Casablanca

Rick's Amérícan Cafe

ylistettiin lehtiarvostelussa, sai 6 tähteä viidestä, itse en löytänyt rainasta mitään ihmeellistä, taisi arvostelija antaa pisteet vain koska muutkin kehuvat leffaa, näin on monen muunkin klassikon kohdalla

9

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pianisti

Casablanca on leffa, jonka hienous perustuu minun mielestä elokuvan dialogiin ja henkilöhahmoihin. Nykysilmin elokuvan romanttinen juoni voi tuntua hieman köykäiseltä mutta se itse asiassa kannattelee leffan tarinaa, ja jos vähänkään on romanttinen ihminen, pystyy varmasti jollain tasolla samastumaan tähänkin puoleen. Elokuvassa eletty ajankohta näytetään hyvin monimutkaisena, joka sanelee henkilöiden sijainnin ja osaltaan vaikuttaa henkilöiden tekoihin.

Casablancaa pitäisi minun mielestä ajatella kokonaisuutena eikä vain ihmisinä jossain baarissa ja muutamana repliikkinä. Jos elokuvaa tarkastelee tarkemmin, niin jokainen henkilöhahmo istuu saumattomasti kokonaisuuteen. Elokuvassa ei ole yhtään turhaa kohtausta tai turhaa vuorosanaa, siinä ei ole mitään liikaa eikä liian vähän. Loppuratkaisun poikkeuksellisuus lopulta kruunaa kokonaisuuden.

Nykykatsojan silmin varmasti monikaan klassikoksi tituleerattu leffa ei tunnu yhtään miltään. Jos katsoo jotain ikivanhaa mykkäklassikkoa, jota pidetään yleisesti uraauurtavana ja uskomattomana merkkiteoksena, niin ei se varmastikaan niin paljoa hetkauta kuin joku Taru Sormusten Herrasta -tykitys. Lisäksi nykytarinat elokuvissa ovat jokseenkin kyynisiä. Esim. Casablancassa merkillepantavaa on, että elokuvan kaikki henkilöhahmot, jopa natsit, ovat tavallaan hyviä. Elokuvassa ei ole yhtään ns. pahaa tyyppiä, vaikka tarinassa vastarintaliike ja natsit ovat vastakkain välissään Rick (Humphrey Bogart). Jos sama tarina tehtäisiin tänä päivänä, niin natsit vähintäänkin olisivat brutaaleja sikoja ja Rick todennäköisesti ampuisi suurimman osan niistä jollain konetuliaseella.

Minun mielestä Casablanca on tämän päivän kylmään ja sisällöttömään elokuvamaailmaan verrattuna kuin mukillinen lämmintä kaakaota - eli siis jotain hyvää. Mutta ymmärrän kyllä, jos leffa ei aukea ihan kaikille samalla tavalla.

• Max T W

ihmeellisyys, joka nostaa sen minun listani kärkeen maailman parhaaksi elokuvaksi edelleen, perustuu lähinnä ajankohtaan. Elokuvahan on tehty toisen maailmansodan melskeen keskellä, jokainen varmaan tajuaa että Bogartin hahmo on Roosevelt, Claude Reinsin hahmo De Gaulle ja Strasser on tietenkin Hitler. Stalinkin taitaa tehdä töitä baaritiskin takana ja Victor Laszlo on käsittääkseni Churchill ellei sitten symbolisoi koko euroopan vastarintaliikettä. Useat elokuvan extroista olivat aitoja pakolaisia, joten Marseljeesi todellakin soi aidosti. Elokuva on mielestäni kestänyt aikaa todella hyvin lukuunottamatta hieman päälle liimattua romanssia. En ole koskaan ajatellut Casablancaa romanttisena elokuvana. Bogartin ja Bergmanin kemioista on monenlaista tietoa. Joidenkin kuvauksissa ne toimivat, joidenkin tietojen mukaan eivät lainkaan. Henk koht olisin näkevinäni että jälkimmäinen tieto olisi lähenpänä totuutta.

Anyway, usein olen kyseisen klassikkojen klassikon nähnyt ja aina sen loistava käsikirjoitus jaksaa viedä. Heres looking at you kid.

• what the f....

hyvä vitsi.että Roosevelt ja Hitler.Joo kaikki varmaan on tulleetkin ajatelleeksi tuota..?

• Max T W
        what the f.... kirjoitti:

hyvä vitsi.että Roosevelt ja Hitler.Joo kaikki varmaan on tulleetkin ajatelleeksi tuota..?

Itse asiassa se on ikivanha juttu, mutta ei sitä tietenkään ajattele kuin ajattelemaan kykenevät.

• kotiarvostelija

Loppu oli surullinen ja kaiken lisäksi leffassa ei ollut edes värejä!

• Max T W

"Loppu oli surullinen "

Elokuva joka loppuu lauseeseen " Looks like this is a beginning of a beautifull friendship"...?

• ImanH

Casablancaa kannattaa katsoa nykymaailman menoa silmällä pitäen. Silloin pakolaiset tulivat Euroopasta ja pyrkivät Amerikkaan, nyt he tulevat Afrikasta ja Lähi-Idästä ja pyrkivät Eurooppaan. Yhtäläisyyksiä on monia, ihmiset vain kulkevat toiseen suuntaan.
      Rickin "Bar Américain" voisi vuonna 2017 olla nimeltään "Café Européen" ja omistaja olisi vaikkapa saksalainen (tai miksei suomalainenkin).

• Trimmattu_Bulldoggi

Casablanca on erittäin hyvä elokuva. Perustelut: ?... Kaikkihan on lopultakin kiinni tunteesta.

• opikjhgff

No, onhan siinä tämä juttu, että yhteisen hyvän eteen kannattaa uhrata oma henkilökohtainen onni. Ja että jos ihmiset rakastavat toisiaan, niin on toisarvoista saavatko he viettää aikaansa yhdessä. Tai jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4835
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      490
      1498
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      840
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe