Ensinnäkin täytyy nostaa hattua Viitalan Jussille, sillä on taitaa olla ainoa kirjoittelija täällä, jonka henkilöllisyys on tiedossa.
Loput kirjoittelevat viestinsä anonyyminä, minäkin, ja se on minusta melko raukkamaista. On niin helppo tulla tänne pätemään ja latelemaan viisauksia ja poliittisia kannanottoja. Voi sanoa mitä vain joutumatta perustelemaan viestiään tai olematta vastuussa siitä.
Tietysti hyvä puoli on se, että näin saadaan enemmän kirjoittelijoita ja arempienkin ääni saadaan kuuluviin. Kuitenkin on havaittavissa lapsellista käytöstä monien kirjoittejoiden suhteen. Tämä ei vain jotenkin toimi.
Mitä mieltä itse olette tästä? Onko oikein että tänne tullaan nimettömänä haukkumaan toisia?
Anonyyminä kirjoittelu
30
2087
Vastaukset
Ei kai tätä palstaa ole tarkoitettu toisten haukkumispaikaksi. Se ei ole oikein nimellä eikä nimettömänä. Minä ainakin en ainakaan nosta hattua tuollaiselle asialle.
- seuraaja34634
Ai et nostaisi hattua samalle asialle kuin minä nostan vai? En minäkään ole sen kannalla että täällä olisi tarkoitus toisia haukkua..
seuraaja34634 kirjoitti:
Ai et nostaisi hattua samalle asialle kuin minä nostan vai? En minäkään ole sen kannalla että täällä olisi tarkoitus toisia haukkua..
Kirjoituksestasi sai sen kuvan, että jos henkilöllisyys tiedetään niin voi haukkua toisia ihmisiä.
Minä nostaisin hattua heille jotka kykenevät kirjoittelemaan täällä loukkaamatta tietoisesti toisia. Ihan sama onko anonyymi tai ei.- seuraaja34634
meyri kirjoitti:
Kirjoituksestasi sai sen kuvan, että jos henkilöllisyys tiedetään niin voi haukkua toisia ihmisiä.
Minä nostaisin hattua heille jotka kykenevät kirjoittelemaan täällä loukkaamatta tietoisesti toisia. Ihan sama onko anonyymi tai ei.avauksestani voi saada sen käsityksen, että tunnettuja henkilöitä saa haukkua? Unbelievable..
- desavuu
anonyymihän minäkin olen, mutta en kuitenkaan. Jos kirjoitan juttua, kaikki sen "tunnistaa" ja lukijan vastuulle jää se "luenko vai en, vastaanko vai en".
Paljon olen saanut - haukut, kehut.
Kuitenkin katsoisin, että rekisteröityneenä minun on helpompi olla "minä" - vaikkakin nimetön, sukupuoleton jne. - ja tuoda asiat julki niin kuin minä tunnen, tunnistettavasti.
Ehkä "nikkiä" enemmän, minussa ärsyttää puheen pituus ja kirjoitusasu.- seuraaja34634
..sentään sidoksissa nimimerkkiinne ja voitte munata itsenne täydellisti, jolloin tavallaan pilaatte nimimerkin maineen. Kuitenkaan teillä ei ole samanlaista vastuuta kuin Jussilla, jonka kirjoitukset ovat sidoksissa siihen todelliseen henkilöön, joka voi tulla vastaan tuolla kylillä,
- desavuu
seuraaja34634 kirjoitti:
..sentään sidoksissa nimimerkkiinne ja voitte munata itsenne täydellisti, jolloin tavallaan pilaatte nimimerkin maineen. Kuitenkaan teillä ei ole samanlaista vastuuta kuin Jussilla, jonka kirjoitukset ovat sidoksissa siihen todelliseen henkilöön, joka voi tulla vastaan tuolla kylillä,
kaikenlaisille "piilopolliisille", jotka yrittää saada henkilöllisyyttä selville. Puolitiessä ollan, koska nikki näkyy. Jussi on valinnut nikinsä näkyväksi, varmaan henkilökohtaisista syistään. Minä taas haluan pitää "hajuraon".
- desavuu
seuraaja34634 kirjoitti:
Minulla ja muilla vastaavilla rekisteröityneilläkö on vain vastuu, mutta kuitenkin erilainen kuin Jussilla, joka on oma itsensä. Mutta Jussi itse on tiensä valinnut ja halunsa olla tunnistettu "kadunmies".
Kaikilla meillä on vastuu kirjoituksista - myös sulla - ja ylläpito kontrolloi (?).
EI SE OLE NIIN, ETTÄ JOS ON NIKKI, HÄPEÄ OLISI PIENEMPI SIITÄ MITÄ TULI KIRJOITETTUA! OMATUNTUHAN SE KONTROLLOI, JOS ON OIKEA IHMINEN. - Turisija
seuraaja34634 kirjoitti:
Nimimerkillä rekisteröitymisellekin on perustelunsa. Sen avulla voi esiintyä netissä persoonallisilla ominaisuuksilla näkyvänä yksilönä. Alempana esitettiin jo hyvät perustelut sille, miksi emme kuitenkaan esiinny omilla ainutkertaisilla henkilötiedoillamme.
Jos kirjoittaa rekisteröimättlmällä nimimerkillä, se tunnus ei ole mitenkään suojattu. Kuka tahansa voi esiintyä sinuna ja voi kirjoittaa samalla nikillä tekstiä, joka 'turmelee nimimerkkisi maineen'. Avauksistasi sinut olisi havaittu keskustelukykyiseksi, mutta nyt kaikkien hämmästykseksi kääntäisitkin takkisi nurinpäin ;-)
Yritettiin Desavuun nimissäkin tehdä avauksia, mutta sehän ei onnistunut, koska muut eivät voi kirjoitella TÄYSIN samalla rekisteröityneellä nikillä.
- nainen**
Nimettömänä haukkuminen ei tosiaan edesauta kenenkään asioita, mutta ehkäpä asiattomasti kirjoittelevat saavat tuosta älyttömyydestä jonkinlaiset kiksit ja siksi jatkavat.
Kenenkään muun henkilöllisyyttä täällä ei tosiaan tiedetä kuin Jussin, ja hän on kyllä rohkeasti täällä tuonut omilla nimillään mielipiteitään esille.
Kuitenkin jos täällä olisi joku pakko esiintyä omalla nimellään, voisi keskustelu tyrehtyä. En tosiaan tiedä, mutta luulen näin, koska monien mieltä tuntuu vaivaavan se, mitä ihmiset ajattelevat jos saavat juuri HEIDÄN kirjoittaneen "sen ja sen" viestin. Ehkä tämä tosiaan näin anonyyminä on helpompaa. kohta kaksi vuotta omalla nimellä ja en muuta tyyliäni enään reilun vuoden takaiseen,vaan haluan esiintyä omana itsenä täällä keskustelemassa.
- murtzi
Onko sinun nimesi tosiaan j.jussiW-T? Oon kässännyt, että käytät nikkiä.
murtzi kirjoitti:
Onko sinun nimesi tosiaan j.jussiW-T? Oon kässännyt, että käytät nikkiä.
tieltä eksy,niin soita kysy.
- murtzi
j.jussiW-T kirjoitti:
tieltä eksy,niin soita kysy.
Kiinnostais va tietää oot nää tosiaan omalla nimellä kirjoittanut vaa mistä nää sut tuntee?
murtzi kirjoitti:
Kiinnostais va tietää oot nää tosiaan omalla nimellä kirjoittanut vaa mistä nää sut tuntee?
minun "vanhoja kamuja".
- Turisija
'Puskasta huutelijoiden' motiiveja miettiessä on hyvä vertailla rinnakkain tätä nettimaailmaa ja meidän jokapäiväistä 'reaalimaailmaamme'.
Millaista 'tekstiä' me tulostamme jokapäiväisessä elämässämme? Suurin osa kommunikoinnistamme on arkipäiväistä jutustamista, josta sivullisen on mahdotonta kiinnostua. Kuvitteelliset kaksi kaveria kohtaavat 'kartsalla' ja kun toinen heittää kaverilleen nauravalla naamalla törkeän herjan, toinen tietää sen heti toverilliseksi tönäisyksi ja ehkä vastaa samalla mitalla. Nyt kaverukset ovat kohdanneet iloisina toisensa ja jatkavat köyhäsanaista juttuaan hyvässä yhteisymmärryksessä (pelkästään) heitä itseään kiinnostavista jutuista. Me muut voimme kokea sananvaihdon tyhjänpäiväisenä suunsoittona.
Tältä pohjalta voi jotenkin ymmärtää 'asiattomia' puskakirjoittajiakin, jotka eivät vain hoksaa reaalimmailman ja nettiavaruuden ympäristöjen eroa. Arkiset sisällöttömät sananvaihdot enemmistönä nettisivulla ärsyttävät, koska niitä on mahdotonta ohittaa ja ne pimentävät horisontin keskustelijoilta, jotka haluavat tuottaa yksilöllisempää (ja harkitumpaa?) keskustelua sivuille. Netissä nikittömillä ei ole identiteettiä, joten siellä kohdatessaan reaalimaailman ystävätkin alkaisivat 'tapella' keskenään.
Oma lukunsa ovat ilkeilijät, jotka saavat herjoistaan sukupuolisia 'fiboja' (menikö oikein tämä nykysuomen sana?). Voimme kuvitella, mitä itse kunkin tulisi suustaan päästeltyä, jos meillä olisi tilaisuus (tai pakko) huudella jotain ohi kulkeville ihmisille. Malttaisivatko kommenttini olla erilaisia, jos lähtisivät näkyvästi tunnistettavasta 'oikeasta minästäni', tai jos kykkisin näkymättömänä jossain tienvarren pimennossa? - Tästä päädyttäisiin näihin omantunnon kysymyksiin, joihin Desavuu viittasi.
Keskusteluketjuista näkyy usein myös keskustelijoiden kilpailuhenkisyys. Herjaavissakaan ketjuissa emme halua luopua kiistelevästä sananvaihdosta, vaan haluamme 'voittaa matsin' (vahvin kilpailuvietti mahtaa olla meillä testosteronisteilla?). Sivullisesta ei mikään ole ikävämpää kuin tällaisen ketjun kelaaminen.
Minusta oli mahtava oivallus jossakin ketjussa se Meyrin keskustelun katkaisu, jossa herjaavat vastaukset aiheuttivat hänelle makeat naurut! Hedelmätön riitelykään ei jatku, jos toinen osapuoli luovuttaa (ja tarvittaessa rekisteröitynyt voi pyytää valvojaa poistamaan ketjusta hänelle kohdistettuja asiattomia viestejä).Kiitos kommentistasi. Ei voi muutakun kumartaa ikäviisauden edessä. Harmi, kun koet olevasi ulkopuolinen, kun muutat pois. Toivon, että tuot viisauttasi näillekin sivuille, etkä unohda kotiseutuasi.
- Ceed
Ihmetyttää todella, että rekisteröityneitä on näinkin vähän. Eikö uskalleta vai viitsitä?
- terästäydy
j.jussiW-T kirjoitti:
uskallksesta kiinni,sillä ei haluta tulla leimatuksi omana itsenä.
Opettele kirjoitustaito, taas tuli virheitä!!!!
terästäydy kirjoitti:
Opettele kirjoitustaito, taas tuli virheitä!!!!
kirjoitusvirheet ihmetyttää.
- nainen**
j.jussiW-T kirjoitti:
kirjoitusvirheet ihmetyttää.
Onko tässä oleellista se, kuinka paljon kirjoitusvirheitä meille tulee? Selvästi kuitenkin ymmärsitte toisianne niin hyvin, että kykenitte vastaamaan toistenne viesteihin.
- nainen**
kiinni varmaan molemmista. toisaalta ei haluta tulla "leimatuksi", eikä vahingossakaan haluta saattaa omaa henkilöllisyyttä muitten tietoon. toisaalta on niitä, jotka eivät tästä kovin paljon ole kiinnostuneet. itselläni rekisteröimättömyys johtuu siitä, että en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. omalla nimellä esiintyminenhän on jokseenkin toinen asia kuin tänne rekisteröityminen..
- nainen**
nainen** kirjoitti:
kiinni varmaan molemmista. toisaalta ei haluta tulla "leimatuksi", eikä vahingossakaan haluta saattaa omaa henkilöllisyyttä muitten tietoon. toisaalta on niitä, jotka eivät tästä kovin paljon ole kiinnostuneet. itselläni rekisteröimättömyys johtuu siitä, että en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. omalla nimellä esiintyminenhän on jokseenkin toinen asia kuin tänne rekisteröityminen..
minä olenkin mies, enkä ollenkaan sama henkilö kuin edellisetn viestien kirjoittaja ;-)
Anteeksi, älä pahastu. Tämä oli vain havainto-opetusta vapaasti käytettävistä nimimerkeistä. - nainen**
nainen** kirjoitti:
minä olenkin mies, enkä ollenkaan sama henkilö kuin edellisetn viestien kirjoittaja ;-)
Anteeksi, älä pahastu. Tämä oli vain havainto-opetusta vapaasti käytettävistä nimimerkeistä.kokeilla.Enkä ole hän.
- herjaa
nainen** kirjoitti:
kokeilla.Enkä ole hän.
jotain sanaa ja kertoo sen olevan jo jonkun käytössä?
- että se on jonkun
herjaa kirjoitti:
käyttäjätunnus!
- nainen** (aito ja alkuperäi...
nainen** kirjoitti:
kokeilla.Enkä ole hän.
en toki pahastunut, ja "havaintoesityksesi" nimimerkin vapaavalinnaisuudesta taisi mennä perille kaikille muillekin =D
- mies**
herjaa kirjoitti:
on joku jo rekisteröinyt. Silloin kukaan ei voi kirjautua samalla nikillä. Sillä tavoin suojataan rekisteröityneitä niin, ettei heidän nimissään voi esiintyä kuka tahansa.
Jos panee kokeilunikin perään vaikkapa tähtiä (kuten nainen** on tehnyt ja minä nyt) tai muuta harvinaista, silloin kokeilunikki voi varmimmin kelvata.
toivoo Tähtisilmä Karju - mies ***
nainen** (aito ja alkuperäi... kirjoitti:
en toki pahastunut, ja "havaintoesityksesi" nimimerkin vapaavalinnaisuudesta taisi mennä perille kaikille muillekin =D
Olen rekisteröitynyt, mutta enpä nyt voinut vastustaa kiusausta hihkaista puskasta!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108