En osaa kirjoittaa!

doppeldusch

Perhana. En osaa kirjoittaa ollenkaan. Siis tekstin tuottamisen tuska on aivan kauhea! Tälläistä tekstiä tekee jotenkin.

Istun alas ja runosuoni alkaa kuplimaan? No, ei todellakaan. Miten voin oppia? Lukiossa tuhottiin meikäläisen kiinnostus äidinkieleen aika tosissaan. Ehkä on ihan totta etten pysty literaaliseen tuotantoon. En tiedä.

Yksinkertaisesti en saa ajatuksiani paperille! En osaa selittää. Mielessäni on vaikka minkäläisia virkkeitä, mutta ei vaan jälkeä synny.. Mikä neuvoksi?

4

1965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin olen samanlainen

Minulla on aivan sama juttu. Älykkyydestä se ei ole kiinni. Jotkut eivät vain pysty helposti itseään ilmaisemaan paperille.

• tajunnanvirtanen

Saithan näinkin pitkän ajatuksenjuoksun kirjoitettua! Ihan kelvollista kieliopillisestikin.

Kirjoittamisen aloittaminen on ehkä vaikeinta. Aloita vaikkapa siitä, että laitat lyhyin lausein paperille ajatuksia ilman sensuuria (paperille kirjoittaminen voisi olla rennompaa ehkä). Kokeile mind map -menetelmää.

Asiateksteissä voi auttaa, kun tekee ensin jonkinlaisen sisällysluettelon.

• kirjoitakirjoitakirjoita

Ota suttupaperia, kirjoita siihen mitä mieleen tulee, kaikki lauseet, mitä pulpahtaa mieleen (tämä on tajunnanvirtatekniikkaa).

Aloita kirjoittamalla lyhyitä tekstejä. Mielipidekirjoituksia, satuja lapsille, futuristinen kirjoitelma jonkin teknisen laitteen tulevaisuudennäkymistä....

• Anonyymi

Kannattaa lukea Stephen Kingin kirja, Kirjoittamisesta. Hän antaa vinkkejä ja ohjeita kuinka aloittaa kirjoittaminen. Kirjoittajalla on hyvä olla tietoa valitsemastaan aiheesta. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe