vanhaa ystävää joka sairastaa Parkinssonin tautia?
Miten auttaa
4
948
Vastaukset
- Nowelle
Mene hänen kanssaan kävelylenkille, jos asutte samalla paikkakunnalla, koska liikunta on tärkeää parkinsonia sairastavalle. Samalla sitä voi jutella asioista.
- mä vaan
Mene vaikka siivomaan tai tarjoa jotain muuta konkreettista apua, mitä tarvii, kysy tarvisiko jossain apua. Tunnen hyvin yhden parkinsonia sairastavan henkilön ja häntä olen paljon autellut juuri esim. siivouksessa.
Kysy rohkeasti, josko tarvisi apua joissain asioissa. - jotain vinkkiä.
Onko kysymyksessä nyt pitkäaikainen ystävä vai iäkäshenkilö tai mahdollisesti molempia.
Auttamisessa täyttyy todellakin olla harkitseva mitä tekee ja kuinkapaljon jne.
Auttamisen tarve on yhtä yksilöllistä kuin sairauskin on. On hyvä ehdotus mennä esim kävelylle parkkiksen kanssa.
Jos mahdollista niin menkää ostoksille yhdessä.
Parkinsonin tautia sairastavaa auttaa parhaiten se että tekee kaikkea yhdessä. Saattaa olla karhunpalvelus tehdä puolesta.
Anna ystäväsi esim kokata ja auttele siinä esim juuresten kuorimisessa ja paloittelussa ystäväsi voinnin mulaan. Aika usein motoriset toiminnot ovat vaikeita.
Anna hänen laittaa itse pyykit koneeseen mutta auta kuivumaan laittamisessa. Ennen kun lähdet kotiin niin avaa jääkapista maitotölkki yms. hankalasti avattavat pakkaukset.
Tee kaikki hienotunteisesti ikäänkuin et auttellsi ollenkaan potilasta vaan oisit vain kohtelias ja muutenvaan tekisitte yhdessä kaikkea.
On surullista katsella kun joskus näkee auttamisessa ylilyöntejä. Monet omaishoitajat ottavat liian kirjaimellisesti auttamisen, velvollisuuden tunteena. Näin saadaan sairastunut passivoitumaan ja tuntemaan itsensä tarpeettomaksi. Omaishoitaja tai auttaja ei uuvu ennenaikojaan kun ottaa asian rennosti. - mur
tee kaikkea sitä, mitä ennen ystävän sairastumista. Varaa vaan kaikkeen tuplasti aikaa, äläkä kiirehdi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih264170- 2563684
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282094Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701726Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko161492Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81429Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä4071332Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501219Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens761053Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏301050