Asumme miesystäväni kanssa olosuhteiden pakosta aika kaukana toisistamme ja tapaamme epäsäännöllisesti, joskus kerran viikossa, joskus menee kolmekin viikkoa tapaamatta. Yritämme tavata niin usein kun käytännössä mahdollista. Olemme olleet puolitoista vuotta yhdessä, siitä vuoden asuimme miltei naapuruksina ja vietimme yhdessä vähintään 4 päivää ja yötä viikosta. Yhdessä emme ole kuitenkaan koskaan asuneet. 6-12 kuukauden päästä voimme muuttaa samalle paikkakunnalle, kun silloin työpaikka vaihtuu.
Rakastamme toisiamme todella paljon ja olemme puhuneet asiasta, jaksamme odottaa sinne saakka.
Mutta kohta muutettuamme erillemme alkoi riitely... sitä ennen riitelimme vain normaalissa määrin, ehkä kerran kuussa ja sovinto oli helppo, kun sitä ei tarvinnut tehdä 600 kilometrin päässä toisesta. Nykyään riitelemme puhelimessa joka viikko, joskus useinkin. Se vie energiaa. Riita syntyy pienistä asioista ja paisuu, tuntuu välillä että jaksammeko tätä! Haluaisin jotain säännöllisyyttä tähän suhteeseen. Emme kumpikaan kaipaa mitään muuta, mutta riittääkö se, että rakastaa? Emme halua erota, mutta kestääkö kaukosuhde? Mistä riitelyalttius johtuu? Onko kenelläkään kokemusta?
Kaukosuhderiitely
8
2150
Vastaukset
- Kohtalotoveri
Mieti mistä asioista riitelette.. Ehkä ihan turhista, sillon ne kannattaa ehkä jättää omaan arvoonsa.
Itse elän myös kaukosuhteessa ja ainakin osa riidoista johtuu ehkä siitä, että mielessään ajattelee sen kaverin juuri sinä unelmaihmisenä ja jutellessa tai nähdessä huomaa, ettei todellisuus ollutkaan sama. Sitten sitä turhautuu ja keksii riitaa mistä tahansa aiheesta.- sama
Olen huomannut sen, että riidoilla on tapana paisua tarpeettoman suuriksi, jos ei olla kasvotusten. Asia ei mene kunnolla perille silloin ja tulee väärin käsityksiä, jotka vai lisäävät erimielisyyksiä. Keskustelusta puuttuu tuolloin ns. sanaton viestintä, joka on kai kaikkein merkitsevin osa ihmisten viestintää...
Tsemppiä!
- Bibka
On aina eletty kaukosuhteessa, nyt jo yli kolme vuotta. Meillä on myös ollut sitä ongelmaa että riitoja tulee ainakin kerran viikossa ja ne on semmosia isoja ja rankkoja riitoja. Me ei riidellä mistään mistä oikeasti täytys riidellä. On juteltu asiasta paljon ja on tultu siihen tulokseen että iso osa riidoista johtuu toisen tai molempien väsymyksestä, kiireestä ja siitä että ajaudutaan kauas toisistamme. Jatkuva yhteydenpitokin puhelimella ja sähköpostilla on rankkaa ja väsyttävää, vaikka ihminen olis kuinka ihana.
Kaukosuhteessa hurjan tärkeää on muistaa se, että suhteeseen pitää panostaa enemmän. Pitää oikeesti keskittyä siihen että pysyy toisen "lähellä". Lähellä olemisella tarkotan sitä, ettei huitele kovassa kiireessä menemään ja elä yksin omaa elämäänsä. Oma kulta pitää pitää arjessa mukana, vaikka se oliskin kaukana.
Me ollaan löydetty lääkkeeksi se, että puhutaan esim. tulevasta viikosta etukäteen ja ns. arvioidaan mitkä päivät tulee olemaan kiireisiä. Sitten jos on ollut kiireinen päivä tai on väsynyt niin pitää päivän kuulumiset kertoa soittamalla. Me pidetään pääasiassa yhteyttä sähköpostilla ja tekstareilla, puhelut on semmosta luksusta. Ja jos kiukuttaa tai väsyttää jatkuva tekstaaminen, niin siitä pitää ihan rehellisesti sanoa, koska molemmilla meistä on niitä päiviä.
Joskus tuntuu että just se rakkaus ja ikävä saa ne typerät riidat aikaan. Sitä kaipaa niin äärettömästi toisen huomiota ja on helppo alkaa mököttämään ihan pienistäkin asioista.
Kaukosuhde kestää jos rakkaus kestää. Se, että tuo muuttaminen on noinkin lähellä antaa teille toivoa. Kunnioittaminen ja luottamus on tärkeää. Jo riitely jatkuu, niin yritä miettiä itseksesi onko joku riitelyssä joku toistuva kaava mikä voisi avata sinulle syitä riitelyyn. Niinkun meillä tuo väsymys ja kiireiset päivät. Yrittäkää yhdessä jutellen selvittää mistä riitely johtuu.
Meillä riidat toistaa itseään, riidellään riitelystä ja melkeinpä täsmälleen samoilla sanoilla joka kerta.- kokemuksen kera
Samalla kun kuuntelen Kirkaa...
Kirjoitit hienosti ja asiaa...Onko paljon siihen lisäämistä...Kaukosuhteessa on oltava taitava. Se vaatii paljon enemmän kuin tavallinen suhde. On jotenkin ennakoitava kaikki. Minä olen aina seurustellut kanssa miehen, joka on kaukana...Toki Suomen maassa. Minulla on siitä itse asiassa 30 vuoden kokemus. Miehet ovat vaihtuneet. Nyt joku ilkeä ajattelee kaikenlaista...
Mutta tämä sopii jotenkin minulle, en osaa sitä selittää. Se on minulle eräänlainen haaste.
Toki olen aina rakastanut miehiäni.
Kun lähden maanantaiaamuna ajelemaan töihin, kilometrejä edessä 270, on tärkeää, että riitoja ei jää. Kysymys on mielenterveydestäkin...
Moi. Minusta teidän riitanne on keskusteltavissa kuntoon. Kokemusta on ja olen itse sitä mieltä että te molemmat pelkäätte suhteen loppuvan ja se aiheuttaa riitaa ja epävarmuutta. Oikeasti teitä pelottaa olla eriillänne.. siis keskustelkaa asiasta oikein vakavasti ja alkakaa luottaa toisiinne ja tunteisiinne. Se toimi minulla ja kumppanillani. Asumme edelleen erillämme, mutta tietoisina että jonain päivänä olemme yhdessä.
- Perhoneito-83-
Kiitos kaikille kannustuksesta... tsemppiä teillekin... totta on, että suhteeseen pitää panostaa enemmän kun kyseesä on kaukosuhde...
- asiasta
Asia on hyvin mielenkiintoinen, sillä me olemme kokeneet aivan samaa, vaikka tapaaammekin joka viikonloppu.
Olemme huomanneet, että ikävä ja läheisyyden kaipuu kärjistää tilanteen hyvin herkästi puhelimessa riitelyksi. Asiaa ei tarvitse nimeksikään ja täys sota on valmis. Ilkeitä tekstareita lentää ja puelimia pistetään välillä kiinni, ja kun viikonloppuna tavataan kumpikaan ei enää ymmärrä mistä on edes riidelty ja miksi? Ja yleensä viikonloppu menee ihan putkeen.
Ja miksiköhän ei riittäisi, että rakastaa?- perhoneito-83---
Kuulostaa aivan samalta...puhelimet pannaan kiinni ja vihoitellaan, ihan vailla syytä. Olemme myös pohtineet että ikävä vois olla se syy, ja varmaan onkin.
Ja kyllä kai rakkauden pitäis riittää.Välillä on vaan rankkaa ku tuntuu ettei jaksais riitoja,entä jos se syökin tätä suhdetta huomaamatta.
Meilläkin yhdessäolo on yleensä riidatonta,ja riitaa tulee silloin vain aiheista kuten tulevat tapaamiset...jos ei voida nähdä usein, tulee siinäki turhautuminen...kaikki riidat ym siis tuntuvat saavan alkunsa välimatkasta, vaikka aiheina saattaa esiintyä joku muu...!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271