Onko muilla samoja oireita (lievä huonepölyallergia ja muutenkin allerginen) että aamulla, kun herää niin kurkku on tosi kuiva ja tuntuu että limaakin toisaalta on. Sitten nenä on tukkoinen, kun niistää ei lähde mitään. Menee aamulla tunti-pari, ennenkuin voi puhua rykimättä ja olla vapaasti.
Joskus tulee yskäkohtauksia, jolloin kurkkua kutittaa niin että pitää tosissaan yskiä ja vettä juoda. Yöllä ja päivällä näitä yskäkohtauksia.
Mistä tähän apua?
Kuiva kurkku/tukkoinen nenä
3
8251
Vastaukset
- yskänpuuska
Moi!
Mulla on ihan samat oireet ja allergialääkitys määrättiin. Tuntuu etteivät auta mitään ja saa olla yskimässä koko ajan, välillä tuntuu että oksu tulee kun pitää rykiä niin kovasti. Kohtauksen mentyä on ihan voimaton olo ja väsyttää kamalasti.
Haluaisin kanss jonkun selityksen tähän, ja minun kun ei pitäisi olla millekään allerginen edes..
yskänpuuska - astmahmatti
Päälle 30 vuoden kokemuksella pölypunkki allergiasta voin suositella seuraavaa ainakin olon helpottamiseksi:
Siivous, mikäli sinulla ei ole käytössä mitään super kallista alleria imuria esim. dyson, niin kannattaa viikottaisen imuroinnin jälkeen odotella että mikropöly laskeutuu ja käydä sen kimppuun joillain nihkeäpyyhintä mopilla Itse käytin sinin kertakäyttö nihkeäpyyhintäliinaa ennen allergiaimurin hankkimista. Ja vieläkin kerran kuussa jotta pienimmätkin allergeenit saadaan vähenemään.
Vuodevaatteet tulisi olla sellaisia varsinkin tyynyn osalta ettei pölypunkit pääse pesimään tyynyn sisälle. Eli tyynyn kankaan oltava allergiaystävällistä = tiivista satiinomaista puuvillakangasta. Vuodevaatteet oltava pesunkestäviä eli pitää pystyä pesemään yli 60 asteessa, lakanat vaihdan vähintään viikoittain ja patjat ja tyynyn pesen noin 4 kertaa vuodessa. Etsi vaikka www.allergia.com:n hakupalvelusta sanalla "pölypunkki" niin saat lisävinkkejä noiden pikku riiviöiden vähentämiseksi.
Jos asunnossa on homevaurio niin remontti/muutto olisi aika suurella prioriteetilla :|
Ilmanpuhdistajista ei ole merkittävää apua homeongelmaan homepesäke kun tuottaa itiöitä nopeammin kuin puhdistaja puhdistaa. Jos kuitenkin haluat puhdistajaa kokeilla, niin elä vain hanki semmoista jossa on aktiivinen elektrostaattinen suodatinelementti(koronalanka kuten lasertulostimessa), vaihdettavalla elektreetti suodattimella varustettu on yleensä halvempi ja tehokkaampi eikä luo asuntoosi otsoniongelmaa. Ilmanpuhdistajia saa muistaakseni muös vuokralle allergia ja astma liitolta.
Muita pikku apuja:
- Höyryhengitys auttaa ainakin tiläpäisesti kuivalle limakalvolle ja tukkoisuuteen, veteen olen lisännyt muutaman tipan Carmolis yrttitiivistettä jota saatavissa apteekeista ja luontistuote kaupoista.
- Neti, vanha intialainen limakalvon hoitomuoto jossa nenän limakalvo pestään suolaliuoksella 0.9% liuos osmoosin välttämiseksi, tehokas mutta työläs siis tuo lioksen jäähtymisen odottelu. Apteekista saa sarvikuono-kannu nimellä kätevän nenänhuuhtelu astian mitalla ja ohjeistuksella varustettuna.
- Jotkut myös kurlaavat suolavedellä kurkkua ja kertovat siitä olevan apua.
- Joillekkin ollut apua suolahuonehoidosta yskään, omakohtaista kokemusta ei tästä hoidosta ole
- Xylitol pastilli illalla ennen hampaidenpesua voi helpottaa kurkkuongelmaan. - ToivottavastiEntRefl
Hei!
Vanha ketju, mutta kirjoitan siksi, että joku saattaa tätäkin lukea.
Kannattaaa googlettaa refluksi ja esim. kurkku tai katsoa refluksi.fi -sivustolta tietoa. http://www.refluksi.fi/8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742952
- 672812
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171679- 241657
- 201600
- 251572
- 481297
- 381273
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259