Jos tasaisella pinnalla liikkuvaan kappaleeseen ei vaikuta muita voimia kuin kitka, m*g ja tukivoima N, ja kappale etenee nopeudella v, merkitäänkö vapaakappelekuvioon nopeus v mukaan yhdeksi voimaksi? Ja otetaanko se mukaan laskuihin, esim. F=ma?
Vapaakappalekuviosta
6
311
Vastaukset
- perehtynyt
Kitkavoima aiheuttaa painopisteeseen vastakkaissuuntaisen vaakavoiman, koska kaikki kappaleeseen vaikuttava voimat ja momentit tulee olla tasapainossa ko. hetkellä.
- qqqqqqw
No eihän nopeutta ikinä voimaksi saa merkitä... Tuossa kuvaamassasi vapaakappalekuvassa voimia olisi mg, N ja F (kitkavoima).
Kiihtyvyydet ja nopeudet ovat kuitenkin vektoreita ja kyllähän ne vapaakappalekuvaan kannattaa/pitää myös merkitä, mutta pitää tosiaan varoa, ettei sekoita niitä voimavektoreihin. Voimat kannattaa piirtää kappaleen massakeskipisteestä tai ainakin kiinni kappaleeseen, mutta kiihtyvyydet ja nopeudet selvästi erilleen kappaleesta. Ehkä jopa erilaisella tai erivärisellä nuolella.
Tuossa tapauksessa v ei oikeastaan olisi vapaakappalekuvaan liittyvissä laskuissa mitenkään mukana, mutta kiihtyvyys(vekotori) olisi. Merkataan siis vertikaaliset voimat
mg - N = 0
ja horisontaaliset voimat
F = ma
,missä F on kitkavoima, m on massa ja a on kiihtyvyys jonka suunnan voi vapaakappalekuvaan arvata vapaasti (tuossa tapauksessa se olisi aika helppo arvata ;).- Vyyssikko
Kyllä, näin juuri. Kiitoksia!
Ihmettelinkin, että miten laskuni pystyi antamaan väärän tuloksen, mutta tuon nopeusvektorin olin laskuihin mukaan ottanut. Simppeliä hommaahan tämä on, mutta tarkkana pitää olla. Vyyssikko kirjoitti:
Kyllä, näin juuri. Kiitoksia!
Ihmettelinkin, että miten laskuni pystyi antamaan väärän tuloksen, mutta tuon nopeusvektorin olin laskuihin mukaan ottanut. Simppeliä hommaahan tämä on, mutta tarkkana pitää olla.Nopeusvektorilla on oma osuutensa kitkalaskuissa. Nimittäin kitkavoiman suunta määräytyy liukunopeuden suhteen vastakkaiseksi. Mutta nopeus vaikuttaa vain kitkan suuntaan, ei sen suuruuteen.
Ilmiö selittää helposti esimerkiksi sen, että sutivalla autonpyörällä ei ole juuri sivuttaispitoa, koska kitkavoiman pääosa asettuu jokseekin renkaan kehän suuntaan ja vain pieni osuus pyörän akselin suuntaan sivuttaiseksi pitovoimaksi.
- Jonsson.
vain kappaleeseen vaikuttavat voimat ja momentit kiinnmostavat. Muut suureet on muutettava edellisiksi.
Vapaakappalekuvio on piirros, jossa tarkasteltava systeemi (kappale) irroitetaan ympäristöstään. Ympäristön vaikutus esitetään kappaleeseen kohdistuvina ulkoisina voimina (myös nopeus, jos siitä aiheutuu voimia). Jäykkään kappaleeseen vaikuttavat jakautuneet voimat korvataan resultanteillaan (esim. painovoima, kitkavoima, väliaineen vastus jne.).
http://konewww.hut.fi/courses/files/93/Luento-00.pdf - JiiKoo
Jos kappale liikkuu tasaisella nopeudella, täytyy sen liikesuuntaan vaikuttaa voima. Tasaisessa liikkeessä tämän voiman suuruus on yhtä suuri kuin liikesuuntaan vastakkainen kitkavoima. Eli nopeuden v suuntaan vaikuttaa voima näiden mainitsemiesi voimien lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363787- 122546
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311526- 1251501
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 801235