Kyllä liukkaastaradasta oli hyötyä!

Tosiaan juu

Uskallan väittää, että liukkaasta radasta on hyötyä. Tänään jouduin ensimmäistä kertaa käyttämään lukkojarrutusta LIIKENTEESSÄ! Onneksi ei kolahtanut, mutta aika paljon sain pumpata jarrua ennen kuin pysähtyi. (Ajoin 60 km/h alueella 50, mutta eräissä valoissa oli pitkä jono ja kukkula esti näkyvyyden näin pitkään jonoon ja yhtäkkiä näinkin vain pysähtyneen auton punaiset takavalot ja tuli hieman kiire). Oli näköjään liikenne "vähän" tampannut liukkaaksi tienpinnan. Siitä jarrutuksesta lähtien ajoinkin kiltisti loppumatkan kotiin 40km/h, niin ainakin oli turvallista.

15

2154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timppa13

      Jos jo pienellä koulutuksella osasit toimia oikein, niin miksiköhän monet pitää sitä pelkkänä rahastuksena.

      Ehkä siksi, että he eivät osaa omassa pikku mielessään ajatella asioita yhtään eteenpäin.

      • Näin on!

        Hankalahan sitä on ajatella kesähelteellä tarvitsevansa joskus taitoa jarruttaa liukkaalla oikein.

        Ikävä kyllä kun olen jutellut muiden ihmisten kanssa, on sellaisia, jotka ovat sanoneet, kun kysyn miten toimisivat jos jarrut menisivät lukkoon --> kädet irti ratista ja kiljuisivat itsensä hengiltä. Ja näitä on liikenteessä! :O


      • tämä liukkaankelin ja pimeän ajon harjoittelu on.
        Esimerkiksi HAKK:n radalla Huittisissa kaks tuntia liukasta maksaa yhteensä vain 40 € ja samassa yhteydessä suoritettu pimeä siihen vain 10 € päälle.
        Ei kai tuota nyt voi kukaan rahastukseksi moittia, onhan se niin pieni osa koko kortin hinnasta.


      • OppiiX

        tai sitte voi olla niin huono opettaja ettei saa mitään irti koko radalla ajamisesta. Itse en oo viel ajanu liukkaankelinradalla, mut tuli tällanen juttu mieleen.


    • kiellettiin

      Ennen omaan autoonsa sai tutustua liukkaissa olosuhteissa järädalla. Nykyään oppi tulee kantapään kautta ajoradalla, kun jääratoja ei ole, ja liukkaan kelin radat ovat tolkuttoman kalliita. Jos osaat ajaa yhtä autoa liukkaalla, niin se ei tarkoita sitä, että hallitsisit kaikki autot. Jokaisen auton käytös on opeteltava erikseen. Nykyään se on vain niin pirun hankalaa.

      • ...

        Mitä muuten tarkottaa se lukkojarrutus? Sitäkö että painaa jarrun pohjaa ja sit tapahtuu jotain ja ohjattavuus menee..?
        Entä mitä sitte jos nii käy, miten saa taas hallittua auton?
        Ja miten se menikää että jos auto lähtee luisuu liukkaalla vaikkapa ojaa kohti ni menikö se niin että kytkin pohjaan ja ei saa jarruttaa vai miten? Vai menikö se noin jos ajaa vesiliirtoon?
        Ei enää muista noita kaikkia juttuja..


      • ... kirjoitti:

        Mitä muuten tarkottaa se lukkojarrutus? Sitäkö että painaa jarrun pohjaa ja sit tapahtuu jotain ja ohjattavuus menee..?
        Entä mitä sitte jos nii käy, miten saa taas hallittua auton?
        Ja miten se menikää että jos auto lähtee luisuu liukkaalla vaikkapa ojaa kohti ni menikö se niin että kytkin pohjaan ja ei saa jarruttaa vai miten? Vai menikö se noin jos ajaa vesiliirtoon?
        Ei enää muista noita kaikkia juttuja..

        Lukkojarrutus on sitä,että saat jokaisen pyörän lukkoon. Ja se ei ole helppo asia.
        Koko homma alkaa jo penkin säädöstä...
        Ohjattavuus tosiaan menee heti. Autojen jarrut on tehty niin, että ensin lukkiutuu aina etupyörät, koska silloin auto ei lähde heittelehtimään.

        Takajarrut jos saat lukkoon, niin auto lähtee tien kallistuksen suuntaan tai paremman kitkapinnan suuntaan.

        Loppuihin kysymyksiin annoitkin jo vastauksen. Eli kytkin alas ja ei jarrua.
        Pelkkä ohjaus riittää.

        Sit heitit kummallisen!!!

        Se Ei naurata edes takapenkkiläisiä!!
        Eli em. tilanteissa jarru pois!! MUTTA ajatteleppa kuinka vaikeaa on luopua jarrusta hätätilanteessa, kun este lähestyy??

        Siis jarruttamisen osaa kaikki, mutta ne jotka osaavat luopoa jarrusta kauhun hetkillä...Niitä on vähän.

        TÄHÄNKIN pitää yleensä se sääntö, että PUDOTAT AJONOPEUTTASI RISKIKELEILLÄ VAIKKA YHDEN NELJÄNNEKSEN, nin silloin jos sattuu vaaratilanne, niin jarrutusmatka on tasan puolet vähemmän.

        Jos taas sattuu onnettomuus, niin törmäysvoimat ovat tasan puolta pienemmät!!
        Tää on fysiikkaa, jota et voi kumota.
        Ja Tielaitos käyttää samaa kaavaa esim. risteysalueilla. Normaalin 80-kympin kohdalle ne laittaa 60-kympin lätkän. Eikä se varmaankaan hidasta pääsyäsi perille pisteeseem B.

        Kerroit jo itse vastauksen kysymyksiisi. Eli kytkin pohjaan eikä kaasua eikä jarrua, jos auto lähtee käsistä. Pelkkä ohjaus riittää. Mutta se ei tule olemaan helppoa.
        Sit heitit kummallisen!!
        "Jos ajaa vesiliirtoon"???

        No siihen tilanteeseen ei varmaan joudu(tai voi joutua tahallaan ajamalla huonoilla renkailla liian kovaa vaikkapa ajouriin).

        Jos kuitenkin "joudut!" vesiliirtoon, niin kytkin pohjaan ja ohjauspyörä SUORASSA.

        Edellä sinua huolestuttavat kysymykset ovat kyllä kiinni vian ajotavasta.
        JOS SE ON TURVALLINEN, niin et joudu kyseisiin tilanteisiin.
        et. sillai...


      • timppa13

        Tosiaan ne kiellettiin jo aikoja sitten muka saastuttavuudesta johtuen.
        Nykyisin kuitenkin liki jokaisella on jopa soutuveneessä kiinni 2-tahti perämoottori, joka työntää pakokaasut suoraan veden alle.

        Jos taas ajelis ja harjoittelis jäällä(joka on mielestäni ainut ja paras paikka saada persetuntumaa liukkaaseen),niin eipä sieltä pakoputken päästä nyky- eikä vanhoillakaan normeilla liattaisi vesistöjä.
        Luonnonsuojelun ymmärrän, mutta en millään saa päähäni, että turvallisuuden "laiminlyönti" kiellettiin.

        Ja miks v....u sit perämoottorit saa ajella rauhassa.
        NJET PONIMAI...


      • kilpakuski

        Kun väännät tietokoneella erilaisia ajosimulaattoreita pari tuntia joka viikko parin vuoden ajan, niin olet aika paljon parempi kuski kuin pari jääratarundia vetänyt.

        Itse opettelin ajamaan tietokoneella, ja nykyään olen tien päällä nopea ja turvallinen olosuhteiden mukaan ajava kuski. Kaikki tulee selkäytimestä. Alustan pidon tunnen ihan itsestään, sitä ei tarvitse edes kokeilla. Ja ennakointi on tullut takaraivoon, olen aina ohjausliikkeissä muutaman tilanteen edellä tilannetta ja edellä ajavia autoilijoita. Sen verran olen harjoitellut maksimijarruttaminsta lukkiutumattomilla jarruilla, ja samanaikaisesti mutkaan kääntämistä, ettei tavallinen pulliainen voi vastaavanlaista osaamista mitenkään saada reaalimaailmassa.


      • näin opetettiin
        TEERISS kirjoitti:

        Lukkojarrutus on sitä,että saat jokaisen pyörän lukkoon. Ja se ei ole helppo asia.
        Koko homma alkaa jo penkin säädöstä...
        Ohjattavuus tosiaan menee heti. Autojen jarrut on tehty niin, että ensin lukkiutuu aina etupyörät, koska silloin auto ei lähde heittelehtimään.

        Takajarrut jos saat lukkoon, niin auto lähtee tien kallistuksen suuntaan tai paremman kitkapinnan suuntaan.

        Loppuihin kysymyksiin annoitkin jo vastauksen. Eli kytkin alas ja ei jarrua.
        Pelkkä ohjaus riittää.

        Sit heitit kummallisen!!!

        Se Ei naurata edes takapenkkiläisiä!!
        Eli em. tilanteissa jarru pois!! MUTTA ajatteleppa kuinka vaikeaa on luopua jarrusta hätätilanteessa, kun este lähestyy??

        Siis jarruttamisen osaa kaikki, mutta ne jotka osaavat luopoa jarrusta kauhun hetkillä...Niitä on vähän.

        TÄHÄNKIN pitää yleensä se sääntö, että PUDOTAT AJONOPEUTTASI RISKIKELEILLÄ VAIKKA YHDEN NELJÄNNEKSEN, nin silloin jos sattuu vaaratilanne, niin jarrutusmatka on tasan puolet vähemmän.

        Jos taas sattuu onnettomuus, niin törmäysvoimat ovat tasan puolta pienemmät!!
        Tää on fysiikkaa, jota et voi kumota.
        Ja Tielaitos käyttää samaa kaavaa esim. risteysalueilla. Normaalin 80-kympin kohdalle ne laittaa 60-kympin lätkän. Eikä se varmaankaan hidasta pääsyäsi perille pisteeseem B.

        Kerroit jo itse vastauksen kysymyksiisi. Eli kytkin pohjaan eikä kaasua eikä jarrua, jos auto lähtee käsistä. Pelkkä ohjaus riittää. Mutta se ei tule olemaan helppoa.
        Sit heitit kummallisen!!
        "Jos ajaa vesiliirtoon"???

        No siihen tilanteeseen ei varmaan joudu(tai voi joutua tahallaan ajamalla huonoilla renkailla liian kovaa vaikkapa ajouriin).

        Jos kuitenkin "joudut!" vesiliirtoon, niin kytkin pohjaan ja ohjauspyörä SUORASSA.

        Edellä sinua huolestuttavat kysymykset ovat kyllä kiinni vian ajotavasta.
        JOS SE ON TURVALLINEN, niin et joudu kyseisiin tilanteisiin.
        et. sillai...

        Mulle sanottiin 1 vaiheen luikkalla: Voit painaa kaasua, kun yritin laittaa jalkaa polkimen alle, mutta jarrullehan se paniikissa meni.
        Jarrusta luopuminen hätätilanteessa ei ole helppoa. Kun kokeilin kaasutusta. Se toimi. Kytkimen ka kaasun painamisesta ei haittaa oo. Ja ainakaan minä en radalla pystynyt peklästään ohjaamaan ja painamaan kytkintä.

        Täytyi "kuvitella" kaasu jarruksi. (siis vain hätätilanteessa) Siksi on kehitelty abs:sät. Abs-jarruilla varustetut autot niin kalliita että ei oo varaa ainakaan vielä.


      • autostani ei mennyt
        kilpakuski kirjoitti:

        Kun väännät tietokoneella erilaisia ajosimulaattoreita pari tuntia joka viikko parin vuoden ajan, niin olet aika paljon parempi kuski kuin pari jääratarundia vetänyt.

        Itse opettelin ajamaan tietokoneella, ja nykyään olen tien päällä nopea ja turvallinen olosuhteiden mukaan ajava kuski. Kaikki tulee selkäytimestä. Alustan pidon tunnen ihan itsestään, sitä ei tarvitse edes kokeilla. Ja ennakointi on tullut takaraivoon, olen aina ohjausliikkeissä muutaman tilanteen edellä tilannetta ja edellä ajavia autoilijoita. Sen verran olen harjoitellut maksimijarruttaminsta lukkiutumattomilla jarruilla, ja samanaikaisesti mutkaan kääntämistä, ettei tavallinen pulliainen voi vastaavanlaista osaamista mitenkään saada reaalimaailmassa.

        Kaikki pyörät lukkoon, etupyörät vain lukkiutuivat. Mutta jos tulee lukkojarrutus, kuka estää nostamatta jalkaa jarrulta ja painamatta sitä taas takaisin jarrulle? Kun monta kertaa "pumppaa" jarrua, niin auto pysähtyy aika tehokkaasti myös liukkaalla ja ohjauskyky kuitenkin säilyy. Tämähän on suoraan abs-jarruttoman auton omatekoinen abs-jarru.


      • kilpakuski
        autostani ei mennyt kirjoitti:

        Kaikki pyörät lukkoon, etupyörät vain lukkiutuivat. Mutta jos tulee lukkojarrutus, kuka estää nostamatta jalkaa jarrulta ja painamatta sitä taas takaisin jarrulle? Kun monta kertaa "pumppaa" jarrua, niin auto pysähtyy aika tehokkaasti myös liukkaalla ja ohjauskyky kuitenkin säilyy. Tämähän on suoraan abs-jarruttoman auton omatekoinen abs-jarru.

        Itsekin periaatteessa matkin lukkiutumatonta jarrua, eli kevitän jarrua jos menee lukkoon jne.. mutta pyrin jarruttamaan tasaisesti niin ettei ihan mene lukkoon. Tuo pumppaus on kyllä eräs hätävara mutta omasta mielestäni rauhallisemmat auton painojakaumaa ja pitoa järkyttämättömät ohjausliikkeet ovat tehokkaammat.


      • että...
        kilpakuski kirjoitti:

        Itsekin periaatteessa matkin lukkiutumatonta jarrua, eli kevitän jarrua jos menee lukkoon jne.. mutta pyrin jarruttamaan tasaisesti niin ettei ihan mene lukkoon. Tuo pumppaus on kyllä eräs hätävara mutta omasta mielestäni rauhallisemmat auton painojakaumaa ja pitoa järkyttämättömät ohjausliikkeet ovat tehokkaammat.

        on aivan eri asia, uskaltaako jarruttaa hienovaraisesti kun huomaa ettei ole paljoa matkaa peräänajoon. Siinä melkein väkisin yrittää saada autoa pysähtymään ajoissa keinolla millä hyvänsä ennen kuin rysähtää. Tietenkin harjoitus tekee mestarin, mutta ei siinä ole paljoa aikaa reagoida, niin helposti rupeaa pumppaamaan jarrua kun pyörät lukkiutuvat liukkaalla.


      • nankang
        että... kirjoitti:

        on aivan eri asia, uskaltaako jarruttaa hienovaraisesti kun huomaa ettei ole paljoa matkaa peräänajoon. Siinä melkein väkisin yrittää saada autoa pysähtymään ajoissa keinolla millä hyvänsä ennen kuin rysähtää. Tietenkin harjoitus tekee mestarin, mutta ei siinä ole paljoa aikaa reagoida, niin helposti rupeaa pumppaamaan jarrua kun pyörät lukkiutuvat liukkaalla.

        se nyt vaan ei hyödytä mitään painaa jarrua lujempaa, jos renkaat ovat jo lievästi lukossa. Jäällä ei saada käyttöön sitä kaikkea voimaa, mitä jarruissa on. Lukkojarrutuksen aikaan ei voi ohjata ja kiertää estettä.


      • mutta...
        nankang kirjoitti:

        se nyt vaan ei hyödytä mitään painaa jarrua lujempaa, jos renkaat ovat jo lievästi lukossa. Jäällä ei saada käyttöön sitä kaikkea voimaa, mitä jarruissa on. Lukkojarrutuksen aikaan ei voi ohjata ja kiertää estettä.

        Eri asiahan on, jos päästää jarrusta kun pyörät menevät lukkoon ja jarruttaa uudestaan. Mutta näinhän opetettiin, että liukkaalla jarrutetaan ja kun pitää väistää, hellitetään jarrusta, väistetään, jonka jälkeen jarrutetaan. Väistön aikana ei voi siis jarruttaa, ellei sitten ole ABS-jarruja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1679
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1339
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1051
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      931
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      846
    Aihe