Avioero häämöttää, mies ei enää rakasta... Olemme asuneet itse rakentamassamme talossa vuoden. Jos se menisi myyntiin nyt, maksaisimme myyntivoittoveroa 28%. Mutta miten on, jos laitamme eron vireille, teemme osituksen ja mieheni lunastaa asunnon ja ostaa minut ulos. Tällöin mieheni pitäisi ottaa uutta pesän ulkopuolista lainaa 20-30 000 euroa. Menisikö tästä osuudesta minulta siis myyntivoittovero 28% vai "ainoastaan" varainsiirtovero 4 %?
ositus ja verot
19
1268
Vastaukset
Kyllä se lähes noin menisi ... mistähän olet saanut noin hyvät tiedot varainsiirtoverosta ;-D
Myyntivero kannattaa kiertää... jos olette puheväleissä exäsi kanssa. Eli, "myyt" osuutesi yhteisestä talosta ilman myyntivoittoa ...
Myyntivoiton osuuden puolisosi voisi kuitata sinulle "pimeästi". Toinen vaihtoehto, että hän maksaa lunastuksen esim. autollaan minkä ositushinta "yli arvosettu" ositussopimuksessa. Jällen, keskenänne sovitte kuvion, mutta minimoitte verot "summien suunnittelulla" ... siinä kuvion idea.
Keinoja on, kannattaa olla yhteydessä lakimieheen ja maksaa hänelle ... usein vähemmän kun verottajalle...
Jos kuitenkin menette aiva "pilkulleen" osituksen ... myyntivoittoveron maksatte molemmat puoliksi (jos omistaate talon puoliksi), JA varainsiirtoveron maksaa hän kuka lunastaa "pesän ulkopuolisila varoilla" esim. 30.000 eurosta puolisonsa osuutta.- hömötiainen
Jos siis mieheni ottaa 30 000 ylimääräisen lainan "ostaakseen" minut ulos, niin eikö silloin katsota että tuo 30 000 on minulle "voittoa" ja joudun kuitenkin maksamaan 28% myyntivoittoveroa tuosta summasta? Ja eikö "pimeästi" maksaminen ole melko vaikeaa, eli eikö verottaja ala ihmetellä mistä hyvästä tililleni yhtäkkiä tipahtaa moinen summa? Kyse on siis siitä että vaikka osittaisimme irtaimen, autot ja muut miten hyvänsä, tarvitsen "puhdasta rahaa" lähteäkseni tästä talosta.
hömötiainen kirjoitti:
Jos siis mieheni ottaa 30 000 ylimääräisen lainan "ostaakseen" minut ulos, niin eikö silloin katsota että tuo 30 000 on minulle "voittoa" ja joudun kuitenkin maksamaan 28% myyntivoittoveroa tuosta summasta? Ja eikö "pimeästi" maksaminen ole melko vaikeaa, eli eikö verottaja ala ihmetellä mistä hyvästä tililleni yhtäkkiä tipahtaa moinen summa? Kyse on siis siitä että vaikka osittaisimme irtaimen, autot ja muut miten hyvänsä, tarvitsen "puhdasta rahaa" lähteäkseni tästä talosta.
Ehkä kannattaa olla yhteydessä juristiin ... mutta kerrotaan nyt miten "temppu tehdään" :
Teette osituksen hinnoilla missä EI OLE myyntivoittoa. Ositussopimuksenhan voitte tehdä keskenänne hyvinkin vapaasti, vaikka muotoseikoista syytä olla tarkka ... eli lakimeihen suuntaan kannattaa olla yhteydessä, tai edes luetuttaa soppari hänellä.
Ja kai tiedät, että taisngon sitä suorittava voi maksaa millä omaisuudellaan tahtoo ... vaikka autolla. Osuutesi lunastaminen talosta toki eri asia, ja teidön sovittava kysymys.M36 kirjoitti:
Ehkä kannattaa olla yhteydessä juristiin ... mutta kerrotaan nyt miten "temppu tehdään" :
Teette osituksen hinnoilla missä EI OLE myyntivoittoa. Ositussopimuksenhan voitte tehdä keskenänne hyvinkin vapaasti, vaikka muotoseikoista syytä olla tarkka ... eli lakimeihen suuntaan kannattaa olla yhteydessä, tai edes luetuttaa soppari hänellä.
Ja kai tiedät, että taisngon sitä suorittava voi maksaa millä omaisuudellaan tahtoo ... vaikka autolla. Osuutesi lunastaminen talosta toki eri asia, ja teidön sovittava kysymys.... ei rahan tarvitse mennä tilillesi ... voit saada sen käteenkin .. käsityksesi verottajan kaikkivoipaisuudesta on lähes lapsellinen....
- verottaja ei
M36 kirjoitti:
... ei rahan tarvitse mennä tilillesi ... voit saada sen käteenkin .. käsityksesi verottajan kaikkivoipaisuudesta on lähes lapsellinen....
olekaan kaikkivoipainen, niin ihmettelyä syntyy, jos mies esittää tämän uuden 30.000 velan omassa verotuksessaan vakituiseen asuntoon kohdistuvaksi velaksi ja vaatii korkovähennystä. Minkä mies tietysti tekeekin, koska tosiasiassa tällaisia korkoja maksaakin.
- hömötiainen
Mahtoiko hölmö hömötiainen vihdoin ymmärtää, kun meni oikein saunan lauteille asiaa miettimään...? Eli meneekö juttu siis niin että jos teemme osituksen irtaimesta, autoista jne. sellaiseksi, että mieheni saa (ainakin paperilla) osituksessa tavaraa 30 000 euron arvosta enemmän kuin minä, niin tuolloin mies "joutuu" ottamaan pesän ulkopuolista lainaa 30 ooo saadakseen minut ulos ja tällä tavalla päädyn maksamaan vain varainsiirtoveron 4 %?
- itsekäs akka
ainut huoli on kuinka ukolta saa kiskottua viimeisenkin euron. Ihan oikein joutuisit vaan maksamaan vähintään puolet veroina.
Tuohon on keinoja ... aivan laillisia.
Menkää lakimiehen puheille .. kannattaa maksaa oikeanlaisten sopimusten laatimiseta esim. 300 EUR jos sillä saa suuremman edun kuin "tee-se-ensin-itse"kuka sen talon on lunastamassa??
Jos miehesi pesän ulkopuolisilla varoilla ... HÄN maksaa varainsiirtoveron, et sinä.
Ja JOS hölmöilette kuvio niin, että menee myyntivoittoa, ... sen tietnekin maksatte puoliksi.
TAAS, olkaa yhteydessä lakimieheen !- hömötiainen
itsekäs akka kirjoitti:
ainut huoli on kuinka ukolta saa kiskottua viimeisenkin euron. Ihan oikein joutuisit vaan maksamaan vähintään puolet veroina.
Helpottiko loukkauksesi? Menin tähän avioliittoon onnellisena ja suurella uskolla, toivolla ja rakkaudella. Nyt mieheni ei enää rakasta, hänellä on jo "uusia kuvioita" ja haluan vain lähtiessäni sen rahan, jolla tätä yhteistä asuntovelkaamme silloin lyhensin, kun velka otettiin. Rahan sain voittona omasta talostani jonka yhteen mennessämme myin ja jota olin hiellä ja vaivalla yksin maksanut vuosikausia.
- hömötiainen
hömötiainen kirjoitti:
Helpottiko loukkauksesi? Menin tähän avioliittoon onnellisena ja suurella uskolla, toivolla ja rakkaudella. Nyt mieheni ei enää rakasta, hänellä on jo "uusia kuvioita" ja haluan vain lähtiessäni sen rahan, jolla tätä yhteistä asuntovelkaamme silloin lyhensin, kun velka otettiin. Rahan sain voittona omasta talostani jonka yhteen mennessämme myin ja jota olin hiellä ja vaivalla yksin maksanut vuosikausia.
Äskeiseen lisäisin vielä, ett talomme on sen verran arvokas, että kun mieheni sen aikanaan myy hän tulee saamaan talosta voittoa vähintään yhtä paljon kuin nyt minulle maksaisi, luultavasti selvästi enemmän. (jos nyt yleensäkään myy, kun uusi "emäntä" tuntuu olevan jo valmiiksi katsottu) Enkä ymmärrä, että kun mieheni rikkoi avioliittolupauksensa ja jatkaa omaa elämäänsä selkäni takana, miksi minun pitäisi lähteä kotoani "häntä koipien välissä" tyhjän päälle. Harmittaa, kun provosoiduin moisesta ilkeästä viestistäsi. Niin kuin elämä ei olisi tällä hetkellä riittävän vaikeaa ilman "anonyymejä" ilkeilijöitäkin. Surettaa.
- hömötiainen
M36 kirjoitti:
kuka sen talon on lunastamassa??
Jos miehesi pesän ulkopuolisilla varoilla ... HÄN maksaa varainsiirtoveron, et sinä.
Ja JOS hölmöilette kuvio niin, että menee myyntivoittoa, ... sen tietnekin maksatte puoliksi.
TAAS, olkaa yhteydessä lakimieheen !Kiitos vastauksista M 36 ja muut! Siis lakimiehelle... Kunhan saan voimat koottua!
- naaras!
itsekäs akka kirjoitti:
kiero korkkiruuvi, joka ei antaisi oikeudenmukaista ositusta. Mene hoitoon!
- tai varainsiirtovero
Tämän veron maksaa lähtökohtaisesti ostaja ellei muuta osapuolten välillä sovita.
Onkohan tässä olemassa vielä yhteistä asuntoluottoa? Jos on, niin onko jo otettu huomioon mahdollisuus, että osituksessa tämän luoton sinun osuutesi siirtyisi miehesi nimiin? Tällöin ei tämä osuus olisi uutta pesän ulkopuolista lainaa. Lainan tällainen siirto pitäisi onnistua verottomana tasinkona.
- yx tavallinen
Kuulehan sinä liihottaja/livertäjä (lokki/hömötiainen), miksiköhän sinulle Laki-palstalla muutama päivä sitten antamani perusteellinen vastaus, jota pyynnöstäsi vielä rautalangasta taivuttelin, ei ole sinulle kelvannut?! Sanoin sinulle silloin, ja toistan vielä: yksi keino on, ja se on esittämäni. (Näin ainakin, jos aiot laillisesti menetellä.)
Nämä, joita nyt täällä kiittelet, ovat minun oppipoikiani ositukseen liittyvissä asioissa.
Mene toki lakimiehen puheille ja esitä hänelle minulta saamasi neuvo. Jos hänen pätevyytensä riittää (kaikilla nimittäin ei riitä!), hän opastaa sinua menettelemään juuri esittämälläni tavalla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=551&posting=22000000021651957Tuossahan "yx tavallinen" on tehnyt hyvän esimerkin tuosta pesän velan käytöstä osituksessa. Juuri tuota tarkoitin.
PS.
Taitaa suomi24 pätkiä keskusteluja kun en näe muita asiavastaajia ketjussa kuin M36 ja itseni. Kuitenkin "yx tavallinen" puhuu ketjussa vastanneista "oppipojistaan" (enemmän kuin yksi). Minä olen kyllä tietoni hankkinut muualta kuin "yx tavalliselta", joten jossain on varmaan jokin viesti siltä toiselta oppipojalta joka ei näy minulla. ;-)- älä välitä
argonautti kirjoitti:
Tuossahan "yx tavallinen" on tehnyt hyvän esimerkin tuosta pesän velan käytöstä osituksessa. Juuri tuota tarkoitin.
PS.
Taitaa suomi24 pätkiä keskusteluja kun en näe muita asiavastaajia ketjussa kuin M36 ja itseni. Kuitenkin "yx tavallinen" puhuu ketjussa vastanneista "oppipojistaan" (enemmän kuin yksi). Minä olen kyllä tietoni hankkinut muualta kuin "yx tavalliselta", joten jossain on varmaan jokin viesti siltä toiselta oppipojalta joka ei näy minulla. ;-)Älä kuule argonautti välitä. Yx tavallinen on näiden palstojen tunnetuin mulkku. Tosin luulen että hän vain pilailee näillä oppipoikajutuilla sillä pojuilla ei voi olla oppipoikia - siihen tarvitaan mies
- karavaani kulkee
älä välitä kirjoitti:
Älä kuule argonautti välitä. Yx tavallinen on näiden palstojen tunnetuin mulkku. Tosin luulen että hän vain pilailee näillä oppipoikajutuilla sillä pojuilla ei voi olla oppipoikia - siihen tarvitaan mies
Mulkuttelijalla ei ole mulkuttelulleen mitään asiaperustaa. Tunneperusta taas todistaa vain mulkuttelijasta itsestään. Mulkuttelija mulkutelkoon sydämensä kyllyydestä, yx tavallinen jatkakoon edelleen asialliseen tyyliinsä. Sillä yx tavallinen on, kuten kaikki järjissään olevat ovat voineet todeta, näiden palstojen ainoa todellinen asiantuntija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883