Vauva ei jokeltele

tytön äiti

Onko kellään ollut vastaavaa tai tietoa asiasta? Eli meillä nyt 9kk tyttö eikä paljon mitään jokeltele tai puhele. Ainut äänne mitä sanoo on tätätää ja mitään muuta ei sano puhaltelee vain ja ennimmäkseen on hiljaa. Pitäisiköhän jo huolestua? Mitään mamamamam paappapa yms muita ääneteitä ei hänellä ole. Tyttö kuitenkin vaikuttaa siltä että kuulee mutta ei siis vain itse halua mitään puhella.

5

6758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasten parissa

olen hoitanut poikaa joka ei jokellellut vielä 3v. yritettiin opettaa hänelle jopa viittomia ,ei sekään onnistunut mutta ykskaks alkoikin puhumaan ja todella papattaa ja puhuu kuin konekivääri ,hän on jo lukiossa ja kaikki on kohdallaan
      Älä huolestu vielä

• ei jokellellut

velipoika oli 1 v ja 9 kk vanhempi ja oikea oppikirjavauva - oppi kaiken juuri silloin kuin pitikin. tytteli ei jokeltanut yhtään - tuli vain jotakin yyyyymmm, dädää ääniä, harvoin niitäkään. podin kauheita tunnontuskia, kun en ehtinyt tytölle paljon juttelemaan, kun isoveli vei aikaa. lisäksi tyttö oli ihan pienestä liikunnallinen, eli kääntyili ja pyöri ja kontti pienestä. sekin saattaa viivyttäää puheen kehitystä.

sitten, yks kaks reilu 1-vuotiaana alkoi tulla yksittäisiä sanoja ja 1,5 vuotiaana tuli jo lauseita tyylillä :"hauva haukkuu", "isi nukkuu".

nyt on ekaluokkalainen, joka on jo pari vuotta osannut lukea, laskea ja kirjoittaa. ja on liikunnallinen yhä.

• Ei jokeltele

"Tätätää..." yms. harvakseltaan sanoo, ei ole auttanut hoitopaikkaan vieminenkään, vaikka muiden lasten seuran kai pitäisi puheenkehitystä jouduttaa. Päristelee kyllä suullaan niin että kuola roiskuu ja katselee kauhean tarkasti ilmeitä ja suuta, kun puhutaan. Kuuntelee tarkasti, mutta ei pajata itse, joskus kyllä vastaa jollain äännähdyksellä, muttei sekään mitään jokellusta ole.

Kyllä minua vähän huolestuttaa, mutten kyllä ala asiasta vielä stressaamaan, koska kerran on niin kiinnostunut äänistä ja kokeilee omaakin ääntään ihan selvästi "mölinällä" ja kuiskailemalla. Kyllä se siitä. Jos ei niin sitten yritetään auttaa, mutta älä sinäkään huolehdi suotta ennen aikojasi. Tiedä vaikka lapsi kokisi äidin tai isän stressaamisen painostamisena ja arastelee senkin takia. Vauvoilla on käsittämätön kyky aistia asioita...

• ei jokellellut

vielä 8kk,kun neuvolassa puhuin hoitajalle, hän tarttui asiaan. Lääkärissä todettiin kielen jänteen olevan kärjestään kiinni ja lapsemme kieli operoitiin puoli vuotta myöhemmin päiväkirurgiassa.
      Lisäksi kävimme vauvoihin erikoistunen puheterapeutin luona, joka pois sulki neurologisen puolen,koska lapsemme ymmärsi kuitenkin paljon ympäriltään,ei vain jokeltanut tai sanonut äänteitä,oli aika hiljainenkin,mutta ajattelin ettei saanut sisaruksiltaan suun vuoroa.
      Nyt lapsemme on liki 3v ja lauseet ovat muotoutuneet hyvin ja selkeästi,kehitystään puheessa jäljessä noin 6kk,mutta ymmärryksessä eli neuro puolessa ei mitään vikaa.
      Joten joskus syy voi löytyä tälläisessakin asiassa.

• Öppönen

Aloitin tuonne omankin aiheen. Huolissani olen lapsestani kun ei jokeltele ollenkaan. Neuvolaa ei kiinnosta, kuka mahtais olla kiinnostunut tutkimaan asiaa ettei ole juuri kielessä tai muualla fyysistä vikaa tai ei ole neurol. ???

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      65
      1977
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1357
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1132
    Aihe