa.
Ja voihan se olla, että nykymuoveista löytyy ratkaisu, pärjää kuiduille tai vaikka päihittää ne. Mutta sitä en usko, että moista materiaalia käytettäisiin ´salaa´ halpiskypäräteollisuudessa, sellainen yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton. Mikäli tällainen ratkaisu, vieläpä kustannustehokas, olisi olemassa, olisi siitä toitotettu ja torvisoittokuntien kera jo pidempään. Halpiskypärät on tehty halpismuoveista, eikä pidä ollenkaan sekoittaa mahdollisia muita saman nimikkeen alta löytyviä ratkaisuja niihin.Ota nyt noi laput pois silmiltä, ja lue edes mielenkiinnosta tuo aikaisemmin mainittu artikkeli.
Sun oma härkäpäinen asioiden toistaminen kun ei perustu muuhun, kuin omiin luuloihisi (ja kypäräkauppiaiden puheisiin!).
Oot vissiin ostanu Arain, eikä anna hermo periksi tunnustaa, että halvempi kypärä saattaa suojata jopa paremmin! Ennenkuin alat taas junnata samaa skeidaa, lue juttu! - Turo--Inkeri
Vaihtoehtotiede kirjoitti:
Ota nyt noi laput pois silmiltä, ja lue edes mielenkiinnosta tuo aikaisemmin mainittu artikkeli.
Sun oma härkäpäinen asioiden toistaminen kun ei perustu muuhun, kuin omiin luuloihisi (ja kypäräkauppiaiden puheisiin!).
Oot vissiin ostanu Arain, eikä anna hermo periksi tunnustaa, että halvempi kypärä saattaa suojata jopa paremmin! Ennenkuin alat taas junnata samaa skeidaa, lue juttu!ja montakin sellaista vuosien varrella. Aika paljon pitää tapahtua, ennen kuin laitan yhtään heikompitasoista pipoa edes päähäni.
Ja tarvitsen jotain paljon vakuuttavampaa kuin yhden nettilinkin johonkin tutkimukseen, jossa väitetään TASAN tarkalleen päinvastaista, kuin mihin esim. tämän puheena olleen merkin puolivuosisatainen tuotekehitys perustuu. Luin kyllä sen, eipä tuohon osaa paljon muuta sanoa, kuin että ai jaha, vai näinkö onkin asioiden laita! Sanonpa vain, että netistä kyllä löytää halutessaan mitä vain, ja omaa järkeään on pakko osata käyttää tietotulvan suodatuksessa.
Se ei edes ole millään muotoa uskon asia, kumpi kuori on kestävämpi, 500 euron kuitukypärän vai 50 euron muovikypärän, vaan se on aivan faktisesti todistettavissa oleva asia. Jos ei muka oma järki riitä sanomaan mitään.
Kokonaan oma lukunsa on tietenkin vielä kypärän käyttömukavuus, ja jos joku väittää että 50 eurolla saa samaa kuin 500:lla, siinä on tämä tuttu tilanne, ettei millään voi tietää millaista on ajaa Mersulla, jos on koko ikänsä kuskannut Ladaa.
Olen kyllä ollut alusta asti myöskin sitä mieltä, että jos joku on niin perkeleen yksinkertainen, että kuvittelee moisen pyöreän sangon suojaavan miltään eteen mahdollisesti tulevalta epäonnelta, hän joutaa aivan mainiosti käyttääkin sellaista. Kunhan ei sitten varusta muuta lähipiiriään, esim. penskojaan, samanlaisilla. - löytyy alan
Vaihtoehtotiede kirjoitti:
Ota nyt noi laput pois silmiltä, ja lue edes mielenkiinnosta tuo aikaisemmin mainittu artikkeli.
Sun oma härkäpäinen asioiden toistaminen kun ei perustu muuhun, kuin omiin luuloihisi (ja kypäräkauppiaiden puheisiin!).
Oot vissiin ostanu Arain, eikä anna hermo periksi tunnustaa, että halvempi kypärä saattaa suojata jopa paremmin! Ennenkuin alat taas junnata samaa skeidaa, lue juttu!vanhoilta kunnon valmistajilta. Siis sellaisilta jotka osaavat arvostaa kokemuksen ja vuosien työn tulosta. Siis sellaisia valmistajia, jotka eivät pilaa nimeään yhdenkään onnettomuuden seurauksena joka johtuu huonosta tuotteesta. Vuosien saatossa on materiaalit muuttuneet, ja usein vain paremmiksi. Tällaisia vanhoja hyviä brandeja ovat Nolan, AGV, Arai...muutamia mainitakseni. Luuletteko, että yksikään noista tehtaista antaisi käyttää nimeään tuotteessa jota myydään halpahallin aletiskillä parhaaseen sesonkiin hintaan: alkaen 40€...?? Vähän sama asia kuin coretex..sitäkin jäljitellään ties millaisilla tuloksilla. Coretex sensijaan pitää tarkkaa tiliä siitä, kuka sen nimeä saa käyttää. Se ei edes myy tuota kalvoa ellei ostaja ole taatusti pätevä sitä käyttämään ja käyttää sitä oikein.
- Coretexiä
löytyy alan kirjoitti:
vanhoilta kunnon valmistajilta. Siis sellaisilta jotka osaavat arvostaa kokemuksen ja vuosien työn tulosta. Siis sellaisia valmistajia, jotka eivät pilaa nimeään yhdenkään onnettomuuden seurauksena joka johtuu huonosta tuotteesta. Vuosien saatossa on materiaalit muuttuneet, ja usein vain paremmiksi. Tällaisia vanhoja hyviä brandeja ovat Nolan, AGV, Arai...muutamia mainitakseni. Luuletteko, että yksikään noista tehtaista antaisi käyttää nimeään tuotteessa jota myydään halpahallin aletiskillä parhaaseen sesonkiin hintaan: alkaen 40€...?? Vähän sama asia kuin coretex..sitäkin jäljitellään ties millaisilla tuloksilla. Coretex sensijaan pitää tarkkaa tiliä siitä, kuka sen nimeä saa käyttää. Se ei edes myy tuota kalvoa ellei ostaja ole taatusti pätevä sitä käyttämään ja käyttää sitä oikein.
Täällä olis kyllä myynissä, vaan ei muutamaa neljöä, viitsi myydä.
Jos tuo sinun kypärä juttu on samaa niin ostan sen muovipotan vaikka Suomesta jostain halvixesta.
made in taiwan - pradako
Turo--Inkeri kirjoitti:
ja montakin sellaista vuosien varrella. Aika paljon pitää tapahtua, ennen kuin laitan yhtään heikompitasoista pipoa edes päähäni.
Ja tarvitsen jotain paljon vakuuttavampaa kuin yhden nettilinkin johonkin tutkimukseen, jossa väitetään TASAN tarkalleen päinvastaista, kuin mihin esim. tämän puheena olleen merkin puolivuosisatainen tuotekehitys perustuu. Luin kyllä sen, eipä tuohon osaa paljon muuta sanoa, kuin että ai jaha, vai näinkö onkin asioiden laita! Sanonpa vain, että netistä kyllä löytää halutessaan mitä vain, ja omaa järkeään on pakko osata käyttää tietotulvan suodatuksessa.
Se ei edes ole millään muotoa uskon asia, kumpi kuori on kestävämpi, 500 euron kuitukypärän vai 50 euron muovikypärän, vaan se on aivan faktisesti todistettavissa oleva asia. Jos ei muka oma järki riitä sanomaan mitään.
Kokonaan oma lukunsa on tietenkin vielä kypärän käyttömukavuus, ja jos joku väittää että 50 eurolla saa samaa kuin 500:lla, siinä on tämä tuttu tilanne, ettei millään voi tietää millaista on ajaa Mersulla, jos on koko ikänsä kuskannut Ladaa.
Olen kyllä ollut alusta asti myöskin sitä mieltä, että jos joku on niin perkeleen yksinkertainen, että kuvittelee moisen pyöreän sangon suojaavan miltään eteen mahdollisesti tulevalta epäonnelta, hän joutaa aivan mainiosti käyttääkin sellaista. Kunhan ei sitten varusta muuta lähipiiriään, esim. penskojaan, samanlaisilla.Kumpi on mukavampi jalassa 5000e:n Prada vai 60e:n Puma. No Puma tietysti eli osta siis se 50e:n muovikypärä.
Turologiikka iski taas. - Faktat kentälle
Turo--Inkeri kirjoitti:
ja montakin sellaista vuosien varrella. Aika paljon pitää tapahtua, ennen kuin laitan yhtään heikompitasoista pipoa edes päähäni.
Ja tarvitsen jotain paljon vakuuttavampaa kuin yhden nettilinkin johonkin tutkimukseen, jossa väitetään TASAN tarkalleen päinvastaista, kuin mihin esim. tämän puheena olleen merkin puolivuosisatainen tuotekehitys perustuu. Luin kyllä sen, eipä tuohon osaa paljon muuta sanoa, kuin että ai jaha, vai näinkö onkin asioiden laita! Sanonpa vain, että netistä kyllä löytää halutessaan mitä vain, ja omaa järkeään on pakko osata käyttää tietotulvan suodatuksessa.
Se ei edes ole millään muotoa uskon asia, kumpi kuori on kestävämpi, 500 euron kuitukypärän vai 50 euron muovikypärän, vaan se on aivan faktisesti todistettavissa oleva asia. Jos ei muka oma järki riitä sanomaan mitään.
Kokonaan oma lukunsa on tietenkin vielä kypärän käyttömukavuus, ja jos joku väittää että 50 eurolla saa samaa kuin 500:lla, siinä on tämä tuttu tilanne, ettei millään voi tietää millaista on ajaa Mersulla, jos on koko ikänsä kuskannut Ladaa.
Olen kyllä ollut alusta asti myöskin sitä mieltä, että jos joku on niin perkeleen yksinkertainen, että kuvittelee moisen pyöreän sangon suojaavan miltään eteen mahdollisesti tulevalta epäonnelta, hän joutaa aivan mainiosti käyttääkin sellaista. Kunhan ei sitten varusta muuta lähipiiriään, esim. penskojaan, samanlaisilla.Esitä nyt Turo yksikin ammattimainen testi tai vertailu, johon perustat väittämäsi.
Epäilen, että et ole tehnyt ainuttakaan kypärätestiä muuten, kuin omalla päälläsi. Näin ollen sinun luulosi ja omat järkeilysi voi sivuuttaa painoarvolla nolla!
Kuten sanoit, haluamaansa tietoa voi etsiä mielin määrin... toki kypärävalmistajien intressissä on myös tuottaa omalle merkille ja testaustavalle positiivista tulosta!
Sinä et edes halua uskoa muuta, kuin oman luulosi todeksi. Vaihtoehtoiset lähestymistavat testauksessa todennäköisesti tuottavat tuloksia, jotka loppukädessä palvelevat kaikkia kypärän käyttäjiä. Hyvä niin. - Turo--Inkeri
Faktat kentälle kirjoitti:
Esitä nyt Turo yksikin ammattimainen testi tai vertailu, johon perustat väittämäsi.
Epäilen, että et ole tehnyt ainuttakaan kypärätestiä muuten, kuin omalla päälläsi. Näin ollen sinun luulosi ja omat järkeilysi voi sivuuttaa painoarvolla nolla!
Kuten sanoit, haluamaansa tietoa voi etsiä mielin määrin... toki kypärävalmistajien intressissä on myös tuottaa omalle merkille ja testaustavalle positiivista tulosta!
Sinä et edes halua uskoa muuta, kuin oman luulosi todeksi. Vaihtoehtoiset lähestymistavat testauksessa todennäköisesti tuottavat tuloksia, jotka loppukädessä palvelevat kaikkia kypärän käyttäjiä. Hyvä niin.tiedän, ettei yksikään mahdollisesti netistä löytämäni testi muuttaisi kantaasi minnekään.
Sanotaan nyt vain ihan lyhyesti, että olin joskus ennen muinoin alalla hommissa useamman vuoden, ja siinä yhteydessä kävi selville yhtä sun toista (mm.) kypäriin liittyvää. Olen myöskin ollut näissä mp-ympyröissä aika tiiviisti mukana 1990-luvun alusta saakka, ja sinä aikana on päässyt muodostumaan jonkinmoinen käsitys siitä, miten asiat tässä yhteydessä ovat.
En väitä olevani yhtään sen enempää oikeassa kuin kukaan muukaan, mutta itse tykönäni olen silti aivan TUHANNEN VARMA, että 500 euron pottani antaa paljon paremman suojan mahdollisessa kolaritilanteessa kuin joku halpispipo. Sinä saat tietysti myöskin olla vapaasti mitä mieltä haluat. - Turo--Inkeri
Faktat kentälle kirjoitti:
Esitä nyt Turo yksikin ammattimainen testi tai vertailu, johon perustat väittämäsi.
Epäilen, että et ole tehnyt ainuttakaan kypärätestiä muuten, kuin omalla päälläsi. Näin ollen sinun luulosi ja omat järkeilysi voi sivuuttaa painoarvolla nolla!
Kuten sanoit, haluamaansa tietoa voi etsiä mielin määrin... toki kypärävalmistajien intressissä on myös tuottaa omalle merkille ja testaustavalle positiivista tulosta!
Sinä et edes halua uskoa muuta, kuin oman luulosi todeksi. Vaihtoehtoiset lähestymistavat testauksessa todennäköisesti tuottavat tuloksia, jotka loppukädessä palvelevat kaikkia kypärän käyttäjiä. Hyvä niin.jos ostat 200 euron kotistereot, taikka 2000 euron...
tai ostat 8 tuhannen euron auton vs ostat 80 tuhannen euron auton..
Harva varmaankaan alkaa tosissaan väittämään, ettäkö se halvempi ihan oikeasti on varsinaisesti OMINAISUUKSILTAAN parempi. Se voi kylläkin olla selvästikin hinta/laatusuhteeltaan parempi ostos, mutta mitä tulee ihan absoluuttiseen laatuun, tuskin kellään voi olla epäselvää, mikä vie voiton?
Ja tässä sitä kuitenkin yhä vaan intetään, joskos se 50 euron kypärä KUITENKIN voisi olla ihan yhtä laadukas ja suojaava kuin 500 euron. Epäilen, että kyseessä on yksi ja sama inttäjä-spede kuin kaikissa muissakin kypärä-inttämisissä on ollut (joka ei uskalla esiintyä rek.nikillä), ja jonka päätavoite on vain ja ainoastaan inttää tästä asiasta maailman tappiin asti. Tietenkin ellei loppujen lopuksi ole itse halpiskypäräkauppias!!
- MysticRed
mieti hintaa. Pyörä ja käyttökulut maksaa xx kertaa enemmän kuin paraskaan huippukypärä (mikä se sitten onkaan). Itselläni on avattava Schubert C2 mutta päähäni olisi sopinut paremmin eräs Shoein malli (en nyt muista tyyppiä) tai bemarin potta. Schubertin ostin koska se oli Adacin testin voittaja (ja bemari kakkonen). Ongelmista olen kertonut aiemmin. Tutki toi testi, löytyy netistä (taisi olla Adac helmtest ... tai jotain sinnepäin) !
Eli kierrä kaikki kaupat ja etsi se mikä tuntuu istuvan mutta on lievähkösti tiukka. Itse tein tämän mpnäyttelyssä mutta siellä oli liikaa hässäkkää eikä myyjillä ollut aikaa keskustella. Mutta päätuntuman sain noin. Sen jälkeen muutaman mallin perään mpputiikkeihin sovittamaan ajan kanssa.
Pyöritä päätä sivusuunnassa samalla tapaa, kun toimit sanoessasi omalle tai naapurin vaimolle ei ei ei! Kun löydät mallin pyydä liikkeiltä tarjous. Itse tein näin ja säästin useita kymmneniä euroja samasta potasta.
Mutta seuraavan kypärähankinnan yhteydessä pyrin pyrähtämään koeajolle ko mallin kanssa, mikä ilmeisesti on vähän hankalaa. Eikös Arailla ole tälläinen mahdollisuus!Älä usko toisten neuvoihin, vaan käy koeajamassa se kypärä! Vain siten voit tietää, esim. onko se hiljainen. Sen on ennen kaikkea sovittava käyttäjänsä päähän.
- juuri uuden ostanut
Kypärästä ei kannata hirveesti tinkiä. Ite ostin just uuden kypärän ku vanha ja halpa ei ollu enää hyvä. Ostin Arain neljäl ja puolelsadalla, mutta etsi parahaiten omaan päähän sopiva. Ei saa painaa mistään, mut ei saa olla myöskään liian iso. Paljo mukavampi ajaa kun on hyvä kypärä.
- painavampi aina
muovia? Itse en ole varma kypäräni materiaalista (joo, tyhmä olen). Mutta se painaa alle 1500g, joten onko automaattisesti pakko olla kuitua?
- sen verran
vähän kesässä ja hissuksiin että rahat menee hukkaan jos pistää kaiken kiinni kypärään. Lidlistä löytyi tarjouksessa oikein hyvin päähän istuva kypärä eikä maksanutkaan kuin 57 euroa, kaiken lisäksi näyttääkin hyvältä. On aivan turhaa maksaa turhasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565310Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212347- 1111572
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2271524- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2881078- 721047