Uskoni haaksirikko

Immoralisti

Olen ollut nyt tässä vaihteeksi jumaluskossa pari vuotta. Mutta aika säälittävän yksinkertainen kysymys sopivaan aikaan tulleena tietoisuuteeni hajotti/näyttää nyt hajottavan koko korttitalon.

Näkeekö joku Jumala todella ajatuksenikin?

Asiaa jonkin aikaa pohdittuani, tulin siihen tulokseen, että ei sellaista voimaa ole todennäköisesti olemassakaan. Jotta esim. kristinusko voisi olla totta, vaatisi se
melkoisen rinnakkaistodellisuuden tai useampia rinnakkaistodellisuuksia.

Kysymys mahdollisesta kuolemanjälkeisestä elämästä ei vielä hetkauttanut uskoani. Ajattelin, että vaikka kuoleman jälkeen ei olisikaan mitään, Jumala silti voi olla/on olemassa.

On tämä kyllä jossain määrin tuskallista, kuin olisi menettänyt hyvän ystävänsä.

Taitaa tässä kulkea tie kohti agnostismia taas, ja/tai kenties jonkinlaista panteismia...Mutta
sen olen oppinut viimeisten 13-14 vuoden aikana, että koskaan ei tiedä, mihin huomenna uskoo.

Onneksi elämänfilosofiani pohja oli kuitenkin
uskonnoton, ei tipu aivan niin korkealta,
kuin olisi voinut:

http://www.iki.fi/manninen/ajatteluni.html

15

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sam.Andreevitsh

*

Kun en tarkkaan tiedä, mitä ajattelu fyysisenä tai kemiallisena aivoissa tapahtuvana ilmiönä on, niin en pysty myöskään arvioimaan, onko ajatusten lukeminen vaikeaa. Voi olla, että jollekin henkiolennolle ajatusten lukeminen on yhtä helppoa kuin meille puheen kuuleminen.

*

Joitain kokemuksia siitä, näkeekö "joku Jumala" ajatuksetkin.

*

Tapaus 1 a-x:

Muutaman kerran joissain rukoustilanteissa joku ennestään mulle tuntematon henkilö on tullut sanomaan, minkälaisia ajatuksia mulla on ollut edeltävinä viikkoina tai kuukausina. Joitain melko yksityiskohtaisiakin / pieniä ajatuksia, joita ei aivan helposti pystyisi päättelemään toisesta ihmisestä.

Tai sellaisia, että jos tällä tyylillä yrittäisi arvata muutamaa mun tyyliselle ihmiselle ominaista ajatusta, niin todennäköisesti joku näistä muutaman luonnehdinnan sisältäneestä arvauksesta olisi tullut väärin arvatuksi.

Se mun ajatusten kertominen ei ole ollut näissä tilanteissa se pointti, vaan sitä on seurannut joitain sanoja, jotka ovat auttaneet elämässä eteenpäin. Nämä luonnehdinnat ajatuksista ovat olleet enemmänkin jonkinlaisena todisteena, että sitä seuranneet sanat eivät ole täysin tuulesta temmattuja.

*

Tapaus 2:

Joskus taannoin alkoi tuntua siltä, että sinkkuelämää oli tullut vietettyä jo aivan tarpeeksi. Monien vaiheiden jälkeen näytti siltä, että näköpiirissä ei oikein ollut ketään ongelman ratkaisuksi... vaikka kymmeniä naisihmisiä aika hyvin tunsinkin. Tuli rukoiltua ensimmäistä kertaa elämässä epätoivoisesti asian puolesta.

Määrittelin Jumalalle vajaa kymmenen ominaisuutta kohtalaisen tarkkaan, mitä odotan elämäni naiselta määräajan mihin mennessä jotain pitäisi tapahtua. Ja... siitä meni pari viikkoa kun mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen tutustuin nykyiseen tyttökaveriini.

*

Voidaanko me kuulla, mitä Jumala haluaa puhua?

Päinvastaisiakin kokemuksia on: Jumala on jollain tavalla vaikuttanut ajatusmaailmaani. Multa on esimerkiksi pyydetty jotain puheenvuoroa johonkin seurakunnan tapahtumaan. Oon rukoillut asian puolesta useamman päivän, ja sitten siinä tilanteessa todennut puheenaiheeni olevan samasta asiasta kuin mikä on ollut illan "saarna", vähän vaan eri näkökulmasta. Tämä tiivistetysti kerrottuna. Mielessäni olevaan tapaukseen liittyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, mutta ei siitä - tilan säästämiseksi - sen enempää.

Tai joskus oon rukoillut ja kirjannut ylös ajatuksia, joita mielessäni on pyörinyt rukoillessani. Sitten parin tunnin päästä oon avannut Raamatun satunnaisesti jostain kohdasta, ja silmät ovat osuneet ensimmäiseksi kohtaan, jossa on kahdessa - kolmessa jakeessa ollut kiteytettynä ne ajatukset, mitä rukoillessa oli mielessä. Oon vielä testannut Raamattuni tapauksen jälkeen todetakseni, että Raamattu ei mitenkään muita kohtia helpommin ole auennut kyseisestä kohdasta. Joten edelliset lukukerrat eivät vaikuttaneet avautumiseen tietystä paikasta, eivätkä myöskään mielessä pyörineisiin ajatuksiin.

*

Jumala kuulee ääneen lausutut rukoukset?

Et kyseenalaistanut sitä, kuulisiko "joku Jumala" mahdollisesti meidän puheemme ja toimisi joissain tilanteissa sen mukaisesti.

Joitain kertoja olen joissain tilanteissa rukoillut, että voisin kertoa Jumalasta jollekin satunnaiselle tai jollekin tietylle henkilölle.

Tällaisten rukousten pohjalta oon esim. "sattumalta" kohdannut jonkun henkilön, jonka kanssa mulla on ollut ihmeen paljon yhdistäviä tekijöitä (kohtalaisen harvinainen urheiluharrastus, vielä harvinaisempi ammatti, ei niin harvinainen musiikkiharrastus ja henkisesti yhdistäviä asioita) ja saanut kerrottua hänelle Jumalasta. Ilman että olisin itse mitenkään tehnyt edes asiassa aloitetta ja valinnut "sopivaa uhria".

Tai sitten olen tavannut jonkun tietyn henkilön jossain erikoisessa tilanteessa kaukana kotoa (lennolla) ja saanut mahdollisuuden kertoa Jumalasta niitä asioita, joita olin parin kuukauden ajan halunnut ( rukoillut asian puolesta) hänelle kertoa. Tapahtumaan on liittynyt joitain mielenkiintoisia yksityiskohtia.

1) Esim. lentovirkailija, joka on tutkinut kyseisen henkilön passia muutaman minuutin, vaikka ei kenenkään muun passia tutkinut - ehkä siksi, että tilanteessa oli hyvä, että pääsin ennen tätä henkilöä lentokoneeseen, ja rukoilinkin asian puolesta, kun huomasin henkilön pääsevän jonoon mun edelle kavereidensa vuoksi.

2) Mun viereen on mielenkiintoisella tavalla jäänyt vapaa paikka lähes täydessä lentokoneessa. Tälle paikalle kyseisen henkilön oli helppo tulla jossain vaiheessa lentoa kuulumisia vaihtamaan.

3) Oon "sattunut" ostamaan erästä kaukaista pientä maata käsittelevän kirjan viikkoa paria ennen matkaa, ja "sattunut" avaamaan kirjan ensimmäisen kerran juuri vähän ennen kuin henkilö tuli viereeni istumaan. Henkilöllä oli tietynlaisia yhteyksiä kyseiseen maahan, mitä en tiennyt.

*

• kevytlevite

"Voi olla, että jollekin henkiolennolle ajatusten lukeminen on yhtä helppoa kuin meille puheen kuuleminen."

Voi myös olla, ettei mitään henkiolentoja ole olemassa. En ole koskaan koko 46-vuotisen elämäni aikana saanut millään aistillani mitään havaintoja mistään henkiolennoista. Jos niitä kuitenkin on olemassa ja lisäksi vielä jotenkin vaikuttaisivat elämääni, niin kylläpä ovat tosi loistavasti pysyneet täydellisesti piilossa?

• Sam.Andreevitsh
        kevytlevite kirjoitti:

"Voi olla, että jollekin henkiolennolle ajatusten lukeminen on yhtä helppoa kuin meille puheen kuuleminen."

Voi myös olla, ettei mitään henkiolentoja ole olemassa. En ole koskaan koko 46-vuotisen elämäni aikana saanut millään aistillani mitään havaintoja mistään henkiolennoista. Jos niitä kuitenkin on olemassa ja lisäksi vielä jotenkin vaikuttaisivat elämääni, niin kylläpä ovat tosi loistavasti pysyneet täydellisesti piilossa?

*

Vaikka uskovainen kristitty olenkin, niin ei mullakaan ole varsinaisia aistein havaittavia kokemuksia henkiolentojen ilmestymisistä.

Konkreettiset kokemukseni Jumalasta ovat sen tapaisia kuin tossa aiemmassa viestissäni kirjoitin. Joku voi tietysti laittaa kaiken sattuman piikkiin.

Mutta kun tuollaisia asioita tapahtuu sopivilla hetkillä (konkreettisten rukousten jälkeen) useamman kerran, niin itselle ne ovat varmaan melkein yhtä vahvoja todisteita Jumalan aktiivisesta toiminnasta kuin jos Jumala näyttäytyisi aivan aistein havaittavissa olevalla tavalla.

*

• Immoralisti

Sekö että kokemuksesi olivat tietoisuuteesi valikoituneita sattumia, vai se, että on yliluonnollinen Jumala, joka lukee koko ajan
        yli 7 miljardin ihmisen ajatukset, sanat, teot ja
        laiminlyönnit? Ottaen huomioon senkin, että mitään
        jumala-antennia ihmisaivoista ei ole löydetty, ja että Jumalan kameroita ja mikrofoneja ei näy missään.

• Immoralisti
        Immoralisti kirjoitti:

Sekö että kokemuksesi olivat tietoisuuteesi valikoituneita sattumia, vai se, että on yliluonnollinen Jumala, joka lukee koko ajan
        yli 7 miljardin ihmisen ajatukset, sanat, teot ja
        laiminlyönnit? Ottaen huomioon senkin, että mitään
        jumala-antennia ihmisaivoista ei ole löydetty, ja että Jumalan kameroita ja mikrofoneja ei näy missään.

olen joutunut/joudun edelleen itsekin pohtimaan.
        Hihhulikausinani tuli koettua aika epätodennäköisiltä vaikuttavia sattumia ja yhteensattumia.

• Nopealla vilkaisulla näyttäisi, että sinulla on taipumusta ajatella asioita fatalistisesti.

• Haluamatta mitenkään erityisesti keikuttaa haaksirikkoasi (vai miten sen sanoisi?), kysyn vain, oletko ottanut huomioon tätä fyysikkojen dogmia informaation häviämättömyydestä maailmassa?
      (En oikein käsitä, mistä fyysikot puhuvat, mutta jostakin ei-materiaalisesta vissiin?)

No, jos tuo fyysikkojen dogmi nyt hyväksyttäisiin silmät ummessa oikeaksi, niin eiköhän siitä seuraisi sekin, että jos ajatuksesi ovat informaatiota, ne eivät koskaan katoa?

Teemaa voinee kehitellä eteenkin päin, vaan ehkä tuosta saat jo jonkin kimmokkeen jatkaa pohdintojasi. Voin olla väärässäkin.

• Tuo fyysikkojen dogmi perustuu teorialle, jossa maailmankaikkeus on suljettu tila. Tilassa aine tai energia ei katoa vaan muuttaa vain muotoansa (tai kaaostuu entropia). Lisäyksenä tuohon ”ei materiaaliseen” täytyy todeta, että maailman tunnetuin kaava nimenomaan selittää aineen ja energian olevan sama asia (E=mc2). Jos teoriat informaatio kadosta kiinnostavat kannattaa tutustua Hawkingsin vanhempaan tuotantoon (myöhemmin kumosi myös itse teorian virheellisenä).

• mutta totta.....

Monoteismista, polyteismin kautta holistiseen multijumaluuteen , jossa jumaluus muuttui persoonasta ominaisuuksiksi...

Tästä seurasi se että järjen avulla voi päätellä: Taikuus ja usko jumaliin on aivojen tuotetta. Aivot tahtovat nähdä maailmassa mysteereitä ja arvoituksia. Luultavasti on mielenkiintoisempaa ratkaista arvoituksia kuin todeta maailman olevan 'tavanomainen'.

Ateismi on simppeliä: Ei ole 'tuonpuoleista' tai maagista , arvoituksia tai mystiikkaa.. ihminen luo ne.

Joka tapauksessa.. Ateismi ei sovi kaikille.

Se ei tarjoa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja joukko suggestioita. Eikä rahasta massoja. ^^

No.. kumpi on siis parempi? Hihhulina vai ateistina?

Ekstaattinen hurmostila? .. vaiko järkeillen ja sanoja ja tekoja punniten?

• Immoralisti

on harhaluuloja vähemmän.

• rinnakkaistodellisuuksiahan

voi olla biljoonia. Ja järkeä yli ihmisjärjen väh. samanverran.

• Big-H

"Olen ollut nyt tässä vaihteeksi jumaluskossa pari vuotta. Mutta aika säälittävän yksinkertainen kysymys sopivaan aikaan tulleena tietoisuuteeni hajotti/näyttää nyt hajottavan koko korttitalon."

Tuoreelle ateistille vähän settiä:
      http://www.youtube.com/watch?v=SzHlMs2rSIM

• Immoralisti

tuo oli hyvä.

• Big-H
        Immoralisti kirjoitti:

tuo oli hyvä.

George Carlin rocks!!

• Simo

joka pystyisi huomioimaan kaikkien ajatukset ja teot koko ajan tauotta olisi sellainen superolio, jonka kuvaamiseksi vanha testamentti olisi pelkkä vitsi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe