Liikenneopettajakoulutusta

suunnitellaan

kuulemma kolmivuotiseksi, että saataisiin ala kiinnostavammaksi.

Eiköhän työpäiviä lyhentämällä ja opettajia työantajan puolesta enenmmän arvostamalla, saataisiin siihenkin työvoimapulaan muutos.

Myöskään työskentely huonolla tuntipalkalla, ilman kuukausipalkkaa, pitkiä päiviä, ei uusia tulokkaita pidä alalla, eikä myöskään alalla jo vuosia olleita.

Pitempi koulutus tuskin madaltaa kynnystä tulla alalle, yllä mainituista syistä.
Sen sijaan nykyisten opettajien lisäkoulutukseen olisi syytä kiinnittää, se toisi lisää motivaatiota.

Ruotsinkielinen opetus on vielä pahemmassa jamassa, opettajapulan suhteen.

Alkaakohan kohta olla aika, autokoulualan miettiä todellisia syitä opettajien alanvaihtoon.
Kortin hintataso olisi nostettava oikealle tasolle ja sillä tavalla turvattava myös opettajien palkka.

Useat opettajat olisivat ehkä valmiita palaamaan alalle, jos yllämainittuihin asioihin tulisi muutos.
Myös jäsenjärjestöjen tulisi olla aktiivisemmin mukana asiassa, eikä vain katsoa sivusta.

Alalta jo useamman vuoden poissaolleena, voisin minäkin harkita palaamista alalle.

12

3060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aktiivinen

      Etenkin pääkaupunkiseudulla on todella hyvät palkat
      hyvällä opettajalla , tunnen useita joilla palkka on
      3200 - 3700 eur / kk .

      • suunnitellaan

        pääkaupunkiseudulla on opettajapula noteerattu ja kortin hintoja nostettu.
        Täällä keskellä suomea tuosta jälkimmäisestä summasta kun ottaa 1500e pois, alkaakin jo olla kova palkka täälläpäin, jos nyt yleensä saa kuukausipalkalla olla.


      • muka

        Kerro ihmeessä esimerkkejä kouluista, jossa tienaa tuollaisen määrän rahaa kuukaudessa tekemättä yli 40 viikkotuntia työtä. En oikein jaksa uskoa!


      • Timppa 12

        ...Pääkaupunkiseudulla tosiaan hyvä palkka.
        Muualla suomessa tuntipalkka on noin 11-13 €.
        No pääseehän silläkin kuukausituloihin, joka on sit tilipäivänä n. 2500 - 3000. Mutta siinä täytyy olla jo mukana tunteja reilut 200 ja iltalisät pimeän koulutuksesta ja viikonlopputöistä.

        Eli puhki saa töitä painaa, jos mielii saada leivän päälle juustoo..

        Sain liikenneopen luvan v-82. Silloin oli kova pula opettajista.Varsinkin pääkaupunkiseudulla.
        Kun olimme kurssilla, niin sinne tuli "luennoimaan" useita autokoulujen pomoja, jotka ostelivat tai yrittivät ostella meitä, joista he eivät tienneet mitään.
        Tarkoitan tällä, että he eivät tienneet, minkälaisen opettajan saavat. Vaikka olihan ne testit kurssille samat kuin nytkin.

        Silloin ei tarvinnut tehdä opinnäytettä, mutta kasvatustieteen tai aikuiskasvatuksen abro piti suorittaa.

        No, kun ne pääkaupunkilaiset tulivat ostelemaan meitä töihin, niiin palkkaus vastasi aika tarkkaan silloista Finnairin lentokapteenin palkkaa.
        Nettona sai kokematon ope noin 13 - 16 tonnia markoissa!!
        Että kyllä siitä on hivenen tultu alaspäin..

        Mitenkähän saisi nykyisin pomoilta sellaista palkkaa?? Kyse on kuitenkin vähintään yhtä vastuunalaisesta työstä, kuin lentokapteeneilla.


      • huonohko
        Timppa 12 kirjoitti:

        ...Pääkaupunkiseudulla tosiaan hyvä palkka.
        Muualla suomessa tuntipalkka on noin 11-13 €.
        No pääseehän silläkin kuukausituloihin, joka on sit tilipäivänä n. 2500 - 3000. Mutta siinä täytyy olla jo mukana tunteja reilut 200 ja iltalisät pimeän koulutuksesta ja viikonlopputöistä.

        Eli puhki saa töitä painaa, jos mielii saada leivän päälle juustoo..

        Sain liikenneopen luvan v-82. Silloin oli kova pula opettajista.Varsinkin pääkaupunkiseudulla.
        Kun olimme kurssilla, niin sinne tuli "luennoimaan" useita autokoulujen pomoja, jotka ostelivat tai yrittivät ostella meitä, joista he eivät tienneet mitään.
        Tarkoitan tällä, että he eivät tienneet, minkälaisen opettajan saavat. Vaikka olihan ne testit kurssille samat kuin nytkin.

        Silloin ei tarvinnut tehdä opinnäytettä, mutta kasvatustieteen tai aikuiskasvatuksen abro piti suorittaa.

        No, kun ne pääkaupunkilaiset tulivat ostelemaan meitä töihin, niiin palkkaus vastasi aika tarkkaan silloista Finnairin lentokapteenin palkkaa.
        Nettona sai kokematon ope noin 13 - 16 tonnia markoissa!!
        Että kyllä siitä on hivenen tultu alaspäin..

        Mitenkähän saisi nykyisin pomoilta sellaista palkkaa?? Kyse on kuitenkin vähintään yhtä vastuunalaisesta työstä, kuin lentokapteeneilla.

        arvostus. Sitä kielii palkkataso. Työ on takuulla vastuullista, koska opetetaan liikenteessä aloittelijoita. Monessa ammatissa vastuu näkyy palkassa. Autokoulut eivät arvosta omaa työtään. Eikä myös opettajat arvosta omaa työtään. Olen ollut huomaavinani, että AKE ja liikenneministeriö eivät arvosta autokoulutyötä. Arvostuksesta kaikki lähtee - autokoulu on kuitenkin niin tärkeä instituutio, että eri yhteisöjen olisi syytä se huomioida paremmin.


      • arvostusta joo
        huonohko kirjoitti:

        arvostus. Sitä kielii palkkataso. Työ on takuulla vastuullista, koska opetetaan liikenteessä aloittelijoita. Monessa ammatissa vastuu näkyy palkassa. Autokoulut eivät arvosta omaa työtään. Eikä myös opettajat arvosta omaa työtään. Olen ollut huomaavinani, että AKE ja liikenneministeriö eivät arvosta autokoulutyötä. Arvostuksesta kaikki lähtee - autokoulu on kuitenkin niin tärkeä instituutio, että eri yhteisöjen olisi syytä se huomioida paremmin.

        milloin Autokoululiitto, tai edes alan yrittäjät ovat kertoneet asiakaskunnalleen opettajiensa koulutustason ja auto/liikennealan kokemuksen?
        Ei koskaan. Ei vahingossakaan. Jos jotakin on autokoulun kirjassa, niin sekin on väärin ja vanhaa tietoa.
        HUOM: Sataan vuoteen ei enää koulumaailmassa puhuta koulutuksen kestosta kuukausina, tai vuosina, vaan aikanaan opintoviikkoina ja nykyään opintopisteinä. Se kuvaa koulutuksen pituutta.
        Nykyään liikenneopet opiskelevat Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Hämeenlinnassa 100 opintopistettä, eli n. lukion pituuden verran.
        Menee ylikin, koska aikuiskasvatuksen approbatur / vast. on suoritettava erikseen.

        Pääsykokeet yms. ovat muuttuneet valtavasti entisiin aikoihin nähden.
        Kannattaa katsoa HAMK/HAOKK liikenneopetuskeskusksen palstoilta tarkemmin.
        Pääkaupunkiseudulla palkat näyttävät olevan 15-20 euroa tunnissa.
        Ilta- tms. lisiä ei aina tunneta.
        Mieheni on usein harkinnut alan vaihtoa, koska hänkin turhautuu työssään.
        Alan pitäisi kehittyä ja sassiin! Täti.


      • mitenkäs niin??
        arvostusta joo kirjoitti:

        milloin Autokoululiitto, tai edes alan yrittäjät ovat kertoneet asiakaskunnalleen opettajiensa koulutustason ja auto/liikennealan kokemuksen?
        Ei koskaan. Ei vahingossakaan. Jos jotakin on autokoulun kirjassa, niin sekin on väärin ja vanhaa tietoa.
        HUOM: Sataan vuoteen ei enää koulumaailmassa puhuta koulutuksen kestosta kuukausina, tai vuosina, vaan aikanaan opintoviikkoina ja nykyään opintopisteinä. Se kuvaa koulutuksen pituutta.
        Nykyään liikenneopet opiskelevat Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Hämeenlinnassa 100 opintopistettä, eli n. lukion pituuden verran.
        Menee ylikin, koska aikuiskasvatuksen approbatur / vast. on suoritettava erikseen.

        Pääsykokeet yms. ovat muuttuneet valtavasti entisiin aikoihin nähden.
        Kannattaa katsoa HAMK/HAOKK liikenneopetuskeskusksen palstoilta tarkemmin.
        Pääkaupunkiseudulla palkat näyttävät olevan 15-20 euroa tunnissa.
        Ilta- tms. lisiä ei aina tunneta.
        Mieheni on usein harkinnut alan vaihtoa, koska hänkin turhautuu työssään.
        Alan pitäisi kehittyä ja sassiin! Täti.

        Eli liksa olis sitten 2640€-3520€ kuussa, jos tekee 8h/pvä ja 22 pv/kuukausi, niinkuin yleisesti tehdään.

        Onks toi nyt sitten huono palkka?


      • huonohko kirjoitti:

        arvostus. Sitä kielii palkkataso. Työ on takuulla vastuullista, koska opetetaan liikenteessä aloittelijoita. Monessa ammatissa vastuu näkyy palkassa. Autokoulut eivät arvosta omaa työtään. Eikä myös opettajat arvosta omaa työtään. Olen ollut huomaavinani, että AKE ja liikenneministeriö eivät arvosta autokoulutyötä. Arvostuksesta kaikki lähtee - autokoulu on kuitenkin niin tärkeä instituutio, että eri yhteisöjen olisi syytä se huomioida paremmin.

        Huonohko kirjoitti kyllä paljon asiaa. Kiitos.
        "arvostus kielii palkkatasoa". Hyvähyvä. Ja siitäkin kiitos, kun vain muutkin osaisivat verrata arvostusta palkkatasoon tai toisinpäin.JA VARSINKIN VASTUUN OTTAMISESTA!!

        No toisinpäin tämä yhtälö toimii.
        (vrt. joku puolueen pomo tai joku muu vastaava. Heillä on hyvä palkkataso ja kyllä arvostuskin, MUUTTA SIELTÄ PUUTTUU SE VASTUU). Ovathan he ottavinaat vastuuta, mutta monikohan sitä todella ottaa...???).

        Sanoit, että autokoulut eivät arvoista työtään...Hmm. Kyllä ne ovat koettaneet sitä arvostaa jo noin 40-vuotta, mutta aina joku laittaa kapuluita rattaisiin.Varsinkin "käsittämättömässä" viisaudessaan lähes jokainen eduskunta vuosi vuodelta. Johtuneeko tämä siitä, että olen saanut olla monen kansanedustajan kanssa juttusilla.(siis en ole manipoloinut heitä, vaan he ovat ottaneet asian puheeksi).

        Heiltä saamani palaute on ollut ikävä kyllä tällaista: -ensin ohittavat kysymykseni:- "Miksi opetuslupia myönnetään vuosi vuodelta enempi ja enempi. Ja te koitatte saada pienyritysten tuottavuutta koko ajan paremmiksi".En ole saanut vastausta, mutta..
        .. sitten tulee mulle kysymys: Hei, kun olet ammattilainen liikenneopena, niin kertoisitko vähän, miten alkaisin opettaa nuorikkoani ajamaan ja voisitko tulla vaikka takapenkille antamaan ohjeita, kun HAEN OPETUSLUVAN.
        Jipppii!!! Ainut kunnianosoitus ja kiitos

        No se poliitikoista, jotka määräävät opetuksen opintosuunnitelmat..

        AKE ja Liikenneministeriö ei minun näppituntumalla ole koskaan, muuta kuin halveksuneet autokouluja. He eivät ole koskaan pitänyt kouluja instituutiona.Eikä heidän joukossaan ole varmaan yhtään autokoululuvan omistajaa.

        Ihan sama juttu toisinpäin: Jonkun kaupungin liikenne alkaa takkuilla. No sinne kaupunki laittaa kaikenmaailman liikennelaskijoita yms.

        Sillä perusteella tekninen virasto kutsuu koolle POLIITTISIN PERUSTEIN valitun ryhmän =lue komission, joka nauttii kokouksen suomasta palkasta, mutta välttämättä kellään ei ole hajuakaan liikenteestä. (tätä olen itse ollut todistamassa, siellä kahviteltiin ja naureskeltiin, kerrottiin juttuja).Ja sit vain laitettiin esittäjän tuomiin paperihin nimet alle. (Siitä alkoi sen risteysalueen uudelleen järjestely, jossa oli mukana kaivinkoneet, putkimiehet, sähkömiehet, kuorma-autot, Lvi-miehet, Puhumattakaan monista monista muista ammattimiehistä. Kaikella kunnioituksella he sentään pyysivät toki tarjouksen myös yksityisiltä.Ja se loi työpaikkoja...

        Mutta lähteekö joku yksityinen kuoma-autoilija kilpailemaan noin viikon-kahden töistä...
        No lähtee, jos ei ole enään laittaa voita leivän päälle..

        Paljon olen kirjoittanut, mutta jos joku on jotain mieltä, niin kirjoitelkaa..

        AKe ja LM ei ole koskaan tukenut autokouluja.vaikka koulut ovat tosiaan yksi maamme tärkeimmistä instituutioista... Vastustus johtunee poliitiikasta..????


        "LIIKENTEESSÄ TÄNÄÄN KUOLEE MONEN IHMISVARTALO"...(JUICE, jolla ei ollut ajokorttia).


      • Pisteitä ja vuosia
        arvostusta joo kirjoitti:

        milloin Autokoululiitto, tai edes alan yrittäjät ovat kertoneet asiakaskunnalleen opettajiensa koulutustason ja auto/liikennealan kokemuksen?
        Ei koskaan. Ei vahingossakaan. Jos jotakin on autokoulun kirjassa, niin sekin on väärin ja vanhaa tietoa.
        HUOM: Sataan vuoteen ei enää koulumaailmassa puhuta koulutuksen kestosta kuukausina, tai vuosina, vaan aikanaan opintoviikkoina ja nykyään opintopisteinä. Se kuvaa koulutuksen pituutta.
        Nykyään liikenneopet opiskelevat Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Hämeenlinnassa 100 opintopistettä, eli n. lukion pituuden verran.
        Menee ylikin, koska aikuiskasvatuksen approbatur / vast. on suoritettava erikseen.

        Pääsykokeet yms. ovat muuttuneet valtavasti entisiin aikoihin nähden.
        Kannattaa katsoa HAMK/HAOKK liikenneopetuskeskusksen palstoilta tarkemmin.
        Pääkaupunkiseudulla palkat näyttävät olevan 15-20 euroa tunnissa.
        Ilta- tms. lisiä ei aina tunneta.
        Mieheni on usein harkinnut alan vaihtoa, koska hänkin turhautuu työssään.
        Alan pitäisi kehittyä ja sassiin! Täti.

        Tuo on ehkä hieman hämäävää, että 100 op:ta olisi lukion pituus, koska siitä helposti saa sellaisen käsityksen, että sen suorittamiseen menisi kolme vuotta. Lukiossahan ei kuitenkaan opintopisteitä ole käytössä, eivätkä nuo liikenneopettajaksi opiskelevat mitään lukioikäisiä taida olla ;).

        Korkeakouluopiskelijoiden "virallinen" tavoitehan on suorittaa 60 op:ta vuodessa, mutta käytännössä suurin osa taitaa tehdä sellaisen 80-90 vaikka tekisivät samalla iltatöitä (tai ainakin omassa tuttavapiirissäni, mitään virallista tutkimusta en ole nähnyt).

        Eli "virallisesti" tuo koulutus on siis yksi appro (25 op) mukaanluettuna kaksi vuotta, käytännössä siihen pitäisi kulua sellainen 1,5-2 vuotta, riippuen siitä kuinka joustavaa tuo koulutus on. Eli joka tapauksessa hieman harhaanjohtavaa sanoa, että se olisi lukion pituuden verran.

        Siitä olen samaa mieltä, että arvostusta tarvittaisiin lisää ja tosiaan itsestähän se arvostus lähtee. Niin kauan kuin opettajat eivät itse arvosta itseään ja omaa työtään, ei sitä arvosta kukaan muukaan. Käsittääkseni aika harva liikenneopettaja on niin tyhmä, etteikö pystyisi mitään muuta työtä tekemään ja olisi siten jotenkin sidottu tuohon ammattiin. Eli joku syy siellä täytyy olla, miksi he kuitenkin tahtovat tehdä juuri tuota työtä. Niin niin, alkaako se arvostus ja työn mielekkyys jo löytyä...?


      • vai menee 60 ov
        Pisteitä ja vuosia kirjoitti:

        Tuo on ehkä hieman hämäävää, että 100 op:ta olisi lukion pituus, koska siitä helposti saa sellaisen käsityksen, että sen suorittamiseen menisi kolme vuotta. Lukiossahan ei kuitenkaan opintopisteitä ole käytössä, eivätkä nuo liikenneopettajaksi opiskelevat mitään lukioikäisiä taida olla ;).

        Korkeakouluopiskelijoiden "virallinen" tavoitehan on suorittaa 60 op:ta vuodessa, mutta käytännössä suurin osa taitaa tehdä sellaisen 80-90 vaikka tekisivät samalla iltatöitä (tai ainakin omassa tuttavapiirissäni, mitään virallista tutkimusta en ole nähnyt).

        Eli "virallisesti" tuo koulutus on siis yksi appro (25 op) mukaanluettuna kaksi vuotta, käytännössä siihen pitäisi kulua sellainen 1,5-2 vuotta, riippuen siitä kuinka joustavaa tuo koulutus on. Eli joka tapauksessa hieman harhaanjohtavaa sanoa, että se olisi lukion pituuden verran.

        Siitä olen samaa mieltä, että arvostusta tarvittaisiin lisää ja tosiaan itsestähän se arvostus lähtee. Niin kauan kuin opettajat eivät itse arvosta itseään ja omaa työtään, ei sitä arvosta kukaan muukaan. Käsittääkseni aika harva liikenneopettaja on niin tyhmä, etteikö pystyisi mitään muuta työtä tekemään ja olisi siten jotenkin sidottu tuohon ammattiin. Eli joku syy siellä täytyy olla, miksi he kuitenkin tahtovat tehdä juuri tuota työtä. Niin niin, alkaako se arvostus ja työn mielekkyys jo löytyä...?

        vuodessa. Uskomaton väite ja tyhmältä haiskahtaa.
        Moni korkeakoulututkinto on 140-160 ov, eli 4,5 -5 v. Laske tästä.
        Joku lukee nopeammin, jotkut tarvitsevat kesälomat ja luku- ym. lomat haukkaamaan aikaa ja näyttämään pidemmältä (se koulutus).


      • OIKEALLE
        muka kirjoitti:

        Kerro ihmeessä esimerkkejä kouluista, jossa tienaa tuollaisen määrän rahaa kuukaudessa tekemättä yli 40 viikkotuntia työtä. En oikein jaksa uskoa!

        Ajotaito , Haagan Autokoulu ,Symppis ja jokunen muu


    • suunnitellaan

      jonka on asettanut liikenne-ja viestintäministeriö on ilmeisesti tehnyt selvityksiä autokoulualasta ja raportti kuulemma valmistuu tammikuun lopussa ja luovutetaan liikenneministeri Susanna Huoviselle.

      On todella kiinnostavaa nähdä, mitä ehdotuksia se tuo tullessaan.

      Myös kauan alalla olleita liikenneopettajia uhkaa loppuunpalaminen.
      Heitä varten järjestettiinkin jonkinlaiset koulutuspäivätkin vuosia sitten mutta vain niille koulujen opettajille, jotka olivat mukana laatujärjestelmässä, pienemmillä kouluilla ei ollut varaa sinne opettajia lähettää.
      Ehkä tilanne on muuttunut nykyään, sitä en tiedä.

      Kansankielellä sekä myöskin tiedotusvälineissä käytettään vielä vuosia/kuukausia, kuvaamaan opetuksen kestoa, ainakin vielä eilen, koulumaailmassa on tilanne tietysti erinlainen.

      Tilanne viiden vuoden jälkeen voi olla se, että useiden siirtyessä eläkkeelle, opettajia ei jää enää riittävästi, koska opettajien keski-ikä on nyt aika korkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1306
    4. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1095
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      991
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      915
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      910
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      851
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      823
    Aihe