Fiat Bravon kolina

barvo

Fiat Bravon -99 etupäästä oikean eturenkaan suunnalta kuuluu varsinkin hitaasti pienistä kuopista ajettaessa sellainen "irtonainen" kolina. Olisko raidetangon pää tms. väljä? Kuinka kauan ne yleensä näissä kestää? Tällä ajettu n. 120tkm.

8

1385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barvo

      Voisin itekkin kattoa mikä siellä kolisee mutta tällä säällä ei viittis oikeen ulkonakaan eikä oo mitään lämmintä paikkaa. Paljonkohan joku pikahuollon tyyppinen veloittaa, jos käy siellä selvittämässä mikä on vikana?

      • jjkk

        veikkaisin ns. koiraanluuta eli etuvakaajan yhdystanko. motonetissä osa maksaa 12 egeä. aika yksinkertainen itse vaihtaa.


    • Minulla on ollut sama ilmiö Brava -99:ssä siitä lähtien kun auton ostin 3 vuotta sitten. Kerroin asiasta pari vuotta sitten katsastuksessa. Katsastusmies tutki oikean etupyörän ympäristön tavallistakin tarkemmin ja totesi lopuksi, että mitään vikaa siinä ei ole. Sen jälkeen on ollut jo toinenkin vuosikatsastus eikä silloinkaan ollut mitään huomauttamista.

      • Mareamies

        Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.


      • jjkk
        Mareamies kirjoitti:

        Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.

        tässä sun tekstissä kaikki kohdallaan.


      • wowwow

        ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.


      • aewrysryj
        wowwow kirjoitti:

        ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.

        Marean, Stilon ja usean muun uuden auton tyyppivikana ovat väljät koiranluut.


    • jjkk

      jos vaihdatat koiranluut jossain "pajalla" niin kandee samalla nostolla vaihdattaa molemmat puolet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5450
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      244
      1637
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      327
      1164
    9. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      322
      1157
    Aihe