ESIAVIOLLINEN SEKSI

milloin syntiä

Raamattuhan on sama, lukeeko sitä suomalainen tai afrikkalainen kristitty. Esiaviollinen seksi on raamatun mukaan syntiä.

Keskustelin asiasta afrikkalaisen, kristityn ystäväni kanssa. Hänkin sanoi, että esiaviollinen seksi on syntiä.

Mutta, mutta...kun tuli puheeksi nämä avioliitot. Sanoin hänelle, että kun pappi on sanonut aamenen silloin olet aviossa. Näin meillä Suomessa tietääkseni tulkitaan raamattua.

Hän kertoikin, että hänen kotimaassaan on kolme tapaa mennä naimisiin: kirkossa normaali vihkiminen, maistraatissa ja jossain talossa ilman pappia.

Hänen mielestään tämä viimeinenkin tapa on aivan yhtä pätevä, vaikkakin ihmiset vain sopivat, että ollaan nyt sitten aviossa.

Minun vajavaisen käsitykseni mukaan, tämä viimeinen vaihtoehto ei ole pätevä raamatun mukaan.

Samoin hän ajatteli kihloissaolosta. Sovitaan keskenään ollaan kihloissa ja silloinkin saa harrastaa seksiä ilman synnintuskaa.

Mitä mieltä te minua viisaammat olette?

Tekeekö pariskunta syntiä tällaisessa avioliitossa/kihloissa?

18

1408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve!!!

oon tainnut vähän myöhästyä tosta TRO- liikkeestä, neitsyys meni jo, ja pitää vielä lisätä että nyt aikuisena kuulostaa kyllä oikeesti aika hienolta että odottais avioliittoon saakka, toinen puoli sanoo että siinähän on "hirveet riskit" jos juttu ei toimikaan ;)

Pappi pitäis kyllä mun mielestä olla paikalla.... jos naimisiin mennään, tohon sun juttuus viitaten.

• jutun ap

Tämä keskustelu hänen kanssaan oli niin mielenkiintoinen, jotta sen vuoksi kysyin.

Eikä tämä afrikkalainen mies aikonut odottaa häihin asti vaan hän tykkäs, jotta kihloissa ollessakin voi harrastaa seksiä. Se ei ole silloin syntiä afrikkalaisen tulkinnan mukaan.

Siihen sanoinkin hänelle, että nythän sinä teet toisin kuin uskot. Taidatkin tulkita raamattua vähän erilailla mitä itse olen sen ymmärtänyt.

En kyllä itekkään mikään piikanen ole, mutta aihe on jotenkin niin mielenkiintoinen. Olen tuolla mo-ku-palstalla huomannut, siellä naiset kertoo kuinka afrikkalaisiksi kristityiksi itseään kutsuvat miehet "ratsastaa" uskonnolla. Naiset uskoo heidän tarinoitaan herkemmin ja joutuvat ojasta allikkoon.

Eikö se vihkiminen ole pyhä toimitus vai kuinka? Eikö siinä pitäisi olla kirkon edustaja paikalla?

Jos täälläkin mentäis naimisiin tohon kolmanteen afrikkalaiseen tapaan, niin miten esim. kaikki juridiset asiat katsottais siinä tapauksessa. Vai miten he sen asian hoitavat?

Ja tästä "homman hoitumisesta" hän oli sitä mieltä, että ei se mitään vaikkei niin onnaakkaan. Heillähän on tapana vain sopia naimisiin menosta tietämättä kunnolla millainen vastapeluri on.
        Mutta Afrikassahan nainen ei ole tasa-arvoinen, sängyssäkin vain lähinnä miehen tarpeita varten. Joten, kun mies saa tarpeensa tyydytettyä niin homma on silloin reilassa. ;)

Vois sanoa "Voi pyhä yksinkertaisuus"

• paikalla?

Et siis hyväksy siviilivihkimystä. Siviilivihitytkö ovat mielestäsi siten susipareja ja avoliittolaisia???????????

• jutun ap
        paikalla? kirjoitti:

Et siis hyväksy siviilivihkimystä. Siviilivihitytkö ovat mielestäsi siten susipareja ja avoliittolaisia???????????

...vaan tästä kolmannesta tavasta mennä naimisiin.
        Eli se kun joku kaveri esim. vihkasee.

Maistraattiin itekin menisin jos olisin menossa naimisiin.

• pelleillä

"vihkiminen, maistraatissa ja jossain talossa".

Ei taideta kuule Afrikassa tuntea sellaista hallintoviranomaista kuin maistraatti. Se on saksalaisten keksimä juttu ja nimikin on nykysuomeksi käännettynä Mestariraati.

Olet tainnut sepittää koko jutun.

• jutun ap

Kyllä hän näin sanoi: kirkossa, maistraatissa ja talossa ilman pappia!

Kysymys on Ghanasta, joka ei enää ole niin alkukantainen.

• mielestäni täältä:

http://vastaus.net/luku/page.php?show=33&yksi=y&idkat=135  

Ajattelin suositella sulle vanhaa Walter Trobischin kirjaa "Kanssasi naimisiin" (engl. I married you), mutta edellisellä linkillä pääset hyvään alkuun...

Kanssasi naimisiin - kirja on muuten kirjoitettu Trobischin kokemuksista luentomatkallaan Afrikassa, jossa hän toimi myös lähetystyössä - hyvin avioliittokeskeinen kirja hyvine perusteluineen - en suosittele kevyin perustein avioliittoon aikoville.

• kurnaali

Kannattaa tutustua tuohon mainittuun kirjaan. Se on melkein kuin romaani - jännittäväkin.

Ihmisen luopuminen ja liittyminen muodostavat pariskunnan. Se on sitoutumista yhteisen hyvinvoinnin ja perheen kaikinpuolisen onnen vuoksi. Pelkkä seksi ei koskaan ole riittävä onnen tae. Kaikki me tiedämme, että jokainen päivä vie meitä kohti vanhuutta ja yksinäisyyttä, jos meillä ei ole kestävää, uhrautuvaa ja sitoutuvaa liittoa partnerin kanssa. TAHDOTKO OTTAA AVIOPUOLISOKSESI ja RAKASTAA MYÖTÄ- JA VASTOINKÄYMISISSÄ TÄTÄ HENKILÖÄ, jonka olet saanut sänkyäsi lämmittämään?

Apinatkin ovat uskollisia puolisoilleen.

• jutun ap
        kurnaali kirjoitti:

Kannattaa tutustua tuohon mainittuun kirjaan. Se on melkein kuin romaani - jännittäväkin.

Ihmisen luopuminen ja liittyminen muodostavat pariskunnan. Se on sitoutumista yhteisen hyvinvoinnin ja perheen kaikinpuolisen onnen vuoksi. Pelkkä seksi ei koskaan ole riittävä onnen tae. Kaikki me tiedämme, että jokainen päivä vie meitä kohti vanhuutta ja yksinäisyyttä, jos meillä ei ole kestävää, uhrautuvaa ja sitoutuvaa liittoa partnerin kanssa. TAHDOTKO OTTAA AVIOPUOLISOKSESI ja RAKASTAA MYÖTÄ- JA VASTOINKÄYMISISSÄ TÄTÄ HENKILÖÄ, jonka olet saanut sänkyäsi lämmittämään?

minullako olisi tämä mies sängynlämmittäjänä?

Se "apina" ei ole uskollista sorttia, mitähän muuta lajia olsi...kenties gorilla ;)

• meikämie
        kurnaali kirjoitti:

Bonobo-simpanssit harrastavat ryhmäorgioita ja muutkin apinat pettävät puolisoitaan aina kun ehtivät.

• ole miesten

"Avoliitto on miesten keksintö. Se tarjoaa kaikki avioliiton edut, ilman vastuuta. Siinä ei sitouduta toiseen."

Itse olisin halunnut olla vaan avoliitossa, vaan kun ex-ukko halusi naimisiin!

Joten höpön höpön juttu!!

• sanasta

Raamatun mukaan esiaviollinen seksi on syntiä, mutta luopumus Jumalan sanasta siis Raamatun sanasta on tapahtunut ja tapahtumassa myös kirkoissamme valitettavasti. Mutta kirjoitettu on , että Jeesus tulee kunniassansa sotajoukkonsa kanssa noutamaan omiaan, mutta luopumus tapahtuu sitä ennen. En ennustele maailmanloppua mutta kerran se kuitenkin tulee, yhteinenkin loppu. Jumalan poika on itse käskenyt valvomaan. Siis seksi avioliiton ulkopuolella on huoruutta ja synti.Mutta jos katumusta on ja halu parannukseen senkin synnin saa uskoa anteeksi.

• kysyn
        sanasta kirjoitti:

Raamatun mukaan esiaviollinen seksi on syntiä, mutta luopumus Jumalan sanasta siis Raamatun sanasta on tapahtunut ja tapahtumassa myös kirkoissamme valitettavasti. Mutta kirjoitettu on , että Jeesus tulee kunniassansa sotajoukkonsa kanssa noutamaan omiaan, mutta luopumus tapahtuu sitä ennen. En ennustele maailmanloppua mutta kerran se kuitenkin tulee, yhteinenkin loppu. Jumalan poika on itse käskenyt valvomaan. Siis seksi avioliiton ulkopuolella on huoruutta ja synti.Mutta jos katumusta on ja halu parannukseen senkin synnin saa uskoa anteeksi.

"Mutta jos katumusta on ja halu parannukseen senkin synnin saa uskoa anteeksi."

Eräs ystäväni on kihloissa, sovittu juttu(nainen ei ole vielä tullut Suomeen) harrastaa täällä seksiä.

Keskustelin hänen kanssaan asiasta. Hän sanoo olevansa kovastikkin uskovainen. Oman tietämykseni mukaan jos tekee tieten tahtoen syntiä, siis pettää morsiantaan, se on suurempi synti.
        Onko näin?

Ja onko se uskovaisuus sitten niin kovin syvää jos kerta toisensa jälkeen tekee saman synnin? Kysympähän vaan ja ihmettelen.

• luopumus
        kysyn kirjoitti:

"Mutta jos katumusta on ja halu parannukseen senkin synnin saa uskoa anteeksi."

Eräs ystäväni on kihloissa, sovittu juttu(nainen ei ole vielä tullut Suomeen) harrastaa täällä seksiä.

Keskustelin hänen kanssaan asiasta. Hän sanoo olevansa kovastikkin uskovainen. Oman tietämykseni mukaan jos tekee tieten tahtoen syntiä, siis pettää morsiantaan, se on suurempi synti.
        Onko näin?

Ja onko se uskovaisuus sitten niin kovin syvää jos kerta toisensa jälkeen tekee saman synnin? Kysympähän vaan ja ihmettelen.

Tuskin sellainen ihminen on oikeassa itsensä tuntemisessa ja elävässä uskossa jos ehdoin tahdoin tekee syntiä. Se että ihminen joutuu syntiin esi. ajatuksissa, hermostuu y. on eri asia kun , että vaikka huorata.

• vastuunkanto
        luopumus kirjoitti:

Tuskin sellainen ihminen on oikeassa itsensä tuntemisessa ja elävässä uskossa jos ehdoin tahdoin tekee syntiä. Se että ihminen joutuu syntiin esi. ajatuksissa, hermostuu y. on eri asia kun , että vaikka huorata.

kun lankeemus on tapahtunut - uskova on rakkaussuhteessa ei-uskovan kanssa,joka tahtoo jatkaa yhdessä jopa avioliittoon asti- olisiko muka oikein hyljätä hyvä,rakastava kumppani vain sen vuoksi ettei hän ole uskossa(vielä).Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?

• Uskoontullut
        vastuunkanto kirjoitti:

kun lankeemus on tapahtunut - uskova on rakkaussuhteessa ei-uskovan kanssa,joka tahtoo jatkaa yhdessä jopa avioliittoon asti- olisiko muka oikein hyljätä hyvä,rakastava kumppani vain sen vuoksi ettei hän ole uskossa(vielä).Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?

Minä olen juuri tuossa tilanteessa! Olen ymmärtänyt asian niin, että meidän tulisi pidättäytyä seksistä tästä eteenpäin, kunnes menemme naimisiin. Ei siis todellakaan ole mielestäni sanan varsinaisessa merkityksessä oikein hyljätä toista vaan sen takia ettei hän (ainakaan vielä tässä vaiheessa) ole uskossa... Onko sitten seksielämän lopettaminen hylkäämistä? Sitä olen miettinyt pitkään ja hartaasti, itse olisin valmis seksistä luopumaan, mutta en halua tuottaa kärsimystä tälle toiselle osapuolelle, eli kai se on viimekädessä hänen ratkaisustaan kiinni haluaako hän suhdetta jatkaa...

Avioliitto olisi tietenkin ratkaisu ja olisin siihenkin valmis. Herää kuitenkin kysymyksiä, onko avioliitto tällaisessa tilanteessa väärällä pohjalla? Itse haluaisin kuitenkin kyseisen ihmisen kanssa viettää loppuelämäni, joten en näe avioliittoa minään "tilapäisratkaisuna" vaan ihan loogisena ratkaisuna tältä kannalta.

Sitten on asioita, joita avioliitto vaatii käytännössä, esim. yhdessä asumista, mikä ei meidän kohdallamme onnistu. Ovatko nuo käytännön asiat sitten uskon kannalta tärkeitä? Itse näkisin asian niin, että tärkeintä on periaate ja nimenomaan se lupaus toiselle ihmiselle ja Jumalalle, ei niinkään käytännön järjestelyt... Mutta en tiedä olenko oikeassa, sillä olen juuri vasta tullut uskoon.

• hyljätä
        Uskoontullut kirjoitti:

Minä olen juuri tuossa tilanteessa! Olen ymmärtänyt asian niin, että meidän tulisi pidättäytyä seksistä tästä eteenpäin, kunnes menemme naimisiin. Ei siis todellakaan ole mielestäni sanan varsinaisessa merkityksessä oikein hyljätä toista vaan sen takia ettei hän (ainakaan vielä tässä vaiheessa) ole uskossa... Onko sitten seksielämän lopettaminen hylkäämistä? Sitä olen miettinyt pitkään ja hartaasti, itse olisin valmis seksistä luopumaan, mutta en halua tuottaa kärsimystä tälle toiselle osapuolelle, eli kai se on viimekädessä hänen ratkaisustaan kiinni haluaako hän suhdetta jatkaa...

Avioliitto olisi tietenkin ratkaisu ja olisin siihenkin valmis. Herää kuitenkin kysymyksiä, onko avioliitto tällaisessa tilanteessa väärällä pohjalla? Itse haluaisin kuitenkin kyseisen ihmisen kanssa viettää loppuelämäni, joten en näe avioliittoa minään "tilapäisratkaisuna" vaan ihan loogisena ratkaisuna tältä kannalta.

Sitten on asioita, joita avioliitto vaatii käytännössä, esim. yhdessä asumista, mikä ei meidän kohdallamme onnistu. Ovatko nuo käytännön asiat sitten uskon kannalta tärkeitä? Itse näkisin asian niin, että tärkeintä on periaate ja nimenomaan se lupaus toiselle ihmiselle ja Jumalalle, ei niinkään käytännön järjestelyt... Mutta en tiedä olenko oikeassa, sillä olen juuri vasta tullut uskoon.

Toista ihmistä, mutta se on hieno jos synti on kirkasutnut sinulle synniksi.Avioliitto olisi teidän tapauksessanne varmasti hyvä ratkaisu.

• meikämie
        sanasta kirjoitti:

Ei se mitään syntiä ole.

Raamatun väärinymmärtäneet voivat niin väittää, muttei se ole totta.

Jumala asetti avioliiton siinä mielessä, että avoliitto on hänen silmissään aivan yhtä pätevä kuin avioliittokin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe