Onko kenelläkään tietoa mitä pensas aronian marjoista voisi tehdä?kiisseliä? miten sen kannattaa tehdä jos tekee esim.kiisseliä?onko ne kumminkin aivan syötäviä marjoja?olen muutamia syönyt ja hengissä olen etteivät ne ainakaan myrkyllisiä taida olla! =)
pensas aronia
2
3613
Vastaukset
- Juffe
Koristearonian marjat on syötäviä siinä missä marja-aronia. Jälkimmäisessä marjat on jalostettu isommiksi, olisiko makuakin jalostettu. Kumminkin molemmat on syötäviä. Aroniassa on paljon flavonoideja (terveellinen), enemmän kuin mustikassa.
Meillä tuli yhdestä pensaasta useampia ämpärillisiä marjoja ;) kaikki tuli keitettyä mehuksi, ei ainakaan aronian mehu lopu. Yleensä sitä mehua kannattaa sekoittaa johonkin muuhun mehuun, niin "puinen" jälkimaku ei tunnu. Herukat on yksi mihin aroniaa kannattaa sekoittaa, mun mielestä. Vaihtoehtoisesti reilusti sokeria.
Kiisselin teko-ohjeet löytynee perunajauhopussista ;)- Aroniafani
Marja-aronian marjat pienempiä kuin pensas-aronian marjat. Pensas-aronia kasvaa selvästi korkeammaksi kuin marja-aronia.
Aronian marja makeutuu pakkasessa eli paras keruuaika on ensimmäisten kylmien öitten jälkeen.
Tänä syksynä marja-aronia makeutui aika kivasti ennen kylmiä öitä.
Esim. omenan kera aroniasta saa hyvää mehua tai hilloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743062
- 742944
- 681852
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191772- 271681
- 241667
- 201640
- 481317
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91299Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi311295