Miksi metalli- ja lasikuula kimmahtelevat hullunlailla laattalattialla? Voisi kuvitella, että vauhti hyytyisi nopeasti, kun kumpikaan kuula ei juuri anna tuon voiman alla periksi. Silti vauhti on hurjempaa kuin samankokoisella superpallolla. Ei tajua.
Laattalattia ja kuula
6
539
Vastaukset
- siitä..
kuinka paljon "antaa periksi" Riittää kun on kappaleella nopeutta, kimmoisuutta ja suuri tiheys.
Esim. saviklöntti antaa aika reilusti periksi mutta ei pomppaa ollenkaan.
Lasi ja tietyt teräkset on muuten erittäin kimmoista ainetta. Mitä tuo kimmoisuus sitten lieneekään? . Onko sitä että kappale pyrkii palautumaan pienistä muodonmuutoksista nopeasti?.
Pudotessa, pinna kohtaamisessa syntynyt pieni muodonmuutos palautuu nopeasti ja antaa hyvän kiihtyvyyden ylöspäin.- sekavaa?
selitystä:
riittää kun on kappaleella nopeutta, kimmoisuutta ja suuri tiheys>>
ei toimi aina:
kyllä lyijypallolla olis nopeutta ja tiheyttä mutta vois läsähtää vähän samoin kuin savi.
kimmoisuus=joustavuus? - Jenni 6v.
sekavaa? kirjoitti:
selitystä:
riittää kun on kappaleella nopeutta, kimmoisuutta ja suuri tiheys>>
ei toimi aina:
kyllä lyijypallolla olis nopeutta ja tiheyttä mutta vois läsähtää vähän samoin kuin savi.
kimmoisuus=joustavuus?lujuudella(/kovuudella) sitten merkitystä tuossa? Luja kappale vastustaa suurella voimalla muodonmuutosta ja palautuu siksi nopeasti (kimmahtaa). Jousetkin tehdään lujista teräksistä.
Jenni 6v. kirjoitti:
lujuudella(/kovuudella) sitten merkitystä tuossa? Luja kappale vastustaa suurella voimalla muodonmuutosta ja palautuu siksi nopeasti (kimmahtaa). Jousetkin tehdään lujista teräksistä.
Kaikilla teräksillä on jokseenkin sama kimmomoduuli, johon verrannollisia ovat materiaalista valmistettujen kappaleiden jousivakiot. Lujien terästen kimmomoduuli on vielä yleensä muita teräksiä pienempiä, tosin vain vähän.
Materiaalin myötöraja määrittää sen, mihin jännitystasoon saakka materiaalissa tapahtuva muodonmuutos täysin palautuu. Lujat materiaalit kestävät näin suuremmat muodonmuutokset, ilman että niihin jää pysyviä jälkiä. Siksi lujasta materiaalista valmistetun kappaleen voi paiskata lujemmin lattiaan kuin heikommasta materiaalista valmistetun, joten pomppu on myös parempi.
Lisäksi metallisilla materiaaleilla aineen sisäinen vaimennus on yleensä erittäin pieni ja siksi kovalle pinnalle pudotettaessa kappale kimpoaa melkein pudotuskorkeudelle. Polymeereilla ja elastomeereillä sisäinen vaimennus on metalleja suurempi.- Jenni 6v.
Jäärä kirjoitti:
Kaikilla teräksillä on jokseenkin sama kimmomoduuli, johon verrannollisia ovat materiaalista valmistettujen kappaleiden jousivakiot. Lujien terästen kimmomoduuli on vielä yleensä muita teräksiä pienempiä, tosin vain vähän.
Materiaalin myötöraja määrittää sen, mihin jännitystasoon saakka materiaalissa tapahtuva muodonmuutos täysin palautuu. Lujat materiaalit kestävät näin suuremmat muodonmuutokset, ilman että niihin jää pysyviä jälkiä. Siksi lujasta materiaalista valmistetun kappaleen voi paiskata lujemmin lattiaan kuin heikommasta materiaalista valmistetun, joten pomppu on myös parempi.
Lisäksi metallisilla materiaaleilla aineen sisäinen vaimennus on yleensä erittäin pieni ja siksi kovalle pinnalle pudotettaessa kappale kimpoaa melkein pudotuskorkeudelle. Polymeereilla ja elastomeereillä sisäinen vaimennus on metalleja suurempi.Mitä väärää minä muka nyt taas sanoin?
Asia on juuri noin. Ja vielä niinpäin että mitä pienempi kimmomoduuli sitä enemmän materiaali joustaa. (Se lukee tässä jousikirjassa, joten usko pois). Jenni 6v. kirjoitti:
Mitä väärää minä muka nyt taas sanoin?
Asia on juuri noin. Ja vielä niinpäin että mitä pienempi kimmomoduuli sitä enemmän materiaali joustaa. (Se lukee tässä jousikirjassa, joten usko pois).Kun materiaalin kimmomoduulit ovat samat, niin sama muodonmuutos saa aikaan muodoltaan identtisiin kappaleisiin täsmälleen yhtäsuuret voimat. Materiaalin myötöraja taas määrittää sen, kuinka suuria kappaleen jännitykset ja muodonmuutokset (jos kimmomoduulit ovat samat) voivat olla, että kappaleeseen ei jää pysyviä jälkiä.
Eli samalla voimalla kimmomoduuli määrittää muodonmuutoksen ja myötöraja sen, kuinka suuri muodonmuutos palautuu. Lisäksi vain palautuvat muodonmuutokset kimmauttavat kappaletta elastisisessa kontaktissa takaisinpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372015Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001290- 841289
- 141266