Eli kertokaa kaikkee tietoo siitä ku en löydä netistä mistää tietoo. Olisin tosi kiitollinen. esim näihin vastaa: Häkin koko? kaks vai yks? kui paljo tuoreruokaa? vessaa? luonteeltaan? ovatko yleensä myös päivällä hereillä? jne... Ihan kaikkee roborovskiin liittyvää :D
Kaikki Roborovskin
22
1460
Vastaukset
- --------
jo solet kiinnostunut roboista ja hamsuista yleensäkkin, niin sinun kannattaa kirjautua http://www.hamsteri.info/forum käyttäjäksi ;)
http://www.hamsteriyhdistys.net/kaapionhoito-ohje.pdf
http://www.hamsteriyhdistys.net/roborovski2.html
http://koti.welho.com/lmilvi/roboista.html
Siinä muutama linkki. Löydät niistä varmaan vastaukset kaikkiin noihin kysymyksiisi, mutta vastaan nyt silti, että ei jää mitään epäselväksi.
Häkin koko?
- Roborovskille pitää hankkia mielellään suurin terraario, mitä kaupasta löytyy. Hyvä on esimerkiksi Gabber Criceto rex -terraario. Häkki ei käy roborovskille, sillä ne tulevat ulos niistä hetkessä.
kaks vai yks?
- Ehdottomasti kaksi tai mielellään enemmänkin. Robot ovat laumaeläimiä ja kaipaavat seuraa lajitovereista. Ihminen ei voi korvata lajitoveria.
kui paljo tuoreruokaa?
- Hamsterille sopiva ruokamäärä riippuu paljon hamsterista, sillä toiset kuluttavat enemmän kuin toiset ja toiset taas lihoavat helpommin kuin toiset. Parille robolle hyvä määrä on vaikka ruokalusikallinen tai sen verran, mitä ne jaksavat yhdessä yössä syödä. Jos ruokaa jää aina paljon yli, kannattaa pienentää annosta.
vessaa?
- Voihan sitä kokeilla, jos hamsterit vaikka tajuaisivat sen idean. Siihen laitettaan puupellettejä (tai samaa, mitä kuivikkeenakin).
luonteeltaan?
- Hyvin vilkas ja eloisa. Robojen käsittely ja kesytys voi olla haastavaa/vaikeaa, sillä robot eivät viihdy lainkaan syliteltävänä vaan tahtovat puuhailla terraariossa. Katselulemmikiksi robo on mitä mainoin.
ovatko yleensä myös päivällä hereillä?
- Enimmäkseen robot ovat hereillä yöisin ja iltasin, mutta päivälläkin saattaa robon nähdä puuhaamassa jotain pientä. Aktiivisimmilaan ne ovat kuitenkin yöllä.- kokemusta löytyy
Roborovskin kääpiöhamsterit ovat hamsterilajeista seurallisimpia. Tämä rotu on ainoa jota voi harkita pitää pareittain, kuitenkin pitää muistaa, että hamsterit ovat pääsääntöisin erakkoja, joten toinen häkki on aina oltava varalla mahdollisten riitojen varalta. Roborovskit eivät tarvitse lajitoveria, vaikka seurallisia ovatkin, eivätkä masennu, vaikka toista roboa ei terraariossa asustakkaan.
Siinä mielessä siis olen erimieltä kanssasi, ainakaan kahta enempää niitä ei samassa terraariossa saa olla ja mehdottomasti vain yksi mikäli ei toista häkkiä ole varalla! - roborovitski
kaks vai yks?
- Ehdottomasti kaksi tai mielellään enemmänkin. Robot ovat laumaeläimiä ja kaipaavat seuraa lajitovereista. Ihminen ei voi korvata lajitoveria.
Jos ottaa useamman niin oltava samasta poikueesta ja olleet alusta asti yhdessä. Tosin koskaan ei voi olla varma että useampi samaa lajia viihtyy keskenään, oli kuinka "laumaeläin" tahansa. Yksinkin viihtyy, kun virikkeitä ja puuhaa on tarvittavasti.
Lisäksi huomauttaisin kaikille "monta on ehdottomasi otettava" kommentoijille, ettei ole 100% varmasti taattu että useampi viihtyy keskenään. Sukukypsäksi tulo vasta kertoo miten yhteiselo sujuu, tässä vaiheessa usein joudutaan "ystävykset" erottamaan, kun eivät sittenkään samassa asumuksessa viihdy.
Ehdottomasti jos useamman ottaa on elintilaa myöskin oltava vastaavasti enemmän, ettei tule liian ahdasta. Hamsterikin kun voi toiselle olla peto ja syödä toisen ns. elävältä. Kaikkia keskustelupalstojen "ota monta, ei viihdy yksin"-kommenttia itse ainakin katson karsaasti, koska voi käydä ihan miten vain. Toki en sitä sano etteikö ole mahdollista että useampikinvoi elää yhdessä,se on aivan tapauskohtaista.
- Nanananna
No Minni on ollut mulla vuoden. Se asuu isossa häkissä joka ei oo terraario. Mut se karkaa sieltä vähän väliä. Mulla ei ollut siitä rodusta mitään tietoa kun ostin sen. Ei ole mikään leikkikaveri. Mun olis kannattanu ostaa lajitoveri, terraario. Tai joku muu rotu koska ei toi pysy kädessä yhtään. ennätys 74sekunttia.
- huohds
"No Minni on ollut mulla vuoden. Se asuu isossa häkissä joka ei oo terraario. Mut se karkaa sieltä vähän väliä. Mulla ei ollut siitä rodusta mitään tietoa kun ostin sen. Ei ole mikään leikkikaveri. Mun olis kannattanu ostaa lajitoveri, terraario. Tai joku muu rotu koska ei toi pysy kädessä yhtään. ennätys 74sekunttia."
No kannattaisiko nyt ostaa se lajitoveri ja terraario, tai antaa hamsteri pois, eihän sitä noin saa pitää. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa ottaa selvää lemmikistään ennen kuin hankkii sen, ja vielä typerempää on olla hankkimatta oikeita olosuhteita sitten kun viimein ne saa tietää. - HamsuLove
huohds kirjoitti:
"No Minni on ollut mulla vuoden. Se asuu isossa häkissä joka ei oo terraario. Mut se karkaa sieltä vähän väliä. Mulla ei ollut siitä rodusta mitään tietoa kun ostin sen. Ei ole mikään leikkikaveri. Mun olis kannattanu ostaa lajitoveri, terraario. Tai joku muu rotu koska ei toi pysy kädessä yhtään. ennätys 74sekunttia."
No kannattaisiko nyt ostaa se lajitoveri ja terraario, tai antaa hamsteri pois, eihän sitä noin saa pitää. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa ottaa selvää lemmikistään ennen kuin hankkii sen, ja vielä typerempää on olla hankkimatta oikeita olosuhteita sitten kun viimein ne saa tietää.En omista roborovskia juuri nyt, mutta olen omistanut. Tässä kysymyksiin vastaukset:
Häkin koko?
Roborovskille kannattee hankkia duna, sillä roborovski on niin pieniä, että ne pääsevät pinnahäkin pinnojen välistä karkuun.
kaks vai yks?
Roborovski on laumaeläin ja siksi kannattee hankkia kaksi tai enemmän.
kui paljo tuoreruokaa?
Jos hankit sen roborovskin, niin voit sitten seurailla, kuinka paljon se syö yhdessä yössä. Ruokamäärä riippuu paljon yksilöstä.
vessaa?
Yleensä ainakin tavalliset hasmterit eli syyrialaiset hamsterit oppivat vessaan, mutta sekin riippuu yksilöstä.
luonteeltaan?
Vilkas ja ei sovi oikein käsittelyyn eli sylissä pitämiseen. Sopii paremmin katselulemmikiksi.
Eivät, roborovskit niin kuin kaikki muutkin hamsterit ovat yöeläimiä, mutta saatat nähdä sen kuitenkin päivällä puuhammassa jotain.
Lisää tetoa:
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit ovat eloisia ja puuhakkaita hamstereita, jotka voivat hypätä korkeallekin ja saattavat juosta asumuksessaan edestakaisin. Roboja ei suositella asumaan yksin, sillä ne voivat muuttua apaattisiksi. Paras ratkaisu olisi kaksi samaa sukupuolta olevaa roboa, tai pieni ryhmä, kunhan kaikki ryhmän jäsenet hyväksyvät toisensa. Voit myös yhdistellä roboja eri poikueista, mutta tee se varhain, mielellään heti luovutusiän astuttua voimaan. Eri sukupuolta olevia hamstereita ei kannata laittaa asumaan yhdessä, ellet ole valmis huolehtimaan tulevista poikasista.
Robojen hoitamiseen liittyvät samat säännöt kuin muidenkin Kääpiöhamstereiden hoitoon: Ruoan täytyy olla riittävän monipuolista, tarjolla on koko aikaa oltava kuivamuonaa, parasta on erityisesti Kääpiöhamstereille tarkoitettu kuivamuona. Tuoreruokaa saisi olla joka ilta hamsun ruokakipossa, ja vesi tulisi vaihtaa päivittäin. Erityisen lämpiminä kesäpäivinä vesi kannattaa vaihtaa pari kertaa vuorokaudessa, aamuisin ja iltaisin. Herkkuja voit myös hamsullesi antaa, mutta ei mitään liian suolaista, sokerista tai rasvaista, esim. sipsit eivät tule kysymykseenkään, ne aiheuttavat terveydellisiä haittoja. Kaupoissa myytävät herkkutangot ovat terveellistä ja maistuvaa, ja kestävät pitkään!
Jos hamsusi on pitkästynyt, voit rakennella sille esim. vessapaperirullista, pahvilaatikoista sun muusta mukavaa puuhaa, vaikkapa puuhatalon ( maitopurkkeja ei kannata käyttää sisällä olevan muovin takia ) . Ulkoa voit hankkia hamsulle jyrsittäväksi puun, esim. koivun oksia. - HamsuLove
HamsuLove kirjoitti:
En omista roborovskia juuri nyt, mutta olen omistanut. Tässä kysymyksiin vastaukset:
Häkin koko?
Roborovskille kannattee hankkia duna, sillä roborovski on niin pieniä, että ne pääsevät pinnahäkin pinnojen välistä karkuun.
kaks vai yks?
Roborovski on laumaeläin ja siksi kannattee hankkia kaksi tai enemmän.
kui paljo tuoreruokaa?
Jos hankit sen roborovskin, niin voit sitten seurailla, kuinka paljon se syö yhdessä yössä. Ruokamäärä riippuu paljon yksilöstä.
vessaa?
Yleensä ainakin tavalliset hasmterit eli syyrialaiset hamsterit oppivat vessaan, mutta sekin riippuu yksilöstä.
luonteeltaan?
Vilkas ja ei sovi oikein käsittelyyn eli sylissä pitämiseen. Sopii paremmin katselulemmikiksi.
Eivät, roborovskit niin kuin kaikki muutkin hamsterit ovat yöeläimiä, mutta saatat nähdä sen kuitenkin päivällä puuhammassa jotain.
Lisää tetoa:
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit ovat eloisia ja puuhakkaita hamstereita, jotka voivat hypätä korkeallekin ja saattavat juosta asumuksessaan edestakaisin. Roboja ei suositella asumaan yksin, sillä ne voivat muuttua apaattisiksi. Paras ratkaisu olisi kaksi samaa sukupuolta olevaa roboa, tai pieni ryhmä, kunhan kaikki ryhmän jäsenet hyväksyvät toisensa. Voit myös yhdistellä roboja eri poikueista, mutta tee se varhain, mielellään heti luovutusiän astuttua voimaan. Eri sukupuolta olevia hamstereita ei kannata laittaa asumaan yhdessä, ellet ole valmis huolehtimaan tulevista poikasista.
Robojen hoitamiseen liittyvät samat säännöt kuin muidenkin Kääpiöhamstereiden hoitoon: Ruoan täytyy olla riittävän monipuolista, tarjolla on koko aikaa oltava kuivamuonaa, parasta on erityisesti Kääpiöhamstereille tarkoitettu kuivamuona. Tuoreruokaa saisi olla joka ilta hamsun ruokakipossa, ja vesi tulisi vaihtaa päivittäin. Erityisen lämpiminä kesäpäivinä vesi kannattaa vaihtaa pari kertaa vuorokaudessa, aamuisin ja iltaisin. Herkkuja voit myös hamsullesi antaa, mutta ei mitään liian suolaista, sokerista tai rasvaista, esim. sipsit eivät tule kysymykseenkään, ne aiheuttavat terveydellisiä haittoja. Kaupoissa myytävät herkkutangot ovat terveellistä ja maistuvaa, ja kestävät pitkään!
Jos hamsusi on pitkästynyt, voit rakennella sille esim. vessapaperirullista, pahvilaatikoista sun muusta mukavaa puuhaa, vaikkapa puuhatalon ( maitopurkkeja ei kannata käyttää sisällä olevan muovin takia ) . Ulkoa voit hankkia hamsulle jyrsittäväksi puun, esim. koivun oksia.Otin tuon tekstin petsien sivulta, koska en jaksanut itse alkaa kirjoittamaan...
- HamsuLove
HamsuLove kirjoitti:
Otin tuon tekstin petsien sivulta, koska en jaksanut itse alkaa kirjoittamaan...
Siis tuon lisää tietoa-tekstin
- roboooo <333
Meillä on 4 tyttö hamsau samassa terraariossa (roboja on) ja ei ole kertaakaan tapellut? aina niin sulassa sovussa nukkuu purujen alla :D. Meidän emohamsujen (2) on kaksi poikasta meillä. toisella tuli 5 poikastas ja toisella 7 :) . vessaan meidän amsut ei ole oppinut , yritin siirtä kakkia aina vessaan että tietäisi mihin kuuluu kakkia ;D miutta ei ne siihen oppinut joten en käytä vessaa :D:D:D.. Onneksi Nannan ja Karkin synnytys meni hyvin (: ella ja tuakin ovat sopeutuneet meijän hamsuperheeseen! (; nyt taas on (ehkä) poikasia tulossa. katdotaan nyt ... :D
- joku
Jos ostat kaksi roborovkia niille voi tulla riitoja helposti ja ne joudutaan erottamaan. :(
- Roboja 2 kpl
Roboja pitää ottaa kaksi mutta tulee varautua siihen että jos ne eivät tulekaan toimeen toistensa kanssa, sama homma muilla laumaeläimillä. Tietenkin pieni ja huonosti virikkeellistetty terraario/duna madaltaa reilusti kynnystä aloittaa tappelu.
- apua auttakaa mua!
kun mä olin kaupassa (eläinkaupassa) ajattelin eka ostaa kaksi roboo koska ne on laumaeläimii mutta kun mentiin sinne kauppaan se muujä sano ettei kannata ottaa kahta koska niistä voi tulla erakoita isoina ja joudutaan erottamaan niin otin vain yhden mutta nyt minua ärsyttää kun en ottanut toista ja viitsisikö ottaa toisen vielä vastatkaa tähän!
- nanojatulevanana
kertokaa hyvät ihmiset kun mulla on yks roborovski ja aattelin hommata toisen mut miten totutan e toisiinsa kun aattelin laittaa samaa häkkiin ja toinen on eläyt jo viikon siiä häkissä eikai ne rupea tappelemaan???otan toisen nii että hamsut ovat samaa sukupuolta..
- Hamsteri<3
No minä tässä nyt sanon, että robot ovat kaikista vikkelimpiä. Melkein kaikki suosittelevat "aloittelijalle" talvikkoa. Robot eivät tykkää olla kädellä, ja ne elävät AINA laumassa. Talvikko taas elää yksin, todella harvat elävät kahdestaan. Minulla oli kaksi talvikkoa, koska eläinkaupassa sanoivat niitä roboiksi. Ne rupesivat tappelemaan ja sitten erotin ne toisistaan ja ovat eläneet elämänsä onnellisina erakkoina. Nyt niitä ei enään ole ja meinaan ottaa uusia. Eli "aloittelijat, ottakaa talvikko tai kultsi ja sitten "kokeneemmat" ottakaa robo. Lukekaa vaikka http://keskustelu.suomi24.fi/node/9686299.
- Hamteri
Mitenkä hamsterit sopeutuu koirien kanssa ? Onko tietoo?:)
- hamppupamppu
Kannattaa pitää koira erossa hamstereista, häkki turvallisessa paikassa niin ettei koira pääse hyppimään sitä vasten tai tiputtamaan sitä jolloin hamsteri voi pelästyä tai voi käydä pahemminkin.
Hamsteri voi ainakin alkuun arastella koiran hajua ja kädet kannattaa pestä kun siirryt koiran luota hamsterin luokse.
Itse en ainakaan luottaisi koiraan ettei söisi hamsteria jos jaloittelevat samassa tilassa, toki olen nähnyt kuvia joissa hamsteri on sylissä ja koira vieressä mutta aina on riski olemassa että koiran saalistusvietti vie voiton, varsinkin jos ei ole pennusta saakka opetettu pysymään erossa hamsterista. - Hamsteri
No meidän koirat on opetettu että ne eivät saa tulla huoneisiin. Mietin että istuisko koirat sitten huoneen edessä kyttäämässä vai ei? Mutta luulen että eivät , koska ne on opetettu tottelemaan ja ne totteleekin hyvin.
- Roborovskii!!
Mun roborovskilla on kyllä häkki, ja viihtyy hyvin siellä. Ei se karannutkaa sielt oo.. En tiiä viihtyyks se siel paremmin. Mut ei se sielt ulos oo tulos ainakaa.
- outo3
Mulla on yks roborovski ja ostettii se tänää mut oisko jotain vinkkejä et miten kannattaa hoitaa ja kaks vai yks?
- Sedä
Ei sitten tullut mieleen miettiä etukäteen?
http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/kaapiohamsterin-perushoito/
- Onzzuu__
Mulla on ollut kaks talvikkoa (erikseen) ja se jonka otin myöhemmin kuoli tuossa vähän aikaa sitten ja ajattelin ottaa uuden lemmikin joskus hiihtoloman jälkeen ja olen kiinnostunut tästä roborovskista... Mutta ennen kun alan hankkimaan mitään uutta lajia niin olis yksi kysymys: kuinka iso terraarion täytyy vähintään olla kahdelle robolle??? Vanha terraario on noin. 60cm x 40cm... En nimittäin halua ahtaa niitä sitten liian pieneenkään terraarioon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108