Pitäisikö veneeseen laittaa talven ajaksi kosteudenpoistajia tai vastaavia? Ja jos pitää niin millaisia on olemassa ja mistä niitä saa halvalla? Itsetekeminenkin kiinnostaa jos jollain on teko-ohje.
Kosteuden poisto
13
10831
Vastaukset
- jeesmies
mulla jäisi vene ulos niin laittaisin. Saahan noita Maritimista, Biltemasta yms. muista tarvikeliikkeistä.
Kannattaakohan tehdä itse?- MääjaMää
Laita kahvikuppiin puolilleen etikkaa ja sama joka hyttiin, niin tämäa sjaa saman asian kuin 'tonnin maritimivermeet.
- siis häh
MääjaMää kirjoitti:
Laita kahvikuppiin puolilleen etikkaa ja sama joka hyttiin, niin tämäa sjaa saman asian kuin 'tonnin maritimivermeet.
Etikkaa ? Mitäs hyötyä siitä muka on ? Ei se ainakaan kosteutta ime. Etikka haihtuu ainoastaan. Mikähän ihmeen huuhaa uskomusvinkki tuokin on. Outoa kun täällä olevista vinkeistä 99% on jotain gurupartojen fucking huuhaata joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Eikö olisi tehokkaampaa tanssia veneen ympärillä sadetanssia - kosteutta?
siis häh kirjoitti:
Etikkaa ? Mitäs hyötyä siitä muka on ? Ei se ainakaan kosteutta ime. Etikka haihtuu ainoastaan. Mikähän ihmeen huuhaa uskomusvinkki tuokin on. Outoa kun täällä olevista vinkeistä 99% on jotain gurupartojen fucking huuhaata joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Eikö olisi tehokkaampaa tanssia veneen ympärillä sadetanssia> Eikö olisi tehokkaampaa tanssia veneen ympärillä sadetanssia
Eikö tuo lisää kosteutta?
- Pitää
Osta S-marketista RAINBOW "kissanhiekkaa" ja pistä se esim.sukkahousuihin.
Laita sopivaan paikkaan roikkumaan ja sulje kaikki veneen läpiviennit,että kosteus poistuu vain veneestä eikä koko satamasta.
PS. tää ei ole mikään vitsi vaan koettu ja hyväksi havaittu. - tuuletus!
Muilla keskustelufoorumeilla on ollu juttua samasta asiasta. Jos et halua järjestää tuuletusta, osta ns. kuivapallo tai tee se itse. Kuivapallossa on vettä imevä suola muovikotelossa. Näitä suolapakkauksia saa valmiissa pakkauksissa. Tyhjennä vesi kun astia täyttyy. Se vaikuttava aine on kalsiumkloria eli maantiesuolaa. Halvempi konsti on panna lapiollinen maantiesuolaa muoviämpäriin. Varmaankin tehokkaampi kuin venetarvikeliikkeen tai Bilteman tuotteet. Itse käytin joskus kuivapalloa, mutta pidän tuuletuksen järjestämistä parempana. Veneeni on ulkona.
- kunnon tuuletus
Jos jostain kumman syystä et pysty huolehtimaan kunnollisesta tuuletuksesta, kannattaa tuollainen kosteudenpoistaja laittaa. Biltemasta esimerkiksi saa edullisesti toimivia.
Älä usko noita "lapiollinen maantiesuolaa ämpäriin"-ideoita. Ilman pitää päästä virtaamaan suolan pinnalla ja vedenkeräysastian tulee olla alapuolella. Ämpärin pohjalle heitetty suola on siis aika tehoton. Jos välttämättä haluat itse jotain askarrella, niin sukkahousuihin ämpärin yläpuolelle laitettu maantiesuola voisi olla hyvä ratkaisu. Ei kuitenkaan yhtään parempi (tai huonompikaan) kuin valmiina ostettu.
Jos tuuletus on kunnossa, on turha laittaa kosteudenpoistajaa. Se olisi vaan yritys kuivattaa koko ilmakehä! Talvella tuuletus on jopa helpompi järjestää kuin kesällä. Itselläni on pressun molemmissa päissä aukot ja pressun alla kaikki kajuutan luukut auki. Veneen sisällä suorastaan tuulee! Monessa veneessä on pohjan läpi asennettu lokin anturi, joka on puhdistamista varten irrotettavissa. Se kannattaa irrottaa talveksi, jolloin tuuman kokoisesta reiästä saa lisätuuletuksen tästäkin suunnasta sisätiloihin. Pohjan puolella harvoin pressukaan on esteenä ilman liikkumiselle.
Lisäetuna anturin irrottamisesta on, että kun se välillä otetaan pois reiästään, se ei jämähdä sinne lopullisesti ja näin ollen sen voi saada myös seuraavana kesänä irti mahdollisen puhdistustarpeen koittaessa.- mr. kosteus
Joskus testasin huvikseni mitä kosteuspallo oikeastaan hyödyttää. Kaksi samanlaista venettä. Molempien veneiden päällä oli pressukatos. Toisessa veneessä ei ollut kosteuspalloa. Tein molemmissa veneissä kosteusmittauksia muutaman viikon välein koko talven ajan ja täsmälleen sama kosteusprosenssi molemmissa veneissä. Ihmettelin aluksi, koska yleensä kaikki puhuvat kosteuspallojen puolesta. Kuitenkin tosiasia on, että veneessä on aina joku aukko, mistä kostea ulkoilma tulee sisätiloihin, ulkoilman kosteus siis säätelee sisätilan kosteuden. Eli omasta mielestäni tuo kosteuspallo on lähinnä uskon asia.
Jos vene taas laitettaisiin täydelliseen umpiotilaan ( esim. käärittäisiin ilmatiiviiseen elintarvikemuoviin) niin tällöin tilanne olisi täydellisesti erilainen.- FE-sillanpää
Kiintoisa testi. Kai kuitenkin sait tulokseksi suolavettä astiaan? Mä käytän "sukkahousu maantiesuola ämpäri alla" kikkaa.
Viime talvena ämpärien (2kpl) pohjalle oli kertynyt joitain desilitroja suolaista vettä. Vettä siis häipyy sisäilmasta , se on varma. Se, että kosteus tulee ulkoa, on selvää sekin.
Talvipakkanen on kuivaa, mutta damned, suuri osa etelärannikon talvesta on kovin märkää. Siksi olen päätynyt siihen, etten lisätuuleta veneen sisätiloja. Pienet reiät saa olla, en käy erikseen tukkimaankaan. Kansi tuulettuu kyllä ulkopuolelta.
Minusta veneessäni sitloodan tavaralaatikko ei tuuletu tarpeeksi. Pistin siis tänä vuonna sinnekin suolapaukun.
Pääasia ettei ole botski homeessa keväällä! - mr. kosteus
FE-sillanpää kirjoitti:
Kiintoisa testi. Kai kuitenkin sait tulokseksi suolavettä astiaan? Mä käytän "sukkahousu maantiesuola ämpäri alla" kikkaa.
Viime talvena ämpärien (2kpl) pohjalle oli kertynyt joitain desilitroja suolaista vettä. Vettä siis häipyy sisäilmasta , se on varma. Se, että kosteus tulee ulkoa, on selvää sekin.
Talvipakkanen on kuivaa, mutta damned, suuri osa etelärannikon talvesta on kovin märkää. Siksi olen päätynyt siihen, etten lisätuuleta veneen sisätiloja. Pienet reiät saa olla, en käy erikseen tukkimaankaan. Kansi tuulettuu kyllä ulkopuolelta.
Minusta veneessäni sitloodan tavaralaatikko ei tuuletu tarpeeksi. Pistin siis tänä vuonna sinnekin suolapaukun.
Pääasia ettei ole botski homeessa keväällä!Kyllähän sitä vettä astian pohjalle kertyy. Mutta käytännössä ilman kosteus tasapainottuu todella tehokkaasti, eli tilanne on -0. Tänä talvena kokeilen olla laittamatta minkäänlaista kuivattajaa, koska mitään hyötyä ei siitä näytä olevan. Ehkä tehokkain tapa olisi nostaa veneen lämpötilaa, lämmin ilma kuivattaa hyvin paikat. Tietysti tuo lämmin ilma tulisi johtaa ulos. Mutta ehkä tuo koko järjestelmä pitäisi suunnitella tehokkaaksi.
- Anneli 33
mr. kosteus kirjoitti:
Kyllähän sitä vettä astian pohjalle kertyy. Mutta käytännössä ilman kosteus tasapainottuu todella tehokkaasti, eli tilanne on -0. Tänä talvena kokeilen olla laittamatta minkäänlaista kuivattajaa, koska mitään hyötyä ei siitä näytä olevan. Ehkä tehokkain tapa olisi nostaa veneen lämpötilaa, lämmin ilma kuivattaa hyvin paikat. Tietysti tuo lämmin ilma tulisi johtaa ulos. Mutta ehkä tuo koko järjestelmä pitäisi suunnitella tehokkaaksi.
Homeen voi myös tappaa / vähentää hyvällä syksysiivouksella. Kloriittivedellä ja rätillä pyyhitään pinnat ja keväällä huomaa kyllä jos on "laiskanläikkiä" niissä meinaa on sitä hometta. Tämän päälle tuuletusta niin hyvä on tähän asti ollut..
Anneli - asiaa!!!
Anneli 33 kirjoitti:
Homeen voi myös tappaa / vähentää hyvällä syksysiivouksella. Kloriittivedellä ja rätillä pyyhitään pinnat ja keväällä huomaa kyllä jos on "laiskanläikkiä" niissä meinaa on sitä hometta. Tämän päälle tuuletusta niin hyvä on tähän asti ollut..
AnneliJuuri näin koneneet ovat oppineet tekemään. Pestään homeen kasvuun tarvittava lika ja ylläpidetään tuuletusta. Turhalta tuntuu erilaiset kuivapallot/hygroskooppisten kemiaalien vedenimukikkailut. Ulkoilmassa riittää kosteutta paukkupakkasiin asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916