Liikenneopettaja

paperit kouluun

Lyhyt ja yksikertainen kysymys. Paljonko on liikenneopettaja TES:in mukainen palkka ja paljonko opet tienaa yleensä?
Asiallisia vastauksia. Kiitos jo etukäteen.

19

9710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatti

      Pitkään kuljettajana olleena liikenneopen palkka on todella huono. Olisiko 1900e sellainen keskiarvo. Etelässä parempi ja pohjoisessa vähemmän. Työ on erittäin haastavaa ja saa olla tekemisissä eri ikäisten ihmisten kanssa.

      • Kuukausi palkkaa

        ei juuri tunneta. Tuntipalkka on keskimäärin 11-13 euroo. Työpäivät alkaa usein kahdeksalta ja päättyvät seitsemän aikaan. Työ ei sovi perheelliselle työaikojen takia. Se on kutsumustyö puhtaimmillaan.


      • ei ole helppoa...
        Kuukausi palkkaa kirjoitti:

        ei juuri tunneta. Tuntipalkka on keskimäärin 11-13 euroo. Työpäivät alkaa usein kahdeksalta ja päättyvät seitsemän aikaan. Työ ei sovi perheelliselle työaikojen takia. Se on kutsumustyö puhtaimmillaan.

        Eikös noilla tuntimäärillä ylity jo lainmukaiset maksimivuosityötuntimäärätkin?!

        Tuntipalkkalaista pitkät päivät houkuttelevat varmastikin kk-palkkalaista enemmän, mutta kai jokainen voi itse päättää, laittaako perheen etusijalle. Tai no, onhan sekin perheen etusijalle laittamista, kun raataa jotta saadaan leipää pöytään, mutta muksut kuitenkin niin vähän aikaa pieniä, että tilaisuus olla läsnäoleva isä/äiti pitäisi kyllä yrittää hyödyntää...


      • ei lopu
        Kuukausi palkkaa kirjoitti:

        ei juuri tunneta. Tuntipalkka on keskimäärin 11-13 euroo. Työpäivät alkaa usein kahdeksalta ja päättyvät seitsemän aikaan. Työ ei sovi perheelliselle työaikojen takia. Se on kutsumustyö puhtaimmillaan.

        aina seisemältäkään, päälle tulee pimeällä opetus joka pisimmällään on loppunut kahdeltatoista.
        Alkupalkka on 1600-1700e ja parinkymmenen työvuoden jälkeen pääset vähän yli 2000e, jos satut saamaan kuukausipalkkaa.
        Todella aliarvostettu ja huonosti palkattu ammatti.
        Siksi alalla olevat pyrkivät pois ammatista.


      • muualla
        ei lopu kirjoitti:

        aina seisemältäkään, päälle tulee pimeällä opetus joka pisimmällään on loppunut kahdeltatoista.
        Alkupalkka on 1600-1700e ja parinkymmenen työvuoden jälkeen pääset vähän yli 2000e, jos satut saamaan kuukausipalkkaa.
        Todella aliarvostettu ja huonosti palkattu ammatti.
        Siksi alalla olevat pyrkivät pois ammatista.

        Missä muualla kuin autokouluissa ja ammattioppilaitoksissa liikenneopettajat työskentelevät?


      • esamasa
        muualla kirjoitti:

        Missä muualla kuin autokouluissa ja ammattioppilaitoksissa liikenneopettajat työskentelevät?

        Liikenneopettajat työskentelevät myös tutkinnonvastaanottajina.


      • onko niitä muitakin vielä?
        esamasa kirjoitti:

        Liikenneopettajat työskentelevät myös tutkinnonvastaanottajina.

        Niin, ne tutvot on nykyisin liikenneopettajia. Onko vielä jotakin paikkoja missä voi liikenneopettaja toimia? Kiinnostaisi minuakin tietää.


      • osalla on
        Kuukausi palkkaa kirjoitti:

        ei juuri tunneta. Tuntipalkka on keskimäärin 11-13 euroo. Työpäivät alkaa usein kahdeksalta ja päättyvät seitsemän aikaan. Työ ei sovi perheelliselle työaikojen takia. Se on kutsumustyö puhtaimmillaan.

        myös autoetu, täydellinen, tai osasellaanen.
        Hullukaan ei tee tätä työtä pienemmällä liksalla.
        Miksi luet ylioppilaaksi, opiskelet Ammatillisessa opekorkeakoulussa 100 opintopistettä (eli n. lukion opintämäärä) ja ennen alalle tuloa olet saanut riittävän tieto-taito tason autoista ja säädösistä, palvelusta yms!
        Ajokortissakin saisi olla melkoinen määrä erilaisia kirjaimia, niin, ja suoritettava myös erikseen aikuiskasvatuksen aprobatur/pk.
        Kirjoja sisältyy edelliseen lähes 20 ja melkoinen kasa luentoja, sekä kirjallisia tehtäviä.

        Ei kiitos, vai?


      • pilkku&viiva
        osalla on kirjoitti:

        myös autoetu, täydellinen, tai osasellaanen.
        Hullukaan ei tee tätä työtä pienemmällä liksalla.
        Miksi luet ylioppilaaksi, opiskelet Ammatillisessa opekorkeakoulussa 100 opintopistettä (eli n. lukion opintämäärä) ja ennen alalle tuloa olet saanut riittävän tieto-taito tason autoista ja säädösistä, palvelusta yms!
        Ajokortissakin saisi olla melkoinen määrä erilaisia kirjaimia, niin, ja suoritettava myös erikseen aikuiskasvatuksen aprobatur/pk.
        Kirjoja sisältyy edelliseen lähes 20 ja melkoinen kasa luentoja, sekä kirjallisia tehtäviä.

        Ei kiitos, vai?

        Liikenneopettajat aina mielellään painottavat, miten laajat opinnot heillä on takanaan ja luettelevat, mitä kaikkea liikenneopettajien koulutukseen kuuluu. On x kappaletta opintopisteitä, y kappaletta tentittäviä kirjoja jne. jne.

        Mutta vielä ei ole eteen tullut opettajan kirjoittamaa tekstiä, joka ei vilisisi kirjoitusvirheitä, esim. sanaa "approbatur" en muista nähneeni oikein kirjoitettuna vielä kertaakaan, vaikka monet sen ovat kasvatustieteissä suorittaneet.

        Pointti on siis siinä, että jos ei oikeinkirjoitus ole hallussa, niin ei se oikein vakuuttavaa kuvaa anna koulutuksen "tieteellisestä" korkeudesta.

        Eihän ajamista kirjoittamalla opeteta, eli ei tarvitse ollakaan mikään kynäilijä, mutta hiukka vähempi tuota koulutuksen laajuuden ja ihmeellisyyden painottamista, jookos. Vähemmälläkin uskotaan, että ammattitaitoista porukkaa te opettajat olette :-)


      • melkoisesti
        osalla on kirjoitti:

        myös autoetu, täydellinen, tai osasellaanen.
        Hullukaan ei tee tätä työtä pienemmällä liksalla.
        Miksi luet ylioppilaaksi, opiskelet Ammatillisessa opekorkeakoulussa 100 opintopistettä (eli n. lukion opintämäärä) ja ennen alalle tuloa olet saanut riittävän tieto-taito tason autoista ja säädösistä, palvelusta yms!
        Ajokortissakin saisi olla melkoinen määrä erilaisia kirjaimia, niin, ja suoritettava myös erikseen aikuiskasvatuksen aprobatur/pk.
        Kirjoja sisältyy edelliseen lähes 20 ja melkoinen kasa luentoja, sekä kirjallisia tehtäviä.

        Ei kiitos, vai?

        ja niitä kirjoitusvirheitä voi tulla muutoinkin puolihuolimattomasti.
        Kyseessä täällä onkin vain pikainen viestintä ehkä kymmenillekin sivuille.
        Tarkoitus: Kertoa mielipide!
        Ei äidinkielen tentti.
        YO-laiset osannevat kuitenkin kirjoittaa oikein! Me 2.


      • tämä yksi
        pilkku&viiva kirjoitti:

        Liikenneopettajat aina mielellään painottavat, miten laajat opinnot heillä on takanaan ja luettelevat, mitä kaikkea liikenneopettajien koulutukseen kuuluu. On x kappaletta opintopisteitä, y kappaletta tentittäviä kirjoja jne. jne.

        Mutta vielä ei ole eteen tullut opettajan kirjoittamaa tekstiä, joka ei vilisisi kirjoitusvirheitä, esim. sanaa "approbatur" en muista nähneeni oikein kirjoitettuna vielä kertaakaan, vaikka monet sen ovat kasvatustieteissä suorittaneet.

        Pointti on siis siinä, että jos ei oikeinkirjoitus ole hallussa, niin ei se oikein vakuuttavaa kuvaa anna koulutuksen "tieteellisestä" korkeudesta.

        Eihän ajamista kirjoittamalla opeteta, eli ei tarvitse ollakaan mikään kynäilijä, mutta hiukka vähempi tuota koulutuksen laajuuden ja ihmeellisyyden painottamista, jookos. Vähemmälläkin uskotaan, että ammattitaitoista porukkaa te opettajat olette :-)

        "valaistunut", joka rummuttaa sitä koulutusasiaa muidenkin edestä (ja harmiksi). Autokoulun käytännön opetus- ja asiakaspalvelutyössä eivät opukset ja luennot auta juuri mitään. Työ opitaan sitä seuraamalla ja tekemällä.


      • häh?
        melkoisesti kirjoitti:

        ja niitä kirjoitusvirheitä voi tulla muutoinkin puolihuolimattomasti.
        Kyseessä täällä onkin vain pikainen viestintä ehkä kymmenillekin sivuille.
        Tarkoitus: Kertoa mielipide!
        Ei äidinkielen tentti.
        YO-laiset osannevat kuitenkin kirjoittaa oikein! Me 2.

        Oot sitten tosissas viitsinyt laskea ne tentittävät kirjat?!


      • itelles
        pilkku&viiva kirjoitti:

        Liikenneopettajat aina mielellään painottavat, miten laajat opinnot heillä on takanaan ja luettelevat, mitä kaikkea liikenneopettajien koulutukseen kuuluu. On x kappaletta opintopisteitä, y kappaletta tentittäviä kirjoja jne. jne.

        Mutta vielä ei ole eteen tullut opettajan kirjoittamaa tekstiä, joka ei vilisisi kirjoitusvirheitä, esim. sanaa "approbatur" en muista nähneeni oikein kirjoitettuna vielä kertaakaan, vaikka monet sen ovat kasvatustieteissä suorittaneet.

        Pointti on siis siinä, että jos ei oikeinkirjoitus ole hallussa, niin ei se oikein vakuuttavaa kuvaa anna koulutuksen "tieteellisestä" korkeudesta.

        Eihän ajamista kirjoittamalla opeteta, eli ei tarvitse ollakaan mikään kynäilijä, mutta hiukka vähempi tuota koulutuksen laajuuden ja ihmeellisyyden painottamista, jookos. Vähemmälläkin uskotaan, että ammattitaitoista porukkaa te opettajat olette :-)

        Ollaanpa sitä kovin yleistävää kun ei muuta sanottavaa vissii ole.

        "liikenneopettajat aina mielellään painottavat....."

        kysymys sulle äiteenkielen lehtori : montako liikenneopettajaa tunnet ja moniko niistä "painottaa" sulle????

        Ja tällä palstalla "painottava" henkilö taas on eri juttu, mistä tiiät onko se ees mikää opettaja

        Mitä minä opettajia tunnen niin yksikään niistä ei opintojaa "painottele"


    • Liian kilpailutettu ala.
      • vaan

        Ihmettelen vaan, miten on noin pieni palkka. Onko sopimuspalkka yleisempää kuin mitättömän pieni taulukkopalkka? Taulukkopalkka kuulostaa ihan henkilökohtaiselta loukkaukselta menetetystä vapaa-ajasta.


      • vaan kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, miten on noin pieni palkka. Onko sopimuspalkka yleisempää kuin mitättömän pieni taulukkopalkka? Taulukkopalkka kuulostaa ihan henkilökohtaiselta loukkaukselta menetetystä vapaa-ajasta.

        Joku kirjoitti alipalkatusta hommasta. Oli aivan oikeassa. Ala on tosiaan kilpailutetuttu niin kusisesti, että nykyisin autokoulun saa perustaa lähes jokainen "elämäntapaintiaani".(yhdyssana sille jollekkin..).

        Lupia myönnetään liian helpoin perustein. Tämä vääristyttää kilpailua, vaikka AKE valvookin koulujen toimintaa.

        Tosin AKE:n resulssit ei nykyisin riitä mitenkään valvomaan jokaista koulua. Saatikka sitten opetuslupalaisia.

        Ennen lupa irtosi, suunnilleen niinkuin nykyisin apteekin perustamislupa.
        Silloin napistiin samalla lailla hinnoista. Mutta opet saivat työtään vastaavan palkan. Kurssisuositushinnat tulivat liitolta, joka osasi laskea katteen. Ja motivaatio työhön säilyi.Kyllä nykyinenkin yrittäjä osaa laskea katteensa, mutta kun toinen koulu naapurissa pudottaa yllättäen satasen hinnasta pois, niin kai se on muidenkin seurattava perässä.

        Ja satasen alennus johtuu yleensä siitä, että noin kuukauteen ei ole tullut oppilaita.
        No, sillä saadaan taas lisää oppilaita, mutta koko paikkakunnan hinnat samalla romahtaa ja työntekijät siitä kärsii. Pomo eniten; ekaks lääkäriin unettomuuden takia, sairaslomaa ei kannata edes anoa, sit mielialalääkkeitä, rauhoittavia.... Lista olisi loputon.
        Asiakas on tietenkin mielissään!!!

        Koko kilpailuvirasto pitäisi lopettaa. Sehän alalla kuin alalla vähentää työpaikkoja, koska työnantajan on karsittava henkilöstökuluista.

        Eipä muusta voi karsia. Tai jos voi, niin olis kiva kuulla, että mistä?

        Siis ammatti on nimenomaan kutsumus. Kutsumus parantaa meidän kaikkien turvallisuutta.
        Harvapa meistä lähtee autolla töihin, ajatuksissaan, "että tänään aiheutan kahden ihmisen kuoleman". Mutta näin vain käy.

        Ymmärrän entisenä yrittäjänä, että palkkoihin ei yksinkertaisesti riitä nykyisillä kurssihinnoilla sen enempää, vaikka pomon tekisikin mieli maksaa hyvälle opelle enempi.Kuluja onliikaa.

        Et tällai...Ei käy katteeks autokouluyrittäjiä.


    • L-ope

      TES-palkka laahaa reilusti normaalikäytännön perässä.

      Aloittavan liikenneopettajan palkka pk-seudulla on noin 14€/ tunti, mikäli oma taito ja tahto ammattiin kehittymiseen ovat palkan mukaiset. Myös pohjoisemmassa Suomessa voi palkka vähälläkin kokemuksella olla samaa luokkaa.

      Taidolla ammattiin kehittymiseen tarkoitan opettajan omaa alttiutta oppia. Tieliikennelaki ja -kulttuuri on omaksuttava ja niiden muutoksessa on pysyttävä ajan tasalla, mutta ennenkaikkea opettajan on opittava joka päivä ja joka ajotunti uudestaan vieressä kokevalta oppilaalta; kannustettava hänet ajattelemaan itsenäisesti ja ratkaisemaan ongelmia... liikennesäännöt ja tarkoituksenmukainen ajoneuvon hallinta työkaluinaan.

      Se on vaikeata molemmille oppijoille- niin opelle kuin oppilaallekin. Varsinkin, jos koko homman tavoitteena on oikeasti jokin muu kuin suoritus tai ulkoaopettelu.

      • paljoakaan

        hyödytä, että pääkaupunkiseudulla on palkka parempi, jos itse asuu keskellä suomea. Ei täältä vaan niin lähdetä talo ja perhe kainalossa sinne.

        Millä perustelet, että täällä pohjoisemmassa olisi mahdollisuus samaan tasoon, bull shit sanon minä, ei tarvitse katsoa kuin omaa tilinauhaa, vaikkakin on jo yli viisitoista vuotta kokemusta, ei palkka ole yltänyt mainitsemaasi 14 euroon.
        Useat opettajat joutuvat jopa ajaan ainoastaan tuntipalkalla.

        Ja toi loppu teksti on kuin jostain ammattioppilaitoksien värväys mainoksesta, "ala liikenneopettajaksi, silloin tienaat":).
        Ja tästä tekstistä ei kannata ottaa hernettä nenään.


      • parempien palkkojen perässä
        paljoakaan kirjoitti:

        hyödytä, että pääkaupunkiseudulla on palkka parempi, jos itse asuu keskellä suomea. Ei täältä vaan niin lähdetä talo ja perhe kainalossa sinne.

        Millä perustelet, että täällä pohjoisemmassa olisi mahdollisuus samaan tasoon, bull shit sanon minä, ei tarvitse katsoa kuin omaa tilinauhaa, vaikkakin on jo yli viisitoista vuotta kokemusta, ei palkka ole yltänyt mainitsemaasi 14 euroon.
        Useat opettajat joutuvat jopa ajaan ainoastaan tuntipalkalla.

        Ja toi loppu teksti on kuin jostain ammattioppilaitoksien värväys mainoksesta, "ala liikenneopettajaksi, silloin tienaat":).
        Ja tästä tekstistä ei kannata ottaa hernettä nenään.

        Ruuhka-Suomeen jos muuttaa, niin se talo tosiaan kannattaakin ottaa mukaan. Vaikka palkat täällä olisikin paremmat, niin asumiskustannukset törkypaljon korkeammat, joten lopputulema ei ole edes plusmiinusnolla vaan pitkä miinus.

        Muualla Suomessa 150 keur riittää oman talon hankkimiseen, Helsingissä summalla irtoaa alle 60 neliön kaksio vanhassa kerrostalossa.

        Eipä siis naurata liikenneopettajien palkoilla eikä paljon muillakaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      2026
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1396
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1211
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      942
    Aihe