Argento Reserva 2005 - raaka?

WinoLover

Kertokaapas asiantuntijat voiko tuo olla juotavaksi kelpaamatonta ainoastaan kaksi vuotta kypsytettynä?

Olen täysi amatööri viinien kanssa mutta tämä viini tuntuu sille että sen tulisi kypsyä kauemmin.

Onko edes olemassa hyvää Argentiinalaista viiniä? Tuntuu että kovin nuorena ne ainakin myyvät ja melko kalliilla.

2

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juomanlatkija

Minä pöljä vastaan, vaikka en asiantuntija olekaan.

http://www.alko.fi/www/wwwBachus.nsf/viewAll/451687?opendocument kertoo viinin olevan jo ”hieman kehittynyt” ja ”kypsän kirsikkainen”. Tuottajan mukaan viini on valmista nautittavaksi, mutta 3 vuoden kellarointikin onnistuu.

Uuden Maailman viinien valmistusmenetelmät ovat useimmiten sellaisia, että viini saadaan juotavaan kuntoon nopeammin kuin vanhojen viinimaiden vastaavat tuotteet. Viime aikoina kaupasta haetut vuoden 2005 etelä-amerikkalaiset ovat olleet mielestäni jo varsin juotavia.

Malbec-rypäleestä saatava viini on tummanpuhuvaa ja täyteläistä, ehkäpä tanniinistakin. Sopii tietynlaisten vahvojen ruokien kumppaniksi, mutta saattaa olla sellaisenaan juotuna kovahkoa.

Alle 10 euron hintaiset viinit eivät yleensä ole niitä, joita asiantuntijat suosittelevat pidempiaikaiseen kypsytykseen. Ne oikeasti kellarointia vaativat viinit taas pakkaavat olemaan niin kalliita, että jäävät minulta köyhältä ostamatta. Eipä silti, ei minulla ole kellariakaan – eikä edes viinikaappia. Niinpä oma viinivarastoni on mallia ”kädestä suuhun” ja paisuu vain harvoin suuremmaksi kuin kymmenkunta pulloa.

Maistamistani argentiinalaisista viineistä olen lähes poikkeuksetta pitänyt. Hinta/laatu-suhde on ollut mielestäni erittäinkin hyvä. Argento Reserva Malbec on jäänyt minulta toistaiseksi maistamatta. Pitäisiköhän kokeilla?

Mutta kypsytä sinä tuota viiniä ihmeessä vuosi tai pari kellarissa – jos vain maltti riittää!

:o)

• WinoLover

Jaahas. Nyt maistelin Senetier Nieto Reservan 2004 vuodelta. Malbec 100% ja Mendozan alueelta.

Joudun toteamaan että Argentiinassa ei ainakaan tuosta Malbec rypäleestä osata viiniä tehdä. Tämä oli jopa huonompaa kuin tuo Argento!

Tanniinia löytyi tällä kertaa niin että äitiä tuli ikävä. Alkoholia sen verran että liekittämään pystyisi.

Ei herranen aika. Olisiko Pinot Noir rypäleistä tehdyt kypsempiä ja tasapainoisempia? En voi uskoa että koko maan tuotanto on surkea. Täytyyhän jotain hyviäkin löytyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2620
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe