Asutaan omistusasunnossa. Laina ja asunto minun nimissäni. Ero tuli. Mies ei suostu lähtemään pois asunnosta. Onko omistusasunnon haltijalla mitään oikeudellisia oikeuksia häätää toinen pois asunnosta vai elelläänkö tässä kylkimyyryä hamaan elämän loppuun asti vaikkei yhdessä ollakaan?
ero ja omistusasunto
9
4290
Vastaukset
- tarvitaan
Onko eronne jo juridisesti valmis? Onko avioehtoa?
- turhia
Avoliitossa ei ole mitään avioehtoja. Asunto on omistajansa ja muut voi heittää pihalle. sitten kun nurkissa maleksija on muuttanut muualle, avoero on juridisesti valmis.
- womsu
Aika vissi ero on siinä, oletteko avo vai avio.
Jos olette avo niin ukkosi lähtee. Jos ei millään muulla konstilla niin ainakin poliisin suosiollisella avustuksella.
Mutta jos olette aviopari niin kaikki menee puoliksi. Voitte sitten keskenänne tapella kumpi ostaa toisen puolikkaan/ottaa velat kontolleen. Jos sopua ei löydy niin talo myyntiin, velat pois ja jos jotain jää velkojen jälkeen niin ne rahat tasataan puokkiin.- jippiisinkku27
Omistaja voi oikeuden päätöksellä hakea asunnon takaisin itselleen, jolloin asia menee käräjille. mies lähtee joka tapauksessa ilman 50% osuutta tai myymistä, omasta kodista ei todellakaan tarvitse luopua!!!!
Minulla ei ole avioehtoa ja avioero menossa juristin avustuksella, 100% omistus asuntoon.
- että on
oikea palsta eli avoero.
Ainoa oikea laillinen keino on marssia käräjäoikeuden kansliaan ja hakea yhteiselämän?? purkua. En nyt muista oikeaa termiä, voi olla yhteisasuminenkin, mutta kyllä ne siellä neuvoo ja kertoo, miten etenee ja kauanko kestää.Nimimerkin "että on" neuvo ei taida olla aivan oikea. Kämppäkavereilla eli "avopuolisoilla" ei ole mitään yhteiselämää joka tarvitsisi oikeudessa purkaa.
Yhteiselämän lopettaminen koskee avioliittoa. Tällä tuomiolla avioerotilanteessa saadaan vastaava tilanne kuin vanhan avioliittolain aikaisella asumuserotuomiolla, eli puoliso saadaan häädettyä yhteisestä kodista. Oikeus vielä tarvittaessa päättää senkin kumpi siihen yhteiseen asuntoon saa jäädä asumaan. Tämä päätös ei välttämättä edes noudata asunnon omistussuhdetta.
"Avoliitossa" eli kämppäkaveruudessa asunnon omistaja saa (entisen) kumppaninsa häädettyä tarvittaessa vaikka poliisin avustuksella. Mikäli "puoliso" osoittaa maksaneensa vuokraa jouduttaneen käyttämään vuokrasuhteen irtisanomista ja asianmukaisia irtisanomisaikoja.
Käräjäoikeutta saatetaan tarvita vuokralaisen häätötuomion aikaansaamiseen.- ukko pihalle vaan
argonautti kirjoitti:
Nimimerkin "että on" neuvo ei taida olla aivan oikea. Kämppäkavereilla eli "avopuolisoilla" ei ole mitään yhteiselämää joka tarvitsisi oikeudessa purkaa.
Yhteiselämän lopettaminen koskee avioliittoa. Tällä tuomiolla avioerotilanteessa saadaan vastaava tilanne kuin vanhan avioliittolain aikaisella asumuserotuomiolla, eli puoliso saadaan häädettyä yhteisestä kodista. Oikeus vielä tarvittaessa päättää senkin kumpi siihen yhteiseen asuntoon saa jäädä asumaan. Tämä päätös ei välttämättä edes noudata asunnon omistussuhdetta.
"Avoliitossa" eli kämppäkaveruudessa asunnon omistaja saa (entisen) kumppaninsa häädettyä tarvittaessa vaikka poliisin avustuksella. Mikäli "puoliso" osoittaa maksaneensa vuokraa jouduttaneen käyttämään vuokrasuhteen irtisanomista ja asianmukaisia irtisanomisaikoja.
Käräjäoikeutta saatetaan tarvita vuokralaisen häätötuomion aikaansaamiseen....toinen asia on sitten se, onko avomiehesi maksanut yhdessäoloaikananne kaikki muut elämiseen kuuluvat maksut ja mahdollistanut, että voit rauhassa maksella asuntolainaasi, kun muuta ei tarvitse maksaa. Silloin sinä olet hyötynyt myös yhdessäasumisestanne. Juridisesti sillä ei suurempaa merkitystä, mutta muuten kyllä tylyä, jos vuosia asuttu yhdessä ja saa lähteä tyhjin käsin. Noinhan se avoliitossa käy toiselle osapuolelle, kun ero tulee.
- jippiisinkku27
ukko pihalle vaan kirjoitti:
...toinen asia on sitten se, onko avomiehesi maksanut yhdessäoloaikananne kaikki muut elämiseen kuuluvat maksut ja mahdollistanut, että voit rauhassa maksella asuntolainaasi, kun muuta ei tarvitse maksaa. Silloin sinä olet hyötynyt myös yhdessäasumisestanne. Juridisesti sillä ei suurempaa merkitystä, mutta muuten kyllä tylyä, jos vuosia asuttu yhdessä ja saa lähteä tyhjin käsin. Noinhan se avoliitossa käy toiselle osapuolelle, kun ero tulee.
Äskeinen pätee vain jos siippa on maksanut tasan 50% kaikista sunnon kuluista ja elämisestä, eli käypää vuokraa. Muussa tapauksessa nainen ei ole vastuussa miehensä taloudellisista valinnoista.
Jos siippa on vain osallistunut vuokranmaksuun, käytännössä ei ole mitään tylyä kohtelua siinä että hän muuttaa pois eron sattuessa, sillä hän on myös hyötynyt alle markkinahintaisesta vuokra-asunnostaan naisen luona asuessaan.
- jippiisinkku27
Hei.
Erosin aviomiehestäni kesällä, minulla on avioliiton aikana hankittu omistusasunto, 100 % minun. Mieheni ei myöskään suostunut ensin muuttamaan pois. 3 kuukauden jälkeen tuli julkisia raivokohtauksia ja sitten jouduin eräänä iltana kutsumaan poliisit kun mieheni yritti takaisin asuntoon enkä antanut avaimia. Olemme molemmat akateemisia. Poliisin väliintulo helpotti heti - kyse oli ennemminkin avioeroneuvonnasta kuin virkavallan väliintulosta. Heidän avullaan sain mieheni ymmärtämään, että nyt tuli lähtö ja että hän ei voi pitää minusta pakolla kiinni roikkumalla nurkissani. Tilanne oli sen jälkeen selvä, joskin mieheni rakastaa minua edelleen ja vonkaa takaisin. Suhde ei toiminut ollenkaan, lisäksi mieheni kiristää minua avioehdolla, jota ei suostu allekirjoittamaan, joten en voi edes harkita yhteen palaamista. Hän toimii tunteen ohjaamana, minä järjen. Pysy siis näissä asioissa erittäin tiukkana. Apua ja ilmaisen asianajajan saat tarvittaessa helsingin oikeusaputoimistolta, porkkalankatu 13g.
Sinulla on täysi oikeus heittää miehesi harkinta-ajan päätteksi ulos. itse annoin varsinaista muuttoaikaa seuraavan kuun loppuun asti, eronneet olimme käytännössä jo 2 kuukautta sitä ennen. Olimme sopineet yhdessä asiasta.
Mieheni ei löytänyt uutta asuntoa määräaikaan mennessä. Lopulta hän muutti kaverilleen ja etsii edelleen asuntoa.
Avioehto on juristini käsissä. Jos mieheni ei allekirjoita, ero menee oikeuteen ja saan asuntoni vain oikeuden päätöksellä kokonaan itselleni.
27 v eronnut nuori nainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883