Automaatti

uus mulle

Laitatteko vapaalle risteyksessä. Onko D asennossa jarrua vasten jurnuttamisesta jotain haittaa.

18

4558

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automaatin *pitäisi* pysyä paikallaan jarrulla ilman jurnuttamista. Jos laatikossasi on koko ajan veto päällä, niin käy säädättämässä se.


      Master Eq

      • työtahti

        ei pysy paikallaan ilman jarrua,riippuu niin paljon auton/vaihteiston valmistajasta.


      • ajamassa...

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.


      • ajamassa... kirjoitti:

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq


      • realismiäkö
        MasterEq kirjoitti:

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq

        Tyhjäkäyntiryömintä ja taaksepäin "valuminen" D-asennossa on automaateissa haluttaessa mahdollista toteuttaa, mutta itsestään vapaalle vaihtavista en ennen ole kyllä kuullut.

        Mikäli tällaiseen laatikon korjausväliä
        lyhentävään ratkaisuun on todella päädytty, niin voisitko laittaa jotain vihjettä, mistä asiaan saisi lisätietoa.


      • en kuullut ole
        MasterEq kirjoitti:

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq

        Eipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.

        Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.

        Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.

        En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle.


      • Barbeito
        en kuullut ole kirjoitti:

        Eipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.

        Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.

        Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.

        En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle.

        Meikäläisen puoli vuotta vanhassa museoajoneuvossa kyllä veto on päällä vaikka seisoo paikallaan ja painaa jarrua. Joten jos odottelen valojen vaihtumista niin että tiedän sen kestävän tovin, vaihdan vapaalle. En tiedä säästääkö se oikeasti bensaa, mutta luulisi ainakin teoriassa niin tekevän. Se, kuluttaako laatikkoa, ei ihan kauheasti kiinnosta, koska jos se tuon takia leviää, leviää se muutenkin. Eiköhän tuo auto mene vaihtoon takuuajan päättyessä joka tapauksessa.


      • ajamassa... kirjoitti:

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.

        Mä olen käsittänyt, että tämä D-asennossa "ryömiminen" olisi automaatissa ihan tarkoituksella ruuhka-ajoa ajatellen.
        Helppoa, kun päästää jarrusta ja biili ryömii sen autonmitan tai semmosta - Ameriikanelävien keksintöjä.


    • -seurailija-

      Jos tarkoitat että auto käy tyhjäkäyntiä, niin ei ole.

      Automaateissa on on aina jonkin verran vetoa kun vaihde on päällä, toisissa enemmän toisissa vähemmän.

      Jos jurnuttaminen on reippaalla kaasulla jarrua vasten nojaamista, niin laatikko ei siitä muuta välitä kuin että öljyt voi lämmetä liikaa ja pikeytyä sen verran että pääsee laatikkoremonttiin.

      Tarinat vapaalle itsestään vaihtavista laatikoista ovat vain mielikuvituksen tuotteita

      • sitten ole

        kysymys automatisoidusta vaihdelaatikosta? Joka vaihtaa pykälän vapaalle automaattisesti pysäytettäessä?


      • vapaalle ..

        Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).

        Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle.


      • -seurailija-
        vapaalle .. kirjoitti:

        Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).

        Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle.

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.


      • se __
        -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        Ainakin uuden Vectran tomaatti tekee näin. Ja viive on lyhyt molempiin suuntiin. Kertoo sekä ohjekirjanen että käytännön tuntuma.


      • -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.

        Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.

        Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?


        Master Eq


      • vapaallekytkentä myös
        MasterEq kirjoitti:

        V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.

        Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.

        Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?


        Master Eq

        Vectran automaatti kytkee vaihteiston vapaalle heti kun auto seisoo paikallaan jarrun varassa D-asennossa.

        Heti jarrun vapauttamisen jälkeen vaihde kytkeytyy päälle.


      • toimii.
        -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
        Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse.


      • -seurailija-
        toimii. kirjoitti:

        Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
        Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse.

        Kohdallani

        Joka asiaan ei näköjään kerkiä päivittämään tietojaan, kun ei enää ole aktiivisesti mukana.

        Vajavaisen tietoni pohjalta epäilen että ko toiminta on ajankohtaan sopiva myyntiargumentti, sillä kestoikä ja / tai 1-pakan ylimitoitus tuskin tuo etua joka saavutetaan muutaman tipan polttoainesäästössä, ellei sillä sitten saada kaunisteltua normikulutusmittauslukenia.(huh).

        Väistämättä tulee mieleen 70-luvun energiakriisin tuomat vastaavat myyntiponnistelut, kuten sylinterien lepuutus ym.

        Ehkäpä aika vasta näyttää onko ideasta pidemmälle kantavaa hyötyä.


    • siististi toimii

      Kai se nyt on niin suunniteltu että haittaa ei ole. Toki jos odotusaika on poikkeuksellisen pitkä niin voihan sen vaihteenvalitsijan siirtää p-asentoon tai vapaalle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3717
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2466
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1975
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1503
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1468
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      483
      1244
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe