Oppilaat käyttäytyvät aiempaa useammin väkivaltaisesti opettajia kohtaan. Opettaja-lehden päätoimittaja Hannu Laaksola esittääkin, että Suomessa pitäisi miettiä turvamiesten palkkaamista kouluihin opettajien ja oppilaiden turvaksi.
Lue Laaksolan kirjoitus Opettaja-lehdestä:
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2007_04/106448.htm
Lue uutinen aiheesta Helsingin Sanomista:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Opettaja-lehti ehdottaa kouluihin turvamiehiä/1135224568662
Mitä mieltä olet? Onko meno kouluissa muuttunut niin hurjaksi, että kouluihin tarvitsisi palkata turvamiehiä?
Tarvitaanko kouluissa turvamiehiä?
172
18450
Vastaukset
- TietäjäM
Usassa tämä käytäntö on ollut jo pitkään, mutta koska Usa kusipäitten paratiisi, niin sekään ei ole auttanut ja turvamiehiäkin on listitty ja sadoittain oppilaita.
Isompiin kouluihin, joissa on paljon häiriöitä, se olisi suotavaa Suomessakin, sillä häiriköt eivät kunnioita kuin itseään kovempia ja isompia. Kun häirikkö poistetaan luokasta, taikka koulusta niska- perseotteella ja jalat ilmassa, niin häirikön kaveritkin nauravat ja häirikkö menettää "maineensa".- Niiiina
Olen muutaman muun ihmisen kanssa samaa mieltä, että jotkin ongelmat saattavat johtua kulttuurien yhteentörmäyksestä. Joskus on tosin pakko katsoa ihan näitä suomen kansalaisia ja todeta, että ei käytös tästä voisi enää huonommaksi mennä.
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA. - nuori ja kapinallinen
Niiiina kirjoitti:
Olen muutaman muun ihmisen kanssa samaa mieltä, että jotkin ongelmat saattavat johtua kulttuurien yhteentörmäyksestä. Joskus on tosin pakko katsoa ihan näitä suomen kansalaisia ja todeta, että ei käytös tästä voisi enää huonommaksi mennä.
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.mite vitus se siihen vaikuttais et tytöt ja pojat siirretää eri kouluihin yritäkste tappaa meijät??????????????????
- mies_ope
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA...eri kouluihin, mutta tuossa voisi olla ideaa, että tytöille ja pojille omat tunnit. Itse ainakin olen yläasteen opetustyössäni havainnut, että edistymisen kannalta parhaita luokkia olivat voimakkaasti tyttö- ja poikapainotteiset luokat.
Eri kouluihin siirtoa vastustan juuri syystä "yritätteks te tappaa meidät" ... Nuorille on annettava mahdollisuus olla vastakkaisen sukupuolen kanssa myös kouluajalla. Välitunnit ovat tähän tarkoitukseen oikein hyvää aikaa. Olen myös sitä mieltä, että niissä aineissa, joiden tunneilla esiintyy vähiten käytöshäiriöitä, voisi olla sekaryhmät. Aika outo tilanne nimittäin oli sekin, kun itse 3 vuotta olin yläasteella 100-prosenttisella poikaluokalla. Juuri parhaaseen aikaan. Melko rauhallista siellä oli, aivan varmasti olisi ollut rauhattomampaa, jos tyttöjä olisi ollut samassa luokassa, mutta se meni ehkä jo vähän äärimmäisyyksiin. Väitän, ettei sen luokan pojat oppineet tuntemaan naista niin nopeasti kuin muut, vaan joutuivat enempi myöhemmin työskentelemään asian eteen. - easy ac
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.Ei mitään parannettaisi että erotettaisiin tytöt ja pojat koulussa pikemminki se pahentaisi tilannetta nuoret on aina olleet nuoria ja siitä aika tasaa ne mutta nykysten vaan nostetaan niin kamala häslinki kaikesta jos esim koulussa ei kaikki menee priimun mukaan:) etä järjen käyttö olis sallittua kaikessa tässä yhteiskunnasa ei tarvitse tehdä kuten jenkit ja vielä vähempi kuten ruottalaaset:)
- ......
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.Saimme pakollisen femakko näkökulman. Sitten voimmekin jatkaa taas älyllistä keskustelua.
- on se että
opettajat vetelis pataan tommosia kusipää oppilaita,jos nää kuspäät saa terrorisoida koululla ja jopa pahoinpidellä opettajia niin minun mielestä tämä pataan vetäminen olisi myös opettajien OIKEUS.oon tässä huomannu et jos et itte pidä itse puoliasi niin ei sitä kukaan mukaan pidä,eli ei muuta kun turpiin vaan!
- siinä se!
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.Juuri näin, itse olisin voinut 90 nluvun alussa yläasteella etenkin menestyä paremmin jos ois ollu tyttökoulu erikseen
t.typy - idea
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.että silloinhan tytöt voisivat rauhassa keskittyä juoruiluun ja pojat tappelemiseen.
- lantern
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.Vastaan kysymykseen jossa puhuttiin koulumenestyksestä...
Koulussa opetetaan elämää varten...
ei numerotietoja varten...
Sillä mikäli tämä ei olisi lähtökohtana ei olisi koulun käynnistä mainittavaa hyötyä...
Elävässä elämässä olemme tekemisissä aivan kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Mikäli tytöt ja pojat eristetään eri kouluihin tai eri luokille saadaan aikaiseksi vieläkin huonommin toisiaan hyväksyviä ihmisiä.
Kun ei totu tekemään töitä toisten kanssa niin miten se edesauttaa ketään tulevaisuudessa.
Meillä ei ole varaa heikentää jo nyt heikkoa ihmisten yleistä suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan.
Tämä alkaa menemään jo samanlaisiin mittoihin kuin vanhat rotujen mukaan jaetut koulut... - eivät ratkaisu
mies_ope kirjoitti:
..eri kouluihin, mutta tuossa voisi olla ideaa, että tytöille ja pojille omat tunnit. Itse ainakin olen yläasteen opetustyössäni havainnut, että edistymisen kannalta parhaita luokkia olivat voimakkaasti tyttö- ja poikapainotteiset luokat.
Eri kouluihin siirtoa vastustan juuri syystä "yritätteks te tappaa meidät" ... Nuorille on annettava mahdollisuus olla vastakkaisen sukupuolen kanssa myös kouluajalla. Välitunnit ovat tähän tarkoitukseen oikein hyvää aikaa. Olen myös sitä mieltä, että niissä aineissa, joiden tunneilla esiintyy vähiten käytöshäiriöitä, voisi olla sekaryhmät. Aika outo tilanne nimittäin oli sekin, kun itse 3 vuotta olin yläasteella 100-prosenttisella poikaluokalla. Juuri parhaaseen aikaan. Melko rauhallista siellä oli, aivan varmasti olisi ollut rauhattomampaa, jos tyttöjä olisi ollut samassa luokassa, mutta se meni ehkä jo vähän äärimmäisyyksiin. Väitän, ettei sen luokan pojat oppineet tuntemaan naista niin nopeasti kuin muut, vaan joutuivat enempi myöhemmin työskentelemään asian eteen.Hei,
Vietin noin kolmekymmentä vuotta sitten kolmannen ja neljännen luokan poikaluokalla. Kokemuksestani voin sanoa, että millään muulla luokka-asteella kiusaamista ja toisiin oppilaisiin kohdistunutta väkivaltaa ollut niin paljon kuin tällä poikaluokalla.
Kiusaaminen kohdistui niihin, jotka eivät olleet liikunnassa hyviä, eivätkä pystyneet fyysisesti puolustamaan itseään. Ehkä tänä päivänä tilanne on sama, en tiedä.
Muistan yhdenkin tapauksen, jossa pääkiusaajan "adjutantit" pitelivät kolmatta kaveria seinää vasten kiinni ja joukon johtaja mukiloi uhria. Eikä siihen uskaltanut yksin mennä väliin.
Luulen, että suurin muutos kiusaamisessa ja väkivallassa on, että se kohdistuu nykyään myös opettajiin. Oma kokemukseni on, että lapsuudessani opettajaa vielä kunnioitettiin, eikä hänelle uskallettu liikoja sanoa vastaan, saati sitten uhkailla.
Ehkä tämä muutos saa aikaan sen, että kiusaamista ja väkivaltaa pyritään ehkäisemään ennalta tai ainakin lopettamaan se hyvissä ajoin.
Lapsuudestani en muista, että opettajat olisivat millään tavoin puuttuneet kiusaamiseen muutoin kuin tilanteen paljastuessa ns. rysänpäältä. Näissä tapauksissa niin kiusaaja(t) kuin kiusattukin joutuivat jälki-istuntoon. Istunnosta oli varmaankin paljon hyötyä jatkon kannalta?
Otos on tietenkin enemmän kuin rajallinen - vain omat kouluvuoteni ja epämääräiset muistot siitä. Niiden perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että tytöt rauhoittavat ilmapiiriä. Varmaankin jo sen takia, että ei ole niin isoa porukkaa poikia yhdessä ja samassa tilassa. Voi olla, että oppimistulosten kannalta tyttöjen ja poikien erilliset tunnit tai osittain erilliset tunnit ovat hyvä ratkaisu, mutta tyttö- ja poikaluokkiin en usko.
Mies 39 - joiky
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.mitä järkeä siinä on että eroteltaisiin minä en kyllä sen jälkeen menis kouluun ollenkaan x) mee itestäs vaan EROTTELUUN! jos se on sinusta niin hyvä juttu!
- kukakoHAN*****
Niiiina kirjoitti:
OLEN RANKASTI sitä mieltä, että tytöt ja pojat täytyisi erottaa toisistansa. Suurin osa tyttöjen huonosta koulumenestyksestä johtuu poikien aikaansaamasta huomiosta, ja painostuksesta näyttää hyvältä vain poikien mieliksi. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on todella iso ongelma! Tyttöjä ja poikia ei välttämättä tarvitsisi laittaa eri kouluihin, mutta hommasta helpomman tekisi se, että heidän eroteltaisiin toisistansa oppituntien ajaksi. Tämä teksti tosin poikkesi aika rankasti aiheesta, mutta palatakseni aiheeseen voisin melkein sanoa, että suomalaiset voivat katsoa hieman itseensä ja miettiä, millä heidät on kasvatettu? ALKOHOLISTI ISÄLLÄ, VUOKRA ASUNNOSSA VAILLA MINKÄÄNLAISTA KURIA.minun ylä aste ei ollu todellakaan helppoa aikaa kolme kertaa vaihdoin koulua x) sen takia kun minua kiusattiin vaatteiden ja musiikki maun takia ja opettajat eivät välittäneet PASKAAKAAN vaikka tunnin aikana haukuttiin ja nöyryytettiin tosi pahasti minä vain istuin hiljaa opettaja vain nauroi ja antoi niiden jatkaa! loppu vaiheessa en mennyt kouluun enää ollenkaan..
- tuosta
kukakoHAN***** kirjoitti:
minun ylä aste ei ollu todellakaan helppoa aikaa kolme kertaa vaihdoin koulua x) sen takia kun minua kiusattiin vaatteiden ja musiikki maun takia ja opettajat eivät välittäneet PASKAAKAAN vaikka tunnin aikana haukuttiin ja nöyryytettiin tosi pahasti minä vain istuin hiljaa opettaja vain nauroi ja antoi niiden jatkaa! loppu vaiheessa en mennyt kouluun enää ollenkaan..
oikeusjuttu, niin voi jumalauta että olet sen jälkeen rikas!
Sun juttu todistaa taas sen, että uhrit tässä maassa laitetaan kärsimään ja maksamaan seuraukset ja siirtymään pois kiusaajien alta, vaikka jutun pitäisi olla kaiken järjen (ja päättäjien palopuheiden) mukaan täysin päinvastainen.
Vaadi oikeuksiasi nyt jälkeenpäin ja tappele niitä kusipäitä vastaan. Parempi myöhään kun ei milloinkaan. - koulupinnari
kukakoHAN***** kirjoitti:
minun ylä aste ei ollu todellakaan helppoa aikaa kolme kertaa vaihdoin koulua x) sen takia kun minua kiusattiin vaatteiden ja musiikki maun takia ja opettajat eivät välittäneet PASKAAKAAN vaikka tunnin aikana haukuttiin ja nöyryytettiin tosi pahasti minä vain istuin hiljaa opettaja vain nauroi ja antoi niiden jatkaa! loppu vaiheessa en mennyt kouluun enää ollenkaan..
-
Tuskin entisiä kiusaajia nyt oikeuteen haastamalla
juurikaan rikastumaan pääsee. Asiat vanhenee ja lapset aikuistuu.
Mutta ei siitä silti vaieta kannata. Moni nuori kärsii nyt samoin tavoin uhrina
koulussa kuin sinä aikoinaan. Olisiko aika nyt tehdä asialle edes jotain?
Opettajienhan siinä ensikädessä kuuluisi jotain vastuullisina nuorten puolesta tehdä,
eikä aikuisina itkeä omaa turvattomuuttaan, käyttämällä oppilaita taas
vain keppihevosenaan omille eduilleen:
ettei kenenkään opettajan tarvitsisi enää välitunneilla talvipakkasessa täristä,
vaan voisi mukavasti muiden opettajien kanssa kahviringissä juoruta
kun ”turvamiehet” vahtii mukamas niin paljon paremmin nuorisoa.
Ja siirtyyhän siinä vastuu mukavasti pois
omasta niskasta turvamiehille jos ja kun jotain sattuu.
Taas näkee että kyllä opettajat ovat läksynsä lukeneet. - ISO D
Silloin kun minä kävin koulua pelättiin osaa opettajista koska niillä oli semmonen maine. Joku opettaja oli nostanut jonkun seinälle pillistä jne. Tänäpäivänä opettaja ei uskalla mukuloille edes kunnolla vastaan sanoa kun ne on jo huutamassa oikeuksiaan. Mutta tämmöstä täällä oikeusvltiossa on.
- LAISKIMMAT
eivät ratkaisu kirjoitti:
Hei,
Vietin noin kolmekymmentä vuotta sitten kolmannen ja neljännen luokan poikaluokalla. Kokemuksestani voin sanoa, että millään muulla luokka-asteella kiusaamista ja toisiin oppilaisiin kohdistunutta väkivaltaa ollut niin paljon kuin tällä poikaluokalla.
Kiusaaminen kohdistui niihin, jotka eivät olleet liikunnassa hyviä, eivätkä pystyneet fyysisesti puolustamaan itseään. Ehkä tänä päivänä tilanne on sama, en tiedä.
Muistan yhdenkin tapauksen, jossa pääkiusaajan "adjutantit" pitelivät kolmatta kaveria seinää vasten kiinni ja joukon johtaja mukiloi uhria. Eikä siihen uskaltanut yksin mennä väliin.
Luulen, että suurin muutos kiusaamisessa ja väkivallassa on, että se kohdistuu nykyään myös opettajiin. Oma kokemukseni on, että lapsuudessani opettajaa vielä kunnioitettiin, eikä hänelle uskallettu liikoja sanoa vastaan, saati sitten uhkailla.
Ehkä tämä muutos saa aikaan sen, että kiusaamista ja väkivaltaa pyritään ehkäisemään ennalta tai ainakin lopettamaan se hyvissä ajoin.
Lapsuudestani en muista, että opettajat olisivat millään tavoin puuttuneet kiusaamiseen muutoin kuin tilanteen paljastuessa ns. rysänpäältä. Näissä tapauksissa niin kiusaaja(t) kuin kiusattukin joutuivat jälki-istuntoon. Istunnosta oli varmaankin paljon hyötyä jatkon kannalta?
Otos on tietenkin enemmän kuin rajallinen - vain omat kouluvuoteni ja epämääräiset muistot siitä. Niiden perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että tytöt rauhoittavat ilmapiiriä. Varmaankin jo sen takia, että ei ole niin isoa porukkaa poikia yhdessä ja samassa tilassa. Voi olla, että oppimistulosten kannalta tyttöjen ja poikien erilliset tunnit tai osittain erilliset tunnit ovat hyvä ratkaisu, mutta tyttö- ja poikaluokkiin en usko.
Mies 39Opettajat ovat kyllä virkamieskunnan laiskinta porukkaa, eikö opettajan tehtävä ole pitää järjestystä yllä luokassa nehän saa siitä palkkaakin. mitähän ne seuraavana keksivät, varmaan ne haluaisi että niille vain maksettaisiin palkka kotiin, kun eihän noita nyjyajan pentuja kestä, toisin varmaan oli niiden nuoruudessa jolloin kunnioitettiin opettajia , just joo
- että opettaminen
LAISKIMMAT kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä virkamieskunnan laiskinta porukkaa, eikö opettajan tehtävä ole pitää järjestystä yllä luokassa nehän saa siitä palkkaakin. mitähän ne seuraavana keksivät, varmaan ne haluaisi että niille vain maksettaisiin palkka kotiin, kun eihän noita nyjyajan pentuja kestä, toisin varmaan oli niiden nuoruudessa jolloin kunnioitettiin opettajia , just joo
Aina olen kuvitellut, että minut onpalkattu ensisijaisesti opettamaan.
No, ehkä 1/3 työstäni onkin sitä... - maisteri
koulupinnari kirjoitti:
-
Tuskin entisiä kiusaajia nyt oikeuteen haastamalla
juurikaan rikastumaan pääsee. Asiat vanhenee ja lapset aikuistuu.
Mutta ei siitä silti vaieta kannata. Moni nuori kärsii nyt samoin tavoin uhrina
koulussa kuin sinä aikoinaan. Olisiko aika nyt tehdä asialle edes jotain?
Opettajienhan siinä ensikädessä kuuluisi jotain vastuullisina nuorten puolesta tehdä,
eikä aikuisina itkeä omaa turvattomuuttaan, käyttämällä oppilaita taas
vain keppihevosenaan omille eduilleen:
ettei kenenkään opettajan tarvitsisi enää välitunneilla talvipakkasessa täristä,
vaan voisi mukavasti muiden opettajien kanssa kahviringissä juoruta
kun ”turvamiehet” vahtii mukamas niin paljon paremmin nuorisoa.
Ja siirtyyhän siinä vastuu mukavasti pois
omasta niskasta turvamiehille jos ja kun jotain sattuu.
Taas näkee että kyllä opettajat ovat läksynsä lukeneet.kyllähän nimimerkistäsikin jo huomaa, miksi kirjoitat mitä kirjoitat.. ei kannattais kirjotella asiasta mitään, jos ei oikeastaan siitä mitään tiedä. olet todella väärillä jäljillä, ei ole kyse opettajien kahvittelusta vaan kaikille turvallisesta työympäristöstä. hakataanko ja potkitaanko sinua omassa työpaikassasi? kelaa sitä.
- Minä.
ehkä johonkin kouluihin, ei meidän 50 oppilaan kyläkouluun ehkä tarvi.:) Mutta onhan se tosiasia mitä isompiin kouluihin mennään niin tietty ongelmat lisääntyy. Jos koulussa on ollut häiriö käyttäymistä niin silloin on vartijat paikallaan turvaamassa oppilaita ja opettajia.
- hahahahahhahaah
Siis oli kai tää oikeesti vitsi? Ei siis hel***ti! Kiitos kun pelastitte harmaan päiväni tämmöisellä ilopillerillä! Meenpäs kerton kavereill..e.....
- sföklaäfl
taidat itse olla just niitä ongelmateinejä jotka nauraa kaikelle mikä vähänkin luo turvaa ja vakautta ympäristölleen. no, jatka sää vain uhoamista niille poliiseille ja muille kun se kerran tuottaa niin paljon seksuaalista mielihyvää
- >:D
sföklaäfl kirjoitti:
taidat itse olla just niitä ongelmateinejä jotka nauraa kaikelle mikä vähänkin luo turvaa ja vakautta ympäristölleen. no, jatka sää vain uhoamista niille poliiseille ja muille kun se kerran tuottaa niin paljon seksuaalista mielihyvää
Ootsä sit semmonen kiusattu luonne, ku ainoo mitä pystyt kovisteleen, niin on netis kirjotettuna jtn nälvimistä?
Kova heebo, kova heebo. Ja suuret on puheet.
- valtuudet,
säilyttää kasvatuksellinen kuri kouluissa ilman, että oikeus on ensimmäinen uhka !
- fewef
-Opettajat eivät uskalla puuttua
-oppilaat kauhuissaan
-rehtori ei uskalla tehdä mitään
Käytännössä koulussa voi tehdä mitä vain toiselle oppilaalle kenenkään puuttumatta. Aika uskomatonta.- fsdfaasf
ei saa koskea lapseen, ainoastaan voivat poistaa luokasta,jos toimivat toisin saavat itse siitä syytteen! Siksi varmasti ovata pulassa näiden häirikkö oppilaiden kanssa.Ja on todella huolestuttavaa kuinka paljon nykyisin on väkivaltaa lapsien keskuudessa. Ja huolestuttavan pienet lapsetkin käyttävät väkivaltaa. Tiedän useamman tapauksen missä eppu luokkalainen on potkinut ja hakannut opettaja/avustajaa päähän :(
- jos ei ole valvojaa kyseise...
fsdfaasf kirjoitti:
ei saa koskea lapseen, ainoastaan voivat poistaa luokasta,jos toimivat toisin saavat itse siitä syytteen! Siksi varmasti ovata pulassa näiden häirikkö oppilaiden kanssa.Ja on todella huolestuttavaa kuinka paljon nykyisin on väkivaltaa lapsien keskuudessa. Ja huolestuttavan pienet lapsetkin käyttävät väkivaltaa. Tiedän useamman tapauksen missä eppu luokkalainen on potkinut ja hakannut opettaja/avustajaa päähän :(
siis opettaja saa poistaa oppilaan luokasta vain jos luokan ulkopuolella on joku joka valvoo tätä oppilasta, kun hän siellä (ulkopuolella) joutuu olemaan. Valvomatta ei oppilasta saa peruskoulussa jättää. Toisaalta naisopettajat ei paljo niitä korstoja edes luokasta poistele...
- yläkoulun ope
jos ei ole valvojaa kyseise... kirjoitti:
siis opettaja saa poistaa oppilaan luokasta vain jos luokan ulkopuolella on joku joka valvoo tätä oppilasta, kun hän siellä (ulkopuolella) joutuu olemaan. Valvomatta ei oppilasta saa peruskoulussa jättää. Toisaalta naisopettajat ei paljo niitä korstoja edes luokasta poistele...
Niin tai siis, se opettaja, joka on oppilaan poistanut luokasta, on vastuussa ko. oppilaasta koko oppitunnin ajan. Tietenkään koulusta ei löydy ketään ylimääräistä henkilöä valvomaan käytävälle sijoitettuja oppilaita. Käytännössä oppilas istutetaan oven ulkopuolelle tekemään tehtäviä ja pidetään ovea auki, ravataan puolen minuutin välein tarkistamassa, että häirikkö on yhä paikalla.
- mun mielipide!
ei mun mielestä..kyllä se oppilaat osaa käyttäytyä,mutta kaikki laitetaan aina oppilaiden syyksi kyllä niissä opettajissakin on vikaa!!
- Äiti vaan
Olen sitä mieltä että kyllä "kuri" saadaan ilman turvamiehiä jos opettajille annetaan enemmän valtuuksia-ja MIKÄ opettaja EI USKALLA tarttua ongelmiin kysyn vaan??? Turhaa on syyttää "ulkomaalaisia" kyllä meillä riittää "omastakin takaa näitä häiriintyneitä nuoria joten samoin turha syyttää myös opettajiakin.Tapakasvatus kuuluu kodille!!!!!!
- Eikä ihme
Kyllä siellä tarvittais ainakin siihen asti, kunnes ongelmatyypit saataisiin siirrettyä niille kuuluviin laitoksiin, eli juoppohoitoloihin. Mikäs ihme tuo on että kouluissa on ongelmia kun 10-vuotiaana aletaan "aikuistuminen" ilolitkun ja muun kivan parissa???
- maahanmuuttajat syyllisiä
Aina on joukossa muutamia mätäpaiseita, koulurauhaa häiritseviä tekijöitä. Tarkkailuluokat ja erityisopetus on kuitenkin aina selvinnyt haasteista kunnialla.
Tämä nykyinen levottomuus johtuu muista syistä, kulttuurien kohtaamisesta. Musliminuoret eivät kunnioita tarpeeksi naisopettajia ja opettajat ovatkin hätää kärsimässä näiden murjaanien kanssa. Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa, Saksassa, Ranskassa, Norjassa ja Englannissa, kaikissa näissä maissa on jouduttu kokonaisia kouluja sulkemaan turvattomuuden vuoksi, opettajat eivät uskalla mennä opettamaan ei-länsimaisia rähiseviä kakaroita.
Tervetuloa monikulttuurisuus, tässä yksi sen esiasteista. Tytöt ovat huoria tai rasisteja elleivät anna varauksetonta huomiotaan muslimi nuorille, useat tytöt joutuvat päivittäisen painostuksen kohteeksi. Suomalaiset pojat jotka puuttuvat asiaan ovat poikkeuksetta rasisteja.- minä vain...
Tuohon kyllä tekisi mieleni vastata että musliminuoret eivät todellakaan ole niitä ainoita rähisijöitä! Eiköhän se tämänpäivän suurin ongelma ole vapaa kasvatus! Lapset kasvavat avioeroperheissä missä asuu uuden miehen lapsia, edellisen ja sitä edellisen avioliiton antimia. Sitten tähän päälle laitetaan vielä vapaa kasvatus niin soppa on valmis! Eihän lapsi voi kasvaa ilman rajoja, ja kunnon kuria!!! en tarkoita mitään julmaa kidutusta tai kovia otteita mutta lapsen täytyy oppia kunnioittaa vanhempia sekä äidin ja isän ei kuulu olla lapselle kaveri vaan VANHEMPI!!! Minä ennemminkin sanoisin että nämä muslimiperheen lapset USEASTI (en väitä että aina)kasvavat ehjässä perheessä! Toki siellä taustalla on kulttuuriero joka sitten saattaa näkyä. Mutta nämä suurimmat rähinöijät ovat todellakin SUOMALAISTEN omia lapsia!!! syytä on turha vierittää muiden niskaan. Jokainen vanhempi miettiköön omaa vanhemmuuttaan...
- mies,,,,
kaikki takaisin mistä ovat tulleet rajan taakse,,maassa maan tavalla,,,
- Nöyrä
SE OLI KYLLÄ NIIIIIN TOTTA KUN VAAN VOI OLLA.
Jos SINÄ maahanmuuttaja pääset TURVAAN Suomeen, sinut otetaan avosylin vastaan..ei jätetä kuolemaan kadulle, annetaan katto päänpäälle, annetaan rahaa ja vaatteet tarjotaan työpaikkaa että voit aloittaa elämän suomessa. Maassa maan tavalla. Minun mielestäni pitäisi olla HYVIN KIITOLLINEN JA TODELLA NÖYRÄNÄ siinä vaiheessa kun sinut otetaan tänne. Tarjotaan rahaa ja ruokaa.. pieni vaiva olisi opetella suomen kieli sekä kulttuuri että tavat. En rehvastelisi, käyttäytyisi kuin maailman omistaja vaan tekisin työtä mitä minulle tarjottaisiin ja olisin hyvin kiitollinen siitä että minut otettaisiin tänne vastaan.
- ahvenanmaankeisari
aika naurettavaa. Seuraavaks vielä metallinpaljastimet niin pikku-usa on valmis.
Ehkä se pahentais asiaa, oppilaat haluis näyttää, et kato, mä oon vahvempi ku sä tai muuta typerää, turvamiehet saattais vaa innoittaa oppilaita entisestään.
- yläkoulun ope
Olen opettajana Etelä-Suomessa rauhattomana pidetyssä yläkoulussa. Muutaman kerran eteen on tullut uhkaava tilanne - siis minun turvallisuuttani on oppilas uhannut. Silloin olen kyllä kaivannut jotain turvaa. Toisaalta, muut opettajat ovat viereisissä luokissa ja poliisit puhelinsoiton päässä.
Mitä tapahtuisi, jos koulussa olisi joku auktoriteetti, jolla olisi enemmän valtaa kuin opettajilla puuttua häiriköivimpien käytökseen? Slippery slope, luulen: pian pari vartijaa tarvittaisiin pysyvästi jokaiseen luokkahuoneeseen pamputtamaan niitä muutamaa, jotka eivät surkeaan elämäänsä saa sen isompaa sisältöä kuin Minkä Tahansa Auktoriteetin ärsyttäminen, alentaminen, kiusaaminen, pilkkaaminen, härnääminen ja pahoinpiteleminen.
Samalla hinnalla nuo häiriköt voisi jo laittaa sinne, minne he kuuluvat - on se sitten erityisluokka, koulukodin tapainen laitos tai vankila.
Iso ongelma tällä hetkellä peruskoulussa on se, että rahojen puutteessa erityisluokkia ja -opetusta ei ole tarpeeksi. Integraatiovillityksen myötä perusopetuksen tavallisiin luokkiin tuodaan röykkiöittäin porukkaa, jolla ei sinne pitäisi olla mitään asiaa. - teräsmies60
yläkoulun ope kirjoitti:
Olen opettajana Etelä-Suomessa rauhattomana pidetyssä yläkoulussa. Muutaman kerran eteen on tullut uhkaava tilanne - siis minun turvallisuuttani on oppilas uhannut. Silloin olen kyllä kaivannut jotain turvaa. Toisaalta, muut opettajat ovat viereisissä luokissa ja poliisit puhelinsoiton päässä.
Mitä tapahtuisi, jos koulussa olisi joku auktoriteetti, jolla olisi enemmän valtaa kuin opettajilla puuttua häiriköivimpien käytökseen? Slippery slope, luulen: pian pari vartijaa tarvittaisiin pysyvästi jokaiseen luokkahuoneeseen pamputtamaan niitä muutamaa, jotka eivät surkeaan elämäänsä saa sen isompaa sisältöä kuin Minkä Tahansa Auktoriteetin ärsyttäminen, alentaminen, kiusaaminen, pilkkaaminen, härnääminen ja pahoinpiteleminen.
Samalla hinnalla nuo häiriköt voisi jo laittaa sinne, minne he kuuluvat - on se sitten erityisluokka, koulukodin tapainen laitos tai vankila.
Iso ongelma tällä hetkellä peruskoulussa on se, että rahojen puutteessa erityisluokkia ja -opetusta ei ole tarpeeksi. Integraatiovillityksen myötä perusopetuksen tavallisiin luokkiin tuodaan röykkiöittäin porukkaa, jolla ei sinne pitäisi olla mitään asiaa.Olen samaa mieltä, että kouluissa pitäisi olla kuri eli käytöstavat,jos muuten ei järjestys säily turvamiehet valvomaan järjestystä.Ei työelämässäkään saa meuhkata ihan miten sattuu.Yhteiskunnassa on myös järjestys-säännöt niitä pitää noudattaa, mutta on olemassa eräänlainen porukka ettei heitä koske mitkään säännökset.On porukkaa eri yhteiskuntaluokista, ne on pahimmat kenellä on rahaa ja vaikutusvaltaa, ollaan tavallaan niinkuin yhteiskunnan yläpuolella, voidaan tehdä mitä huvittaa. Mikä siinä on ainakun säästetään niin leikataan opetuksestaja terveyspalveluista.Nyt maksetaan 90-luvun lamaajan leikkauksista.Nyt maksaa moninkerroin se mitä silloin säästettiin.vaikka tulee uusia päättäjiä eduskuntaan ,samat jutut ja virheet tehdään. Kyllä sotimiseen löytyy rahaa.
- lisäääää
työpaikkoja saadaan suomeen ,niin mikä ette.
- hfdhfdhf
Valitettavasti se on täysin totta. Turvamiehet kouluihin ja kakarat kuriin!
- Pakko joku turva olla.
Hiljaset,kohteliaat,ja kasvatetut lapset tarvitsevat turvallisen koulun.
Täysin kasvattamatta jätetyt lapset tettorisoivat ylisuuria luokkia.
Turvamiehet kouluun ja pian. Vanhemmat ovat valmiit maksamaan,näin uskon,kunhan tajuavat tilanteen. - oispa ennen
Liian usein nykylasten ja -nuorten käyttäytyminen on väkivaltaista. Hyökkääminen toisen - oppilaan tai opettajan - kimppuun ei kuulu normaaliin kehitykseen ja käyttäytymiseen. Tällainen epänormaali käyttäytyminen lisääntyy lisääntymistään vuosi vuodelta. Koulumaailmassa ilmenevä väkivalta ei ole enää mitään "poikien painimista", kuten menneinä vuosina, vaan se on muuttunut leikkimielisestä voimien koettelusta todella julmaksi toisen tahalliseksi vahingoittamiseksi. Miltä sitten tuntuu, kun "koulukaveri" tai oppilas laittaa täysin sivulliselta silmän mustaksi, nenän niin tohjoksi, että se on leikattava? Näiltä väkivaltaisilta nuorilta puuttuu jotain. Heillä ei ole mitään menetettävää, eikä heitä voi siten mitkään säännöt määrätä. Kaikilla tulisi lain mukaan olla oikeus turvalliseen peruskouluun. Tämä ei toteudu. Häiriintyneiden lasten ja nuorten "säilytyspaikat" ovat jo täynnä. Uusille ei ole tilaa, eikä kunnilla ja kaupungeilla varaa maksaa yhä kasvavan joukon kallista säilytystä. Sen vuoksi moniin kouluihin ollaan palkkaamassa turvamiehiä. Turvamiehet voivat ratkaista joidenkin koulujen työrauhan, mutta he eivät ratkaise kuitenkaan nuorten väkivaltaisuutta, vaan asia saadaan näin lakaistua hetkeksi maton alle. Muita keinoja ei kai ole. Tai on. Kuka tai mikä kasvattaa lapsesi ja nuoresi, kun hän ei ole valvotussa ympäristössä koulussa?
järjestystä turvaamassa kuin täysi kaaos kriisiluokissa. Jokainen ihminen on arvokas ja hänen henkistä kuin fyysistä koskemattomuuttaan täytyisi kunnioittaa, niin opettajan kuin oppilaankin.
- TARVITA
KOULUIHIN TARVITAAN OPETTAJIA, EIKÄ MITÄÄN DESPOOTTEJA !!!
SEKÄ EPÄPÄTEVÄT SIJAISET PIHALLE TERRORISOIMASTA OPPILAITA !!- tuleva ope
Miksiköhän niitä epäpäteviä sijaisia tosiaan on, oppilaiden kiusaksi, säästösyistä..? Ei, vaan siksi ETTEI PÄTEVIÄ OLE TARJOLLA!! Suomessa on pula pätevistä opettajista, joten käytännössä katsoen kaikki opettajiksi valmistuvat saavat parin vuoden sisällä vakituisen viran, ainakin jos suostuvat työn perässä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Opettajien palkat ovat niin huonot, ettei tarpeeksi halukkaita löydy, jotka opiskelisivat ylemmän korkeakoulututkinnon saadakseen huonompaa palkkaa kuin perusduunari. SIKSI niitä päteviä opettajia ei ole työttöminä ja valmiina tulemaan sijaiseksi.. että eikun opettajien palkkoja nostamaan, jos epäpätevät sijaiset halutaan pois..
- sijaisope
tuleva ope kirjoitti:
Miksiköhän niitä epäpäteviä sijaisia tosiaan on, oppilaiden kiusaksi, säästösyistä..? Ei, vaan siksi ETTEI PÄTEVIÄ OLE TARJOLLA!! Suomessa on pula pätevistä opettajista, joten käytännössä katsoen kaikki opettajiksi valmistuvat saavat parin vuoden sisällä vakituisen viran, ainakin jos suostuvat työn perässä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Opettajien palkat ovat niin huonot, ettei tarpeeksi halukkaita löydy, jotka opiskelisivat ylemmän korkeakoulututkinnon saadakseen huonompaa palkkaa kuin perusduunari. SIKSI niitä päteviä opettajia ei ole työttöminä ja valmiina tulemaan sijaiseksi.. että eikun opettajien palkkoja nostamaan, jos epäpätevät sijaiset halutaan pois..
Minun palkkani on aivan hyvä. Palkkaus kannattaisi miettiä ennen hakeutumista alalle muutoin tyytymättömyys näkyy naamasta luokan edessä.
- tuleva ope
sijaisope kirjoitti:
Minun palkkani on aivan hyvä. Palkkaus kannattaisi miettiä ennen hakeutumista alalle muutoin tyytymättömyys näkyy naamasta luokan edessä.
Kyllä opettajan palkka mulle riittää. Kommentoin vaan asiaan "Miksi kouluissa on epäpäteviä sijaisia?" Maisterin tutkintoon nähden palkkaus on huono, sitä ei kai kukaan voi kiistää. Siksi vain ne, jotka tekevät sitä jostain muusta syystä kuin pelkän rahan takia, ryhtyvät opettajiksi. Itse kuulun myös tähän joukkoon; en opiskelisi opettajaksi, jos en todella haluaisi tehdä sitä työtä.
- Huuhaaholo..
Lapsia pitää suojella myös ulkoisilta uhilta,nykyään liikkuu ties minkälaista pedofiilia ja hullua.
Aseistetut vartijat suojaamaan lapsia heti ja oikeus tappaa!!
Ja ei kait siitä kenellekkään haittaa ole jos joutuu kulkemaan metallinpaljastajan läpi kouluun tullessa,itse teen näin joka päivä töihin mennessä. - Ka$$u
Omasta yläaste ajastani on aikaa viitisen vuotta ja voin sanoa,että meno oli hurjaa usein.Etenkin pojat sylkivät,haistattelivat ja löivät ym.opettajia jotka pilasivat riehumisen ilon.Myöskin tuhopolton yrityksiä pojat saivat niskoilleen,kaatoivat opettajan auton ja muuta mukavaa.Opettajat eivät voineet tehdä mitään.Jälki-istunnot eivät enää autaneet tuossa vaiheessa.Vanhemmat eivät uskoneet ja syyttivät koulua epäpätevistä opettajista.Tytöt harvemmin osallistuivat ilkivaltaan.Pojat pääsivät ilman rangaistusta alaikäisinä,vanhemmat maksoivat kiltisti korvauksia aiheutuneista tuhoista.Vartijoita erityisesti häirikkökouluhuin,ettei muiden opettajien ja opiskelijoiden tarvitse pelätä itsensä/omaisuutensa takia.
- Turvamiesxxx
Opettajien työnkuvaan ei kuulu puukkohippa.
- m,vm.48. mikkeli
tätä se teettää vapaa kasvatus,, ei meidän aikaan opettajia uhkailtu,, kaiki johtuu vanhemmista,itsehän ootte lapsenne kasvattaneet,, siinä nyt tulos,,nautikaa siitä..siis vanhemat ei enää tiedä mitä lapset vapaá aikanaan homailee eikä varmaan kiinostakaan,,ikävä kyllä, häiriköt saatava kuriin olipa sit keinot mitkä tahansa
- EI EI EI ja EI
siis onx nii, et tää yhteiskunta vetää ekaks niiku liinat kii ja kyykyttää köyhät ja yksinhuoltajat ja pakottaa kaikki juomaa viinaa vitutukseen ni sit ku nää angstiset kakarat vetää daijjuun ni pitää kouluun jotai securi ukkoja roudaa hä?
Joka paikkaan sit näitä v**** siilipää idareita kaasujen kans riehuu, nehän ne on pahimmat hormoonin vetäjät ja spiidikallet nää "turva"miehet.
Jos ette usko nii mun broidi tulee kertoo että ketkä ostaa eniten just spiidii ja testoo. Ja skoudet kans. Vai luulekstette et neki saa hauiksensa kaurapuurosta?
Mitä enemmän näirtä turvahörhöjä rupee kaduilla liikkuu, sitä enemmän mä rupeen kantaa mutkaa.
Joo, kaikki paskaks vaan!- tuollaisia kakruja pitäisi ...
Jos noin törkeetä on teinin kielenkäyttö, ehdottomasti tarvitaan turvamiehiä ja monta. He hakkaisivat ja kiduttaisivat aina kun teini kiroilee tai tekee muuta pahuutta. Näin pitäisi olla, kun kakrujen vanhemmatkaan eivät osaa kasvattaa lainkaan.
- todella huolestunut
tuollaisia kakruja pitäisi ... kirjoitti:
Jos noin törkeetä on teinin kielenkäyttö, ehdottomasti tarvitaan turvamiehiä ja monta. He hakkaisivat ja kiduttaisivat aina kun teini kiroilee tai tekee muuta pahuutta. Näin pitäisi olla, kun kakrujen vanhemmatkaan eivät osaa kasvattaa lainkaan.
Se on totta, että lasten ja teini-ikäisten suusta tulee niin uskomatonta ja kamalaa kielenkäyttöä että aivan puistattaa. Ja täytyy miettiä, minkälaisesta perheestä he ovat. Minkälaisia aikuisia heistä kasvaa, ja myös millaisia vanhempia he joskus tulevaisuudessa ovat?
Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, eikö se niin mennyt?
Nykyisin saa lukea lehdistä jatkuvasti miten julmaksi on mennyt koulukiusaus. Ei haittaa vaikka toiselta lähtisi henkikin, senkös vaan hakataan ja potkitaan kun on vauhtiin päästy.
Eiköhän se turvamies olisi ihan asiallinen juttu ja vielä kaiken lisäksi tosi ankara sellainen, pysyisipä tenavat ojennuksessa, koska lapsiahan ne ovat vielä kaikki peruskoululaiset. Pitää opettajillakin olla työrauha, menkääpäs häiriköimään jonnekkin kauppaan, pankkiin, sairaalaan niin noutaja tulee ja nopeasti... Tällä turvamiehellä pitäisi olla joka koulussa ns. putka, minne häiriköt viedään rauhoittumaan ja sinne tulisi häirikön luokse lasten psykologi joka seuraa lapsen käytöstä jonkin aikaa. Jos käytös on huonoa toistuvasti, lapsi pitäisi siirtää vaikka erityiskouluun tai -luokkaan joksikkin aikaa.
Nykylapset kun luulee että aikuiset eivät saa niille kuria ja että ne saa hyppiä kenen silmille haluaa.
Luulenpa että se toimisi ja varmaan monen kodissakin tulisi paljon rauhallisempaa kun nuori jo etukäteen tietää että huonosta käytöksestä rankaistaan kunnolla eikä vaan todistuksessa putoile käytösnumero. - nimenomaan
todella huolestunut kirjoitti:
Se on totta, että lasten ja teini-ikäisten suusta tulee niin uskomatonta ja kamalaa kielenkäyttöä että aivan puistattaa. Ja täytyy miettiä, minkälaisesta perheestä he ovat. Minkälaisia aikuisia heistä kasvaa, ja myös millaisia vanhempia he joskus tulevaisuudessa ovat?
Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, eikö se niin mennyt?
Nykyisin saa lukea lehdistä jatkuvasti miten julmaksi on mennyt koulukiusaus. Ei haittaa vaikka toiselta lähtisi henkikin, senkös vaan hakataan ja potkitaan kun on vauhtiin päästy.
Eiköhän se turvamies olisi ihan asiallinen juttu ja vielä kaiken lisäksi tosi ankara sellainen, pysyisipä tenavat ojennuksessa, koska lapsiahan ne ovat vielä kaikki peruskoululaiset. Pitää opettajillakin olla työrauha, menkääpäs häiriköimään jonnekkin kauppaan, pankkiin, sairaalaan niin noutaja tulee ja nopeasti... Tällä turvamiehellä pitäisi olla joka koulussa ns. putka, minne häiriköt viedään rauhoittumaan ja sinne tulisi häirikön luokse lasten psykologi joka seuraa lapsen käytöstä jonkin aikaa. Jos käytös on huonoa toistuvasti, lapsi pitäisi siirtää vaikka erityiskouluun tai -luokkaan joksikkin aikaa.
Nykylapset kun luulee että aikuiset eivät saa niille kuria ja että ne saa hyppiä kenen silmille haluaa.
Luulenpa että se toimisi ja varmaan monen kodissakin tulisi paljon rauhallisempaa kun nuori jo etukäteen tietää että huonosta käytöksestä rankaistaan kunnolla eikä vaan todistuksessa putoile käytösnumero.Kotoa nimenomaan pitäisi lähteä se tieto, että huonosta käytöksestä saa rangaistuksen. Jos kotona ei ole rauhallista (eikä lapsella ole todettu mitään häiriötä tai sairautta, joka sen aiheuttaa) niin voi vanhemmat katsoa peiliin ja miettiä, että mitä he tekevät väärin.
Tietysti lapset ovat lapsia ja energiaa ja ääntä löytyy, mutta se on eri asia, ku tahallaan huutaminen, haistattaminen ja häiriköiminen... Kyllä vanhempien pitäisi opettaa lapselle se ero oikean ja väärän välillä ja se miten toisille ihmisille puhutaan ja miten heitä pitäisi kohdella.
Ja nykylapset eivät aina luule, että aikuiset eivät saa heille kuria, vaan he tietävät sen. Jos kotona saa tehdä mitä tahansa, niin kuka muu kuin poliisi tulee muuallakaan heitä kieltämään? Tai voihan sitä yrittää, mutta se ei aina ole ihan turvallistakaan.
Kurin ja rajojen täytyy tulla kotoa tai seuraava vaihtoehto on sitten jo viranomainen. Ja aina sekään ei ole paha asia. Onhan tietysti sellaisiakin nuoria, joita vanhemmat eivät yrityksistään huolimatta saaneet kuriin. Esimerkkinä eräs tuttava perheeni, jossa vanhemmat kyllä yrittivät (ehkä liian myöhään, mutta siihen en toisaalta ota kantaa). Yrityksistä huolimatta ei onnistuttu ja sitten kun lapsi mokasi annettiin opetus... Yö, pari putkassa ja sitten käytiin hakemassa. Ovella sanottiin, että näin siinä käy, jos aikansa jatkaa. Sitten halit ja kotiin...
Mutta lapselle rajat ajoissa, niin ei tarvi virkavallan niitä asettaa...
- toni.f
En tiedä onko meno hurjistunut kouluissa niin paljon, että niitä vartijoita tarvittaisiin vasta nyt sinne kouluihin, mutta mielestäni niitä vartijoita olisi pitänyt asettaa mm. nyt kouluihin jo aikaa sitten.
Siinä ei ole mitään pahaa, jos yritetään ennaltaehkäistä jonkun väkivaltaisen tapahtuman tapahtumista. Nämä vartijat voisivat myös koittaa pitää silmällä myös näitä kovimpia koulukiusaajia yms. jotka yrittävät purkaa pahaa oloaan muihin. - Opettajana toimiva
Jos me olisimme rehellisiä niin me kykenisimme myöntämään mistä ongelmat johtuvat. Otetaan lisää maahanmuuttajia niin pian suljemme jo kokonaisia kouluja. Tavallinen kaduntallaaja ei tiedä millaista on toimia opettajana monikulttuurisessa koulussa, suomalaisten lasten kanssa pärjää aina. Resurssit ovat rajalliset, en yhtään ihmettele miksi ei-länsimaiset nuoret mellakoivat ympäri Eurooppaa ja käyttäytyvät kuin maailman omistajat.
- mursu2
Tuo ongelma on,mukavaa että joku puhuu siittä.Muistan koulu ajoilta näitten "kulttuurin rikastajien" käytöksen,uskomatonta.Eipä se muutu kyllä vaikka ne vanhemmaksi tulee.Miten voi kunnioittaa sellaisia jotka eivät kunnioita mitenkään alkuperäisiä "suomalaisia" ja meidän tapoja.Oksettaa katsellakkin kuinka aina nöyrrytään tummaihoisen edessä ettei tule syytettä rasismista.Niille on kyllä luotu nyky-yhteiskunnassa uskomaton asema.
- Opettajana maahan muuttajille
Opettajana toimiva??? Et varmaan pätevä!!! Jutut ovat sen kuuloisia. Olen samaa mieltä,että tavallinen kaduntallaaja ei tiedä, mitä on toimia opena monikulttuurisessa koulussa.Itse tiedän ,sillä olen opettaja,pätevä sellainen ja koulussamme toimii maahanmuuttajien luokka sekä joka luokalla vielä lisäksi ulkolaisia lapsia. Lapset eivät poikkea muista lapsista pahassa sen enempää kuin hyvässäkään. Voisin kertoa paljon heistä,mutta merkillepantavin piirre on vanhemman kunnioittaminen. Älä viitsi kertoa täällä satuja ja saada puolta Suomea luulemaan,että sinä kokeneena olisit oikeassa!
- vale
Siellä taas joku hiirulainen puhkuu. Kun ei oma auktoriteetti riitä pitämään kuria niin heti ollaan turvamiehiä vaatimassa kouluihin. Taitaa tälläkin sanojalla olla väärä ammatti kun ei tule toimeen koulussa lasten kanssa...ja vielä mies
SÄÄLITTÄVÄÄ ei voi muuta sanoa !- auttanut
Auktoriteetista ei ole kuule paljon apua esim. silloin, kun opetusryhmään kuulumaton oppilas tunkee raivopäissään väkivalloin sisään luokkaan opettajaa tönien ja käyttäen voimaa niin paljon, että luokan ovikin tippuu saranoilta ja kaatuu. Ja kun korsto oli vielä kaksi kertaa minun kokoiseni.
- perzeen suti
On kyllä jumalauta maailma hulluksi mennyt!
Joku vapaa kasvatus ja paskafilmien katseluoikeus ovat pilanneet kakarat. Pahimpia vapaan kasvatuksen puolustajia ovat ns. "asiantuntijat", mm. vaimoni, joka on lastentarhanopettaja.
Kyllä taitavat AJATOLLAHIT ja IMAAMIT olla oikeassa. Kaikki paska on saapunut tännekin ja oppilailla on liikaa oikeuksia, jolloin kuria ei voida soveltaa.
Minullekin vahvistuu koko ajan tunne, että kaikki paska tulee tänne Amerikasta.
Luultavasti ennen vanhaan olisi viety tuollaiset oppilaat jo huussin taakse ja lopetettu. Herran pelko ja kunnioitus opettajaa ja valtiota kohtaan oli aivan toinen. Mistä tähän maahan on tullut näin paljon paskaa? Ei muuta kun pois EU:sta ja rajat kiinni. Kaikille töitä ja nuorillekin kasvattavaa ankaraa työntekoa. Kohta pitäisi harkita TV-ohjelmien ankaraa sensurointia. Samoin Internet-yhteydet poikki, pääsy vain vanhemmille ihmisille.
Lasten pelaaminen tietokoneilla ja pelikonsoleilla pois.
Tällaista ei ollut 60-luvulla eikä 70-luvulla, jolloin kävin kansakoulun ja tulin ylioppilaaksi 1975.
Lapset käyttävät väärin oikeuksiaan ja niihin ei taida tepsiä kuin suuri PELKO. Keinot pitäisivät olla sen mukaiset.- näin se on nähtävä
oikeassa olet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
- mies_ope
Suurimmassa osassa Suomen kouluja ei tarvita turvamiehiä, vaan he olisivat osaltaan vain rakentamassa Suomesta pikku-Amerikkaa. Suurten kaupunkien ulkopuolella oppilaiden vakavat käytöshäiriöt ovat edelleenkin hyvin harvinaisia.
Sen sijaan joihinkin "ongelma"kouluihin, joissa on jo todettu säännöllistä opettajiin ja oppilaisiin sekä muuhun koulun väkeen kohdistuvaa pelottavaa väkivaltaa, eikä sitä kyetä muuten saamaan kuriin, voisi kenties yleisen turvamiehen palkita. Olisiko se sitten pysyvä vai määräaikainen virka, sitä en osaa sanoa. Eikä tällaisen turvamiehen rooli olisi puuttua jokaiseen käytöshäiriöön, vaan olla vain vakavissa tapauksissa heti käytettävissä. Eihän jokaista nenäverenvuotoakaan käydä kouluterkkarilla tyrehdyttämässä.
Jokaiseen luokkaan tuskin tarvitaan omaa vartijaa missään koulussa, niissä pahimmissakaan.. Jos aletaan kartoittaa todella väkivaltaisten oppilaiden määrää, niin se on yllättävänkin pieni. Usein samat oppilaat ehtivät vähän joka paikkaan aiheuttamaan ongelmia. Ehdottomasti tällaiselle oppilaalle pitäisi tarjota apua ongelmiin, eikä sitä apua normaalista luokasta juurikaan löydy, olivatpa opettajat tai muut oppilaat millaisia tahansa. Kokonaan eri asia on lievät käytöshäiriöt tai uhmakas asenne. Siihen voi opettaja itse vaikuttaa suhtautumalla kaikkiin oppilaisiin tasapuolisesti ja näyttämällä, ettei koulu välttämättä olekaan niin tylsä ja paska paikka ja kasvattamalla oppilaita vastuuseen ympäristöstä. Jos tämä tuntuu liian vaikealta, niin silloin kannattaa miettiä, onko kenties oikealla alalla ensinkään tai onko opetettava aine/aineet ja oppilaiden luokkataso sellainen, missä opettaja itse parhaiten viihtyy ja pystyy olemaan oma itsensä.
Sellaista kyllä mietin, että osalle koulunkäyntiavustajista voisi tuota itsepuolustuskoulutusta antaakin ja heille langettaa enemmän järjestyksenpitovastuuta. Eli joka luokassa olisi avustaja ja se olisi nimenomaan avustaja, joka poistaa häiriköivän oppilaan luokasta ja avustajalla olisi tähän keinot. Minusta on nimittäin rehellisesti sanottuna aivan naurettavaa, että opettajien pitäisi olla lapselle ensisijaisia kurinpitäjiä. Syy: Opettajalla on opetustehtävä menossa, melkoinen fakiiri ja alan mies täytyy olla, että pystyy keskittymään samanaikaisesti kasvatukseen. Jos koko ajan joutuu poistamaan häiriköitä luokasta tai ottamaan kantaa heidän käytökseensä tai uhittelemaan rangaistuksilla, niin opetuksesta ei tule yhtään mitään. Itseensä kohdistuvaa piikkiä opettajan tulisi kestää, mutta huonoa työskentelyrauhaa ei tarvitse kenenkään sietää. Oma opettajantyöni loppuu täsmälleen siinä vaiheessa, jos opettajilta aletaan edellyttää jonkin itämaisen kamppailulajin mustaa vyötä. Se on yhteiskunnallinen vääristymä, periaatteellisesti niin pielessä kuin olla ja osaa. Erityisopettajalta tuollaista ehkä voitaisiinkin vaatia, koska siinä on jo lähtökohtana, ettei oppilas sopeudu ihan normaaliin puuhasteluun.
Toki miessukupuolessa elää jonkin verran geneettisenä lihasvoiman ja maskuliinisuuden ja rajuuden ihannointi, eikä sitä saa poikapuolisilta oppilailta pois. Sen sijaan ulkoa päin lapsen ja nuoren päähän kaadettava väkivaltaihanne, jota esim. nykyinen roskaviihde tarjoaa, pitäisi olla koulussa ja muutenkin yhteiskunnassa täysin pannassa. Sitten on tämä väkivallan toinen ja kenties tärkeämpikin syy, eli yhteiskunnallinen eriarvoisuus. Se pitäisi yrittää poistaa tai ainakin parempaan suuntaan mennä, siitäkin huolimatta, että kuullostaa utopialta. Tämä ei ole pelkästään koulutuspoliittinen tai jokapäiväiseen koulutyöhön liittyvä asia, mutta osittain sitäkin. Eli opetushenkilöstön IKL ja suojeluskunta-asenteiden aika pitäisi nyt viimeistään olla ohi.. Ihan vain yleisen turvallisuuden ja tasapainon tähden.
Viisaampaa en osaa sanoa, kun vielä opiskelen, enkä ole virassa, enkä juuri tällä hetkellä toimessakaan.- mies_ope
Niin ja tarkennuksena vielä, ettei kukaan luulisi minunkin olevan rakentamassa jotain kyynelkaasu-turvajärjestelmää, niin tuollaisen mahdollisen äärimmäisyyskoulun "pahimman varalta" turvamiehen kriteerit olisivat aika kovat eli
a) pitäisi olla jonkin verran tietoa kasvatuksesta, jopa sen alan koulutusta ja käytännön kokemusta
b) rauhallinen ja asenteeltaan myönteinen tyyppi, sellaisiakin helmiä aivan varmasti vartijoissa löytyy, vaikka osa kenties onkin väkivaltaa ihannoivia
c) herättää lasten/nuorten luottamusta, vähän niinkuin talonmies, niissä tapauksissa ainakin kun talonmies on pidetty
d) noista kolmesta kohdasta voi jo päätellä, ettei ehkä ihan 20-kesäistä kaveria tuollaiseen hommaan, ellei sitten ole loistotapaus
Mutta noin karkeasti ottaen olen sitä mieltä, että ei vartijoita. Ja toisaalta myös sitä mieltä, että opettajan tehtävä ei ole kiikuttaa pentuja niskasta pihalle. - monta kohtaa
oli täysin väärin.
"joihinkin "ongelma"kouluihin, joissa on jo todettu säännöllistä opettajiin ja oppilaisiin sekä muuhun koulun väkeen kohdistuvaa pelottavaa väkivaltaa, eikä sitä kyetä muuten saamaan kuriin, voisi kenties yleisen turvamiehen palkita."
Säännöllinen opettajiin ja oppilaisiin kohdistuva väkivalta ei kuulu kouluihin lainkaan, koskaan! Ei sellaista väkivaltaa saa ymmärtää, koska ymmärryksen näyttäminen on lapselle sama kuin väkivallan oikeuttaminen! Sellaiset häiriköt eivät kuulu kouluun, vaan suoraan psykiatrian suljetulle osastolle kunnes oppivat normaalin ihmisen käytöksen. Huomaatko itse mitä sanoja käytät - "säännöllinen".
Turvamies ei myöskään ole kasvattaja, vaan vartija. Vartija ei kasvata lasta. Vaikka lapsi ehkä pysyykin kurissa hetken, lapsi ei silti opi siitä mitään.
"Ehdottomasti tällaiselle (häirikkö)oppilaalle pitäisi tarjota apua ongelmiin, eikä sitä apua normaalista luokasta juurikaan löydy"
Olen samaa mieltä, apua on annettava mutta kuten jo aiemmin sanoin, tuo apu ei saa olla "ymmärtävää" vaan nimenomaan väkivallan voimakkaasti tuomitsevaa ja väkivallasta rankaisevaa.
"Minusta on nimittäin rehellisesti sanottuna aivan naurettavaa, että opettajien pitäisi olla lapselle ensisijaisia kurinpitäjiä. Syy: Opettajalla on opetustehtävä menossa, melkoinen fakiiri ja alan mies täytyy olla, että pystyy keskittymään samanaikaisesti kasvatukseen."
Tuo kommenttisi on pelottava ja järkyttävä. Opettaja on aina kasvattaja ja opettajan täytyy olla myös kurinpitäjä koska on luokkahuoneen ylin auktoriteetti! Aikaisemmin opettajat olivat myös kurinpitäjiä. Niin vielä myös omana opiskeluaikanani
"Jos koko ajan joutuu poistamaan häiriköitä luokasta tai ottamaan kantaa heidän käytökseensä tai uhittelemaan rangaistuksilla, niin opetuksesta ei tule yhtään mitään."
Tämäkin särähtää korvaani pahasti. Ensinnäkin, kunnon kurilla ei häiriköitä tarvitse välttämättä poistaa luokasta enää ensimmäisen kerran lainkaan koska he ovat kasvaneet siihen että häiriköinnistä tulee rangaistus.
Rangaistuksilla ei myöskään uhitella, vaan rangaistuksilla rankaistaan rikkeestä välittömästi Uhittelu ei ratkaise yhtään mitään ja myöhemmin rankaisulla ei ole mitään tehoa.
Vartija ei helpota yhtään enempää tuntityöskentelyä, koska hiljainen vartija kasvattaa kynnystä entisestään. Se tarkoittaa sitä, että kun häiriköllä viimein kiehuu yli, on mukana puukot tai isältä varastettu tai jopa jengin kautta hankittu pistooli aivan amerikan tapaan.
Sinä sanot että henkilökohtaisesti sinun opetustyösi loppuu siihen kun aletaan vaatia mustaa vyötä, mutta et näe että juuri siihen suuntaan olet tässä maailmaa kehittämässä.
- Mie vain 16 w.
Meillä oli aikoinaan kun kävin koulua yhdistelmäluokassa (eli kahden ikäluokan oppilaita yhteisopetuksessa samalla opettajalla) "luokka-avustajana" järjestyksenvalvoja.
Hän sitten pyrkikin pitämään järjestystä pitämällä enemmän meluavat lapset hiljaisina. Lähinnä hän oli miesauktoriteetti naisopettajan luokassa.
Oppilaita oli yli 30, joista joilla kuilla sittemmin todettiin oppimisvaikeuksia. Harmi vain etteivät he saaneet kunnollista apua.
Mielestäni turvamiesten sijaan pitäisi panostaa koulunkäyntiavustajiin ja henkilökohtaisiinavustajiin, jotta olisi oikeasti hyötyä sekä muille että henkilökohtaisen avun tarpeen olevalle henkilölle.- mies_ope
Ja mistäs muualta se tulikaan nuorten itsensä suusta... Ei ollut yllätys, olen kuullut oppilailta ennenkin fiksumpia mielipiteitä kuin opettajilta. Toki osa opettajista saattaa olla aika väsyneitä ja tympääntyneitä omaan työhönsä ja se aiheuttaa sitten kärjistyneitä mielipiteitä. Mutta tätäkin puolta voisi kouluhallituksen ja opetusministeriön herrat miettiä, että ovatko ne opetussuunnitelmien vaatimukset aina ihan kohdallaan. Tiedän kyllä vastauksen, mutta en sano.
- nuori naisopettaja
Tähän on pakko vastata,että TODELLAKIN tarvitaan! Itse asiassa olen sitä mieltä, että tämän ongelman suuruutta ei voi ymmärtää ennen kuin on itse nähnyt, mikä meininki nykyajan peruskouluissa vallitsee. Hauskinta on se, ettei asioista edes saa puhua niiden oikeilla nimillä. Opettajat ja rehtorit hyssyttelevät, että eihän nyt meidän koulussa ainakaan ole sellaisia ongelmia... Ja jos asiasta haluaa puhua, niin saa sellaista palautetta, että etkös sinä nyt pärjää niiden kanssa? Olen ollut opettajana neljä vuotta ja tullut siihen tulokseen, että ei tätä työtä kukaan tervejärkinen jaksa tehdä. Minua ei koulutettu poliisiksi eikä vartijaksi, enkä hentona naisihmisenä pärjää noille isokokoisille murrosikäisille. Saan kuulemma kantaa häiritsevän oppilaan vaikka väkivalloin ulos luokasta, mutta mitenkäs sen teen? :D Jos ei turvamiehiä pian saada peruskouluihin, niin kaikki fiksut ihmiset hakeutuvat muihin töihin. Harmi sinänsä, sillä muuten tykkään kyllä työstäni ja suurin osa nuorista osaa käyttäytyä hyvin. Mutta ne jotka eivät osaa, tekevät tästä työstä sietämättömän.
- Jammuh
Vanhemmista ne ongelmat yleensä lähtee.
Kyllä nuoret saavat reagoida kun yhteiskunta tuhoaa kuin unessa kävellen nuorten tulevaisuutta.
Joka päivä surkeita uutisia ympäristön tuhosta.
Kyllä se on tervettä että siinä alkaa nuoret kapinoimaan. Missäs muualla se tulisi äkkiä purkautuen esiin kuin koulussa?
Se edustaa nuorille systeemin koulutusta,ja systeemissä on huomattavasti vikaa tällä hetkellä.
Nuoret näkevät että vanhemmat eivät tiedosta oikeasti. Siinä tulee nopesti vihaiseksi.
Huonoimmassa tapauksessa nuoret suuntaavat suuttumuksensa toisiin ihmisiin,jos vanhemmat ovat aina olleet katkeria ja suunnaneet omat olonsa muiden ihmisten viaksi.
lisäksi en tosiaan ymmärrä miksi televisiossa saa esittää ihan miten huonoja ohjelmia tahansa.
Yleisestä menosta vielä:
Amerikkalaiset ohjelmat jyllää,ja niiden kulttuurin pitää muka suomalaistenkin niellä.
Oikeasti tuntuu että joidenkin "edun mukaista" on että ihmiset on tyhmiä. Ilmais-uutislehdetkin vaan muistuttavat päivä-päivältä enemmän keltaista lehdistöä- jonka tehtävä ON pitää kansa tyhmänä.
- andré
Jo on Suomessa penskoilla asiat todella hyvin kun voisi nauttia ilmaisesta opetuksesta niin aletaankin häiriköidä voi perr...
Kotimaassani tarvitaan turvamiehiä kouluihin ja tiedättekö mihin: Suojaamaan lasten opiskelurauha terroristeilta, vrt Breslanin koululaismurhat
Jo on Suomessa liian hyvin kaikki - mistr
no ilman muuta poliisikoulusta pompanneita kusipäitä turvamiehiks ja kalterit ikkunoihin karsserikopit valmiiks tietenkin kaikkiin kouluihin tasapuolisesti koska suomi on demokraattinen maa,täällähän ei ole mitään syytä erotella sattuuko sellaisia kaipaamaan esim.suuren asutuskeskuksen liepeillä oleva maahanmuuttajien kansoittama koulu jostain syystä enemmän kuin takahikiän yläaste,sellainenhan olisi lakritsipatukan logon veroinen skandaali ja syrjintää.
Koululaisten keskuudessa tapahtuvaan kiusaamiseen nämä järjestysmiehet eivät kuitenkaan missään tapauksessa saisi puuttua koska kiusaajan oikeudet ovat myös kautta aikojen olleet pyhiä koulujärjestelmässä,koululaisten keskuudesta voitaisiin oikeastaan valita se suurin kiusaaja pitämään kuria heikoimmilleen oltaisiin jälleen saavutettu jotain mikä nykypäättäjien valta aikana on täysin mahdollista,mikään ei yllätä. - NONOnono
Ei ainakaan ala-asteen kouluihin
- Kusipää
Jokaiselle opettajalle pamppu, venäläistä kyynelkaasua ja samanlaiset voimankäyttöoikeudet kuin Kim-Il Jongin henkivartijoilla.
Jos joku rähisee, niin se kaasutetaan. Ja sitten kun se konttaa ja oksentelee sokeutuneena niin se isketään maahan sillä pampulla.
Sitten kutsutaan kaikki rähisijän uhrit hakkaamaan se teholle kun se makaa maassa täydellisen avuttomana. Opettaja vielä lähtiäisiksi mäjäyttää pari kertaa nuppiin että varmasti pysyy sairaalassa hieman pidempään poissa kunnon ihmisten tieltä. Lopulta se verinen ruhjottu mytty heitetään ikkunasta pihalle josta ambulanssi sen sitten hakee, kun muilta kiireiltään ehtii.
Kuntouttaminen on kukkahattutätien hommaa, tosimies rankaisee.
On ihan tasan satavarma että kukaan ei lopulta uskaltaisi edes ajatella häiriköintiä ja tunneilla oltaisiin kiltimmin kuin 50-luvulla kansakoulussa konsanaan.- Syntynyt -60-luvulla
Silloin kun kävin koulua kunnioitettiin opettajia. Vastasimme tunneilla seisten ja opettaja oli se, jota tottelimme. Mihin tämä maailma on menossa; koululaiset kaduilla viljelevät v-sanaa, potkivat autoja, pelottelevat ohikulkijoita. Olen kuullut, että luokissa ei ole opiskelurauhaa niilläkään, jotka haluaisivat oppia. Minulle on jäänyt kouluajoista myönteinen kuva, vaikka kasvatus ei vapaata ollutkaan. Kunnioitan vanhempia ihmisiä ja toisten yksityisyyttä ja omaisuutta. Veronmaksajien rahoillako pitäisi palkata vartijoita vahtimaan kurittomia lapsia?
- Koulukiusattu
Uutisen luettuani minua rupesi vähän mietityttämään, sillä nyt kun opettajia kohtaan on "kiusausta" mietitään turvamiehiä sun muuta.. Koulukiusausta on ollut aina. oppilas vs. oppilas.. Missä olivat turvamies-uutiset silloin? Itseäni on kohdeltu mitä julmimmilla tavoilla, ja silloin totisesti olisi turvamiehet olleet poikaa..
Tämä on sitten vain minun näkemykseni asiasta ;) - tai karkoitus
Maahanmuuttajat aihettavat suurimmat ongelmat. Kohta ei enää turvamiehetkään auta, kun aletaan jo sulkemaan kouluja samaan tapaan kuin Ruotsissa.
Miksei tosiasioita voida hyväksyä ja myöntää tosiasia, etteivät muslimit tule koskaan sopeutumaan länsimaiseen elämänmenoon.- pitäisi...
...vannoa jossain siellä Somaliassaan, että jos aikovat tulla näihin ns. sivistysmaihin niin pitävät turpansa tukossa eivätkä ala vaatimaan omia oikeuksiaan esim. täällä Suomessakin eräässä kaupungissa (ja varmaan muutamassa muussakin) oli joskus jotain ihme valittamista siitä että joka kaupunkiin pitäs saada joku mekkaanpyllistelypaikka. Eihän sielläkään sallittaisi kristinuskoa tai mitään muuta länsimaista uskontoa. Jos ei osaa elää suomalaisena niin kotiin vaan ja "Palautetaan lähettäjälle"- leima perseeseen!
Niin, ja tuosta turvamies-jutusta olen sitä mieltä että isoihin kouluihin ja ongelmakouluihin pitäisi olla JOKU joka pitää kuria, mutta pieniin se olisi vain rahan tuhlausta. - -kerrankin joku on.
pitäisi... kirjoitti:
...vannoa jossain siellä Somaliassaan, että jos aikovat tulla näihin ns. sivistysmaihin niin pitävät turpansa tukossa eivätkä ala vaatimaan omia oikeuksiaan esim. täällä Suomessakin eräässä kaupungissa (ja varmaan muutamassa muussakin) oli joskus jotain ihme valittamista siitä että joka kaupunkiin pitäs saada joku mekkaanpyllistelypaikka. Eihän sielläkään sallittaisi kristinuskoa tai mitään muuta länsimaista uskontoa. Jos ei osaa elää suomalaisena niin kotiin vaan ja "Palautetaan lähettäjälle"- leima perseeseen!
Niin, ja tuosta turvamies-jutusta olen sitä mieltä että isoihin kouluihin ja ongelmakouluihin pitäisi olla JOKU joka pitää kuria, mutta pieniin se olisi vain rahan tuhlausta.Puhut asiaa - tama on meidan maa ja taalla pelataan meidan saannoilla, jos se ei kelpaa niin tervemenoa. Passiin viela leima etta takaisin ei kaivata.
Naille viela jaellaan suomen kansalaisuuksia, ja se on jo johtanut ja tulee johtamaan paheneviin ongelmiin. Puhun naista, jotka tulevat tanne vain lorvimaan ja meita sitten lisaksi haukkumaan - en kaikista maahanmuuttajista.
Olen hyvin kriittinen "kuluttaja" pajolais ym asioissa vaikka itsellani on ulkomaalainen puoliso, tiedan siis tarkkaan eron maahanmuuttajan ja pakolaisen valilla. Osa pakolaisistakin on OK, mutta Eurooppaan pitaa ottaa vain suunilleen saman elamanarvot omaavia pakolaisia, muut voivat jaada sinne "lahiseuduille".
Ylipaataan Eurooppaan saakka tulevat pakolaiset ovat kaikki elintasopakolaisia - EUn tuleekin joko irrottautua pakolais/ihmisoikeussopimuksista ja luoda omat standardinsa siten, etta ensimmainen turvallinen maa johon pakolainen on mennyt/voi menna, palautetaan sinne eika paasteta eurooppaan.
- Kuri, kunnioitus ja rakkaus
No huh,huh...
Eiköhän vanhemmat vois ottaa itteensä niskasta kiinni, ja opettaa rakkaille lapsukaisilleen kuria ja kunnioitusta!Tähän sitä on menty, ja näin se tulee menevän...Kiittää saavat vapaakasvatus ja uravanhemmat. Enää ei ole ollut aikaa olla lasten kanssa ja kasvattaa heitä, mistä voisvatkaan mitää oppia, ja näin on lapsilla paha olla ja näin se purkautuu. Ei tiedetä mikä on oikein, mikä väärin.Ja mikään komentelu ei tehoa kun ei sillä ole seuraamuksia jos ei tottelekkaan. - white rabbit
Tarvitaan. Itseasiassa laittakaa sinne sotilaita ak47 kanssa jos joku alkaa rettelöimään niin varmana menee hiljaseks. Ehdottomasti seuraavasta valtion budjetista vähän vero-varoja metallinpaljastimien ja terroristisuojien hankintaan kouluihin. Opettajille luotiliivit ja tainnutus aseet. Battle royal meininki kouluihin!!!! Joku nähny sen leffan...hahaha japsit osaa. Ehdotan myös ns.guantanamon vankileiri häkkejä ala asteen oppilaille ja koulussa ei sais puhua siis ollenkaan.
Have you seen the saucers. (jefferson airplane) - koululainen
Itse käyn erästä todella monikultuurista koulua ja joskus meno on kyllä aika hurjaa verrattuna edelliseen pikkukouluun, jossa olin. Usein kuuluu käytävällä uhkailua, riitelyä ja ihan hirveätä toisten haukkumista ja kiroilua. Lähes kerran viikossa on joku vähän vakavampikin tappelu. Siihen ei yks välituntivalvoja hirveästi auta, kun kaks teini-ikäistä on toisissaan kynsin ja hampain kiinni. Siihen sitten usein tulevat jotkut tyyppien kaverit vähän tupuuttelemaan tilannetta. En tietenkään tarkoita että tähän olisi aina ulkomaalaiset syynä, mutta usein siellä vaan sattuu olemaan joku kurdi/muslimi napit vastakkain suomalaisen kanssa.
Kyllä varmasti suurimpiin kouluihin jotkut henkilöt, jotka tarkkailisivat järjestystä olisi ihan paikallaan. Juttua voitaisiin miettiä myös ihan koulu kohtaisesti. Vähentäisi varmasti huomattavasti sellaista riitelyä, tappelua ja koulukiusaamistakin. Joskus tuntuu, että maikat ei enään jaksa edes puuttua roskaamiseen, pullojen potkimiseen, pulpettijen ja luokkien sotkemiseen, koulun alueella röökaamiseen yms, kun ei kukaan siitä huomauttamisesta tai tunnin jälkästä ota opikseen. Koulu pitäisi olla turvallinen lapselle, jonka äiti ja isä sinne päästävät, jos nyt niiltä kysytäänkään.
Lapselle yhteiskunnassa on luotava turva, turva johon lapsikin luottaa, ei siis puhuta aikuisten näkökulmasta.
Lapset monet ovat erilaisia ja onneksi niin, mutta tilanne näiden erillaisten lasten vällillä kärjystyy ehkä mittoihin, jotka ovat uhka eräille.
Ja siksi, on myös oltava taattu turvallisuus kouluissa, joka turvaa lapsen opiskelun.
Jos näin ei kumminkaan käy, on lapselle tai tietyille lapsille, luotava paikka, jossa he voivat opiskella pelkäämättä kiusatuksi tulemista .
En tiedä kykeneekö yhteiskunta antamaan tämän ja kykeneekö yhteiskunta, heikompia puollustamaan.
Mutta minä olen sitä mieltä, että lapset on tulevaisuus ja mitä niille tehdään, sen kukin itsestään löytää.- kummissaan
Onko kysessä joku E-Suomen oma ongelma? Itse asun ja käyn koulua Oulussa, ei siis ihan mikään tuppukylä vaikkei Helsingin kokolouokkaa olekkaan. Olen käynyt kahta kaupungin pahamaineisinta peruskoulua, toista edelleen. Täällä en ainakaan ole huomannut opettajiin kohdistuvan kuin ajoittaista pään aukomista. Kiusaaminen on lähinnä henkistä ja se oli entisessä koulussani niin suuri ongelma että vaihdoin koulua sen takia. Mutta hnekisene kiusaamiseen on paha puuttua turvamiehenkään...
Miten suurista ongelmista puhutaan esimerkiksi juuri Hlesingin kohdalla? Kuulostaa aika uskomattomalta että oppilaat uhkaavat opettajia väkivallalla.- sivusta seurannut
Lähinnä päällekäymiset, puremiset ja riehumiset tapahtuu alakouluissa, yläkoulun oppilaat harvemmin käyvät opettajien päälle, haistattelua kyllä tapahtuu ja kotoa tulee useissa tapauksissa täysi tuki oppilaiden päänaukomiselle opettajia kohtaan, ikävä kyllä. Niin kauan kun vanhemmat sallivat lastensa huonon käytöksen eikä rangaistuksia kotona seuraa, se jatkuu, sama se kuinka paljon vartijoita tai muutakaan tukea tai systeemejä tai rangaistuskäytäntöjä olisi koulussa. Koulu yksin ei pysty kasvattamaan, siellä ollaan prosentuaalisesti loppujen lopuksi aika pieni aika elämästä, vuositasolla suurin osa menee vanhempien ja vapaa-ajan vaikutuspiirissä (illat, yöt, viikonloput, lomat).
Nuoret ja lapset voivat huonommin kuin koskaan, jos esim. lapsi odottaa sairaala- tai erityisluokkapaikkaa, tämä odotus tapahtuu tavallisissa koululuokissa, vaikka diagnoosit ja päätökset olisi tehty aikaa sitten ja ne olisivat kuinka rankat. Hoitavat tahot tukossa, jonot pitkät eikä siis voida ottaa lapsia ajoissa hoitoon, mutta jossainhan lasten on oltava ja koulu ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan esim. psyykkisesti oireilevaa tai aggressiivista lasta.
Erityisluokilla pääkaupunkiseudulla on ymmärrettävästi epäpäteviä opettajia, miksi tehdä sitä työtä kun saman palkan saa menemällä rauhallisempaan maakuntakuntakouluun. Ja ylipäätään moniko aikuinen haluaisi mennä työpaikkaan jossa saa päivittäin kuulla olevansa "vitun huora tai homo" tai jossa käydään päälle...ja jossa ei saa vastata voimakeinoin takaisin ja keinot ovat olemattomat, jälki-istuntoa joka ei hyödytä mitään...Ja jossa pääasiallinen työnkuva ja velvoite on opettaa asioita, ei painia tai olla terapeuttina!!
Pallo kodeille nyt, tukea meiltä vanhemmilta kouluihin ja opettajille, yhteistyö ja yhteiset linjat. Ja päättäjät lisäämään psykiatrisen sairaanhoidon ja sosiaalitoimen resursseja lapsille ja nuorille ja äkkiä, että saataisiin lapsille paras tuki!
Kodeille päävastuu kasvatuksesta, kouluille opetusvastuu, hoitotahoille hoitovastuu ja yhteiskunnalle vastuu sosiaalipuolen tuesta!!!!
- mursu2
Tarvitaan kasvatusta pienestä pitäen.Kotona ja koulussa pitää lapsilla olla kuri,opitaan pienestä pitäen kunnioittamaan vanhempia.Lupa kurittaa oppilaita opettajille takaisin!!!!!!!!!!!!!!!!Vapaa kasvatus tuo suuri sairaus ei toimi, eikä tule toimimaan.
- tpk_68
..miettiä ennemminkin sitä missä ylipäätään täässä yhteiskunnassa mennään, jos kouluissa on tarvetta 'turvamiehille'. Esitetty ratkaisu on tyypillinen, ongemlmaan puututaan, ei syihin.
- minä vaan
puhut kuomaseni.
- Samantien
"Karhukopla" vartioimaa joka kouluja?! Kyllä ihan joku iso ja riski miesopettaja ja vahtimestari pitäisi riittää hyvin, jotka tulisi paikalle aina tarvittaessa! Entä mainitaanko noissa jutuissa ollenkaan opettajien pätevyyksistä? Tuskin hyvän opettajan kimppuun käydään muu kuin päästä vikainen kakara.
- tiesitkö
... ja kun niitä päästään vikaisia kakaroita ON nykykoulut pullollaan!
- tiedetään
Ainahan ihmisellä on jonkinasteinen vika päässä kun käy toisen päälle henkisesti tai fyysisesti.
Ei välttämättä ole opettajan henkilöstä kiinni tämä päällekäyminen.Olen katsellut melko läheltä tuota touhua ja vapaa kasvatus yhdistettynä vanhempien juopotteluun,lastensa välittämättömyteen ja välinpitämättömyyteen koko yhteiskuntaa kohtaan
vaikuttaa noiden nuorten henkiseen tilaan.On ennen
kuulumatonta esim.tuo alle 30-v ikäisten suuri eläköitymisprosentti.
Kotikasvatus kunniaan ja keskari Alkoon takaisin,
opettajille paremmat eväät kurin pitämiseen (lakimuutokset).Siitä se lähtee....
- Vaan
Jos oppilaat erotettaisiin koulusta esimerkiksi kolmen varoituksen jälkeen, niin eipä nuita häiriköitä pahemmin ois. Vanhemmat sais kustantaa opetuksen, kun ovat kasvattaneet yhteiskuntakelvottoman penikan. Väärät ihmiset nuista kakaroista kärsii...
- minä vaan
Väkivalta tapauksista rikosilmoitus, niin H.... yksin kertaista.
Itse olin koulussa aika villikko ja monet ehkä pelkäsikin minua. Nyrkkiäni en silti koskaan kohottanut opettajiin, koska ei ikinä ollut tarvetta.
Toisaalta tiedän taas paljon tapauksia missä opettajat ovat olleet väkivaltaisia oppilaita kohtaan. kirjoitan muutaman esimerkin lyhyesti.
- Teipattu pulpettiin kiinni
- Ostettu kurkusta ilmaan
- Riepoteltu ja vedetty koulun käytäviä pitkin hiuksista.
Ja tässä vain muutama. Näissä tapauksissa taas on vaikeampi nostaa syytettä koska lapsen sana ei paljon paina. Kumpihan sitä suojelua tarvitsee? noh enempää en kantaa ota. Eläköön opettajien yhteinen rintama eläköön, hihi sori jos vähä irvailen.
Noh joka tapauksessa siis ihan rikos ilmotus riittä. Kummaltakin puolelta TOIVOTAAN. - Pitkään aikaan
Onko lamppu pimennyt OAJ:ssa? Mikä ihme siinä on, että jotkut kaipaavat Neuvostoliittoa takaisin. Oli se kyllä hieno systeemi kun kaikki oli kurissa ja ojennuksessa. Ei ollut kuriongelmia kouluissa.
Kun viranomaisten valtuuksia lisätään ja kontrollia kiristetään, kannattaa muistaa, että valtiovalta on kautta aikojen ollut ylivoimainen kansalaisten vainooja ja teurastaja. Rikollisuus ja muu poikkeava käytös ei ole siihen verrattuna ollut koskaan suuri ongelma.
Mikko - kannatan
Olen samaa mieltä turvamiehet kouluihin.Kouluissa on monasti meno kuin Villissä Lännessä,opettajalla ei ole enää auktoriteettia,mistä lapset oppisivat käyttäytymään kun kotona saa temmeltää ihan miten vaan.On väärin että opettajalta on viety kurinpidolliset oikeudet.Minusta edes koulussa pitäisi olla säännöt ja kuri,kunnolla selkään jos ei tottele.Turvamiehet kouluun opettajien turvaksi ja heille oikeudet poistaa häirikkö luokasta ja koulun alueelta.Häirikköoppilaalle erottaminen koulusta olisi ihan hyvä juttu,tai tuntuva rahallinen korvaus aiheutetusta häiriöstä.
- kaikki häirikköpaskat
kuriin t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Pelon vallassa
Kannatan ehdottomasti turvamiehiä kouluun. Opettajat ovat stressaannuttuaan muuttuneet aivan arvaamattomiksi. Saattavat räjähtää jopa muutaman tunnin kestävän ärsytyksen päätteeksi mitä hurjimpaan väkivaltaan. Osa opettajista harrastaa ampuma-aseita, itsepuolustuslajeja tai muuta kauheaa, ne voi tehdä ihan mitä vaan. Ekana pitäs ottaa pois aseet opettajilta, jos keneltä ei vielä ole otettu. Opettaja ei sais olla oppilaiden kanssa samassa tilassa, jos turvamies ei ole vahtimassa ja puuttumassa tilanteeseen, jos asiat alkavat kärjistyä. Olisko hyvä tapa esim sellainen rauhoitusase, joilla tainnutetaan norsuja ja tiikereitä. Ilman kättä pitempää ei kyllä kukaan uskalla mennä kuumana käyvän opettajan lähelle. Alaluokkien opetus voisi olla ihan vaan netin välityksellä. Pienelle lapselle hurjistunut opettaja voi aiheuttaa elinikäiset traumat. Ei pysy sitten yläasteella mitkään epäsäännölliset verbit päässä kun välkkyy sen huutajan naama mielessä. Eikä mitään kovin vahvoja pitäis päästä alun perin opettajiksi, niissä on muuten turvamiehilläkin pitelemistä. Pitää olla monta miestä taluttamassa koulun portille jotain urheiluopettajaa.
- kyselijä
Olipas kommentti.
Mistäs syistä ne opettajat polttavat päreensä ja heittäytyvät vaarallisiksi.Ei varmaankaan johdu
pienistä kullanmuruista?
Kerroit muutaman tunnin kestävästä ärsyttämisestä.
Minkä takia ärsytätte opettajia.Ei huonoa oloaan saa purkaa syyttömiin!Huonon olon syyt kannattaa selvittää ja sitten alkaa välttämään em.syitä.
- nuorisotyöntekijä
ei todellakaan turvamiehiä kouluihin! vain lisää väkivaltaa ja muita lieveilmiöitä. amerikan kouluissa on vartijat, miltäs siellä meno vaikuttaa?
- Eemeli Jussila
Heippa!
Ainut syy miksi henkilö luopuu opiskelusta tai hämmentyy on se että hän ohittaa lukiessaan sanoja mitä ei ymmärrä!
Seuraus: Henkilö väsähtää on poissaoleva,hermostuu ja haluaa jättää aiheen!
Henkilö joutuu opiskelemaan paljon teoriaa ja häneltä puuttuu "massaa" eli konkretiaa tyliin opiskelee Traktoreista mutta ei saa käytännössä tutustua traktoriin!
Hän raivostuu, väsyy, päätä särkee silmiä kirvelee on päästään pyörällä onko tuttua!
Tervetuloa kouluun ja kurjaa kun ei ole minkäänlaista opiskelutekniikkaa!
Henkilö joka ei ymmärrä opiskelemaansa haluaa erottautua opiskelusta ja alkaa tehdä pahojaan ympäristössä! Haluaa todella jättää koko opiskelun jos voisi!
Kaikki mistä kerroin on opiskelun esteistä tulevia reaktioita!
Pahin opiskelun estäjä on vääärinymmärretty sana!
Ohita se ja useita sanoja joita et ymmärrä niin opiskelusi tuhoutuu!
Minulle kävi niin jo kansakoulun kolmanella!
Luin pienen kirjan Oppimisen oppikirja ja siitä korjasin opiskeluni Terveisin eemeli- skeido
Tuo on juuri noin!
Tuo kirjanen tarvii vain lukea ja ymmärtää!
Ei ole vaikeata. Skeido - ytimeen!
Ei tuohon oikein mitään lisättävää ole. Tuollaisesta "käytännön" opiskelusta hyötyvät myös tytöt, vaikka onkin yleinen luulo että tytöt pitävät teorian opiskelemisesta enemmän.
Tuohon väärinymmärrettyjen tai outojen sanojen korjaamiseen auttaisi myös nykyisten luokkakokojen (oppilaita 30 ) tuntuva pienentäminen. Maksimissaan 15 oppilasta per luokka/per opettaja on ehdoton vaatimus sille että oppilaat oppivat jotain. Opettajia pitäisi palkata paljon enemmän opettamaan, koska itsekin huomasin sen muutaman kerran että pieni luokkakoko lisää oppimismahdollisuuksia ja oppimiskykyä (eli juuri niitä sanojen selityksiä...) paljon paremmiksi.
Opin esimerkiksi tekemään kemian kaavoja kun kemiaa opettava sijainen (oli pätevä opettaja) opetti pelkästään meille viidelle oppilaalle meidän haluamiaan juttuja kemiasta. Seuraavan kerran kemian tunnilla oli jälleen 30 oppilasta ja niiden tuntien opit menivät taas täysin ohi korvien. Tulos oli se että kemian numero oli pelkkä vitonen.
Eli kysymys ei todellakaan voi olla tyhmästä päästä jos ei joku opi, vaan siitä ettei aikaa asioiden korjaamiseen ole lainkaan isoissa luokissa! Niin tyhmää ihmistä ei suomessa löydy joka ei peruskoulun perusjuttuja oppisi kun ne vain opetetaan kunnolla. Eri asia on sitten sellaiset joilla on oikeasti jotain henkisiä sairauksia.
Huomasin myös sen että pienessä joukossa, ei häiriköitä yksinkertaisesti ollut lainkaan, koska kaikki olivat mukana. Suuressa joukossa, ne jotka olivat olleet pienessä joukossa hyvin käyttäytyviä, alkoivat häiriköidä ja tehdä omiaan.
Me emme tarvitse kouluihin vartijoita, vaan opettajia ja luokkia! Ellei luokkia löydy tarpeeksi, niin sitten yhteen luokkaan vähintään pari opettajaa jotka ovat oppilaiden käytettävissä koko ajan. Opettajien palkka ei voi olla ongelmana jos sillä rahalla saa tuotettua oppivaista kansaa ja mahdollisia eri alojen guruja!
- kuudesluokkalainen
Olisko kivaa ku kouluu tulis joku vartia ei vois kiroilla eikä tehä mitää.Vitsi laittakaa häiriöityneet eri kouluihin.Meijän koulu on ky ja niin pöin ahterii et ei tänne enää tarvita vartioita.On täälki väki valtaa mut so what elämä jatkuu. ku kerran saa tuprii nii oppiipahan vähän varomaan mitä tekee.
- jl-16v
saatan jos tulee niin vittu mää lopetan koulun niin saatana
- Jaa-a a
Ehkä tuo olisi kieltämättä paras vaihtoehto, noin niinkuin kaikkien kannalta. Luokkakaverisikin varmaan ilahtuisivat päätöksestäsi!
- murenee
Näin se myytti Suomesta hyvinvointivaltiona murenee hitaasti mutta varmasti :) Pahoinvoivia kansalaisia hyvinvointivaltiossa?
- kouluun/kuri/auktoriteettie...
Ei tarvita. Miesopettajia lisää ja auktoriteettia takaisin. Erotettakoon häiriöoppilas ensin 2 viikoksi ja jos tuottaa lisää häiriötä niin lopullisesti siitä koulusta, etsiköön huoltajansa toisen koulun.
Naurettavaa paljastaa pelkonsa murkuille ja maahanmuuttajille, kuria kehiin ilman väkivaltaa ja todellakin rikosilmoitukset poliisille niin tarvittaessa. Kyllä täällä saa alkaa pelätä jo lastentarhassa jos niikseen tulee - nyt ovat opettajat väärillä jäljillä!- miettikää sitä
siitä kaikki on alkanut, eihän lapsia saa enää ojennukseen millään, kun heille on annettu yliote, ja vanhemmat jäävät toiseksi, ja lapset sanelee säännöt.
IHAN TEKEE PAHAA! - Vanhan ajan kasvatuksen saanut
miettikää sitä kirjoitti:
siitä kaikki on alkanut, eihän lapsia saa enää ojennukseen millään, kun heille on annettu yliote, ja vanhemmat jäävät toiseksi, ja lapset sanelee säännöt.
IHAN TEKEE PAHAA!No niimpä tuo asia on. Ei siitä tullut kuin murheen kryynejä kun annettiin ns vapaakasvatus. Taidettiin vaan saada aikaiseksi se, että nyt vaan pitää päätä silitellä kun jotain tehdään. Tolkku se pitäis olla päättäjilläkin kun tämmöisiä säädöksiä tehdään.Aikoinaan koulua käydessäni meidän koulussa oli tapa et ei muuta kuin kehään ne jotka sorsivat toisiaan tai vahingoittivat jollain tavoin toisiaan Se todellakin tehosi aikas monessa jutussa ja kouluakin oli ihan mukava käydä. Mutta ei voi muuta jos tähän mennään niin ainakin itse kannatan TURVAMIEHIÄ ellei ole muita keinoja asiaa ratkaista.
- mimmaaa
noh joo vika on siinä et luokka koot on liian isoja ja siinä et lapsia ei saa enää kieltää tai mitenkään rangaista
- takaisin
auttaisivat. Pöppelit siirrettäköön peruskursseille opiskelemaan käyttäytymistä erityisopettajien ja kotiapulaisten tuella. Välituntien tappeluongelmista pihalla päästään, kun ei pidetä välitunteja.
Se porukka, joka haluaa opiskella, voisi sitä samanhenkisessä ryhmässä tehdä. Nykyään ei onnistu, vaan kaikki tasapäistetään sen tyhmimmän mukaan, sillä oppilaita ei saa ryhmitellä aineessa kykyjensä mukaisesti. Hyvät oppilaat eivät viitsi tehdä töitä, kun lukemattakin pärjää -peruskoulussa. Saavat siis huonon pohjan jatko-opintoihin.
No niin no.. tasokurssit ei kelpaa OPH:lle ja sossupoliitikoille, joten ei onnistu.- VKG
Tasokurssit olisi erittäin hyvä juttu. Mutta ei niitä voi ala-asteelle laittaa. Mutta ehdottomasti yläasteelle.
Vartioita en kannata mutta joka kouluun tarkkailuluokat ja kynnys tarkkailuluokalle laittoon matalammaksi. Ja ne jotka häiriköivät tarkkiksella nopeasti siirtoon erityiskouluun.
- sinne vain
Seuraavaksi metallin paljastimet, suoja muurit ja aseistetut vartijat. Pippurisumutteet ja pamput käyttöön ja jos ei sittenkään usko, niin ammutaan muurille. Kuulostaa ihan amerikan meiningiltä.
Eikö olisi helpompi vain antaa opettajille vähän enemmän työkaluja kurin pitoon. Eihän ne tosiaan saa enää edes luokasta poistaa, vaikka seinillä hyppis. Ei meidän aikana ollut mitään ongelmia, kun opettaja sai kerran huitaistua karttakepin kappaleiksi opettajan pöytään, mutta oli pojat ja tytöt sen jälkeen hiljasta luokassa, eikä opettajalle haistateltu. Tai meidän aikana (ihan -90-lukua sentään kuitenkin ku yläasteen kävin) ei kyllä kovin muutenkaan haistateltu vanhemmille (eikä nuoremmillekaan "auktoriteeteille") missään.
Tietystihän pääsyy näihin ongelmiin on siellä KOTONA, se on paikka jossa lapsi KASVATETAAN!! Koulu vain yrittää kaataa sinne kupoliin vielä sen tiedon, mitä ei ehkä aina kotoa saada. Tosin eihän kotonakaan enää osata lapsia kasvattaa, kun kaikki kieltäminen ja kurittaminen rajoittaa lasta ja sen luovuutta! Sen vain sanon, että lapsella täytyy olla rajat, jotta se voi tuntea olevansa turvassa ja välitetty ja huomioitu. Jos sellaista turvaa ja huomiota ei ole kotona, se haetaan sitten keinolla millä hyvänsä muualta. Siitähän on nämä ihastuttavat jengitkin saaneet alkunsa amerikoissa, kun vapaan kasvatuksen ja rakkauden lapset alkaa hakemaan rajojaan ulkomaailmassa.
Jos tähän menoon ei tule muutosta, niin voitte kääntää päänne länteen ja katsoa mitä tuleman pitää... (No ehkä hieman kärjistettynä, mutta silti)- kyllä mitään
kärjistänyt, vaan kerroit totuuden.
Olen itse käynyt kouluni 90 luvun alkupuolella ja silloin ei tosiaankaan opettajien nenille hypitty. Joka tunnin alussa piti jokaisen oppilaan nousta seisomaan, yläasteellakin. Joskus oli joku haistattanut opettajalle ja se oli suuri uutinen, eli kuri pysyi silti. Kun 90 luvun puolessavälissä pikkuveljeni meni yläasteelle, ei heidän tarvinnut enää edes nousta seisomaan kun opettaja tuli luokkaan, jo silloin sanoin hänelle ettei mene kuin muutama vuosi niin kuri on aivan pohjalukemissa ja häiriköt valtaavat koulut - ja juuri niin on käynyt.
Oman isoveljeni oli 80-luvulla eräs opettaja nostanut seinälle ja kantanut sen jälkeen jälki-istuntoon. Valittiko siitä mihinkään ylemmälle tasolle? Ei valittanut koska jälki-istunto oli annettu ja olihan hän sen rikkomuksenkin tehnyt. Sitäpaitsi, vain raukkamaiset pellet valittavat sellaisesta johonkin oikeuteen. Se on aivan eri asia jos opettaja käy väkivaltaiseksi ja oikeasti loukkaa jotain oppilasta fyysisesti, mutta tuo opettaja ei muuta tehnyt kuin nosti veljen seinälle ja kantoi väkisin luokkaan.
Samanlaiset oikeudet pitää antaa näille nykyajankin opettajille ja ehdottomasti pitää miesopettajia palkata lisää. Eihän näistä hentoisista naisista ole mihinkään kurinpitoon, kun jo luokan tytötkin pitävät heitä pilkkanaan.
Kuri se pitää luokassa olla ja sitä pitää käyttää rankasti jos häirikkökin käyttäytyy pahasti. Minä nostin erään luokkatoverin rinnuksista ylös kun naisopettaja ei saanut erästä luokkalaista pelkillä sanoilla nousemaan seisomaan. Sen verran vitutti katsoa häirikköä että paloi käämit heidän väittelyynsä. Tuon jälkeen ei häirikkö enää häiriköinyt ketään kun olin paikalla, eikä opettajakaan minulle siitä mitään sanonut kun tilanne rauhoittui sillä.
- Jone79
Siis tämä kyseinen tilannehan johtuu vain ja ainoastaan tästä nykyaikaiseta koululaitoksesta! Nykyään kun opettajalla ei ole minkäänlaisia kurinpidollisia mahdollisuuksia niin tottakai oppilaat rupeaa käyttämään tilannetta hyödykseen. Ei ennen opettajat tarvinneet vartijoita avukseen, pelkkä katu-uskottavuus puri ja jos ei niin fyysinen rangaistus auttoi... Karttakeppiä sormille, oppilas korvasta pihalle jne. Nykyjärjestelmässä on liiaksi karsittu opettajan kurinpidollisia oikeuksia, joka jollainlailla vastaa tilannetta poliisirintamalla. Mitään ei nykyään pystytä tekemään kun ei ole toimivaltuuksia..
Turha hyssyttely pois ja kuri käyttöön...- eräs...
Juu keinot opettajille takasi. Vielä ku sais nää kommentit jonku päättäjän nenän eteen.
- mamma lupiini
ryhmä koot pienennettävä, oppiminenkin mukavempaa.Häirikkö oppilaille vois harkita vartijoita mutta heidät pitäs eristää normaali oppilaista.Koska usein väkivalta normaaleja ja satunnaisia, uhreja häiriköillä, opettajatkin kohteena.
- Koulumenestys
Joidenkin oppilaiden vanhemmat ovat erittäin katkeria opettajille kun heidän lapsensa eivät menesty odotetulla tavalla ja on k´jouduttu kurinpitomenettelyy. Jpa niin että opettajien kotirauhaa häiritään.
- dark eye
Mitä tämä nyt on? kouluhin turvamiehet? älkää naurattako! kouluissa muuttuu meno yksin kertaisesti siksi että täällä alkaa olla kaduilla sellaista porukkaa syntyperäisiä suomalasi nuoria vastassa että siellä saa todella tapella välillä hengestään. jos tämän takia käytös siirtyy myös kouluihin niin osoittakaa syyttävä sormenne hallitukseen! he päättä vät ottaa tänne kaiken maailma porukka, vaikka he olisivatkin vain läpi kulkumatkalla he ehtivät tehdä tuhoja jos sitä haluavat. en tarkoita tekstissäni että kaikki olisivat tuollaisia edellä mainittuja. toki heidän seastaa löytyy kunnollisiakin henkilöitä. Mutta se ei poista sitä tosi asiaa että hallitus on syypää tähän ongelmaan jos sitä edes on. hallitus ottaa maahan muuttajia ympäri maailmaa tänne sekä samaan aikaan vähentää poliiseja. mihin tämä johtaa lopulta? suomesta tulee samanlainen kuin u.s.a:sta. kaduilla saa pelätä henkensä puolesta ja olla aseistautunut hampaisiin asti. mutt nyt tähän turvamies asiaan. mitä hyötyä turvamiehistä olisi? voisin löydä vaikka vetoa että joku opettaja käyttäisi heitä kuitenkin hyödykseen tehden jonkun oppilaan elämästä yhtä helvettiä koulussa. joten onko opettajien herättävä tähän maailmaan ja ryhdistäydyttävä ja otettava tilanne takaisin hallintaan vai onko tosiaan pakko ottaa käyttöön turvamiehet? yksin vinkki: jos turvämiehet tulevat käyttöön nyt, nuoriso tajuaa että heillä on etulyöti asema. aikuiset ihmiset pelkäävät heitä. ja kun nuoris tajuaa tämän niin mitä sillon voi tapahtua? sitä miettiköön itse kukin mielessään...
- erityisnuorten opettaja
Ei todellakaan turvamiehiä.
Pienempiä luokkia ehdottomasti, vaikka se ei kaikkia ongelmia poistakaan. Myös oppilaiden kunnioittamista ihmisinä. Siis tuomitaan vain teot ei ihmistä! Terapiaa, tekemistä, aikaa, oikeasti aikuisia ja välittämistä.- ei riitä
Toi olis toiminut vielä joskus 90-luvun puolivälissä, kun nykyiset ongelmat olivat vasta idulla. Nyt korjataan harjoitetun yhteiskuntapolitiikan satoa. Tämä kansa voi _pahoin_.
- eräs...
Mutta mistäs ne kaikki kiusaajatki saavat kasvatuksensa. Kotoa. Eli voisi vanhemmatkin tehdä asian eteen. Vaikkapa ottaa sanan *Ei* ja *aresti* käyttöön. Kuten meidän kotona ja tulos on että teini vuodet oli rauhallisia.
- Kasvatusta
Lapset kuriin jo pienestä lähtien ja käytöstavat kunniaan, niin ei tarvitse korjailla jälkiä teini-iässä.
- hutkis
Ken kuritta kasvaa. Se kunniatta kuolee!
Aletaanko nyt korjaamaan satoa siitä vapaakasvatuksesta? Kun pikku pilttien kassejakaan ei saa enää poliisit tutkia? Jatketaan samaan malliin, niin eiköhän vuosien saatossa ole vartioilla työllisyys kohillaan.
- AREA51su
¤
Mitä nämä ”turvamiehet” näille alaikäisille sitten tekisivät?
Pistäisivätkö mukulan käsirautoihin siksi aikaa että lupaa olla vastedes kiltisti?
Suomessa turvamiesten lailliset toimivaltuudet
antavat lähinnä luvan häiriköiden tai asiattomien
tulon estämisen tai poistamisen kohteesta.
H. Laaksolan ehdotuksessa mallia ehkä haetaan taas ulkomailta,
mutta sopiiko niiden ratkaisut tänne?
Jenkeissä turvamiehet ovat estämässä aseiden tuomista kouluihin.
Venäjällä turvamiehet ovat estämässä terroristien tulon kouluihin.
Suomessako sitten otettaisiin turvamiehet opettajien ja oppilaiden suojelemiseksi?
Seuraavaksi opettajat varmaan aseistettaisiin kaasu- tai pippurisumuttimin
ensisuojausta varten (koska turvamiesten paikalle tulo hätätilanteessa
tunnetusti aina kestää oman aikansa)
ja ”kilteille oppilaille” pitäisi järjestää itsepuolustuskursseja.
Ehkä jopa uusi oppiaine budolajeista?
Oppilaiden suojeleminen koulukiusaamiselta
tuskin edes onnistuu turvaamalla ainoastaan koulualue.
Koulujen turvallisuus on tietysti vakavasti harkittava juttu,
mutta turvamiehet, järjestyksenvalvojat tai vartijat
siihen parhaimmillaankin vain osittainen ratkaisu.
Aivan varma on lapsia
jotka eivät ole sen enempää koulun
kuin vanhempiensa hallinnassa.
Tuskin kuitenkaan asian korjaamiselle mitään yksinkertaista,
nopeaa ”turvamies” ratkaisua on olemassa.
Nykyistä koulumaailmaa en tunne.
Ennen vanhaan kouluhäiriköillä oli omat tarkkailuluokat.
Vaikeissa tapauksissa koulukodit, nuorisovankilat tai psyykkiset hoitolaitokset
joissa tarvittavaa erikoisosaamista ja järjestyksenvalvontaa löytyi.
Nytkö on pakko pitää nämä häiriköt turvamiesten voimalla
suurissa normaaliluokissa muiden joukossa?
Miksi pitäisi suojata mahdolliset uhrit
kun yhtä hyvin voidaan eristää ongelma, eli ns. häirikkö?
Siis ohjaamalla hoitoon.
Ja näinhän todellisuudessa varmaan tehdäänkin.
Entä mihin on kadonnut kouluvahtimestarit? - aidan matalimmasta...
kohdasta yli.
On se kumma kun päättäjillä ei tuo järki pelaa.
Ensimmäinen ratkaisu on se että pienennetään luokkakokoja reilusti. 15 oppilasta per opettaja on ehdoton maksimi luokkakoko, sen jälkeen alkaa sekoilut ja häiriköt valtaamaan alaa kun eivät ehdi saamaan kunnon opetusta.
Turha se on kuntien valittaa mistään rahanpuutteesta, kyllä sitä rahaa löytyy kun pistetään prioriteetit uuteen järjestykseen ja perustellaan ne hyvin.
Toinen ratkaisu on se että annetaan opettajille mahdollisuus kurin pitämiseen! Opettajan täytyy ansaita oppilaiden kunnioitus, eikä siihen mikään turvamies riitä.
Sitäpaitsi eikö tuo turvamiestä ehdottava jästipää ymmärrä kasvatuksesta mitään? Ei turvamies kasvata yhtään ketään koulussa, sehän vain seisoo kuin puujumala jossain nurkassa tainnutin kädessä ja lihoo. Ei sillä tavalla mikään kuri pysy. Opettajilla on opetus ja kasvatustyö, ja heille tulee sen vuoksi antaa mahdollisuudet pitää sitä kuria koulussa!
Jos lapsi potkii ja hakkaa, hänet tulee ottaa kiinni ja pistää nurkkaan häpeämään niin että muutkin oppilaat näkevät mitä tapahtuu kurittomille oppilaille. Häpeä se on mikä täällä kasvattaa, se että lapsi ymmärtää että opettajan tyylillä tästä asiasta pääsee helpommin yli ja että rikkomuksesta tulee aina sama rangaistus.
Ei siihen mitään ylimääräistä väkivaltaa tarvita, mutta nykyään jo pelkkä kiinniottaminen tai kiinnipitäminen on kiellettyä ja opettaja saa välittömästi lähdöt työpaikaltaan jos oppilaan vanhemmat päättävät edes tutkia asiaa. Tämä typerä holhoamisyhteiskunta tekee meidän lapsista kurittomia ja typeryksiä, sen vuoksi opettajilla tulisi olla se etulyöntiasema näissä tutkittavissa tapauksissa. Nyt opettajat on laitettu anteeksipyytäjien rooliin ja alistettu ja sehän on päivänselvää, että jos auktoriteetit alistavat opettajan, saman tekevät myös lapset. - kodeissa
Käyttäytymismallit lähtee jo kotoa, kuten
toisten kunnioittaminen.Väkivalta on niin joka
päiväistä? TVstä sitä näkee jollei muuten opi!!
Kuria ja auktoriteettiä puuttuu jo uusavuttomilta
vanhemmilta , ajatellaan vaan omia huveja !?- Ohjaaja.
Kyllä käyttäytymismallit opitaan pääasiallisesti kotoa, siten kavereilta, tarhasta, koulusta. Ylivilkkaus ei ole mitenkään paha asia. Joskus vain tuntuu, että vilkkaan lapsen vanhemmat laittavat kaiken lapsen luonteen piikkiin, kun pelkäävät selkeiden rajojen asettamista. Rajojen, jotka vaativat kyseenalaistamatta asiallista käytöstä ja tiettyä kunnioitusta, ei tarvitse olla rangaistus. Rikos => rangaistus -ilmapiiri vain nostattaa kapinahenkeä ja raaistaa ajatusmaailmaa.
En usko, että turvamiehet kouluissa toisivat lopullista ratkaisua väkivaltaongelmaan. Sillähän myönnettäisiin, että väkivalta on asia, jota ei voida poistaa, siltä voidaan vain suojautua. Tällainen periaate lisäisi jännitettä, joka mahdollisesti johtaisi entistä väkivaltaisempaan yhteiskuntaan. Kovat keinot saavat kovia seurauksia. Kotikasvatuksessa pitäisikin olla sellainen mentaliteetti, että tietyt asiat eivät vain ole sallittuja. Lapselle ei pitäisi tulla edes mieleen kokeilla jotakin perheen yhteisten arvojen vastaista. Suurin osahan tietenkin viettää asiaan kuuluvasti "villin nuoruutensa", mutta tilan ei tarvitse olla pysyvä, jos kotoa on saatu oikeat eväät.
- Sivistystä uskontoa ja tasa...
Lapsille sivistystä Uskontoa ja Tasapainoa..ja Sielun rauhaan...Kohta olemme Puntit Jaloissa viranomaisten Kanssa olemme tieto/taidon
uus avuttomia hölmöläisiä Historia toistaa Itseä!!!!1920 Tarton Rauha ja sivistys määrä Rahoja nyt hauamme Virkavallan Alle..
Henkistä Vapautta ja Sivistystä!!!!!! Henkilökohtaista Vastuuta!!!!! Koko Mahan yksilön kunioitus takaisin!!!! LaitostunutSuomi Kohta kaikilla Oltavava Vartijat apua apua apua Laitostunut Suomi Nähkää Luovan Lapsen Silmin Lapsilta Neuvo...Suomi..Sokeat henkisesti Sokeat!!!!Miksi kaikella Vain rahastetaan toimikuntia Toimikuntia yksilön Vatuu Kuniotus ja arvonanto Apua Apua!!!! - rewre
perkele ei turvamiehiä!!!
- Jo aikuinen
Haluan muistuttaa että kouluväkivaltaa voi esiintyä myös toisinpäin. Myös opettaja voi olla voimakkaan väkivaltainen oppilasta kohtaan. Kun näin sattuu, ei oppilaan asema ole hyvä oikeusturvan osalta. Yleensä oppilaan sana ei paina jos vastassa on arvostettu opettaja. Oppilailla on kuitenkin monenlaisia keinoja toimia edellä mainitun kaltaisessa tilanteessa.
Itselläni oli kyseenalainen kunnia opiskella aikoinaan suomen väkivaltaisimmassa luokalla. Itse en ollut tapahtumissa mukana kuin niissä toimissa joilla painostimme väkivaltaisen oppettajan pois koulusta. Meinaan siis että asioita on nähty ja huomattu ettei tämäkään mainitsemani asia ole yksittäinen tapaus.
Mielestäni turvamiehien tuominen kouluihin on yli reagointia jonka seuraukset saattavat olla huomattavasti negatiivisemmat kuin oli alunperin tarkoitus. Hyvin luultavasti häiriöivät oppilaat/opettajat reagoivat ei toivotusti paikalla oleviin ammatti turva henkilöihin. 90 % oppilaista ei tarvi mitään erityisvalvontaa. - liikaa viinaa
Nuoret juovat nykyään liikaa. se aiheuttaa väkivaltaista käyttäytymistä.
Samaten kun vanhempien alkoholin käyttö ja väkivaltaisuus on lisääntynyt niin se heijjastuu nuoriin ja heidän käyttäytymiseen.
Suomessa alkoholin runsas käyttö on jo niin kulttuurisidonnaista, ettei todellistä syyllistä kansakunnan pahoinvointiin enää edes osata yhdistää eli siihen alkoholin liikakäyttöön.
Nykyään on hyväksyttyä tehdä kännissä liki mitä vain. sitten pannaan asiat humalatilan piikkiin.
Nykyään alkoholipsykoosit ovat arkipäivää.
Ei ihmiset enää erota edes juoppohulluuskohtauksia, sanovat vain, että tuo nyt on hieman erikoinen joskus.
Alkoholi itse jo kemiallisena aineena aiheuttaa aivoissa ja ihmisen hormonituotannossa muutoksia, jotka heijastuvat ympäristöön itsekkäänä ja väkivaltaisena käyttäytymisenä.
Nyt koetetaan hoitaa vain oireita, kun ei syytä osata tunnistaa tai ei haluta tunnustaa.
Olisi aika vapauttaa kannabis tuo rauhan ja rakkauden päihde, niin väkivalta ja kovien huumeiden kuten alkoholi kulutus vähenee kuten hollanissa.
No ei oikeesti, ei Tauno Tavis Tuulia Tuulipuku
ole siihen valmiita. Ehkä 50 vuoden päästä kansan syvien rivien älykkyyskin riittää käsittämään, että alkoholi on kova huume ja kannabis on vähähaittainen ja hyödyllinen päihde, kuten kahvi tai tee.
Nykyään vedetään vain viinaa, kun se nyt on laillista, ei siitä mitään haittaa ole, kun pääministerikin ja poliisi niin sanoo. Katsokaa nyt ihmiset ympärillenne, mitä näettte katukuvassa. Känniläisiä örveltämässä joka h...tin paikassa.
Ai niin vedetäänhän sitä sitten diapameja, tennareita ja muita rauhoittavia, kun elämä on niin rankkaa.
Sitten laahustetaan puolitajuttomana tunteettomana zombiena, suunnilleen töissä.
Ja siihen rauhottavien sekaan viikonloppuna viinaa, kun ne molemmat ovat laillisia.
Sitten sekoillaan tikittavänä aikapommina ihmisten parissa.
Alkoholi ja bentsot yhdessä tekevät ihmisestä yhtä väkivaltaisen kuin metamfetamiini.
Ja piripäät (amfetamininkäyttäjät) narkkiporukoissa on ainan ne jotka ensimmäisenä jonkun lahtaavat hengiltä.
Näin Suomi makaa!- sulle
Minkä takia pitää yksi päihde vaihtaa toiseen? Etkö osaa olla ilman viinaa, tupakkaa, ruohoa jne?
Silloin ei voi olla mitenkään asiat hyvin jos jotain paskaa pitää vetää että saa päänsä sekaisin. Kysyn vielä toisen kysymyksen, tarvitsetko kannabista, onko siitä sinulle jotain erityistä hyötyä?
Minulle eräs ruotsalainen tuttu kertoi kerran että yksi hyvä ilta kannabiksen kanssa ja sen jälkeen 30 huonoa. Tarkoitti sitä että tulee kuukauden masennus kun yhtenä iltana käyttää, vaan silti ei voinut olla erossa siitä. (mieti kuinka tehokas yhteiskunnan jäsen sellainen on sen yhden illan jälkeen?)
Tahtoo myös sanoa sitä, että pääosa suomalaisista alkoholinkuluttajista on kohtuukäyttäjiä, jotka juovat kavereiden kanssa, tulevat humalaan ovat krapulassa, ja jatkavat elämäänsä ketään häiritsemättä. Aivan varmasti on sama juttu kannabiksen kanssa, jotkut osaavat käyttää, mutta entä ne joille se ei sovi, eli ne jotka eivät osaa sitä käyttää?
Sama säätäminen tulee senkin huumeen kanssa kuten nyt paasaat alkoholista. Eli kannabiksesta ei tod ole "pelastajaksi" jos sillä yritetään korvata alkoholi. - perusteellako
sulle kirjoitti:
Minkä takia pitää yksi päihde vaihtaa toiseen? Etkö osaa olla ilman viinaa, tupakkaa, ruohoa jne?
Silloin ei voi olla mitenkään asiat hyvin jos jotain paskaa pitää vetää että saa päänsä sekaisin. Kysyn vielä toisen kysymyksen, tarvitsetko kannabista, onko siitä sinulle jotain erityistä hyötyä?
Minulle eräs ruotsalainen tuttu kertoi kerran että yksi hyvä ilta kannabiksen kanssa ja sen jälkeen 30 huonoa. Tarkoitti sitä että tulee kuukauden masennus kun yhtenä iltana käyttää, vaan silti ei voinut olla erossa siitä. (mieti kuinka tehokas yhteiskunnan jäsen sellainen on sen yhden illan jälkeen?)
Tahtoo myös sanoa sitä, että pääosa suomalaisista alkoholinkuluttajista on kohtuukäyttäjiä, jotka juovat kavereiden kanssa, tulevat humalaan ovat krapulassa, ja jatkavat elämäänsä ketään häiritsemättä. Aivan varmasti on sama juttu kannabiksen kanssa, jotkut osaavat käyttää, mutta entä ne joille se ei sovi, eli ne jotka eivät osaa sitä käyttää?
Sama säätäminen tulee senkin huumeen kanssa kuten nyt paasaat alkoholista. Eli kannabiksesta ei tod ole "pelastajaksi" jos sillä yritetään korvata alkoholi.tuomitset koko päihteen. Juuri tuota pelottelua on käytetty, kautta aikoin huumepelottelussa.
Yksi urbaanilegenda on kannabiksen polttajasta joka kuvitteli olevansa appelsiini ja kuori itsensä. sama kuin tuo Ruotsi juttu.
Toki se herkillä ihmisillä aiheuttaa psykoottisia oireita. siis tutkimusten mukaan sellaisilla joilla siihen on jo olemassa taipumus. Tai sellainen vaikea elämäntilanne, että kannabis laukaisee psykoosin. se psykoosi on piilevä joka tulee joka tapauksessa esiin joskus. Kannabis vain poistaa estot ajattelulta ja sitä näkee itsensä ja oman elämänsä todellisuuden, kun ei sulje mitään mielestään. Se on joko puhdistava tai ahdistava kokemus.
Syy ei ole kannabisken vaan elämäntilanteen.
Kannabis on huomattavasti haitattomampi päihde kuin alkoholi. Se ei tapa 3500 ihmistä, kuten alkoholi Suomessa. Maksakirroosi, haimatulehdukset alkoholidementia sydän verisuonitaudit. Tiesitkö, että joka kolmas keski-ikäinen mies kuolee alkoholiperäisiin sairauksiin suomessa.
Kannabiksesta ei ole raportoitu maailmalla koskaa yhtään kuolemantapausta. yliannostusta ei edes tunneta se on niin suuri määrä.
samaten psykoosi herkkyyskin on tutkittu, alkoholilla sen psykoosin saa neljä kertaa helpommin.
Alkoholi ja kohtuukäyttö. Jos tulee krapula silloin ei ole kyse enää kohtuukäytöstä.
Kännipäissään ihmiset tappelevat pettaävät puolisoitaan, laiminlyövät lapsiaan.
Ei pilvessä mitään tuommosta tule edes mieleen.
se tila on kuin olisit vain hiukan hilpämpi kuin normaalisti. sitten jos tulee tilanne, että pitää toimia normaalisti. Niin sitä pääsee siitä tilasta pois, eli pilven vaikutus loppuu. Jos olet kännissä ja tulee vakava tilanne, jossa pitäisi olla selvä. Pystyt heiman skarppaamaan, mutta et saa suggestoitua kännitilaa pois.
Lue asiallista tietoa, esim virallisilta päihdelinkin sivuilta.
Vertaa kannabiksen ja alkoholin ominaisuuksia, ilman aikaisempia ennakkoasenteita ja huomaat eron.
http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/?c=Kannabis
http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/?c=Alkoholi - äläkä takerru
perusteellako kirjoitti:
tuomitset koko päihteen. Juuri tuota pelottelua on käytetty, kautta aikoin huumepelottelussa.
Yksi urbaanilegenda on kannabiksen polttajasta joka kuvitteli olevansa appelsiini ja kuori itsensä. sama kuin tuo Ruotsi juttu.
Toki se herkillä ihmisillä aiheuttaa psykoottisia oireita. siis tutkimusten mukaan sellaisilla joilla siihen on jo olemassa taipumus. Tai sellainen vaikea elämäntilanne, että kannabis laukaisee psykoosin. se psykoosi on piilevä joka tulee joka tapauksessa esiin joskus. Kannabis vain poistaa estot ajattelulta ja sitä näkee itsensä ja oman elämänsä todellisuuden, kun ei sulje mitään mielestään. Se on joko puhdistava tai ahdistava kokemus.
Syy ei ole kannabisken vaan elämäntilanteen.
Kannabis on huomattavasti haitattomampi päihde kuin alkoholi. Se ei tapa 3500 ihmistä, kuten alkoholi Suomessa. Maksakirroosi, haimatulehdukset alkoholidementia sydän verisuonitaudit. Tiesitkö, että joka kolmas keski-ikäinen mies kuolee alkoholiperäisiin sairauksiin suomessa.
Kannabiksesta ei ole raportoitu maailmalla koskaa yhtään kuolemantapausta. yliannostusta ei edes tunneta se on niin suuri määrä.
samaten psykoosi herkkyyskin on tutkittu, alkoholilla sen psykoosin saa neljä kertaa helpommin.
Alkoholi ja kohtuukäyttö. Jos tulee krapula silloin ei ole kyse enää kohtuukäytöstä.
Kännipäissään ihmiset tappelevat pettaävät puolisoitaan, laiminlyövät lapsiaan.
Ei pilvessä mitään tuommosta tule edes mieleen.
se tila on kuin olisit vain hiukan hilpämpi kuin normaalisti. sitten jos tulee tilanne, että pitää toimia normaalisti. Niin sitä pääsee siitä tilasta pois, eli pilven vaikutus loppuu. Jos olet kännissä ja tulee vakava tilanne, jossa pitäisi olla selvä. Pystyt heiman skarppaamaan, mutta et saa suggestoitua kännitilaa pois.
Lue asiallista tietoa, esim virallisilta päihdelinkin sivuilta.
Vertaa kannabiksen ja alkoholin ominaisuuksia, ilman aikaisempia ennakkoasenteita ja huomaat eron.
http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/?c=Kannabis
http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/?c=Alkoholiepäolennaiseen.
Sitäpaitsi se urbaanilegenda johon viittaat ei ole mistään ruohon polttajasta. Ja tuo ruotsi juttu ei ole mitään urbaanilegendaa, vaan ihan oma tuttuni joka käyttää kannabista säännöllisesti.
Ja en, en puolustanut alkoholin käyttöä, joten kommenttisi menevät siltäosin täysin ohi maalinsa.
- varhainen puuttuminen
Onko kukaan miettinyt, mistä tämä väkivallan lisääntyminen voi johtua?
Ovatko nämä koululaiset olleet väkivaltaisia jo ennen kouluun tuloa?
Mulla on tällainen kokemus:
Tyttö oli eskarissa ja sinne tuli uusi tyttö. Tämä uusi lapsi jatkuvasti veti muita hiuksista, nipisteli ja potki.
Tytölle sanottiin, että niin ei saa tehdä. Sanoin itsekkin. Silti päivästä toiseen omalla lapsella oli mustelmia nipistelystä.
Eskarissa yritettiin "tunnepuhetta", satuttamisen jälkeen pyydettiin anteeksi ja opetettiin toista antamaan anteeksi.
Lopulta musta tuntui, että pääpaino olikin sillä, että satutettujen piti aina antaa anteeksi. Todellisuudessa sen olisi pitänyt mielestäni mennä niin, että satuttamista ei pidä hyväksyä ja jos ei "hyvä" toimi, niin sitten rankaisuperiaatteella eli vaikka pakolla jäähypenkille tms.
Nyt tämä sama tyttö on koulussa ja edelleen hyvin väkivaltainen muita kohtaan ja tässä vaiheessa on asiaan jo paljon vaikeampi puuttua.
Turvamiehet varmasti rauhoittaa pahinta väkivaltaa ja kiusaamista.
Kuitenkin kannatan enemmän varhaista puuttumista. Väkivaltaa ei pitäisi hyväksyä ja se tulisi pyrkiä poistamaan jo heti, kun sitä ilmenee. Uskoisin, että sitä ilmenee jo ennen kouluikää. Muutenhan voisi syyttää koulua väkivaltaisen käytöksen alkamisesta?- Olet oikeassa
Vasta sen jälkeen annetaan anteeksi ja unohdetaan menneet, kun toinen pyytää anteeksi ja todella tarkoittaa sitä. Sitä pyyntöä ennen ollaan edelleenkin puolustuskannalla ja ratkaisemassa tilannetta.
Jäähypenkit ja nurkassa häpeämiset takaisin, ja jos ei muu auta niin kyllä tukasta kantaminen nurkkaan häpeämään niin kauan että todella pyytää kuuluvasti anteeksi sekä opettajalta että luokan oppilailta, saa pahimmankin pukarin häpeämään olemassaoloaan.
Ensin kerrotaan syy miksi mennään nurkkaan, sitten oppilas pysyy nurkassa seisomassa niin kauan että pyytää itse opettajalta, saako jo pyytää anteeksi. Kyllä siinä alkaa riitapukarien jalkoja väsyttämään kun pitää seistä koko tunti eikä saa katsoa muuta kuin nurkkaa, johon ei saa edes nojata. - AREA51su
TV2:lle KIITOS sarjasta Lapsityrannit.
Tämän enempää selittelemättä, katsokaa
jos ette ole vielä nähneet.
Lapsityrannit (Supernanny) TV2 ti.18:55 uusinta ke.22:55
http://www.yle.fi/tv2/?p=kausi_ohjelmat&g=6&ID=2270 - hyvä kun huomautit
AREA51su kirjoitti:
TV2:lle KIITOS sarjasta Lapsityrannit.
Tämän enempää selittelemättä, katsokaa
jos ette ole vielä nähneet.
Lapsityrannit (Supernanny) TV2 ti.18:55 uusinta ke.22:55
http://www.yle.fi/tv2/?p=kausi_ohjelmat&g=6&ID=2270Siinä mentiin metsään, että asetettiin kiellot ruummiillista kuritusta vastaan ja syntyi vapaa kasvatus, mutta ei annettu ohjeita oikeaan kasvatukseen muutoin.
PITÄÄ ANTAA MYÖS TYÖVÄLINEET KASVATTAA / RANKAISTA OIKEIN.
Lapsi saa tuntea häpeää väärästä teosta, eikä sitä tarvitse pakaroiden kautta paukuttaa. Kun katsoo lapsityranneja saa monta hyvää vinkkiä puuttua häiritseviin asioihin / rankaista huonosta käytöksestä.
Ottakaamme opiksi!
Myös minä osoitan syyttävällä sormella jo päiväkotia / vanhempia.
Kouluihin sitten vahtimestari takas. Eihän koulu mikään vankila oo.
- opemuru
Olen ollut opettajana alakoulussa vuosia. Kyllä lapset ovat väkivaltaisia ja myös epärehellisiä. Lapset saattvat kertoa mitä uskomattomimpia juttuja vanhemmille pestäkseen itsensä puhtaaksi ja usein syyllistäen opttajan täysin perättömillä jutuilla. Ja vanhemmat ovat nykyaikana lähes järjestäin sitä mieltä että heidän lapsensa ei koskaan valehtele. Lisäksi monella vanhemmalla on tapana kertoa asiansa hyvin agressiivisesti, huutaen, syyttäen, haukkuen eli ei omena puusta kauas putoa. Itse toivoisin enemmän fyysistä ja oikeudellista suojaa vanhempia vastaan.
- kauhea koti
Omena ei kauas puusta putoo, käytöstavat
tulee kyllä VANHEMMILTA ! Riitaisat ,huutavat
vanhemmat ovat hirveää lapsparalle ja siinä
kodissa pitäisi varttua tasapainoiseksi !?
- Jepulis
Toistuvasti väkivaltaiset eivät voi olla samassa koulussa normaalien kanssa vaan heille on oltava omat opinahjot, joissa sitten varmaankin tarvitaan vartijoita. Normaalikouluihin ei tarvita vartijoita eikä bodyguardeja..
- koulukiusaaminen
Pitäisi tehdä oppilaille selvät säännöt !
Niitö rikkoessa tulee häätökoulusta ,ei hyysäämisellä mikään muutu !
Opettajille valta kuriin !
- erityislapsen äiti
nykyisellään lapsen kaikenlainen kuritus on kielletty lasten suojelulaissa, jos kuritat eli kasvatat lastasi perinteisin keinoin, saat syytteen lapsen pahoinpitelystä. itse olen 33vuotias kahden (2) erityislapsen äiti, joka on saanut vanhan kansan kasvatuksen, eikä minulle ole jäänyt mitään traumoja asiasta lainkaa. Mutta nykyisellä kasvatus menetelmillä eli ole vain hiljaa ja anna lapsen riehua-tyylillä saadaan juuri aikaiseksi tämä että lapsen ottavat ns.vallan aikuisiin ja hyppivät nenille, niin opettajien kuin vanhempien.
ei siis ihme että väkivaltainen käytös yleistyy joka puolella, kunhan tämä lapsi määrä on aikuis iässä, niin ne nyt n.25-35vuotiat olemme vanhuksia ja saamma todella pitää varamme tuolla ulkona liikkuessa. siksi kysyinkin onko nykyinen kasvatus linjaus sittenkään ihan oikea??? tietty on oltava suoja lapsille ettei heitä pahoinpidellä mutta liika on liikaa....
mutta tämähän oli vain minun mielipide.- vanhemmat
Joka vitsatta kasvaa se kunniatta kuolee !
vanha sanonta :) mutta taitais sopia tähänkin
päivään. Vapaakasvatus on sitä pahimpia.
- Kasvattaja
Mielestäni näille häiriköille tulisi perustaa oma koulu. Normaalisti käyttäytyvät eivät tarvitse vartijoita. Ja häiriköt psykologisiin testeihin, jotta saavat tukiopetusta ja kannustusta parempaan käyttäytymiseen ja sitä kautta tulevat mahdollisesti kunnon kansalaisiksi. Käytöstavat opitaan kotona. Koulukiusaukset on saatava kuriin. Kiitosta enemmän kuin moitetta lapsille, myös häiriköille. Ja häiriköiden vanhemmat seuraamaan kouluun tai katsomaan videolta kullannuppunsa käyttäytymistä. Ei työelämässäkään voi käyttäytyä miten sattuu, vaan se on potkujen paikka, jos ei noudata sääntöjä. Silti jaksan uskoa, että häiriköstäkin voi tulla kasvatuksen avulla hyvä ihminen.
- virastomestari/vartia
valmistuin vasta itse koulusta ja meille tuli
vartian ja järjestyksenvalvoja, koulutus mukana ja sioituspaikoina isot koulut.....
Eli johan suomes on alettu kouluttaan kouluihin turvallisuusvalvojia - Onnea vaan
Kun lapsia ei saa kasvattaa niin tietaahan se mihin se johtaa - tahan on siis tultu.
Se, etta annetaan tyhmyyksia tehneelle rangaistus, jalki istuntoa tai jopa kiinnitarttumalla pitaisi olla sallittavaa opettajan taholta.
Tama ei tarkoita etta ketaan saa pahoinpidella, vaan etta otteiden on oltava tarkoituksen mukaiset.
Sama koskee aikuistenkin maailmaa - siis pitaisi koskea: jotka aiheuttavat ongelmia, taustasta riippumatta, samat saannot kaikille ja seuraukset sen mukaan.
Valitettavasti samat vellikellot jotka paattaa aikuisten maailmassa kukkahatut paassa, tekevat samaa myyrantyota koulumaailmassa. - power...
Turvamiehet kouluihin on hyvä idea.Turvamiehillä saadaan häiriköt kuriin,koska vanhemmilta on kasvatus epäonnistunut.Opettajat saa työrauhan,samoin oppilaat jotka haluavat oikeasti opiskella.
- turvamiehet
hoitavat kasvatuksen, jonka vanhemmat ovat jättäneet väliin?
Kasvatus ei ole pelkkää vartiointia ja päältäkatsomista, vaan määrätietoista opettamista elämän rajoista. Siihen tarvitaan opettajille annettavat valtuudet pistää pahuuden tekijät kuriin ja nuhteeseen.
Ehkä ne äidin pikku kullanmurut eivät uskalla koulussa tehdä mitään jos on vartija seisoskelemassa, mutta mites sitten kotona tai kartsalla kun vartijaa ei ole paikalla? Lapsia pitää opettaa, ei pelkästään puujumalana valvoa. - power....
turvamiehet kirjoitti:
hoitavat kasvatuksen, jonka vanhemmat ovat jättäneet väliin?
Kasvatus ei ole pelkkää vartiointia ja päältäkatsomista, vaan määrätietoista opettamista elämän rajoista. Siihen tarvitaan opettajille annettavat valtuudet pistää pahuuden tekijät kuriin ja nuhteeseen.
Ehkä ne äidin pikku kullanmurut eivät uskalla koulussa tehdä mitään jos on vartija seisoskelemassa, mutta mites sitten kotona tai kartsalla kun vartijaa ei ole paikalla? Lapsia pitää opettaa, ei pelkästään puujumalana valvoa.En meinaa että turvamiehet hoitavat kasvatuksen,vaan takaavat opettajille ja oppilaille työrauhan.Samoin ilkivalta vähenee kouluissa.Kyllä kasvatuksen hoitaa vanhemmat,tosin toiset epäonnistuvat siinä.Eiköhän näiden väkivaltaisten ja muiden hörhö-oppilaiden paapominen jo riitä,joten turvamiehet on hyvä ratkaisu.Kaupungilla ja muualla,hoitaa häiriköt poliisi.
- mitä tilaa!
Oli aikanaan sosiaaliämmiltä hyvä idea, että opettaja tai kasvattaja ei saa lapseen koskea!
No, mitähän siitä seuraa!!!
Itse olen 70-ja 80-luvuilla kouluni käynyt. Ei silloin vittuiltu opettajille, jos niin teki, vietiin korvasta tai hiuksista ulos.
Mikä tekee aikuisista kouluja käyneistä ihmisistä noin tyhmiä? - koulussa töissä
Oppilaiden väkivaltaisuus on usein jäävuoren huippu, kyse on paljon muustakin. Väkivaltaa edeltää yleensä sanallinen uhkailu ja uhittelu. Se jää usein raportoimatta, tai esimies vähättelee sitä. Jos se on koulussa yleistä, on koko koulun tunnelma ahdistava. Varsin monella oppilaalla on vankka käsitys siitä, että väkivalta lopettaa v***uilun ja kiusaamisen tai ratkaisee hankalan tilanteen.
Lainsäädäntö on tehnyt opettajista ja kasvattajista hampaattomia monissa tilanteissa. Kurinpitokeinot ovat hankalille oppilaille riittämättömät - ne tehoavat tavallisiin koululaisiin, jotka lipsahtavat joskus kaidalta tieltä. Uhitteleva Pera tai hankala Sussu vain nauravat sitä, että jälki-istuntoa on nyt istumatta ainakin 33 tuntia. "Mutsi ja faijakin pitää mun puolta näitä natsisikoja vastaan."
Opettajat eivät halua kurittaa oppilaita ruumiillisesti tai haukkua näitä koko ryhmän kuullen. He haluavat tehdä rauhassa työtään ja saada oppilaat oppimaan! Ennen suomalaiset koulutettiin pelolla, häpeällä ja kunnianhimolla, se aika on toivottavasti ohi!
Opetan ihan tavallisessa koulussa, ihan tavallisessa lähiössä, jossa on varsin sekalainen oppilasaines. Minä olen selvinnyt vähemmällä kuin se opiskelukaverini, joka opettaa keskustan huippukoulussa ja kokee uhkailua usein niin oppilaiden kuin "minulla on suhteita" -vanhempienkin taholta.
Niin, miksi tämä opettaja ei vie asiaa eteenpäin? Hänestä tehtäisiin ammattitaidoton, kateellinen ja kostohimoinen hahmo. Kaikkihan tietävät, miten kuuluu opettaa. Kaikkihan ovat joskus olleet koulussa, se riittää perusteluksi. Opettajuus ei ole arvostettua - ainakaan median silmissä. Suomalainen koulu löytyy nettilööpistä vain, jos ammattikunta on mokannut. Surkea sakki kuitenkin tekee kansainvälisesti varsin kovaa tulosta.
Ennen kuin kutsutaan ne turvamiehet, tarvittaisiin kunnon arvokeskustelu laajemmastakin asiasta kuin turvattomista kouluista. - mirella99
Olen itse toiminut liikunnanopettajana ja välillä katson kauhuissani vierestä kun jotkut opettajat tulevat itkien välitunnille. Opettajat eivät uskalla nykyään käyttää minkäänlaista kuria oppilaisiin, koska pelkäävät oppilaiden tai varsinkin heidän vanhempiensa nostavan syytteen... ihan älytöntä... muistan äitini kertomukset ennen vanhaan jolloin opettajia kunnioitettiin ja pelättiin... heiltä saattoi tulla karttakeppiä kynsille... Ei opettajien tarvinnut oppilaita pelätä vaan se oli päinvastoin... miksi nykyään ollaan menty toisinpäin... oppilaathan on nuorempia... heidän tulisi kunnioittaa meitä!
- ja syytesuoja oikeudessa!
.
Ettei tarttis jumppaopen aina lakia pelätä.
.
.
… mirella99 tais pistää provoa välipalaviihteeksi
=;o)
- eräs kouluavustaja
Opettajille enempi valtaa. 50 lukun kova kuri käyttöön.. jotta opettajia ruvetaan kunnioittamaan. Ei ennen ollu väkivaltaa koulussa ja opettajille ei uskallettu ryttyillä ja opettajia kunnioitettiin enempi..
- vm88tku
jo on kummaa.. minulla ainakin on kouluajat hyvin mielessä ja tällaista ei koskaan tapahtunut. ennemin ne opettajat niitä väkivaltaisia olivat.
naurettavaa. jos ei osata kuria pitää ilman väkivaltaa niin sitten on varmaan opettajassa vikaa tai lapsella ongelmia. aika työttömiksi noi turvamiehet jäisivät.. - Tintsukka
Opettajille on annettava työrauha ja muille opiskelijoille opiskelurauha.
"ns" häirikkö-oppilaat voitaisiin erottaa koulusta esim määrä-ajaksi jotta rauha säilyy.
Kaikissa tapauksissa pelkkä ilmoitus kotiin ei kannata sillä kaikkien ooppilaiden vanhemmat eivät kertakaikkiaan ole kiinnostuneita siitä mitä koulussa tapahtuu.
Jonkinlaisiin kurinpidollisiin toimiin pitää ryhtyä että rauha saadaan palautettua kouluihin.- maaseudullako?
Kaupunkikouluissa ei ole ollut koulurauhaa
sen enempää kuin joulurauhaakaan
viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen.
Nyö opet voit oll kaik iha rauhas. Jokaist kiusattuu opee
kohe oo lukkematton määrrä rääkättyi opilai enemäst,
eikkä myö oll liiemmält vaarittu bödi-gyardei ope-lehis.
- ooon
nii siis oon
- Lörtti
Ennen vanhaan ei ollut näitä ongelmia. Luokat olivat suuria, mutta järjestys säilyi varmasti. Vapaa koulukasvatus-hömpötys alkoi 70-luvulla alan asiantuntijoiden toimesta. Samalla vietiin opettajilta keinot pitää kuria. Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että tilanne on täydellisesti riistäytynyt käsistä. Kuri ennen vanhaan oli hyväksytty ja hyväksyttävää.Koulusta valmistui hyvän itsetunnon omaavia kohteliaita, toista huomioon ottavia nuoria. Onhan tämä ihan uskomatonta, kun jo kotona opetetaan - tai ei opeteta työn tekemistä ja sitä, että raha ei kasva puussa. Ei kohteliaisuutta, käytöstapoja - ei mitään. Lapsella ja nuorilla ei kehity ajattelu oikeajohteisesti. Kouluhan voisi ottaa käytöstavat uudelleen kouluohjelmaan ja palauttaa oikeudet opettajille rangaista opppilaita - niinkuin ennen. Ei siinä mitään vartijoita tarvita.Kotona se hirveä juoksutus harrastuksesta toiseen. Opettakaa työntekoa ja tervettä suhtautumista rahaan ja sen käyttöön. Olkaa läsnä ja kuunnelkaa toisianne. Puhukaa. Tervettä ajattelua niille henkilöille, jotka vastaavat koulutoimen säännöistä ja oikeuksista.Kouluissa voisi myös opettaa todellakin tekemään esim. ruokaa, kun eivät poloiset edes sitä opi sen kummemmin kotona kuin koulussa. Voi taivahan Jumala tätä typerrystä!
- hummingbird_
Joo, ja kaikki miettii että mistä tämä sairas käytös johtuu. Sitten syytetään maahanmuuttajia ja heidän kulttuureitaan, syytetään voimattomia opettajia ja hallitusta, seksin ylimainontaa ja väkivaltaisia tietokonepelejä. Eiköhän kaikki kuitenkin lähde sieltä kotoa ja vanhempien antamasta kasvatuksesta tai sitten sen puutteesta.
Kyllä sitä nykyään lukee kaiken maailman juttuja. Täällä ruotsissa, missä itse asun, puhutaan nyt siitä kuinka vanhemmilla ei ole valtaa siihen mitä lapset syövät, tai kuinka paljon ostavat viikkorahoillaan karkkia; ja siitä taas johtuu että paikoin 25% lapsista ovat ylipainoisia. Mistä lähtien vanhemmat ovat antaneet vallan lapsilleen?!? Kyllä nyt järjen pitäisi sanoa että sellaiset lapset eivät tarvitse niitä viikkorahojaan! Kyllä niin raivostuttaa että ihmiset hankkivat mukuloita eivätkä sitten ota niistä mitään vastuuta, eivätkä anna kasvatusta tehden näistä sitten yhteiskunnalle vaarallisia hirviöitä! Aikuset ihmiset ovat sodassa lapsia vastaan...naurettavaa.
Ei kouluilla ole mahdollisuutta alkaa alusta asti lapsia vielä kasvattamaan opetuksen lisäksi, eikä se ole koulujen virka.
Hallitus vois nyt ottaa esille vaikka ajatuksen ajokortista lapsia hankittaessa, niin karsittais sitten pois epäkypsät vanhemmat ja muuten vain vastuuttomat aikuiset.
Ja vanhemmat hei, valta lapsilta omiin käsiin! Te heistä ja heidän menoistaan ja tuloistaan päätätte niin kauan kun asuvat saman katon alla teidän kanssa! - Oppilas______
Turhaa törsäystä muutaman villivarsan tähden!
- opettaja minäkin
Aatelkaapas tosiaan, kaikista eniten maksamme niiden koulutuksesta, joista ei mitään ikinä tule. Peruskoulun mahdollisesti pusertavat armovitosilla läpi ja senkin vain, kun on kaksi kalliisti koulutettua erityisopettajaa kaiken päivää kädestä pitelemässä ja kotoa asti kouluun hakemassa.
- Anneli53
Turvamiehiä olisi tarvittu jo 1980-luvulla, jotta etenkin naisopettajat, jotka vetivät ns. suppeita kursseja, olisivat jaksaneet.
Nykypäivän tilanteeseen on se ero, että luokissa/ryhmissä on niin paljon esim. ADHD-syndroomasta kärsiviä, ettei opettaja yksinkertaisesi pysty ehtimään ja olemaan jokaisen APUA ja TUKEA ja ÄITIÄ/ ISÄÄ tai ÄITIÄ ja ISÄÄ tarvitsevan oppilaan luona (vai täytyykö edelleen puhua asiakkaasta?). Eikös nykyään ole tämä tulospalkkaus myös opettajilla? Opet ei voi sanoa ULOS muuta kuin silloin, jos SUURESTI häiriköi. Jos häiriköi PIENESTI; ei voi heittää käytävään, koska ko. henkilö voi putsata muiden taskut.
Jos erityisopetukseen ei saada päteviä (epäpätevät ovat halvempia kunnille/kaupungeille) opettajia , lisää opetustiloja e-opeille ja perusopettajille kunnollista koulutusta kaikista mahdollisista vastaantulevista sairauksista, voidaan heittää hyvästit Suomen maailmankuululle perusopetukselle
(ala- ja yläaste).
Turvamiehiksi en missään nimessä haluaisi koulujen entisiä häirikköoppilaita, jotka moesti ovat ns. kehonrakentajia.
Oikeita kunnollisia turvallisia aikuisia turvamiehiä, siis myös henkiseltä kehityksetään aikuisia, heille sanon TAHDON.
eräs ope- Nimetön
Kyllä nyt näkyy kuntien ahdinko kouluissa,luokat suurentuneet yksilöllisyys katoaa näin jos jatkavat.Kouluihin pienemmät luokka koot,ammatilliset opettajat kouluihin.He ovat saaneet hyvää opetusta jo koulutuksessa.Heille kunnia hehän juuri meidän lapsia tukevat ja opastavat aina eteenpäin.Opettajille rohkeutta ja viisautta vaatia opetus tämän päivän vaatimuksia tukemaan.On äänestyksen aika kohta,katsokaa kuka on lastemme puolella äänet kuulumaan.Mutta katse kotiin ja vanhempiin! Missä on kuri?Tähänkö kohta mennään aina on syy muualla kuin lapsissa yksistään.Voimia opettajille!!Kuntiin ja kaupunkien päättäjille haloo!
- Neverever
Turhaa ja rhat vinkuu.Ei jää koululle enään kauheasti varoja jos vartiakin palkataan.pyh,onhan sitä ennenkin pärjätty ilmankin.
- kunhan höpötän
Kyllä käyttäytymismallit opitaan pääasiallisesti kotoa, siten kavereilta, tarhasta, koulusta. Ylivilkkaus ei ole mitenkään paha asia. Joskus vain tuntuu, että vilkkaan lapsen vanhemmat laittavat kaiken lapsen luonteen piikkiin, kun pelkäävät selkeiden rajojen asettamista. Rajojen, jotka vaativat kyseenalaistamatta asiallista käytöstä ja tiettyä kunnioitusta, ei tarvitse olla rangaistus. Rikos => rangaistus -ilmapiiri vain nostattaa kapinahenkeä ja raaistaa ajatusmaailmaa.
En usko, että turvamiehet kouluissa toisivat lopullista ratkaisua väkivaltaongelmaan. Sillähän myönnettäisiin, että väkivalta on asia, jota ei voida poistaa, siltä voidaan vain suojautua. Tällainen periaate lisäisi jännitettä, joka mahdollisesti johtaisi entistä väkivaltaisempaan yhteiskuntaan. Kovat keinot saavat kovia seurauksia. Kotikasvatuksessa pitäisikin olla sellainen mentaliteetti, että tietyt asiat eivät vain ole sallittuja. Lapselle ei pitäisi tulla edes mieleen kokeilla jotakin perheen yhteisten arvojen vastaista. Suurin osahan tietenkin viettää asiaan kuuluvasti "villin nuoruutensa", mutta tilan ei tarvitse olla pysyvä, jos kotoa on saatu oikeat eväät. - dddfd
VITUT§1
- Itsekin uhri
Mitkään poliisien/turvamiesten lisäämiset ei missään auta. Lakeja on muutettava siten, että rikollisen oikeusturva ja hyysääminen lopetetaan. Nyt väkivalta-, talous- ym rikollisia hyysätään ja uhrit jäävät yksin. Varjeles, jos hakkaajan väliin menet uhria puolustamaan ja siinä saa hakkaaja mustelman - hän saa korvauksia niin henkisestä kuin fyysisestäkin vaurioista !
Kun kouluissa kiusattu (uhri) joutuu vaihtamaan koulua, niin asiat ei ole kunnossa. Opettajat valitettavasti joutuvat sulkemaan silmänsäkin, koska jos joutuvat oikeuteen todistajaksi, seuraava hakattu voi olla juuri tuo opettaja.
Mikään ei ole niin p**seillään tässä yhteiskunnassa kun rikollisen suoja - tuo tietosuoja - sekä rikollisten lakisääteinen puolustaminen. Uhri joutuu itse, jos jaksaa, hakemaan apua vapaaehtoisjärjestoiltä tms. yhteiskunnan taholta sitä ei tule.
Eduskuntavaalit ovat tulossa. Pistäkää kansanedustajat koville ja vaatikaa lakien muutosta ! Ehkä ainoa keino muuttaa edes jotain.
Nythän on jo myönnetty, että linnakundien vapaa puhelimen, nettiyhteyksien ja kirjesalaisuuden suoja on lisännyt vain ongelmia vankiloissa. - The Innsmouther
Turvamiehet koulussa olisivat mielestäni askel vankilamaisempaa kouluympäristöä kohti. Pahimmillaan ne voisivat lietsoa jopa uusiin väkivaltaisuuksiin, sillä ikäviin tilanteisiin tottuneet nuoret (jotka ovat pieni vähemmistö) saattaisivat kokea turvamiehet haasteena. Ennen kaikkea tällaiset toimenpiteet eivät ratkaisisi ongelmaa, nuorison väkivaltaisuutta, vaan puuttuisivat ongelman seurauksiin. Itse ongelma syineen olisi ja pysyisi.
Olen lukenut suurimman osan tästä aiheesta kirjoitetuista viesteistä. Syinä nuorison väkivaltaisuuteen kirjoittajat ovat pitäneet muun muassa seuraavia asioita:
- vapaa kasvatus (ei rajoja, "herran pelon" puuttuminen)
- rikkinäiset perheet
- vanhempien alkoholismi (Tämä on suurempi syy muihinkin tässä listassa oleviin asioihin. Alkoholismiinkin on kuitenkin syy.)
- pakolaisvähemmistöt
- vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsistaan
- media (tv-ohjelmat, elokuvat, videopelit)
- opettajalla ei mahdollisuutta käyttää kunnon kuria
- maailmanmeno, ikävät uutiset --> yleinen ilmapiiri
- uravanhemmuus
- heikot opettajat
Syyllistävä sormi osoittaa moneen suuntaan. Kotikasvatus ja nykyvanhemmuus nousevat keskeisiksi ongelmavyyhdeiksi. Ehkä ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista hakea sitä yhtä syytä, johon puuttumalla kaikki ongelmat ratkeaisivat. "Turvamiehet kouluun" -ajatus voi nimittäin kieliä vallanpitäjien kyvyttömyydestä tunnistaa niitä laajempia yhteiskunnallisia murroksia*, joiden myötä väkivaltatapauksia ilmenee. On helpompaa puuttua seurauksiin ja yksittäisiin syihin kuin laajempiin syihin (ongelman pohjamutiin). Maissa, joiden joidenkin koulujen sisäänkäynnit muistuttavat lentokenttien turvatarkastusta, on tehty juuri näin.
* En pura näitä murroksia tässä. Mainittakoon kuitenkin, että jälkiteollinen informaatioyhteiskunta, vahvojen kyläyhteisöiden puuttuminen ja yksilöllistä selviämistä korostava ajattelutapa ovat näiden murrosten (ja taustatekijöiden) joukossa.
-Opettajaopiskelija, mies (1982)
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564870Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891364
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1311153Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi264988- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965