Lauri Tarastin ehdotus näyttää varsin järkevältä. Pohjoisessa saatetaan pelätä vallan siirtymistä enemmän väkirikkaan Oulun seudulle, Uudellamaalla ja Helsingissä "sattumakansanedustajien" mahdollisuus todennäköisesti pienenisi.
http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id45052.html
Joko keskustassa ovat kalkulaattorit käynnissä siitä miten uudistukseen pitäisi suhtautua?
Vaalipiirijako uusiksi
3
173
Vastaukset
- Gutta-Perkka
Kyllä Helsingin olisi voinut sisällyttää tuohon
muun pääkaupunkiseudun moduliin. - oivahärkönen
..., että se tekee vaalipiireistä enemmän samankokoisia asukasluvultaan ja se takaa samansuuruisen äänikynnyksen puoluille koko maassa.
Suurten puolueiden keskinäisiin voimasuhteisiin se ei vaikuta, mutta saattaa käydä niin suuren vaalipiirin sisällä edustajat saattavat tulla valituksi aluueelta hyvinkin epätasaisesti. Esim. uudesta isosta Itä-Suomen vaalipiiristä ei pienen väestön omaavasta Pohjois-Karjalasta enää valita 7 edustajaa niin kuin nyt, vaan valinnat suuntautuvat väkirikkaan Kuopion seuduille.- oivahärkönen
Luettuani lehdestä ehdotuksesta, huomaan, että siinä on otettukin jo huomioon tuo pelkoni. Yhdistettävät vaalipiirit muodostavatkin vaalialueen, jossa säilyy vaalipiireittäinen määrä valittavia edustajia. Niinpä ehdotus on vielä parempi kuin luulin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987663- 1055532
- 2664738
- 494683
- 663405
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244