Saanko ajaa linja-autoksi rekisteröityä
autoa C-kortilla, jos matkustajia on 8 tai vähemmän?
Kysymys
6
778
Vastaukset
- D-kortti
Ei saa. Vaaditaan D1- tai D-kortti, riippuen siitä montako istumapaikkaa kyseisessä linja-autossa on. Tyhjänä saat ajaa C-kortillakin.
- Keikkakuski.
Jos istumapaikkoja on kuskinlisäksi 8, niin saat ajaa "linja-autoa". Mutta Rekisteriotteessa täytyy löytyä istumapaikkojen määrä. Ja se ei siis saa ylittää em.
Siksi saat ajaa, että auton paino on yli 3500kg, johon korttisi riittää.
Mutta jos istumapaikkoja on lisäksesi vaikka 9, niin siihen vaaditaan jo sitten D-1 tai "iso D.
Käy vilkaisemassa www.ake.fi ja sieltä ajo-oikeudet. - Keikkakuski.
Jos se on rekisteröity linja-autoksi, niin et saa ajaa. Tai saahan sitä ajaa, kun ei jää kiinni.
Ja ns. tilapäinen tyhjällä bussilla on sallittua, mutta siitä on joka poliisipiirissä mäköjään erilaiset tulkinnat.
Mutta jos tosiaan istumapaikkoja on se 8: n sinun lisäksi, niin silloin ajoneuvoa saa ajaa C-kortilla.- kysymys tässä
Haluan ostaa vanhan linja-auton tehdäkseni siitä matkailuauton / hevosenkuljetusauton. Rovaniemeltä löytyi sopiva linja-auto, käyn ostamassa sen ja ajan sen Helsinkiin. Saanko ajaa C-kortilla. Minun tulkintani mukaan saan. Mutta vaimoani en saa ottaa kyytiin.
kysymys tässä kirjoitti:
Haluan ostaa vanhan linja-auton tehdäkseni siitä matkailuauton / hevosenkuljetusauton. Rovaniemeltä löytyi sopiva linja-auto, käyn ostamassa sen ja ajan sen Helsinkiin. Saanko ajaa C-kortilla. Minun tulkintani mukaan saan. Mutta vaimoani en saa ottaa kyytiin.
Saat ajaa sen linja-auton ilman matkustajia, mutta siihen on eri poliisipiireeissä todella paljon eri tulkintoja.
Jotkut ovat sitä mieltä, että edes tyhjää bussia et saa ajaa minnekkään.
Toiset taas ovat sitä mieltä, että Ns. tilapäinen ajo on sallittu, jos kyydissä ei ole matkustajia.
Paras, kun otat istumapaikoista pois ne ylimääräiset ja katsastat sen Rovaniemellä erikoisautoksi.
Muutoskatsastus ei vie aikaa kun normaalin katsastuksen verran.
Ja sit ei tule olemaan ongelmia.
C-kortti riittää.
- Arvelinkin
Näin olin itsekin asian ymmärtänyt, kiitokset kuitenkin tiedoista asian varmistamiseksi.
Pitäisi ajaa lappiin GMC-vanilla, joka on
rekisteröity linja-autoksi. Penkkejä on 1 10, porukkaa olisi tullut kyytiin vain 5 henkilöä.
Täytyypä kuitenkin laittaa vielä harkintaan tuon auton käyttäminen, poliisin nettisivuilla olevan sakkolaskurin mukaan pysäytetyksi joutuminen tulisi maksamaan n.400 euroa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391659En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7991
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836