VolvoPenta

Volvomanille

Luin yhden viesteistäsi jossa kerroit purkaneesi pari Volvon venemoottoria. Olen itse aloittamassa samaa urakkaa. Koneeni on AQ125/270(makeavesijäähd). En tiedä koneen historiasta juuri mitään. On luultavasti ollut käyttämättömanä n.3vuotta(mahdollisesti jäätynyt. Päällisin puolin kone näyttää ihan ok ja vetolaite on hyvässä kunnossa(uudet öljyt/kumiosat etc.). Ajattelin että voisi olla hyvä kuulla mitä olisi hyvä tietää ennen kuin aloittaa.

57

24699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

      Joo, jos kone on jätynyt, sen näkee pakosarjan ja lohkon pakkaspropuista, jos ne on pulpahtanu ulos, tai näyttää olevan tulossa ulos voi olla ongelmia. Mutta kun toi on makeavesikone, ni siellähän on pakkasnesteet lohkossa, eli ei lohko pitäis olla kärsiny. Pakosarja kannattaa ottaa tarkimpaan syyniin, jos sielä on halkeamia. Multa löytyy AQ145 (sama kone, mutta eri kaasarit, ja 2,3l) korjaamokäsikirja (ruotsi englanti) tietokoneelle skannattuna (60mt), voin tarvittaessa laittaa sen nettiin ladattavaksi jos haluat. Koko kone kannattaa käydä läpi, putsata, ja säätää kärkiväli, ja tarkistaa venttiilivälykset, ja kaikki muu kuluva. Merivesipumpun impelleri on todennäköisesti vaihdettava, ja vetolaitteen vetonivelen palje (molemmat vaihdettava vähintään 3vuoden välein). Kaasari kannattaa putsata paineilmalla, ja sytytysjärjestelmästä vaihtaa johdot, kärjet, kondensaattori, ja virranjakajan pyöriä kansi. Sähköjohdotukset ovat kovalla veneessä, joten KAIKKI liittimet kannattaa tarkistaa, ja rasvata , ja tarvittaessa vaihtaa.

      Itse rupesin eilen sahaamaan oman veneen peräpeilin reikää isommaksi 280 vetolaitteen kilvelle, ja koneeksi tulee AQ130D (b20) piristettynä n.140-150hv.

      Mikä kone vetolaite sulla on ennen ollu (jos on ollu), ja missä veneessä?

      Ittellä oli VP100B vetolaite AQ115B, jotka nyt vaihtuvat tehokkaamman tieltä.

      • kysymys

        onko vaikeaa vaihtaa paljekumit? vetolaite on dp 290. vene on mulle uusi, entiset koneet on ollut ulkolaita moottoreita, eli apua kaivattaisi. mistä tietää kannattaako yleensä vaihtaa niitä kumeja. vetolaitteen historiasta ei ole tarkempaa tietoa. öljyt/suodattimet vaihdoin jo syksyllä, sekä vesipumpun siipipyörän ja peräöljyt vaihdan keväällä. onko sulla vielä jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota. kiitoksia vastauksista


      • VolvoMan
        kysymys kirjoitti:

        onko vaikeaa vaihtaa paljekumit? vetolaite on dp 290. vene on mulle uusi, entiset koneet on ollut ulkolaita moottoreita, eli apua kaivattaisi. mistä tietää kannattaako yleensä vaihtaa niitä kumeja. vetolaitteen historiasta ei ole tarkempaa tietoa. öljyt/suodattimet vaihdoin jo syksyllä, sekä vesipumpun siipipyörän ja peräöljyt vaihdan keväällä. onko sulla vielä jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota. kiitoksia vastauksista

        Vetolaitteen isoin palje (vetonivelen palje) ylin kaikista, PITÄÄ vaihtaa 3vuoden välein, tai jos vähäisintäkään halkeilua on näkyvissä, koska vetolnivel on erittäin kallis uutena (200-500€). Ittelle kävi kerra niin että ostin Biltemasta sen vetonivelen palkeen 100B vetolaitteeseen, ja se vuosi, ja vetonivel meni vaihtoon, uusi maksoi 2000mk, mutta sain käytetyn hyvän 900mk. Pakokaasupaljetta ei tarvitse vaihtaa ennen kun se hajoaa, ja jäähdytysveden sisäänottoletku (se joka on kilven ja vetolaitteen välissä) ei tarviste vaihtaa ennen kun se hajoaa, tai moottori ei saa kunnolla vettä. Vetonivelen palje maksaa volvolla n.40€, pakokaasupalje 50-85€, riippuu onko ns. läpällinen, vai ei, ja jäähdytysvesiletku maksaa n.30€. Sitten sinkkianodien kanssa kannattaa olla tarkkana (yksi potkuriakselin ympärillä, ja toinen kilven pohjassa), heti kun yli 50% sinkistä on kulunut, kannattaa vaihtaa, yleensä 3vuoden välein. Maksavat n.30€ yhteensä. Kaikkiin VP vetolaitteisiin saa korjaussarjoja, jotka sisältävät Vetonivelen palkeen, sinkkianodit ja jotain muuta nippeliä, n.70€, eli tulee halvemmaksi ostaa sellanen satsi 3v välein, kun ostaa erikseen.

        Itse hommasin kyseisen korjaussarjan, jäähdytysvesiletkun, ja käytetyn pakokaasupalkeen, makso 100€ yhteensä. Vetolaitteesta maksoin kaverille 500€ (VP280SP, timangissa kunnossa, lähes virheetön), kilvestä maksoin 200€ kaikkine tarpeineen, ja sitten ostelin muutaman Penta B20 moottorin, joista ottaa osia nykyiseen moottoriini.

        DP vetolaitteista tuli mieleen, että kavitoinnin kanssa kannattaa niissä olla tarkkana, näin kerran yhden Targa 35 veneen, tupla DP vetolaitteilla, missä molemmat potkurit oli vaihdettava 3v välein, aika kallis juttu, n.1500€/kerta, mutta omistajalla vaikutti olevan ylimääräistä rahaa ;).

        Palkeiden vaihtamisen vaikeudesta, pakokaasupalkeen ja läähdytysvesiletkun voi vaihtaa vetolaite paikallaan (molemmat kiini kahdella klemmarilla), mutta vetonivelen palkeen jos vaihtaa, joutuu vetolaitteen irrottamaan (voi huonosti huolletussa vetolaitteessa olla yhtä tuskaa), mutta sitten kun lattaa takaisin, ni JOKA suuvireikään ja etenkin ohjauskypärän (se joka suojaa vetonivelen paljetta) kiinnityspulttiin joka tulee vetolaitteeseen kiinni, kannattaa rasvata hyvin (voi muuten olla tuskainen saada irti!). Potkuriakselit kannattaa kanssa rasvata hyvin (ettei potkurit juutu kiinni). Vetolaitteeseen suositellaan 75W-90 TÄYS synteettistä oljyä, ja SP vetolaitteisiin 10W-40 synteettistä tai mineraali öljyä. 100B vetolaitteeseen 75W-90 öjly, joko synteetinen, tai mineraali.

        Noni, tässä perjantain lyhyt oppimäärä :).


      • sp
        VolvoMan kirjoitti:

        Vetolaitteen isoin palje (vetonivelen palje) ylin kaikista, PITÄÄ vaihtaa 3vuoden välein, tai jos vähäisintäkään halkeilua on näkyvissä, koska vetolnivel on erittäin kallis uutena (200-500€). Ittelle kävi kerra niin että ostin Biltemasta sen vetonivelen palkeen 100B vetolaitteeseen, ja se vuosi, ja vetonivel meni vaihtoon, uusi maksoi 2000mk, mutta sain käytetyn hyvän 900mk. Pakokaasupaljetta ei tarvitse vaihtaa ennen kun se hajoaa, ja jäähdytysveden sisäänottoletku (se joka on kilven ja vetolaitteen välissä) ei tarviste vaihtaa ennen kun se hajoaa, tai moottori ei saa kunnolla vettä. Vetonivelen palje maksaa volvolla n.40€, pakokaasupalje 50-85€, riippuu onko ns. läpällinen, vai ei, ja jäähdytysvesiletku maksaa n.30€. Sitten sinkkianodien kanssa kannattaa olla tarkkana (yksi potkuriakselin ympärillä, ja toinen kilven pohjassa), heti kun yli 50% sinkistä on kulunut, kannattaa vaihtaa, yleensä 3vuoden välein. Maksavat n.30€ yhteensä. Kaikkiin VP vetolaitteisiin saa korjaussarjoja, jotka sisältävät Vetonivelen palkeen, sinkkianodit ja jotain muuta nippeliä, n.70€, eli tulee halvemmaksi ostaa sellanen satsi 3v välein, kun ostaa erikseen.

        Itse hommasin kyseisen korjaussarjan, jäähdytysvesiletkun, ja käytetyn pakokaasupalkeen, makso 100€ yhteensä. Vetolaitteesta maksoin kaverille 500€ (VP280SP, timangissa kunnossa, lähes virheetön), kilvestä maksoin 200€ kaikkine tarpeineen, ja sitten ostelin muutaman Penta B20 moottorin, joista ottaa osia nykyiseen moottoriini.

        DP vetolaitteista tuli mieleen, että kavitoinnin kanssa kannattaa niissä olla tarkkana, näin kerran yhden Targa 35 veneen, tupla DP vetolaitteilla, missä molemmat potkurit oli vaihdettava 3v välein, aika kallis juttu, n.1500€/kerta, mutta omistajalla vaikutti olevan ylimääräistä rahaa ;).

        Palkeiden vaihtamisen vaikeudesta, pakokaasupalkeen ja läähdytysvesiletkun voi vaihtaa vetolaite paikallaan (molemmat kiini kahdella klemmarilla), mutta vetonivelen palkeen jos vaihtaa, joutuu vetolaitteen irrottamaan (voi huonosti huolletussa vetolaitteessa olla yhtä tuskaa), mutta sitten kun lattaa takaisin, ni JOKA suuvireikään ja etenkin ohjauskypärän (se joka suojaa vetonivelen paljetta) kiinnityspulttiin joka tulee vetolaitteeseen kiinni, kannattaa rasvata hyvin (voi muuten olla tuskainen saada irti!). Potkuriakselit kannattaa kanssa rasvata hyvin (ettei potkurit juutu kiinni). Vetolaitteeseen suositellaan 75W-90 TÄYS synteettistä oljyä, ja SP vetolaitteisiin 10W-40 synteettistä tai mineraali öljyä. 100B vetolaitteeseen 75W-90 öjly, joko synteetinen, tai mineraali.

        Noni, tässä perjantain lyhyt oppimäärä :).

        Nivelpalkeen vaihtoon riittää kun irrottaa yläpyörästön.


      • Volvomanille

        Ei ole proput tullu ulos.(kävin just kattomassa).Se korjaamokäsikirja kiinnostaa kovasti!!
        Pakosarja kannatta varmaan koeponnistaa..niin ainakin olen suunnitellut. Impelleri on jo hankittu, mut ei vielä vaihdettu.
        Miksi muuten kannatta vaihtaa virranjakaja. Hapettumatko pelottaa??
        En ole vaihtamassa konetta vaan korjaamassa vanhaa(vm.83) joka oli veneessä ostohetkellä. Vene on Fjord 19.


      • lisäkysymys
        VolvoMan kirjoitti:

        Vetolaitteen isoin palje (vetonivelen palje) ylin kaikista, PITÄÄ vaihtaa 3vuoden välein, tai jos vähäisintäkään halkeilua on näkyvissä, koska vetolnivel on erittäin kallis uutena (200-500€). Ittelle kävi kerra niin että ostin Biltemasta sen vetonivelen palkeen 100B vetolaitteeseen, ja se vuosi, ja vetonivel meni vaihtoon, uusi maksoi 2000mk, mutta sain käytetyn hyvän 900mk. Pakokaasupaljetta ei tarvitse vaihtaa ennen kun se hajoaa, ja jäähdytysveden sisäänottoletku (se joka on kilven ja vetolaitteen välissä) ei tarviste vaihtaa ennen kun se hajoaa, tai moottori ei saa kunnolla vettä. Vetonivelen palje maksaa volvolla n.40€, pakokaasupalje 50-85€, riippuu onko ns. läpällinen, vai ei, ja jäähdytysvesiletku maksaa n.30€. Sitten sinkkianodien kanssa kannattaa olla tarkkana (yksi potkuriakselin ympärillä, ja toinen kilven pohjassa), heti kun yli 50% sinkistä on kulunut, kannattaa vaihtaa, yleensä 3vuoden välein. Maksavat n.30€ yhteensä. Kaikkiin VP vetolaitteisiin saa korjaussarjoja, jotka sisältävät Vetonivelen palkeen, sinkkianodit ja jotain muuta nippeliä, n.70€, eli tulee halvemmaksi ostaa sellanen satsi 3v välein, kun ostaa erikseen.

        Itse hommasin kyseisen korjaussarjan, jäähdytysvesiletkun, ja käytetyn pakokaasupalkeen, makso 100€ yhteensä. Vetolaitteesta maksoin kaverille 500€ (VP280SP, timangissa kunnossa, lähes virheetön), kilvestä maksoin 200€ kaikkine tarpeineen, ja sitten ostelin muutaman Penta B20 moottorin, joista ottaa osia nykyiseen moottoriini.

        DP vetolaitteista tuli mieleen, että kavitoinnin kanssa kannattaa niissä olla tarkkana, näin kerran yhden Targa 35 veneen, tupla DP vetolaitteilla, missä molemmat potkurit oli vaihdettava 3v välein, aika kallis juttu, n.1500€/kerta, mutta omistajalla vaikutti olevan ylimääräistä rahaa ;).

        Palkeiden vaihtamisen vaikeudesta, pakokaasupalkeen ja läähdytysvesiletkun voi vaihtaa vetolaite paikallaan (molemmat kiini kahdella klemmarilla), mutta vetonivelen palkeen jos vaihtaa, joutuu vetolaitteen irrottamaan (voi huonosti huolletussa vetolaitteessa olla yhtä tuskaa), mutta sitten kun lattaa takaisin, ni JOKA suuvireikään ja etenkin ohjauskypärän (se joka suojaa vetonivelen paljetta) kiinnityspulttiin joka tulee vetolaitteeseen kiinni, kannattaa rasvata hyvin (voi muuten olla tuskainen saada irti!). Potkuriakselit kannattaa kanssa rasvata hyvin (ettei potkurit juutu kiinni). Vetolaitteeseen suositellaan 75W-90 TÄYS synteettistä oljyä, ja SP vetolaitteisiin 10W-40 synteettistä tai mineraali öljyä. 100B vetolaitteeseen 75W-90 öjly, joko synteetinen, tai mineraali.

        Noni, tässä perjantain lyhyt oppimäärä :).

        entä toi moottoripuoli. ilmansuodattimen vaihtoväli? saako niitä jostain muualta kuin volvoliikkeestä, on aika hintava.siipipyörän vaihdon yhteydessä pitääkö huomioida jotain erityistä?esim kun laittaa koneen käymään pukeilla ym.... kitoksia taas vastauksista


      • VolvoMan
        sp kirjoitti:

        Nivelpalkeen vaihtoon riittää kun irrottaa yläpyörästön.

        Joo, kyllähän se ylävaihteiston irrottaminen riittä jos vaihtaa yläpalkeen, mutta sitten joutuu jo kajoamaan sisäisiin tiivisteisiin, jne, kyllä se varmasti on helpompaakin, mutta itse suosin koko vetolaitteen irrottamista, koska yleensä maalaan (ruiskumaalaan) vetolaitteen samalla, ja muutenkin huollan.


      • VolvoMan
        Volvomanille kirjoitti:

        Ei ole proput tullu ulos.(kävin just kattomassa).Se korjaamokäsikirja kiinnostaa kovasti!!
        Pakosarja kannatta varmaan koeponnistaa..niin ainakin olen suunnitellut. Impelleri on jo hankittu, mut ei vielä vaihdettu.
        Miksi muuten kannatta vaihtaa virranjakaja. Hapettumatko pelottaa??
        En ole vaihtamassa konetta vaan korjaamassa vanhaa(vm.83) joka oli veneessä ostohetkellä. Vene on Fjord 19.

        Joo, enpä usko että pakosarjaa tarvitsee koeponnistaa, tai jos tarvitsee, niin vesijohtopaineella varmaan riittää kotikonstein. Virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, tarkoitin että sisuskalut (kärjet, pyörijä ja virranjakajan kansi) kannattaa vaihtaa, ja myös kondensaattori ja sytytysjohdot tulpat.

        Kiinnostais kanssa ton veneen huippunopeus ja bensankulutus tolla koneella, painoa on kait n.1000kg... Veikkaisin 34kn, ja 0,8l/mpk, kerro olenko oikeassa, jos tiedät itse.

        Joo, korjaamokäsikirjan voin laittaa nettiin, mutta tilanpuutteen takia joudun jakamaan sen kahteen paikkaan, koska sehän on 60mt.
        osoitteet ovat:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc
        Kuvat tulee sinne tässä viikonloppuna.
        Multa löytyy myös B20 ja B30 Penta koneisiin samanlainen kirja ruotsiks (40mt), ja AQ131,151,171 moottoreihin suomeks, jos jotakin kiinnostaa, ja sitten Clymerin (amerikkalainen) korjausopas KAIKKIIN 1968-1993 VP koneisiin, mutta se on jo 500sivua (450mt)

        Joku kysyi myös ilmanputsareista, bensakoneissahan ilmanputsaria ei ole, vaan on "liekinvaimentimet" jotka ovat tihätä kupariverkkoa. Diesel koneissa on kait ihan oikea ilmaputsari, ja onhan niillä suodattimilla näköjään hintaa, 15-85€, mutta itse olen oppinut että orkkis osa on aina tarvikeosaa parempi. Kattokaa vaikka kuka voitti Tekniikan Maailman öljynsuodatin vertailun, Volvohan se oli.


      • sp
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, kyllähän se ylävaihteiston irrottaminen riittä jos vaihtaa yläpalkeen, mutta sitten joutuu jo kajoamaan sisäisiin tiivisteisiin, jne, kyllä se varmasti on helpompaakin, mutta itse suosin koko vetolaitteen irrottamista, koska yleensä maalaan (ruiskumaalaan) vetolaitteen samalla, ja muutenkin huollan.

        Oikeessa oot se vaatii uudet o- renkaat joista toinen ei jostain syystä sisälly huoltosarjaan(ruotsalaista logiikkaa?).Mitä maaleja kaytät vetarissa?


      • sp
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, enpä usko että pakosarjaa tarvitsee koeponnistaa, tai jos tarvitsee, niin vesijohtopaineella varmaan riittää kotikonstein. Virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, tarkoitin että sisuskalut (kärjet, pyörijä ja virranjakajan kansi) kannattaa vaihtaa, ja myös kondensaattori ja sytytysjohdot tulpat.

        Kiinnostais kanssa ton veneen huippunopeus ja bensankulutus tolla koneella, painoa on kait n.1000kg... Veikkaisin 34kn, ja 0,8l/mpk, kerro olenko oikeassa, jos tiedät itse.

        Joo, korjaamokäsikirjan voin laittaa nettiin, mutta tilanpuutteen takia joudun jakamaan sen kahteen paikkaan, koska sehän on 60mt.
        osoitteet ovat:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc
        Kuvat tulee sinne tässä viikonloppuna.
        Multa löytyy myös B20 ja B30 Penta koneisiin samanlainen kirja ruotsiks (40mt), ja AQ131,151,171 moottoreihin suomeks, jos jotakin kiinnostaa, ja sitten Clymerin (amerikkalainen) korjausopas KAIKKIIN 1968-1993 VP koneisiin, mutta se on jo 500sivua (450mt)

        Joku kysyi myös ilmanputsareista, bensakoneissahan ilmanputsaria ei ole, vaan on "liekinvaimentimet" jotka ovat tihätä kupariverkkoa. Diesel koneissa on kait ihan oikea ilmaputsari, ja onhan niillä suodattimilla näköjään hintaa, 15-85€, mutta itse olen oppinut että orkkis osa on aina tarvikeosaa parempi. Kattokaa vaikka kuka voitti Tekniikan Maailman öljynsuodatin vertailun, Volvohan se oli.

        Kiinnostaa kovasti kaikki 171:een liittyvä.Käyttöohjekirja kyllä löytyy jo.Vetari on sp-a.


      • Volvomanille
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, enpä usko että pakosarjaa tarvitsee koeponnistaa, tai jos tarvitsee, niin vesijohtopaineella varmaan riittää kotikonstein. Virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, tarkoitin että sisuskalut (kärjet, pyörijä ja virranjakajan kansi) kannattaa vaihtaa, ja myös kondensaattori ja sytytysjohdot tulpat.

        Kiinnostais kanssa ton veneen huippunopeus ja bensankulutus tolla koneella, painoa on kait n.1000kg... Veikkaisin 34kn, ja 0,8l/mpk, kerro olenko oikeassa, jos tiedät itse.

        Joo, korjaamokäsikirjan voin laittaa nettiin, mutta tilanpuutteen takia joudun jakamaan sen kahteen paikkaan, koska sehän on 60mt.
        osoitteet ovat:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc
        Kuvat tulee sinne tässä viikonloppuna.
        Multa löytyy myös B20 ja B30 Penta koneisiin samanlainen kirja ruotsiks (40mt), ja AQ131,151,171 moottoreihin suomeks, jos jotakin kiinnostaa, ja sitten Clymerin (amerikkalainen) korjausopas KAIKKIIN 1968-1993 VP koneisiin, mutta se on jo 500sivua (450mt)

        Joku kysyi myös ilmanputsareista, bensakoneissahan ilmanputsaria ei ole, vaan on "liekinvaimentimet" jotka ovat tihätä kupariverkkoa. Diesel koneissa on kait ihan oikea ilmaputsari, ja onhan niillä suodattimilla näköjään hintaa, 15-85€, mutta itse olen oppinut että orkkis osa on aina tarvikeosaa parempi. Kattokaa vaikka kuka voitti Tekniikan Maailman öljynsuodatin vertailun, Volvohan se oli.

        Huippunopeudesta ei ole tietoa sillä en ole itse vielä päässyt kokeilemaan ja vanha omistaja ei tiennyt itse olisin arvioinut n.30kn. (70-luvulla ajoivat 400hv:n koneella avomeriklpailuja ja kulki reilut 60kn :) Vene painaa tosiaan n.1000kg.
        Se korjaamokäsikirja olis tosi hyvä juttu. KIITOS!
        Se Clymerin kirja kiinnostais kanssa, jos vain saat sen ladattua jotenkin nettiin?...
        Kielellä ei muuten ole väliä...puhun kumpaakin.


      • VolovMan
        sp kirjoitti:

        Oikeessa oot se vaatii uudet o- renkaat joista toinen ei jostain syystä sisälly huoltosarjaan(ruotsalaista logiikkaa?).Mitä maaleja kaytät vetarissa?

        Maaleina käytän Hepmel's Light Primer pohjamaalina, ja pintamaalina Teknodur 2komp. Sitten vielä Hempels Mille Clear Tin Free myrkkylakka päälle, kaikkia maaleja 2-3kerrosta. Ja hion aina metallipuhtaaksi sieltä mistä maali on lohkeillut pahasti, muuten hion vaan kevyesti 240karkeisella paperilla.


      • VolvoMan
        Volvomanille kirjoitti:

        Huippunopeudesta ei ole tietoa sillä en ole itse vielä päässyt kokeilemaan ja vanha omistaja ei tiennyt itse olisin arvioinut n.30kn. (70-luvulla ajoivat 400hv:n koneella avomeriklpailuja ja kulki reilut 60kn :) Vene painaa tosiaan n.1000kg.
        Se korjaamokäsikirja olis tosi hyvä juttu. KIITOS!
        Se Clymerin kirja kiinnostais kanssa, jos vain saat sen ladattua jotenkin nettiin?...
        Kielellä ei muuten ole väliä...puhun kumpaakin.

        Joo, huoltokirjoista, kaikki paitsi clymerin visin eriaatteesa ladata nettiin AQ105,115,130,165,170(37,2mt)
        AQ145(60,1mt)
        AQ131,151(250),171(251)(68,5mt)
        Volvo Penta esite 1987(18,7mt)
        Clymer's Volvo Sptern Drive Shop Manual (401mt)
        Ja tulossa vielä VP100B, 270, 270T vetolaitteiden asennusopas.

        Noita voi käydä tähyilemässä netista:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc

        Kiinnostuneile voin kanssa lähettää kaikki noi poltetuna CD levylle, pientä korvausta vastaan.


      • Volvomanille
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, huoltokirjoista, kaikki paitsi clymerin visin eriaatteesa ladata nettiin AQ105,115,130,165,170(37,2mt)
        AQ145(60,1mt)
        AQ131,151(250),171(251)(68,5mt)
        Volvo Penta esite 1987(18,7mt)
        Clymer's Volvo Sptern Drive Shop Manual (401mt)
        Ja tulossa vielä VP100B, 270, 270T vetolaitteiden asennusopas.

        Noita voi käydä tähyilemässä netista:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc

        Kiinnostuneile voin kanssa lähettää kaikki noi poltetuna CD levylle, pientä korvausta vastaan.

        Tuhannet kiitokset!!!!. Sain kirjan ladattua koneelleni.
        Mitä eroa on muuten AQ125 ja AQ131 koneilla. Ja jos vielä saan vaivata kysymällä Jäähdytysjärjestelmästä. Jos on makeavesikone niin missä virtaa makeavesi ja missä merivesi??

        Se VP270 vetolaitteen asennusopas olis kans tosi hyvä.KIITOS!!!


      • VolvoMan
        Volvomanille kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset!!!!. Sain kirjan ladattua koneelleni.
        Mitä eroa on muuten AQ125 ja AQ131 koneilla. Ja jos vielä saan vaivata kysymällä Jäähdytysjärjestelmästä. Jos on makeavesikone niin missä virtaa makeavesi ja missä merivesi??

        Se VP270 vetolaitteen asennusopas olis kans tosi hyvä.KIITOS!!!

        Joo, eli lyhyt oppimäärä Volvo Penta vinokoneista:
        Vanha mallisto 1977-1984
        AQ125 B21 Pohjautuva, 1 kaasari, 2,ll,120hv
        AQ140 B21 pohjautuva, 2 kaararia 2,1l 125hv
        AQ145 B23 Pohjautuva, 2 kaararia 2,3l 138hv
        Uusi mallisto
        AQ131 B230 pohjautuva, 1 kaasari, 2,3l, 120hv
        AQ151 (AQ250) B230 pohjautuva 2 kaasaria, 2,5l (pitkäisku kampiakseli) 146hv
        AQ171 (AQ251) B234 pohjautuva 2 kaasaria, 2,5l (pitkäisku kampiakseli) 167hv 16 venttiiliä.

        Veden virtaus makeavesi koneissa näkyy tästä kuvasta:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr/cool.jpg

        Ja se VP100B, 270, 270T vetolaitteden asennusopas tulee tässä muutaman päivän kuluessa nettiin, ilmottelen sitten minne, ja kanssa muutama muu korjaamokäsikirja.


      • VolvoMan kirjoitti:

        Vetolaitteen isoin palje (vetonivelen palje) ylin kaikista, PITÄÄ vaihtaa 3vuoden välein, tai jos vähäisintäkään halkeilua on näkyvissä, koska vetolnivel on erittäin kallis uutena (200-500€). Ittelle kävi kerra niin että ostin Biltemasta sen vetonivelen palkeen 100B vetolaitteeseen, ja se vuosi, ja vetonivel meni vaihtoon, uusi maksoi 2000mk, mutta sain käytetyn hyvän 900mk. Pakokaasupaljetta ei tarvitse vaihtaa ennen kun se hajoaa, ja jäähdytysveden sisäänottoletku (se joka on kilven ja vetolaitteen välissä) ei tarviste vaihtaa ennen kun se hajoaa, tai moottori ei saa kunnolla vettä. Vetonivelen palje maksaa volvolla n.40€, pakokaasupalje 50-85€, riippuu onko ns. läpällinen, vai ei, ja jäähdytysvesiletku maksaa n.30€. Sitten sinkkianodien kanssa kannattaa olla tarkkana (yksi potkuriakselin ympärillä, ja toinen kilven pohjassa), heti kun yli 50% sinkistä on kulunut, kannattaa vaihtaa, yleensä 3vuoden välein. Maksavat n.30€ yhteensä. Kaikkiin VP vetolaitteisiin saa korjaussarjoja, jotka sisältävät Vetonivelen palkeen, sinkkianodit ja jotain muuta nippeliä, n.70€, eli tulee halvemmaksi ostaa sellanen satsi 3v välein, kun ostaa erikseen.

        Itse hommasin kyseisen korjaussarjan, jäähdytysvesiletkun, ja käytetyn pakokaasupalkeen, makso 100€ yhteensä. Vetolaitteesta maksoin kaverille 500€ (VP280SP, timangissa kunnossa, lähes virheetön), kilvestä maksoin 200€ kaikkine tarpeineen, ja sitten ostelin muutaman Penta B20 moottorin, joista ottaa osia nykyiseen moottoriini.

        DP vetolaitteista tuli mieleen, että kavitoinnin kanssa kannattaa niissä olla tarkkana, näin kerran yhden Targa 35 veneen, tupla DP vetolaitteilla, missä molemmat potkurit oli vaihdettava 3v välein, aika kallis juttu, n.1500€/kerta, mutta omistajalla vaikutti olevan ylimääräistä rahaa ;).

        Palkeiden vaihtamisen vaikeudesta, pakokaasupalkeen ja läähdytysvesiletkun voi vaihtaa vetolaite paikallaan (molemmat kiini kahdella klemmarilla), mutta vetonivelen palkeen jos vaihtaa, joutuu vetolaitteen irrottamaan (voi huonosti huolletussa vetolaitteessa olla yhtä tuskaa), mutta sitten kun lattaa takaisin, ni JOKA suuvireikään ja etenkin ohjauskypärän (se joka suojaa vetonivelen paljetta) kiinnityspulttiin joka tulee vetolaitteeseen kiinni, kannattaa rasvata hyvin (voi muuten olla tuskainen saada irti!). Potkuriakselit kannattaa kanssa rasvata hyvin (ettei potkurit juutu kiinni). Vetolaitteeseen suositellaan 75W-90 TÄYS synteettistä oljyä, ja SP vetolaitteisiin 10W-40 synteettistä tai mineraali öljyä. 100B vetolaitteeseen 75W-90 öjly, joko synteetinen, tai mineraali.

        Noni, tässä perjantain lyhyt oppimäärä :).

        Mutta tuo 100B vetolaitteen vetonivelen palkeen hajoaminen on jo uskomaton läppä..

        100-sarjan vetolaitteissa kun sattuu olemaan märkä vetonivel, ts. vetolaitteen öljyt kiertävät myös palkeessa. Eli väite nivelen vaihtamisesta ei oikein voi pitää paikaansa, samalla on koko vetolaite tuhoutunut..


      • Toneman
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, enpä usko että pakosarjaa tarvitsee koeponnistaa, tai jos tarvitsee, niin vesijohtopaineella varmaan riittää kotikonstein. Virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, tarkoitin että sisuskalut (kärjet, pyörijä ja virranjakajan kansi) kannattaa vaihtaa, ja myös kondensaattori ja sytytysjohdot tulpat.

        Kiinnostais kanssa ton veneen huippunopeus ja bensankulutus tolla koneella, painoa on kait n.1000kg... Veikkaisin 34kn, ja 0,8l/mpk, kerro olenko oikeassa, jos tiedät itse.

        Joo, korjaamokäsikirjan voin laittaa nettiin, mutta tilanpuutteen takia joudun jakamaan sen kahteen paikkaan, koska sehän on 60mt.
        osoitteet ovat:
        http://koti.mbnet.fi/fredrikr
        http://koti.mbnet.fi/jecc
        Kuvat tulee sinne tässä viikonloppuna.
        Multa löytyy myös B20 ja B30 Penta koneisiin samanlainen kirja ruotsiks (40mt), ja AQ131,151,171 moottoreihin suomeks, jos jotakin kiinnostaa, ja sitten Clymerin (amerikkalainen) korjausopas KAIKKIIN 1968-1993 VP koneisiin, mutta se on jo 500sivua (450mt)

        Joku kysyi myös ilmanputsareista, bensakoneissahan ilmanputsaria ei ole, vaan on "liekinvaimentimet" jotka ovat tihätä kupariverkkoa. Diesel koneissa on kait ihan oikea ilmaputsari, ja onhan niillä suodattimilla näköjään hintaa, 15-85€, mutta itse olen oppinut että orkkis osa on aina tarvikeosaa parempi. Kattokaa vaikka kuka voitti Tekniikan Maailman öljynsuodatin vertailun, Volvohan se oli.

        Terve VolvoMan

        Olisin halukas lataamaan mainitun ison tiedoston sovittuna ajankohtana.
        Lähettele sähköpostilla yhteystietojasi, niin sovitaan miten toimimme.

        Terv. "Pihkanokka"
        email: nietzu49@gmail.com


      • VolvoMan kirjoitti:

        Vetolaitteen isoin palje (vetonivelen palje) ylin kaikista, PITÄÄ vaihtaa 3vuoden välein, tai jos vähäisintäkään halkeilua on näkyvissä, koska vetolnivel on erittäin kallis uutena (200-500€). Ittelle kävi kerra niin että ostin Biltemasta sen vetonivelen palkeen 100B vetolaitteeseen, ja se vuosi, ja vetonivel meni vaihtoon, uusi maksoi 2000mk, mutta sain käytetyn hyvän 900mk. Pakokaasupaljetta ei tarvitse vaihtaa ennen kun se hajoaa, ja jäähdytysveden sisäänottoletku (se joka on kilven ja vetolaitteen välissä) ei tarviste vaihtaa ennen kun se hajoaa, tai moottori ei saa kunnolla vettä. Vetonivelen palje maksaa volvolla n.40€, pakokaasupalje 50-85€, riippuu onko ns. läpällinen, vai ei, ja jäähdytysvesiletku maksaa n.30€. Sitten sinkkianodien kanssa kannattaa olla tarkkana (yksi potkuriakselin ympärillä, ja toinen kilven pohjassa), heti kun yli 50% sinkistä on kulunut, kannattaa vaihtaa, yleensä 3vuoden välein. Maksavat n.30€ yhteensä. Kaikkiin VP vetolaitteisiin saa korjaussarjoja, jotka sisältävät Vetonivelen palkeen, sinkkianodit ja jotain muuta nippeliä, n.70€, eli tulee halvemmaksi ostaa sellanen satsi 3v välein, kun ostaa erikseen.

        Itse hommasin kyseisen korjaussarjan, jäähdytysvesiletkun, ja käytetyn pakokaasupalkeen, makso 100€ yhteensä. Vetolaitteesta maksoin kaverille 500€ (VP280SP, timangissa kunnossa, lähes virheetön), kilvestä maksoin 200€ kaikkine tarpeineen, ja sitten ostelin muutaman Penta B20 moottorin, joista ottaa osia nykyiseen moottoriini.

        DP vetolaitteista tuli mieleen, että kavitoinnin kanssa kannattaa niissä olla tarkkana, näin kerran yhden Targa 35 veneen, tupla DP vetolaitteilla, missä molemmat potkurit oli vaihdettava 3v välein, aika kallis juttu, n.1500€/kerta, mutta omistajalla vaikutti olevan ylimääräistä rahaa ;).

        Palkeiden vaihtamisen vaikeudesta, pakokaasupalkeen ja läähdytysvesiletkun voi vaihtaa vetolaite paikallaan (molemmat kiini kahdella klemmarilla), mutta vetonivelen palkeen jos vaihtaa, joutuu vetolaitteen irrottamaan (voi huonosti huolletussa vetolaitteessa olla yhtä tuskaa), mutta sitten kun lattaa takaisin, ni JOKA suuvireikään ja etenkin ohjauskypärän (se joka suojaa vetonivelen paljetta) kiinnityspulttiin joka tulee vetolaitteeseen kiinni, kannattaa rasvata hyvin (voi muuten olla tuskainen saada irti!). Potkuriakselit kannattaa kanssa rasvata hyvin (ettei potkurit juutu kiinni). Vetolaitteeseen suositellaan 75W-90 TÄYS synteettistä oljyä, ja SP vetolaitteisiin 10W-40 synteettistä tai mineraali öljyä. 100B vetolaitteeseen 75W-90 öjly, joko synteetinen, tai mineraali.

        Noni, tässä perjantain lyhyt oppimäärä :).

        Käsittääkseni näissä vetolaitteissa, joissa on kartiokytkin, ei pidä käyttää sýnteettistä öljyä.
        Laitoin kerran synteettisen öljyn vetolaitteeseen, ja kytkimestä katosi pito.
        Karhensin kytkinpintoja hiomatahnalla, ja laitoin tavallisen mineraaliöljyn 10-40, sen jälkeen on toiminut kuin Topin töpötin


      • VolvoMan kirjoitti:

        Joo, kyllähän se ylävaihteiston irrottaminen riittä jos vaihtaa yläpalkeen, mutta sitten joutuu jo kajoamaan sisäisiin tiivisteisiin, jne, kyllä se varmasti on helpompaakin, mutta itse suosin koko vetolaitteen irrottamista, koska yleensä maalaan (ruiskumaalaan) vetolaitteen samalla, ja muutenkin huollan.

        moikka
        olisko volvo penta 290 dp paljekumin ja ristikkonivelen vaihtoohjetta .
        samalla kysyn löytyykö vetolaitteen alakertaa välityssuhteella 1:78.
        t. nina.gomes@pp.inet.fi
        kiitos etukäteen


      • ningom kirjoitti:

        moikka
        olisko volvo penta 290 dp paljekumin ja ristikkonivelen vaihtoohjetta .
        samalla kysyn löytyykö vetolaitteen alakertaa välityssuhteella 1:78.
        t. nina.gomes@pp.inet.fi
        kiitos etukäteen

        Vaikka et minulta kysynytkään, niin vaihto-ohje on seuraava:

        1. Avaa vaihteensiirtimen suojakotelo, yläruuvia tarvitsee vain löysätä ja alaruuvu kokonaan irti. Samalla irroitat vaihdekaapelin nipan (kiinni yhdellä messinkisokalla) vetolaitteesta, sekä nipan vastamutterin (8 mm) ja itse nipan. Koteloa on hyvä käyttää astiana johon laitat kaikki irroitettavat osat.

        2. Irroita ohjauskypärän pusla, kiinni kahdella kuusiokolopultilla, vaihteensiirtimen suojan alaruuvi toimii tarvittaessa ulosvetäjänä.

        3. Nosta vetolaite puoliksi ylös, pakkilukko irtoaa painamalla. VARMISTA ETTÄ SE EI VOI TIPPUA ALAS ENNEN KUIN JATKAT (muuten sinulla ei välttämättä ole sormia).

        4. Irroita vaihdekaapelin vastapidekkeen kaksi pulttia (11 mm kanta) paikka on ahdas ja veemäinen mutta kärsivällisyydellä ne irtoavat.

        5. Irroita vetovelen ja pakokaasujen palkeiden klemmarit, sekä vedä palkeet ja vesiletku irti vetolaitteesta.

        6. Irroita trimmitaååien sokat ja tapit.

        7. Tue vetolaite alapuolelta ja avaa kannatustappien lukituspultit.

        8. Koputtele kannatintapit irti sisäänpäin (ohjauskilpeä joutuu kääntämään kummankin kohdalla). Toinen vaihtoehto on ulosvetäjän käyttäminen. 290-sarja on ensimmäinen jonka tapeissa on kierteet sitä varten.

        9. Nosta vetolaite pois.

        Takaisin asentaminen menee käänteisessä järjestyksessä, mutta muista laittaa paljon vesivaseliinia kannattintappeihin ja jokaiseen pulttiin!! Lisäksi vetolaite on hyvä irroittaa 2-3 vuoden välein, muuten kannatintapit jämähtävät kiinni kilpeen.

        Vetonivel on kiinni laipassa jossa on painelaakeri. Laippa lähtee irti iroittamalla sen kiinnityspultiit joita on 4 kpl. Pultit voivat olla joko kuusiokantaisi tai torxeja, riippuu vetolaitteen valmistusvuodesta. Itse nivenon kiinni yhdellä pultilla, kantaa koskee sama kuin edellistä. Ruustukkia tarvitset kun vaihdat sen nivelen, lisäksi sinun tulee laittaa kierreliimaa vetonivelen kiinnityspulttiin ennen kiinnittämistä.

        Miksi muuten olet vaihtamassa niveltä ja alavaihteistoa? Samalla hinnalla saat peruskunnostetun vetolaitteen juuri sinun spekseillä. Kysele vaikka täältä:

        http://www.coastalrides.com/

        Kaksi kesää sitten kokonaan kunnostettu 280-vetolaite maksoi noin 1.700 € kuljetuksineen. Silloin saat käytännössä uuden vetolaitteen halvemmalla kuin kotimaasta loppuunajetun käytetyn sellaisen. Palvelukin pelasi loistavasti, tosin luvattu toimitusaika ei lähellekään vastannut luvattua.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vaikka et minulta kysynytkään, niin vaihto-ohje on seuraava:

        1. Avaa vaihteensiirtimen suojakotelo, yläruuvia tarvitsee vain löysätä ja alaruuvu kokonaan irti. Samalla irroitat vaihdekaapelin nipan (kiinni yhdellä messinkisokalla) vetolaitteesta, sekä nipan vastamutterin (8 mm) ja itse nipan. Koteloa on hyvä käyttää astiana johon laitat kaikki irroitettavat osat.

        2. Irroita ohjauskypärän pusla, kiinni kahdella kuusiokolopultilla, vaihteensiirtimen suojan alaruuvi toimii tarvittaessa ulosvetäjänä.

        3. Nosta vetolaite puoliksi ylös, pakkilukko irtoaa painamalla. VARMISTA ETTÄ SE EI VOI TIPPUA ALAS ENNEN KUIN JATKAT (muuten sinulla ei välttämättä ole sormia).

        4. Irroita vaihdekaapelin vastapidekkeen kaksi pulttia (11 mm kanta) paikka on ahdas ja veemäinen mutta kärsivällisyydellä ne irtoavat.

        5. Irroita vetovelen ja pakokaasujen palkeiden klemmarit, sekä vedä palkeet ja vesiletku irti vetolaitteesta.

        6. Irroita trimmitaååien sokat ja tapit.

        7. Tue vetolaite alapuolelta ja avaa kannatustappien lukituspultit.

        8. Koputtele kannatintapit irti sisäänpäin (ohjauskilpeä joutuu kääntämään kummankin kohdalla). Toinen vaihtoehto on ulosvetäjän käyttäminen. 290-sarja on ensimmäinen jonka tapeissa on kierteet sitä varten.

        9. Nosta vetolaite pois.

        Takaisin asentaminen menee käänteisessä järjestyksessä, mutta muista laittaa paljon vesivaseliinia kannattintappeihin ja jokaiseen pulttiin!! Lisäksi vetolaite on hyvä irroittaa 2-3 vuoden välein, muuten kannatintapit jämähtävät kiinni kilpeen.

        Vetonivel on kiinni laipassa jossa on painelaakeri. Laippa lähtee irti iroittamalla sen kiinnityspultiit joita on 4 kpl. Pultit voivat olla joko kuusiokantaisi tai torxeja, riippuu vetolaitteen valmistusvuodesta. Itse nivenon kiinni yhdellä pultilla, kantaa koskee sama kuin edellistä. Ruustukkia tarvitset kun vaihdat sen nivelen, lisäksi sinun tulee laittaa kierreliimaa vetonivelen kiinnityspulttiin ennen kiinnittämistä.

        Miksi muuten olet vaihtamassa niveltä ja alavaihteistoa? Samalla hinnalla saat peruskunnostetun vetolaitteen juuri sinun spekseillä. Kysele vaikka täältä:

        http://www.coastalrides.com/

        Kaksi kesää sitten kokonaan kunnostettu 280-vetolaite maksoi noin 1.700 € kuljetuksineen. Silloin saat käytännössä uuden vetolaitteen halvemmalla kuin kotimaasta loppuunajetun käytetyn sellaisen. Palvelukin pelasi loistavasti, tosin luvattu toimitusaika ei lähellekään vastannut luvattua.

        moikka

        volvo penta 290 dp vm-89 , jos vaihtaa pelkän paljekumin, miten kypärän saisi sivuun että sais ylävaihteen irti??? ettei tarttis irrottaa koko vetolaitetta.

        kiitos jo etukäteen


      • ningom kirjoitti:

        moikka

        volvo penta 290 dp vm-89 , jos vaihtaa pelkän paljekumin, miten kypärän saisi sivuun että sais ylävaihteen irti??? ettei tarttis irrottaa koko vetolaitetta.

        kiitos jo etukäteen

        Irroita nyt ihan suosiolla koko vetolaite, muuten et muutaman vuoden päästä saa sen kannatintappeja irti rikkomatta kilpeä. Kilpeä ei taas voi vaihtaa nostamatta moottoria pois yms..

        Eikä koko vetolaitteen iroittaminen ole yhtään sen suurempi työ, kuin pelkän ylävaihteiston irroittaminen, jos tekijä omaa vähäistä kokemusta asiasta niin se on jopa helpompi ja nopeampi.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Irroita nyt ihan suosiolla koko vetolaite, muuten et muutaman vuoden päästä saa sen kannatintappeja irti rikkomatta kilpeä. Kilpeä ei taas voi vaihtaa nostamatta moottoria pois yms..

        Eikä koko vetolaitteen iroittaminen ole yhtään sen suurempi työ, kuin pelkän ylävaihteiston irroittaminen, jos tekijä omaa vähäistä kokemusta asiasta niin se on jopa helpompi ja nopeampi.

        kiitos paljon näistä tiedoista, eiköhän tässä selvitä :):)


    • Ostaja

      Ensinnäkin SUURKIITOS korjauskäsikirjoista! Olen hommaamassa venettä missä vm. 1980 AQ145A kone. Konetta on kuulemma huollettu ihan hyvin eli onko sinun mielestä koneella vielä ajotunteja jäljellä ja onnistuuko sen peruskorjaaminen että siitä tulisi vielä "uudenveroinen"? Konetta on ajettu meressä. Millainen budjetti pitäisi varata täyskunnostukseen? Jonkin verran osaan tehdä itse mutta en esim. koneistuksia.

      • VolvoMan

        Joo, hyvä että jou siitä käsikirjasta hyötyy, itte sen lainasin, kun meinasin tollasen AQ145 280 koneen ostaa, mutta se jäi, kun se oli suh't vanha.

        Ei tossa sun koneessa mitään vikaa ole, ittekin ajelen tyytyväisenä 1976 vuosimallisella AQ130 (B20) koneella, missä on ollu 100B vetolaite, mutta tulee nyt uus samanlainen täysrempattu kone (jota myös piristän :)), ja 280SP vetolaite. Omakin on ajettu meressä, ja ainoa mitä on menny on sylinterikansi, mutta tossa makeavesijäähdytetyssä koneessa ainoa ongelma on pakosarja. Näin tässä viime keväänä yhden AQ140 koneen, siinä oli pakosarja menny (pakokäyrään menevän ulostuloaukon "välilevy" oli ruostunu puhki, uus maksaa 873€, mutta se kannattaa kattoa, ja koeponmnistaa vaikka vesijotopaineella kotona, ja VAROVASTI koputella ruostehileet ulos kumivasaralla. Koneen peruskorjaaminen onnistuu kyllä niin että siitä tulee uudenveroinen, mutta rahaa menee RUTKASTI. Jos tietäisit miten paljon ajotunteja koneella on takana, ni tietäis heti kannattaako tehä mitään koneistusta, ja miten isossa veneessä se on ollu.

        Jos kone on ollu yli 1500kg veneessä, ja yli 600h ajettu, suosittelen täysremppaa. Sylinterit hoonataan, uudet ylikokomännät, ja männänrenkaat, kampiakselin tasapainotus, ja laakeripintojen hionta, alikoko laakerit, uus nokka-akseli (jos kulunut), uudet venttiilit, venttilisäätölevyjen vaihto, syliterikannen plaanaus, kaasareiden tiivistevaihto, ja KAIKKI koottorin tiivisteet uusiks, sähkövermeiden tarkistus, koneen putsaus, ja maalaus. Budjettia saa kyllä olla 500-1500€ täyskunnostukseen, riippuu työmäärästä. Uudet osathan täytyy ostaa, ja kampiakselityö verstaalla, ja kanssa sylinterien hoonaus ylikokoon (itse kyllä tein itte yhteen B20 koneeseen, mutta parempi ammattimiehellä).

        Itse SAIN ILMAISEKSI auton jossa oli B20 konee, joka oli -85 käytetty volvolla, peruskorjauksessa (koko edellämainittu homma), ja ajettu 10tkm sen jälkeen, ja seisonu nyt muutaman vuoden. Ostin kanssa muutaman merikoneen, ja omasta merikoneesta otin osat, ja kasasin siitä "uuden tykin" ittelle. Lähti jopa käyntiin, ja kävi nätisti, eikä kolissu. Vaikka se kone oli käytetty verstaalla, ni palottelin sen kumminkin, ja tarkistin kaiken, ja nokka-akselin vaihdoin merikoneesta, ja kaikki apulaitteet (kaasarit, pakosarja, laturi, startti jne.) otin omasta merikoneesta, ja kunnostin ja maalasin. Aikaa on kulunu kohta 10kk, mutta hisskukseen oon tehny, muutama tunti viikossa.

        Käsikirjoja tulee lisää nettiin, kunhan saan lisää tilaa netissä niille. (AQ105,115,130,165,170) (AQ131,151,171) ja Clymer's, ja 100B,270,270T vetolaitteiden asennusopas.


      • Ostaja
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, hyvä että jou siitä käsikirjasta hyötyy, itte sen lainasin, kun meinasin tollasen AQ145 280 koneen ostaa, mutta se jäi, kun se oli suh't vanha.

        Ei tossa sun koneessa mitään vikaa ole, ittekin ajelen tyytyväisenä 1976 vuosimallisella AQ130 (B20) koneella, missä on ollu 100B vetolaite, mutta tulee nyt uus samanlainen täysrempattu kone (jota myös piristän :)), ja 280SP vetolaite. Omakin on ajettu meressä, ja ainoa mitä on menny on sylinterikansi, mutta tossa makeavesijäähdytetyssä koneessa ainoa ongelma on pakosarja. Näin tässä viime keväänä yhden AQ140 koneen, siinä oli pakosarja menny (pakokäyrään menevän ulostuloaukon "välilevy" oli ruostunu puhki, uus maksaa 873€, mutta se kannattaa kattoa, ja koeponmnistaa vaikka vesijotopaineella kotona, ja VAROVASTI koputella ruostehileet ulos kumivasaralla. Koneen peruskorjaaminen onnistuu kyllä niin että siitä tulee uudenveroinen, mutta rahaa menee RUTKASTI. Jos tietäisit miten paljon ajotunteja koneella on takana, ni tietäis heti kannattaako tehä mitään koneistusta, ja miten isossa veneessä se on ollu.

        Jos kone on ollu yli 1500kg veneessä, ja yli 600h ajettu, suosittelen täysremppaa. Sylinterit hoonataan, uudet ylikokomännät, ja männänrenkaat, kampiakselin tasapainotus, ja laakeripintojen hionta, alikoko laakerit, uus nokka-akseli (jos kulunut), uudet venttiilit, venttilisäätölevyjen vaihto, syliterikannen plaanaus, kaasareiden tiivistevaihto, ja KAIKKI koottorin tiivisteet uusiks, sähkövermeiden tarkistus, koneen putsaus, ja maalaus. Budjettia saa kyllä olla 500-1500€ täyskunnostukseen, riippuu työmäärästä. Uudet osathan täytyy ostaa, ja kampiakselityö verstaalla, ja kanssa sylinterien hoonaus ylikokoon (itse kyllä tein itte yhteen B20 koneeseen, mutta parempi ammattimiehellä).

        Itse SAIN ILMAISEKSI auton jossa oli B20 konee, joka oli -85 käytetty volvolla, peruskorjauksessa (koko edellämainittu homma), ja ajettu 10tkm sen jälkeen, ja seisonu nyt muutaman vuoden. Ostin kanssa muutaman merikoneen, ja omasta merikoneesta otin osat, ja kasasin siitä "uuden tykin" ittelle. Lähti jopa käyntiin, ja kävi nätisti, eikä kolissu. Vaikka se kone oli käytetty verstaalla, ni palottelin sen kumminkin, ja tarkistin kaiken, ja nokka-akselin vaihdoin merikoneesta, ja kaikki apulaitteet (kaasarit, pakosarja, laturi, startti jne.) otin omasta merikoneesta, ja kunnostin ja maalasin. Aikaa on kulunu kohta 10kk, mutta hisskukseen oon tehny, muutama tunti viikossa.

        Käsikirjoja tulee lisää nettiin, kunhan saan lisää tilaa netissä niille. (AQ105,115,130,165,170) (AQ131,151,171) ja Clymer's, ja 100B,270,270T vetolaitteiden asennusopas.

        Kiitos asinantuntevasta avusta! Moottori on itse asiassa n.1500kg painavassa veneessä ja ajotunteja ehkäpä n.600-700. En ole ko. koneeseen perehtynyt yhtään, mutta onko se tosiaan makeavesijäähdytteinen? Ajattelin että jos tuosta saisi vielä luotettavan koneen tai sitten toinen vaihtoehto on hommata uudempi ja vähän isompi. Oletko aina tehnyt rempat itse vai onko sinulla tietoa mitä tuollaisen täysrempan tekeminen liikkeessä maksaa? Varmaankin Volvolla turhan suolainen hinta mutta toisaalta nyrkkipajan jälki voi olla sitä sun tätä. Jos päädyn ostamaan veneen missä tuo moottori on, ei tämä jää varmaankaan viimeiseksi kysymykseksi.. :-)


      • VolvoMan
        Ostaja kirjoitti:

        Kiitos asinantuntevasta avusta! Moottori on itse asiassa n.1500kg painavassa veneessä ja ajotunteja ehkäpä n.600-700. En ole ko. koneeseen perehtynyt yhtään, mutta onko se tosiaan makeavesijäähdytteinen? Ajattelin että jos tuosta saisi vielä luotettavan koneen tai sitten toinen vaihtoehto on hommata uudempi ja vähän isompi. Oletko aina tehnyt rempat itse vai onko sinulla tietoa mitä tuollaisen täysrempan tekeminen liikkeessä maksaa? Varmaankin Volvolla turhan suolainen hinta mutta toisaalta nyrkkipajan jälki voi olla sitä sun tätä. Jos päädyn ostamaan veneen missä tuo moottori on, ei tämä jää varmaankaan viimeiseksi kysymykseksi.. :-)

        Joo, rempat on aina tehty itte, kun osaamista löytyy, ja työkaluja löytyy, kun faija on autojen maahantuontifirmalla töissä, ni sieltä saa lainata erikoistyökalut. Täyremppa tulee kyllä kalliiksi, veikkaisin että volvolla teetätettynä n.1500€, mutta jos vain koneistukset teetättää pajalla, ni silloin saattaa päästä 500€.

        Saa siitä luotettavan pelin, jos käy sen läpi, mutta ennenkun teet ostopäätöksen, ni lainaa, tai vuokraa jostain puristuspainemittari, ja ohivirtausmittari, ja tarkista moottori niillä, nimittäin ohivirtausmittari kertoo ERITTÄIN paljon moottorin kunnosta, koska se mittaa sylinterien vuotoja (itse en one käyttänyt, mutta sanovat hyväksi testikeinoksi), ja puristuspainemittari kertoo kanssa vähän sylinterien vuodoista, puristuspaine pitäis olla 10-12kp/cm^2, jos se on alle 10kp/cm^2, ni se kertoo että moottori on ehdottomasti remontin tarpeessa.

        Omassa B20 (AQ115B) joka oli viime kesänä kiinni veneessä oli 9,5-10,5kp/cm^2, ja sielä oli sellaset vuodot männänrenkaissa ettei uskoiskaan, välykset oli 0,8-1,2mm, kun sallittu oli 0,4-0,72mm, ja öljyrenkaissa sama sallittu, mutta välykset oli 3,4-3,7mm!!!!! Toi kone on nyt rempattu alakerrasta (uudet männänrenkaat ja öljyrenkaat), ja putsattu kokonaan ja odottaa sylinterikantta ja apulaitteita paikoilleen.

        Ja tosta makeavesijäähdytyksesta, se pitäis olla vakiona kaikissa Volvo Penta koneissa 1977->, ja sen näkee siitä, jos koneen etupäässä on PUNAINEN n. 10litraa mahduttava laatikko, jossa on jäähdytysvesikorkki, se on LÄMMÖNVAIHDIN.

        Mutta sanoisin kyllä että toi kone alkaa olla rempan tarpeessa, jos se on ollu tollasessa venessä, mutta toi vene tarvis kieltämättä enemmän kun 138hv (AQ145), sanoisin että Volvo Penta V6 kone olis aika passeli, tai sitten AQ171(251) 167hv. Nimittäin tolla AQ145 koneella en usko että huippunopeus on yli 25kn, ja sanoisin että hyvä huippunopeus veneelle on 29-42kn.


      • Ostaja
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, rempat on aina tehty itte, kun osaamista löytyy, ja työkaluja löytyy, kun faija on autojen maahantuontifirmalla töissä, ni sieltä saa lainata erikoistyökalut. Täyremppa tulee kyllä kalliiksi, veikkaisin että volvolla teetätettynä n.1500€, mutta jos vain koneistukset teetättää pajalla, ni silloin saattaa päästä 500€.

        Saa siitä luotettavan pelin, jos käy sen läpi, mutta ennenkun teet ostopäätöksen, ni lainaa, tai vuokraa jostain puristuspainemittari, ja ohivirtausmittari, ja tarkista moottori niillä, nimittäin ohivirtausmittari kertoo ERITTÄIN paljon moottorin kunnosta, koska se mittaa sylinterien vuotoja (itse en one käyttänyt, mutta sanovat hyväksi testikeinoksi), ja puristuspainemittari kertoo kanssa vähän sylinterien vuodoista, puristuspaine pitäis olla 10-12kp/cm^2, jos se on alle 10kp/cm^2, ni se kertoo että moottori on ehdottomasti remontin tarpeessa.

        Omassa B20 (AQ115B) joka oli viime kesänä kiinni veneessä oli 9,5-10,5kp/cm^2, ja sielä oli sellaset vuodot männänrenkaissa ettei uskoiskaan, välykset oli 0,8-1,2mm, kun sallittu oli 0,4-0,72mm, ja öljyrenkaissa sama sallittu, mutta välykset oli 3,4-3,7mm!!!!! Toi kone on nyt rempattu alakerrasta (uudet männänrenkaat ja öljyrenkaat), ja putsattu kokonaan ja odottaa sylinterikantta ja apulaitteita paikoilleen.

        Ja tosta makeavesijäähdytyksesta, se pitäis olla vakiona kaikissa Volvo Penta koneissa 1977->, ja sen näkee siitä, jos koneen etupäässä on PUNAINEN n. 10litraa mahduttava laatikko, jossa on jäähdytysvesikorkki, se on LÄMMÖNVAIHDIN.

        Mutta sanoisin kyllä että toi kone alkaa olla rempan tarpeessa, jos se on ollu tollasessa venessä, mutta toi vene tarvis kieltämättä enemmän kun 138hv (AQ145), sanoisin että Volvo Penta V6 kone olis aika passeli, tai sitten AQ171(251) 167hv. Nimittäin tolla AQ145 koneella en usko että huippunopeus on yli 25kn, ja sanoisin että hyvä huippunopeus veneelle on 29-42kn.

        Vene kieltämättä kaipaisi vähän isompaa konetta. Paha puoli tähän aikaan vuodesta veneen ostosssa on kun ei pääse ajamaan ja kokeilemaan. Ajattelin hinnoitella sen mitä olen valmis maksamaan niin, että maksan käytännössä rungon arvon enkä laske moottorille juurikaan arvoa. Mutta jos yhden kesän nyt olevalla moottorilla pärjäis ja sitten laittais vaikka V6:sen. Eipähän tarttis huudattaa konetta. Oletko seurannut mitenkäs tollaisia kuutoskoneita on saatavana ja missä hinnoissa hyväkuntoiset pyörii?
        ps. Venekuume on pahan tauti :-)


      • VolvoMan
        Ostaja kirjoitti:

        Vene kieltämättä kaipaisi vähän isompaa konetta. Paha puoli tähän aikaan vuodesta veneen ostosssa on kun ei pääse ajamaan ja kokeilemaan. Ajattelin hinnoitella sen mitä olen valmis maksamaan niin, että maksan käytännössä rungon arvon enkä laske moottorille juurikaan arvoa. Mutta jos yhden kesän nyt olevalla moottorilla pärjäis ja sitten laittais vaikka V6:sen. Eipähän tarttis huudattaa konetta. Oletko seurannut mitenkäs tollaisia kuutoskoneita on saatavana ja missä hinnoissa hyväkuntoiset pyörii?
        ps. Venekuume on pahan tauti :-)

        Joo, kyllä tonkonkseen veneeseen kutonen olis poikaa, ja ei mikään estä laittamasta V-kasiakaan, yhen veneen näin netissä, missä oli AQ115 100B, mutta siihen tungettiin 260hv V6, ja välilä oli ollu 240hv V8 :), aika kone kulkemaan sellasella koneella. Kutoskoneita ei oo niin hirveesti, mutta keltasessa pörssissä tais ainakin muutama v-kone olla mynnissä. Tarkistin nyt samantien kun ittekin halusin kattoo (ilmanen Ket. Pörssi netin kautta kun on sonera ADSL)

        VOLVO PENTA A175 V6 AQ280-vetolaite, vm. -82, 1 om., kunnostettu 2 v sitten. Pelaa, mutta tarvitsee uuden öljypohjan. Hgin Pencentrassa näyttö. H.2000 e , 040-5343803, janneheiskanen@yahoo.com, Helsinki

        VOLVO PENTA AQ 211 5.7 V8 A 225 HV -90 h.1300 e , 040-5817831, Asikkala

        Toi ylempi olis mun mielest sopiva, vetolaite ja kaikki mukana, eikä hintakaan oo paha, ainoo ongelma on öljypohja, mutta se on sama kun autossa, eli pitäis lähtee halvalla romuuttamolta. Mut toi alempi taas on uudempi, ja tehokkaampi, mut toi isolohko (5,7l) voi olla liian painava tohon veneeseen, pikkulohko (5,0l) olis ehkä sopivampi.

        Mikä vetolaite tossa sun AQ145 koneessa on kiinni, 280? Itte sain 500€urolla 280 vetolaitteen, joka oli ihan timanki, eiku uudet maalit päälle (halusin toisen värin), ja sitä ei uudesta erota.

        Täältäkin löytyy muutama V-kone myynnissä:
        http://dbase.avenet.fi/volvopenta/asp/raportti.asp

        Jep, venekuume on paha, tänä vuonna on menny yli 1000€ veneen laittoon (maalaus vetolaite, ja moottorin täyshuolto)


      • hessu
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, kyllä tonkonkseen veneeseen kutonen olis poikaa, ja ei mikään estä laittamasta V-kasiakaan, yhen veneen näin netissä, missä oli AQ115 100B, mutta siihen tungettiin 260hv V6, ja välilä oli ollu 240hv V8 :), aika kone kulkemaan sellasella koneella. Kutoskoneita ei oo niin hirveesti, mutta keltasessa pörssissä tais ainakin muutama v-kone olla mynnissä. Tarkistin nyt samantien kun ittekin halusin kattoo (ilmanen Ket. Pörssi netin kautta kun on sonera ADSL)

        VOLVO PENTA A175 V6 AQ280-vetolaite, vm. -82, 1 om., kunnostettu 2 v sitten. Pelaa, mutta tarvitsee uuden öljypohjan. Hgin Pencentrassa näyttö. H.2000 e , 040-5343803, janneheiskanen@yahoo.com, Helsinki

        VOLVO PENTA AQ 211 5.7 V8 A 225 HV -90 h.1300 e , 040-5817831, Asikkala

        Toi ylempi olis mun mielest sopiva, vetolaite ja kaikki mukana, eikä hintakaan oo paha, ainoo ongelma on öljypohja, mutta se on sama kun autossa, eli pitäis lähtee halvalla romuuttamolta. Mut toi alempi taas on uudempi, ja tehokkaampi, mut toi isolohko (5,7l) voi olla liian painava tohon veneeseen, pikkulohko (5,0l) olis ehkä sopivampi.

        Mikä vetolaite tossa sun AQ145 koneessa on kiinni, 280? Itte sain 500€urolla 280 vetolaitteen, joka oli ihan timanki, eiku uudet maalit päälle (halusin toisen värin), ja sitä ei uudesta erota.

        Täältäkin löytyy muutama V-kone myynnissä:
        http://dbase.avenet.fi/volvopenta/asp/raportti.asp

        Jep, venekuume on paha, tänä vuonna on menny yli 1000€ veneen laittoon (maalaus vetolaite, ja moottorin täyshuolto)

        Aq211 on 5L 210hv kone,jotain hämärää asikkalan ilmoituksessa.Ps 5,7L on myös pikkulohko ja painaa aika tarkkaan saman verran kuin 5L:nen.


      • Ostaja
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, kyllä tonkonkseen veneeseen kutonen olis poikaa, ja ei mikään estä laittamasta V-kasiakaan, yhen veneen näin netissä, missä oli AQ115 100B, mutta siihen tungettiin 260hv V6, ja välilä oli ollu 240hv V8 :), aika kone kulkemaan sellasella koneella. Kutoskoneita ei oo niin hirveesti, mutta keltasessa pörssissä tais ainakin muutama v-kone olla mynnissä. Tarkistin nyt samantien kun ittekin halusin kattoo (ilmanen Ket. Pörssi netin kautta kun on sonera ADSL)

        VOLVO PENTA A175 V6 AQ280-vetolaite, vm. -82, 1 om., kunnostettu 2 v sitten. Pelaa, mutta tarvitsee uuden öljypohjan. Hgin Pencentrassa näyttö. H.2000 e , 040-5343803, janneheiskanen@yahoo.com, Helsinki

        VOLVO PENTA AQ 211 5.7 V8 A 225 HV -90 h.1300 e , 040-5817831, Asikkala

        Toi ylempi olis mun mielest sopiva, vetolaite ja kaikki mukana, eikä hintakaan oo paha, ainoo ongelma on öljypohja, mutta se on sama kun autossa, eli pitäis lähtee halvalla romuuttamolta. Mut toi alempi taas on uudempi, ja tehokkaampi, mut toi isolohko (5,7l) voi olla liian painava tohon veneeseen, pikkulohko (5,0l) olis ehkä sopivampi.

        Mikä vetolaite tossa sun AQ145 koneessa on kiinni, 280? Itte sain 500€urolla 280 vetolaitteen, joka oli ihan timanki, eiku uudet maalit päälle (halusin toisen värin), ja sitä ei uudesta erota.

        Täältäkin löytyy muutama V-kone myynnissä:
        http://dbase.avenet.fi/volvopenta/asp/raportti.asp

        Jep, venekuume on paha, tänä vuonna on menny yli 1000€ veneen laittoon (maalaus vetolaite, ja moottorin täyshuolto)

        Eli otsikossa jo vastaus, saattaa tosin kääntyä se veneen osto toiseen veneeseen missä on 80-luvun puolivälin OMC (yök), mutta se menee kyllä vaihtoon. Pitäisi olla kohtalaisessa kunnossa mutta osien saanti taitaa olla vetolaitteeseen heikompaa. Uskoisin että siihen veneeseen kasikonekin kävisi, autoissa on tullu niiden kanssa puljattua ja kyllä toi toinen vastaaja taitaa olla oikeassa että 5l ja 5,7l on molemmat pikkulohkoja, eikös ne perustu GM:ään? Oletko muuten ajatellu että kun noi ruiskukoneet on niin kalliita niin vetäset jostain uudemmasta pick-upista TBI ruisku ja laittaa se koneen päälle ja siinä on taloudellinen ruiskukone? Runkohan niissä ruiskuissa on sama kuin kaasareissa. Mutta kuten sanoin, venettä ei ole vielä ostettu mutta eiköhän kohta ole... Ja sitten vaan konetta laittamaan. Ja taas sinulle suuri kiitos, tätä menoa saat "Vuoden nettiauttaja" palkinnon! :-)


      • VolvoMan
        Ostaja kirjoitti:

        Eli otsikossa jo vastaus, saattaa tosin kääntyä se veneen osto toiseen veneeseen missä on 80-luvun puolivälin OMC (yök), mutta se menee kyllä vaihtoon. Pitäisi olla kohtalaisessa kunnossa mutta osien saanti taitaa olla vetolaitteeseen heikompaa. Uskoisin että siihen veneeseen kasikonekin kävisi, autoissa on tullu niiden kanssa puljattua ja kyllä toi toinen vastaaja taitaa olla oikeassa että 5l ja 5,7l on molemmat pikkulohkoja, eikös ne perustu GM:ään? Oletko muuten ajatellu että kun noi ruiskukoneet on niin kalliita niin vetäset jostain uudemmasta pick-upista TBI ruisku ja laittaa se koneen päälle ja siinä on taloudellinen ruiskukone? Runkohan niissä ruiskuissa on sama kuin kaasareissa. Mutta kuten sanoin, venettä ei ole vielä ostettu mutta eiköhän kohta ole... Ja sitten vaan konetta laittamaan. Ja taas sinulle suuri kiitos, tätä menoa saat "Vuoden nettiauttaja" palkinnon! :-)

        Joo, itte oon jostain kumman syystä saanu sellasen käsityksen että 5l on pikkulohko ja 5,7 on isolohko, mutt onkos se isolohko sit 8,2l? kun sellasiakin on GM:ällä, volvo pentahan käyttää GM koneita, paitsi AQ150 (V6 150hv, Ford). Ja sitten jos GM koneeseen päädyt, ni löytyy Clymerin korjauskäsikirja niihin (kaikki VP koneet 1968-1993, myös V koneet, ja muutama kiisseli).

        Joo, ittekin oon ruiskua miettiny omaan B20 koneeseen, kansi löytyy jo, mutta ajattelin että tuplakaasari on kestävämpi merellä, ja kun niillä vielä saa saman verran polleja kun ruiskulla, ni eipä taida kannatta vaihtaa kun ruiskun kansi kaasarit, ja virinokka.

        Löytyskö keneltäkään B20 koneeseen virinokkaa? kun sellasta oon vailla.

        Joo, mercruiser/omc vetolaitteisiin on jonku verran vaikeampaa saada osia kun VP koneisiin, ittelläkin lojuu autotalli täynnä VP kamaa, ja melkeen joka venepajalla löytyy hyvä varasto potkureita ja vetolaitteen osia vetolaitteita.

        Joo, ja auttamassa täällä ollaan, hyvä vaan kun saa kertoa muille omista kokemuksistaan ja töppäilyistään vuosien varrella, ni jouku ehkä säästyy samalta sotkulta :)


      • penta aq145+270
        VolvoMan kirjoitti:

        Joo, kyllä tonkonkseen veneeseen kutonen olis poikaa, ja ei mikään estä laittamasta V-kasiakaan, yhen veneen näin netissä, missä oli AQ115 100B, mutta siihen tungettiin 260hv V6, ja välilä oli ollu 240hv V8 :), aika kone kulkemaan sellasella koneella. Kutoskoneita ei oo niin hirveesti, mutta keltasessa pörssissä tais ainakin muutama v-kone olla mynnissä. Tarkistin nyt samantien kun ittekin halusin kattoo (ilmanen Ket. Pörssi netin kautta kun on sonera ADSL)

        VOLVO PENTA A175 V6 AQ280-vetolaite, vm. -82, 1 om., kunnostettu 2 v sitten. Pelaa, mutta tarvitsee uuden öljypohjan. Hgin Pencentrassa näyttö. H.2000 e , 040-5343803, janneheiskanen@yahoo.com, Helsinki

        VOLVO PENTA AQ 211 5.7 V8 A 225 HV -90 h.1300 e , 040-5817831, Asikkala

        Toi ylempi olis mun mielest sopiva, vetolaite ja kaikki mukana, eikä hintakaan oo paha, ainoo ongelma on öljypohja, mutta se on sama kun autossa, eli pitäis lähtee halvalla romuuttamolta. Mut toi alempi taas on uudempi, ja tehokkaampi, mut toi isolohko (5,7l) voi olla liian painava tohon veneeseen, pikkulohko (5,0l) olis ehkä sopivampi.

        Mikä vetolaite tossa sun AQ145 koneessa on kiinni, 280? Itte sain 500€urolla 280 vetolaitteen, joka oli ihan timanki, eiku uudet maalit päälle (halusin toisen värin), ja sitä ei uudesta erota.

        Täältäkin löytyy muutama V-kone myynnissä:
        http://dbase.avenet.fi/volvopenta/asp/raportti.asp

        Jep, venekuume on paha, tänä vuonna on menny yli 1000€ veneen laittoon (maalaus vetolaite, ja moottorin täyshuolto)

        niin tuosta moottoreitten vaihdosta kysyisin...mitäs siin pitäis vaihtaa jos sen 145:sen vaihtais sellaseen 6:sen koneeseen???ja kuinkahan paljon se tulis "noin"kustantaan...justiinsa oon kyl tuon koneeni rempannu,mut jos kuutosest lähtee paljonki enemmän polleja niin ehkä vaihtaisin...kiitoksia jo etukäteen...ilmottele tuonne sähköpostiin!!!KIITOS!


      • b20
        penta aq145+270 kirjoitti:

        niin tuosta moottoreitten vaihdosta kysyisin...mitäs siin pitäis vaihtaa jos sen 145:sen vaihtais sellaseen 6:sen koneeseen???ja kuinkahan paljon se tulis "noin"kustantaan...justiinsa oon kyl tuon koneeni rempannu,mut jos kuutosest lähtee paljonki enemmän polleja niin ehkä vaihtaisin...kiitoksia jo etukäteen...ilmottele tuonne sähköpostiin!!!KIITOS!

        Löytyykö keneltäkään ehjää volvo penta tuplakaasari pakosarjaa tai tietoa mistä löytyy??


      • b20 kirjoitti:

        Löytyykö keneltäkään ehjää volvo penta tuplakaasari pakosarjaa tai tietoa mistä löytyy??

        Käytettyä tuskin löydät, uusia (pitäisi tietääkseni) saada sekä valtuutettujen liikkeiden, että Us-Partsin kautta..

        Katso myös http://www.drevia.se

        Siellä myydään, päivän kurssin mukaan laskettuna, uusia moottoriisi sopivia pakosarjoja 513 € hintaan (sis. ruotsin alv 25 %).


      • b20
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Käytettyä tuskin löydät, uusia (pitäisi tietääkseni) saada sekä valtuutettujen liikkeiden, että Us-Partsin kautta..

        Katso myös http://www.drevia.se

        Siellä myydään, päivän kurssin mukaan laskettuna, uusia moottoriisi sopivia pakosarjoja 513 € hintaan (sis. ruotsin alv 25 %).

        Kiitos neuvosta jatkan etsintää siis tilaan uuden.
        (on siinä rautamötikällä hintaa)


      • b20 kirjoitti:

        Kiitos neuvosta jatkan etsintää siis tilaan uuden.
        (on siinä rautamötikällä hintaa)

        Valuraudasta otetaan sama kilohinta kuin jalokivin koristellusta hopeasta, ainakin melkein. Toisaalta vanha sanonta kuuluu että "kaikki mikä alkaa v-llä on suomessa kallista, veneily, viina ja....". :D


      • myös tuolta
        b20 kirjoitti:

        Kiitos neuvosta jatkan etsintää siis tilaan uuden.
        (on siinä rautamötikällä hintaa)

        Usa-marine shopista, taisi toimia Mäntsälän suunnalla. Itse kyselin ja hinta taisi olla himpun alle 500 euron.


      • myös tuolta kirjoitti:

        Usa-marine shopista, taisi toimia Mäntsälän suunnalla. Itse kyselin ja hinta taisi olla himpun alle 500 euron.

        Hinta, mikäli se vajaa 500 pätee vieläkin, on aika lailla sama kun se Drevian hinta (ruotsi alv on 3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin meidän).

        Drevia on valtuutettu Volvo Penta jälleenmyyjä, ja pakosarja on alkuperäisosa. Muilla se on tarvikeosa, mutta pakosarjan suhteen se on merkityksetöntä.


      • uusi pakosarja
        b20 kirjoitti:

        Kiitos neuvosta jatkan etsintää siis tilaan uuden.
        (on siinä rautamötikällä hintaa)

        Volvon 3,0 litran koneeseen. En tiedä sopiiko sulle. 040-5076942.


      • vimby
        penta aq145+270 kirjoitti:

        niin tuosta moottoreitten vaihdosta kysyisin...mitäs siin pitäis vaihtaa jos sen 145:sen vaihtais sellaseen 6:sen koneeseen???ja kuinkahan paljon se tulis "noin"kustantaan...justiinsa oon kyl tuon koneeni rempannu,mut jos kuutosest lähtee paljonki enemmän polleja niin ehkä vaihtaisin...kiitoksia jo etukäteen...ilmottele tuonne sähköpostiin!!!KIITOS!

        Mulla tommonen paketti veneessä kiinni ja suunnittelen moottorin remontoimista
        mutta lisähevotkin olisivat tervetulleita. Joten onkohan järkevää vaihtaa ja löytyisköhän järkevään hintaan tommosta aq145 vanhan aq140 tilalle..


      • AQ115
        b20 kirjoitti:

        Löytyykö keneltäkään ehjää volvo penta tuplakaasari pakosarjaa tai tietoa mistä löytyy??

        Imusarja kyllä löytyy Strömberg kaasareille. puh:0415464190.


    • Jesper

      Moi. Olen irroittamassa tuollaista 280vetolaitetta homma tyssäs siihen, että en saa noita trimmin "lukkomuttereita" auki eli se mikä pitää ottaa eka pois ennen ku lyö ne kannatin tapit sisälle. Minkälaisella työkalulla ne pitäs irroittaa kun workshop manualin mukaa se näyttää tavalliselta - pää meisseliltä mut en kyl nii isoo meisselii löytäny kaupasta et toho mahtuis ku siinä mutterin keskellä on niinku reikä:D äh epäselvästi selitetty mut kyl varmaa tajuatte ketä tietää asiasta..

      Vielä sitä että kai se on kierteillä se mutteri? Huonot ohjeet korjaamo kirjassa sen mutterin irroittamisesta.

      • 280sp

        Mitähän oikein olet irrottamassa..yleensä mutterin keskellä tosiaankin on niinku reikä (monesti siellä on jopa kierre).
        Jos olet vetolaitteen kannatintappeja irrottamassa, niin eikös ne lähde painamalla (lyömällä) kun niitä paikoillaan pitävä kuusiokoloruuvi on irrotettu(muistaakseni varttituuman 6-koloavain..voin olla väärässä).


      • jesper
        280sp kirjoitti:

        Mitähän oikein olet irrottamassa..yleensä mutterin keskellä tosiaankin on niinku reikä (monesti siellä on jopa kierre).
        Jos olet vetolaitteen kannatintappeja irrottamassa, niin eikös ne lähde painamalla (lyömällä) kun niitä paikoillaan pitävä kuusiokoloruuvi on irrotettu(muistaakseni varttituuman 6-koloavain..voin olla väärässä).

        juu just sitä :D ja siellä on kierre niinkuin sanot mutta siinä mutterissa on semmone hahlo pitääkkö siitä vääntää ? Näyttää että tuo olis yhtenäinen eli eihän sitä mahdu lyömään sisäänpäin ku se on suurempi ulommalta puolelta ku sisältä. Olen koittanu kyl lyödä sitä sisään mutta ei hievahdakkaa se tappi :s

        Eli yksinkertaisesti: Pitäiskö se kuusiokoloruuvi irroittaa ja lyödä vain ne tapit sisää ja homma olis bueno ?

        mun vetolaittees onse trimmi nii vaikuttaako se asiaan :D


    • jesper

      Käyn ottamassa kuvan tänää kyseisestä hommasta tapista

    • jesper
      • just_do_it

        Kaksi tapaa:
        - katkaise putken pätkä noin 20mm halk ja pituus noin 40mm hieman vinoksi toisesta päästä, päähän paksu prikka ja kierrä pultti sisään. Pitäisi tulla suht helposti pois.
        - hae esim biltemasta tanko vasara


      • Tuo on vetolaitteen kannatintappi, eikä siinä ole kierteitä. Sen sijaan olet joutunut pahoinpitelemään sitä sen verran paljon että sen jo näkee kuvastasikin. Tällainen tilanne syntyy jos vetolaitetta ei irroiteta tarpeeksi usein, etenkin jos tappeihin ei ole edellisellä kerralla laitettu tarpeeksi vedenkestävää vaseliinia. Alumiini ja haponkestävä teräs kun nyt sattuvat rakastamaan toisiaan turhankin paljon.

        Pitää onnitella sinua siitä, että olet saanut tapin noinkin ulos. Tuossa on periaatteessa kaksi mahdollisuutta. Joko ostat/rakennat ulosvetäjän joka sopii tapin keskellä olevaan kierteeseen. Tai sitten hiot ulomman pään takaisin tasapaksuksi jollain Dremelin kaltaisella vehkeellä ja lyöt tapin sisälle (sisäpuolelta et mahdu hiomaan).


    • Jesper

      juu edellinen omistaja vissii pahoinpidelly... Kehitellää tommone putki ulosvetäjä hässäkkä. Siis ei tota voi lyödä sisälle päin ku se on halkaisijaltaan pienempi sisäpuolelta eli ei oo "tasapaksu" tappi edes volvon manuaalissa tappi ei ollut saman näköinen kun tuossa kuvassa :D

      • No, on se alun perin ollut tasapaksuinen. Lisäksi kuvassa oleva tappi on 290-mallin tappi, 280-vetolaitteen tapissa ei ole kierrereikää keskellä. Minkäköhänlaisen viritelmän olet oikein ostanut.....


    • jesper

      jaa a =D mut tossa 290 mallissa toi kilpiki on ihan erillainen ja trimmi pumput eri paikassa.. tuo on kyllä ulkonäöllisesti ihan samannäköinen kun 280pt malli jossa on tuollaiset "möhkäleet" trimmipumppujen päällä..

    • jesper
    • jesper90

      voivoi mikäköhän nyt on vikana kun pakki on kadonnut ? lähtee eteen päin kun kääntää kaasua suuntaan kuin suuntaan? kone ei kierrä kuin 3800rpm ?

    • auttakaapas rakkaat vene harrastajat,ensikertalainen näissä sisäperä venehommissa,muut kyllä tuttuja.tuli hommattua projekti tutulta,finmar ht 510 vm:78 ,alkuperäinen vetolaite purettu pois,jotain särkynyt, toinen ehjä vetolaite tuli mukana, koneena on volvon B18 kahdella kaasarilla. itsellä hakusessa vetolaitteen ja koneen välille vetoakseli,se kuulemma uupuu..mistä näitä kannattais kysellä tms,tai vaikka vaihdella muihin osiin,itsellä on potkureita,vetolaitteen osia..

      • niin tähän saa laittaa tietoa ja infoa / kuvia projekteista, illi.eskortti@hotmail.com


    • Anonyymi

      MOi.
      Mulla aq 125A ,pakosarjassa yks pakoreikä palanut puhki ja pulttien kiinnitys reijät kulunu väljiksi. Mistä sais uuden pakosarjan tai vaikka koko yläkerran?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7080
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      705
      3202
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      117
      1413
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      221
      1221
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe