Perustuu Paavalin yhteenvetoon 1. Kor. 13:3-8 :
"3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
7 Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille.
8 Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt."
En oikeastaan ihmettele, että nämä todistelut eivät sinua vakuuta - sinulla on ehjä, kokonainen maailmankuva, jonka - ilmeisesti - olet hyvin itse itsellesi perustellut... kuka sellaisen haluaisi menettää? Eihän juutalaisten hallintomiehetkään uskoneet, vaikka todisteet olivat murskaavat. Heillä oli liian paljon menetettävää - poikkeuksena taitavat olla Nikodemus ja Joosef Arimatialainen...
Toinen mielenkiintoinen kohta on Apt.1:3 :
"3 Heille hän (Jeesus) myös monin kiistattomin todistein osoitti kuolemansa jälkeen olevansa elossa. Hän näyttäytyi heille neljänkymmenen päivän aikana useasti ja puhui Jumalan valtakunnasta."
Mutta jos sinun on vaikeaa uskoa, ei se ollut helppoa niille 500:kaan. Jeesus kehoitti Apt. 1:4:
"Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet."
Loppujen lopuksi paikalla oli enää 120 (Apt.1:15 ja Apt. 2:1)
"15 Eräänä päivänä, kun opetuslapsia oli koolla noin satakaksikymmentä, Pietari nousi puhumaan."
"1 Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla."
Oletan, että "kaikki" (2:1) viittaa kohdan 1:15
120:een henkeen, mihin siis hävisivät 500 todistajasta 380...?
Niin, 500 henkeä...
1
161
Vastaukset
- ihmettelee...
Mikä vastaus tämä on, niin se on Metaskeemalle jatkoa "Olen kiinni synneissäni..." keskustelusta. Sinne tämä vastaus ei enää mahtunut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857455- 965394
- 2574605
- 444505
- 623257
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222358- 492323
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 412184