Olisiko tyhmää laittaa vuoden vanha mukula jo päiväkotiin??
Jos olisin töissä niin meillä olisi rahallisesti asiat paremmin.
mitä mieltä olette?
Olisiko parempi odottaa pariin,kolmeen ikävuoteen??
1vuotias päiväkotiin??
63
4939
Vastaukset
- kaipaa-
jo kipeästi ikäistään leikkiseuraa, ja jatkuvia virikkeitä.
Näät lapsesi silmissä ihan erilaisen "tietyn" katseen kun hän näkee "vauvan", ei niihin leikkeihin aikuiset pysty.
Tarha on hyvä turvallinen hoitopaikka, ammattilaisineen, suosittelen.- kyllä kaipaa....
mutta ei kiepeästi ikäistään leikkiseuraa.
Päiväkoti on noin pienelle ehdottomasti väärä paikka, pääsääntöisesti. Joillakin on onnea ja saavat päiväkodissa jonkun mieleisen hoitajan joka ihastuu juuri tuohon lapseen ja huolehtii hänestä hyvin. Sattuman kauppaa. Kokemusta on.
Parasta on odottaa, että lapsi liikkuu ja puhuu kunnolla ja vasta sitten ns. oman onnensa nojaan. - "vääräpaikka"
kyllä kaipaa.... kirjoitti:
Päiväkoti on noin pienelle ehdottomasti väärä paikka, pääsääntöisesti. Joillakin on onnea ja saavat päiväkodissa jonkun mieleisen hoitajan joka ihastuu juuri tuohon lapseen ja huolehtii hänestä hyvin. Sattuman kauppaa. Kokemusta on.
Parasta on odottaa, että lapsi liikkuu ja puhuu kunnolla ja vasta sitten ns. oman onnensa nojaan.noin pääsääntöisesti...
- perustat ettei
Parasta on odottaa, että lapsi liikkuu ja puhuu kunnolla ja vasta sitten ns. oman onnensa nojaan.muka kaipaa ikäistään seuraa??
Sinulla on vain mutu=musta tuntuu mielipiteitä.
(ja tuskin lapsia ollenkaan) - tuntuu....
perustat ettei kirjoitti:
muka kaipaa ikäistään seuraa??
Sinulla on vain mutu=musta tuntuu mielipiteitä.
(ja tuskin lapsia ollenkaan)että kun olen hoitanut pieniä lapsia kolmisenkymmentä vuotta ja omiani yhtä kauan niin tiedän jotain mitä lapsi tarvitsee.
Vuosikas ei kaipaa ikäistään seuraa vaan seuraa ylipäänsä. Hän ei erittele onko se samanikäistä vaiko ei vaan sen, että seuraa yleensä on. Ja ennenkaikkea se seura on oltava turvallisen tunteen antavaa, ei tappelua, ei vihanpurkauksia, ei lyömistä, ei puremista ja muuta väkivaltaa.
Parasta tuonikäiselle on se, että voi olla turvallisessa tutussa ympäristössä tuttujen ihmisten seurassa olivatpa he sitten minkä ikäisiä tahansa. Päiväkoti ei ole sitä ! - sinä oletkin
tuntuu.... kirjoitti:
että kun olen hoitanut pieniä lapsia kolmisenkymmentä vuotta ja omiani yhtä kauan niin tiedän jotain mitä lapsi tarvitsee.
Vuosikas ei kaipaa ikäistään seuraa vaan seuraa ylipäänsä. Hän ei erittele onko se samanikäistä vaiko ei vaan sen, että seuraa yleensä on. Ja ennenkaikkea se seura on oltava turvallisen tunteen antavaa, ei tappelua, ei vihanpurkauksia, ei lyömistä, ei puremista ja muuta väkivaltaa.
Parasta tuonikäiselle on se, että voi olla turvallisessa tutussa ympäristössä tuttujen ihmisten seurassa olivatpa he sitten minkä ikäisiä tahansa. Päiväkoti ei ole sitä !jo niiiiiiin vanha. Sitten ymmärränkin epäluulosi päiväkoteja kohtaan.
Totuus nyt kuitenkin on että lapsi jo vuoden iässä kaipaa ikäistään seuraa, ja tarha on mitä mainioin ja ammattitaitoisin paikka sen antamiseen.
suosittelen lämpimästi. - patoutumia
tuntuu.... kirjoitti:
että kun olen hoitanut pieniä lapsia kolmisenkymmentä vuotta ja omiani yhtä kauan niin tiedän jotain mitä lapsi tarvitsee.
Parasta tuonikäiselle on se, että voi olla turvallisessa tutussa ympäristössä tuttujen ihmisten seurassa olivatpa he sitten minkä ikäisiä tahansa. Päiväkoti ei ole sitä !päiväkotia vastaan...
Ei päiväkodissa tapella, lyödä, purra, tai olla väkivaltaisia. Käyppä katsomassa "seimessä" kuinka rauhallista meno on. Leikitään, lauletaan, luetaan ja touhuillaan. Ruuat on valmiina, ei tarvitse hoitajien siivoilla.
Pikemminkin tuollaiset laiminlyönnit kuuluvat perheellisten (esim. perhepäivähoitajien) väsyneeseen arkeen. - Päiväkodissa töissä
patoutumia kirjoitti:
päiväkotia vastaan...
Ei päiväkodissa tapella, lyödä, purra, tai olla väkivaltaisia. Käyppä katsomassa "seimessä" kuinka rauhallista meno on. Leikitään, lauletaan, luetaan ja touhuillaan. Ruuat on valmiina, ei tarvitse hoitajien siivoilla.
Pikemminkin tuollaiset laiminlyönnit kuuluvat perheellisten (esim. perhepäivähoitajien) väsyneeseen arkeen.Kyllä päiväkodissa valitettavasti sattuu puremisia,lyömisiä,tönimisiä,tappeluita esim:leluista..Ei noin pieni tarvitse kavereita,sille riittää äidin lämmin syli,yhdessä luettu kirja,hetki keittiönpöydän ääressä piirtäen.Valitettavasti ryhmät on nykyisin niin isoja päiväkodissa,lapsi joutuu melkoiseen massaan.että jos vain on mahdollisuus hoitaa lapsesi vähän isommaksi niin tee se.Säästät monta sairastumista,ehkä hermoiluja puremien takia (niitäkin sattuu joskus).En ymmärrä äitejä,jotka kuvittelevat että lapsi jää jostain paitsi jos ei mene päiväkotiin.Isommalle lapselle päiväkoti on hyvä paikka,mut 1v ei kaipaa vielä päiväkodin virikkeitä eikä ikäistensä seuraa.Jos seuraa tarvitsee,on leikkipuistoja missä lapset käyvät ja siellähän lapsesi saa seurustella,perhekerhot jossa on myös laulamista ja askartelua.Eikä muutenkaan ei meillä ainakaan, olla ensimmäisenä 1v kuljettamassa mihinkään erikoisiin tilaisuuksiin yms.mitä päiväkodissakin tapahtuu.Tämä on valitettavaa,mutta totta.
- parjaus
Päiväkodissa töissä kirjoitti:
Kyllä päiväkodissa valitettavasti sattuu puremisia,lyömisiä,tönimisiä,tappeluita esim:leluista..Ei noin pieni tarvitse kavereita,sille riittää äidin lämmin syli,yhdessä luettu kirja,hetki keittiönpöydän ääressä piirtäen.Valitettavasti ryhmät on nykyisin niin isoja päiväkodissa,lapsi joutuu melkoiseen massaan.että jos vain on mahdollisuus hoitaa lapsesi vähän isommaksi niin tee se.Säästät monta sairastumista,ehkä hermoiluja puremien takia (niitäkin sattuu joskus).En ymmärrä äitejä,jotka kuvittelevat että lapsi jää jostain paitsi jos ei mene päiväkotiin.Isommalle lapselle päiväkoti on hyvä paikka,mut 1v ei kaipaa vielä päiväkodin virikkeitä eikä ikäistensä seuraa.Jos seuraa tarvitsee,on leikkipuistoja missä lapset käyvät ja siellähän lapsesi saa seurustella,perhekerhot jossa on myös laulamista ja askartelua.Eikä muutenkaan ei meillä ainakaan, olla ensimmäisenä 1v kuljettamassa mihinkään erikoisiin tilaisuuksiin yms.mitä päiväkodissakin tapahtuu.Tämä on valitettavaa,mutta totta.
joka on vain tuon henkilön totuus.
Suosittelen menemään itse katsomaan paikan päälle.
Äläkä turhaan mene isojen ryhmää vaan pienten jotka ovat omassa ryhmässään. Meno on rauhallista ja hallittua. Kyllä nuo puremiset ja väkivaltaisuudet on tuon vanhemman rouvan korvien välissä, koska koskaan lasteni tarha aikana ei sellaisia tapahtunut. Hyviä kavereita sai, ja sitä korvaamatonta ikäistään seuraa. - ei toisen kanssa
Se vain on totuus, jos avaat vaikka psykologian kirjan, löydät sieltä saman asian.
ja juuri tuossa juttelin erään äidin kanssa, joka mietti laittaisiko lapsen päiväkotiin, lapsi on vähän vajaan vuoden. Äiti on itse työskennellyt pitkään päiväkodissa.
Yksivuotias, joka on menossa joka paikkaan, vie käytännössä yhden aikuisen kokonaan. Jos ryhmässä on neljä hoitajaa ja kaksitoista lasta, voi siitä päätellä riittääkö hoitajien aika näkemään kaiken, ja huomaamaan suurimmankaan osan asioista.
Yksivuotiaalle hyvä paikka voisi olla perhepäivähoito. - totuutesi
parjaus kirjoitti:
joka on vain tuon henkilön totuus.
Suosittelen menemään itse katsomaan paikan päälle.
Äläkä turhaan mene isojen ryhmää vaan pienten jotka ovat omassa ryhmässään. Meno on rauhallista ja hallittua. Kyllä nuo puremiset ja väkivaltaisuudet on tuon vanhemman rouvan korvien välissä, koska koskaan lasteni tarha aikana ei sellaisia tapahtunut. Hyviä kavereita sai, ja sitä korvaamatonta ikäistään seuraa.on vain yhden henkilön totuus, sinun totuutesi, mutta se ei takaa sitä, että kaikissa päiväkodeissa kaikkialla maassa olisi asiat niin hyvin kuin sinun kohdallasi.
Hyvin paljon saa lukea lehdistä mitä kaikkea niissä sattuu kun hoitajia on liian vähän ja aikaa ei ole kaikille eikä silmiä selässä kenelläkään. Lasten karkaamiset, hirttymiset telineisiin, seksuaalinen hyväksikäyttö, rankaisukeinot jne. ovat todellista arkipäivää päiväkodeissa. - Kysymys?
ei toisen kanssa kirjoitti:
Se vain on totuus, jos avaat vaikka psykologian kirjan, löydät sieltä saman asian.
ja juuri tuossa juttelin erään äidin kanssa, joka mietti laittaisiko lapsen päiväkotiin, lapsi on vähän vajaan vuoden. Äiti on itse työskennellyt pitkään päiväkodissa.
Yksivuotias, joka on menossa joka paikkaan, vie käytännössä yhden aikuisen kokonaan. Jos ryhmässä on neljä hoitajaa ja kaksitoista lasta, voi siitä päätellä riittääkö hoitajien aika näkemään kaiken, ja huomaamaan suurimmankaan osan asioista.
Yksivuotiaalle hyvä paikka voisi olla perhepäivähoito.perhepäivähoidossa on neljä lasta yhdellä hoitajalla, jonka pitää laittaa lapsille myös ruoat. Ja yleensä perhepäivähoitajilla on juuri noita alle 3 vuotiaita. Saattaa samalla hoitajalla olla jopa kaksikin 1 vuotiasta samaan aikaan hoidossa. Kuinka ne yhdet silmät kerkeävät katsomaan neljän lapsen perään, jos ei 4 hoitajaa kerkee katsomaan 12 lapsen perään?
- öäääääää
Kysymys? kirjoitti:
perhepäivähoidossa on neljä lasta yhdellä hoitajalla, jonka pitää laittaa lapsille myös ruoat. Ja yleensä perhepäivähoitajilla on juuri noita alle 3 vuotiaita. Saattaa samalla hoitajalla olla jopa kaksikin 1 vuotiasta samaan aikaan hoidossa. Kuinka ne yhdet silmät kerkeävät katsomaan neljän lapsen perään, jos ei 4 hoitajaa kerkee katsomaan 12 lapsen perään?
Hyvin kerkeää katsomaan 4perään,voihan ruoan tehdä silloin kun lapset leikkivät.Organisointikysymys!Eikä päiväkodissa 3hoitajan ryhmässä,siis 1-3v riitä 12 lasta..voi ne ryhmät on monesti paljon suurempia!Ottaen huomioon myös sen että ei kaikki hoitajat tule töihin 8,ja kai niillä on joskus lyhempiäkin päiviä?Itse olen ollut joskus PPH,ja jos valinta olisi ajankohtainen..ja kyseessä olisi alle 3v lapsi,laittaisin sen ehdottomasti PPH:lle.
- höppänä
ei toisen kanssa kirjoitti:
Yksivuotiaalle hyvä paikka voisi olla perhepäivähoito.ite oon päiväkodissa töissä ja pienten ryhmässä, jossa on 2 lastenhoitajaa ja 1 lastentarhaopettaja. ei siellä koskaa neljää hoitajaa ole. Lapsia siis 12.
- ja perhepäivähoitajista
totuutesi kirjoitti:
on vain yhden henkilön totuus, sinun totuutesi, mutta se ei takaa sitä, että kaikissa päiväkodeissa kaikkialla maassa olisi asiat niin hyvin kuin sinun kohdallasi.
Hyvin paljon saa lukea lehdistä mitä kaikkea niissä sattuu kun hoitajia on liian vähän ja aikaa ei ole kaikille eikä silmiä selässä kenelläkään. Lasten karkaamiset, hirttymiset telineisiin, seksuaalinen hyväksikäyttö, rankaisukeinot jne. ovat todellista arkipäivää päiväkodeissa.emme saa edes lukea, kun työskentelevät yksin, eikä kukaan todista väärinkäytöksiä. Juuri niin.
Kokemuksesta voin kuitenkin kertoa että niiden uhrina on hankala olla, ja sitä perhepäivähoitajaa on hemmetin hankala vaihtaa.....
Siinähän sitten olet kiinni paskassa. - paljastuu...
öäääääää kirjoitti:
Hyvin kerkeää katsomaan 4perään,voihan ruoan tehdä silloin kun lapset leikkivät.Organisointikysymys!Eikä päiväkodissa 3hoitajan ryhmässä,siis 1-3v riitä 12 lasta..voi ne ryhmät on monesti paljon suurempia!Ottaen huomioon myös sen että ei kaikki hoitajat tule töihin 8,ja kai niillä on joskus lyhempiäkin päiviä?Itse olen ollut joskus PPH,ja jos valinta olisi ajankohtainen..ja kyseessä olisi alle 3v lapsi,laittaisin sen ehdottomasti PPH:lle.
Jätetään siis lapset leikkimään keskenään...?????
Ja tuon ikäiset????
Jeesus! No tämä on juuri sitä perhepäivähoitajan ammattitaitoista arkea.
Säkää on jos saat lapsesi ehjänä kotiin noutaa... - öäääääääää
paljastuu... kirjoitti:
Jätetään siis lapset leikkimään keskenään...?????
Ja tuon ikäiset????
Jeesus! No tämä on juuri sitä perhepäivähoitajan ammattitaitoista arkea.
Säkää on jos saat lapsesi ehjänä kotiin noutaa...Tarkoitin leikkimisellä sitä,että lapset ovat koko ajan silmien alla, niin että näkee ne.Onhan mahdollisuus laittaa keittiönpöydän päälle piirrustus tms.eihän siinä kattilassa olla koko aikaa hämmentämässä.
- yrität enää...
öäääääääää kirjoitti:
Tarkoitin leikkimisellä sitä,että lapset ovat koko ajan silmien alla, niin että näkee ne.Onhan mahdollisuus laittaa keittiönpöydän päälle piirrustus tms.eihän siinä kattilassa olla koko aikaa hämmentämässä.
jo tiedetään oikea karvasi.
- asuntolainamme???
Päiväkodissa töissä kirjoitti:
Kyllä päiväkodissa valitettavasti sattuu puremisia,lyömisiä,tönimisiä,tappeluita esim:leluista..Ei noin pieni tarvitse kavereita,sille riittää äidin lämmin syli,yhdessä luettu kirja,hetki keittiönpöydän ääressä piirtäen.Valitettavasti ryhmät on nykyisin niin isoja päiväkodissa,lapsi joutuu melkoiseen massaan.että jos vain on mahdollisuus hoitaa lapsesi vähän isommaksi niin tee se.Säästät monta sairastumista,ehkä hermoiluja puremien takia (niitäkin sattuu joskus).En ymmärrä äitejä,jotka kuvittelevat että lapsi jää jostain paitsi jos ei mene päiväkotiin.Isommalle lapselle päiväkoti on hyvä paikka,mut 1v ei kaipaa vielä päiväkodin virikkeitä eikä ikäistensä seuraa.Jos seuraa tarvitsee,on leikkipuistoja missä lapset käyvät ja siellähän lapsesi saa seurustella,perhekerhot jossa on myös laulamista ja askartelua.Eikä muutenkaan ei meillä ainakaan, olla ensimmäisenä 1v kuljettamassa mihinkään erikoisiin tilaisuuksiin yms.mitä päiväkodissakin tapahtuu.Tämä on valitettavaa,mutta totta.
Töihin on pakko mennä ja päiväkoti on ainoa paikka, jossa on tilaa.
- jannnika
Parasta on odottaa, että lapsi liikkuu ja puhuu kunnolla ja vasta sitten ns. oman onnensa nojaan.voe hertsileijaa sentään...järki!!joku pistää,joku ei pistä päiväkotiin vielä,sehän on ihan oma asia ja minä uskon että se on oikeastaan aika sama muksulle,kiva jos saa leikkiä kavereiden kanssa mutta kiva jos saa jäädä kotiin nukkumaan ja leikkiä äipän kanssa
- päiväkotiin.
Vaan vie perhepäivähoitajalla.Päiväkodissa noin pieni lapsi ei saa sitä kaikkea mitä saisi perhepäivähoitajalla.Ja kun ryhmä on pieni,ei tule alkuun sitä tautirumbaa mikä monille tulee kun pk:ssa aloittaa..Perhepäivähoidolla on musta hyvä aloittaa hoitokausi,miksi laitoistaa noin pieni jo kun sitä joutuu kuitenkin koko elämänsä elämään,,,siis laitosmallin elämää...
Mun mielipide,saa kiistellä!=)- mieltä
olen eli ei päiväkotiin vaan perhepäivähoitajalle. Minusta lapsen voi viedä päiväkotiin 3-4-vuotiaana.
- ehdottomasti
Huonoja kokemuksia perhepäivähoitajista.
Rasittuneita, tapoihinsa pinttyneitä, kouluttamattomia. ja lapsesi on YHDEN ihmisen armoilla.
Tarhassa on monta ammattitaitoista ihmistä, joista jonkin kanssa kemiat todella osuvat yksiin. Lisäksi hoitajien ei tarvitse pyykätä samaan aikaan kun hoitavat lastasi, eikä laittaa ruokaa tai käydä kaupassa.
Tarhasta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Perhepäivähoitaja oli itse sairaslomalla melkein joka toinen päivä, ja mistään hoitoon liittyvästä emme olleet samaa mieltä. (Kävi jopa lapsen kaulasta otetulla avaimella penkomassa meillä kotona!!!!) että silleen.
Molempia olen kokeillut. Ehdottomasti pisteet tarhalle. - eri mieltä.
mieltä kirjoitti:
olen eli ei päiväkotiin vaan perhepäivähoitajalle. Minusta lapsen voi viedä päiväkotiin 3-4-vuotiaana.
ensin tarhaan, sitten 3-4 vuotiaana saattaa pärjätä perhepäivähoitajankin kanssa.
- perhepäivähoitajat
eivät anna kaikkea mitä lapsi tarhassa saa.
Jäävät paljosta paitsi. perhepäivähoitajan aika ei riitä kullekkin lapselle yksilöidysti tarpeitten mukaan vaan hoito on todellakin vain perustarpeiden tyydytystä, ja huonoa sellaista.
tarhassa on tarpeeksi henkilökuntaa joka on saanut koulutusta ja sosiaalikasvattajan silmää omaavaa porukkaa jotka yhteen hiileen puhaltamalla keksivät kaikkea kivaa lasten riemuksi, ja päivien piristeeksi. - täynnä
mieltä kirjoitti:
Eli ei tilaa ole yleensä muualla kuin päiväkodeissa, joten tämä ei enää ole omasta tahdosta kiinni tai jokin monivalintakysymys.
- tellu80
poju aloitti päiväkodissa 10kk ikäisenä...eli 3kk sitten. Toivoin pph-paikkaa mutta pk-seudulla paikat on kiven alla. Mä kyllä olen ollu tosi tyytyväinen tähän paikkaan. Poika viihtyy muiden lasten seurassa, on mukavat hoitajat ja kivaa aktiviteettia päivisin. Tottakai itse viihtyisin kotona lapseni kanssa mutta tilanne meillä on nyt tämä ja mitään negatiivista sanottavaa ei ole päiväkodista. Sekin on plussaa että lapsi oppii nopeasti asioita seuraamalla muita lapsia...esim potat, syömiset, kävelyn yms.
Jos rahallisesti pärjäätte että olet kotona niin tottakai se sitten kannattaa mutta kyllä se lapsi pärjää siellä tarhassakin jos rahatilanne on huono.- kokemus..
Hei! Tämä on mun ihan henkilökohtainen kokemus..Olin itse perhepäivähoitajalla, samoin pikkusiskoni, ja parempaa hoitoa emme olisi voineet saada! Vaikka hoitotädillä oli omiakin lapsia, nuorempi minun ikäiseni, aina saimme kaipaamamme huomion ja virikkeitä oli tarpeeksi. En koskaan kokenut, että olisimme jääneet jostain paitsi! Mutta täytyy myöntää, että kesälomalla vietimme pari viikkoa naapurissa toisella hoitajalla, ja hän oli kyllä ihan kamala..Olen myös viettänyt pari viikkoa päiväkodissa,mutta siitä ei ole muistikuvia..Juu, mitähän tämäkin auttoi..
Ninn tosiaan, nyt olen jo yli 20v ja omiakin lapsia on, hoitopaikkakin alkaa olla ajankohtainen..Mutta pienen lapsen ehkä kuitenkin laittaisin mielummin perhepäivähoitajalle.. - Aina sama hoitaja
kokemus.. kirjoitti:
Hei! Tämä on mun ihan henkilökohtainen kokemus..Olin itse perhepäivähoitajalla, samoin pikkusiskoni, ja parempaa hoitoa emme olisi voineet saada! Vaikka hoitotädillä oli omiakin lapsia, nuorempi minun ikäiseni, aina saimme kaipaamamme huomion ja virikkeitä oli tarpeeksi. En koskaan kokenut, että olisimme jääneet jostain paitsi! Mutta täytyy myöntää, että kesälomalla vietimme pari viikkoa naapurissa toisella hoitajalla, ja hän oli kyllä ihan kamala..Olen myös viettänyt pari viikkoa päiväkodissa,mutta siitä ei ole muistikuvia..Juu, mitähän tämäkin auttoi..
Ninn tosiaan, nyt olen jo yli 20v ja omiakin lapsia on, hoitopaikkakin alkaa olla ajankohtainen..Mutta pienen lapsen ehkä kuitenkin laittaisin mielummin perhepäivähoitajalle..Asiantuntijoidenkin mukaan alle 3 v:lle olisi parasta, jos olisi joka päivä sama hoitaja, johon lapselle muodostuisiläheinen side. Päiväkodissa, jossa useita hoitajia, lapsen elämä on stressaavaa, koska pieni lapsi yrittää tarmokkaasti oppia luottamaan hoitajiin. Etsi hyvä pph noin pienelle.
- tuollainen viesti...
Aina sama hoitaja kirjoitti:
Asiantuntijoidenkin mukaan alle 3 v:lle olisi parasta, jos olisi joka päivä sama hoitaja, johon lapselle muodostuisiläheinen side. Päiväkodissa, jossa useita hoitajia, lapsen elämä on stressaavaa, koska pieni lapsi yrittää tarmokkaasti oppia luottamaan hoitajiin. Etsi hyvä pph noin pienelle.
Asiantuntijoiden mukaan Lapsi oppii solmimaan paljon paremmin kuin luullaan Erittäin hyviä ihmissuhteita useampiin ihmisiin, äidit vain yrittävät tehdä itsetään korvaamattomia, ja tekevät lapselleen hallaa, antamatta lapselle mahdollisuutta kehittyä.
Oikeasti päiväkodin henkilökunta on ammattitaitoista, pysyvää, osaavaa ja virikkeellistä.
Joku täällä nyt vaan vihaa sitä. - kokemukseni
Aina sama hoitaja kirjoitti:
Asiantuntijoidenkin mukaan alle 3 v:lle olisi parasta, jos olisi joka päivä sama hoitaja, johon lapselle muodostuisiläheinen side. Päiväkodissa, jossa useita hoitajia, lapsen elämä on stressaavaa, koska pieni lapsi yrittää tarmokkaasti oppia luottamaan hoitajiin. Etsi hyvä pph noin pienelle.
perusteella kun käytin perhepäivähoitajaa, joka sattuikin sitten olemaan usein kipeänä itse, lasta joutui retuuttamaan todella ihmeellisten lapsijoukkojen letkan huipuiksi, ja samasta tutusta hoitajasta ei ollut tietoakaan.
Tarhassa tämäkin on paremmin, aina voit viedä sinne tutuille hoitajille, jos joku naama onkin muuttunut, ei se haittaa kun melkein kaikki muut ovat jo tuttuja. - kiintyminen on rajallista
kokemukseni kirjoitti:
perusteella kun käytin perhepäivähoitajaa, joka sattuikin sitten olemaan usein kipeänä itse, lasta joutui retuuttamaan todella ihmeellisten lapsijoukkojen letkan huipuiksi, ja samasta tutusta hoitajasta ei ollut tietoakaan.
Tarhassa tämäkin on paremmin, aina voit viedä sinne tutuille hoitajille, jos joku naama onkin muuttunut, ei se haittaa kun melkein kaikki muut ovat jo tuttuja.Pieni lapsi pystyy kiintymään ainoastaan kolmeen ihmiseen. Ei ole tunne-elämältään aikuisen tasolla. Useat eri hoitajat tekevät hallaa. Eri asia ovat yli 3 vuotiaat, niille päiväkoti useine hoitajineen voi olla luonteesta riippuen jo hyvä paikka
- tämän
SAma kokemus ja hyvä sellainen. Riippuu tietenkin lapsesta. Meillä sellainen ekstrovertti, jolle päiväkoti varmasti oikea paikka.
- 13-kuinen
Ei ole muita lapsia perheessä, ollaan uusia paikkakunnalla, ei juuri tuttuja eikä ketään lapsituttuja, sukulaiset satojen kilometrien päässä. Mies aina töissä, olen aina kiinni pojassa. Laitettiin sopimuspäivillä tarhaan 3 päivää viikossa, aloitti ihan parilla tunnilla ja nyt on jotain 9-14:30. Osa-aikaseksi ei saanut tuohon tarhaan. Neljä kuukautta jonossa ja läheltä kotia saatiin paikka, niin otettiin vastaan. Helppo viedä, kun jos yhtäkkiä töihin lähden, tarhapaikka on kunnan järjestettävä 2 viikossa, mutta voisi sit olla missä päin kaupunkia tahansa ja meilläkään ei ole kuin yksi auto ja mies tarvii sitä työmatkoihin toiselle paikkakunnalle.
Saapa lapsi ainakin ikäistään seuraa ja oppii, että voi joku muukin kuin äiti hoitaa häntä. Pehmoinen lasku, niin ei tule niin shokkihoitoa kuin jos panisin yhtäkkiä suoraan 8 tuntia. - mutta jos on...
Niin älä ainakaan pidä pitkiä päiviä hoidossa noin pientä, ehkä max6h. Onko mahdollista ottaa vaikka hoitajaa kotiin, tai kimppahoitaja jonkun tutun kanssa. Noin pieni tarvitsee vielä yksilöllistä hoitoa, ruokaa silloin kun on nälkä, päiväunia silloin kuin nukuttaa... eikä ruokaa silloin kun on päiväkodin ruoka-aika ja nukkumaan silloin kun nukkariaika... Ja silloin kun päiväkodissa on satuhetki tai askartelu tuokio voipi olla että lastasi ei juuri sillä hetkellä huvita yhtään kuunnella satua tms.
- huuhaata
toi ei ole käynyt katsomassa edes "seimessä" kuinka yksilöllistä hoito on.
Puhuu vaan puuta-heinää vastoin parempaa tietoaan. - voisin olla eri mieltä
huuhaata kirjoitti:
toi ei ole käynyt katsomassa edes "seimessä" kuinka yksilöllistä hoito on.
Puhuu vaan puuta-heinää vastoin parempaa tietoaan.Kyllä se aika liukuhihna työtä, rutiinista toiseen menoa on.
- on turvallisia
voisin olla eri mieltä kirjoitti:
Kyllä se aika liukuhihna työtä, rutiinista toiseen menoa on.
eikös olekkin?
- sinulle ...
voisin olla eri mieltä kirjoitti:
Kyllä se aika liukuhihna työtä, rutiinista toiseen menoa on.
Mutta tuskin kuitenkaan lapselle.
- tapauksessa
laittaisin päväkotiin, vuoden ikäinen selviää siellä ihan hyvin. Ja päiväkodissa meno on muutenkin "kansainvälistä" eikä toisista poikkeavan ulkonäön omaavaa lasta karsasteta. Ja muutoinkin mukula oppisi Suomalaista arkista käytäntöä ja rytmiä.
- jybis
Tarkotus oli siis vaan kysellä muiden mielipidettä asiasta,ei aiheuttaa selkkausta..jos vaan mahdollista niin aijon kyllä pysyä kotona niin kauan kun on tarvis.
- aina täällä näitä aukojia r...
Hei
Tämä on ihan kamala palsta, provoilijoitten paratiisi.
Mukavia lapsiaiheisia keskustelupalstoja ovat esim. helistinfi ja hiekkalaatikko.net
Suosittelen:) Hyvää jatkoa sinulle.
- Anneli 33
Poikani meni perhepäivähoitajalle noin 1v ja 3kk vanhana eikä millään viihtynyt siellä. Oli ahdistavaa viedä joka aamu huudon kanssa lasta väkisin.
Tein 3kk jälkeen päätöksen ja vein hänet yhsityiseen päiväkotiin johon mentiin joka aamu reippaalla mielellä. Pelattiin kavereiden kanssa ja poika viihtyi erinomaisesti.
Vielä 2v iässä kun ohitimme tiehaaran missä perhepäivähoitaja asui alkoi lapsi itkemään eihän mennä Leenan luo. Ikinä en ole ollut itseeni niin tyytyväinen kun tein muutoksen vaikka se tuntui pelottavan suurelta askeleelta.
On paikkoja ja paikkoja mutta kyllä lapsesta näkyy viihtyykö hän siellä vai ei..
Anneli - noin pienenä...
En laittaisi noim pientä lasta päiväkotiin missään nimessä. Eikö tämän päivän vanhemmat osaa keksiä lapsilleen virikkeitä?! Ei niiden niin ihmeellisiä tarvitse olla (etenkään tuossa iässä). Toisia lapsia vuoden ikäinen ei vielä kaipaa! Toki on hyvä totuttaa näkemään myös muita lapsia. Mutta voihan sitä äitikin lähteä lapsen kanssa puistoon tai kyläilemään toisten lasten luo!!
Olisi mielestäni aika itsekästä laittaa tuon ikäinen lapsi päikkyyn. Lapsen paikka on kotona omien vanhempien luona!!- syllistää
toisia itsekkäiksi pelkästään koska on mielipide ero.
katso peiliin - täytyy käydä töissä
jotta elättäisimme mm, Sinutkin hyvä valittaja siinä sivussa.
Lasten hoidattaminen ei ole kellekkään virikkeen keksimisestä kiinni.
Aikamoinen täti tunnut olemaan, ja sanelemaan pienten ihmisten OIKEITA paikkoja. =)
ymmätämättä silti mistä puhut. Tokko Sinulla on käsitystä mitä seimessä tapahtuu? Eivät hoitajat vaihdu, meno on rauhallista, ei kotihommia siinä välillä.(tiskausta/siivousta ruuanlaittoa) Se on kuule hyvä homma, ja homma toimii, ainakin on lapselle enemmän aikaa. - tiedän kyllä
täytyy käydä töissä kirjoitti:
jotta elättäisimme mm, Sinutkin hyvä valittaja siinä sivussa.
Lasten hoidattaminen ei ole kellekkään virikkeen keksimisestä kiinni.
Aikamoinen täti tunnut olemaan, ja sanelemaan pienten ihmisten OIKEITA paikkoja. =)
ymmätämättä silti mistä puhut. Tokko Sinulla on käsitystä mitä seimessä tapahtuu? Eivät hoitajat vaihdu, meno on rauhallista, ei kotihommia siinä välillä.(tiskausta/siivousta ruuanlaittoa) Se on kuule hyvä homma, ja homma toimii, ainakin on lapselle enemmän aikaa.seimen ja muidenkin ikäisten ryhmien touhut paremmin kuin hyvin! Joten älä käy mulle! =)
Minä käyn töissä, joten sulla on yksi huoli vähemmän- ei tarvii elättää mua.
Ja totta puhun, kun monet tuovat lapsen päikkyyn siitä syystä, kun siellä on kavereita ja tekemistä/virikkeitä. Eikös tämä alkuperäinenkin jotain vastaavaa pohtinut.
Et voi väittää vastaan, etteikö koti olisi pienen lapsen paras paikka!! Tässä on poikkeuksena tietysti sellaiset kodit, joissa ilmenee väkivaltaa tai huumeiden käyttöä tms. Silloin se ei tietenkään ole lapselle terveellinen kasvuympäristö. - lisäisin vielä...
tiedän kyllä kirjoitti:
seimen ja muidenkin ikäisten ryhmien touhut paremmin kuin hyvin! Joten älä käy mulle! =)
Minä käyn töissä, joten sulla on yksi huoli vähemmän- ei tarvii elättää mua.
Ja totta puhun, kun monet tuovat lapsen päikkyyn siitä syystä, kun siellä on kavereita ja tekemistä/virikkeitä. Eikös tämä alkuperäinenkin jotain vastaavaa pohtinut.
Et voi väittää vastaan, etteikö koti olisi pienen lapsen paras paikka!! Tässä on poikkeuksena tietysti sellaiset kodit, joissa ilmenee väkivaltaa tai huumeiden käyttöä tms. Silloin se ei tietenkään ole lapselle terveellinen kasvuympäristö.että ei sitä ole pakko käydä töissä lapsen ekoina elinvuosina. Se on vaan kysymys siitä, pystytkö esim. tinkimään jostain ja elämään vähän tiukemmin sen aikaa, kun lapsi on pieni ja taata lapselle hyvän ja turvallisen kasvuympäristön, jossa syliä ja haleja riittää sekä huomiota ym.
Se on äidiltä pois, mutta mitäpä ei tekisi pienen kullannuppunsa eteen.
YMMÄRTÄISIT ASIAN, JOS LAPSEN SAAMINEN EI OLISI SINULLE ITSESTÄÄN SELVYYS. Jos sitä onnea ei ole suotu sinulle hetkessä, sormia napsauttamalla, niin osaisit arvostaa lastasi aivan eritavalla ja yhteistä aikaa hänen kanssaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - mistäs sinä
lisäisin vielä... kirjoitti:
että ei sitä ole pakko käydä töissä lapsen ekoina elinvuosina. Se on vaan kysymys siitä, pystytkö esim. tinkimään jostain ja elämään vähän tiukemmin sen aikaa, kun lapsi on pieni ja taata lapselle hyvän ja turvallisen kasvuympäristön, jossa syliä ja haleja riittää sekä huomiota ym.
Se on äidiltä pois, mutta mitäpä ei tekisi pienen kullannuppunsa eteen.
YMMÄRTÄISIT ASIAN, JOS LAPSEN SAAMINEN EI OLISI SINULLE ITSESTÄÄN SELVYYS. Jos sitä onnea ei ole suotu sinulle hetkessä, sormia napsauttamalla, niin osaisit arvostaa lastasi aivan eritavalla ja yhteistä aikaa hänen kanssaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mitään tietäisitkään???
Puhut vaan suulla suuremmalla. - ?????????????
mistäs sinä kirjoitti:
mitään tietäisitkään???
Puhut vaan suulla suuremmalla.?????????????
- sitä mieltä että
alle 3 vuotiaan paikka on kotona.
Tosin jos on taloudellisia, mielenterveydellisiä ym ongelmia niin suosittelen päivähoitoon laittamista.- naisenkin paikka
on kotona, hellan ääressä.
- ajatella että
naisenkin paikka kirjoitti:
on kotona, hellan ääressä.
miehen tehtävä on huolehtia että se hella on kalliimmasta päästä ja vaimolla riittävä taskuraha jos hellan ääressä kuulu olla.
Lisäksi viikottaiset vappapäivät ukosta ja kallis lomamatka vuosivapaalla ilman miestä jotta hella pysyy lämpimänä.....
Sitten kun nuo kriteerit täyttyvät voi mies ruveta vaatimaan hellan äärellä oloa.
- olisi hoitaa
kotona ainakin 2-vuotiaaksi ! Sehän on ihan tutkittu juttu .Kuka viisas on keksinytkään kotihoidontuen !
Älä kuuntele äitien omia mielipiteitä vaan meidän jotka olemme päiväkodeissa työskennelleet -me tiedämme mikä on oikeasti tilanne päiväkodeissa .
Itse olen vaihtanut perhepäivähoitajaksi .Pieni ryhmä ja on (ruoanlaitosta huolimatta ) aikaa lapsille :)- Sinulle lastani toisi
koska ei tuo aivojen käyttöpuoli tunnu sujuvan.
- nyt hyvä
Sinulle lastani toisi kirjoitti:
koska ei tuo aivojen käyttöpuoli tunnu sujuvan.
ihminen ?
- tarhan asiakkaana
suosittelen lämpmästi...
- Mamax2
No olisi tyhmää. Ei kukaan laita jollei ole a) todella huono taloudellinen tilanne b) joku uraohjus, jolle lapsikin on vain joku "näyttö" muiden näyttöjen ohella. Kyllä siellä töissä saa olla aivan varmasti tarpeekseen sen lastenhoidon jälkeenkin. Lapsellekin se on elämässä ainoa aika olla kotona kun sitten lähtee siihen putkeen päiväkoti-koulu-työ. Mikään päiväkoti ei voi ikinä olla parempi kuin oma koti. Virikkeitä ehtii saada myöhemminkin. Näin on.
....kuten varmaan huomasit tää palsta on taistelutanner;)Ei täältä yksinkertaisesti kannata kysyä kenenkään mielipiteitä!!Aina jossain kohtii alkaa parin tai useamman tyypin välinen sanaharkka:0....mutta uskallan kyllä heittää siitä huolimatta oman mielipiteeni,mielestäni ei ole mitään estettä laittaa 1-vuotiasta päiväkotiin,ei lapsi siitä kärsi..enemminkin vanhemmasta tuntuu ikävältä jättää vieraiden hoitoon.Tietysti olis ihanteellista jos vois odottaa vaikka pariin ikävuoteen mutta kun on aina tämä ikävä taloudellisuus kysymys,ei kotihoidontuella paljoa hurrata...kunnat vois nostaa niitä reippaasti niin vanhemmillakin olis vähemmän päänvaivaa!!!
- jos
haluaa pärjätä...tuilla sun muilla pienillä pennosilla. On sitä ennenkin ihmiset pystynyt! (Toki kodinhoidontukea tulisi nostaa.) On vain kysymys siitä mihin rahasi laitat ja kuinka hienosti haluat elää. Perushyvään elämään ne rahat kyllä riittävät.
jos kirjoitti:
haluaa pärjätä...tuilla sun muilla pienillä pennosilla. On sitä ennenkin ihmiset pystynyt! (Toki kodinhoidontukea tulisi nostaa.) On vain kysymys siitä mihin rahasi laitat ja kuinka hienosti haluat elää. Perushyvään elämään ne rahat kyllä riittävät.
mutta jos sattuu olemaan pakollisia menoja ennemmän kun rahkeet riittää,esim. asuntolaina...kyllä pari kertaa tulee mietittyä että pitääkö puolison paiskia duunia enemmän jotta rahat riittää kaikkeen pakolliseen??ja tiukkaa tekee jos perheessä on enemänkin huollettavia,kouluikäisiä ja lähes aikuisia joista et juuri mitään rahallista apua saa.
- turha kinastella!
mustakatti kirjoitti:
mutta jos sattuu olemaan pakollisia menoja ennemmän kun rahkeet riittää,esim. asuntolaina...kyllä pari kertaa tulee mietittyä että pitääkö puolison paiskia duunia enemmän jotta rahat riittää kaikkeen pakolliseen??ja tiukkaa tekee jos perheessä on enemänkin huollettavia,kouluikäisiä ja lähes aikuisia joista et juuri mitään rahallista apua saa.
Aivan varmasti tekee tiukkaa, sitä en kiellä ollenkaan. Ja lähes aikuiset kinuavat varmasti rahaa ja tavaraa koko ajan...mikä varmaan ahdistaa. Mutta toisaalta...nuori aikuinenhan voisi jo itsekin tehdä pientä duunia koulun ohessa, jotta saisi rahaa ja jotta vanhempien ei tarvitsisi maksaa hänen kaikkia kulujaan/bileitään/vaatteitaan. Silloin äiti voisi viettää laatuaikaa pienempien lastensa kanssa jäämällä kotiin, kunnes laspi täyttää 3 tai 4 tai 5 tai 6.
No joo, kukin tyylillään. Jotkut haluavat ehdottomasti jäädä töistä pois ja pitää lapsensa kotona, jotkut "joutuvat" viemään lapsensa päiväkotiin ja jotkut haluavat lapset pois jaloistaan. Meitä on joka lähtöön...en jaksa kinastella tästä enempää.
- on ollut
nyt vajaan kuukauden päivähoidossa, hän oli aloittaessaan vajaat 11kk vanha. Nyt on jo toinen infektio menossa ja lääkekuuri päällä.
Muuten on poika pärjännyt hyvin tarhassa, ilmeestä päätelleen ja hoitajien kertomana on ollut ihan tyytyväinen kun olen tullut hakemaan häntä. Hän on sosiaalinen poika ja kaipaa kyllä ihmisten seuraa, luulen ettei hänelle ihan hirveitä traumoja aiheudu vaikka liian nuorena hoitoon joutuikin.
Siellä on myös eräs tyttö, joka vieläkin itkeskelee joka päivä vaikka on jo ollut tarhassa useamman kuukauden. Sellaisen lapsen kohdalla miettisin olisko joku muu ratkaisu parempi.
Siis minun mielestä riippuu aika pitkälti lapsen luonteesta onko päiväkoti oikea paikka. Se huono puoli siinä tosiaan on että tarhassa olevat lapset sairastelevat enemmän. Ehkä minäkin laittaisin mieluummin omani nyt perhepäivähoitoon jos voisin vielä vaihtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467