Avioliitto vai avoliitto?

Suvaz

Hei!

Liikun aiheeni kanssa ehkä hieman väärässä paikassa mutta ajattelin että täältä varmasti löytyisi ihmisiä joilla olisi mielenkiintoa vaivata muutaman minuutti ajastaan.
Meillä on koulussa tullut projektiksi tehdä etiikan esitelmä aiheesta avio- ja avoliitto.
Lisä materiaaliksi ajattelinkin hankkia tälläisen epävirallisen gallupin kautta tietoa siitä kuinka moni on avioliiton ja kuinka moni avoliiton kannalla.

Joten siis suomi24 keskustelijat, olisin todella kiitollinen jos viitsisitte jättää oman mielipiteenne asiasta ja ehkäpä jonkun pienen perustelun.

Eli siis oletko avio- vai avoliiton kannalla?

Kiitokset ajastanne!

- Suvaz

48

2944

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avioliitossa oon

En halua tehdä äpäriä. Uskon aitoon rakkauteen.

• ei ole vastaus

tuo ei vastannut kysymykseen. rakkaus ja avioliitto eivät ole sama asia, jos sitä tarkoitit. jos on tarpeeksi rakkautta, ei mitään avioliittoja tarvita... ärärä taas on niin alkukantainen nimitys, että...

• elisa_***aitoa rakkauta vuo...

onko minun lapset äpäriä? koska me ole miehen kanssa naimisissa, vaikka ollaan oltu yhdessä yli 20vuotta ja lapset on 19v. 17v & 14v. Ja nyt eletään semmoista aikaa, että ihan sama syntyykö lapset avoliitossa vai avioliitossa, ja meidän lapsille kukaan ei ole tullut sanomaan että äpärä. toista rakastaa yli kaiken vaikka olisi avoliitossa tai avioliitossa. itse rakastan vieläkin sitä samaa miestä johon rakastuin vappuna 1984, siitä asti ollaan oltu yhdessä, yhdessä koittu surut ja ilot, kihloihin mentiin uutena vuotena 1985 ja ensimmäinen lapsi synty juhannuksena 1987, toinen lapsi maaliskuussa 1989 ja kuopus elokuussa 1992. niin kauan ollaan oltu yhdessä ja TÄMÄ ON AITOA RAKKAUTA!! miten muuten oltaisi yhdessä vielä?? Sanopa se. Naimisiin ollaan meinattu mennä, mutta ollaan mietitty että ollaan avoliitossa, niinkuin ennenkin ollaan oltu, miksi mennä naimisiiin, jos on jo, lapsia, ihminen jota rakastaa koko sydämestään ja oma talo. AITOA RAKKAUTA VOI ELÄÄ AVOLIITOSSA!! en väitä että avioliitto olisi turhaa, mutta jotkut haluaa olla avoliitossa.

• oikeasti
        elisa_***aitoa rakkauta vuo... kirjoitti:

onko minun lapset äpäriä? koska me ole miehen kanssa naimisissa, vaikka ollaan oltu yhdessä yli 20vuotta ja lapset on 19v. 17v & 14v. Ja nyt eletään semmoista aikaa, että ihan sama syntyykö lapset avoliitossa vai avioliitossa, ja meidän lapsille kukaan ei ole tullut sanomaan että äpärä. toista rakastaa yli kaiken vaikka olisi avoliitossa tai avioliitossa. itse rakastan vieläkin sitä samaa miestä johon rakastuin vappuna 1984, siitä asti ollaan oltu yhdessä, yhdessä koittu surut ja ilot, kihloihin mentiin uutena vuotena 1985 ja ensimmäinen lapsi synty juhannuksena 1987, toinen lapsi maaliskuussa 1989 ja kuopus elokuussa 1992. niin kauan ollaan oltu yhdessä ja TÄMÄ ON AITOA RAKKAUTA!! miten muuten oltaisi yhdessä vielä?? Sanopa se. Naimisiin ollaan meinattu mennä, mutta ollaan mietitty että ollaan avoliitossa, niinkuin ennenkin ollaan oltu, miksi mennä naimisiiin, jos on jo, lapsia, ihminen jota rakastaa koko sydämestään ja oma talo. AITOA RAKKAUTA VOI ELÄÄ AVOLIITOSSA!! en väitä että avioliitto olisi turhaa, mutta jotkut haluaa olla avoliitossa.

Juridisesti, kyllä, äpäriä ovat. Tosin heille on nykyisin toinen nimi.....AU-lapset. Sillä aviolapsia ette enää pysty lapsistanne tekemään.

En väitä, etteikö välillänne ole rakkautta, mutta se ei tee lapsistanne aviolapsia, he ovat siis AU-lapsia, eli kuten ennen sanottiin....äpäriä.

• eivind
        ei ole vastaus kirjoitti:

tuo ei vastannut kysymykseen. rakkaus ja avioliitto eivät ole sama asia, jos sitä tarkoitit. jos on tarpeeksi rakkautta, ei mitään avioliittoja tarvita... ärärä taas on niin alkukantainen nimitys, että...

solmitaan tietysti avioliitto!
        Avoliitto käy, jos haluaa "seukata" tai hommata kodinhoitajan/remppareiskan yms. eikä rakkaus riitä sitoutumiseen!!!

• musta-valkoista?
        eivind kirjoitti:

Avoliitto käy, jos haluaa "seukata" tai hommata kodinhoitajan/remppareiskan yms. eikä rakkaus riitä sitoutumiseen!!!

Mikäs selittää raukkaudettomat avioliitot? Ja avoliitot missä rakastetaan? Niitäkin löytyy? Ja miksi jotkut eroaa avioliitosta aika piankin, jos on muka kova halua sitoutua? Tai petetään?

• Onnellinen avovaimo
        eivind kirjoitti:

Jos haluaa vaan seukata niin ei muuta yhteen. Pelkkä seurustelusuhde ei ole sama kuin avoliitto. Itse seurustelin 6 kk ennen kuin muutin yhteen. Jos se olis sama asia en olisi odottanut niin kauan? Yks tuttu sen sijaan on kyllä seurustellut jo 8 vuotta, muuttamatta yhteen miesystävänsä kanssa. Heille avoliitto ei käy.

• oli ennen
        oikeasti kirjoitti:

Juridisesti, kyllä, äpäriä ovat. Tosin heille on nykyisin toinen nimi.....AU-lapset. Sillä aviolapsia ette enää pysty lapsistanne tekemään.

En väitä, etteikö välillänne ole rakkautta, mutta se ei tee lapsistanne aviolapsia, he ovat siis AU-lapsia, eli kuten ennen sanottiin....äpäriä.

ja mikä itseis arvo on olla aviolapsi? lapset on lapsia on vanhemmat aviossa tai ei ja vanhemmat rakastaa lapsiaan ihan yhtä paljon riippumatta siitä onko jonkun uskon lahkon edustaja heille sanonut amen tai ei.

• tässä***

Voi, voi. Tämä riippuu niin monesta asiasta ja tilanteesta ja ihmisistä ja iästä ja elämänkokemuksesta ja kasvatuksesta ja rahasta ja rakkaudesta... ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta kysymykseen avo- vai avioliitto.

• iillä

Avioliitto.

Kun ihmiset todella rakastavat toisiaan ja lapsiaan, he haluavat myös turvata rakkaimpansa parhaalla mahdollisella tavalla. Sillä koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.

Toinen voi kuolla vaikkapa onnettomuudessa milloin tahansa. Silloin tulee apuun yhteiskunta esim. perhe-eläkkeen muodossa.
      Vaikka kuinka olisi tehtynä keskinäinen testamentti avoliitossa, maksaisi "avoleski" kuitenkin kolminkertaisen perintöveron verrattuna oikeaan leskeen.

Siksi tuo avoleski lainausmerkeissä, että eihän sellaista oikeasti edes ole olemassa. On oikeastaan aivan hassua, että ihmiset eivät uskalla sitoutua, mutta haluavat kuitenkin käyttää samoja nimityksiä kuin avioliiton sitein toisiinsa sitoutuneet ihmiset.

Mielestäni avoliitossa "roikkuminen" osoittaa oikeastaan pelkuruutta ja epävarmuutta. Ei olla varmoja tunteistaan, pelätään sitoutua.

• ^^^

Olen kanssasi pääosin samaa mieltä. Avioliitto on juridisesti "järkevämpi" suhteessa, jossa on yhteistä omaisuutta ja yhteiset lapset. Avioliitolla on myös mielestäni kaunis symbolinen "merkitys". Monet uskovaiset parit haluavat naimisiin myös siksi, että saavat liitolleen Jumalan siunauksen. Itse en kuitenkaan Jumalaan usko eli menen aikanaan naimisiin siviilimenoin.

En kuitenkaan halua väheksyä avoliittoa (elänhän itsekin vielä vajaan vuoden avopuolisona). En pidä avoparia sen huonompana kuin avioparia tai en usko, että 20 vuotta naimisissa ollut pari rakastaa toisiaan enemmän kuin saman verran avoliitossa ollut pari. En kylläkään näe mitään syytä olla menemättä naimisiin, jos toiseen on tarpeeksi sitoutunut. (vaikka se avioliitto ei suhteesta sen parempaa teekään).

• ihmeessä

rakkaus liittyy avioliittoon? ihmiset voivat rakastaa toisiaan ihan yhtä paljon vaikka eivät naimisiin menisikään. ja jos asutaan yhteisessä asunnossa ja on yhteisiä lapsia, niin johan sitä sitoutumista pitäisi silloinkin olla. tuskinpa sitoutuminen sieltä papin luota löytyy.

• ^^^
        ihmeessä kirjoitti:

rakkaus liittyy avioliittoon? ihmiset voivat rakastaa toisiaan ihan yhtä paljon vaikka eivät naimisiin menisikään. ja jos asutaan yhteisessä asunnossa ja on yhteisiä lapsia, niin johan sitä sitoutumista pitäisi silloinkin olla. tuskinpa sitoutuminen sieltä papin luota löytyy.

Luehan viestini tarkemmin. Sanoin, että EN usko, että avioliitossa rakastetaan enemmän. Mielestäni siis avioliitto on vain juridisesti järkevämpi tai symbolisesti merkittävä (joillekin), mutta luottamus, kumppanuuus, rakkaus ja sitoutuminen eivät katso papin aamenta tai nimeä avioliittotodistuksessa. Ihmettelen vain, että miksi toisiinsa sitoutunut pari ei avioidu, koska siitä ei ainakaan olisi mitään haittaa. Toki jokainen tekee itse oman ratkaisunsa enkä halua niihin puuttua. Itse kunnioitan toisten vakaata parisuhdetta olivatpa he avioliitossa tai avoliitossa. Tarkkuutta luetunymmärtämiseen ennen kritisointia!

• Naimisissa oleva

Ilman muuta avioliitto! Jos viihtyy avoliitossa, niin miksi ei nauttisi avioliitosta? Mielestäni avoliitossa asuja ei uskalla ottaa lopullista vastuuta tilanteestaan ja tunteistaan. Avioliitto koetaan kenties liian sitovana? Olen itse asunut avoliitossa nykyisen mieheni kanssa, avioliiton solmiminen oli kuitenkin koko ajan suunnitelmissa.
      Onnea työllesi!

• onnellinen morsian :)

ehdottomasti avioliitto, koska jos toista rakastaa niin paljon, etta haluaa yhdessä elää ja kaiken jakaa, tehdä ehkä lapsiakin? niin miksi silloin ei voisi myös aivan oikeasti sitoutua toiseen. En halua halveksia ihmisiä mitkä asuu avoliitossa tai ovat pelkastaa kihloissa koko elämänsä mutta kyllä se reilumpaa on mennä ihan kunnolla naimisiin.
      Silloin molemmat panostaa siihen suhteeseen ja sen hoitoon, luulisin, aivan eri tavalla. Ja tietysti myös ne kaikki oikeudet, jos toinen kuolisi tms. sellaiset seikat.
      Maltan tuskin odottaa etta minusta tulee aviovaimo ja muutamme yhteen rakkaan kanssa. ihanaa :) onnea työhösi!

• Onnellinen avovaimo

Jos katson mun omia vanhempia niin eipä äitini kyllä panosta heidän suhteeseensa yhtään. Ei käy kyllä todellakaan kateeksi heidän avioliittoaan ja parisuhdettaan. Itse nyt olen nyt avoliitossa, mutta olen kyllä ajatellut naimisiin mennä. En kuitenkaan usko, että avioliitto muuttaa kovin paljoa. Eikä esim. ihmisluonnetta. Äitini varmaan olisi ihan samanlainen olisi hän naimissa tai ei. Ja tiedän paljon onnellisempia ja toimivampia avoliittoja kun vanhempieni avioliitto. Ei se aina siitä vain ole kiinni. Moni pettyykin, kun luulee avioliiton muuttavan jotain ja kaikki onkin samanlaista kuin ennen. Poikkeuksena juridiset seikat.

• no:1

avioliitto.

perustelut: - perhe-eläke
      - perintövero
      - lapset

Avoliitossa toisen kuoltua, voi saada suvun selvittämään omia asioita!
      Juridinen oikeus olla lähiominen, muutoin asut yhteissä osoitteessa ja kumppanisi lähiomaisia edustaa, hänen vanhempansa tai sisarukset.

• Vastaukseni ei ehkä ole etiikan kannalta asiaa katsova mutta ehkä jotain perusteita.

Avioliitolla on oma yhteiskunnallinen funktionsa.
      Silloin kun ei ole avioliiton paikka ihmissuhteessa ei sitä "väkisin" kannata solmia.

Kannattaa katsoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Avoliitto

Avioliitolle ja muulle kämppäkaveruudelle on molemmille omat tarpeensa ja perusteensa. Valitessaan näiden välillä on yksilön tiedostettava tosiasiat eikä kuviteltava omiaan.

Avioliitolla on yhteiskunnan tukemat raamit mm. avio-oikeuksineen, yhteisen asunnon myynnin rajoituksineen, molemminpuolisine elatusvelvollisuuksineen, lesken turvineen ja pienempine perintöveroprosentteineen.

"Avoliitto" pelkistyy vain yhteiseen osoitteeseen ja eri sukupuolta olevaan asuinkaveriin. "Avoliittoa solmittaessa" ei solmita liittoa. Samanaikaisesti yhteenmuuton kanssa voidaan toki sopia erinäisistä asioista, onhan Suomessa sopimusvapaus.

Ihmisillä on erilaisia syitä asua yhdessä ilman avioliittoa. Se tulisi heille yksilönvapauden perusteella suoda ilman, että heidän valintaansa kyseenalaistetaan vaikkapa vaatimalla heitä joko elättämään toisensa tai kumppanin kuollessa vaatimalla "leskelle" jotain oikeuksia kämppäkaverivainaan omaisuuteen avio-oikeuden tapaan.

• mamma vaan

Avioliitto on silloin paikallaan kun ajatellaan omaisuutta, kuolemantapauksia tai riitatilanteita. Silloin on lain suoma "turva", eli oikeus tiettyihin asioihin.

Avoliitto taas perustuu vapaaehtoisuuteen ja keskinäisiin sopimuksiiin. Vaikka ihmiset kuvittelevat tämän olevan jotenkin helpompi ja vapaampi, niin tosiasiassa se on vaativampi kuin avioliitto. Koska tämä perustuu vapaaehtoiseen sitoutumiseen, ei lain määräämiin pakkoihin.

Itse näin vanhempana ja kerran eronneena ehdottomasti olen avoliiton kannalla tässä tilanteessa. Nuorempana on varmasti hyvä tehdä avioliittosopimus - koska ollaan vielä niin epävamoja. Se rauhoittaa ja useat elävät niin elämänsä loppuun. Ihan ok.

Itse ihmisuhteeseenhan nämä eivät vaikuta, ellei niin ajatella. Usein vain on niin että jos ollaan oltu pitkään avoliitossa ja solmitaan aviolitto, se purkautuu muutaman vuoden päästä. Se johtuu siitä, että jostain syystä roolit muuttuvat ikävämpään suuntaan - yleensä se kapeutuvat ja tulevat klisheisiksi. Ihmisten käytös muuttuu kummallisesti kun liitto on laillistettu. Joitakin se todella kuristaa, on ansaan jäämisen tunne.

Situotuminen on oma päätös, sen tekee itsekukin omista lähtökohdistaan. Itselleni on tärkeää, että toinen on sitoutunut omaehtoisesti ilman pakkoa tai uhkaa. On ahdistavaa ajatella että mieheni olisi kanssani vain siksi, että saisi kuoltuani eläkettä, huolehtisi minusta siksi että on pakko, eläisi kanssani vaikkei välittäisi minusta vain jonkun saktion tai uhkan takia (omaisuus, kulissit, muiden mielipide).

• samaa mieltä

Aivan… Jos avoliitosta on niin helppo lähteä kun vähänkin tulee riitaa niin kertoohan se jotain avoliitosta joka on kestänyt esim. 30 vuotta? Miksi he ovat yhdessä vaikka olisi niin helppo erota? Ehkä he haluavat olla yhdessä, koska esim. rakastavat toisiaan ja viihtyvät yhdessä jne.? Monethan on ”väkisin” avioliitossa vaikka menisi huonosti. Kun on kerta naimisiin menty jne.

Kyllä avoliitossakin voidaan olla sitoutuneita. Vieläpä omasta halusta eikä siksi, että on mennyt papin ja häävieraiden edessä lupaamaan ja hävettää erota vuoden päästä... Tai että ei viitsi ryhtyä paperisotaan tai jakaa omaisuuttaan. Ja sitten on vielä se lain määräämä 6 kk harkinta-aika. Toisaalta voisi ajatella, että joku tarvitsee sitä, että laki estää eroamasta (tietysti voi muuttaa jos erilleen, jos haluaa) 6 kk. Ehkä joku haluaa todistaa, että rakkaus kestää ilman sitä "paperin palaakin". Siinä se vasta haaste onkin?

• mato

Avioliitossa mies ja nainen on virallisesti liitetty yhteen, ja siltä se tuntuukin. Lisäksi on ne kaikki juridiset seikat. Avioliitossa ei olla enää sinä ja minä, vaan me, ja kaikki omaisuus on yhteistä. Avioliitossa olen antanut itseni kokonaan toiselle.

Avoliitto ennen naimisiin menoa on ok juttu, kuhan ei vuosia kestä. Avoliitto ilman aikeita mennä naimisiin ei kuulosta hyvältä, ihan kuin ei haluaisi sitoutua virallisesti.

Mä olen jotenkin vanhanaikainen (vaikka nuori olenkin), ehkä uskonnollinenkin, minusta avioliitto on luonnollinen jatke hyvälle seurustelusuhteelle. Lapset kuuluvat vasta avioliittoon.

• naimisissa

mato:ajattelen samoin,viestisi oli kuin olisin kirjoittanut sen.minulle ja miehelleni oli selvää alusta alkaen,että naimisiin mennään ja sen jälkeen lapsia.vaikka onkin pieni juttu,itse tykkään siitä että koko perheellä on sama sukunimi.

• mamma vaan

olla todella nuori. Tuo me vaihe kuuluu kyllä suhteen alkuun, mutta pitemmän päälle se kertoo neurottisesta suhteesta. Kyllä parisuhteessa on aina kaksi erillistä ihmistä yhdessä. Jos symbioosivaihe jää päälle, ei kummankaan identitetti ja minuus pääse kasvamaan ja kehittymään. Hyvän parisuhteen salaisuus piilee siinä että opitaan elämään rinnakkain kumpikin omana persoonanaan.

Olemme vastuussa omasta elämästämme vain itsellemme. Emme "anna" itseämme ja määräysvaltaa kenellekkään toiselle, kuin osittain. Eino Leinon sanoin: yksin olet sinä ihminen - Kaiken keskellä yksin. Luulen että moni leski ymmärtää mitä yritän sanoa!!!

• ole yhteistä

Omaisuus ei ole LAIN mukaan aviossa yhteistä. (Mutta voihan jokainen sopia keskenään, että kaikki mitkä on minun on myös sinun) Tietysti esim. yhteisen asunnon myymiseen tarvitsee toisen luvan. Avioliitto tuo avio-oikeuden toisen omaisuuteen eron tai kuoleman sattuessa.

Joo olet tosiaan vanhanaikainen, mutta mikä siinä.

• juzzmä

Kaikki tarpeelliset sopimukset sitten vain kirjallisina, Avioliitto on kuollut instituutio.

• Anna*

aloitan avoliitosta ja sitten siirrytään avioliittoon kun tietää että tämä on se kenen kanssa haluan olla loppu ikäni.

Toiveena olisi saada lapset avioliitossa mutta ei se maailma kaatuisi jos nyt jo sattuisi pieni ilmoittamaan tulostaan. Ollaan miehen kanssa puhuttu asia jo.

• halisyli

yli 24:n vuoden jälkeen, valitsisin yhä avioliiton, vieläpä saman puolisonkin. Olen joskus kuullut varsinki julkkiksten suusta, etteivät ole EHTINEET naimisiin. Mielestäni se on moderni vale, kyllä ne ehtivät moneen muuhunkin.
      Avioliitto on tuonut elämää turvallisuuden tunnetta, ihan noin juridisestikin. Ja lasten kannalta on hyvä, että kaikilla on sama sukunimikin. Työssäni olen monesti huomannut, miten tärkeä se i-kirjain siellä avoliitto-sanan välissä on, sillä on usein suurempi merkitys kuin tiedetäänkään. On siis ihmisiä, joiden kanssa mennään naimisiin ja ihmisiä, joiden kanssa ollaan muuten vaan.

• naimisiin?

Onhan ihmisiä jotka ovat päättäneet olla menemättä koskaan naimisiin kenenkään kanssa. Heille ei ole siis ihmisiä joiden kanssa eivät mene naimisiin ja ihmisiä jonka kanssa menee, asia ei ole siis ihmiskohtainen vaan jokin periaate. Vai luulevatko sitten vaan ja kyllä menisivät, jos oikea sattuisi kohdalle.

• aviostamassa...

....onnellisena ja kauan ollaan oltukin. Menin naimisiin aikoinani suoraan lapsuudenkodistani, kuten siippanikin. Monet ystäväni kauhistelivat ratkaisuani (odotin alkuun esikoistamme ), mutta katunut en ole. Yhdessä ollaan rakennettu niin talo, kun suhteemmekin siihen samaan "tukipylvääseen" nojaten, kun mistä aloitimmekin - rakkauteen. Lapset on saatu aikuisiksi ja nyt aikaa jo vähän itsellemmekin.
      Avoliitoista on sukulaispiireissä ollut pelottavia esimerkkejä, kun toinen osapuoli on yllättäen kuollut ja toinen joutunut jäämään yksin vailla asuinpaikkaa, saati omaisuutta. Kyllä meilläkin on riitamme ja eripuramme olleet, mutta niistä on selvitty puhumalla. Ja uskollisuus on meillä toisiamme kohtaan itsestäänselvyys. Ehkä se on sitä kunnioittamistakin toista kohtaan. Helliä tunteita meillä osoitetaan joka päivä. Avioliitto on elämän vaikein korkeakoulu ja hyvän puolison saanti lottovoitto. Pitää myös osata olla kiitollinen siitä. Nii, että sinä keskustelun aloittaja, punnitsepa ne elämän arvot tarkkaan, kun kosinta tulee kohdalle. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.

• avio luusereille

Avoliitto on riittävä, jos molemmilla on omaa koulutusta ja varallisuutta. Jos taas tarvitsee toisen rahoja, niin sitten avioliitto.

• se vitsin

murjaisit. Tottakai luusereille. Justjust.

Avioliitto instituutiona ei ole mitenkään vanhanaikainen. Senhän kertovat jo nuo juridiset seikatkin, mitä pätevät tänäkin päivänä. Avioehtohan on suhteellisen uusi asia, se kuuluu nykypäivän avioliittoon, jos pari niin haluaa.

Olen sitä mieltä, että tekosyitä kaikki nämä "ei ole ehditty vielä" tai "siinä on niin paljon järjestelemistäkin". Ihmetyttää vaan, mikä siinä OIKEASTI kiikastaa, ettei voida solmia sitä avioliittoa, ihan vaikka lasten parhaaksi! Ei häiden tarvitse olla niin suureelliset, että ei muka ehdi!
        Jo lapsen saaneilla on huvittavaa jos pitävät vasta jälkeenpäin vaikkapa isot prinsessahäät hunnut ja tiarat päässä. Menee vaan jotenkin pohja pois koko touhulta.

• nakkijuusto
        se vitsin kirjoitti:

murjaisit. Tottakai luusereille. Justjust.

Avioliitto instituutiona ei ole mitenkään vanhanaikainen. Senhän kertovat jo nuo juridiset seikatkin, mitä pätevät tänäkin päivänä. Avioehtohan on suhteellisen uusi asia, se kuuluu nykypäivän avioliittoon, jos pari niin haluaa.

Olen sitä mieltä, että tekosyitä kaikki nämä "ei ole ehditty vielä" tai "siinä on niin paljon järjestelemistäkin". Ihmetyttää vaan, mikä siinä OIKEASTI kiikastaa, ettei voida solmia sitä avioliittoa, ihan vaikka lasten parhaaksi! Ei häiden tarvitse olla niin suureelliset, että ei muka ehdi!
        Jo lapsen saaneilla on huvittavaa jos pitävät vasta jälkeenpäin vaikkapa isot prinsessahäät hunnut ja tiarat päässä. Menee vaan jotenkin pohja pois koko touhulta.

Joskus aikoinaan moni meni naimisiin maistraatissa ruokatunnilla, nii että kyllä ehtii jos on haluja. Minäkin ehdin aikoinaan ilman sen kummallisempia järjestelyjä - avioliitto isessään oli meikäläiselle tärkeämmpi kuin sen ympärille buukatut bileet. Liekö siinä syy, että yhdessäelo on tahdon-sanan jälkeen kestänyt alun kolmatta kymmentä vuotta...mene ja tiedä...avioliiton valitsisin yhä...

• Ei yksiselitteistä vastausta

Riippuu varmaan parin iästä ja elämäntilanteesta. Itse olen sitä mieltä, että kun hankitaan lapsia, avioliitto on turvallisempi ratkaisu.

Kerran eronneena ja toisella kierroksella olevana asia on tulossa ajankohtaiseksi. Nyt molemmilla on lapsia, yhteisiä ei ole. Avoliitto toimii meillä hyvin, mutta naimisiinmenostakin on puhuttu. Ehkä se meille naisille on merkityksellisempi asia kuin miehille. Avioliitto on hyvän suhteen sinetti! Vaikka se toiseen sitoutumisen aste ei ole kyllä siitä kiinni, onko naimisissa vai ei! Paljon kulkee radalla ukkomiehiä ja rouvia sormukset taskussa!

Juridiseen puoleen en ole paljon perehtynyt. Hämmästelin kyllä aikoinaan sitä, miten helppoa avioeron hakeminen nykyään on.

• vaan...

Tulee mieleen, että avoliitossa elävät ovat siinä pääasiassa miehen vuoksi. Toisin sanoen mies ei ole valmis avioliittoon, ei ole vielä kosinut.

Avioliitto on kuitenkin melkeinpä enemmän naisen arvoa nostava seikka minusta. Hänet otetaan ihmisenä vakavammin ja kunnioittavammin, kun on aviossa. Hänet on "kelpuutettu". Se on vaan fakta, välitetään siitä tai ei.
      Jännä, että jos avoliitossa olevien mielestä suhde ei muutu sen kummemmaksi avioliitossa, miksei sitten voi yhtä hyvin mennä naimisiin? Siinä on kuitenkin ne hyvät puolensa. Vielä enemmän ihmetyttää, että jos lapsiakin jo on ja ehkä jopa yhteiset velat, muttei voida mennä naimisiin ja sinetöidä liitto lopullisesti. Mitä pahaa siinä voisi tapahtua?

• parempi

Olen ollut kerran aviossa, eikä se minua autuaaksi tehnyt. No okei, oikean ihmisen kanssa olisi saattanut tehdäkin :)
      Nyt olen avoliitossa ja enpä avioon kovin kamalasti hinkua, johtuen ehkä aiemmasta kokemuksestani. Mutta kyllä, me olemme kuitenkin menossa naimisiin.

Faktahan on, että kaikki asiat saa halutessaan järjestettyä sillä tavoin, kuin jos oltaisiin aviossa, mutta paperihommaa pukkaisi. Eli kyllä olen loppujen lopuksi avioliiton kannalla. Sanokaa sitten vaikka laiskuuttani, mutta ajattelen asiasta tavallaan myös "perinteisesti".

• YO93

Ei muuta sanottavaa kuin että lisämateriaali on YHDYSSANA!

• äksy

Näin minä ajattelen. Kyse on periaatteesta. Olen nähnyt lähelläni niin paljon paskaa että avioliitto ja sen lupaukset ovat minulle yhdentekeviä, en pidä avioliittoa minään.

Äitini ensimmäinen avioliitto oli väkivaltaa täynnä. Tämä oli siis ennen minua.

Äitini toinen avioliitto ei ehtinyt edes alkaa kun äitini minua odottaessaan, mies, joka minut siitti häipyi toisen naisen matkaa. (2kk ennen häitä)sen koommin ei ole näkynyt.

siskoni häät peruuntuivat kolme viikkoa aikaisemmin miehen häipyessä toisen naisen matkaan.

veljeni vaimo jätti veljeni vuoden avioliiton jälkeen perustelulla : haluan olla vapaa ja haluan saada enemmän mieheä..

Nykyisen AVOmieheni ex-vaimo lähti mieheni parhaan kaverin mukaan aikanaa.

Parhaan kaverini (0serkkuni) mies otti toisen naisen kolmen vuoden liiton jälkeen, pitäessään ensin sivusuhdetta yllä n 1,5 vuotta.

Että sellaista. Näin ikuinen on avioliitto. Minä en halua koskaan mennä naimisiin.

• Justus Maximus

Kuvitteletko itse välttyväsi siltä paskalta, jonka läheisesi ovat kohdanneet, jos et mene naimisiin? Jos näin, miksi?

Justus pitää tärkeänä muistuttaa avioliiton juridisesta merkityksestä. Suomen lain edessä avioliiton solmimisen yhteydessä tehdyt lupaukset, saadut oikeudet ja vastaanotetut velvollisuudet eivät ole yhdentekeviä.

• äksy
        Justus Maximus kirjoitti:

Kuvitteletko itse välttyväsi siltä paskalta, jonka läheisesi ovat kohdanneet, jos et mene naimisiin? Jos näin, miksi?

Justus pitää tärkeänä muistuttaa avioliiton juridisesta merkityksestä. Suomen lain edessä avioliiton solmimisen yhteydessä tehdyt lupaukset, saadut oikeudet ja vastaanotetut velvollisuudet eivät ole yhdentekeviä.

.. aikaisemmassa viestissäni, että kyse on periaatteesta, melkeinpä voisi sanoa boikotista. voi olla jonkun mielestä typerää. en ole ajatellut mitään juridisia seikkoja, sillä tällä periaatteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

minä vain en usko avioliittoon that's it. en ole väittänytkään että itse välttyisin moiselta paskalta vain sillä etten mene naimisiin. periaate on vain periaate ja toimintamallini on sen mukainen. ei se sen isompi asia ollut.

• esther79

avioliitolle on selkeä määritelmä. Ja avoliitto. Mitä se edes tarkoittaa?? Avoin liitto. Mikä ihme se on??? Asun poikaystäväni kanssa¨, naimisiinmenoa suunnitellaan. En koe olevani "avovaimo". Asun vaan yhdessä poikaystävän kanssa. Seurustellaan vakavasti ja muutettiin yhteen. Tyttöystävä olen edelleen, nii kauan kuin emme ole naimisissa.Piste.

• hhuhhuijaa.

"Olen avoliitossa.." - lausetta voi verrata seuraavaan : " Kauppa on aukikiinni."

Kumpi siis?

• pollyanna78

Oma äitini meni juuri naimisiin oltuaan uuden miehensä kanssa jo yli 20 vuotta.
      Hän on iältään 55 ja mies 65.
      Miksi nyt vasta?

No, suomi on byrokratian luvattu maa.
      Jos tulee joku talon tai mökin omistus kyseeseen, tai vaikka toinen perii vanhemmiltaan rahaa, niin ellei olla naimisissa, puolisolta kyllä peritään aivan epäinhimillisiä summia jos toinen potkaisee tyhjää!

Joten ihan sen takia, kun mieskin sattuu olemaan noinkin paljon vanhempi ja miehet muutenkin kuolevat yleensä nuorempina, niin tuttu lakimies antoi vinkin että tämä on aika lailla ainut vaihtoehto välttää jättimätkyt verottajalta..

Lesken eläkettä ei äitini enää tule saamaan koska liian vanhana menivät naimisiin, mutta edes joku tolkku.. tuntuu vaan niin naurettavalta että vaikka pari olisi ollut vuosikymmeniä yhdessä, niin tässä maassa sitä ei millään tavalla lain nojalla noteerata, ei MITENKÄÄN!

Joten jos pätäkkää löytyy niin ei pakko ole naimisiin mennä, siitä kyllä tulee sitten muheva lasku sille jolla ei ole "onni" kuolla ekana..

• samaa meiltä

yhteiskunta on tässäkin kohtaa paljon nykyaikaa jäljessä.

• koska

avoliitossa jättää ns. portin auki, ei uskalla sitoutua kunnolla!

• tuskinpa

on sen vähemmän auki aviossakaan.

• ero on

juridisella puolella.Ei kukaan voi sanoa että avoliitossa olevat rakastavat vähemmän/pelkäävät sitoutua tms.Ennen kai sitä katsottiin "susipareja" hiukan karsaammin mutta nykyisin ei sellasta ongelmaa liene.17 v olemme yhdessä olleet (avoliitto)ja sinä aikana tuttavapiirissä on avioeroja tullut kymmenkunta.Ei se avioliitto ole se autuaaksi tekevä.

• 15+16-31-53-22V

AVIOLIITTO ILMAN MUUTA JA OLISI UPEAA MENNÄ AVIOLIITTOON JOSKUS SEURUSTELUN JA KIHLAUTUMISEN JÄLKEEN JA SITTEN VIELÄ OLISI UPEAA MENNÄ 40-VUOTIAANA NAIMISIIN JA SITTEN VIELÄ OLISI UPEAA OLLA KAIKEN KAIKKIAAN 22 V AVIOLIITOSSA JOSTA 14 V AVOLIITOSSA JA SITTEN ENNEN KAIKKEA KASVAA IHMISENÄ SIITÄ AJASTA 17 VUOTTA JA SITTEN VIELÄ 14 14-28 V AVIOLIITOSSA JA AVOLIITOSSA 7 VUOTTA JA SITTEN OLISI UPEAA VIELÄ KASVAA IHMISENÄ JA TYÖELÄMÄSSÄ 38 VUOTTA JA SIITÄ 24 V ULKOMAILLA ENNEN KAIKKEA MIES PITÄISI SUKULAISIINSA YHTEYTTÄ JA MÄ SANON ETTÄ AVIOLIITTO KOSKA MUSTA OLISI IHANAA MENNÄ NAIMISIIN JA TULLA VIELÄ ISÄKSI SIINÄ SAMASSA JA ENNEN KAIKKEA VIELÄ OLISI UPEAA MENNÄ NAIMISIIN 17.8 OMANA SYNTYMÄPÄIVÄNÄÄN JONKA JÄLKEEN LENTÄISIMME GRAN CANARIALLE LOMAILEMAAN JA MUN VARPAJAISET OLISIVAT PIENIMUOTOISET JA LYHYET JA SITTEN SUKULAISET ONNITTELISIVAT MEIKÄPOIKAA JA SITTEN ENNEN KAIKKEA 3-5 V NUOREMMAT JA SITTEN MIES TULISI RAKETIN LAILLA TAKAISIN KUN MIKÄKIN VANHA SÄRMÖÖRI < JA PISTELISI SUKULAISIA JÄÄKIEKON ULKOKENTILLÄ 3 3-6 TEHOILLA

• mmjklms

avioliiton < se on mun unelmissa joskus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2224
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1780
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1435
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1264
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1229
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe