Jouluaattona kauppaan

juha210

Tänä vuonna jouluaatto osuu sunnuntaihin, minkä vuoksi kaupat saisivat Suomen lakien mukaan olla auki vain klo 12-13 eli kokonaisen tunnin. Kaupan etujärjestöt ovat hakeneet poikkeuslupia avata kauppa kuitenkin jo klo 7, ja saaneetkin niitä.

Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan vain 29% vastaajista haluasi jouluaattona kauppaan.

Minun puolesta kaupat voisivat olla kiinni vaikka joka joulu koko aaton ja sitä seuraavat kaksi pyhää. Täytyy olla tosi tollo, ellei osaa varautua kolmen päivän eväillä, tai yleensäkään hoitaa myös muita ostoksiaan riittävän ajoissa.

Mitä mieltä olet, tarvitseeko sinua varten pitää kauppoja jouluna auki?

160

12488

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aukiolo

jouluaattona on hieman kaksipiippuinen juttu; peiriaatteessa pystyy varautumaan useampaan päivään, mutta tiettyjen työssäkäyvien ihmisten voi olla vaikeaa päästä kauppaan "sopivana aikana" - meinaan sitä ettei tarvitsisi tehdä viikon rahtauksia kerralla (vieläpä ilman autoa!) :)

• joulurauha

Kyllä pitäis olla aikaa ostaa pakettinsa ennen jouluaattoa ja myös ruokakin. Turhaa hössötystä koko joululahjojen ostaminen. Ostaa sillon, kun tarvii. Lapsiperheissä vähän eri asia. Mutta kaupat KIINNI - annetaan kauppiallekin joulurauha.

• Dubio

Kyllä aattosunnuntai pitää olla vapaata kaupan työläisille. Omistajat ja johtajat istukoot tiskillä, jos se niin tuottoisaa on. Ainakin minä pysyn loitolla moisista paikoista.

• minäkin joskus
        Dubio kirjoitti:

Kyllä aattosunnuntai pitää olla vapaata kaupan työläisille. Omistajat ja johtajat istukoot tiskillä, jos se niin tuottoisaa on. Ainakin minä pysyn loitolla moisista paikoista.

Joskus kun olin kauppiaana 70-80 luvulla oli jouluaatto vuoden hiljaisin kauppapäivä mitataan sitä sitten asiakas määrin tai rahallisesti.En tiedä onko nykyään sitten tilanne toinen?Silloin olimme omalla porukalla töissä klo:9-12 myyjiämme emme pitäneet poissa perheittensä luota jouluaattona.Nykyisin taitaa tosin keskusliikkeet päättää kauppiaiden puolesta milloin ja kuinka pitkään pidät auki.Tai jos et pidä on mahdollista ettei avain sovikkaan joku kaunis aamu kaupan oven lukkoon.

• myyjä_

Aika erikoinen työ sinulla kun et ehdi hoitaa ostoksiasi niinä 17:nä päivänä kun kaikki kaupat (elintarvike-, vaate- ym)ovat ennen jouluaattoa auki. Itse asiassa jopa pienillä paikkakunnilla myös erikoisliikkeet palvelevat asiakkaitaan 34 päivää ennen joulua, välissä vain itsenäisyyspäivä jolloin kaupat toivon mukaan jatkossakin pysyvät kiinni. Tai sitten ei kun ihmiset muuttuvat uusavuttomiksi eivätkä osaa ajatella tarpeitaan yli yhden juhlapyhän.

• joulun odottaja
        myyjä_ kirjoitti:

Aika erikoinen työ sinulla kun et ehdi hoitaa ostoksiasi niinä 17:nä päivänä kun kaikki kaupat (elintarvike-, vaate- ym)ovat ennen jouluaattoa auki. Itse asiassa jopa pienillä paikkakunnilla myös erikoisliikkeet palvelevat asiakkaitaan 34 päivää ennen joulua, välissä vain itsenäisyyspäivä jolloin kaupat toivon mukaan jatkossakin pysyvät kiinni. Tai sitten ei kun ihmiset muuttuvat uusavuttomiksi eivätkä osaa ajatella tarpeitaan yli yhden juhlapyhän.

Juuri Jouluaattona, saattaa löytää edullisimmat lahjat ja kaikille suotakoon oma hetkensä milloin haluaa lahjansa ostella. Moni tykkää Jouluaattona tehdä ostoksia, silloin on mukava hetki rauhoittua ostosten tekoon. Joulupäivähän on varsinainen Juhla.

• joulurauha?
        joulurauha kirjoitti:

Kyllä pitäis olla aikaa ostaa pakettinsa ennen jouluaattoa ja myös ruokakin. Turhaa hössötystä koko joululahjojen ostaminen. Ostaa sillon, kun tarvii. Lapsiperheissä vähän eri asia. Mutta kaupat KIINNI - annetaan kauppiallekin joulurauha.

eipä sitä itse kauppiasta ole aattona meidän työmaalla näkynyt. kyllä siellä on ollut tavalliset puotipuksut, ja ihan ilman omaa suostumusta. työvuorolistojen tekijä päättää kuka "onnellinen" saa tänä aattona ahertaa, iloisena matti-myöhäisiä varten. jotain kiertoa vuoroissa on ollu, ja ei-perheellisiä yritetään käyttää eniten. mutta kauppiasta ei ole näkynyt.

• huhuu ja kukkuu

Ei jouluaattona tarvitse kauppaan päästä.
      Mitä jos kaikki muutkin työpaikat päättäisivät, että erikoisluvin tehdään töitä ympäri vuoden jokapäivä?!
      Järki hoi, älä jätä..

• voitaisiin

Pitää myös kirkot kiinni jouluna, ettei pappien tarvitsisi tehdä töitä pyhänä.

Ja tietysti poliisi ja palokunta voisi myös pitää vapaata sekä kaikenlainen prosessiteollisuus.

Sähköä ei kenenkään pidä jouluna tuottaa eikä lämpöä. Nuotio vaan kerrostaloasunnon lattialle.

Jos joku haluaa pitää kauppansa auki ja halukasta henkilökuntaa löytyy niin pitäköön.

Kamalaa holhoamista kokoajan Jos mua huvittaa tehdä duunia jouluna niin mähän teen, kun mulla onneksi on siihen mahdollisuus. Mitä se kenellekkään kuuluu, jos joku haluaa tehdä duunia ja jos joku haluaa kaupassa käydä ja kaupanaukiolo todetaan kannattavaksi liiketoiminnaksi ei sitä pitäisi, kuten juuri mitään muutakaan elinkeinotoimintaa, rajoittamaan.

• ääliöt

Mutta jos niin helvetin rahanahneita ovat - pitäköön kauppansa, vaikka kellon ympäri auki. ÄÄLIÖMÄISTÄ

• joppe7

eiköhän ne työntekijät saa työstään myös erikoispalkkaa? ei siellä talkoilla tarvii kenenkään olla

• että oikein erikoispalkkaa
        joppe7 kirjoitti:

eiköhän ne työntekijät saa työstään myös erikoispalkkaa? ei siellä talkoilla tarvii kenenkään olla

Kaupassa työskentelevät EIVÄT saa mitään erityisiä lisiä jouluaatosta, poikkeuksena tänä vuonna tuplapalkka koska aatto sattuu sunnuntaille. Mutta normaalilla palkalla siellä duunia painetaan, eli n.8-10€/tunti.... Eikä todellakaan vapaaehtoisesti. Isommassa kaupassa saattaa viisi työntekijää haluta töihin jouluna ja loput sitten pakotetaan.

Ja kaikki tämä siksi, että muutama tumpelo ei osaa ostaa maitoa tarpeeksi kaappiin kolmeksi päiväksi.

Ja niinkuin joku jo totesi, suurin osa ruokakaupan myynnistä on jouluaattona kyllä sitä kaljaa. Että ilosta kännistä joulua vaan kaikille.

• myyjä_
        voitaisiin kirjoitti:

Pitää myös kirkot kiinni jouluna, ettei pappien tarvitsisi tehdä töitä pyhänä.

Ja tietysti poliisi ja palokunta voisi myös pitää vapaata sekä kaikenlainen prosessiteollisuus.

Sähköä ei kenenkään pidä jouluna tuottaa eikä lämpöä. Nuotio vaan kerrostaloasunnon lattialle.

Jos joku haluaa pitää kauppansa auki ja halukasta henkilökuntaa löytyy niin pitäköön.

Kamalaa holhoamista kokoajan Jos mua huvittaa tehdä duunia jouluna niin mähän teen, kun mulla onneksi on siihen mahdollisuus. Mitä se kenellekkään kuuluu, jos joku haluaa tehdä duunia ja jos joku haluaa kaupassa käydä ja kaupanaukiolo todetaan kannattavaksi liiketoiminnaksi ei sitä pitäisi, kuten juuri mitään muutakaan elinkeinotoimintaa, rajoittamaan.

En ole vielä tavannut myyjää joka välttämättä haluaisi olla töissä jouluaattona. Kun menet kauppaan jouluaattona niin voin lyödä vetoa että myyjä joka sinua palvelee ei ole omasta tahdostaan töissä. Mutta koska kauppias on ovet päättänyt pitää auki, on jonkun oltava töissä. Mieti sitä kun käyt kaupasta aattoaamuna ostamassa maitotölkin. Tai sitten et vaan nautit joulurauhasta kotonasi!

• myyjä_
        joppe7 kirjoitti:

Palkka on normaali sunnuntain palkka eli kaksinketaisena tulee. Normaalista jouluaatosta ei tipu muuta kuin perustuntipalkka.

• Joulu on kaikilla

No kyllä moni onkin töissä myös Jouluna.
        Silti voi heilläkin olla Joulu ja Joulurauha. Asenteestä on kysymys, ei kauppojen kiinniolosta.

• kyllä
        joppe7 kirjoitti:

kyllä, olet oikeassa aatosta saamme 100% palkan, mutta se ei korvaa minulle ainakaan aikaa, jonka olisin voinut rauhassa viettää rakkaiden ihmisteni kanssa kotona. jos ei olisi pakko en olisi aattona töissä, maksettaisiin siitä vaikka mitä.

• _kaupantäti_

kun huomasin kalenterista jouluaaton olevan tänä vuonna automaattisesti vapaana pävän osuessa sunnuntaille. Mutta taisi iloni olla ennenaikainen kun kuulin tästä poikkeuslupajärjestelystä.
      Toivottavasti ei toteudu järjestely meidän liikkeessa.

• pitää ovet

kiinni. Ovia taitaa pitää auki Kesko (ei kaikki), mutta SOK ei varmasti piittaa henkilöstön hyvin voinnista.

• Perheenäiti
        pitää ovet kirjoitti:

kiinni. Ovia taitaa pitää auki Kesko (ei kaikki), mutta SOK ei varmasti piittaa henkilöstön hyvin voinnista.

aattosunnuntaina kuten muinakin sunnuntaina. On ihan kiva kaupan työntekijöiden kannalta että osa kauppaketjuista ajattelee muitakin arvoja kuin voittoa. Koska ei sunnuntailisätkään perheellisille korvaa aaton yhteisiä tunteja lasten kanssa..luulen ma..

• toinen kaupantäti

Olin myös erittäin helpottunut, kun huomasin että jouluaatto osuu sunnuntaille ja siis "automaattisesti" vapaaksi. Vaan ei! Ja koska joulurauha julistetaan jo klo 12, pitäisi meidänkin olla siihen aikaan jo kotona rauhottumassa. Ostakaa ihmiset ne viime hetken kermat jo aatonaattona, kun kaupassa käytte myös silloin panikoimassa että ruoka loppuu parin päivän aikana, niin saataisi mekin olla ja viettää joulua!!

Joku varmasti on sitä mieltä että vapaaehtoisia varmaan löytyy ja jouluapua otetaan, mutta on aina kuitenkin oman henkilökunnan oltava töissä, ei se kauppa pelkillä apulaisilla pyöri!

Kyllä pistää vihaksi koko poikkeusjärjestely! Jos laki määrää että sunnuntaina saa avata vasta 12.00 ja jouluaattona on suljettava klo 13.00 niin pitäisivät siitä nyt sitten kiinni!

• Kauppiaiden tytär

Soisin kaikille liikealan ihmisille vapaan jouluaaton. Isä ja äiti tekivät elämäntyönsä yrittäjinä ja joka jouluaatto raahautuivat loppuunväsyneinä kotiin ja sitten piti vielä viettää joulua lasten kanssa. Äiti nukahti sohvalle ja isä nojatuoliin.

• perheellisille.
        Perheenäiti kirjoitti:

aattosunnuntaina kuten muinakin sunnuntaina. On ihan kiva kaupan työntekijöiden kannalta että osa kauppaketjuista ajattelee muitakin arvoja kuin voittoa. Koska ei sunnuntailisätkään perheellisille korvaa aaton yhteisiä tunteja lasten kanssa..luulen ma..

Maailmassa on myös aikaa vapaa aikaan. Ei kaikki ole vai sairasta ahneutta.

• joulu-muori

Aattona saavat pitää ovet kiinni niin kerrankin olisi kotona aattoaamu rauhallinen kun tietää että kaupat on kiinni.

• samanlainenko

joo miksi ihmeessä tästä kauppahommasta pitää tehdä tällanen numero? onhan muutkin työpaikat auki jouluaattona?Vai eikö ole ennen mieleen juolahtanut että ihmisiä on töissä jouluaattona ihan muissakin työpaikoissa kuin pelkästään kaupassa...työ se on siinä missä muutkin työt...kyllä se kandee olla töissä aattona kun saa tupla palkat yms.ja jotkut tarvii sen rahan ja hyvä niin että ihmiset saa rahaa jouluaatosta...ei pidä olla kateellisia muille...

• kummallinen

joo miksi ihmeessä tästä kauppahommasta pitää tehdä tällanen numero? onhan muutkin työpaikat auki jouluaattona?Vai eikö ole ennen mieleen juolahtanut että ihmisiä on töissä jouluaattona ihan muissakin työpaikoissa kuin pelkästään kaupassa...työ se on siinä missä muutkin työt...kyllä se kandee olla töissä aattona kun saa tupla palkat yms.ja jotkut tarvii sen rahan ja hyvä niin että ihmiset saa rahaa jouluaatosta...ei pidä olla kateellisia muille...

• Ironlady
        samanlainenko kirjoitti:

Olen ollut itse kassana 86-93.Siihen aikaan kaupat oli aattona auki 15.00.Minulla oli kotona kolme kouluikäistä lasta,jotka protestoivat kiukkuisina sitä,että äiti joutui olemaan aattona töissä enkä siitä pitänyt itsekään.Enemmän kuin mielelläni olisin ollut ilman sitä aaton palkkaa lisistä ja mieheni työkyvyttömyyteen johtaneesta sairaudesta huolimatta.Olin perheen pääasiallinen huoltaja,mutta silti tuntui kuin koko joulu ois ollu pilalla,jäi kuuntelematta Joulurauhan julistus,saunaan meno jäi melkein iltaan,koska työmatkoihin meni aikaa niin että olin kotona vasta 16.00 jälkeen ja hyvin väsyneenä.Joulun tarkoitus ei alunperin ole ollut suuri kulutus juhla,mielestäni ne rahat kerkii kyllä kuluttamaan ennen aattoakin ja jos vedotaan tuoretuotteiden säilymiseen niin ei sen pitäisi nykyaikana olla mikään ongelma jääkaappien,kylmävarastojen sun muitten aikana.Eli kauppojen pitäisi ehdottamasti olla kiinni jouluaattona oli se mikä viikonpäivä tahansa.Monet isot tehtaatkin,jossa muuten tehdään katkeamatonta kolmivuorotyötä,ajetaan alas jouluksi,palo-pelastus- ja sairaanhoito ihmiset ovat tiennet jo ammattiinsa hakeutuessaan,että näissä töissä ollaan myös juhlapyhinä eli he ovat tehneet oman valintansa jo opiskeluaikanaan ja hyväksyneet työhönsä liittyvät erityispiirteet.

• Mika34

Ei todellakaan tarvitse olla auki enää joulu aattona. Kaupan ihmisetkin tarvitsevat oman joulurauhan. On se kumma jollei kerkiä tekemään ostoksia ennen aattoa. Koko joulu on tupattu niin kaupalliseksi jo että on hyvä vaan että ihmiset kerkiävät jo rauhoittua aattona.

• Mollie25

Muistelen vielä aikaa kun lapsena äiskä kävi perjantaina ostamassa koko viikonlopun sapuskat. Eikä tuosta edes ole kovin kauaa.

Tuo joulurumba alkaa joka vuosi vähän aikaisemmin - tai ainakin siltä tuntuu - että minä en ainakaan tarvitse sitä ylimääräistä päivää ostosten tekoon.
      Luulisi, että joululahjojen ostoon on veronpalautusten jälkeen ihan tarpeeksi aikaa ilman, että kaupat avaisivat ovensa "poikkeuksellisesti" jo kello 7 aamulla.

Pitäisivät kaupat kiinni 24.-27.12 ihan täysimääräisesti, jotta ihmiset kenties ehtisivät mukaan siihen "joulun" tunnelmaan. Mutta rahastaa täytyy..

• Saikku

Hyvin sanottu. Annetaan joulurauha myös myyjille.

• tonttutorvinen

aivan, yhdyn samaan kanssasi

• Saratska

Ei, kaupan henkilökunnallekin on suotava jouluaatoksi ja seuraaviksi kahdeksi päiväksi loma, sillä he joutuvat kestämään paljon joka ikinen päivä.

Ihan niin ku juha210 sanoikin, että täytyy olla tollo jos ei osaa varautua kolmen päivän eväillä tai yleensäkään hoitaa myös muita ostoksiaan riittävän ajoissa.

Minä en noina kolmena päivänä tasan kaupassa käy. Se on ihan selvä.

• sohvi

ei tarvi ei. Kyllä jouluna on oltava ruokaa kotona niin että saa yöllä syödä ja kolme päivää putkeen.
      Ja sitä paitsi on se kiva jos työntekijöillä ois kerrankin koko aatto vapaana.

• Joulurauhaa

Ei todellakaan tarvii olla auki. Joulu on muuttunut muutenkin markkina humuksi. Ajatelkaa nyt työntekijöitä, kai hekin tarvii aikaa joulun viettoon.Minä en ainakaan aijo aattona enää kaupoille mennä.

• joulurauha

kyllä kaupat pitää olla aattona kiinni.

• olla auki

jokaisella on jääkaapit ja ehkä pakastimetkin,en mene jouluaattona kauppaan.

• Viimetippa

Ostan kaikki joululahjat aina aattona pari tuntia ennen kauppojen sulkeutumista. Silloin mm. Stockkalle ei ole yhtään muita asiakkaita, joten homma sujuu todella ripeästi.

Ehdottomasti kaupat auki!

• oikea joulu

tosiaankaan ole joulumieltä, joulurauhasta puhumattakaan, tuossa sun touhussas.
        Kaupat KIINNI aattona ja joulumieli myös myyjille.
        Yrittäkää ny rakkaat ihmiset hillitä se kulutushysteria edes yhtenä päivänä vuodesta ja antakaa siitä vapautuva aika perheellenne, läheisillenne tai ystävillenne, sillä se on paljon arvokkaampaa kun joku ostettu krääsä jota on jo nurkat ennestäänkin täynnä.

• kaarina45
        oikea joulu kirjoitti:

Yrittäkää ny rakkaat ihmiset hillitä se kulutushysteria edes yhtenä päivänä vuodesta ja antakaa siitä vapautuva aika perheellenne, läheisillenne tai ystävillenne, sillä se on paljon arvokkaampaa kun joku ostettu krääsä jota on jo nurkat ennestäänkin täynnä.

Myyjät saavat kuitenkin palkkansa kaikkine lisineen. Miksi vastustaisin jouluaaton aukioloa? Myyjistä kuitenkin suurin osa on täysin vapaaehtoisesti töissä jouluaattona. Minä taas haluan, että pääsen ostoksille juuri silloin kun itse haluan. Usein muuten jouluaattona on aina ollut kiva tehdä ostoksia erityisesti kello 12 jälkeen. Minulla on maksukykyä ja haluan sille myös vastinetta.

• eläkeläinen-
        kaarina45 kirjoitti:

Myyjät saavat kuitenkin palkkansa kaikkine lisineen. Miksi vastustaisin jouluaaton aukioloa? Myyjistä kuitenkin suurin osa on täysin vapaaehtoisesti töissä jouluaattona. Minä taas haluan, että pääsen ostoksille juuri silloin kun itse haluan. Usein muuten jouluaattona on aina ollut kiva tehdä ostoksia erityisesti kello 12 jälkeen. Minulla on maksukykyä ja haluan sille myös vastinetta.

Meillä on ostettu yksi lahja jokaiselle, mutta taitaa jäädä sekin ostamatta tänä jouluna. Köyhät kyykyyn vaan. Päräytä sä vaan mersullas, vaikka viroon jouluostoksille. Närkästynyt.

• Marpar

Taidat olla vähän greisi. Ajattele , onhan työntekijilläkin lapsia odottamassa kotona . Osto aikaa luulisi olevan riittävästi. Osta syyskesällä iltaisin 20-21.00 välillä on aika rauhallista joka ilta.

• tämä on?
        kaarina45 kirjoitti:

Jos ei, niin eipä käy kateeksi Kaarina-parkaa.

• ed.
        tämä on? kirjoitti:

Jos ei, niin eipä käy kateeksi Kaarina-parkaa.

Et taida tietää, kuinka moni Suomessakin asuu köyhyysrajan tuntumassa ja jonottavat leipäjonossa. Sinne nyt ei ole vielä tarvinnut mennä, mutta ei kaukana ole. Miksi pitää haalia lahjoja just jouluaattona - onneksi oma poikani ymmärsi jo 10-vuotiaana, että ostetaan sitten, kun tarvitaan ja käytetään alennusmyynnit hyödyksi. 46-v eläkeläisäiti.....

• tarkoitin
        ed. kirjoitti:

Et taida tietää, kuinka moni Suomessakin asuu köyhyysrajan tuntumassa ja jonottavat leipäjonossa. Sinne nyt ei ole vielä tarvinnut mennä, mutta ei kaukana ole. Miksi pitää haalia lahjoja just jouluaattona - onneksi oma poikani ymmärsi jo 10-vuotiaana, että ostetaan sitten, kun tarvitaan ja käytetään alennusmyynnit hyödyksi. 46-v eläkeläisäiti.....

provoepäilyilläni. Oli hieman sen tyyppinen ostovoimakirjoitus.

• 4 : n lapsen äiti
        kaarina45 kirjoitti:

"kauppojen täytyy olla auki jouluaattona.!!! Ajatelkaa ihmisiä ketkä tulevat lomilta jouluaattona..!! Antakaa heidänkin ehtiä käydä kaupoissa"!!!!!

• arvokasta ja ihanaa
        oikea joulu kirjoitti:

Joulu on lahjojen antamista ja saamista. Krääsää ei kenenkään ole pakko ostaa.
        Meillä ei ole krääsää nurkat täynnä, monella taitaa olla.
        Jouluna on ihanaa muistaa rakkaimpiansa lahjoilla. Parasta lahjojenosto aikaa. Kalliita juuri ennen Joulua, mutta jo aattona saa halvemmalla.

• aatto on aatto
        Marpar kirjoitti:

Taidat olla vähän greisi. Ajattele , onhan työntekijilläkin lapsia odottamassa kotona . Osto aikaa luulisi olevan riittävästi. Osta syyskesällä iltaisin 20-21.00 välillä on aika rauhallista joka ilta.

Miksi latelet ihmisille, milloin heidän pitäisi Joululahjansa ostaa? Myyjät tietävät tehtävänsä ja myyjiksi mentyään myös työajat. Monella alalla tehdään töitä myös Jouluna. Vapaamielisyyttä ja Joulurauhaa kaikille.

• saa mitään
        kaarina45 kirjoitti:

lisiä. NORMAALI SUNNUNTAIN PALKKA... ja monet eivät todellakaan halua olla jouluna töissä. Meillä ainakin suurin osa haluaa matkustaa jouluksi perheidensä luo rauhoittumaan mutta kun ei vain onnistu kun niin monet ovat anoneet lomaa jouluksi ja pomo päättää ketkä joutuvat jäämään jouluksi töihin. Epäreilua kun varsinkaan kauppakeskusten pomot eivät itse ole töissä mutta laittavat muut töihin. MENIPÄHÄN TAAS TÄMÄKIN JOULU PILALLE SINUN KALTAISTESI TAKIA. Ihmiset eivät myöskään tajua kun tulevat sisään liikkeeseen 2 minuuttia ennen sulkemis aikaa ja jonoja riittää välillä helposti puoli tuntia yli sulkemis ajan että myyjät joutuvat olemaan heidän takiaan yliaikaa.. eikä saada mitään ylityö korvausta...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! toivottavasti et asioi ainakaan meillä päin!

• joutuvat olemaan
        4 : n lapsen äiti kirjoitti:

"kauppojen täytyy olla auki jouluaattona.!!! Ajatelkaa ihmisiä ketkä tulevat lomilta jouluaattona..!! Antakaa heidänkin ehtiä käydä kaupoissa"!!!!!

poissa rakkaidensa luota koska toiset eivät viitsi käydä kaupassa vaikka päivää ennen jouluaattoa vaan haluavat änkeä ostoksille juuri sinä ainoana päivänä vuodessa kun monet haluaisivat matkustaa perheidensä luokse tai viettää muuten vaan rauhallisen perinteisen joulun... mene itse töihin jouluna kauppaan ja kerro sitten onko reilua. Mitään lisä palkkaa eivät myyjät saa joulusta. Onko reilua? kaikki eivät todellakaan halua olla töissä jouluna mutta eivät voi itse siihen vaikuttaa.

• minähän se..
        joutuvat olemaan kirjoitti:

poissa rakkaidensa luota koska toiset eivät viitsi käydä kaupassa vaikka päivää ennen jouluaattoa vaan haluavat änkeä ostoksille juuri sinä ainoana päivänä vuodessa kun monet haluaisivat matkustaa perheidensä luokse tai viettää muuten vaan rauhallisen perinteisen joulun... mene itse töihin jouluna kauppaan ja kerro sitten onko reilua. Mitään lisä palkkaa eivät myyjät saa joulusta. Onko reilua? kaikki eivät todellakaan halua olla töissä jouluna mutta eivät voi itse siihen vaikuttaa.

Olisi ihanaa viettää rauhallinen joulu.. ei kauppoja auki ja, jos kaupat ovat kiinni niin on todellakin rauhallisempaa.! Minä nimittäin asun miehenja lasteni kanssa aivan suuren kaupan vieressä. On ahdistavaa, kun porukkaa lappaa jouluaattona kauppaan.. OSTAISIVAT OSTOKSENSA ENNEN JOULUA!!!!

• niiiiiiiiiinpä
        4 : n lapsen äiti kirjoitti:

Suunnittele lomasi paremmin! Jouluaattohan on tiedettävästi se ainoa oikea päivä mihin on hyvä lopettaa loma käymällä kaupassa? =)

Joulurauhaa myyjille ehdottomasti! Kauppa on auki kyllä niin mukavasti etenkin noiden vapautuneiden aikojen vuoksi, lähi alepat joka pvä ma-su 7-23, pyhinä ei välttämättä ole auki tai on poikkeuksellisesti. Jos ei siinä ajassa kerkeä kauppaan niin ei tarvi keretäkkään!

• MIKSI?
        niiiiiiiiiinpä kirjoitti:

Suunnittele lomasi paremmin! Jouluaattohan on tiedettävästi se ainoa oikea päivä mihin on hyvä lopettaa loma käymällä kaupassa? =)

Joulurauhaa myyjille ehdottomasti! Kauppa on auki kyllä niin mukavasti etenkin noiden vapautuneiden aikojen vuoksi, lähi alepat joka pvä ma-su 7-23, pyhinä ei välttämättä ole auki tai on poikkeuksellisesti. Jos ei siinä ajassa kerkeä kauppaan niin ei tarvi keretäkkään!

MIKSI SINÄ NOSTIT IKIVANHAN ALOITUKSEN VUODELTA 2006? MIKSI SEN TEIT?!?

• erkki esimerkki

En välttämättä kannata jouluaattona kauppojen aukioloa, mutta se voi olla niille vähän hankalaa, jotka viettää joulua suvun, tai ison perheensä kans. Ison väkijoukon kans on vähän hankala ennustaa ruoan menekkiä ja sitäkautta voi tulla pieniä yllätyksiä. Kyllähän tommonen muutaman henkilön pienperhe ennakoi helpohkosti kaiken tarvittavan, ja ostaa ajoissa sen määrän ruokaa sun muuta, mitä tarvii.

• myyjä itsekin

Mielestäni ruokakaupat voisivat olla auki, mutta vain yhteentoista. Myyjien pitäisi saada kassat laskettua ja ehtiä kotiinsa joulurauhan julistukseen mennessä!!!

• Perheenäiti

Jos tänä pakastimien ja jääkaappien aikakautena porukat ei osaa ostaa ruokaansa muutamaksi päiväksi etukäteen niin saavat sitten vaikka syödä kaurapuuroa tai järsiä kynsiään.
        Vai ollaanko sitä niin uusavuttomia, että ei vielä tänään tiedä mitä huomenna tekisi mieli syödä?????
        Myyjät joutuvat marraskuusta lähtien olemaan töissä pyhää arkea yli ilta yhdeksään, mutta eihän nämä ilta kuuteen mennessä kotiutuvat sitä tajua. Kesäsunnuntaitkin ovat myyjän työpäiviä kun muu kansa löhöää rantsulla ja nauttii kesästä.

• töissä aattoiltanakin
        Perheenäiti kirjoitti:

Jos tänä pakastimien ja jääkaappien aikakautena porukat ei osaa ostaa ruokaansa muutamaksi päiväksi etukäteen niin saavat sitten vaikka syödä kaurapuuroa tai järsiä kynsiään.
        Vai ollaanko sitä niin uusavuttomia, että ei vielä tänään tiedä mitä huomenna tekisi mieli syödä?????
        Myyjät joutuvat marraskuusta lähtien olemaan töissä pyhää arkea yli ilta yhdeksään, mutta eihän nämä ilta kuuteen mennessä kotiutuvat sitä tajua. Kesäsunnuntaitkin ovat myyjän työpäiviä kun muu kansa löhöää rantsulla ja nauttii kesästä.

En itekään kannata kauppojen aukioloa yleensäkään sunnuntaisin enkä ainakaan jouluaattona, mutta tarvii tähän kommentoida, että on sitä muutkin töissä sunnuntaisin/juhlapyhinä, vai miten luulet sairaaloiden toimivan, entä linja-auton, junan tms liikkuvan...? Eli, ei ne kaupan tädit ja sedät ole ainoita työnraatajia. Myyjät ei sentään öitään vietä töissä, kuten edellämainitut.

• Myyjä itsekin
        töissä aattoiltanakin kirjoitti:

En itekään kannata kauppojen aukioloa yleensäkään sunnuntaisin enkä ainakaan jouluaattona, mutta tarvii tähän kommentoida, että on sitä muutkin töissä sunnuntaisin/juhlapyhinä, vai miten luulet sairaaloiden toimivan, entä linja-auton, junan tms liikkuvan...? Eli, ei ne kaupan tädit ja sedät ole ainoita työnraatajia. Myyjät ei sentään öitään vietä töissä, kuten edellämainitut.

Myyjät, varsinkin pienemmissä liikkeissä tekevät esim. jouluviikon töitä ilman vapaa päiviä.eli jos aatto sunnuntaina tulee myyjille seitsemän päivän työviikko.Muuten ei kaupoissa ole riittävästi henkilökuntaa näin kiireisenä aikana.Kaikki kauppiaat kun eivät lisää henkilökuntaa palkkaa jouluksi vaan omalla porukalla pitää asiakkaat palvella.Missä välissä ne omat joulu valmistelut sitten hoidetaan?

• suurperheen äiti
        Myyjä itsekin kirjoitti:

Myyjät, varsinkin pienemmissä liikkeissä tekevät esim. jouluviikon töitä ilman vapaa päiviä.eli jos aatto sunnuntaina tulee myyjille seitsemän päivän työviikko.Muuten ei kaupoissa ole riittävästi henkilökuntaa näin kiireisenä aikana.Kaikki kauppiaat kun eivät lisää henkilökuntaa palkkaa jouluksi vaan omalla porukalla pitää asiakkaat palvella.Missä välissä ne omat joulu valmistelut sitten hoidetaan?

Ite olen suuren sairaalan työntekijä. Meidän osastolla töitä tehdään päivystysluontoisesti - pisin työvuoro joulun aikoihin 22½h yhteenmenoon. Tämän ekstrapitkän työvuoron lisäksi on normaalit työpäivät arkena, joten eipä sitä itellekään paljoa aikaa jää joulua valmistella.

• Dupont

En välttämättä kannata jouluaattona kauppojen aukioloa, mutta se voi olla niille vähän hankalaa, jotka viettää joulua suvun, tai ison perheensä kans. Ison väkijoukon kans on vähän hankala ennustaa ruoan menekkiä ja sitäkautta voi tulla pieniä yllätyksiä. Kyllähän tommonen muutaman henkilön pienperhe ennakoi helpohkosti kaiken tarvittavan, ja ostaa ajoissa sen määrän ruokaa sun muuta, mitä tarvii.

• Pukki 2000

Joulu on vain kauppiaiden juhla ja tietysti lasten.

• kotimies

onhan juttu niin että kauppiaat tienaavat jouluna kohtalaisesti,mutta täytyyhän jonkun kauppiaitakin elättää!

• Ehdottomasti

Joulurauhakin julistetaan jo puolenpäivän aikaan.

Olisi kohtuullista että myyntityössä työtään tekevät voisivat edes silloin päästä Jouluaatosta nauttimaan kun se sattuu Sunnuntaille.
      Ennen oli näin, eikä se ketään häirinnyt, pikemminkin päinvastoin.

Annetaan joskus oikea Joulu myyntityössä olevillekin.

• KIINNI!!

Herrjee ihmiset!! Jouluna kuuluu rauhoittua ja ottaa rennosti...!! Ei silloin pidä tehdä ostoksia..(vaikka itsekin pidän shoppailusta) mutta joulun ajan olen ilman mitään kauppoja ym.!!
      On kumma tosiaan jos ihmiset eivät osaa ostaa ruokaa usealle päivälle!!:O ihmettelen suuresti.

hyvää joulunodotusta*~*~*~*

nimim.shoppailuholisti.

• tyttö oulusta -88

Siis mitä ihmettä?! Ei ole montaa päivää vuodessa, jolloin kaupat olisivat kiinni ja ihmisillä tilaisuus viettää laatuaikaa kaikkien läheistensä kanssa! Miksi kaupallisuuden pitäisi saada pilata nekin harvat päivät?! EN KANNATA, EN TODELLAKAAN!

• nalle850

olen sitämieltä että kaupat saisivat pitää ovensa kiinni jouluaattona..aattona kuuluu rauhoittua perheensä ja rakkaitten ihmisten kanssa....

• hansus

mieltä olen, semmoinen on todella avuton jonka pitää vielä jouluaattona päästä ostoksille. Ei sitä ennenkään pidetty kauppoja auki sunnuntaisin, kyllä piti osata elämisen tarpeet viikolla.

• "Jussi"

Jos joku haluaa pitää kaupat auki Jouluaattona, hällä ei ole mitään oikeutta puhua siitä ,että ihmiset on rauhattomia, levottomuus ja väkivalta lisääntyy, koska ei voi HILJENTYÄ. Ne jota ei "kerkiä" ennen aattoa kauppaan, saavat tyytä "köyhempään" Jouluun.

• Etukäteen shoppailija

Eiköhän ihmisillä sen verran ole aikaa,että voivat käydä ostoksilla päivää tai paria aiemmin.Vaikken mikään uskovainen olekaan,kyllä joulu minusta on aikaa,jolloin pitäisi rauhoittua eikä lähteä kiireessä touhottamaan kauppaan ihmispaljouteen.Sitä paitsi siinähän vaan iskisi stressi.

• perheen äiti

Perheen äitinä/myyjänä toivon että kaupat ovat
        kiinni!!!!Hirveä stressi meikäläisille.

• meistä asiakkaista
    • tarvitse

Minusta kaupat voisivat olla hyvin kiinni jouluaattona!

• pienienkeli1

Olen samaa mieltä! Jouluna (ja sen jälkeisinä päivinä 25. ja 26.)kaupat voisivat olla kiinni. Ihmisten pitäis pystyy varautumaan kolmenpäivän ruokiin. Minkä takia yleensäkkin pitäis päästä joka ikinen päivä kauppaan, kun voi ostaa aina kerralla parin päivän ruuat....???

• *miss*

Joulua ennen kaupoissa on niin kauheat ruuhkat, että hulluksi tulee.Mutta kuitenkin luulen että pärjään ilman yhden päivän.
      Jouluaaton jälkeen täytyy kauppojen olla ehdottomasti auki, ainakin jonkun aikaa, että voi santsata ruokavarastoa.

Vähän ihmetyttää kun ihmiset purnaa jostain kaupan aukiolosta. Itse menen baariin töihin jouluaattona. Jouluaatto meneekin nukkuessa ja samoin seuraava päivä. Saapahan ainakin hyvin palkkaa. Että joulu yö, juhla yö.

• paljon nähnyt

ei ennenkään ollut kaupat auki kun klo 9-17 välisen ajan lauantaina klo 9-13 eikä puhettakaa
      sunnuntai aukiolo ajoista se oli silloin ennen
      hyväöän aikaan.ei ollut jääkaappeja eikä pakas-
      timia toimeen tultiin siinä suhteessa paremmin.
      jouluaatto kuuluu myyjille vapaaksi ainakin nyt
      pyhänä.ja kaupat kiinni joka päivä viimeistään
      klo 18.00 myöls sunnuntaisin.ellei ehdi kauppaan
      näinä aikoina kuolkoon nälkään,eikä kaljan puu-
      teeseen kuole.

• tiituska80

Kyllä jokainen pystyy sen verran varautumaan pariin pyhään ja jos joku loppuu, niin sitten loppuu!!

Haluan myös ajatella niitä lapsia joiden vanhemmat ovat työssä jouluna, ja nyt edes kaupan äidit ja isät voisivat aloittaa joulun jo aattoaamusta..

• joulumuori

Minua varten ei tarvitse pitää kauppoja auki aattona ! Toivon Joulurauhaa myyjillekkin !

• pentti56

En ymmärrä moista puhetta, että kauppojen pitäis olla kiinni, kun nyt jouluaatto sattumoisin on sunnuntai.

Työntekijät saavat kyllä palkkansa ja meille asiakkaille on taattava mahdollisuus tehdä ostoksia vielä viime hetkeen asti.

Suomessa sais kaupat olla auki joka päivä!!!

• masa33

Olen samaa mieltä. Ollaan monella muillakin aloilla töissä jouluaattona, miksei sitten kaupanalalla?

• Joulua vain kaikille
        masa33 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ollaan monella muillakin aloilla töissä jouluaattona, miksei sitten kaupanalalla?

Jouluaattona kaupassa on ihana Jouluntunnelma. Joillain se saattaa olla ainoa Jouluntunnelma, kenties?

• kaupan täti

lähikaupassa viime vuonna oli tosi hiljainen aatto, ei suurtakaan tappiota olisi tullut vaikka olisi koko puoti pidetty kiinni. ja kun kauppa meni yhdeltä kiinni, niin eiköpä viittä vaille yksi rynninyt nuori mies sisälle ostamaan HAMMASLANKAA!
      muuten ostokset on aikalailla kaljaa, kaljaa, tupakkaa ja kaljaa, jokunen kermanostaja.
      voi kun oliskin tänä vuonna edes se aatto vapaata...

• toinen kaupan täti

kaupoille jouluaaton aatto on yksi kiireisimmistä päivistä.mielestäni olisivat voineet päättää,että lauantaille olisi kaupat olleet auki klo 21 asti ja sunnuntaina kiinni.

• ei kiinnosta

jouluaattona kaupoissa käynti, on ahdistavaa mennä kiire aikaan ostoksille, kun kaupat on täynnä ihmisiä. Olen hermoheikko ja en jaksa jonottaa kassalle pääsyä ryysiksessä ja lapsien kitinöissä ja kätinöissä. Ja aikuiset siellä tukkivät kärryinensä kaikki kulkureitit.
      Onneksi en ole niin jouluihminen joten ei tarvitse hössöttää. En laita kummosempia joulukekkereitä ja sen takia ei tarvi joulu sapuskaankaan hirveästi panostaa, pärjään vaikka kaurapuurolla.Lahjojakaan en aio hankkia niitä odottaville sukulaisille eli siinäpähän jokainen joulunsa viettäkööt miten lystää.

• Suomalainen mies

Jouluaattona on kaupat pidettävä kiinni tänävuonna, koska aatto osuu sunnuntaille. Muina vuosinakin kaupat on suljettava jouluaattona klo 11.30 jotta kaikki kynnelle kykenevät pystyisivät hiljentymään joulurauhan julistukseen klo 12.00.
        Siis kiinni, mutta arkisin ennen joulua saa olla minun puolesta vaikka koko yön auki.

• lintulauta

Ei tarvitsisi olla auki. Itse olen kahden vaiheilla menenkö töihin silloin. Saisin pitää 4 päivää vapaata,mutta kun siitä päivästä (n.5h) saisi aikas hyvin "ruokarahaa". Perheessämme ei ole kun mies ja koira.

• Rauhaisaa Joulua odottava

Mielestäni kaupat pitäisi pitää kiinni Jouluaattona ja joulunpyhinä aina! Perusteluna se, että ihmisille tekisi todella hyvää rauhoittua edes silloin. Kaipaan lapsuuden rauhallisia Jouluja, jolloin pysyttiin kotona perheen kanssa ja nautittiin.

• julgubbe

"Kaipaan lapsuuden rauhallisia Jouluja, jolloin pysyttiin kotona perheen kanssa ja nautittiin"

Muistelepa tarkemmin, aiemmin aatto oli tosiaan aatto, jolloin valmistauduttiin varsinaiseen juhlaan ja sehän on joulupäivä. Nykyään jostain kumman syystä aatosta on tullut juhlapäivä. Taitaa johtua siitä, että silloin jaetaan lahjat (=joulun tarkoitus monelle).

Ja lapsuudessa? Kuusikin tuotiin sisään vasta aattona ja koristeltiin puolenpäivän aikaan, radiosta tuli silloin ohjelma "Kuusta koristellessa". Jouluaattona tehtiin tällaisia valmistavia ja viimeisteleviä töitä ja alettiin rauhoittuva joulun viettoon.

• kummaa

On se kummaa et tuntuu, et ihmiset kuolee nälkään jos kaupat ei ole sunnuntaisin auki.. onko todella niin vaikeaa tehdä ostokset muutamalle pyhäpäivälle.. eikö ihmisten järki leikkaa sen vertaa et pystytään suunnittelemaan muutaman päivän ruoan tarve??!! miten ennen selvittiin kun kaupat oli auki klo 10-19 ja lauantaisin 10-13... ja sunnuntait aina kiinni..Ja mitä muihin kauppoihin tulee, niin jouluhan tulee kauppoihin jo lokakuussa, et mielestäni lahjoja ja muita on kyllä jokaisella aikaa hakea!!
      Suodaan nyt kerrankin vapaata myös kaupanalan ihmisille, joilla on myös varmasti elämää työn ulkopuolella, perhe, pieniä lapsia jne.

• nietos

Ei missään nimessä kauppojen tarvitse olla aattona auki,oli se aatto minä päivänä tahansa.En voi tajuta,ettei kauppaan voi mennä ennemmin,eihän joulu ketään yllätä.Minulla on yli 30km kauppaan,silti käyn jo paripäivää ennen aattoa ostoksilla.Järki hoi,joulu on hiljentymisen aikaa...............

• oululainen

miun puolestani kaupat kiinni. työntekijät sinne minne kuuluvat eli perheen pariin jouluksi. sillä kyllä minä aiakin haluaisin olla jouluaaton kotona mieluummin kuin töissä.

• vuorotyössä molemmat

Me olemme töissä aattona ainakin klo 14.30 asti, joten emme ehtisi kauppaan kuitenkaan. Koska aatto on sunnuntai, kauppojen kuuluu olla kiinni. Olkoon ilman sapuskaa ja joululahjoja ne, jotka eivät mukamas muulloin ehdi kauppaan.

• geisha2

Enemmistö näyttäisi vastustavan jouluaaton aukioloa. Eli tee niin kuin omasta mielestäsi oikein on. Käy kaupasssa, jos se mielestäsi on tarpeellista, jos ei, älä mene.
      Itse aion viettää aattoa muulla tavoin kuin kaupassa!

• carita

mitä ihmeen väliä sillä on ,että onko kaupat auki?
      jos joku haluaa tehdä silloin töitä, eikö ole hyvä
      jos on töitä tarjolla?

• Myyjä itsekin

Mutta kun se aattona työskentely ei aina ole vapaa ehtoista.Ei siitä oikein voi kieltäytyäkään vaikka haluaisikin.Ne ketkä haluavat töissä olla ilmoittautuisivat sitten vaikka vapaa ehtoisiksi niin saisivat muut jäädä kotiin.

• Viisaasti ajatteleva 1342
        Myyjä itsekin kirjoitti:

Mutta kun se aattona työskentely ei aina ole vapaa ehtoista.Ei siitä oikein voi kieltäytyäkään vaikka haluaisikin.Ne ketkä haluavat töissä olla ilmoittautuisivat sitten vaikka vapaa ehtoisiksi niin saisivat muut jäädä kotiin.

... Ja, kun sitä nyt kysytään niin vastaa kunnolla..!!

• susanna_76

Minun mielestä olisi hyvä jos kaupat olisi edes esim 7-10 auki aattona, koska lapsiperheessä on ärsyttävää ostaa sillon edelisenä päivänä monen päivän ostokset. Ja edelinen päivä on la. joka tarkoittaa sitä että kaupathan on auki vaan kello 18

• myyjä+kolme lasta

Niinpä! Vaan mitä teen minä jolla kolme lasta ja ammattina myyjä. Joskus ne ostokset on vaan tehtävä.
        Vaikka olis aattona töissä ja saatanpa olla aaton aattonakin. En ole töissä ruokakaupassa joten työssä käyntiä ja ruokaostoksiä ei voi oikein yhdistääkään.

• miksei....

tosin myyjänä tiedän sanoa että vähemmistö käy kaupassa pyhinä sillon 7-10. ei, kyllä suurin osa käy viime tingassa eli joskus 11-13. ihan turhaa aukasta niin aikasin aamulla kun pari aamuvirkkua vaan käy

• täällä olaan

valmiit arvailemaan milloin kelläkin on aikaa ja ohjeistamaan miten sen käyttää.

Laatuaikaa perheen kanssa - minkä vitun perheen vanhemmat kuolleet eikä lapsia (tiettävästi) ole.

Entäs jos vaikka joutuu viikoksi sairaalaan ennen joulua ja pääsee aatonaattona pois. Sitten jollaain kainalosuvoilla hakemaan kilokaupalla sapuskaa.

Miksi kaupanala pitäisi olla eritysasemassa.

Kyllähä sähkölaitoksetkin pyörii ja terveydenhuolto.

Rosvotkaan eivät vietä rauhallista jouluaattoa, joten poliisinkin pitää päivystää samoin rajavartiosto.

Palomiesten pitää olla dunissa, koska joulunahan vasta tulipaloja syttyykin.

Rajavartiosto tapaa valvoa rajoja myös jouluna ja lämpövoimalat tuottaa lämpöä jne....

Jos joku haluaa jotain myydä ja toinen jotain ostaa ei sitä pitäisi lainsäädännöllä estää.

Täällä on muutenkin tarpeeksi holhousta niin kaupanalan pitäisi ainakin saada olla auki jokapäivä kellon ympäri. Siis saada olla ei tarvitse, jos katsoo sen kannattamattomaksi.

Eivätkä kaikki sitä paisti vietä joulua lainkaan edes kristityt.

Menkää muualle holhoamaan älkääkä täällä tulko kertomaan miten mä haluan aikani käyttää.

• järkeä voi käyttää

Toki sairaanhoitajat, palomiehet ja poliisit joutuvat olemaan töissä jouluaattona ja muinakin pyhinä, koska he ovat ammatissa, jossa on vain pakko jonkun olla töissä. Ihmisiä loukkaantuu ja tulipaloja syttyy joulunakin ja siksi heitä tarvitaan. Mutta mitä tapahtuu jos kaupat ovat kiinni? EI MITÄÄN!

Samantien voisi sanoa, että joku haluaa käydä esim. pankissa aattona hoitamassa raha-asoita, eli pankit auki, joku haluaa ottaa vakuutuksen juuri jouluaattona, eli vakuutusyhtiöt ja muut toimistot auki vaan!!! Nämäkin asiat osataan hoitaa ajoissa, miksei siis kaupassa käyntiä.

Itse olen kolmivuorotyössä 60h/viikko ja silti kerkeän kauppaan ja muille asioille hyvissa ajoin. Ei tarvitse enää jouluaattona lähteä myyjiä kiusaamaan.

• Eroa baariin?
        järkeä voi käyttää kirjoitti:

Toki sairaanhoitajat, palomiehet ja poliisit joutuvat olemaan töissä jouluaattona ja muinakin pyhinä, koska he ovat ammatissa, jossa on vain pakko jonkun olla töissä. Ihmisiä loukkaantuu ja tulipaloja syttyy joulunakin ja siksi heitä tarvitaan. Mutta mitä tapahtuu jos kaupat ovat kiinni? EI MITÄÄN!

Samantien voisi sanoa, että joku haluaa käydä esim. pankissa aattona hoitamassa raha-asoita, eli pankit auki, joku haluaa ottaa vakuutuksen juuri jouluaattona, eli vakuutusyhtiöt ja muut toimistot auki vaan!!! Nämäkin asiat osataan hoitaa ajoissa, miksei siis kaupassa käyntiä.

Itse olen kolmivuorotyössä 60h/viikko ja silti kerkeän kauppaan ja muille asioille hyvissa ajoin. Ei tarvitse enää jouluaattona lähteä myyjiä kiusaamaan.

Joku voi kuitenkin joutua käymään kaupassa jouluaattona.Sitäpaitsi on osa baareistakin auki jouluaattona, eikä ihmisiä kuole vaikka ne laitettaisiin kiinni jouluaattona. En siis näe ero nuiden välillä. Kaupassa asiakkaat ovat vain helpommin palveltavissa, kuin baarissa. Baarissa porukka on sisälle tultaessa jo kunnon humalassa ja illanmittaan juomaa maistuu normaalia reippaammin. Sitten jos on ollut huono joulu se puretaan henkilökuntaan tai toiseen asiakkaaseen ja pilataan näiden joulu. Baarissa työskentely olis varmasti suurelle osalle kansaa valaiseva kokemus asiakaspalvelusta, kun hermoja ei saisi menettää ja asiakas on muka aina oikeassa. Joten ennenkuin alatte nyyhkimään kaupanaukioloja, niin miettikää tuota.
        ps. Rakastan kuitenkin työtäni.

• kokemus puhuu
        Eroa baariin? kirjoitti:

Joku voi kuitenkin joutua käymään kaupassa jouluaattona.Sitäpaitsi on osa baareistakin auki jouluaattona, eikä ihmisiä kuole vaikka ne laitettaisiin kiinni jouluaattona. En siis näe ero nuiden välillä. Kaupassa asiakkaat ovat vain helpommin palveltavissa, kuin baarissa. Baarissa porukka on sisälle tultaessa jo kunnon humalassa ja illanmittaan juomaa maistuu normaalia reippaammin. Sitten jos on ollut huono joulu se puretaan henkilökuntaan tai toiseen asiakkaaseen ja pilataan näiden joulu. Baarissa työskentely olis varmasti suurelle osalle kansaa valaiseva kokemus asiakaspalvelusta, kun hermoja ei saisi menettää ja asiakas on muka aina oikeassa. Joten ennenkuin alatte nyyhkimään kaupanaukioloja, niin miettikää tuota.
        ps. Rakastan kuitenkin työtäni.

Jouluna baariin tulevat asiakkaat ovat valtaosin hyvällä tuulella. Häiriöitä jouluaattona todella paljon vähemmän kuin muulloin. ja porukka tulee ajalla viettämään aattoa, toisin kuin kauppaan, jonne mennään ostamaanostamaanostamaan äkkiämulleheti nytkaikki-tyyliin

• henkilökunta purnaa?
        kokemus puhuu kirjoitti:

Jouluna baariin tulevat asiakkaat ovat valtaosin hyvällä tuulella. Häiriöitä jouluaattona todella paljon vähemmän kuin muulloin. ja porukka tulee ajalla viettämään aattoa, toisin kuin kauppaan, jonne mennään ostamaanostamaanostamaan äkkiämulleheti nytkaikki-tyyliin

Entä henkilökunta? Kyllä minä ennemmin olisin perheeni kanssa kuin savuisessa kuppilassa kuuntelemassa ja katsomassa toisten juomista, vaikka työstäni ja rahasta pidän. EN YMMÄRRÄ miksi kaupanalan henkilökunta purnaa siitä, että joutuvat töihin aattona muutamaksi tunniksi aamulla, jonka jälkeen saavat olla kotona ja tehdä mitä haluavat? Toisin kuin ne jotka menevät töihin baariin/ ravintolaan, kuten minä, nukun muutaman tunnin päivällä ennen töihin menoa ja loppu aika meneekin valmistellessa työhön lähtöä ja sitten ollaan jo töissä.Töissä kestää sulkemis aikaan, jonka päätteeksi saa vielä siivota. Ja mitä asiakkaisiin tulee, voin kokemuksesta sanoa, että porukka on humalassa tavallista enemmän. Sekin on totta, että tosi humaltunut aiheuttaa häiriötä toisille. Osalla ihmisistä kun on kaksi tapaa juoda A todella paljon tai B liikaa.

• aattona auki

Olemme tottuneet, että kaupat ovat auki aattona. Eipä tehdä muutoksia tähän. Aina jotain asiaa aattona kauppaan, joskus hyvinkin paljon.

• MIELTÄ

AINA ON JOTAIN TARVINNUT OSTAA AATTONA KUN ON KIIREESSÄ KUITENKIN JOTAIN AINA UNOHTANUT.

KAUPAT VAAN AUKI AATTONAKIN. ONHAN NIITÄKIN TYÖNTEKIJÖITÄ JOKA LIIKKEESSÄ JA TYÖPAIKASSA JOTKA EIVÄT HALUA VIETTÄÄ JOULUA YKSINÄÄN JOS EI OLE PERHETTÄ TAI MITÄÄN. JÄRJESTELYKYSYMYSHÄN SE VAAN ON.

• mutta palvelun vuoksi

kannattavaa kauppialille. vapaa-aikaa ei juhlapyhien takia saa ravintolatyöntekijät, pelastuslaitos eikä poliisikaan. terveydenhuollosta puhumattakaan.

joulu on kyllä sen verran turhaa hösäämistä että sen saisi perua ihan huoletta.

• Moosa

Ei todellakaan. Itse käyn kaupassa n. kerran viikossa ja olen pärjännyt loistavasti. Se on vain järjestelykysymys ja myös tehokkuuden kannalta järkevää keskittää, myös kotitöitä, ettei joka päivä juokse pienten ostosten perässä, vaan ostaa ja valmistaa ruokaa aina useamman päivän tarpeisiin. Tämä joulu on myös rahakkaiden juhlaa, eli niiden hyöty joilla on millä "mällätä". Kun joulun sanoma on olla hyvä myös vähempiosaisille, ei se näy missään. Lahjoja annetaan siellä missä on vara niitä ostaa, ei siellä missä on puutetta jokapäiväisestä leivästäkin. Jo tämänkin näkökulman johdosta olisi hyvä pyhittää aatto joulun viettoon ja hiljentymiseen itse joulun sanomaan. Jos jollakin on ylimääräistä, mitä ei ehtinyt käyttää arkena ennen jouluaattoa, voi mennä ja lahjoittaa sen rahan jollekkin köyhälle ja saada myös heille joulumielen ja ruokaa lahjojen sijaan.

• ex.yrittäjä

Minä olen samaa mieltä siitä että kaupat voi olla kiinni jouluaattona ja joulupäivänä.
      Täytyy tosiaan olla täys Tumpelo tai uusavuton jos ei osaa käydä lauantaina kaupassa.
      olen ollut myös 12v keskeytymättömässä vuorotyössä eikä sekään ole ollut este kaupassa käynnille vaikka kauppaan oli matkaa 35km.
      ja minne ne kaikki jääkaapit/kylmäkaapit ja pakistimet on kadonneet.
      Ja hyvin ihmiset pärjäsi esim 30-50v sitten vaikkei ollut säilytystiloja yms.
      ja onhan noita abc tyylisiä huoltamoita tumpeloita varten.Eikä niitä päiviä olisi kuin 2 aatto ja joulupäivä!ja taas pääsee kauppaan!Voi Jesus!

• grönkulla

Olen myös sitä mieltä että joulurauha kaikille ei siis kauppoja auki aattona. Eiköhän ne lahjat ole jo siihen mennessä ostettu ja ennenkin on tultu toimeen kun ei vielä ollut sunnuntai auki oloja.
      Eiköhän melkein joka taloudessa ole jo tänäpäivänä pakastin että saa sinne varattua jos tulee yllätys vieraita siks toisekseen joulu on sen verran suuri PYHÄ että eiköhän ne vieraat ole jo hyvissä ajoin ilmoittaneet tulostaan ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään lähteä häiritseen toisten joulurauhaa yllättäen.

Saaristolainen

• Gunfor Berselius

Sopiva markettien aukioloaika olisi 10.00 - 15.00.
        Kyllä PAMilaistenkin pitää ehtiä vapaata pitää.

• ... mutta kun on isosta perheestä, niin on ehkä hyvä, että voi täydentää viime tipassa varastojaan ennen joulupyhiä, koska tarvittaisiin melk. 2 jääkaappia, jos täysin pitäisi ostaa ruuat 9 hlö:n perheelle muutamaksi päiväksi... mutta pienempien perheiden ja muiden kannalta ehkä ei tarvis.

• joulua

kiinni. On sitä ennenkin tultu toimeen , että joka päivä kaupat olis auki.
      Turha vedota ettei osaa varautua esim ruoan menekkiin sukulaisten suhteen.
      Olemme kotona ja meille ei tule sukulaisia ja me emme "häiritse" heidän rauhaansa.
      Iloista joulun odotusta

• ellinooras

eikö ois hyvä että kaupat olisi kiinni ja kaikki ihmiset saisivat nauttia perheiden kanssa koko joulun rauhassa. kyllä ihmiset kerkeää ostaa kaikki ostokset ennen joulua.
        tyhmää muutenkin sunnuntai aukioloajat , 6 päivää ostoille riittää viikossa, olisi yksi yhteinen vapaapäivä kaikilla.

hyvää joulun odotusta kaikille

• Kari38ss

Tottakai pitää päästä ostoksille! Vielä viime hetken tavarat, ruoat ja juomat täytyy saada pukinkonttiin.

• Nimimerkintaapiiloutuja

Mielestäni kauppojen tulisi saada olla auki myös tänäjouluna järkevästi - vaikka onkin sunnuntai ja aatto. Aiemminkin kaupat olleet aattona auki, mutta ei vain ole sattunut sunnuntaille. What´s the difference?
      Mielestäni aattoina kaupoissa on ollut melkoinen kuhina, eli kyllä aattona kaupan aukiolo palvelee ainakin joitain ihmisiä. MM. omassa perheessäni on muutama 100% varmasti myöhäisen herätyksen kokeva henkilö, joille aatto on joulun kannalta pelastus.

Tottahan toki, jotkut kaupat joutuvat pitämään auki vaikka eivät haluaisikaan - kilpailun vuoksi.
      Toisaalta, jollekkin voi aaton bonukset olla todella tervetullut lisä palkkaan.
      Entäs ihmiset jotka eivät varsinaisesti välitä joulusta tai eivät ole kristittyjä tms. Pitääkö heidänkin hamstrata ruokaa useaksi päiväksi vain sen takia että me tekopyhyydessämme joulua, joka on suurimmalle osalle pelkkää kulutusjuhlaa?

• Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kauppojen tulisi olla kiinni jouluaattona ja siitä seuraavat kaksi päivää. Ei ole mitään järkeä, että joulurauhan julistuksen jälkeen kaupat ovat vielä auki tunnin verran! Siinähän menee koko idea koko joulurauhasta. Jouluhan on lasten juhla, näin on aina sanottu. Ja mielestäni se tarkoittaa myös sitä, ettei äiti ja isä lähde juoksemaan vielä juuri sinä päivänä kun pukki tulee, kauppoihin hakemaan maitoa, piimää, laatikoita, jos ne vaikka sittenkin loppuu. Minulla on kolme lasta, varmasti osaan varautua siihen, että kaikkea on riittävästi. Ja jos ei ole, niin sitten ollaan ilman. Ei siihen ole ennenkään maailma kaatunut. Olen sitä mieltä, että kaupat kiinni 24. - 26.12. välisenä aikana. Annetaan lapsille se joulu ja nautitaan itsekin joulurauhasta olemalla perheen kanssa ja rauhoittumalla joulun viettoon.

Rauhallista joulun odotusta kaikille!

• Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kauppojen tulisi olla kiinni jouluaattona ja siitä seuraavat kaksi päivää. Ei ole mitään järkeä, että joulurauhan julistuksen jälkeen kaupat ovat vielä auki tunnin verran! Siinähän menee koko idea koko joulurauhasta. Jouluhan on lasten juhla, näin on aina sanottu. Ja mielestäni se tarkoittaa myös sitä, ettei äiti ja isä lähde juoksemaan vielä juuri sinä päivänä kun pukki tulee, kauppoihin hakemaan maitoa, piimää, laatikoita, jos ne vaikka sittenkin loppuu. Minulla on kolme lasta, varmasti osaan varautua siihen, että kaikkea on riittävästi. Ja jos ei ole, niin sitten ollaan ilman. Ei siihen ole ennenkään maailma kaatunut. Olen sitä mieltä, että kaupat kiinni 24. - 26.12. välisenä aikana. Annetaan lapsille se joulu ja nautitaan itsekin joulurauhasta olemalla perheen kanssa ja rauhoittumalla joulun viettoon.

Rauhallista joulun odotusta kaikille!

• ylilyöntikö?

Ei kai se lasten joulu kauppojen muutaman tunnin aukiolosta ole riippuvainen?
        Kiva että perheessäni on asiat niin hyvin, että riittää aikaa mennä ostoksille hyvissä ajoin. Kolmivuorontekijänä näin ei valitettavasti minun perheessäni aina ole, vaan on tehty viime hetken ostoksia ja täydennyksiä jääkaappiin aattonakin. Ja silti ovat lapset saaneet onnellisen joulun, ja ollaan mukavasti ehditty rauhoittuakin koko perheen voimin.

Joulupäivän ja tapanin toki olkoon kaupat kiinni kuten tähänkin asti, ne perinteisesti ovatkin niitä pyhiä, jolloin rauhoitutaan ja nautitaan joulun tunnelmasta.

Kokemuksesta tiedän ettei se muutama tunti ole monellekaan kaupan työntekijälle mikään ongelma, eikä siihen tarvitse yleensä ketään patistaa, vaan ihan mielellään sinne on menty mukavien lisien vuoksi ellei muuten, ja moni on myös sanonut sen olevan ainoa päivä vuodessa kun näkee hymyileviä ja ystävällisiä asiakkaita. Kyllä nämä työntekijät sen joulun ehtii valmistella klo yhden jälkeenkin.

• ...olla...

..pari tuntia auki,koska isot perheet tarvii maitoa ym. enemmän ja niitä ei voi pakastimeen laittaa. Jääkaappi käy aina joulusin tosi ahtaaksi,kun monen päivän ruuat siellä. Ja Joulusin on perinne olla kaikensortin laatikot,kinkut,kalat ym. Kauppa voisi olla vaikka auki 8-10. Työntekijöillekin jäisi aikaa vielä oman Joulun valmisteluun hyvissä ajoin ennen Joulurauhan julistamista. Hyvää ja Rauhaisaa Joulua Kaikille!!!

• kassa-myyjä

kaupat jouluaattona kiinni että meillä työntekijöilläkin olisi joskus pitkät vapaat. eikö rahat kerkiä kerätä ostajilta jo viikon aikana.

• yks waan

ei ennen vanhaan-kuulee varmaan paljon nykyisin vanhojen ihmisten sanovan,ja sanon itsekkin,kyllä ihmisten pitäisi muistaa lepopäivä pyhittää-niinhän raamatussakin sanotaan eli luulisi nyt yhden sunnuntai voivan huilata kaikki kauppiaatkin niin me suomalaiset/kansalaiset pääsisimme aitoon vanhan ajan joulutunnelmaan ajoissa eikä enää hössötettäisi jouluaattona vaan kuunneltaisiin perinteiseen tapaan joulurauhan julistus ja rauhotuttaisiin odottamaan joulupukkia ja viettämään joulua kukin tavallaan ja perheen parissa.

• jaakko

Jos ei ole aattona muuta tekemistä,kuin mennä myymälään törmäilemään,kannattaa perua koko juhla!Typerä ajatuskin!

• Ihmettelen vain

Mikä ihmeen "pyhä" ala on kaupanala, onhan niin paljon muitakin ammattikuntia missä tehdään viikonloppuisin ja jopa ko. sunnuntaina töitä. Muistan kun nämä puotipuksut purnasivat aikanaan kun tuli, että kesäviikonloppuisin kaupat saavat olla auki. Saatika kun tuli aukioloaikoihin se muutos, että kaupat saavat olla iltaisin klo 21 saakka avoinna. Kuitenkin samaan aikana nämä puotipuksut reissasivat etelässä, kuluttivat aikaansa iltaisin ja sunnuntaisin kiertelemässä kaupoissa. Ristiriita korvien välissä??? Ok - jos ei mainitsemanasi sunnuntaina kaupat sa aolal auki, niin annetaanpa vapaapäivä myös sairaaloihin, poliiseille, pelastusalan henkilöille ym. ym. Lopettaisitte mokoman kakan jauhannan tästä aiheesta heti alkuunsa ja opettelisitte elämään nykyaikaa eikä mitään rauta-aikaa...

• blondi-72hki

puolestani voisivat olla kiinni.Ostan tarvitsemamme kamat etukäteen jotta ei tartte pilata aaton rauhaa kaupassa juoksemiseen.

• sanon minä itse

Voihan veljet,ei mitään ihmisarvoa,kaupat vaan auki juu,että rahanahneet saisivat kynittyä ihmisiltä kaiken.

Me kaikki voitais tehä niin ettei kukaan menis kauppaan aattona.

• tinti-67

ehdottomasti EI!!!!!

• yks vaan

hyvinhän sitä kerkee lauantainakin tehä viime hetken ostokset.ite kun en ole mikään hössöttäjä joulun suhteen ruuatkin ostan kaupasta valmiina,niin pääsee paljon helpommalla.

• JaaEiTyhjiäPoissaKyllä

Nimittäin jouluaaton kaupassa käynnin, jos kaupat ovat yleensäkin auki.

Äänestää voi jaloillaan, eli ei vain yksinkertaisesti mene kauppaan aattona, vaikka auki olisivatkin. Tuollainen vaikuttaminen lyö kauppiasta korville, työntekijöiden palkat on maksettava vaikka asiakkaita ei tulisi ensimmäistäkään. Toisaalta kyllähän sen tietää, jos kaupat ovat auki, aina niihin on joku menossa.

Jouluaattona ovat monenkin muun alan työntekijöitä töissä, linja-autot, taxit, sairaalat, poliisi, pelastuslaitos, puolustusvoimat jne.

Toki olisi suurkaupungin meininkiä, jos kaikki liikkeet olisivat auki 24 tuntia joka vuorokausi, mutta sehän olisi samaa kuin saaduista eduista luovuttaminen.

Lakkoilemalla aikanaan on saatu kaksi vapaapäivää viikkoon... sellaisesta edusta luopuminen lienee monella alalla pikku hiljaa edessä. Vaikka em. asia ei ole sama asia kuin kyseinen jouluaaton kauppojen aukiolo kysymys. Mielestäni tulee palkansaajien pitää kiinni siitä, ettei saavutettuja etuja anneta pois, eikä myöskään jouluaattona palkansaajien tarvitse olla työssä kaupanalalla.

Olkoot kauppiaat kaupoissaan vaikka joulut ja juhannukset jos tahtovat, mutta palkansaajille suotaisiin jouluaaton vapaansa.

• pahnoella

koko aatox,kyllä sinä on koko vuos ollunna aekkoo osttoo rihkammoo ja muut sörsselit jemmaa.ei kun kiinni vuan ja aaki seerravan kerran uuten vuoten jäläkkeen jos kaappijjaat on henkissä ja muiten tolokussansa.tällee myö ajattelemma tiäl korven keskellä.no pittää tässä lähtee viinakaappaan kun kylymmää siit suap lämmikettä roppaan.

• Nimetön

Jouluaaton pitäisi olla jo rauhallinen päivä. Olen Suomen Turusta, josta joulurauha julistetaan. Meillä kotona ei joulurauhanjulistuksen jälkeen enää ole tehty muuta kuin katettu herkkuja pöytään yms. Ostoksilla käynti jouluaattona ei voi olla kenellekään tarpeellista, jos vähänkin osaa suunnitella asioita. Aivan toinen asia on esim. palokunta, poliisi, sairaalat ja vastaavat ELINTÄRKEÄT toiminnot. Kunnioittakaamme ja muistakaamme niitä, jotka ovat silloin töissä ja annetaan kauppojen olla kiinni.

• kenelläkään asiakkaalla

olla kantti tulla kauppaan jouluaattona.Luulis edes vähän hävettävän!!!!! Miettikää miltä teistä tuntuis olla jouluaattona töissä!! Erikseen tietysti ne alat jossa ollaan normaalistikin sunnuntaina töissä. Suomalaiset ovat lihavia ahneita,ostavat joko suklaata.olutta ja muuta semmoista mitä ei välttämättä tarvii.Eikä kukaan myyjä ole vapaa ehtoisesti töissä,kyllä sinne pistetään työvuoro ilman kyselemättä.Hävetkää asiakkaat!!!!! Tervetuloa pyhien jälkeen,palvellaan teitä ilomielin kun olemme saaneet nauttia joulusta oman perheen parissa!

• palvelua!

Auki vaan kun kauppa käy,ei sinne ole kenenkään pakko mennä jos häiritsee...

• kaupat kiinni

jo aatosta lähtien sais olla kaupat kiinni koko joulun ajan. näin sais henkilökuntakin viettää rauhallisen joulun pois työ-elämästä. jokainen kerkeää ostaa joulunsa ennen aattoa. joulurauhaa kaikille.

• Tehkää lista, niin ei unohdu

Tuskin mitään niin tärkeää unohtuu, että kaupan ovia tarvitsee kolkutella ja repiä. Ja toivokaa, että olette pitäneet naapurisovun niin hyvänä, että jos jotain tärkeää unohtuu, niin naapuri auttaa.

• joulurauha

Joku raja täytyy pistää ja jouluaatto on hyvä sellainen. Joulun alusaika on tressaavaa aikaa ja jännitys loppuu monilla aatton aattona iltana just sen takia että kaupat on kiinni eli joulu on sitä mitä siihen mennessä on kerinnyt järjestää. Jos annamme periksi kohta voimme unohtaa koko joulurauhan ja pian koko joulun.

• Santa Claus

Ei torellakaa tartte kauppojen olla aattona auki. Johan sillä nauraa airan seipähäkki, jonsei ennen joulua kerkiä ostaa pureskeltaviansa niin näköö sitte näläkää joulunpyhät.

Joulu on muutenki liika kaupallinen juhula nykyysin, ihimiset rynnii ja höökii päälle ku yleenen syyttäjä kaiken maaliman krääsän peräs ravates. Elämää on joulun jäläkehenki, jopa näin 2000- luvun puoliväliski. Ihimiset ov'vaa niin ristuksen pöyröjä, notta tyhyjän peräs pitää kulukia ja hussata ne maharolliset veronpalautukset joutavanpäivääsehen roinahan ja romuhun, jokk'on hyvällä säkää viä prillees jo ennen aattoehtoota ja röhömysräntyn tulua. Moniko viettää kautta muistaa joulun alakuperääsen irean? Ei kukaa, s'on yks mik'on varma!

Suorahan kauppiahille ja kaupan kassoollekki joulurauha eres yhyren kerran, ku aattoki osuu pyhälle. Ikimuistoosta joulua vaan kaikenmailman haihattelijoolle!

• Raili

Ei todellakaan tartte olla auki.
      Ihmisillä on jääkaapit ja pakastimet, joten kyllä ruokaa voi etukäteen hankkia tarpeellisen määrän.
      Yleensä jouluruokaa on niin paljon, että sillä elää koko viikon.

• joulupapukki

Jos joku haluaa kauppaansa pitää aukijouluaattona, en sitä kieltäisi mutta itse en mene kauppaan jouluaattona jos ei siihen ole mitään ÄÄRIMMÄISEN pakottavaa tarvetta.

• Johan pomppas!

Luulisi jo kauppiaidenkin haluavan huilata ja jos joku on niin hönö ettei osaa aattoon varautua etukäteen niin sitten on ilman mitätahansahakeekin.
      Ruokia voi pakastaa jos matkoilla ja lahjat voi ostaa vaikka kesällä.
      Erittäin typerää koko vouhous.

• minnisss

ei tarvitsisi olla auki, ihmisten pitäisi osata rauhoittua jo oleellisempiin asioihin ja nauttia joulun tunnelmasta.

• mutsis1

minä kuten moni muukin teemme katkeamatonta kolmivuorotyötä. Tämä tarkoittaa että työtä tehdään arkena ja pyhänä, illalla, päivällä ja yöllä siis yksinkertaisesti aina ja työvuorojen järjestys on täysin mielivaltainen.

Omalla kohdallani tänä vuona on vapaa joulu, mutta monena muuna vuonna on tilanne ollut täysin toinen! Voi olla, että kolmen yön putken jälkeen koittaa aattoaamu jolloin on monta asiaa vielä hakusessa vaikka kuinka laittaa ukkoa asialle ja lappua mukaan. Itse tuossa välissä ei välttämättä kauppoihin meno huvita kauheasti nukkumisen sijaan.. Yhtä inhottava on tilanne vaikka tekisi päivää sillä iltavuoroon työmatkan takia on lähdettävä jo yhdentoista aikaan jolloin aamulla on vain hetki aikaa.

Tokihan on selvää, että ne ostokset ehtii ja pystyy tekemään tuossakin tilanteessa, mutta silloin aattona voi olla jo moni asia loppu ja kun päälle on pyhät niin moni asia myös jo pilaantunut jne.

Kauppa on kai ensisijaisesti työpaikka ja liikeyritys? Asiakkaan tarpeet sanelevat sen aukiolon yms ja jos asiakas kokee tarpeelliseksi mennä kauppaan pyhäaamuna niin mielestäni sen tulee silloin olla auki! Jos kaupalla on varaa temppuilla ja sulkea ovet asialliseen kauppa-aikaan niin siitä vaan, tuskin tarvitsevat ropojani muulloinkaan.. Jaloillaan äänestäminen on hyvä konsti tässäkin asiassa!

Ja ainainen puhe työntekijöistä ja heidän perheistään.. Kuinka mopni oikeasti muistaa kuinka moneen ammattiin kuuluu itsestään selvänä osana pidetty työskentely aina silloinkin kun muut ovat vapaalla ja juhlivat? Jos saisin valita niin olisin vaikka joka aattoaamu töissä ja aina ne illat kotona, mutta kun ei niin ei. Se on amamtinvalintakysymys ja vielä työpaikankin valintakysymys ja se pätee niin minuun kuin niihin kaupanmyyjiinkin. Moni kauppa on kiinni pyhinä aina niihin voi hakeutua töihin jos pienempi palkaka riittää ilman lisiä!

Tässä ei siis ole edes kyse asiakkaan taidoista tai toplloudesta kun ei osaa varautua pyhiin vaan siitä, että asiakkaalla on kai oikeus tulla palvelluksi jos hän on siitä valmis maksamaan hintojen muodossa? Omasta puolestani kaupat voisivat olla auki kaikkina viikon päivinä ja pyhinä niin meillä ei tarvitsisi organisoida ja pakastaa tuotteita niin paljoa. Monikaan meistä kun ei tuon joulunkaan varsinaista arvoa juuri tunnusta kristillisenä juhlana.. ja jos tunnustaa niin olisiko oikein pitää ns ateisti tai vierasuskonnollisia kauppoja auki noina päivinäkin?

• vuorotyötä

tekeväkin sen joulunsa kerkeää ostaa,ajallistaa ostokset vaan aikaisemmin,onhan pakasteet ruokia varten joka kodissa. lahjat voi ostaa jo paljon aikaisemmin. ollaan sitä vuorotyötä tehty kautta aikojen, ja jouluki on tullut ja mennyt, milloin kotona milloin työssä. kaupat kiinni vaan koko jouluksi, ja henkilökunta kotiin kinkun kimppuun RAUHASSA.

• tekijäillekin

saisivat edes joskus kaikki pitää pyhää eli viettää lomaa, miten sen nyt kukin tahtoo ilmaista.

• Pappaukkeli

Olisitko itse valmis olemaan joka jouluaattona töissä aamusta pitkälle iltapäivään vai haluaisitko rauhoittua Joulun viettoon lastesi ja muiden läheistesi kanssa. Mieti sitä.
      Nyt kun on tuo sunnuntaiaukiolosesonki niin mietipä sitäkin että ei se ole niin h..vetin yksinkertaista, että kaupat vain ovat auki vaan siellä on jonkun myös oltava töissä. Ne jotka tekevät töitä maanantaista perjantaihin eivät varmaankaan itse olisi innokkaita sitoutumaan töihin kaikkina seitsemänä päivänä viikossa vapaapäivän sijoittuessa milloin mihinkin ja hyvin harvoin esim. vaimon kanssa samalle päivälle.
      Joku on joskus jossain kyselyssä vastannut että hänellä on OIKEUS käydä sunnuntaisin shoppailemassa, kun ei muina päivinä ehdi. (Kuinkahan pitkiä työpäiviä kyseinen henkilö tekee, kun kaupat ovat nykyään avoinna arkisin klo 7-21 ja lauantaisin klo 7-18!?)
      Minulla puolestani on samanarvoinen oikeus käydä sunnuntaisin esim. kirjastossa, verovirastossa, parturissa,hammaslääkärissä,pankissa,Alkossa jne.,jne.,jne..
      Muistan vielä hyvin sen ajan kun kaupat olivat auki arkisin klo 9-17 ja lauantaisin klo 9-14, töissä oltiin arkisin klo 7-16 ja lauantaisin 7-14 ja siitä huolimatta ehdittiin aina kauppa-asiat hoitamaan eikä suinkaan kuoltu nälkään eikä palelluttu talvella vaatteiden puutteessa.

• Pappaukkeli

Olisitko itse valmis olemaan joka jouluaattona töissä aamusta pitkälle iltapäivään vai haluaisitko rauhoittua Joulun viettoon lastesi ja muiden läheistesi kanssa. Mieti sitä.
      Nyt kun on tuo sunnuntaiaukiolosesonki niin mietipä sitäkin että ei se ole niin h..vetin yksinkertaista, että kaupat vain ovat auki vaan siellä on jonkun myös oltava töissä. Ne jotka tekevät töitä maanantaista perjantaihin eivät varmaankaan itse olisi innokkaita sitoutumaan töihin kaikkina seitsemänä päivänä viikossa vapaapäivän sijoittuessa milloin mihinkin ja hyvin harvoin esim. vaimon kanssa samalle päivälle.
      Joku on joskus jossain kyselyssä vastannut että hänellä on OIKEUS käydä sunnuntaisin shoppailemassa, kun ei muina päivinä ehdi. (Kuinkahan pitkiä työpäiviä kyseinen henkilö tekee, kun kaupat ovat nykyään avoinna arkisin klo 7-21 ja lauantaisin klo 7-18!?)
      Minulla puolestani on samanarvoinen oikeus käydä sunnuntaisin esim. kirjastossa, verovirastossa, parturissa,hammaslääkärissä,pankissa,Alkossa jne.,jne.,jne..
      Muistan vielä hyvin sen ajan kun kaupat olivat auki arkisin klo 9-17 ja lauantaisin klo 9-14, töissä oltiin arkisin klo 7-16 ja lauantaisin 7-14 ja siitä huolimatta ehdittiin aina kauppa-asiat hoitamaan eikä suinkaan kuoltu nälkään eikä palelluttu talvella vaatteiden puutteessa.

• sen tuoksuja.

Tehdää pipareita, torttuja, paketoidaa lahjoja, kinkkua laitetaan uuniin yöksi, ja luo joillekkin stressiä. Toivottavasti heille jotka ovat töissä ei stressi lisäänny, vai onko heillä kallis valmiiksi teollinen pikku kinkku ollut jääkaapissa jo viikkoja ? Hyi, inhoittaa jo ajatus teolliseta kinkusta. Laatikot jotenkin menee koska ne ovat vaivalloisia valmistaa itse, mutta että kaupasta ostettu valmis kinkku meille ? Ei koskaan !

• paistetaan meillä

jouluaattoa vastaisena yöllä ja piparit leivotaan jo itsenäisyyspäivän aikaan,tortut on helppo tehdä ihan vaikka suoraan kahvipöytään.muut leipomiset tehdään hyvissä ajoin, etenki maustekakut. laatikot tehdään jouluviikolla. jouluaaton aamuun jää vain joulupuuronkeitto hedelmäkiisseleineen ja kuusen koristelu, kuusi on tuotu jo edellisiltana sisälle. jouluateria syödään iltapäivällä, myöhemmin sauna ja sitten joulupukkia odotteleen.

• katjusja

Kyllä kaupat kiinni aattona!!! Antaa kauppiaiden kerrankin viettää joulu rauhassa ilman töitä, itse joudun aaton aattona töihin ja se jo harmittaa. Lapset joutuu isovanhemmille hoitoon eikä voi itse rauhoittua joulun viettoon. Joulu osuu sunnuntaille vain kerran 7 vuodessa joten suodaan joulu rauha myös kaupoille!! Ja vaikka joka vuosi attona kaupat kiinni ei haittaisi yhtään

• töihin

toivotavasti EI,rupee tuskan hiki olemaan jo nyt.
      sähkökyntilöitä olisi vaimo halunut jo eilen ikkunalle,kielsin mokomat.

• Mer börje

Kaupan työntekijät vastustavat aukioloa joten eiköhän me ostajat anneta tukemme myyjille ja boikotoida kauppoja eli älköön kukaan menkö kauppaan Jouluaattona. Nyt tarvitaan joukkovoimaa!

• elno

Lähes kymmenen vuotta kaupan tätinä toimineena olen huomannut että se on ihmiskunnalle maailmanloppu jos kaupat ovat yhdenkin päivän kiinni, oli se sitten aattopäivä tai mikä tahansa, aivan sama mitä kyselyt kertovat... Olen ollut viimeiset viisi vuotta kaikki mahdolliset aatot ja ns. välipäivät työvuorossa puskien ihmisiä sulkemisaikaan takaisin ulos kun kaikki -"vielä tarttis yhden pikku jutun". Harvemmat tulevat ostamaan mitään oikeasti tärkeätä pyhäpäivinä. Kaupassa käydään vain siksi koska se on auki mutta koska tähän ylellisyyteen ovat ihmiset tottuneet niin pakko se on heille sallia.

• itse myös

itse en siis kauppaan ostoksille edes ole menossa vaan töihin. ja mitä olen tässä huomannut juhlapyhistä kun ollaan auki: se on ihan turha aukasta aamulla kun joku 80% ihmisistä tulee joka tapauksessa sillon 11-13 välillä. joten..miksi ei se tunti riittäis näihin maito- ja leipäostoksiin ja muihin mitkä on jo ehditty koko suvun voimin syödä loppuun..?

• tippaakaan.

Kauppojen aukioloaikojen pitäisi olla täysin kauppiaan itsensä päätettävissä.

• ex-myyjä

Hei Joulu tulee joka vuosi, niin kuin liukkaat kelit, ainako ne yllättää meidät?
      Olen seurannut keskustelua siitä kuinka monen muun tahon pitää tehdä töitä kyseisenä ajankohtana, ovat tehneet vuosia, hyvä niin esim. sairaalassa työskentelevät. Sitä en ymmärrä, että elämä on kiinni kaupaan menosta, kun asiaan voi etukäteen vaikuttaa, hoitamalla ostokset aiemmin, kaupat ovat esim. arkisin auki 7.00 - 21.00. Sitäkään en ymmärrä, että verrataan esim. sairaalatyöntekijöitä myyjiin, kun sairaalaan yleensä joudutaan, kauppaan mennään itse, ihan omaan tahtiin!Ja tässä esim. sairaalassa tosiaan tarvitaan henkilökuntaa (ja tarpeeksi pitäisi olla), kun siellä ei pärjää itsepalvelulla.
      Iso Hatun nosto niille kauppiaille jotka pitävät tänä vuonna aattona liikkeensä kiinni, seuraan ja vaikutan ostokäyttäytymiselläni.
      jk. en ole yksin asialla

• merimies on erimies :)

Olen ymmärtänyt että pidempiin kuin se tunnin aukioloaikoihin tarvitaan erikoislupa ?!? Eli ne jotka antavat näitä erikoislupia (en tiedä ketkä) voisivat katsoa peiliin ja miettiä mikä se joulun tarkoitus on.
      Jokainen osaa katsoa kalenteria ja näin tietävät milloin se joulu on ja näin osaavat varautua siihen. Eihän se kestä kuin kolme päivää.
      Sairaalan ja vanhainkotien ja palokunnan työntekijät yms. tietävät taatusti ja ovat tottuneet siihen että homma ei toimi ilman että joku on töissä.... myös jouluna koska se on pakko. kauppojen ei todellakaan ole PAKKO olla auki paria tuntia jouluaattona. Jos joku ei ennen aattoa ehdi käymään kaupassa niin sitten on parempi että käy joskus joulun jälkeen. Eli pitäkään ne kauppojen ovet kiinni aattona ja nauttikaa joulusta.

• Ei ostoksia aattona

Jos aatto osuu sunnuntaille, ei silloin kaupan tarvi olla auki. Itse en muista koska olen jouluaattona käynyt kaupassa. Muistan ostaa myös sen KINKKUPUSSIN hyvissä ajoin. Mielestäni jouluaattona voisi olla aina kaupat kiinni. Se myönnytys voitaisiin tehdä että aaton osuessa sunnuntaille lauantaina kaupat olisivat auki kuuden sijasta vaikkapa kahdeksaan.

• tiinae

Ehdottomasti kaupat kiinni aattona!Eikö kaikki saisi olla vapaalla ja laittaa joulua?!Kuka ihme lähtee kauppoihin vielä sinä päivänä?!Ihmettelen vaan...

• ei tarvitse

kauppoja pitää auki jouluaattona. Mutta yksinäisille ihmisille se voi olla tärkeää. Porukka liikkuu, voi tavata tuttuja ja jutella. Monille joulun pyhät ovat tosi masentavia, kun mihinkään ei pääse. Jollei ole sukua tahi ystäviä, joiden kanssa joulua viettäisi.

• hömötiainen

Ymmärrän kyllä, jos ruokakaupat on aattona auki pari kolme tuntia siltä varalta, et jos on ihmisiltä jääny maitopurkki tms. ostamatta. Mut sitä en ymmärrä, miks TAVARATALOJEN pitäs olla? Kyllä täysjärkinen ihminen menee ja ostaa lahjansa jo hyvissä ajoin ennen aattoa!!!

• työn orja

Kolmivuorotyöntekijänä pitäisin mielekkäinä vapaita aukiolo-aikoja aina, että saisi kauppaan mennä silloin kun on aikaa.

Tänä vuonna aattoa edeltävä päivä on lauantai, jolloin kaupat menevät kiinni klo 18, ja monelle vuorotyöntekijälle se tarkoittaa että pitkien pyhien ostokset on tehtävä jo viimeistään perjantaina, ja tällöin elintarvikkeissa kärsii jo päiväyksetkin hyvin pitkälti.

Itse olen monesti tehnyt aattona vielä viime hetken lahjaostoksia, sekä ihan ruokatarpeita joulunpyhille, ja koen kauppojen aukiolon tuolloin mukavaksi ja toisinaan tuiki tarpeelliseksi.

Joka pienen ruokakaupan ei tietenkään ole tarpeellistakaan olla auki tuolloin, mutta kyllä isommissa marketeissa tuntuu riittävän aattona asiakkaita aina siihen klo 13 asti. Että eiköhän tämä saa jatkossakin pysyä kauppakohtaisena, ne pitäkööt auki joilla asiakkaita ja halukasta henkilökuntaa riittää.

Nämä säädökset ovat niin monessa asiassa tehty keskiverto klo 7-15 (- 8-16) työtä tekeville kansalaisille, eivätkä aina palvele meitä muita, vaikka kolmivuorotyö on tasaisesti kasvanut.

Kysynnän ja tarjonnan lainhan tässäkin pitäisi määrätä, ei niitä kauppoja pidettäisi auki ellei asiakkaita riittäisi.

• vs. putiikit

todellakaan pikkuliikkeiden ei pidä eikä tarvi olla auki, siellä ehtii kyllä käydä jouluostoksilla aikasemminki. samoin tavarataloissa.
      ruokakaupat on vähän eri asia, minusta olis ihan jees että ne alle 400 neliön ruokakaupat on muutaman tunnin auki. AINA riittää niitä jotka unohtaa jotain tai jokin on loppunut. mutta aukioloksi riittäisi kyllä muutama tunti, 10-13. 7-9 aikaan siellä ei käy ku muutama aamuvirkku, puolet on aamuntorkkuja ja loput muuten vaan potevat vielä krapulaansa.

• asiat..

joulun alusviikolla.

Me rehelliset suomalaiset olemme silloin töissä ja hoidamme joulunasioita pakostakin vielä jouluaattona.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5837
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      608
      2296
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1023
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe