Me ollaan oltu pari vuotta yhdessä ja harkittu
kihloihin menemistä ollaan käyty kattomassakin niitä monta kertaa. Mutta mieheni haluaa yli 250 € sormuksen ja mun maksoi n.100€ hänen mielestään mun pitäisi hankkia hänelle sormus ja päinvastoin. Mulla on todella pienet tolot verrattuna häneen ja koko sormus jupakka on sitten jäänyt koska mun mielestä tää juttu ei nyt ole oikein vai? Miten te ostitte kihlajais sormukset.
P.s hän ei ole edes kosinut!
Miten sormus maksetaan?
26
6228
Vastaukset
- Ninni_
itselläni vähän tyylinen ongelma? miten kihlat toteutetaan, eli kuuluuko kummankin osapuolen ostaa toisilleen sormukset? vai ostaako toinen osapuoli ne?
- kdxhg
Monet ostavat toisilleen ja monet miehet maksavat molemmat sormukset.Mitään "sääntöä" tähän ei ole. Itse ainakin maksan mieheni sormuksen, maksoi se sitten mitä maksoi... Jos yhden ainokaisen haluaa ja saa. Itselleni tulee kuitenkin vielä vihkisormuskin joka sitten kalliimpi.
- huohhhh
on niin ajattelematon, jos ei ymmärrä pienempiä tulojasi, että kannattaa varmaan miettiä koko kihlausta ylipäätään. Jos hän ei tuota tajua, hän tuskin tajuaa muitakaan tilanteita, joissa on kyse rahoista. Sitäpaitsi, mikä ihmeen korupelle se on? Naisilla korut ovat kauniita, mutten oikein ymmärrä miehiä, jotka niillä koreilevat.
- elli pelli
Hyvä toi korupelle:)
usko tai älä sillä on myös enemmän kenkiä kaapissa kun mulla!
Huomaa että hän ei oo koskaan joutunut jakaan mitään.
ja kerran sanoikin että hänellä ei ole valvollisuus "elättää ketään" joten ajattelin että tuskin niitä lapsiaan hänen kanssaan voi tehdä.
Pitää varmaan kulkea enemmän silmät auki. - huohhhh
elli pelli kirjoitti:
Hyvä toi korupelle:)
usko tai älä sillä on myös enemmän kenkiä kaapissa kun mulla!
Huomaa että hän ei oo koskaan joutunut jakaan mitään.
ja kerran sanoikin että hänellä ei ole valvollisuus "elättää ketään" joten ajattelin että tuskin niitä lapsiaan hänen kanssaan voi tehdä.
Pitää varmaan kulkea enemmän silmät auki.Minä voisin takoa itselleni renkaan vaikka rautanaulasta ja jos sei töki haavoja sormeen, olisin siihen ihan tyytyväinen. Näissäkin asioissa pitää ottaa toisenkin mielipide huomioon, joten en usko että siitä tulee mitään.
- antirautanaula
huohhhh kirjoitti:
Minä voisin takoa itselleni renkaan vaikka rautanaulasta ja jos sei töki haavoja sormeen, olisin siihen ihan tyytyväinen. Näissäkin asioissa pitää ottaa toisenkin mielipide huomioon, joten en usko että siitä tulee mitään.
Jos kuitenkin on keskituloinen ihminen niin eikö kannata ostaa sormukset kuitenkin kullasta niin ne kestävät liiton ajan ja monesti ylikin. Rautanaula rustumassa sormessa vuosikymmeniä ei moniakaan varmaan napostele. Tuohisormukset palavat ja langanohuet kultasormuksen ryttääntyvät.
Kyllä äijäkin voi koruja käyttää jos ne on äijämäisiä. Oma mies melkoinen merirosvo ja on kyllä raavaampi kuin moni muu itseään mieheksi kutsuva. - huohhhh
antirautanaula kirjoitti:
Jos kuitenkin on keskituloinen ihminen niin eikö kannata ostaa sormukset kuitenkin kullasta niin ne kestävät liiton ajan ja monesti ylikin. Rautanaula rustumassa sormessa vuosikymmeniä ei moniakaan varmaan napostele. Tuohisormukset palavat ja langanohuet kultasormuksen ryttääntyvät.
Kyllä äijäkin voi koruja käyttää jos ne on äijämäisiä. Oma mies melkoinen merirosvo ja on kyllä raavaampi kuin moni muu itseään mieheksi kutsuva.Ei se sormessa ruostu ja jos ruostuisikin, voisi sitä uuden tehdä. Tottakai sinun keskituloisella merirosvollasi on paljon kultaa. Merirosvoilla on aina.
- Pikkuvaimo
Me maksoimme yhdessä sormukset. Meillä tosin onkin ihan tavalliset sileät sormukset joiden yhteishinnaksi tuli vain 160 €, mutta puolet ja puolet. Mieheni sormus tuli maksamaan hiukan enemmän kuin minun, koska se oli isompi, niin tasapuolisuuden nimissä maksettiin yhdessä, sillä tulot eivät sillä hetkellä olleet hirveän suuret sillä minä opiskelin ja mies oli armeijassa.
- DyDDö
siis maksaako miehen sormus enemmän vaikka ostaa samanlaiset kummallekin? niinku jos se on isompi?? ja pitääkö niitten edes olla samanlaiset? käyttääkö mies yleensä sormusta? voi tätä elämää :D
- ....,,,..
DyDDö kirjoitti:
siis maksaako miehen sormus enemmän vaikka ostaa samanlaiset kummallekin? niinku jos se on isompi?? ja pitääkö niitten edes olla samanlaiset? käyttääkö mies yleensä sormusta? voi tätä elämää :D
Meidän sormukset makso yhteensä 40 euroa! ja olen erittäin tyytyväinen tähän sormukseen. tää on hopeinen mis on jotain kiviä :) mulle riittää se et on jo yksi todella suuri jalokivi, mieheni ;)
- .....
DyDDö kirjoitti:
samanlaiset kihlasormukset (tavalliset sileät) ja kyllä mieheni sormus maksoi hieman enemmän, kun oli isompi. Ja kyllä ainakin mun mies pitää sormusta. Kaverin miehellä on sekä kihla- että vihkisormus.
- DyDDö
..... kirjoitti:
samanlaiset kihlasormukset (tavalliset sileät) ja kyllä mieheni sormus maksoi hieman enemmän, kun oli isompi. Ja kyllä ainakin mun mies pitää sormusta. Kaverin miehellä on sekä kihla- että vihkisormus.
onko siinä suurikin hinta ero miehen ja naisne sormuksen välillä jos miehelleni pitää ostaa 22mm sormus ja minulla 17.5mm.?? kiitos :)
Suomalainen kihlajaisperinne on nimenomaan, että sormus ostetaan kihlakumppanille lahjaksi. Siis nainen ostaa miehelle ja päinvastoin. Hieman oudolta tuntuu maksaa itselleen lahja mutta sitäkin tapahtuu.
Toinen perinne on, että lahjahevosen suuhun ei katsota. Kihlasormuksen saa siis sellaisen jonka antaja valitsee oman kukkaronsa mukaan. Puuttuvia euroja voi hyvin kompensoida hyvällä maulla valitulla kauniilla ja yksinkertaisella sormuksella. Muita "korusormuksia" ehtii hyvin hankkimaan aikanaan.
En mitenkään moiti muuten toimineita ja toimivia mutta ymmärsin kysyjän nimenomaan kysyvän perinteen mukaista toimintatapaa ohjenuoraksi josta voi sitten tarvittaessa poiketa hallitusti...- Tyyppivaan
Elikä pihi tyttöystävi on siis väärässä uskossa, sillä hän meinaa että minä maksan molemmat sormukset. Ja hänelle pitää tottakai olla vähintään 300e maksava sormus.
Huom. itse opiskelen/olen töissä, maksan autolainaa ym. Hän käy täyspäiväsesti töissä ja käyttää rahansa mm. vaatteisiin ^^ Tää on sitä tasa-arvoa.
- Charles
Jos kosiminen tyssää siihen, ettei sormus ole mieleinen, ei kannata kosia ollenkaan. Kosimisen syynä pitäisi olla aivan muut asiat kuin sormus. Lisäksi, jos ette saa edes tuollaista asiaa sovittua, kannattaa kihlausta siirtää senkin vuoksi.
- aivan samaa
mieltä, itse emme ostaneet koko kihlasormuksia, päätettiin vaan mennä naimisiin, ja n. puolen vuoden kuluttua tuosta hetkestä, menimmekin.
- juuri kihlautunut
Mies yllätti kihlasormuksilla viime lauantaina, hyvin romanttisessa tilanteessa. Muutama päivä tapahtuman jälkeen kysyin häneltä, eikö kihlasormusten suhteen pitäisi panna kulut puoliksi, ts. kumpikin ostaa toiselle sormuksen. Mies piti ajatusta kummallisena, ei ollut ajatellut asiaa ollenkaan. Hän halusi hoitaa asian loppuun asti.
- elli pelli
Näyttää olevan aika tapaus kohtaista sormuksien maksaminen.
En minäkään vaadi että mun ei pitäis maksaa ollenkaan mitään. Kohtuus kuitenkin kaikessa. - kosittu ja kihlattu kivin
Jos mies pistää maksamaan sinut sormuksensa, harkitsehan tarkkaan annatko koko elämän hänelle. Joku suhta noissakin touhuissa pitää olla. Kyllä miehen kuuluu ne sormukset ostaa, tai jos nykyaikaistetaan, niin ne maksetaan puoliksi.
Siis sinäkö kosit? No, ehkä siinä tapauksessa sinun tulisi maksaa sormuksetkin. Itse en moiseen alentuisi, mutta jokainen kai tyylillään. - annu01
Meidän sormukset maksoivat yli 2000 euroo yhteensä. Summan maksoimme puoliksi. Tosin mun sormus maksoi aika reippaasti enemmän.
Näyttää olevan vankkoja mielipiteitä siitä miten "kuuluu" tehdä sormusten maksamisen kanssa. Siitä miten asia toteutetaan voi tietysti olla jokaisella parilla oma sovelluksensa. Perinnettä ei ole mitenkään pakko noudattaa.
Suomalaisen kristillisen perinteen mukaisesti toimien on kuitenkin vain yksi tapa. Käytöksen kultaisen kirjan (WSOY, 1990, 6.painos, ISBN 951-0-16030-X, s.264) mukaan: "Kihlajaisrituaaleihin kuuluu tavallisesti myös sormusten vaihtaminen: morsian ja sulhanen ostavat lupaustensa katteeksi toisilleen sormuksen."
Tästä myöskin näkee sen, että sormukset eivät todellakaan ole yhtä kuin kihlaus vaan niitä käytetään niin haluttaessa kihlauksen merkkeinä ja avioliittoon sitoutumisen symbooleina.
Jos itse menisin vielä kihloihin niin itse itselleni maksamani kihlasormuksen kokisin kyllä hieman symboloivan naisen ostamista itselleni...- juuuup. :D
onko siinä suurikin hinta ero miehen ja naisne sormuksen välillä jos miehelleni pitää ostaa 22mm sormus ja minulla 17.5mm.?? kiitos :)
- mietin vain
Hmm. Sovitte menevänne naimisiin keskenänne. Sovitte lupaavanne, että jaatte kaikki elämän ilot ja surut, kunnes kuolema teidät erottaa. Sovitte olevanne yhdessä niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä. Sovitte olevanne tietyllä tavalla yhtä, sovitte yhteisestä elämästä.
Mitä hiton merkitystä sillä on kuka maksaa mitäkin? Jos sinulla ei ihan vain käytännössä ole rahaa ostaa miehelle sormusta, hän ostakoon sen itse. Ellette ole hyvin poikkeuksellinen pari, taloutenne muuttuu kuitenkin tässä joskus yhteiseksi, joten ketä hyödyttää laskea yksittäisen ostoksen euroja tässäkään vaiheessa?
Me emme ole vielä ostaneet kihlasormuksia. Ostetaan ehkä joskus, kun häiden päivämäärä on tiedossa. Ja enpä tiedä kuka maksaa, kai se kummalla sattuu olemaan kukkaro helpommin käsillä... ei sillä merkitystä ole. - molemmat itse
(mies). Mun mielestä toinen vaihtoehto on, että kumpikin ostaa omansa. Ei siihen ole mitään vakikäytäntöä, voi morsiankin hankkia, riippuu miten sovitaan. Odota muuten kosintaa ennen kuin enemmän puhutte sormuksien hankkimisesta.
- enzu
minun kihlattuni ainakin maksoi meidän molempien sormukset. Sillä koko kihlautuminen tuli minulle aivan yllätyksenä. Minut vain vietiin kauppaan ja sitten nykyinen kihlattuni sanoi myyjälle: "minkäslaisia kihlasormuksia teillä on?" :) Joten sain vielä itse päättää sormukseni. Kihloissa oltu nyt vähän reilu vuosi :)
- 88888
Me maksettiin sormukset yhdessä saamillamme joululahjarahoilla, eli periaatteessa puoliksi meni. Muutamassa paikassa sormuksen hinta määräytyy tietysti materiaalin ja leveyden mukaan, mutta myös koon mukaan. Eli hinnat on taulukkohintoja, joista on varmasti varaa tinkiä. Meidän sormusten hinta oli myyjän kanssa sovittu könttihinta. Eli ensin puhuttiin hinnasta yms.. ja sitten vasta katsottiin oikean kokoiset rinkulat molemmille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422234- 251813
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271445- 1091274
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151259- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846