Muistaako kukaan missä Vene-lehdessä oli juttu oikoreitistä Utöstä Föglön eteläpuolelta Maarianhaminaan?
Ja jos muistaa, niin viitsisitkö kertoa.
Kiitos etukäteen.
Oikoreitti
13
4873
Vastaukset
- täältä
www.vene-lehti.fi
- niinku
se onkin www.venelehti.fi
- mainsaill
en muista lehteä,mutta useita useita vuosia sitten se ilmeistyi.kyseessä siis ns. merikarhujen oikoreitti, jossa aika helppo maamerkkien avulla navigoida.voi siis löytyä artikkeli esim. merikarhut viitteellä.
- No joo.
Mennään nykyään useammin sitä kautta kuin Föglön pohjoispuolitse. Reittiä ei pysty selittämään ilman karttaa. Matkalla pljon matalia samannäköisiä saaria, joten aloittelijalle vaikea pelkin maamerkein, mutta nykyäänhän monilla on plotterit. Toinen hyvä reitti on mennä Kökarista suoraan Svenska Högarnalle, paljon vähemmän saaria ja muuta kiusaa. Samalla välttyy Marianhaminassa septisäiliögallupeilta, onko, miten iso, montakertaa päivässä tyhjennätte jne.
- noin...
Miten olisi, jos hankkisit kartan? Siitä näkee niin viralliset väylät kuin mahdolliset oikoreititkin. Itse en ainakaan uskaltaisi lähteä jonkun muun ylöskirjaamien nuottien mukaan ajelemaan.
- No joo.
Katoppas nyt siitä kartastas, jos sellainen on, miltä kyseinen vesialue näyttää. Tietämättä mistä kohtaa pitää mennä, saat kyllä yrittää pitkään. Hyvällä tuurilla pääset kyllä läpi sieltä alakautta, mutta sieltä menee vanha ja tunnettu reitti, jota ei valitettavasti ole nykymerikarttoihin merkitty. Aivan viimeisintä karttaa en ole nähnyt, mutta omassani on vielä kartoittamattomia alueita reitin varrella...
Voishan tuon reitin alkuperäiselle kysyjälle kertoa, kun keksis miten.
- Pertsa2
Se reitti oli selostettu yksityiskohtaisesti Vene lehdessä. Varmaankin joskus vuonna 1996-1999. Artikkelissa oli joitain virheitä, mitkä korjattiin seuraavassa numerossa. Sama reitti selostettiin myös Vene-lehden lokikirjassa.
En vaan millään haulla löydä ko. artikkelia tai reittiä netistä, vene-lehti ei vastaa kyselyihin eikä minulla enää ole ko. vuosikertoja. Paikallisessa kirjastossakaan noita vuosikertoja ei enää ole.
Harmi, sillä virallinen 1,8 m väylä Banö-ön kautta kiertää pirusti.
Kysymyksessäni on virhe. Tietysti tarkoitin Kökarista enkä Utöstä lähtevää väylää...
Ja en kyllä lähde kyseiselle vesialueelle ilman reittiselostusta.- suht helppo
Viime kesänä juuri ajoin kyseisen reitin, joskus olin mainitun artikkelin lukenut ja sitä ulkomuistista seurasin: Kökarista Föglön väylälle, Stora Sandön kohdalla etelälounaaseen, Skepparskärin edestä länteen, Skottskär-Grillskär-Dömmanskär eteläpuolta kiertäen, sitten Rågrund väylineen jo näkyykin edessä. Hyvällä ilmalla väylä oli helppo ajaa ja vettä riitti, ainoa kinkkinen paikka on ehkä tuossa Skepparskärin ja Skottskärin välillä, missä pitää pujotella pikkuluotojen ja matalikkojen välistä. Siinä tarvii tarkat silmät tai plotterin.
Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota. - No joo.
suht helppo kirjoitti:
Viime kesänä juuri ajoin kyseisen reitin, joskus olin mainitun artikkelin lukenut ja sitä ulkomuistista seurasin: Kökarista Föglön väylälle, Stora Sandön kohdalla etelälounaaseen, Skepparskärin edestä länteen, Skottskär-Grillskär-Dömmanskär eteläpuolta kiertäen, sitten Rågrund väylineen jo näkyykin edessä. Hyvällä ilmalla väylä oli helppo ajaa ja vettä riitti, ainoa kinkkinen paikka on ehkä tuossa Skepparskärin ja Skottskärin välillä, missä pitää pujotella pikkuluotojen ja matalikkojen välistä. Siinä tarvii tarkat silmät tai plotterin.
Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota.Kuvaamasi reitti ei ainakaan ole se yleisesti tunnettu. En tiedä minkälaiset kartat on käytössäsi, mutta esim. Meri-CD:n vanhemmalla versiolla en tuonne lähtisi. Tiedot on niin puutteelliset kartassa. Kuten varmaan huomasit, mittaukset loppuvat Skepparskärin kohdalla ja on syytäkin kääntyä länteen. Ainakin tuon tunnetun reitin varrella on useita kiviä, joita puuttuu Meri-CD:sta ja pari vuotta vanhasta paperikartasta. Alku ja loppu tosiaan näyttää kartalla selkeältä. Mutta edellen painottaisin, että mittaukset ovat puutteelliset sekä alue on niin kaukan väylistä, että myös kivien, luotojen ja saarien paikkatieto on myös epävarmaa. Ehkä uusimmat kartat on tuoltaosin tarkempia. Sen verran olen kyllä liikkunut väylien ulkopuolella, että tiedän kyllä, että hyvällä kelillä mennään melkein mistä vaan. Paljonko muuten on veneesi syväys?
- eri reitti
suht helppo kirjoitti:
Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota.Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
Reitin alkuosa on sama, mutta Skeppskärin kohdalla ei käännytä vielä länteen vaan jatketaan etelälounaaseen kohti Vidskärin pohjoiskärkeä. Sitten seurataan Vidskärin länsireunaa noin keskelle saarta. Saaressa oli ainakin pari kesää sitten näkyvisssä vanhat linjataulut. Kun ollaan pohjoisetelä suunnassa keskellä saarta, niin käännytään länteen, TS 271, kohti Ståtsternasin eteläpuolella olevia kivikkoja. Väylä kulkee pinnassa olevan kiven ja 3,5 syvyysmerkin välistä, niin että kivi jää eteläpuolelle ja syvyysmerkki pohjoispuolelle. Vuoden 2005 kartoissa on merkitty kaapeli samaan paikkaan. Itselläni oli reittipiste merkitty ennen kapeikkoa ja keskelle kapeikkoa, jolloin kapeikko löytyi hyvin ja kaiku näytti kokoajan yli 10 metrin syvyyslukemia. Siitä jatkoin Gaddenin pohjoispuolelle ja edelleen Björkörin pohjoispuolelta Renskärin selälle. Vuoden 2005 merikartassa on merkitty samoille paikoille kaapeli, joka Kökarin päässä oikaisee vielä enemmän, varsinkin jos lähdössä tai tulossa Karlbystä.
Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut. - Pertsa2
eri reitti kirjoitti:
Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
Reitin alkuosa on sama, mutta Skeppskärin kohdalla ei käännytä vielä länteen vaan jatketaan etelälounaaseen kohti Vidskärin pohjoiskärkeä. Sitten seurataan Vidskärin länsireunaa noin keskelle saarta. Saaressa oli ainakin pari kesää sitten näkyvisssä vanhat linjataulut. Kun ollaan pohjoisetelä suunnassa keskellä saarta, niin käännytään länteen, TS 271, kohti Ståtsternasin eteläpuolella olevia kivikkoja. Väylä kulkee pinnassa olevan kiven ja 3,5 syvyysmerkin välistä, niin että kivi jää eteläpuolelle ja syvyysmerkki pohjoispuolelle. Vuoden 2005 kartoissa on merkitty kaapeli samaan paikkaan. Itselläni oli reittipiste merkitty ennen kapeikkoa ja keskelle kapeikkoa, jolloin kapeikko löytyi hyvin ja kaiku näytti kokoajan yli 10 metrin syvyyslukemia. Siitä jatkoin Gaddenin pohjoispuolelle ja edelleen Björkörin pohjoispuolelta Renskärin selälle. Vuoden 2005 merikartassa on merkitty samoille paikoille kaapeli, joka Kökarin päässä oikaisee vielä enemmän, varsinkin jos lähdössä tai tulossa Karlbystä.
Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut.Ei tässä enää mitään Vene-lehteä tarvita. Kiitos.
Merkkasin väylän karttaan ja kokeilen ensi kesänä.
Siis sikäli mikäli Bavariastani ei ole köli ennen pudonnut...:) eri reitti kirjoitti:
Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut.Onko Svenska Kryssarklubbenin tai Merikarhujen reittiselostuksia saatavana yleisesti tai vähemmän yleisesti jostain?
- olisiko
Flatus.Vetus kirjoitti:
Onko Svenska Kryssarklubbenin tai Merikarhujen reittiselostuksia saatavana yleisesti tai vähemmän yleisesti jostain?
karttaa olemassa reitistä. Mun Bavaria uij kutenkin aika syvällä joten en viitsi lähteä kokeilemaan onnea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047