Sanovat että ilmastointilaite pitää huoltaa kahden vuoden välein että se toimii kunnolla.
a) Huoltavatko merkkihuollossa myös sen, niin ettei siitä tarvitse huolehtia? (kylmäaineen vaihdot yms.)
b) Jos eivät, miten usein olette huollattaneet omanne?
Ilmastointilaitteen huolto!
8
942
Vastaukset
Lähin jääkaappimies vaihtaa kuivaimen ja täyttää kylmäaineen.
Master Eq- Juuso
Viedään jääkaapit jääkaappimiehille. Sen takia niitä miehiä kutsutaan juuri jääkaappimiehiksi.
Autojen ilmastointilaitteet voi huollattaa autokorjaamoilla. Eikö kuullosta johdonmukaiselta?
Mitä erinomaista etua siitä olisi, että autot viedään jääkaappimiehille huoltoon ja jääkaapit autokorjaamolle? Juuso kirjoitti:
Viedään jääkaapit jääkaappimiehille. Sen takia niitä miehiä kutsutaan juuri jääkaappimiehiksi.
Autojen ilmastointilaitteet voi huollattaa autokorjaamoilla. Eikö kuullosta johdonmukaiselta?
Mitä erinomaista etua siitä olisi, että autot viedään jääkaappimiehille huoltoon ja jääkaapit autokorjaamolle?Samaa kylmäainetta puoleen hintaan.
Ei kai jääkaappiakaan tarvitse kahden vuoden välein huoltaa, miksi sitten ilmastointilaitetta?
Tietysti jos ei jäähdytä niin jotain pitäisi varmaan tehdä... :)
- Esra
Ketkä niin sanovat? Ne, jotka saavat smetanat pihvilihojensa lisäksi höynäytettäviltä autonomistajilta.
Sitten kun kylmää lakkaa tulemasta, sitten korjautetaan vehje, eli tavallisimmin lisätään kylmäainetta putkistoon. Tavallisesti tämä tarve tulee n. 5 - 15 vuotiaassa autossa. Ajossa on paljon 90-luvun alussa valmistettuja autoja, joiden ilmastointiin ei ole tehty mitään "huoltotoimia". Laitteet pelaavat edelleen.
Kylmäaine ei käytössä huonone, sitä siis ei ole tarve vaihtaa. Ainetta vuotaa järjestelmästä noin 5%-10% alkutilavuudesta vuodessa. Kun kylmää lakkaa tulemasta, erikseen tilattavassa huollossa loputkin otetaan pois, imetään tyhjiö putkistoon ja päästetään sitten ainetta tarvittava määrä. Hitusen verran ilmankosteutta menee putkistoon ajan saatossa, gramman murto-osia. Sen poistamiseksi kylmäaineen varaajassa on kosteuden poistavaa ainetta. Varaaja on syytä vaihtaa uuteen noin 10 vuotisessa autossa kylmäaineen täytön yhteydessä, koska vedenpoistokykyä sillä on vain pari tippaa.
Arvatenkin merkkihuollot alkavat tekemään tarpeettomia "ilmastointihuoltoja" parin vuoden välein, jos asiakas ei älyä kieltää moista rahastusta. Tällä hetkellä tiettävästi minkään merkin määräaikaishuoltoihin ei onneksi moista sisälly. Sen verran häpyä vielä on toiminnassa jäljellä.- R134a
A/C systeemissä ei ole varaajaa vaan kuivain, joka sitoo kosteuden pois järjelmästä.Huoltolaite imee auton kylmä-aineen pois järjestelmästä ja myös osan voitelu-öljystä. Järjestelmä pidetään alipaineessa n. 30min, jolloin vesi höyrystyy alipaineesta johtuen ja höyry imetään huoltolaitteeseen.Kylmä-aine suodatetaan huoltolaitteessa ja osittain sama kylmä-aine lisätään järjestelmään öljynlisäys.Huoltoon kuuluu myös tiiveystesti ennen kylmä-aineen lisäystä.
Kannattaa tehdä A/C:n huolto auton huolto-ohjelman mukaisesti eli n.2-4 vuoden välein riippuen auton valmistajan suosituksesta.
Kannattaa välttää näitä "kylmäkalleja" eli jääkaappimiehiä jos haluaa pitkää ikää ilmastoinnille.
Ilmastoinnin huoltohan on sitten luvanvaraista toimintaa. Jos haluaa voi kysästä korjaamolta onko luvat kunnossa. - Kuivaa on
R134a kirjoitti:
A/C systeemissä ei ole varaajaa vaan kuivain, joka sitoo kosteuden pois järjelmästä.Huoltolaite imee auton kylmä-aineen pois järjestelmästä ja myös osan voitelu-öljystä. Järjestelmä pidetään alipaineessa n. 30min, jolloin vesi höyrystyy alipaineesta johtuen ja höyry imetään huoltolaitteeseen.Kylmä-aine suodatetaan huoltolaitteessa ja osittain sama kylmä-aine lisätään järjestelmään öljynlisäys.Huoltoon kuuluu myös tiiveystesti ennen kylmä-aineen lisäystä.
Kannattaa tehdä A/C:n huolto auton huolto-ohjelman mukaisesti eli n.2-4 vuoden välein riippuen auton valmistajan suosituksesta.
Kannattaa välttää näitä "kylmäkalleja" eli jääkaappimiehiä jos haluaa pitkää ikää ilmastoinnille.
Ilmastoinnin huoltohan on sitten luvanvaraista toimintaa. Jos haluaa voi kysästä korjaamolta onko luvat kunnossa.1. Vai ei ole varaajaa. Se pönttö on varaaja, jonka sisällä on se vettä itseensä absorboiva "kuivainaine". Siksi sitä usein sanotaankin keräin/kuivaimeksi tai varaaja/kuivaimeksi. Samassa pöntössä on pääosa kylmäaineesta etenkin silloin, kun kompressori ei käy.
2. Siitä kuivainaineesta vesi ei irtoa sillä 30 min alipaineistuksella. Se vesi kyllä osittain höyrystyy, joka ei ole kuivainaineeseen mahtunut.
3. Jos järjestelmä on toimintakuntoinen, mitään tiiveystestiä ei tarvita. Tiivishän se on, kun kerran kylmäainetta on paineisessa järjestelmässä jäljellä.
4. Toimivan ilmastoinnin "A/C-huoltoa" nimenomaan ei KANNATA tehdä 2-4 vuoden välein. Tai no kannattaahan se kyllä korjaamoyrittäjälle. Kas kun et väitä, että se kannattaa tehdä kaksi kertaa vuodessa, sehän on korjaamolle vielä kannattavampaa. - R134a
Kuivaa on kirjoitti:
1. Vai ei ole varaajaa. Se pönttö on varaaja, jonka sisällä on se vettä itseensä absorboiva "kuivainaine". Siksi sitä usein sanotaankin keräin/kuivaimeksi tai varaaja/kuivaimeksi. Samassa pöntössä on pääosa kylmäaineesta etenkin silloin, kun kompressori ei käy.
2. Siitä kuivainaineesta vesi ei irtoa sillä 30 min alipaineistuksella. Se vesi kyllä osittain höyrystyy, joka ei ole kuivainaineeseen mahtunut.
3. Jos järjestelmä on toimintakuntoinen, mitään tiiveystestiä ei tarvita. Tiivishän se on, kun kerran kylmäainetta on paineisessa järjestelmässä jäljellä.
4. Toimivan ilmastoinnin "A/C-huoltoa" nimenomaan ei KANNATA tehdä 2-4 vuoden välein. Tai no kannattaahan se kyllä korjaamoyrittäjälle. Kas kun et väitä, että se kannattaa tehdä kaksi kertaa vuodessa, sehän on korjaamolle vielä kannattavampaa.1.Kuivaimesta käytetään yleensä nimeä kuivain, harvemmin varaaja. Ehkä vanhemmissa järjestelmissä R12 aikana varaaja kun siinä oli tarkistuslasi.
2.Harvemmin ehjässä järjestelmässä on kosteutta jos on niin ei sitä tiedä, mutta joka varmistetaan riittävän pitkällä alipaineistuksella.Jos järjestelmä on tyhjä tai vuoto on kuivain vaihdettava.
3.Tiiveystesti tehdään nykyisillä laitteilla automaattisesti ja kuuluu osana huoltoa ja se kestää vain n.2min.
4.Jokainenhan päättää tietysti itse noudattaako valmistajan ohjeita.
Oikeassa olet, että ilmastointihuolto on yksi kannattavimpia huoltoja korjaamoille kun tarvisee laittaa vain letkut kiinni autoon ja laite hoitaa kaikki toimenpiteet automaattisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.33912792Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951953- 931729
- 831653
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te431155- 951149
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e263966Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21963Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73957Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi27923