Virtsanäytteen antamisesta

Apua kaivataan...

En tiedä kuuluuko tämä tälle palstalle, mutta voisiko joku ystävällinen joka tietää, kertoa minulle, voiko virtsanäytteen antaa kuukautisten aikana? Siis labrassa pissata sellaiseen purkkiin... Mietin, vaikuttaako se tulokseen jos on kuukautiset. Kiitos :)

6

2612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laboraattori

Pissa ja veri tulevat ihan eri rei'istä. Pissa virtsaputkesta ja veri kohdusta. Riippuu ehkä vähän mitä sieltä testataan. Pissanäytettä ei mielellään menkkojen aikana, mutta hätätapauksessa tietenkin, koska ne tosiaan tulevat ihan eri paikoista.

• Apua kaivataan...

Kyllä minä sen tiedän, että ne pissa ja veri eri rei'istä tulevat (en ihan tyhmä ole) mutta mietin vaan sitä, että haittaakohan se jollain lailla sitä tulosta, kun esim. usein kuukautisten aikana pissaan sekoittuu verta kun käy vessassa. Ihan tavallisen virtsanäytteen menen antamaan, siis PLV:n, josta testataan onko virtsatieinfektio.

Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Kai asia selviää sit huomenna labrassa kun kysyn... viimeistään.

• skäribo
        Apua kaivataan... kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän, että ne pissa ja veri eri rei'istä tulevat (en ihan tyhmä ole) mutta mietin vaan sitä, että haittaakohan se jollain lailla sitä tulosta, kun esim. usein kuukautisten aikana pissaan sekoittuu verta kun käy vessassa. Ihan tavallisen virtsanäytteen menen antamaan, siis PLV:n, josta testataan onko virtsatieinfektio.

Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Kai asia selviää sit huomenna labrassa kun kysyn... viimeistään.

laittaa testin oton ajaksi tamponin, jolloin nesteet eivät sekoitu. Hyvä varmaan kuitenkin mainita näytteenottajille, että sinulla on kuukautiset.

• asiaa vain

VIRTSANÄYTE

Lyhenne: U-PLV, "puhtaasti laskettu virtsa", keskivirtsa.
      Sisältää useimmiten seuraavat tutkimukset: U-Seulonta: U-Prot (valkuainen), U-Gluk (sokeri), U-Keto (ketoaineet); U-Sakka (mikroskopointi), U-Bakt-Vi (bakteeriviljely, usein U-Uricult®).
      Tutkimuksen kuvaus: Oikea näytteenotto on keskeinen osa tutkimusta. Paras näyte saadaan aamuvirtsasta, joka otetaan steriiliin näyteastiaan ja toimitetaan alle tunnissa laboratorioon. Säilytys jääkaappikylmässä hidastaa näytteen tuhoutumista. Mikäli aamunäytteen ottaminen laboratoriossa tai toimittaminen sinne ilman viivettä ei onnistu, tulisi edellisestä virtsaamisesta olla kulunut vähintään 4, mieluiten yli 6 tuntia. Ennen näytteenottoa virtsaputken suu huuhdellaan vedellä ilman saippuaa tai desinfioivia aineita. Näyte otetaan ns. keskivirtsasta: aluksi virtsan annetaan valua pönttöön, sitten viedään näyteastia virtsasuihkuun ja otetaan näytettä tarpeellinen määrä, minkä jälkeen loppuvirtsan annetaan mennä pönttöön.
      Tutkimussyitä: Munuaisten, rakon ja virtsateiden sairaudet ja tulehdukset. Munuaisten suodatus- ja toimintakyvyn arviointi ja seuranta.
      Viitearvot: Normaalisti virtsa on keltaista ja kirkasta eikä seulontakokeessa todeta valkuaista, sokeria eikä ketoaineita. Sakan mikroskopoinnissa voidaan nähdä näkökenttää kohti 0 - 2 punasolua tai 0 - 4 valkosolua. Värjäyksessä ei todeta virtsateiden epiteelisoluja eikä bakteereja.
      Tulkinta: Lääkäri tulkitsee tulokset. Valkuaisen tai hemoglobiinin osoittaminen virtsasta on herkkä merkki lääkkeen aiheuttamasta haittavaikutuksesta.
      Muuta huomattavaa: Virtsateiden tulehdusten hoidon teho kontrolloidaan aina uusintanäytteillä lääkehoidon jälkeen.

Näyte naisilta kuukautisten aikana vaatii näytteenotossa erityistä huolellisuutta. (!)

• Anonyymi

Tietäisikö joku kertoa voiko nainen valvoa virtsanäytteenottoa kun sen antaa mies? Ainakin siinä paikassa missä itse käyn naiset saavat aina valvojaksi naisen mutta me miehet meille työnnetään aina naishoitaja en ole sitä viitsinyt paikan päällä kysyä, mutta jos joku tietäisi kertoa niin olisin kiitollinen
      Minulla on sellainen kutina, että lakisääteinen oikeus sanoo, että voisin valita miesvalvojan halutessani.

• Anonyymi

Avattu: 2006-09-28 16:45:09

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe