Sylinteri, jonka säde on 10cm, pääsee kitkattomasti pyörimään vaakasuoran akselin ympäri. Sylinterin ympäri kiedottuun lankaan ripustetaan 50 g punnus. Sylinterin kulmakiihtyvyydeksi on todettu 10,0 rad/s^2
Mikä on sylinterin hitausmomentti?
Elikäs mitenkäs tämän voisi ratkaista?
Hitausmomentin selvittäminen?
29
1709
Vastaukset
- labrat menossa?
En mä sitä osaa ratkaista...
- Fyysikon alku
Ei, vaan viimeisen kurssin tentti.
tuo tehtävä on ollut kahdesti vanhassa kokeessa. - Mulla olisi sittenkin
Fyysikon alku kirjoitti:
Ei, vaan viimeisen kurssin tentti.
tuo tehtävä on ollut kahdesti vanhassa kokeessa.ollut se ratkaisu, mutta lainasin muistiinpanot kaverille, onko Fys.2 amk:ssa?
- Jenni 6v.
momentti/kulmakiihtyvyys. Momentti on säde*massa*g
Eikös se tuosta tule?- Fyysikon alku
Eli siis
(0,10m x 0,05kg x 9,81m/s^2) / 10rad/s^2
Mitäs siitä tulee vastaukseksi? voiko tuon suluista saadun vastauksen jakaa pelkästään luvulla 10? - rantanplan1
Momentti ei ole ihan noin paljoa, kun se punnus pääsee kiihtymään. Sen punnuksen aiheuttama lankaan vaikuttavan voiman saa selvitettyä, kun kirjoittaa liikeyhtälöön oikeaan paikaan kirjaimet G, F, m ja a, jossa F on se lankaan vaikuttava voima, m punnuksen massa ja G on mg, missä m on punnuksen massa ja g on gravitaatiokiihtyvyys maan pinnalla. (= n. 9,8m/s²)
a ratkeaa tietysti lähtötiedoista. - Jenni 6v.
Fyysikon alku kirjoitti:
Eli siis
(0,10m x 0,05kg x 9,81m/s^2) / 10rad/s^2
Mitäs siitä tulee vastaukseksi? voiko tuon suluista saadun vastauksen jakaa pelkästään luvulla 10?Noin minä sen laskisin. Siitä tuli 0,004905kgm^2, mikä kuulostaa jopa ihan järkevältä vastaukselta.
- rantanplan1
Jenni 6v. kirjoitti:
Noin minä sen laskisin. Siitä tuli 0,004905kgm^2, mikä kuulostaa jopa ihan järkevältä vastaukselta.
Miettikääpä se punnuksen aiheuttama momentti vielä.
- Jenni 6v.
rantanplan1 kirjoitti:
Miettikääpä se punnuksen aiheuttama momentti vielä.
Emme ymmärrä mitä tarkoitat. Laske vaikka se esimerkiksi.
- rantanplan1
Jenni 6v. kirjoitti:
Emme ymmärrä mitä tarkoitat. Laske vaikka se esimerkiksi.
En mielelläni antaisi suoria vastauksia, mutta ehkä tuota on sitten vaikea hoksata.
Eli punnus on narun varassa, ja punnuksen kiihtyvyys alaspäin on siis a. (joka ratkeaa lähtötiedoista) Punnukseen vaikuttaa kaksi voimaa; painovoima G ja langan jännitysvoima F. Sitten vain Newtoniin luottaen kirjoitamme G-F=ma, josta sitten voidaan ratkoa tuo F. Siitä saammekin sitten jo momentin ratkaistua. - Jenni 6v.
rantanplan1 kirjoitti:
En mielelläni antaisi suoria vastauksia, mutta ehkä tuota on sitten vaikea hoksata.
Eli punnus on narun varassa, ja punnuksen kiihtyvyys alaspäin on siis a. (joka ratkeaa lähtötiedoista) Punnukseen vaikuttaa kaksi voimaa; painovoima G ja langan jännitysvoima F. Sitten vain Newtoniin luottaen kirjoitamme G-F=ma, josta sitten voidaan ratkoa tuo F. Siitä saammekin sitten jo momentin ratkaistua.Eli oikea vastaus on siis 0.004405kgm^2.
- Fyysikon alku
rantanplan1 kirjoitti:
Momentti ei ole ihan noin paljoa, kun se punnus pääsee kiihtymään. Sen punnuksen aiheuttama lankaan vaikuttavan voiman saa selvitettyä, kun kirjoittaa liikeyhtälöön oikeaan paikaan kirjaimet G, F, m ja a, jossa F on se lankaan vaikuttava voima, m punnuksen massa ja G on mg, missä m on punnuksen massa ja g on gravitaatiokiihtyvyys maan pinnalla. (= n. 9,8m/s²)
a ratkeaa tietysti lähtötiedoista.voisiko koko laskutoimituksen saada ruudulle?
a=9,81m/s^2
G-F=ma
=> F=ma G
?
Entäs tästä eteenpäin? - rantanplan1
Fyysikon alku kirjoitti:
voisiko koko laskutoimituksen saada ruudulle?
a=9,81m/s^2
G-F=ma
=> F=ma G
?
Entäs tästä eteenpäin?a ei tässä ole 9,8m/s², vaan se a pitää ratkaista siitä kulmakiihtyvyydestä joka oli lähtötiedoissa. Punnuksen kiihtyvyys on sama kuin sen sylinterin reunan kiihtyvyys kehän suunnassa.
Sitten vain sijoitat G=mg ja ratkaistun a:n yhtälöön F=ma Gja saat sen F:n. Sitten saat ratkaistua sen momentin. En millään viitsisi poistaa omaa ajatteluasi ratkaisemalla kokonaan valmiiksi. - Jenni 6v.
rantanplan1 kirjoitti:
a ei tässä ole 9,8m/s², vaan se a pitää ratkaista siitä kulmakiihtyvyydestä joka oli lähtötiedoissa. Punnuksen kiihtyvyys on sama kuin sen sylinterin reunan kiihtyvyys kehän suunnassa.
Sitten vain sijoitat G=mg ja ratkaistun a:n yhtälöön F=ma Gja saat sen F:n. Sitten saat ratkaistua sen momentin. En millään viitsisi poistaa omaa ajatteluasi ratkaisemalla kokonaan valmiiksi.Laitoitte molemmat vahingossa väärän etumerkin tuolle kaavalle. Sehän on siis F=G-ma, eikö vaan?
- Fyysikon alku
Jenni 6v. kirjoitti:
Laitoitte molemmat vahingossa väärän etumerkin tuolle kaavalle. Sehän on siis F=G-ma, eikö vaan?
Laskin Jäärän kaavasta:
J = m*r*(g - α*r)/α
J=0.05kg x 0,10m (9,81m/s^s - 10rad/s^2 x 0,10m)/10rad/s^2
=0,004405 kgm^2 - rantanplan1
Jenni 6v. kirjoitti:
Laitoitte molemmat vahingossa väärän etumerkin tuolle kaavalle. Sehän on siis F=G-ma, eikö vaan?
Joo, tuolla toisaalla se vielä oli oikein, mutta tuossa lipsahti.
- rantanplan1
Fyysikon alku kirjoitti:
Laskin Jäärän kaavasta:
J = m*r*(g - α*r)/α
=0,004405 kgm^2Jos käytät suoraan tuota johdateltua kaavaa, niin pitäisi ymmärtää, mistä se tulee. Jäärä johdatteli sen vähän eri teitä, mutta samaan johtopäätökseen pitäisi tulla niillä täällä esitetyillä muilla tavoilla.
Sama tulos tulee siis myös tavalla, jossa langan jännitysvoima lasketaan kaavasta G-F=ma => F=G-ma ja F on samalla sen momentin aiheuttava voima. - Jenni 6v.
Fyysikon alku kirjoitti:
Laskin Jäärän kaavasta:
J = m*r*(g - α*r)/α
=0,004405 kgm^2rantanplan, koska jos opettaja antaakin kokeessa vaikka kulmakiihtyvyyden sijasta punnuksen kiihtyvyyden, niin silloin oletkin sormi suussa, jos et osaa muuttaa noita kaavoja oikein. Siksi kannattaa opetella myös se asia, eikä vain muistaa kaavoja.
- Jonsson.
Tässä tilanteessa punnus riittää kumoamaan sylinterin hitauden siten, että se kiihtyy 10 rad/s^2 (sikäli kuin lanka on massaton).
Eli kirjoitat momenttien tasapainoyhtälön siten, että sylinterille jää em. kiihtyvyys. Ja ratkaiset siitä sylinterin hitausmomentin.
Tällä vinkillä sen pitäisi ratketa. Tosin tällä kertaa kulmaliikkeen tapauksessa
M = m*g*r = J*α => J = m*g*r/α.- rantanplan1
Tuossa on näköjään kiireessä arvioitu tuo momentti yläkanttiin. Se punnuksen lankaan vaikuttava voimahan ei ole tuossa mg.
- Mekaniikan perusteet
Paljonko on vastaus kgm^2 -yksikköä? vai mitä yksikköä?
rantanplan1 kirjoitti:
Tuossa on näköjään kiireessä arvioitu tuo momentti yläkanttiin. Se punnuksen lankaan vaikuttava voimahan ei ole tuossa mg.
Pitäisi näköjään olla täysin hereillä, kun ryhtyy kirjoittelemaan.
Jäärä kirjoitti:
Pitäisi näköjään olla täysin hereillä, kun ryhtyy kirjoittelemaan.
Ratkaisinpa tehtävän nyt uudelleen ja näin se menee:
Lagrangen periaatteella liikettä kuvaavaksi differentiaaliyhtälöksi saadaan helposti
(m*r^2 J)*θ’’-m*g*r = 0,
jonka ratkaisu alkuehdoilla θ’(0) = 0, θ(0) = 0 on
θ(t) = 1/2*m*g*r*t^2/(m*r^2 J),
jonka toinen derivaatta on kulmakiihtyvyys α eli
α = θ’’ = m*g*r/(m*r^2 J).
Kun tästä edelleen ratkaistaan J, niin
J = m*r*(g - α*r)/α.
Jotenkin näyttää, että minun kannattaa ratkoa näitä tehtäviä vain systemaattisella tavalla, etenkin jos en ole täysin hereillä.- Fyysikon alku
Jäärä kirjoitti:
Lagrangen periaatteella liikettä kuvaavaksi differentiaaliyhtälöksi saadaan helposti
(m*r^2 J)*θ’’-m*g*r = 0,
J = m*r*(g - α*r)/α.
Jotenkin näyttää, että minun kannattaa ratkoa näitä tehtäviä vain systemaattisella tavalla, etenkin jos en ole täysin hereillä.Joo, harmillista, tämä sama tehtävä ollut fysiikan mekaniikan perusteissa kahdesti.
Kerran kaverille sattui yks tehtävä uusintakokeeseen, joka löytyi vanhasta fysiikan kirjasta. Tentissä vain kopionti suoraan kirjasta...huh huh - silleen, että
Fyysikon alku kirjoitti:
Joo, harmillista, tämä sama tehtävä ollut fysiikan mekaniikan perusteissa kahdesti.
Kerran kaverille sattui yks tehtävä uusintakokeeseen, joka löytyi vanhasta fysiikan kirjasta. Tentissä vain kopionti suoraan kirjasta...huh huhtunneilla tehtiin muistiipanoja, ja opettaja saattoi sanoa esimerkkitehtävässä, että tämmöisenkinolen joskus kokeeseen laittanut, no sitten ennen koetta laski etsi muistareista tärpit ja treenas niillä, oli helpossa kolmosessa kiinni (arvosana).
Mä olen aina tehnyt muistiipanoja sen takia että hommat jää mieleen, mutta tentin jälkeen unohdan ne kuitenkin, niin onhan mulla aina ne muistiinpanot:) - saadaan
Jäärä kirjoitti:
(m*r^2 J)*θ’’-m*g*r = 0,
J = m*r*(g - α*r)/α.
Jotenkin näyttää, että minun kannattaa ratkoa näitä tehtäviä vain systemaattisella tavalla, etenkin jos en ole täysin hereillä.m(g-a)r = J*alfa, missä alfa = a/r
m(g-a)r = J*a/r ja jatko sama kuin sulla..... saadaan kirjoitti:
m(g-a)r = J*alfa, missä alfa = a/r
m(g-a)r = J*a/r ja jatko sama kuin sulla.....Tällaisessa suhteellisen yksinkertaisessa tapauksessa voima- tai momenttitasapaino tuottavat tuloksen suoraviivaisemmin. Kineettisen ja potentiaalienergian lausekkeista lähtevä Lagrangen periaate tuottaa varmemmin liikeyhtälön ja sitä kautta oikean tuloksen monimutkaisemmissa tapauksissa, joissa tasapainoyhtälöiden kirjoittaminen ei ole aivan yhtä selvää.
- F.A.R
TÄSSÄ PITÄIS OLETTAA ETTÄ a(alfa)=a/r ja N2 LAIN MUKAAN F=ma...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242