Auton hallinta

asiallisia vastauksia, kiitos

eli mulla on ollut muutama viikko E36 takavetoinen bemu. Ennen mulla on ollut käytössä aina etuvetoautoja, joten takavetoisella ajo liukkaalla ei ole ihan hanskassa. Tänä aamuna jyrkään ylämäkeen ajaessani totesin, että peffa heittelee pahasti. Laitoin takakonttiin pari painoa yht. noin 50 kiloa. Auttaisko se vähän?

Sitten kysyisin, mikä on helpoin ohje päästä ylös mäkeen tasaisesti perä heittelemättä? Ylämäki alkaa jyrkän mutkan jälkeen, joten pakko melkein pysäyttää ennen käännöstä. Siitä sitten jatkuu auraamaton tie (pieni sivutie) jyrkästi ylös. Joudun tätä reittiä käyttää päivittäin.

Hyvät neuvot kullan kalliit. Ja toivoisin asiallisia vastauksia, kiitos!

21

4851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallisia vastauksia

Jos autolla ajaminen on noin vaikeata, vaihda takaisin etuvetoon tai edes luistonestoon. Kysy neuvoa autokoulusta.

• sama ap.

tätä juuri odotin, että joku idiootti joka ei edes omista autoa, rupee "neuvomaan". Kiitos suuresti. Tee itsellesi palvelu ja ole vastaamatta jos ei ole asiaa.

• 540

Kun kerran et aikaisemin ole takapotkulla ajanut niin tuo toimenpide mitä olet tehnyt on yksi apu.
      Millaiset renkaat alla? Jos huonot niin varmasti lyö tyhjää.
      Kuitenkin paras läääke on opetella ja harjoitella rauhassa se ajaminen. Takavetoinen auto on hieman eri tavalla ajettava liukkailla kun etuveto. Näin on vaikea antaa muuta neuvoa pitäis tulla paikanpäälle ja näyttää kuin homma toimii.
      Kokeileppa kuitenkin aluksi vaikka vähän kevyempää kaasujalkaa niin ei karkaa lapasesta hyvä auto ja eikun harjoittelemaan.

• sama ap.

Kiitos, kiva kun löytyy myös asiallisia vastauksia :)
        Ihan hyvät nastarenkaat on. Täytyy tosiaan lähtee jonnekin harjoittelemaan. Toivottavasti painot myös vähän auttavat.
        Kiitti sulle :)

• juttuja

eivät ole ikinä olleet mitään parhaita talvietenijöitä.
      Melkeen jäävät ja pysähtyvät kun aurinko menee pilveen.

MUTTA neuvoisin hankkimaan hyvät renkaat joilla pidon raja tuntuu edes vähän ja malttia kaasunkäyttöön sekä tuollanen pikku paino perässä auttaa kyllä,mutta liikakin on liikaa.

Oikeen hyvää etenijää siitä BMV:stä tuskin koskaan saakaan,muistelisin..mutta kyllä sillä taitaa muuten pärjätä mainiosti.

• biimeri

"Melkeen jäävät ja pysähtyvät kun aurinko menee pilveen."

Päivän paras :-)

• 540iA Touring

Peilijäinen katu ja kitkarenkaat. Mistäköhän johtuu, että jätin liikennevaloista lähtiessä joka kerta muut autot kevyesti toiseksi vaikka oli pääkallokeli ja alla takavetoinen auto jossa V8 keulalla.

Olisikohan siitä kyse, kun on lukkoperä, eli vetää molemmilla pyörillä, DSC, ja hyvä painonjakauma. Nykyisillä takavedoilla pärjää siinä missä etuvedollakin

• 2.4 STW

Vaikka olen jo 15 vuotta ajellut edestä raapivilla, niin pari ekaa autoa oli takavetoisia Jaappanin ihmeitä, eikä niiden kanssa ollut mitään vaikeuksia "tuuppia" etuvetoisia alta pois :-)

Pientä varustautumista se kyllä vaatii. Hyvät nastalliset renkaat on tärkeä asia (kuten jo aiemmin mainittu).
      Lisäpaino on myös hyväksi. Laita ne aivan takaboxin takaosaan mutta mieti tarkaan miten saat ne kiinni niin ettei ne lähde liikkeelle jarrutuksessa. Minulla oli aikoinaan pari n. 30 kiloista rautaharkkoa. Onneksi ei tullut tilannetta jossa ne olisi lähteneet liikkeelle "tukevasta" superlonikiinnityksestään. Ne olis tulleet takapenkin ja etupenkin läpi edessä istuvien selkäruotojen läpi.
      Kolmas asia on kaasun käyttö. Maltti on valttia. Renkaat voi sutia vähän mutta vain hyvin vähän, silloin eteneminen on tehokkainta ja auto pysyy myös paremmin suunnassa.

• Mäen kapuaminen takavetoisella sujuu malttia ja hyviä nastarenkaita käyttäen itseasiassa jopa paremmin kuin etuvetoisella, koska painopiste siirtyy taaemmas, vetävien pyörien luokse. 50 kg lisäpainoa takana talvella on ihan OK, ja painon pitää olla hiekkaa tai sepeliä, jolla voi sitten auttaa niitä etuvetoisiakin mäkeä ylös. ;)

• joka mene

ylämäkeen

• Tuli hetikans mieleen hiekka tai sepeli säkit.
        Huom säkit ja paikaksi valitsisin varapyörä kotelon niin monta säkkiä van kuin mahtuu.
        En nyt kyllä ulkoa muista miten sinne sopii mutta paikkana varmaan olisi mainio.

• K.Ä.

Auton paino siirtyy takapyörille kiihdytettäessä. Tämän huomaa perän painumisena. Tästä on kyse, kun moottoripyörä keulii. Siksi jatkuvasti kiihtyvä nopeus lisäisi pitoa taka-akselille. Harmi vain, että se edellytttää riittävä kitkaa liikkeelle lähdettäessä. Jos ei sitä ole, jää kiihtyvyy mitättömäksi eikä efektiä synny.

Teoriassa takavetoinen nousee tasanopeudellakin ylämäkeä jopa paremmin kuin etuvetoinen, jos painopiste on molemmissa 50-50. Käytännössä bemarissa taitaa takapyörillä olla vain noin 40 % ja etuvetoisissa etupyörillä 60 % tai enemmänkin, jolloin tällä on suurempi vaikutus kuin ylämäellä.

Kyllä sillä takapotkullakin silti pärjää, kun laittaa painoa takakonttiin ja estää sivuluisun tarkalla rattityöllä.

• Kaipaa takavetoista

Bemarit ovat aina olleet melkoisen hyvällä, jos ei 50-50, niin ainakin lähellä sitä. Ongelma voi olla kaasun käytössä eli maltti on paras kaveri. Omat kokemukset ovat olleet huomattavasti kevyempi peräisillä, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Etuvetoisilla on joskus joutunut nahuamaan.

• Opettelu auttaa.

Sehän takavetoisessa onkin parasta, että voi ajaa mutkat kylki edellä! Kun vähän aikaa totuttelet ei perän luistaminen sivulle haittaa mitää - opit ohjauksella ja kaasun käytöllä pitämään luistot sopivina.

Itse ajan mykyään etuvetoisella, jossa ajonvakautus estää "hauskanpidon"

• saasdas

amiksen auto-osaston pihassa.

• sama ap.

Kiitos teille kaikille, vastaukset olivat melkein kaikki asiallisia ja minulle oli niistä paljon apua.
      Sinulle junttero joka kysyit olenko nainen, niin KYLLÄ olen nainen, eikö nainen saa ajaa bemarilla??? Etkö tiennyt että jotkut naisetkin tykkäävät AUTOISTA?? Vai onko se mielestäsi vain miesten juttu (naisethan kuuluu keittiöön????? :)
      Sen jälkeen kun olen eilen laittanut takakonttiin painot, niin perä pysyi tänään ihan suorassa samaan ylämäkeen ajaessani. Pääsin ylös asti ilman mitään ongelmaa :) Samalla yritin pitää kaasua tasaisena, ja kyllä auttoi.
      Kiitos teille, nyt se rupee jo sujumaan.

• 540

Vaimoni tykkää kuin hullu puurosta bemarista ja mitä muihin naisiin tulee niin suurin osa bemarilla liikkuvista on omalla paikka kunnallani naisia. Että se siitä.

• sama ap.
        540 kirjoitti:

Vaimoni tykkää kuin hullu puurosta bemarista ja mitä muihin naisiin tulee niin suurin osa bemarilla liikkuvista on omalla paikka kunnallani naisia. Että se siitä.

Bemarista ei voi olla tykkäämättä :)

• pemaripekka

Liukkaankelin kurssille.

• Ricracing

...liukkaan kielin koulutusta joka talvi mutta myös varmaan muutkin tahot.

Kannattaa ottaa selvää: www.bmwclub.fi ja googlettamalla.

On todella sääli että jotkut ympäristö aktiivit kielsivät jäärata ajon aikoinaan koska ainoa tapa oppia liukkkaan kielin ajoa on harjoitella ja se kannattaisi tehdä suljetulla radalla ja asiantuntevalla opastuksella.

• Hurtta

Vastaus on kaksi sanaa: kierroksia, kierroksia, kierroksia! Sillä mennään vaikka Salpausselän kisoissa. Pieni vaihde ja potkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe