avo-omaisuuden jako

väsynyt

Ostimme avokin kanssa kämpän neljä vuotta sitten, jolloin asuntojen hinnat olivat alhaalla. Mun sukulainen takasi, muuten laina tietysti puoliksi.
Nyt haluan ostaa toisen pois, mutta voiko olla totta että pitää tehdä se markkinahintaan?!
Tämä tarkoittaa sitä, että maksaisin ex-avokille 20 000 euroa asunnonhinnannousuna! Tuntuu aika kohtuuttomalta sijoituspalkkiolta tavallisesta asumisesta, näin lyhyen ajan jälkeen!
Olen rakentanut kodin, kaikki kalusteet ja materiaalit ovat minun, exä muutti aikoinaan matkalaukun kanssa luokseni. En jaksaisi aloittaa elämää enää tällä lailla uudestaan, etsimällä asuntoa ja muuttamalla... Mikä olisi teidän mielestänne kohtuullista?
Tuloilla ei ole merkitystä, mutta hän tienaa lähes kaksi kertaa paremmin, enkä pysty ostamaan häntä ulos markkinahintaan, pienituloisena. Muuten kyllä.

16

3196

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haloo?

Kirjoitit, että ostitte talon yhdessä ja lainat on puoliksi, miten kaikki sitten onkin pelkästään sinun? Jos olette yhdessä lainaa ottaneet asunnon ostoon ja omaisuus kummankin nimissä, toki sen nykyisestä arvosta puolet kuuluu exällesi. Tilanne olisi aivan sama, kumpi tahansa teistä jäisi entiseen kotiin asumaan ja lunastaisi sen itselleen. Ota huomioon se, että jos jostain syystä päätätkin myydä asunnon vähän myöhemmin, saisit siitä etua silloin pelkästään itsellesi nousseen arvon takia, jos ositus olisi mennyt alle markkina-arvon.

• eronnut

Kauppahinnan tulee olla vähintään 3/4 osaa käyvästä arvosta tai sitten voi mennä lahjavero.

Käyvän arvon saat esimerkiksi kiinteistövälittäjältä tai soittamalla omaan verotoimistoon ja kysymällä mikä on kiinteistön käypä arvo.

• asiallisesta ja fiksusta vastauksesta!

• markkina-arvoon...

ja sisustukset myös, tai sitten lähtiessäsi revit palapeilit- sun muut mukaasi.

näin se menee.

ja oikeudenmukaista on.

• uudesta enemmän

Joku mainitsikin lahjaveron joka pitää ottaa huomioon.

En mä kyllä ymmärrä miksi olisi kohtuutonta maksaa puolisolla markkinahinta? Ei se ihan oikein olisi sekään ex-puolisoasi kohtaan, että että vain sinä hyödyt asunnon arvon noususta? Jos joskus myyt asunnon. Ja ex joutuuu ostamaan jostain uuden asunnon ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin olisi joutunut maksamaan 4 vuotta sitten. Eikä saisi nykyisestä asunnostaan kunnon hintaa?

Ehkä kannattaisi ostaa asunto johon on varaa? Tai hankkia työ missä tienaat kaksi kertaa enemmän. Miksi miehen pitäisi avittaa sinua vaikka onkin isompi tuloinen? Toki hän sen saa tehdä jos haluaa. Jos itse eroaisin avopuolisostani en pystyisi ostamaan häneltä puolta asunnosta, mutta ei tulisi mieleenkään, että hän myisi sen minulle 20 000 euroa halvemmalla... Se on iso raha!

Jos on noin vaikeaa niin ehkä kannattaisi myydä asunto markkinahintaan ulkopuoliselle ja ostaa molemmat omat kämpät. Tai sitten sinä myyt oman osuutesi markkinahintaan puolisolle.

Sellaista se asuntokauppa on, hinnat muuttuu...
      Ja ehkä olisi kannattanut mennä naimisiin. Niin jos ei teillä olisi ollut avioehtoa, olisit saanut tasinkoa.

• Kirjottaako tänne jotkut vain saadakseen haukkua toisia? Aika huvittavaa, ja säälittävää...

• itse myisit hänelle?

Ajattele toisinpäin. Jos myisit ex-avokillesi osuutesi. Mihin hintaan myisit?

• Tässä tilanteessa on niin lukossa, että ei osaa edes laskea miten ositus menisi, keskiviikkona tulee yksi huoneistovälityksen arvioija. Tätähän tällaiset tilanteet tekee, että ei osaa edes kunnon neuvoja hakea. Yritän laskea osaamatta, jotta miten ositus tapahtuu, mutta aivot lyö tyhjää... Ja toivon ettei kukaan vastaa tähän niin, että "mitäs sitten ostitte kämpän jos et osaa kerran laskea edes"...
        Kriisissä ihmisten normaalikyvyt muuttuvat, eikä sitä pidä moittia!

• sisarhento kirjoitti:

Tässä tilanteessa on niin lukossa, että ei osaa edes laskea miten ositus menisi, keskiviikkona tulee yksi huoneistovälityksen arvioija. Tätähän tällaiset tilanteet tekee, että ei osaa edes kunnon neuvoja hakea. Yritän laskea osaamatta, jotta miten ositus tapahtuu, mutta aivot lyö tyhjää... Ja toivon ettei kukaan vastaa tähän niin, että "mitäs sitten ostitte kämpän jos et osaa kerran laskea edes"...

Ositus tehdään vain avioliiton päättyessä.
        Kämppäkaverusten (mukaan lukien "avopuolisot") muuttaessa erilleen ei mitään ositusta tehdä.

• Monno
        sisarhento kirjoitti:

Tässä tilanteessa on niin lukossa, että ei osaa edes laskea miten ositus menisi, keskiviikkona tulee yksi huoneistovälityksen arvioija. Tätähän tällaiset tilanteet tekee, että ei osaa edes kunnon neuvoja hakea. Yritän laskea osaamatta, jotta miten ositus tapahtuu, mutta aivot lyö tyhjää... Ja toivon ettei kukaan vastaa tähän niin, että "mitäs sitten ostitte kämpän jos et osaa kerran laskea edes"...

Saatte tietenkin sopia keskenänne miten jaatte omaisuutenne, mutta jos lain mukaan mennään niin sinun on puolet asunnon arvosta ja ex:än puolet. Ja huoneistovälityksen arvioija on ainakin puolueeton arvioija joka arvioi minkä arvoinen asunto on. Aivan 100 % varmastihan sitä ei voi tietää mitä ihmiset asunnosta maksaisi, jos sen laittaisi myyntiin. Ainahan sitä ei saa mikä on arvioitu.

• näinkin

Valitettavasti joudut pulittamaan ison summan jos haluat asunnon itselläsi pitää. Poikakaverini ratkaisi exänsä kanssa tilanteen toisella tapaa, kun vielä ystävinä säilyivät. Eli oli halvalla ostettu yhteinen tontti ja exä tarvi tietysti rahaa käteen ja poikakaverini ei halunnut tontista luopua. Tontin puolikas myytiin hankintahinnalla mutta poikakaverini on velvollinen jakamaan voittonsa jos joskus tontin ulkopuoliselle myy. Poikakaverini olisi ollut myös itse valmis samaan ratkaisuun jos exä olisi ehdottomasti tontin halunnut.

• Syltty__

"Tontin puolikas myytiin hankintahinnalla mutta poikakaverini on velvollinen jakamaan voittonsa jos joskus tontin ulkopuoliselle myy. "

Enpä luottaisi siihen, että ex-poikakaveri ilmoittaa 10 vuoden kuluttua myyneensä tontin ja kuitanneensa mojovat arvonnousut.

• näinkin
        Syltty__ kirjoitti:

"Tontin puolikas myytiin hankintahinnalla mutta poikakaverini on velvollinen jakamaan voittonsa jos joskus tontin ulkopuoliselle myy. "

Enpä luottaisi siihen, että ex-poikakaveri ilmoittaa 10 vuoden kuluttua myyneensä tontin ja kuitanneensa mojovat arvonnousut.

Asia oli virallisesti sovittu eli mustaa valkoisella paperilla ja kerroin ton esimerkin, että se voi toimia silloin kun erotaan pitkästä suhteesta ystävinä, joita he todellakin yhä edelleen ovat.

• näinkin kirjoitti:

Asia oli virallisesti sovittu eli mustaa valkoisella paperilla ja kerroin ton esimerkin, että se voi toimia silloin kun erotaan pitkästä suhteesta ystävinä, joita he todellakin yhä edelleen ovat.

Näin mekin pohdimme asiaa, hyvä kuulla ettei käynyt ainoilla mielessä tuo! Kiitos!

• yksityiskohdat

Ostitte avokin kanssa kämpän ja laina puoliksi.Olet rakentanut kodin ,kaikki kalusteet ja materiaalit ovat sinun.
      Jätit kertomatta kumpi on maksannut lainanlyhennykset ja vastikkeet jos kysymyksessä osake.Entä muu eläminen, ruuat ynnä muut?Oletko itse maksannun kaikki nämä kyseiset asiat,luulen että pienituloisena et ole pystynyn siihen.Asiassa on usein kaksipuolta.

• vastausta

Odottelen mielenkiinnolla.Yksipuolinen näkemys on useinmiten harhaanjohtava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe