Postcrossingin olen aloittanut vähän aikaa sitten, ja hauskaa on ollut. Kielipääni on OK, mutta nyt pitäisi kääntää ohje englanniksi..
Käytin kyllä joihinkin sanoihin Tracetech:n sanakirjaa, mutta joitakin sanoa sieltä ei löytynyt. Olisi kanssa hyvä, jos joku osaisi sanoa onko oikea sana kyseessä, koska aika vaapasti käänsin parit sanat!
Eli..
Ryynirieska
(rieska = thin barley leaf, mutta entäs ryyni?)
1l maitoa = milk
2dl rikottuja ohrasuurimoita = smashed barley leafs, mutta mitä on suurimo?
1tl suolaa = salt
1 muna = egg
2 dl hiutaleita = flakes
2dl jauhoja = flour
((Ohje on menossa Amerikkaan; millaiset mitat siellä on näissä resepteissä käytössä? En usko että nuo oikein käy, ei ainakaan tl = teelusikka :D))
1. Liota ohrasuurimoita maidossa yön yli = Let the smashed barley ""suurimot"" soak in milk over night
2. Lisää muut aineet taikinaan = Add other ingredients to the dough
3. Kaada taikina voidellulle leivinpaperille uunipannulle = Pour the dough to an anointed(??) greaseproof paper ""uunipannulle""
4. Paista 225C:ssa 30-40 minuuttia = Bake in 225C (varmaan pitäis laittaa Fahrenheitteina?) for 30-40 minutes
Tarjoa munavoin tai hillon kera = Serve with egg butter or with jam
*
Jeps. Tälläistä apua tarviisiin tällä kertaa (:
Resepti englanniksi: hieman apua
23
666
Vastaukset
- Suurimo
"Grits" on se suurimo, ryyni on "hulled grain". "Butter" lienee voitelemisen paras versio, koska sanalla "anoint" voidellaan lähinnä pyhimyksiä. :D
"Pan" käy hyvin pannusta. "Tsp" on teelusikka, desilitra on "dl" kuten meilläkin.
Jospa joku osaa jelpata tuossa Fahrenheit-pulmassa, minä en osaa ja menenkin tästä nukkumaan!- murupussi
Kiitos tosi paljon, nyt kuulostaa resepti paljon paremmalta (:
- pulma.
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm
Tai suoraan,
Celsius -->Fahrenheit: °F = (°C) · 1,8 32
Tuo arvo ei mielestäni kyllä ole tarkka mutta riittänee pullanpaistossa. - murupussi
pulma. kirjoitti:
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm
Tai suoraan,
Celsius -->Fahrenheit: °F = (°C) · 1,8 32
Tuo arvo ei mielestäni kyllä ole tarkka mutta riittänee pullanpaistossa."Tuo arvo ei mielestäni kyllä ole tarkka mutta riittänee pullanpaistossa."
:D Kiitos
- katsokaa nyt
En voi uskoa, että kahden peräkkäisen pisteen tiuhassa nykykäytössä on kyse ainoastaan lyöntivirheistä. Tuossakin ketjun aloituksessa se ehti olla mukana kaksi kertaa.
Sanokaa nyt joku, mitä kaksi perättäistä pistettä oikein merkitsee! Tulen muuten hulluksi.- vihje.....
No joo siinä pitäisi olla kolme pistettä mutta jos joku haluaa käyttää kahta pistettä ei se minua haittaa....
- vaan TIETO
Se ei ole LYÖNTIvirhe vaan TIETOvirhe, eli ei tiedetä että pitää olla kolme pistettä. Tai ei piitata.
- roisto
Joku roisto kerää irtopisteitä..
- lurjus
vaan TIETO kirjoitti:
Se ei ole LYÖNTIvirhe vaan TIETOvirhe, eli ei tiedetä että pitää olla kolme pistettä. Tai ei piitata.
Tiedän että siinä pitäisi olla kolme pistettä. En piittaa. On vain niin hauskaa ärsyttää pikkusieluja..
- Soulisti
lurjus kirjoitti:
Tiedän että siinä pitäisi olla kolme pistettä. En piittaa. On vain niin hauskaa ärsyttää pikkusieluja..
Kuinka kauan tyydytyksentunteesi kestää? Perätikö niin kauan, että kehittyy henkiseksi kasvuksi?
Tuskin, anteeksi vain. Euroopan koilliskolkkalaiselta vaikutat ... - ärsyynny.
lurjus kirjoitti:
Emme me ärsyynny. Tai korkeintaan miellyttävällä tavalla, sillä adrenaliinihan on nautintoaine. Ja saamme nauttia vielä lisää korjatessamme noita virheitä.
Silti: oikeinkirjoituksella on periaatteellinen merkitys. Jollei se ole tärkeää, ei moni muukaan asia ole - korkeintaan ne, joista kuolee tai sairastuu vakavasti. Mutta haluatko sinä elää maailmassa, jossa millään muulla ei oikeastaan ole väliä?
Ja nythän tämä on lisäksi nimenomainen kielipalsta... - lurjus
ärsyynny. kirjoitti:
Emme me ärsyynny. Tai korkeintaan miellyttävällä tavalla, sillä adrenaliinihan on nautintoaine. Ja saamme nauttia vielä lisää korjatessamme noita virheitä.
Silti: oikeinkirjoituksella on periaatteellinen merkitys. Jollei se ole tärkeää, ei moni muukaan asia ole - korkeintaan ne, joista kuolee tai sairastuu vakavasti. Mutta haluatko sinä elää maailmassa, jossa millään muulla ei oikeastaan ole väliä?
Ja nythän tämä on lisäksi nimenomainen kielipalsta...>Mutta haluatko sinä elää maailmassa, jossa
>millään muulla ei oikeastaan ole väliä?
No empä todellakaan halua elää maailmassa, jossa millään muulla kuin oikeinkirjoituksella ei ole väliä. Ja mielellänihän minä teille sitä nautintoainetta tarjoilen.. - lurjus
Soulisti kirjoitti:
Kuinka kauan tyydytyksentunteesi kestää? Perätikö niin kauan, että kehittyy henkiseksi kasvuksi?
Tuskin, anteeksi vain. Euroopan koilliskolkkalaiselta vaikutat ...Lurjuksen sielu on vaskea. Se ei kehity henkiseksi kasvuksi koskaan. Mutta pikkusielujahan se kyllä jaksaa rassata..
- murupussi
Voi voi, ei olisi pitänyt laittaa tätä tiede > kielet käännökset -puolelle, kun näin kauhean kohun aloitti :D
Mutta joo, n*ssikaa pilkkua mieluiten jossain muualla kuin Internetissä, tämä alkaa käydä jo aika tylsäksi täällä............. - Suurimo
murupussi kirjoitti:
Voi voi, ei olisi pitänyt laittaa tätä tiede > kielet käännökset -puolelle, kun näin kauhean kohun aloitti :D
Mutta joo, n*ssikaa pilkkua mieluiten jossain muualla kuin Internetissä, tämä alkaa käydä jo aika tylsäksi täällä.............Täällä on tapana erotella jyvät akanoista. Joku käy kiinni reseptiin, toinen pisteiden lukumäärään. Lue vain ne itseäsi auttavat viestit ja pullasi paistuu nätisti. :)
- excuse me for living
murupussi kirjoitti:
Mutta joo, n*ssikaa pilkkua mieluiten jossain muualla kuin Internetissä, tämä alkaa käydä jo aika tylsäksi täällä.............Tämähän on kielipalsta. Eikö täällä saakaan käsitellä oikeinkirjoitusta? Kuka niin on päättänyt?
Yksi piste lopettaa lauseen. Kolme pistettä merkitsee jotakin muuta. Sen merkityksen tiedän.
Mutta mitä merkitsee kaksi pistettä?
Kukaan ei ole vastannut. Kuitenkin hyvin monet käyttävät sitä, näköjään päivittäin.
Aika outoa käyttää jotakin, jonka merkitystä ei itse tiedä. Minä ainakin haluaisin tietää sen merkityksen, jotta voin itsekin alkaa käyttää kahta pistettä sopivissa tilanteissa.
Mutta kysy nyt täältä sitten, alhaista kiroilua saa osakseen ihan normaalista kysymyksestä. - Ei osata
excuse me for living kirjoitti:
Tämähän on kielipalsta. Eikö täällä saakaan käsitellä oikeinkirjoitusta? Kuka niin on päättänyt?
Yksi piste lopettaa lauseen. Kolme pistettä merkitsee jotakin muuta. Sen merkityksen tiedän.
Mutta mitä merkitsee kaksi pistettä?
Kukaan ei ole vastannut. Kuitenkin hyvin monet käyttävät sitä, näköjään päivittäin.
Aika outoa käyttää jotakin, jonka merkitystä ei itse tiedä. Minä ainakin haluaisin tietää sen merkityksen, jotta voin itsekin alkaa käyttää kahta pistettä sopivissa tilanteissa.
Mutta kysy nyt täältä sitten, alhaista kiroilua saa osakseen ihan normaalista kysymyksestä.Usko jo, kun olen yrittänyt väittää, ettei kyse ole muusta kuin osaamattomuudesta tai piittaamattomuudesta tai jopa sattumanvaraisuudesta. Kun vaihtoehtoina ovat yksi, kaksi tai kolme pistettä, joista vain ensimmäinen ja kolmas ovat oikein, on tilastollisestikin silti todennäköistä, että monet käyttävät myös sitä keskimmäistä vaihtoehtoa, vaikka se siis on väärin.
Ja näkeehän sitä välillä hyvinkin monta pistettä............
Vaikka se on vielä enemmän väärin. - en ymmärrä
Ei osata kirjoitti:
Usko jo, kun olen yrittänyt väittää, ettei kyse ole muusta kuin osaamattomuudesta tai piittaamattomuudesta tai jopa sattumanvaraisuudesta. Kun vaihtoehtoina ovat yksi, kaksi tai kolme pistettä, joista vain ensimmäinen ja kolmas ovat oikein, on tilastollisestikin silti todennäköistä, että monet käyttävät myös sitä keskimmäistä vaihtoehtoa, vaikka se siis on väärin.
Ja näkeehän sitä välillä hyvinkin monta pistettä............
Vaikka se on vielä enemmän väärin.Kyllähän sitä miettii, mitä jokin välimerkki mahtaa tarkoittaa.
Ei ennen tuollaista kahden pisteen juttua nähnyt kuin harvoin, silloin se varmaankin oli pelkkä lyöntivirhe. Nykyään sitä tungetaan joka väliin.
Ihan hyvin sillä voisi olla jokin itsenäinen merkitys.
On se kumma kun jotain oikeinkirjoitusasiaa kysyy kielipalstalla, niin ketjua lukee joku jota kysyminen ärsyttää kiehumiseen asti.
Älä hyvä ihminen lue näitä palstoja, jos hermostut noin vähästä! Kiusaat itseäsi aivan turhaan. - Edellinen
en ymmärrä kirjoitti:
Kyllähän sitä miettii, mitä jokin välimerkki mahtaa tarkoittaa.
Ei ennen tuollaista kahden pisteen juttua nähnyt kuin harvoin, silloin se varmaankin oli pelkkä lyöntivirhe. Nykyään sitä tungetaan joka väliin.
Ihan hyvin sillä voisi olla jokin itsenäinen merkitys.
On se kumma kun jotain oikeinkirjoitusasiaa kysyy kielipalstalla, niin ketjua lukee joku jota kysyminen ärsyttää kiehumiseen asti.
Älä hyvä ihminen lue näitä palstoja, jos hermostut noin vähästä! Kiusaat itseäsi aivan turhaan.En minä hermostunut. Olen vain yhä samaa mieltä, ettei kaksi pistettä tarkoita erityistä, vaan se on eri asteista ja syistä virheellisyyttä. Sinä et vain usko, vaan jankutat. Jatka toki.
- saatava
Edellinen kirjoitti:
En minä hermostunut. Olen vain yhä samaa mieltä, ettei kaksi pistettä tarkoita erityistä, vaan se on eri asteista ja syistä virheellisyyttä. Sinä et vain usko, vaan jankutat. Jatka toki.
viimeinen sana. Onpas lapsellista.
- Takametsien Mies
>Pour the dough to an anointed(??) greaseproof
>paper ""uunipannulle""
En voi sille mitään, mutta jotenkin korva vierastaa tuossa tuota anointed-sanaa - "pyhitetty"? Luulen että käyttäisin jotain muuta sanaa tuossa yhteydessä...
--- murupussi
..netissä (: Itse en ole koskaan sanaa kuullutkaan, enkä tiennyt että se tarkoitti myös pyhittämistä :P
Asteet voi muuntaa helposti kuukkeloimalla:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=225 celsius in fahrenheit&btnG=Hae&meta=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242