miten suhtautuisitte kastetilaisuuteen, jossa kastettavalla lapsella olisi pitkän mekon sijasta päällä juhlapuku? Olen suunnitellut syntyvälle lapselleni jo nyt ristiäisiä ja haluaisin tehdä niistä erilaiset ristiäiset. Tytölle suunnittelin vaanlean punertavaa lyhyttä mekkoa ja pojalle vaaleansinistä housupukua tai potkupukua, johon kuuluisi valkoinen paita. Vaikuttaako mekko/puku jotenkin teidän mielestänne juhlan olemukseen?
erilainen kastepuku
13
6405
Vastaukset
- Peppi
Itse olen sen verran vanhanaikainen, että olen tämän perinteisen valkoisen kastemekon puolella. Valkoinen värihän on viattomuuden ja puhtauden väri. Minun lapsilla on ollut jopa 40 vuotta vanha kastemekko, jonka äitini on tehnyt omasta hääpuvusta.
Sellaisiakin kastemekkoja näkee, johon helmaan kirjaillaan kastetun lapsen nimi. Hieno sukukalleus tuleville sukupolville. - kastemekko
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/D932C4B185620B72C225702200405E36?OpenDocument&lang=FI
linkki vie ev.lut. kirkon sivuille jolta löytyy tietoa kasteen symboliikasta.
miksi haluat yleensäkään kastaa lapsen, jos kirkon perinteet, symbolit ja kaavat eivät merkitse sinulle mitään? myös nimiäisistä voi tehdä kauniin tilaisuuden ja ihan juuri sillä mallilla kuin itse haluat, ilman yhtäkään pakkoja. - n.äin
itse halusin myös laittaa vauvalle kauniin juhlamekon, tyttö kun oli. Mutta toisaalta halusin myös perinteisen kastemekon. ratkaisin asian niin, että kastemekko oli päälä vain sen ajan kun pappi kastoi ja otettiin muutama valokuva, juhlamekko oli alla ja sitten vaan kastemekko pois! Tämä ratkaisu piti myös anopin tyytyväisenä, kun on perintö kastemekko kyseessä. Ja silti sain jotakin omaa.
- äitee +4
kastemekkohan on symbooli ihan kuin se vesi ja itseasiassa sen papin jutukin joten jos niistä sun mielestä voi joustaa niin kannattaa koittaa. Voi myös miettiä miksi kastaa lapsi jos ei itse ymmärrä edes kastepuvun tarkoitusta..
Meillä yhden lapsen kasteessa pappi on kertonut nimenomaan kastemekon tarkoituksesta ja symboliikasta. Kannattaa tiedustella asiaa jos ei tiedä. Varsinkin tuo väri on se jolla on suurin itsenäinen merkitys asiassa..- !!!
Kaikki papit eivät suostu edes kastamaan jos ei ole perinteistä kastemekkoa!
Onneksi tarkistin asian ennenkuin tein pojalleni kastehaalarin. - meillä oli kerman
valkoinen lyhyt jossa ei hihoja ja pitsi reunassa, mamelukit ja ei tossuja.
- ...jukka
eivät ole mikään nimenantojuhla vaikka suurin osa niin luulee, siksi en ymmärräkään miksi jotkut pitävät lapsen nimeä suurena salaisuutena vaikka se ei ole lainkaan kasteen pointti.
Niin...ilman muuta perinteinen kastepuku eikä mitään erikoisuuden tavoittelua jo ristiäistä alkaen.- www.evl.fi
Nimen antamisella on suuri symbolinen arvo kastetilaisuudessa, sillä se liittyy kasteen sanomaan. Jumala kutsuu lapsen luokseen nimellä "Ja näin sanoo Herra: Älä pelkää. Minä olen sinut lunastanut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun." Jes43:1. Lapsen nimi kertoo myös hänen ainutlaatuisuudestaan, henkilökohtaisesta suhteessaan Taivaan Isään.
Totta on että nimi voidaan antaa myös jo ennen kastetta, eikä nimen antamiseen tarvita kastetta lainkaan, mutta joka tapauksessa nimi on suuri osa tuota sakramenttia. Kaste itsessään on lapsen ottamista seurakuntaan ja Jumalan armoon, eikä siis sinällään nimenantotilaisuus, mutta kuten jo kirjoitin on nimi osa kastetta. Siksi uskottomien on aivan turha kastaa lastaan, jos eivät perusta muutenkaan uskon asioihista, sillä nimiäiset voidaan viettää myös ilman kastetta ja lapsi ilmoitetaan silloin vain väestörekisteriin.
Nimen salaaminen kasteeseen asti taas on taikauskoinen tapa. uskotaan pahan pääsevän lapsen ylle, jos lapsen nimi kerrotaan ennen kuin hänet on ristinmerkillä siunattu. eli, koska Jumala kutsuu lapsen nimellä kasteessa armoonsa, pääse paha kutsumaan lapsen ennen, jos nimi on jo kerrottu ennen kastetta. - dfghkdf
www.evl.fi kirjoitti:
Nimen antamisella on suuri symbolinen arvo kastetilaisuudessa, sillä se liittyy kasteen sanomaan. Jumala kutsuu lapsen luokseen nimellä "Ja näin sanoo Herra: Älä pelkää. Minä olen sinut lunastanut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun." Jes43:1. Lapsen nimi kertoo myös hänen ainutlaatuisuudestaan, henkilökohtaisesta suhteessaan Taivaan Isään.
Totta on että nimi voidaan antaa myös jo ennen kastetta, eikä nimen antamiseen tarvita kastetta lainkaan, mutta joka tapauksessa nimi on suuri osa tuota sakramenttia. Kaste itsessään on lapsen ottamista seurakuntaan ja Jumalan armoon, eikä siis sinällään nimenantotilaisuus, mutta kuten jo kirjoitin on nimi osa kastetta. Siksi uskottomien on aivan turha kastaa lastaan, jos eivät perusta muutenkaan uskon asioihista, sillä nimiäiset voidaan viettää myös ilman kastetta ja lapsi ilmoitetaan silloin vain väestörekisteriin.
Nimen salaaminen kasteeseen asti taas on taikauskoinen tapa. uskotaan pahan pääsevän lapsen ylle, jos lapsen nimi kerrotaan ennen kuin hänet on ristinmerkillä siunattu. eli, koska Jumala kutsuu lapsen nimellä kasteessa armoonsa, pääse paha kutsumaan lapsen ennen, jos nimi on jo kerrottu ennen kastetta.Nimen salaaminen ei välttämättä ole taikauskoa. Yksinkertaisesti voi olla kysymys vain siitä, että ei halua muiden sekaantuvan nimestä päättämiseen. Hyvää tarkoittavat sukulaiset kun voivat joskus olla vähän liian innokkaita ehdottelemaan "parempia" nimiä lapselle.
- äitee +4
www.evl.fi kirjoitti:
Nimen salaaminen kasteeseen asti taas on taikauskoinen tapa. uskotaan pahan pääsevän lapsen ylle, jos lapsen nimi kerrotaan ennen kuin hänet on ristinmerkillä siunattu. eli, koska Jumala kutsuu lapsen nimellä kasteessa armoonsa, pääse paha kutsumaan lapsen ennen, jos nimi on jo kerrottu ennen kastetta.Nimenomaan nimeä ei kasteesa anneta! Sillä ei siis ole mitään arvoa sinällään. Kasteessa lapsi litetään kirkon jäseneksi omalla nimellään; kastan sinut Jänkä Vänkä.. Nimi on siis annettu ja päätetty ja tässä tilanteessa pappi käyttää sitä koska se on lapsen nimi ja erottaa hänet kaikista muista vaaveista.
Pappi hoitaa että lapsen nimi tulee rekisteröityä ja se on asia joka on meillä toisin kuin kai missään muussa maassa. Muualla lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin vcanhempien toimesta ja kaste suoritetaan tai ei.
Jos en nyt väärin muista niin samaan tapaan nimeä käytetään neljästi ihmisen elämässä kirkollisissa seremonioissa; kasteessa, konfirmaatiossa, vihillä ja vainajaa siunatessa. - asiassa
äitee +4 kirjoitti:
Nimenomaan nimeä ei kasteesa anneta! Sillä ei siis ole mitään arvoa sinällään. Kasteessa lapsi litetään kirkon jäseneksi omalla nimellään; kastan sinut Jänkä Vänkä.. Nimi on siis annettu ja päätetty ja tässä tilanteessa pappi käyttää sitä koska se on lapsen nimi ja erottaa hänet kaikista muista vaaveista.
Pappi hoitaa että lapsen nimi tulee rekisteröityä ja se on asia joka on meillä toisin kuin kai missään muussa maassa. Muualla lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin vcanhempien toimesta ja kaste suoritetaan tai ei.
Jos en nyt väärin muista niin samaan tapaan nimeä käytetään neljästi ihmisen elämässä kirkollisissa seremonioissa; kasteessa, konfirmaatiossa, vihillä ja vainajaa siunatessa.sitten olit erimieltä? niinhän minäkin sen asian sanoin, että nimi voidaan antaa myös ilman kastetta tai muuten vain rekisteröidä sitä ennen, mutta että nimi on tärkeä osa kasteen sakramenttia. ja nimen salaaminen kasteeseen asti taas on vanhaa taikauskoa, ajalta jolloin harvaakin harvempaa lasta ei kastettu. sisälukutaitoa peräänkuulutan.
- määäin
äitee +4 kirjoitti:
Nimenomaan nimeä ei kasteesa anneta! Sillä ei siis ole mitään arvoa sinällään. Kasteessa lapsi litetään kirkon jäseneksi omalla nimellään; kastan sinut Jänkä Vänkä.. Nimi on siis annettu ja päätetty ja tässä tilanteessa pappi käyttää sitä koska se on lapsen nimi ja erottaa hänet kaikista muista vaaveista.
Jos en nyt väärin muista niin samaan tapaan nimeä käytetään neljästi ihmisen elämässä kirkollisissa seremonioissa; kasteessa, konfirmaatiossa, vihillä ja vainajaa siunatessa.minä olen myös sitä mieltä, ettei nimeä anneta kasteessa. Vanhemmat ovat päättäneet nimen ja antaneet sen lapselle jo ennemmin, vaikkakin olisi niin, että se "julkaistaisiin" vasta kastehetkessä.
Pappi sanoo todellakin: "kastan sinut Maija Liisa Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen." Ei "kastan sinut Maija Liisaksi".
Vaikka tässäkin on vissiin suuntaus muuttumassa, ainakin yhdestä näkemästäni kastevideosta voisi niin päätellä. Pappi nimittäin kysyi ennen kastamista vanhemmilta: "mille nimelle tämä lapsi kastetaan?" Ja sitten isä ilmoitti nimen.
- liri
suhtautuisin hieman kummeksuen, koska se paljastaisi lasten vanhempien tietämättömyyden. Lue kastepuvun historiallinen ja symbolinen merkitys ennekuin päätät kastepuvusta. Myöhemmin voit pukea mekkoja ja pukuja lapselle ihan hyvin, mutta kastejuhla on erittäin juhlava, harras ja uskonnollinen juhla, johon liittyvät vahvat perinteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682580
- 622542
- 681752
- 241557
- 201480
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91420- 151352
- 381203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81147- 251076