Miten auttaa

Neuvoton..

vanhaa ystävää joka sairastaa Parkinssonin tautia?

4

959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nowelle

Mene hänen kanssaan kävelylenkille, jos asutte samalla paikkakunnalla, koska liikunta on tärkeää parkinsonia sairastavalle. Samalla sitä voi jutella asioista.

• mä vaan

Mene vaikka siivomaan tai tarjoa jotain muuta konkreettista apua, mitä tarvii, kysy tarvisiko jossain apua. Tunnen hyvin yhden parkinsonia sairastavan henkilön ja häntä olen paljon autellut juuri esim. siivouksessa.

Kysy rohkeasti, josko tarvisi apua joissain asioissa.

• jotain vinkkiä.

Onko kysymyksessä nyt pitkäaikainen ystävä vai iäkäshenkilö tai mahdollisesti molempia.

Auttamisessa täyttyy todellakin olla harkitseva mitä tekee ja kuinkapaljon jne.
      Auttamisen tarve on yhtä yksilöllistä kuin sairauskin on. On hyvä ehdotus mennä esim kävelylle parkkiksen kanssa.
      Jos mahdollista niin menkää ostoksille yhdessä.
      Parkinsonin tautia sairastavaa auttaa parhaiten se että tekee kaikkea yhdessä. Saattaa olla karhunpalvelus tehdä puolesta.
      Anna ystäväsi esim kokata ja auttele siinä esim juuresten kuorimisessa ja paloittelussa ystäväsi voinnin mulaan. Aika usein motoriset toiminnot ovat vaikeita.

Anna hänen laittaa itse pyykit koneeseen mutta auta kuivumaan laittamisessa. Ennen kun lähdet kotiin niin avaa jääkapista maitotölkki yms. hankalasti avattavat pakkaukset.

Tee kaikki hienotunteisesti ikäänkuin et auttellsi ollenkaan potilasta vaan oisit vain kohtelias ja muutenvaan tekisitte yhdessä kaikkea.

On surullista katsella kun joskus näkee auttamisessa ylilyöntejä. Monet omaishoitajat ottavat liian kirjaimellisesti auttamisen, velvollisuuden tunteena. Näin saadaan sairastunut passivoitumaan ja tuntemaan itsensä tarpeettomaksi. Omaishoitaja tai auttaja ei uuvu ennenaikojaan kun ottaa asian rennosti.

• mur

tee kaikkea sitä, mitä ennen ystävän sairastumista. Varaa vaan kaikkeen tuplasti aikaa, äläkä kiirehdi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1306
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1095
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      991
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      915
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      910
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      851
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      823
    Aihe