paljonko todelliset tehot

tdi 130hv?

Mulla on 130hv tdi koneella oleva henkilöauto vm 2003.
Kiinnostaisi tietää, että paljonkohan noissa on todellset tehot ja onko tuota järkevää vielä/enää ns.lastuttaa?

12

2693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi´
    • nonsense

      Kuule kaveri, nyt puhutaan sellaisista tehosista joilla ei revitellä suomen teillä. Siis mitä tarkoitat järkevällä, koko kysymys on absurdi eikä sinua pitäisi päästää rattiin ainakaan tähän siviililiikenteeseen. Mutaralli ja sen vaatimat välitykset erikseen, amistason spekulaatiota kertakaikkiaan!

    • Mitä tarkoitat kysymyksellä "todelliset tehot" ?

      En usko, että autonvalmistajat kovin suuria heittoja teholukemiensa ilmoituksissa sallivat, siitä jää niin nopeasti kiinni ja maine menee lehdistössä saman tien.

      Uskoisin, että 130 hv on 130 hv hyvinkin tarkasti, eli 96 kW :)

      Ahdetussa dieselissä on yleensä huomattavasti suurempi vääntömomentti, kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa, tästä johtuen 130 hv TDI on maantiellä ohituksissa helposti 1-2 sekuntia nopeampi kiihdytyksessä 80-120 km/h.

      Lastutus on muoti-ilmiö. Toisten valmistajien lastut toimivat hyvin lisäten moottorin voimaa, toisten lastut ainoastaan nostavat moottorin lämpötilaa, heikentävät taloudellisuutta ja lyhentävät käyttöikää.

      Onko järkevää lastuttamalla ottaa moottorista parhaassakin tapauksessa 20-30% lisää tehoa? Jotta lisäys todella tuntuisi jossain, se saisi olla 100%.


      Master Eq

      • sipsi

        Mulla on kanssa 03 ostettu (04 mallin) 130 tdi. Melko uutena tehdyn ohjelmapäivityksen jälkeen ei paluuta ole. Teho nousi todella merkittävästi, olin myös huomaavinani alimman vedon tasoittuneen, siis 1000-1500 rmin. Otappa huomioon. että saksassakin, jossa usein ajetaan pitkähköjäkin aikoja lämä tiskissä, ne kestää ainaikin jotenkin. Silloin tällöin tehtävä täyskaasukiihdytys on tuohon verrattuna kevyttä käyttöä.

        On muuten työmatkalla valot, joista pääsen täyskiihdytyksellä just keltasilla, ilman lastua ei onnistuisi.

        Arvon alenemasta sen verran, että kun nykyään auton arvo menee noin puoleen 3 vuodessa, on aivan sama mitä lastuja sille on syöttänyt. Parempi vaan että autoilu on kivaa, kun 30 tonnin pikkuautollekin tulee omaisuuskuluja 5 keuroa vuodessa.


      • asian vierestä

        "Ahdetussa dieselissä on yleensä huomattavasti suurempi vääntömomentti, kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa, tästä johtuen 130 hv TDI on maantiellä ohituksissa helposti 1-2 sekuntia nopeampi kiihdytyksessä 80-120 km/h. "

        Tämä on jännä ilmiö ja esiintyy ainoastaan vedätystilanteissa. Harvemmin kukaan ohituksissa jurraa 5:lla tai 6:lla. Automaatilla ei tunnu olevan eroja. Itsellä 7G vaihtaa satkun vauhdeissa tuntumalta jonnekin 3:lle.


      • asian vierestä kirjoitti:

        "Ahdetussa dieselissä on yleensä huomattavasti suurempi vääntömomentti, kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa, tästä johtuen 130 hv TDI on maantiellä ohituksissa helposti 1-2 sekuntia nopeampi kiihdytyksessä 80-120 km/h. "

        Tämä on jännä ilmiö ja esiintyy ainoastaan vedätystilanteissa. Harvemmin kukaan ohituksissa jurraa 5:lla tai 6:lla. Automaatilla ei tunnu olevan eroja. Itsellä 7G vaihtaa satkun vauhdeissa tuntumalta jonnekin 3:lle.

        Diesel golffi. Jos nopeutta on luokkaa 90 km/h niin vitosella ohitukset hoidetaan. Mitään ongelmaa ei ole ollut vaikka autossa on ollut 2 2 henkilöä ja viikon tavarat... :)


      • ohitan
        asian vierestä kirjoitti:

        "Ahdetussa dieselissä on yleensä huomattavasti suurempi vääntömomentti, kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa, tästä johtuen 130 hv TDI on maantiellä ohituksissa helposti 1-2 sekuntia nopeampi kiihdytyksessä 80-120 km/h. "

        Tämä on jännä ilmiö ja esiintyy ainoastaan vedätystilanteissa. Harvemmin kukaan ohituksissa jurraa 5:lla tai 6:lla. Automaatilla ei tunnu olevan eroja. Itsellä 7G vaihtaa satkun vauhdeissa tuntumalta jonnekin 3:lle.

        vitosella, pitää vain ennakoida ja aloittaa kiihdytys pikkuisen aikaisemmin, niin saa kerättyä tarpeeksi vauhtia. en suosi moottorin huudatusta, muulloin kun se on täysin välttämätöntä.


      • ohitan kirjoitti:

        vitosella, pitää vain ennakoida ja aloittaa kiihdytys pikkuisen aikaisemmin, niin saa kerättyä tarpeeksi vauhtia. en suosi moottorin huudatusta, muulloin kun se on täysin välttämätöntä.

        Pintakaasulla ohitukset, ei petaalia pohjaan. Ei tarvita kick-downia.

        Kierrokset nousee 7-vaihteisessa 1200:sta 2000:een ja vauhti hyppää 80:stä 140:iin muutamassa sekunnissa. Sitten voikin polkimen päästää ylös ja palata omalle kaistalle ja antaa vakionopeussäätimen taas viedä mukavasti.

        Turha repiä ja rääkätä.


        Master Eq


      • taidettu
        MasterEq kirjoitti:

        Pintakaasulla ohitukset, ei petaalia pohjaan. Ei tarvita kick-downia.

        Kierrokset nousee 7-vaihteisessa 1200:sta 2000:een ja vauhti hyppää 80:stä 140:iin muutamassa sekunnissa. Sitten voikin polkimen päästää ylös ja palata omalle kaistalle ja antaa vakionopeussäätimen taas viedä mukavasti.

        Turha repiä ja rääkätä.


        Master Eq

        lastuttaa kierroslukumittari, jos 2000rpm:llä kulkee 140 km/h.


      • Ekku76
        MasterEq kirjoitti:

        Pintakaasulla ohitukset, ei petaalia pohjaan. Ei tarvita kick-downia.

        Kierrokset nousee 7-vaihteisessa 1200:sta 2000:een ja vauhti hyppää 80:stä 140:iin muutamassa sekunnissa. Sitten voikin polkimen päästää ylös ja palata omalle kaistalle ja antaa vakionopeussäätimen taas viedä mukavasti.

        Turha repiä ja rääkätä.


        Master Eq

        Kuulostaa hieman erikoiselta. Ei ainakaan minun 320cdi kyllä tuolla lailla käyttäydy.

        Tosin ei se kyllä kulje ihan niin vähälläkään, kuin sinun autosi näyttää kulkevan:)


    • einariporkkakoski

      Lastota niin kauan ku kytkin kestää......ja se kestää......ja se kestää.....duracell urpo

    • akh

      Mä kans joskus suunnittelin lastutusta mutta luin auto bildin niin unohdi sen jälkeen lastuttamisen. Jos joku haluaa kyseiset artikkelit niin ei muuta ku mailia tuleen niin akh76@kolumbus.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      248
      10370
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      401
      2818
    3. Kerro mistä alkaen

      Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      84
      1605
    4. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      86
      1589
    5. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1443
    6. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      64
      1389
    7. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

      Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1349
    8. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

      Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      58
      1333
    9. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

      Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      98
      1250
    10. Olet upea nainen

      Upea nainen oot.
      Ikävä
      36
      1176
    Aihe