Saako lapset mukaansa?

Ero tulossa

Mieheni ei halua erota (taloudellisista syistä). Omistamme ison omakotitalon, jota kumpikaan ei pysty toiselta lunastamaan, mutta josta saatavilla rahoilla saan ihan kivan asunnon itselleni. Nyt en vaan tiedä miten tästä eteenpäin asiaa voisi hoitaa, jotta saisin haluamani eron. Lapset ovat 5 ja 6 -vuotiaat. He ovat molempien rakastamia, mutta minä olen huolehtinut aina kaikki käytännön asiat, päiväkodista lääkärikäynteihin, joten koen itsestään selväksi, että he tulevat minun mukaani. Kun mieheni ei halua erota, niin hän ei tule olemaan yhteistyöhaluinen millään tasolla.

Jos ostan asunnon riskillä velaksi, niin onko se sitten oikeudenmääräys, jonka avulla yhteinen asunto saadaan myytyä? Voinko ottaa lapset mukaani uuteen asuntooni ennenkuin ero on voimassa? Entä jos muutan uuden päiväkodin alueelle, saanko vaihtaa päiväkotia lapsille?

Hitto, että olisi helppoa, jos molemmat osaisivat hoitaa eron täysjärkisesti... tosin ehkä silloin emme olisi muutenkaan tässä.

Jos jollakulla on siis kokemuksia, niin otan kiitollisena tietoa vastaan. Olen vasta nollapisteessä tiedon suhteen. En vielä ole valmis palkkaamaan juristia, ennenkuin olen selvittänyt kaikki mahdolliset keinot joilla eron voisi toteuttaa.

12

1421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DORKA NAINEN

MUTTA IHMETTELEN, MIKSI HÄN OTTI TUOLLAISEN HUNSVOTIN ITSELLEEN, JOLLE VAIN TALON MYYNTI JA RAHOIKSI PISTÄMINEN ON KAIKKI KAIKESSA. TOIVOTTAVASTI MIEHESI SAA LAPSET, AINAKIN HÄN ON SEN ANSAINNUT. MIEHESI EI OLE HAKENUT EIKÄ HALUA EROA, JOTEN MIKSI HÄNEN PITÄISI LUOPUA TALOSTAAN TAI LAPSISTAAN. HÄPEÄ11111111111111111111111111

• kysymyksiisi löytyy

järkevä vastaus. Mitä tulee avioeroon, lasten huoltajuuteen ja yhteisen omaisuuden ositukseen kehottaisin kuitenkin palkaamaan asianajajan hoitamaan asioitasi, koska olet noinkin ymmälläsi niiden hoitoon tarvittavista seikoista.

Ja koska miehesi vastustaa lähtökohtaisesti eroanne, on senkin takia asiallista käyttää ulkopuolista asiantuntijaa. Keskinäiset tunteenpurkaukset ja riitelyt sekoittavat virallispuolen asiat.

• lähtee liikkeelle

Jos kerran olet päättänyt erota, niin hanki itsellesi ja lapsille uusi asunto. Voit muuttaa vaikka vuokralle aluksi alueelle, josta haluat asunnon ostaa. Silloin lapsiesi ei tarvitse muuttaa aluetta, jos ja kun ostat oman asunnon. Sinuna en ottaisi lainaa ennen osituksen tms. selviämistä. Siihen voi mennä aikaa varsinkin jos toinen on riidanhaluinen.

Eli laita erohakemus vireille, hanki asunto ja järjestä hoitopaikat lapsille ja sitten muuta pois. Toinen ei voi tätä estää. Noin pienet lapset määrätään yleensä riitatapauksissakin äidille, jos äiti normaali.

Minusta olisi kuitenkin tärkeää että edes koetatte erota sovussa. Tämä tarkoittaa sitä, että puhutte ja sovitte käytännön asiat (ero, lasten huoltajuus ja tapaaminen, ositus jne.) yhdessä. Ero on iso elämänmuutos ja lapsillekin on parempip jos äiti ja isä eivät ole sotajalalla.

Minusta sinun kannattaa kuunnella myös miehesi toiveita, sillä hän kuitenkin enemmän menettää jos ja kun joutuu etävanhemmaksi. Yksi mahdollisuushan on myös, että lapset jäisivät isälleen. Silloin ympäristö ja tutut tarhat jne. eivät muuttuisi. Toisaalta jos sinä olet se vanhempi joka on lasten arjessa huomattavasti enemmän läsnä, niin olet minusta "oikeampi" lähivanhempi.

Tsemppiä! Jos toinen hankala jo tuossa vaiheessa, niin eläminen ja asioista sopiminen tuskin ihan heti helpottuu. Onneksi aika yleensä auttaa.

• Heti meni väärin.

Hän voi hankkia vain itselleen asunnon, ei ennen sopimusta lesten huollosta lapsilleen (kun isä kerran varmasti tuota vastustaa). Minkään tason automaatti ei ole äidin huoltajuus erotessa.

Eli, hänen tulee hankkia asunto, yrittää sopia lasten isän kassa siitä, että lapset muuttavat hänen mukanaan, jos juttu ei onnistu, niin se ei sitten onnistu. Siinä tapauksessa voi itse joko muuttaa pois tai asua perheasunnossa, kunnes se myydään tai erosta ja lasten huoltajuudesta saadaan jotain sovittua.

Ennen ei. Älä anna neuvoja, jotka saattavat olla jopa kohtalokkaita eron toiselle osapuolelle.

• Ennenkuin hankit mitään asuntoa, haet eroa tai teet muutakaan hätiköityä, kannattaa keskustella lakimiehen kanssa. Kannattaa selvittää asiaan liittyvät juridiset ja taloudelliset seikat ensin. Samassa yhteydessä kannattaa katsoa vielä kerran olisiko teillä sittenkin mahdollista tehdä sopuratkaisut asioihin. Laihakin sopu on monasti parempi kuin lihava riita. Juristia kannattaa käyttää jotta ei tule yllättäviä taludellisia seuraamuksia ja saattaa helpottaa myös sopimukseen pääsyä kun on selvillä tosiasiat lakipykälistä. Voisitteko harkita yhteistä juristin palkkausta alkuun selvittämään faktat? Jos asia kehittyy riidaksi niin kannattaa muistaa, että juristi on lojaali vain sille joka maksaa palkkion.

Erilleen muuttamiselle ei ole mitään juridista tarvetta missään vaiheessa avioeroprosessia, vaikka niin varsin yleisesti luullaankin.

• Ero tulossa

Kiitokset asiallisista vastauksista. Juristi lienee paras vaihtoehto, vaikka se tuntuu jotenkin rajulta riidanavaukselta... mutta kai se on pakko, kun toisen vastaus kaikkeen on aina "ei, tästä ei edes keskustella".

Meillä on avioehto, joka suojaa molempien omaisuuden totaalisesti, joten ositusta ei tarvita. Kunhan vain saisi omansa ulos...

Kai se täytyy hakea ero ensin ja sopia lasten asiat saman katon alla asuen, vaikka helvettiä se tulee olemaan. Ties vaikka saisin nyrkistä ja sitä kautta lapset sitten itselleni :-) (MUSTAA HUUMORIA!)

• iso IITA

...jos todellakin sais nyrkistä...olispa ainakin kongreettinen näyttö siitä et lapset mulle.
        Nykymiehet on niin fiksuja ,jotta kun lapsista on kyse, ne ei tee sitä virhettä et löis.

Niin fiksuja miehiä on et puheellaan saavat näyttämään naisen väkivaltaiselta...esim.hakkaamalla seinään reijän ja väittävän naisen sen tehneen...kaikki tää tietty yllätys yllätys vaimolle!

• vielä isompi
        iso IITA kirjoitti:

...jos todellakin sais nyrkistä...olispa ainakin kongreettinen näyttö siitä et lapset mulle.
        Nykymiehet on niin fiksuja ,jotta kun lapsista on kyse, ne ei tee sitä virhettä et löis.

Niin fiksuja miehiä on et puheellaan saavat näyttämään naisen väkivaltaiselta...esim.hakkaamalla seinään reijän ja väittävän naisen sen tehneen...kaikki tää tietty yllätys yllätys vaimolle!

se alkaa tasa-arvo olla pitkällä jo tuossakin asiassa.
        Mun yksi kaveri (nainen) hakkasi ex-miehensä sairaalakuntoon ja toinen (nainen) veti puukolla eksää hauikseen. Kumpaakaan ei syytetty oikeuteen asti, vaan lääkäri "uskoi" toisen pudonneen rappusista ja toisen tehneen keittiötöitä...Voi jumalauta sanon minä.

Mutta turvataloissa juokseen vielä naiset, turhaankin, jotta saisivat lapset itselleen. Koska tämä yhteiskunta herää pohtimaan oikeaa tilaansa?

• iso-IITA taas
        vielä isompi kirjoitti:

se alkaa tasa-arvo olla pitkällä jo tuossakin asiassa.
        Mun yksi kaveri (nainen) hakkasi ex-miehensä sairaalakuntoon ja toinen (nainen) veti puukolla eksää hauikseen. Kumpaakaan ei syytetty oikeuteen asti, vaan lääkäri "uskoi" toisen pudonneen rappusista ja toisen tehneen keittiötöitä...Voi jumalauta sanon minä.

Mutta turvataloissa juokseen vielä naiset, turhaankin, jotta saisivat lapset itselleen. Koska tämä yhteiskunta herää pohtimaan oikeaa tilaansa?

...miten ammattitaidotonta on lääkärit yms.virkamiehet.
        Tässä yhteiskunnassa on kuulemma sairas henkisesti kun ei luota tuollaisiin puoskareihin.

Kaippa sillä pietetään kansalaiset kuuliaisena vaikka miten byrokratia polkisi yksittäisien ihmisten elämän maan rakoon.

• riitaa tartte avata

ja siinä se juristi juuri toimiikin ammattinsa mukaisesti. Olette olleet fiksuja ja laatineet avioehdon, joten omaisuudesta johtuvilta ikäviltä riidoilta vältytään. Yksi murhe vähemmän. Jäljelle jää sitten erimielisyys itse erosta, johon et virallisesti miehen lupaa tarvitse ja sitten lasten asioitten järjestely, joka lienee isoin asia molemmille. Senkin asian voitte yrittää sopia keskenänne taikka jättää viranomaisten päätettäväksi.

Miksi muuten miehesi perimmältään vastustaa eroa? Rakastaa, ei halua luopua, pelkää vai onko muita maallisempia syitä?

• ero tulossa
        riitaa tartte avata kirjoitti:

ja siinä se juristi juuri toimiikin ammattinsa mukaisesti. Olette olleet fiksuja ja laatineet avioehdon, joten omaisuudesta johtuvilta ikäviltä riidoilta vältytään. Yksi murhe vähemmän. Jäljelle jää sitten erimielisyys itse erosta, johon et virallisesti miehen lupaa tarvitse ja sitten lasten asioitten järjestely, joka lienee isoin asia molemmille. Senkin asian voitte yrittää sopia keskenänne taikka jättää viranomaisten päätettäväksi.

Miksi muuten miehesi perimmältään vastustaa eroa? Rakastaa, ei halua luopua, pelkää vai onko muita maallisempia syitä?

Mieheni vastustaa kaiketi ihan puhtaasti maallisista syistä. Talo on hänen unelmiensa täyttymys, mutta osuuttani hän ei siitä pysty lunastamaan.

Ja toisena syynä on lapset. Heidän takia tässä on kitkuteltu viime vuosi.

Olisi ihanaa jos eron voisi saada niin, että laittaisi silmät hetkeksi kiinni ja kun avaisi ne, niin kaikki asiat olisi järjestetty...

• ero on rankka homma
        ero tulossa kirjoitti:

Mieheni vastustaa kaiketi ihan puhtaasti maallisista syistä. Talo on hänen unelmiensa täyttymys, mutta osuuttani hän ei siitä pysty lunastamaan.

Ja toisena syynä on lapset. Heidän takia tässä on kitkuteltu viime vuosi.

Olisi ihanaa jos eron voisi saada niin, että laittaisi silmät hetkeksi kiinni ja kun avaisi ne, niin kaikki asiat olisi järjestetty...

Niinhän se tietysti ei mene, että silmät kiinni ja sillai... Mutta mikä sitten olisi se toinen vaihtoehto, jos jäisit ja mietit elämääsi tästä eteenpäin. Oletko muuten varma, että miehelläsi on pelkät taloudelliset syyt. Jos se vain näyttää siltä. Jos hän sillä yrittää sanoa, että rakastaa ja haluaa jatkaa. Koita puhuttaa häntä nätisti ja lempeästi, jos ei kerran ole mitään isompaa pahaa sinulle tehnyt. Vai onko kaikki sinun puoleltasi selvää ja olet varma avioerosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      47
      2245
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      1843
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1465
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1289
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      110
      1289
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      874
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe