kun olen vieraillut näillä keskustelufoorumeilla ja lukenut kirjoituksia uskonnon aikaansaamista traumoista ei voi välttyä siltä, että mitä uskonto aikaansaa uskovaisissa.
Ensinnäkin, välttäisin uskonnon opetusta päiväkodeissa ja peruskoulun ala-asteella.
näin siksi , että uskontosuunnat ja lahkot pitävät tiukassa ohjauksessaan seurakuntalaisia.
Toiseksi henkilön psyyke pitää olla vahvasti rakennettu, jotta ylenmääräinen manipulointi kestää sen.
Enemmän painottaisin päiväkodeissa ja ala-asteella "ekumeenista", eettistä ja moraalista kasvatustyötä.
Sen joka uskosta saa elämän rakennusaineita ja voimaa en haulua sitä kiistää mutta herkkien ihmisten johdatus vaikeaselkoisiin uskonasioihin on oma riskinsä.
usnonnollisuus ja henkinen vahvuus
6
259
Vastaukset
- Johannes_Erävalo
Määrittelisin alkutekstin pohjalta otsikon "Milloin ihminen on tarpeeksi kypsä omaksumaan uskontoa", koska eihän asiassa puhuta henkisestä vahvuudesta. Ellei sitten johdeta monimutkaisten käyrien jälkeen sitä että uskonto aiheuttaa henkisen vahvuuden heikkenemistä uskonnon omaksuneen ihmisen kasvaessa aikuiseksi.
Tämä on siis sama teksti mitä lukee jokaiselta itseään kehittämään pyrkivältä. Onhan itsensä tiedostamisessa tärkeää tietää miten minusta tuli tällainen. Yleensä ihmiset juuttuvat vastuuta siirtäen syyttelemään muita. Kuten tässä tapauksessa uskontoa.
Oma mielipide on se että yhteiskuntamme on luotu 1500-2000 vuotta opettamalla kansalaisille uskonnollisia arvoja. Kymmenen käskyä, omatunto jne.
Ilman uskontoa yhteiskuntamme olisi täysin erilainen. Yhteiskuntamme on meidän luoma maailma.
Jotkin meistä ajattelee että uskonnolisia arvoja ajatellen me olemme huonommilla sijoilla maailmassamme. Joissakin uskontoja halveksuvissa piireissä asia on näin. Ja pyrimmehän me sijoittumaan mahdollisimman hyvin maailmassamme, jo eläiminä pelkästään.kyse kristinuskosta johon viittasin vaan uskonnot yleisesti.
Kun Suomessa oli vallitseva vain ev.lut. kirkko ja lisäksi valtion kirkko asia oli mutkattomampi.
Ihmiset eivät juurikaan liikkuneet ulkomailla ennen 1960 lukua ja Suomessa olivat vähemmistönä sopeutuneet Tataarit.
Se, että Suomessa opetettiin uskontoa noin 1900 alulla oli todella ahdasmielistä- lieneekö sitten katsottu tarpeellisena- aiheutti melkoista ahdasmielisyyttä.
Toisaalta kirkko aloitti lukemisen opettelun, mikä heijastuu yhä, että Suomi on maailman kärkeä.
Itse kylläkin näen, että kirkon ja valtion pitäisi erota toisistaan koska instituutiot ovat toisilla motiiveilla.
Lisäksi liike joka on olevinaan uskonto, scientologia on toodella vaarallinen ja siihen on "hurahtaneet" monet jopa korkeaa opillista koulutusta saaneet.
- :pp.
>Ensinnäkin, välttäisin uskonnon opetusta päiväkodeissa ja peruskoulun ala-asteella>Toiseksi henkilön psyyke pitää olla vahvasti rakennettu, jotta ylenmääräinen manipulointi kestää sen. >Enemmän painottaisin päiväkodeissa ja ala-asteella "ekumeenista", eettistä ja moraalista kasvatustyötä.>Sen joka uskosta saa elämän rakennusaineita ja voimaa en haulua sitä kiistää mutta herkkien ihmisten johdatus vaikeaselkoisiin uskonasioihin on oma riskinsä.
- mievain
Olen kuullut että suomessakin on ahdistaviakin lahkoja, joissa ihmisillä ei ole henkisesti hyvä olla. Itse en ole vielä moiseen törmännyt.
Liian uskonnollinen ihminen voi jäädä omien ajatuksiensa kanssa yksi, ja sen takia olisi hyvä käydä kirkossa tai sellaisessa seurakunnassa jossa kokee että on hyvä olla.
Suosittelen radiodeitäkin jos sinulla toimii kuuluvuudet ja saat radiosi toimimaan, koska sieltä tulee välillä hyvää ja kiinnostavaa ohjelmaa, ei aina musiikkia tai pelkkää saarnaamista. Uutisia ja muutakin löytyy.
Uskovaisen ei pidä jäädä yksin, kotiin miettimään uskon asioita, mutta jos seurakunta ahdistaa niin kannattaa vaikka muuttaa toiseen paikkaan ja samalla vaihtaa seurakuntaakin. Silloin ei tarvitse selitellä. Kirkko on ilmainen (jollei anna kolehtiin rahaa) ja sinne saa sunnuntaisin mennä, ihan jokainen!- :pp.
psyke_ kirjoitti:
geeni altistaa, mutta se ei valitse minkälaiselle "jumalalle/jumalille, se on jätetty aivosolujen tehtäväksi joko mielikuvituksen, tai opetuksen avulla uskottavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857455- 965394
- 2574595
- 444495
- 623257
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222348- 492323
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 412184