V70, 2/2005, 24 tkm, turbo vaihdettu juuri, eipa pitkaan kestanyt. onko muilla vastaavia kokemuksia??
V70 Turbo vaihdettu
7
2089
Vastaukset
- Skraab
Turbon särkijöistä on valitettavan runsaasti kokemuksia. Toisten kyvyt kun eivät riitä ymmärtämään pakokaasuahtimen oikeaa käyttöä! Luultavasti tuontiautokansasta italialaisine ohjekirjoineen kasvaa uusi turbon särkijäryhmä?
- VULVAMAN
KOETAPA HIUKKA TÄSMENTÄÄ! MITEN VOI RIKKOA TURBON?
- Susi tuli
VULVAMAN kirjoitti:
Minä tiedän yhden konstin: aja vaikka 140 km/h tai kovempaa 10 minuuttia, jolloin turbiinipuolen lämpötila on n. 500 °C, sitten yhtäkkiä pysähdyt levähdyspaikalle tms. ja välittömästi sammutat moottorin. Susi tuli kertapysähdyksellä.
Kovavauhtisen ajon voi korvata asuntovaunun vedolla ylämäkeen 80 km/h ja mäen päälle pysähdys tms. - onnistuu
VULVAMAN kirjoitti:
Tuossa tulikin jo pari hyvää esimerkkiä siitä, miten turbo rikotaan. Eikä sitä tarvitse välttämättä noinkaan paljon repiä. Ohjekirjastakin löytyy jotain hyviä konsteja.
Mitä sinä huudat? - jo olikin
onnistuu kirjoitti:
Tuossa tulikin jo pari hyvää esimerkkiä siitä, miten turbo rikotaan. Eikä sitä tarvitse välttämättä noinkaan paljon repiä. Ohjekirjastakin löytyy jotain hyviä konsteja.
Mitä sinä huudat?Eikä koske mitenkään erityisesti Volvoja, vaan kaikkia turbokoneisia.
- Ei Urpo
Auton ohjekirjasta tämänkin ihmetyksen syy löytyy. Pakokaasuahdin eli turbo vaatii yleensä 1-2min aikaa jäähtyä ennen kuin moottori sammutetaan. Eli jos kuski on paahtanut juuri tuhatta ja sataa, kannattaa moottoria tyhjäkäyttää tuon 2min ennen sammuttamista. Tosin haastava vaatimus nykyajan kiireiselle ihmiselle.
Ei tarvita paljon älynlahjoja turboahtimen rikkomiseen. Ensin kovaa kuormitusta, niin että ahdin ja pakosarja hehkuvat punaisina (500-900 C) ja sen jälkeen moottorin välitön sammutus.
Moottoriöljyt muuttuvat ahtimen laakereissa kivihiileksi ja timantinkoviksi kikkareiksi. Ahdin on romu.
Ahtimen pitää jäähtyä tyhjäkäynnillä ennen moottorin sammuttamista _AINA_ noin 30 sekuntia ja kovan ajon jälkeen _JOPA_ 2 minuuttia. Jep, se on pitkä aika, kun kellon sekuntiviisaria seurailee.
Myös -05 -mallisessa Volvossa, vaikka siinä on sähköinen öljypumppu ahtimelle, jossa ahtimen särkeminen edellyttää jo tahallisuutta. Toivottavasti takuu ei korvaa tätä.
Terveisin nimimerkki 900.000 kilometriä turbolla ilman vikaa. (940 Turbo, 3x V70 Turbo, MB 320 CDI turbo)
Master Eq
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363817- 122586
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372005Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4991288- 821272
- 141266