Ollaan oltu vasta 5kk jonottamassa munasolujen luovutus hoitoon väestöliitolle. Jonotus on keskimäärin n 2 vuotta.. ellei sitten löydä omaa luovuttajaa jonka avulla pääsisi hoitoihin välittömästi.. mutta sen suhteen tilanne näyttää kovin synkältä..:( Oltais jopa valmiita maksamaan siitä että joku ihana ihminen joku pv tulisi ja sanoisi että hei.. mä haluaisin auttaa teitä..
Itselle oli aika kova pala tuo kahden vuoden jonotusaika. Kaverit odottaa vauvaa ja tulee aina jotenkin sellainen haikea ja surullinen olo.. toki oon onnellinen myös kavereiden puolesta..
Kuinkahan moni on löytänyt luovuttajan itse? Ja mistä? Vai kuinka ootte jaksanut odottaa ne jonotusvuodet?
Jotenkin vaan itseä ahdistaa ja masentaa se ajatus että vielä 1,5 vuotta jonotusta edessä.. Hankittiin miehen kanssa koiranpentu.. että jos se vähän veisi pois ajatuksia siitä hoitojonosta yms.. alkuun se veikin.. mutta nyt taas kahta kauheammin toivoo että jostain joku tulis ja sanois että me halutaan auttaa.. se olis niin vastaus meidän rukouksiin. En tiedä kuinka sellaista ihmistä pystyy koskaan tarpeeksi kiittämään...
Tämä luovuttajahan ei muuten luovuttaisi suoraan meille.. vaan väestöliitolle.. me saisimme jonkun toisen munasoluja.. mutta saisimme ne heti sillä olisimme löytäneet luovuttajan....
Sähköpostiakin saa kirjoittaa aiheesta janeyh@netti.fi
Toivon kirjoituksia samassa tilanteessa olevilta taikka mahdollisesti luovuttajilta.. olisi kiva jakaa tätä jonkun samaa kokevan kanssa.. kun tää ei mitään helppoa ole..
Munasolujen luovuttajaa odotellessa...
25
1770
Vastaukset
..oikein oikein paljon voimia jonotukseen!!!!!Kaikille muillekin hoitojonossa oleville!!!!Odottavan aika todella on PITKÄ!HALEJAAAAA!:(
- ehkä kiinnostunut
..eli mitä maksat suoraan käteen? Ei vastausta, että sovitaan sitten lähemmin, vaan summa.
-mahdollisesti voisin luovuttaa-- AYL
Saanko kysyä että millä syyllä luovuttaisit ja oletko tietoinen luovutusprosessista? Jos rahan takia luovuttaisit niin ei kannata.. pitää olla itsellä tahtoa todella auttaa.. mutta pistäpä kuule sähköpostia niin jutellaan..
Olethan tietoinen myös että "Luovuttajaksi kelpaa alle 35-vuotias perusterve nainen, jolla ei ole tiedossa suvussaan olevan perinnöllisiä sairauksia. Luovuttajalla toivotaan myös olevan omia lapsia, mutta välttämätöntä se ei ole.
Ennen hoidon aloittamista luovuttajan terveydentila selvitetään ja hänelle tehdään gynekologinen tutkimus. Tuleva hoito käydään huolellisesti läpi ja laaditaan tarkka hoitosuunnitelma. Hänestä tutkitaan myös B- ja C-hepatiittinäytteet sekä HIV-vasta-aineet.
Munasolun luovuttamiseen sisältyy monenlaisia eettisiä ja tunteisiin liittyviä näkökohtia, joista jokaisen luovuttajan kanssa keskustellaan. Toisilla klinikoilla jokainen luovuttaja keskustelee ensin psykologin kanssa, joillakin asioita käydään läpi muun hoitohenkilökunnan kanssa. Jos luovuttaja kuitenkin on vastaanottajaparin tuttu, kaikki kolme osapuolta käyvät yleensä psykologin luona ennen kuin edetään varsinaiseen hoitoon.
Suomessa luovuttajien motiivina on yleensä yksinkertaisesti halu auttaa. Luovutetuista munasoluista ei makseta, mutta kulukorvauksena klinikat tarjoavat erisuuruisia summia. Esimerkiksi Väestöliiton klinikalla kulukorvaus on 350 euroa. "
(kopioitu kauneus ja terveys lehden artikkelista "") - tiedossa
AYL kirjoitti:
Saanko kysyä että millä syyllä luovuttaisit ja oletko tietoinen luovutusprosessista? Jos rahan takia luovuttaisit niin ei kannata.. pitää olla itsellä tahtoa todella auttaa.. mutta pistäpä kuule sähköpostia niin jutellaan..
Olethan tietoinen myös että "Luovuttajaksi kelpaa alle 35-vuotias perusterve nainen, jolla ei ole tiedossa suvussaan olevan perinnöllisiä sairauksia. Luovuttajalla toivotaan myös olevan omia lapsia, mutta välttämätöntä se ei ole.
Ennen hoidon aloittamista luovuttajan terveydentila selvitetään ja hänelle tehdään gynekologinen tutkimus. Tuleva hoito käydään huolellisesti läpi ja laaditaan tarkka hoitosuunnitelma. Hänestä tutkitaan myös B- ja C-hepatiittinäytteet sekä HIV-vasta-aineet.
Munasolun luovuttamiseen sisältyy monenlaisia eettisiä ja tunteisiin liittyviä näkökohtia, joista jokaisen luovuttajan kanssa keskustellaan. Toisilla klinikoilla jokainen luovuttaja keskustelee ensin psykologin kanssa, joillakin asioita käydään läpi muun hoitohenkilökunnan kanssa. Jos luovuttaja kuitenkin on vastaanottajaparin tuttu, kaikki kolme osapuolta käyvät yleensä psykologin luona ennen kuin edetään varsinaiseen hoitoon.
Suomessa luovuttajien motiivina on yleensä yksinkertaisesti halu auttaa. Luovutetuista munasoluista ei makseta, mutta kulukorvauksena klinikat tarjoavat erisuuruisia summia. Esimerkiksi Väestöliiton klinikalla kulukorvaus on 350 euroa. "
(kopioitu kauneus ja terveys lehden artikkelista "")on luovutusprosessi kokonaisuudessaan. Olen luovuttanut sisarelleni ja urakka on aika rankka, tiedän. Omia lapsia on ja ikää vajaa 30. Siksi kysynkin, että mikä on teidän maksama "välisumma" käteen.
- AYL
tiedossa kirjoitti:
on luovutusprosessi kokonaisuudessaan. Olen luovuttanut sisarelleni ja urakka on aika rankka, tiedän. Omia lapsia on ja ikää vajaa 30. Siksi kysynkin, että mikä on teidän maksama "välisumma" käteen.
No se mitä me ollaan ajateltu niin n.500euroa. Hoidot itsessään on niin kalliita ettei pysty enempää maksamaan... laita sähköpostii jos kiinnostaa..
- riippuu
täysin siitä, mitkä ovat ominaisuutesi.
Oletko kaunis,lahjakas(musikaalinen tms.),huippu koulutettu?
Mitä sinulla on tarjota rahojen vastineeksi? - AYL
riippuu kirjoitti:
täysin siitä, mitkä ovat ominaisuutesi.
Oletko kaunis,lahjakas(musikaalinen tms.),huippu koulutettu?
Mitä sinulla on tarjota rahojen vastineeksi?sittenpähän riippuu.. antaa riippua. ei kuulosta kovinkaan sellaisen ihmisen tekstiltä joka oikeasti haluaa auttaa.. kaikkea tänne eksyykin.. ei olisi itsenikään pitänyt..
ja haloo.. miksihän se riippuisi ominaisuuksistani.. kun ne luovuttajan solut ei kuitenkaan tulisi minulle vaan jollekkin toiselle täysin tuntemattomalle... - viisisataa???
AYL kirjoitti:
No se mitä me ollaan ajateltu niin n.500euroa. Hoidot itsessään on niin kalliita ettei pysty enempää maksamaan... laita sähköpostii jos kiinnostaa..
ok, ajattelin itse noin 3000 euroa. Onnea luovuttajan etsimiseen!
- väärinkäsitys
AYL kirjoitti:
sittenpähän riippuu.. antaa riippua. ei kuulosta kovinkaan sellaisen ihmisen tekstiltä joka oikeasti haluaa auttaa.. kaikkea tänne eksyykin.. ei olisi itsenikään pitänyt..
ja haloo.. miksihän se riippuisi ominaisuuksistani.. kun ne luovuttajan solut ei kuitenkaan tulisi minulle vaan jollekkin toiselle täysin tuntemattomalle...teksti oli tarkoitettu henkilölle, joka kysyi mitä maksat munasolujen luovutuksesta, ei sinulle.Olen vähän onneton netin käyttäjä.
Jos aletaan pyytää isompia hintoja, niin silloin pitäisi tietää mistä maksaa.
Tosiaan sinä et etsi suoraan itsellesi luovuttajaa ja siitä ei voi paljoa maksaa, koska ulkomaillekkin pääsee hoitoihin ja hyväksyvät anonyymin luovutus systeemin ja murto osalla suomen hinnoista.
Olen pahoillani väärinkäsityksestä. - *TT*
viisisataa??? kirjoitti:
Muuta en voi sanoa. Muuta jenkkeihin ja "myy itseäsi" siellä. Tuolla hinnalla munasolujesi on parempi olla priimaa (tai sinun itsesi joku kuuluisuus). Vertailupohjaksi: Tampereella luovuttamisesta maksetaan Väestöliitossa korvaukseksi 800e, mutta esim. Helsingissä ei penniäkään.
Aloittajalle onnea hieman hmmm... epäitsekkäämpien luovuttajien etsintään! - Lapsetonna
viisisataa??? kirjoitti:
"ok, ajattelin itse noin 3000 euroa. Onnea luovuttajan etsimiseen!"
Paskapuhetta..tuon kirjoittaja on todennäköisesti joku kieroutunut äijänkäppyrä.
Harmi että kaikenmaailman tollot tulevat pilaamaan hyvän keskustelufoorumin.
- my baby
Luovuttajaa mekin tässä odotellaan. Tosin meillä tuota jonossa oloa on ollut lokakuusta asti ja tuleva hoito on luvattu jo maalis-huhtikuulle, mikäli vain minun ja luovuttajan kierto on lähellekään samoissa. Eli puoli vuotta menee noin suunnilleen.
Ymmärrän kyllä täysin olosi, sillä itsellä tuo puolivuottakin on tuntunut ikuisuudelta.
Olemme hoidossa AVA-klinikalla. Siellä jonot ovat lyhyet, mutta hinta sitten taas aivan toista luokkaa kuin esim. väestöliitolla. Toki hoidoissa on eroja toteutuksen suhteen.
Tsemppiä oikein kovasti odotukseen, kyllä se vielä palkitaan!!!- lapsellinen lapseton
Meillä lapsettomuutta takanan lähes kuusi vuotta. Entisestä liitosta minulla on lapsia, joista nuorimmaista jouduin odottelemaan saapuvaksi reilun pari vuotta. Nuorimmaiseni syntyi kuitenkin ihan luomuna. Tällä hetkellä tilanne on se, etten enää ilman keinohedelmöitystä saa ikinä lasta sairauteni vuoksi. Munasolujen kehittyminen on huonoa, edellis kerral saatiin poimittua neljä, joista yksi saatiin istutettua jo valmiiksi repaleisena.
Mutta, itse olen puhunut avoimesti lapsettomuudestani, läpikäymistäni hoidoista, siitä tunteesta mikä velloo sisällä, toisille kai kyllästymiseen asti.
Mutta sen puhumisen jälkeen ystäväni, joilla ei ongelmia ole, on alkanut miettimään miten voisi auttaa. Tällä hetkellä tilanne on se, että kokeilemme kerran omilla, sen jälkeen minulla on munasolujen luovuttaja valmiina. jos se ei tärppää, on eräs ystäväni luvannut jopa toimia keinokohtuna lapsellemme, mikäli se on tässä maassa millään tavalla mahdollista.
Lapsettomuus on usein vaiettu suru, mutta se koskettaa nykypäivänä useita suomalaisia pareja. Se syä naiseutta siinä missä mieheyttäkin ja etenkin parisuhdetta. Ikäviin tilanteisiin joutuu kun ulkopuoliset vain olettavat asioita. Mutta, loppu viimein kun avaa suunsa voi huomata että aina joku tuntee jonkun joka tuntee sen jonkun joka tuntee sen;) - samaa mieltä!
lapsellinen lapseton kirjoitti:
Meillä lapsettomuutta takanan lähes kuusi vuotta. Entisestä liitosta minulla on lapsia, joista nuorimmaista jouduin odottelemaan saapuvaksi reilun pari vuotta. Nuorimmaiseni syntyi kuitenkin ihan luomuna. Tällä hetkellä tilanne on se, etten enää ilman keinohedelmöitystä saa ikinä lasta sairauteni vuoksi. Munasolujen kehittyminen on huonoa, edellis kerral saatiin poimittua neljä, joista yksi saatiin istutettua jo valmiiksi repaleisena.
Mutta, itse olen puhunut avoimesti lapsettomuudestani, läpikäymistäni hoidoista, siitä tunteesta mikä velloo sisällä, toisille kai kyllästymiseen asti.
Mutta sen puhumisen jälkeen ystäväni, joilla ei ongelmia ole, on alkanut miettimään miten voisi auttaa. Tällä hetkellä tilanne on se, että kokeilemme kerran omilla, sen jälkeen minulla on munasolujen luovuttaja valmiina. jos se ei tärppää, on eräs ystäväni luvannut jopa toimia keinokohtuna lapsellemme, mikäli se on tässä maassa millään tavalla mahdollista.
Lapsettomuus on usein vaiettu suru, mutta se koskettaa nykypäivänä useita suomalaisia pareja. Se syä naiseutta siinä missä mieheyttäkin ja etenkin parisuhdetta. Ikäviin tilanteisiin joutuu kun ulkopuoliset vain olettavat asioita. Mutta, loppu viimein kun avaa suunsa voi huomata että aina joku tuntee jonkun joka tuntee sen jonkun joka tuntee sen;)Meillekkin löytyi ristiinluovuttaja, kun kerroin ongelmasta tuttavapiirille, alle kuukaudessa!
Ymmärrän täysin keskustelun aloittajaa ja toivon teille sopivan luovuttajan löytymistä mahdollisimman nopeasti.
Mielestäni on aika irvokasta rahastaminen toisten hädänalaisella tilanteella.
Toivoisin ainakin itse, että lahjoittaja tekisi lahjoituksen hyvästä sydämestään, eikä hyötymis tarkoituksella.
Varmasti hyvä palaa tekijäänsä vastaan moninkertaisesti, muodossa taikka toisessa, elämän varrella.
En voisi hyväksyä ketään hyötyjää lahjoittajaksi/ristiinluovuttajaksi, sotii niin pahasti arvojani vastaan.
Sen mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille.(Lainaus eräästä kirjasta) Jotenkin noin se meni.
Aion tässä jossain vaiheessa käydä luovuttamassa luuydintä, se voi pelastaa jonkun hengen tms.
Laitetaan hyvä kiertämään!!! - AYL
samaa mieltä! kirjoitti:
Meillekkin löytyi ristiinluovuttaja, kun kerroin ongelmasta tuttavapiirille, alle kuukaudessa!
Ymmärrän täysin keskustelun aloittajaa ja toivon teille sopivan luovuttajan löytymistä mahdollisimman nopeasti.
Toivoisin ainakin itse, että lahjoittaja tekisi lahjoituksen hyvästä sydämestään, eikä hyötymis tarkoituksella.
Varmasti hyvä palaa tekijäänsä vastaan moninkertaisesti, muodossa taikka toisessa, elämän varrella.
En voisi hyväksyä ketään hyötyjää lahjoittajaksi/ristiinluovuttajaksi, sotii niin pahasti arvojani vastaan.
Sen mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille.(Lainaus eräästä kirjasta) Jotenkin noin se meni.
Aion tässä jossain vaiheessa käydä luovuttamassa luuydintä, se voi pelastaa jonkun hengen tms.
Laitetaan hyvä kiertämään!!!Joskus vaan mieltä kaivaa niin kovin että joutuisi pari vuottakin odottamaan vielä.. ennen kuin saisi hoitoja.. mutta oikeassa olet siinä, että raha ei välttämättä ole se ratkaisu.. koska mekin haluamme että luovuttaja tekee sen omasta tahdosta.. ei rahan eikä minkään muun hyötymisen tarkoituksella...
Täytynee vaan yrittää jutella tuttujen kanssa.. jos sieltä vaikka yllättäen joku ihana hyvätahtoinen ihminen löytyisi.... eihän sitä tiedä..:)
Tai sitten täytyy vaan jonottaa... - just noin
samaa mieltä! kirjoitti:
Meillekkin löytyi ristiinluovuttaja, kun kerroin ongelmasta tuttavapiirille, alle kuukaudessa!
Laitetaan hyvä kiertämään!!!Olen samaa mieltä.
- AYL
odottaville. Odottavan aika on pitkä mutta toivotaan että se joskus tuottaa tulosta. Itse vaivun nyt hiljaisuuteen.. en kirjoittele tänne. Kiitos kaikille asiallisille..
- *TT*
niin hirmuisesti onnea sopivan luovuttajan etsintään. Tällä palstalla liikkuu monenlaista sakkia, on huomattu. Ei sinulla ole sukulaista/ ystävää luovuttajaksi?
- AYL
*TT* kirjoitti:
niin hirmuisesti onnea sopivan luovuttajan etsintään. Tällä palstalla liikkuu monenlaista sakkia, on huomattu. Ei sinulla ole sukulaista/ ystävää luovuttajaksi?
Kiitos toivotuksista. Ei ole löytynyt luovuttajaa mutta pienen pienimahdollisuus löytyneeseen luovuttajaan jo on... Hyvää talven jatkoa:))
- ???????
mahdollisesti sama, vai vaikuttaako aina munasolua odottavan terveydentila asiaan? Esimerkiksi vaikeaa endometrioosia sairastavat, jotka eivät välttämättä kipujen puolesta voi odottaa munasolua montaa vuotta tai muut "kiireelliset".
- manda1
Hei AYL, laitoin sinulle sähköpostia :)
Olen menossa luovuttamaan munasolujani. olen kyllä jo varannut haastatteluajan, mutta senhän voi perua vielä.
Hoksasin, että ristiinluovuttajana minusta on tuplahyötyä! :)- aivan mahtavaa
jos voisit samalla auttaa tämän viestiketjun aloittajaa!!!
Suuret kiitokset sinulle kaikkien lahjasoluja jonottavien puolesta ja kaikkea hyvää toivon koko elämääsi. - AYL
Laitoin sähköpostia takaisin.. nyt odottelen vastaustasi...
- ....
AYL kirjoitti:
Laitoin sähköpostia takaisin.. nyt odottelen vastaustasi...
hei kaikille!
Minä olen menossa ensi viikolla luovuttamaan!
Haluaisinkin kysyä, että mitenkä kauan teille on sanottu odotusajan olevan?Olen miettinyt asiaa kauan ja itse äidiksi tultuani päätin mennä luovuttamaan.mielestäni jokaiselle kuuluu äitiyden onni ja jos omalta osaltani voin auttaa niin tottakai menen!tsemppiä kaikille odottajille ja oikeen hyvää kevään odotusta!! - RIIKKA2
.... kirjoitti:
hei kaikille!
Minä olen menossa ensi viikolla luovuttamaan!
Haluaisinkin kysyä, että mitenkä kauan teille on sanottu odotusajan olevan?Olen miettinyt asiaa kauan ja itse äidiksi tultuani päätin mennä luovuttamaan.mielestäni jokaiselle kuuluu äitiyden onni ja jos omalta osaltani voin auttaa niin tottakai menen!tsemppiä kaikille odottajille ja oikeen hyvää kevään odotusta!!Meille sanottiin että 2-3 vuotta. Todella pitkä aika odottaa:( Mutta ei auta kuin odottaa..
Kiitos sinulle kaikkia lahjamunasoluja tarvitsevien puolesta..!! Teet aivan mielettömän hienon teon:)!! AIvan ihana ihminen olet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018033- 1075647
- 2794993
- 494933
- 763707
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222498Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292432- 422358